Marley (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Kevin Macdonald (I)
met Bob Marley, Rita Marley en Bunny Livingston

De documentaire richt zich op het leven van een van de meest invloedrijke muzikanten van de twintigste eeuw: Robert Nesta Marley, beter bekend als Bob Marley. De in Jamaica geboren rasta heeft bijna eigenhandig de reggaemuziek internationaal bekend gemaakt en maakte deel uit van de legendarische band The Wailers, met Bunny Livingston en Peter Tosh. In 1981 kwam hij om het leven na zijn tragische strijd tegen kanker.

avatar van frolunda
Opnieuw een prima documentaire van MacDonald,geeft een goed overzicht van het leven en werk van Bob Marley.Tevens een mooi portret van Jamaica in de jaren zeventig.Een must see voor Mugabe.

Meneer Bungel
Derde Testament?

Prachtig, ik werd aanvankelijk helemaal blij van hoe de kleine Bob Marley maar bleef doorgaan om iets op te bouwen met zijn muziek, en hoe die kleurrijke figuren uit Jamaica dit allemaal uit de doeken deden. En dan die groene bergen in Jamaica waar hij zijn eerste jaren doorbracht, schitterend. De eerste minuten had ik echter gemist en heb ik zonet even gekeken; daar komen dus meteen al de mindere zaken als slavernij en Bobs eigen tragische geschiedenis met zijn blanke, afwijzende vader...

Maar ook verder schuwt de docu de moeilijkheden (terecht) niet; bv. Bobs competitieve gedrag naar zijn kinderen toe (en afwezigheid), de vrouwen naast Rita, zijn ongelukkige keuzes om naar twijfelachtige landen (dictators) te trekken of tussen strijdende politieke partijen te belanden, enkel om een gratis concert voor de Jamaicanen te geven. Ondanks alles blijft hij een warm icoon en maken de nog latere verhalen over zijn ziekte en strijd behoorlijk indruk.

the new guy schreef:
Ik ben groot fan van Marley, maar ik had ook graag wat buitenstaanders willen horen over het rastafari geloof. Als je Marley niet zou kennen en alleen naar zijn leven kijkt, moet concluderen dat de man niet goed wijs was. Nou schop ik veel mensen tegen het zere been, nogmaals ik ben groot fan. Maar hoe hij met vrouwen omging, hoe hij met zijn kinderen omging, zijn drugsgebruik, zijn geloof en zijn ongeloof in de medische wereld.

Alles in de film draait om hoe groot Marley was, maar geen enkele negatieve klank over Marley. Dat vind ik niet echt een documentaire..
De docu geeft een Bijbels aangezicht van Marley; hoe eerder Haile Selassie I onthaald wordt op Jamaica en later Bob zelf, hoe zijn vader hem afwijst, hij er een liedje over schrijft en vervolgens een legende wordt, zijn belevenissen in Afrika - met als een hoogtepunt zijn blijven spelen wanneer er een traangas-incident plaatsvindt. Natuurlijk kan je makkelijk de mindere kanten aanhalen die hier een relatieve schaduw op werpen, en stellen dat ook hij zijn zwakheden had, maar sterker nog: dat gebeurt hier ook! Wie moet daar dan nog weer extra commentaar op geven? Je kan en mag er als kijker gewoon je eigen bedenkingen bij hebben, daarom is dit juist als docu volgens mij helemaal geslaagd.

4,5*.

avatar van Parisa
Wat een ander wereldje dan ‘wij’ gewend zijn. Veel karakteristieke hoofden ook tussen alle familieleden en muzikanten rondom Marley. Mooi om eens gezien te hebben.

Heel Marley’s leven was alweer geëindigd voordat ik was geboren. Maar sommige dingen komen wel bekend voor. Dat gedeelte van zijn teen, natuurlijk zijn invloed op ‘de politiek’ en ergens ook wel dat hij zo steng was. Eigenlijk vond ik dat laatste wel raar, omdat ik dat niet vond passen bij het relaxte wereldje daar.
In het begin horen we nog het meeste van Marley, daarna gaan we meer over op een biografie i.p.v. ‘autobiografie’. Eigenlijk vond ik dat wel jammer. Uiteraard hebben de anderen ook genoeg te vertellen over het leven van Marley, maar ik had toch liever meer oud interviewmateriaal van de man zelf gehoord of gezien.
Ik ben nooit echt bezig geweest met zijn muziek. Het ligt me niet helemaal. Maar het is bijvoorbeeld wel perfect bij de uber gezellige aftiteling. Overigens moet ik mijn vlaggenkennis weer eens een update geven. Die is inmiddels weggezakt.

avatar van missl
Levensverhaal van Bob Marley, zijn vrouwen, zijn band, iedereen komt aan het woord. Het enige wat ik graag had gezien was wat meer over zijn kinderen. Verder ben ik misschien een beetje bevooroordeeld want ik houd van deze muziekfilms en de man erachter, dus het is al redelijk snel wel goed. Duurt bij vlagen wel wat lang.

avatar van panax
prachtig muziek en tijdsdocument
over een geweldige artiest
zeer boeiend ,ben onder de indruk en ontroerd !!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die verder gaat dan enkel de hits op te sommen van een artiest. Hier gaat het echt over de strijd die hij vanwege zijn huidskleur moest aangaan in Jamaica, z'n geloof, z'n charisma naar anderen toe, de stempel die hij had in het buitenland, ... Ook z'n motieven in bepaalde handelingen en de zaken die naast zijn muziek deel maakten van z'n leven. Maar evengoed de mindere kantjes als z'n overdreven strengheid en z'n losbandig leven dat hem 11 kinderen bij 7 vrouwen opleverde. Al zijn die mindere kantjes natuurlijk relatief en anders interpreteerbaar voor iedereen. De muziek was mooi bij de beelden gemonteerd op de juiste momenten. En met voldoende beeldmateriaal en geluidsfragmenten is dit een aanrader voor wie een beeld wil hebben van de bekendste reggae-artiest.

avatar van Cleanshot
Mooie documentaire, interessant levensverhaal en ideologie van de man.

Goeie documentaire over het leven van Bob Marley. Een simpele opzet van archiefbeelden, veel talking heads en natuurlijk de muziek. Ondanks deze simpele opzet en de flinke speelduur verveeld de documentaire nergens, daar het een boeiend leven betrof van deze icoon. Als niet-fan ook de moeite waard.

avatar van 606
144 minuten en je weet precies wie Bob Marley was, indrukwekkend en mooi mens. Dat wat hij teweeg heeft gebracht is machtig.

avatar van notsub
Het valt mij regelmatig altijd op hoe populair en invloedrijk Bob Marley nog altijd is. Deze documentaire kijken bleek een goed idee om daar meer van te weten te komen. Zowel muzikaal, politiek en persoonlijk blijkt hij in zijn korte leven tot heel veel in staat en wordt hij zo de icoon die hij nog steeds is. Hoewel zeker niet alles wat hij deed mijn bewondering heeft, blijft hij een unieke figuur in de (muziek)wereld.

Uitstekende documentaire over Bob Marley.
Volledig ook, vanaf zijn jeugd tot zijn vroege dood.
Over zijn muziek, zijn invloed op de politiek in zijn land en ver daarbuiten, maar ook de trieste momenten, over zijn ziekte en de strijd die hij daartegen leverde, een strijd die hij niet kon winnen.
De documentaire duurt ruim meer dan 2 uur, maar is bijzonder leerrijk.
Je kan alleen na het bekijken van deze docu nog meer respect hebben voor de verwezenlijkingen van deze man, als artiest en als mens !!