What Happened, Miss Simone? (2015)

3,64

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Liz Garbus
met Elisabeth Henry-Macari, Nina Simone en Lisa Simone Kelly

Documentaire over het leven van de Amerikaanse zangeres, pianiste en burgerrechtenactiviste Nina Simone, die de 'High Priestess of Soul' werd genoemd. Als begaafde jonge musicus kon Nina Simone geen concertpianiste worden vanwege haar huidskleur, haar eigen muziek bracht haar echter grote roem.

14 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Darbie
Goed Documentaire.

[ In 1988 of 1989 heb ik haar zien optreden in Luxor (Arnhem). Uitverkochte zaal, enthousiast publiek en een fantastisch spelende & zingende Nina Simone zorgde voor een gedenkwaardige avond. ]

avatar van John Milton
Erg mooi inderdaad. Helaas is het te laat voor een uitgebreide beschouwing, maar muziek-, geschiedenis- en documentaire liefhebbers raad ik deze van harte aan. Nice Darbie. Dat moet een mooie herinnering zijn.

Een professioneel gemaakt (wel iets te perfect en dramatisch), biografisch huldeportret aan en van een fascinerende persoonlijkheid, een uitzonderlijk zangeres (ik heb een aantal cd's) en voorvechtster van gelijke burgerrechten, waarin de in beeld gebrachte songs voor mij het hoogtepunt van deze documentaire bleven.

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Recent zag ik de documentaire Amy over Amy Winehouse, maar wat Simone allemaal heeft meegemaakt plaatst de tragiek van Winehouse toch wel in een ander perspectief. Amy is wel de betere documentaire, sterker gedocumenteerd en wat minder op een standaard manier gemaakt, maar ook deze maakte wel veel indruk op me. Vooral dat comeback-optreden in Montreux, waar de film ook mee opent.

Het is gelijk duidelijk dat je met een groot artiest en ook een intense persoonlijkheid te maken hebt. Niet verwonderlijk ook. Naast haar bipolaire stoornis heeft ze nou ook niet bepaald een rustig leven gehad. Treurig dat ze blijkbaar nooit in Carnegie Hall heeft mogen spelen als klassiek pianist. Anders had de film er ongetwijfeld vermelding van gemaakt. 3.5*.

avatar van John Milton
Vergeten of ze dat wel of niet doen Thomas83, maar: het lijkt wel zo hoor...

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat was "gewoon als Nina Simone", niet een optreden als klassiek pianist.

avatar van John Milton
Aaaah ik had je verkeerd begrepen. Dat klopt idd.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nina Simone is een muzikante die ik vooral ken van haar muziek en verder eigenlijk niets. Dat hoeft soms niet, maar het helpt wel om de muziek in het juiste perspectief te zien. Denk maar aan Mississippi Godamn of Ain't Got No, I Got Life dat nu een pak meer betekenis heeft. Nina Simone is voor mij een kruising tussen een muzikale activiste als Harry Belafonte en een artiest die op dubbele snelheid leefde als Kurt Cobain of Amy Winehouse. Hoe ze als kind leefde voor de muziek, geniaal was op haar eigen manier met een grote dosis charisma. Om uiteindelijk zich terug te trekken van het hectische wereldje. Waar Cobain en Winehouse (en vele anderen) op jonge leeftijd er zowat hun leven hebben aan gegeven, ging het leven van Simone nog verder. Nooit meer de zangeres van weleer, maar gelukkig en terecht ook wel het respect dat ze ooit had. Duidelijk iemand van haar tijd.

De documentaire is mooi en boeiend gemaakt met voldoende aandacht voor de muziek zelf. Niet onbelangrijk in een muziekdocumentaire. Met de dochter, ex-man en enkele vrienden als getuigen op de eerste rij. Gelukkig ook veel beeldmateriaal en geluidsopnames om Miss Simone zelf aan het woord te laten. Op zoek naar het antwoord op de vraag. 'What happened Miss Simone?'...

Goeie documentaire over het leven en carrière van zangeres, pianiste en burgerrechtenactiviste Nina Simone. Aangezien ik eigenlijk helemaal niet bekend was met haar, wist deze documentaire me veel nieuws te vertellen over deze vrouw, gezegend met een uniek stemgeluid. Uiteraard veel archiefmateriaal, en Nina Simone is grotendeels zelf aan het woord hier (niet alleen maar anderen die over haar praten).

avatar van borasi
Vreemd dat ze tijdens de tour met Bill Cosby buiten zinnen raakte... zet je aan het denken...

avatar van 93.9
Mooi portret van en geweldig artiest.

avatar van Cleanshot
schrijnende documentaire, niet helemaal mijn cupofthee maar al met al wel interessant.

Geweldige zangeres (vooral in haar jongere jaren) en pianiste. Na het kijken van de film heb ik minder sympathie voor de mens Nina Simone. Ze komt allerminst over als een leuk mens. Dat is grotendeels te verklaren door haar zware leven en de demonen waar ze mee worstelde (ziekte, racisme, geweld). Maar dat doet toch niet af aan het beeld dat bij mij blijft hangen.

Het is bewonderenswaardig dat ze haar talent inzette voor een goede zaak en niet enkel uit was op faam en geld, maar de (militante) manier waarop zij dit deed vind ik verkeerd. Al besef ik dat het als blanke man lastig is je te verplaatsen in het leven van een zwarte vrouw in Amerika in de jaren 50, 60, 70.

Vond de docu ook iets te lang duren.

avatar van RolfWolf
Prachtig portret van een groot artieste met een heftig leven in heftige tijden.

Nina Simone verlangde haar leven lang naar een carrière als klassiek pianiste. Ik ben blij dat ze soul, jazz, blues is gaan spelen. Want dat gaf haar juist meer vrijheid, denk ik. Hierin kon ze volledig haar creativiteit en passie kwijt. Ze vermengde de klanken van Bach en Debussy met de muziek van haar tijd. Improviseerde er lustig op los. Met hart en ziel. Wow!