What Happened, Miss Simone? (2015)

3,68

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Liz Garbus
met Elisabeth Henry-Macari, Nina Simone en Lisa Simone Kelly

Documentaire over het leven van de Amerikaanse zangeres, pianiste en burgerrechtenactiviste Nina Simone, die de 'High Priestess of Soul' werd genoemd. Als begaafde jonge musicus kon Nina Simone geen concertpianiste worden vanwege haar huidskleur, haar eigen muziek bracht haar echter grote roem.

10 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Darbie
geplaatst: 19 juli 2015, 18:07 uur [permalink]
Goed Documentaire.

[ In 1988 of 1989 heb ik haar zien optreden in Luxor (Arnhem). Uitverkochte zaal, enthousiast publiek en een fantastisch spelende & zingende Nina Simone zorgde voor een gedenkwaardige avond. ]

geplaatst: 9 augustus 2015, 00:53 uur [permalink]
Erg mooi inderdaad. Helaas is het te laat voor een uitgebreide beschouwing, maar muziek-, geschiedenis- en documentaire liefhebbers raad ik deze van harte aan. Nice Darbie. Dat moet een mooie herinnering zijn.

geplaatst: 25 november 2015, 13:28 uur [permalink]
Een professioneel gemaakt (wel iets te perfect en dramatisch), biografisch huldeportret aan en van een fascinerende persoonlijkheid, een uitzonderlijk zangeres (ik heb een aantal cd's) en voorvechtster van gelijke burgerrechten, waarin de in beeld gebrachte songs voor mij het hoogtepunt van deze documentaire bleven.

avatar van Thomas83
geplaatst: 24 februari 2016, 21:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Recent zag ik de documentaire Amy over Amy Winehouse, maar wat Simone allemaal heeft meegemaakt plaatst de tragiek van Winehouse toch wel in een ander perspectief. Amy is wel de betere documentaire, sterker gedocumenteerd en wat minder op een standaard manier gemaakt, maar ook deze maakte wel veel indruk op me. Vooral dat comeback-optreden in Montreux, waar de film ook mee opent.

Het is gelijk duidelijk dat je met een groot artiest en ook een intense persoonlijkheid te maken hebt. Niet verwonderlijk ook. Naast haar bipolaire stoornis heeft ze nou ook niet bepaald een rustig leven gehad. Treurig dat ze blijkbaar nooit in Carnegie Hall heeft mogen spelen als klassiek pianist. Anders had de film er ongetwijfeld vermelding van gemaakt. 3.5*.

geplaatst: 24 februari 2016, 21:54 uur [permalink]
Vergeten of ze dat wel of niet doen Thomas83, maar: het lijkt wel zo hoor...

avatar van Thomas83
geplaatst: 24 februari 2016, 22:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat was "gewoon als Nina Simone", niet een optreden als klassiek pianist.

geplaatst: 25 februari 2016, 09:34 uur [permalink]
Aaaah ik had je verkeerd begrepen. Dat klopt idd.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 20 april 2016, 00:03 uur [permalink]
Nina Simone is een muzikante die ik vooral ken van haar muziek en verder eigenlijk niets. Dat hoeft soms niet, maar het helpt wel om de muziek in het juiste perspectief te zien. Denk maar aan Mississippi Godamn of Ain't Got No, I Got Life dat nu een pak meer betekenis heeft. Nina Simone is voor mij een kruising tussen een muzikale activiste als Harry Belafonte en een artiest die op dubbele snelheid leefde als Kurt Cobain of Amy Winehouse. Hoe ze als kind leefde voor de muziek, geniaal was op haar eigen manier met een grote dosis charisma. Om uiteindelijk zich terug te trekken van het hectische wereldje. Waar Cobain en Winehouse (en vele anderen) op jonge leeftijd er zowat hun leven hebben aan gegeven, ging het leven van Simone nog verder. Nooit meer de zangeres van weleer, maar gelukkig en terecht ook wel het respect dat ze ooit had. Duidelijk iemand van haar tijd.

De documentaire is mooi en boeiend gemaakt met voldoende aandacht voor de muziek zelf. Niet onbelangrijk in een muziekdocumentaire. Met de dochter, ex-man en enkele vrienden als getuigen op de eerste rij. Gelukkig ook veel beeldmateriaal en geluidsopnames om Miss Simone zelf aan het woord te laten. Op zoek naar het antwoord op de vraag. 'What happened Miss Simone?'...

geplaatst: 15 november 2016, 11:59 uur [permalink]
Goeie documentaire over het leven en carrière van zangeres, pianiste en burgerrechtenactiviste Nina Simone. Aangezien ik eigenlijk helemaal niet bekend was met haar, wist deze documentaire me veel nieuws te vertellen over deze vrouw, gezegend met een uniek stemgeluid. Uiteraard veel archiefmateriaal, en Nina Simone is grotendeels zelf aan het woord hier (niet alleen maar anderen die over haar praten).

avatar van borasi
geplaatst: 6 januari, 22:53 uur [permalink]
Vreemd dat ze tijdens de tour met Bill Cosby buiten zinnen raakte... zet je aan het denken...