Amy (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Asif Kapadia
met Amy Winehouse

Het verhaal van zesvoudig Grammy-winnares Amy Winehouse, in haar eigen woorden. Aan de hand van nooit eerder vertoonde archiefbeelden en nooit eerder gehoorde nummers wordt een beeld geschetst van de wereld waarin we leven op een manier die maar weinig anderen kunnen. Amy Winehouse zong vanuit haar hart en door haar muzikale talenten probeerde ze haar eigen problemen te analyseren. De combinatie van rauwe eerlijkheid en groot talent resulteerde in een aantal van de meest originele en geliefde nummers van onze moderne tijd. Haar enorme succes had echter ook een keerzijde: een meedogenloze en overweldigende media-aandacht in combinatie met haar stormachtige relaties en wisselvallige levensstijl zorgden voor een tragische afloop van haar leven.

avatar van Decec
stinissen
komt vrijdag 11 mei om 22:35 uur NPO 3

avatar van Elchapo
Als zekere 'geen winehouse fan' is deze docu erg indrukwekkend en het zoveelste bewijs dat zeer getalenteerde mensen een bepaalde overgevoeligheid hebben die leidt tot depressies en zelfdestructie ( tenminste in veel gevallen).de muziek die zij maakte is gewoonweg niet mijn ding,het neemt echter niet weg dat ik er bewondering voor heb dat iemand in staat is zijn gevoelens zo gedetailleerd op papier te zetten en te arrangeren.zeker is ook dat het een verlies is voor de muziekwereld............3.5 stars.

avatar van ILDIB
Verknipte mensen zijn vaak de meest creatieve. Helaas ook met de negatieve kanten van jezelf geen plek weten te geven. zelf destructie is blijkbaar de enige oplossing dan nog. Ik vrees dat bij haar niet altijd de juiste mensen hebben rondgehangen..

avatar van Baboesjka
"I don't think I'm going to be at all famous. I don't think I could handle it. I would probably go mad," zegt Amy Winehouse nog voor haar grote doorbraak. "Amy" is een trieste documentaire die de teloorgang van een jonge, kwetsbare en gevoelige vrouw met een bijzonder talent op treffende wijze toont. Ik luister graag naar Amy's muziek. Ik vond haar een bijzonder, uniek en creatief persoon. Het is vreselijk dat ze kampte met verslaving en een eetstoornis, en dat ze vaak als een soort karikatuur werd neergezet. De documentaire heeft diepe indruk op mij gemaakt en het heeft mij echt geraakt. Ik gunde haar meer rust in haar leven, ware liefde en de juiste hulp en aandacht. Wat ik wel mooi vind, is hoe de teksten van haar nummers aansluiten op haar leven. Twee jaar geleden was ik met mijn moeder naar een tentoonstelling over Amy in het Joods Historisch Museum in Amsterdam, waar o.a. kleding, foto's en handgeschreven teksten van haar te zien waren. Het ontroerde mij en gaf me het gevoel dichtbij Amy te zijn. Ook deze documentaire gaf mij dat gevoel. Dichtbij haar, met respect voor haar. Dat hadden meer mensen moeten hebben. 4*

avatar van stefan dias
Ik sluit me aan bij JJ_D.

Ook ik WAS geen fan. 'Gekke meid die om de een of andere reden ouderwetse muziek wil zingen en zichzelf per se in de vernieling wil drinken, nou ze doet maar.' Ik begreep ook niet zo goed de mensen die het wel voor haar opnamen bij haar dood en er oprecht door ontdaan waren.

Ik ben ondertussen al wel bijgedraaid, maar deze docu zet me wel serieus op mijn nummer.

In een docu is er natuurlijk altijd een standpunt, maar ik denk dat er desondanks toch een vrij accuraat beeld geschetst wordt van haar unieke talent en haar ondergang.

Wat dat laatste betreft. Ze wordt zeker niet als een heilige neergezet en kon best een bitch zijn, ook tegenover haar vriendinnen. Ik denk dan ook dat zij zelf in de eerste plaats verantwoordelijk is voor haar neergang. 'Obsessief, gek wijf dat het niemand makkelijk maakte.'

Maar je zal maar zo'n vader en vriendje hebben. Compleet blind voor hun opportunisme, heeft ze die olijkerds haar natuurlijk wel een flinke duw richting uitgang laten geven. Heel, heel, heel triest.

Maar om positief te eindigen: wat een engel. En wat een pure, onversneden, zuivere artiest! Hemelse stem en muziek die recht vanuit het hart geschreven én vertolkt werd. Prachtig hoe zij gewoon zelf de muziek maakte die ze nooit op de radio hoorde. De fragmenten waar ze bijna helemaal in haar eentje een nummer bracht waren dan ook nog het meest overtuigend. Mooi beeldmateriaal ook, met de offscreen stemmen die vertellen. Dat werkt echt goed en gaat geregeld door merg en been.

Als ik er al aan twijfelde of ze het nodige caliber had om in de 'club van 27' thuis te horen… zij is de koningin.

Een pure mooie artiest en nogmaals, ik voelde me behoorlijk geconfronteerd. Ook ik heb haar onrecht gedaan. En voel me daar niet zo lekker bij. Dat is e kracht van deze film. Dat hij bijna iedereen confronteert. Neem maar al die jongens die zich om haar vrolijk stonden te maken op de Emmy-awards of die TV-show hosts die gratuite mopjes om haar maakten en wel groen zullen lachen als ze zichzelf zo terugzien.

Natuurlijk was Amy een zelfdestructief persoon waar geen huis mee te houden was, maar ze was vooral slachtoffer van een dodelijke mix van nefaste omstandigheden, te beginnen met haar eigen fragiele karakter, maar vooral negatief beïnvloed door een resem dubieuze figuren en de tol van het succes waar ze nooit om gevraagd had. Ik begrijp nu tenminste een beetje waarom iemand zo ver gedreven kan worden en hoe een klein meisje dat alleen maar mooie muziek wil maken zich zo ongelukkig en alleen op de wereld kan voelen. Heel, heel triest. Back to black.