Amy (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Asif Kapadia
met Amy Winehouse

Het verhaal van zesvoudig Grammy-winnares Amy Winehouse, in haar eigen woorden. Aan de hand van nooit eerder vertoonde archiefbeelden en nooit eerder gehoorde nummers wordt een beeld geschetst van de wereld waarin we leven op een manier die maar weinig anderen kunnen. Amy Winehouse zong vanuit haar hart en door haar muzikale talenten probeerde ze haar eigen problemen te analyseren. De combinatie van rauwe eerlijkheid en groot talent resulteerde in een aantal van de meest originele en geliefde nummers van onze moderne tijd. Haar enorme succes had echter ook een keerzijde: een meedogenloze en overweldigende media-aandacht in combinatie met haar stormachtige relaties en wisselvallige levensstijl zorgden voor een tragische afloop van haar leven.

avatar van Decec
stinissen
komt vrijdag 11 mei om 22:35 uur NPO 3

avatar van Elchapo
Als zekere 'geen winehouse fan' is deze docu erg indrukwekkend en het zoveelste bewijs dat zeer getalenteerde mensen een bepaalde overgevoeligheid hebben die leidt tot depressies en zelfdestructie ( tenminste in veel gevallen).de muziek die zij maakte is gewoonweg niet mijn ding,het neemt echter niet weg dat ik er bewondering voor heb dat iemand in staat is zijn gevoelens zo gedetailleerd op papier te zetten en te arrangeren.zeker is ook dat het een verlies is voor de muziekwereld............3.5 stars.

avatar van ILDIB
Verknipte mensen zijn vaak de meest creatieve. Helaas ook met de negatieve kanten van jezelf geen plek weten te geven. zelf destructie is blijkbaar de enige oplossing dan nog. Ik vrees dat bij haar niet altijd de juiste mensen hebben rondgehangen..

avatar van Baboesjka
"I don't think I'm going to be at all famous. I don't think I could handle it. I would probably go mad," zegt Amy Winehouse nog voor haar grote doorbraak. "Amy" is een trieste documentaire die de teloorgang van een jonge, kwetsbare en gevoelige vrouw met een bijzonder talent op treffende wijze toont. Ik luister graag naar Amy's muziek. Ik vond haar een bijzonder, uniek en creatief persoon. Het is vreselijk dat ze kampte met verslaving en een eetstoornis, en dat ze vaak als een soort karikatuur werd neergezet. De documentaire heeft diepe indruk op mij gemaakt en het heeft mij echt geraakt. Ik gunde haar meer rust in haar leven, ware liefde en de juiste hulp en aandacht. Wat ik wel mooi vind, is hoe de teksten van haar nummers aansluiten op haar leven. Twee jaar geleden was ik met mijn moeder naar een tentoonstelling over Amy in het Joods Historisch Museum in Amsterdam, waar o.a. kleding, foto's en handgeschreven teksten van haar te zien waren. Het ontroerde mij en gaf me het gevoel dichtbij Amy te zijn. Ook deze documentaire gaf mij dat gevoel. Dichtbij haar, met respect voor haar. Dat hadden meer mensen moeten hebben. 4*