Marina Abramovic: The Artist Is Present (2012)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Matthew Akers en Jeff Dupre
met Marina Abramovic, Ulay en Klaus Biesenbach

In 'The Artist is Present' wordt de carrière van performance-artieste Marina Abramovic geschetst. Abramovic werd even beroemd als berucht omwille van performances die vaak op de rand van fysische én psychische zelfverminking balanceerden. Deze documentaire volgt de kunstenares die zich voorbereidt op wat misschien wel het belangrijkste moment van haar leven kan zijn: een grote overzichtstentoonstelling van haar werk in het Museum of Modern Art in New York (MoMa). In deze overzichtstentoonstelling in het MoMa was de kunstenares gedurende drie maanden, en zes dagen per week, present. Ze zat bewegingloos op een stoel aan een tafel en iedere bezoeker die dat wou, kon tegenover haar gaan zitten. Vijf minuten of desnoods vijf uren. Of nog langer.

avatar van Fayerin
Deze documentaire blijft maar ik mijn hoofd hangen, fantastisch! gelukkig was hij niet zo lang geleden op tv, anders had ik dit denk ik niet gezien, wat een verrijking van mijn leven is deze film, dat iemand zichzelf zo kan opofferen voor kunst? voor andere? voor wat eigenlijk? het is, wat je er ook van vind, sowieso een facinerend concept en heel erg mooi in beeld gebracht.

avatar van verhoefem
Hele mooie documentaire en hele bijzondere kunstenares. Ik snap dat veel mensen zullen denken: 'Het is zomaar een vrouw die op een stoel zit in een museum. Hallo, dat kan ik ook!'

Maar het is zoveel meer. Gedurende de film kom je erachter wat voor bizarre en liefdeloze jeugd ze heeft gehad. Zij heeft nooit geleerd om lief te hebben. Deze vorm van kunst is dus voor haar de ultieme vorm van creativiteit.; ze leert om met liefde naar de mens te kijken, ongeacht zijn/haar afkomst, cultuur of huidskleur.

Ik vond het vooral ontzettend mooi om te zien hoe het publiek op haar reageerde. Zij zat daar ontzettend kwetsbaar op die stoel, dag in, dag uit. Door deze kwetsbaarheid zag je sommige mensen echt breken; hun meest verborgen verdriet kwam naar boven en de tranen stroomden over hun wangen. Deze scenes raakten me echt.

Erg intense film, die ik niet snel zal vergeten!

avatar van Inland Rabbit
Knappe is ook, dat ze de docu zelf zo intens weergeven, al zal het lang niet in de buurt komen van "being there". Het inleidende stuk is misschien nog wat te lang, maar zodra de performance begint is het echt puur emotie.

Ik kan mensen nog geen minuut aankijken, laat staan een paar maanden,

Thanks!!

Ze is geniaal!

avatar van SnakeDoc
Deze documentaire heb ik zonder op het klokkie te kijken in 1 ruk uitgekeken. Prachtig!
Via uitzendinggemist bekeken naar aanleiding van de hoge positie in de 'top recent' lijst.

Ik ben helemaal geen overdreven kunstliefhebber, maar ik vond wat Marina Abramovic deed ontzettend interessant.

Bijzondere beelden, bijzondere gebeurtenissen. Soms zelfs eng om te zien wat het met de mensen doet. Voor mij persoonlijk vaak zelfs onbegrijpelijk! Dat zelfde geldt overigens voor de kunst die Marina maakt. Behoorlijk gestoord, maar daardoor uniek en ontzettend fascinerend.

Ik ken Marina Abramovic overigens helemaal niet, maar vond het des te boeiender om deze documentaire over haar en haar werk te zien.

Ga hem dan ook erg hoog beoordelen!

avatar van Bijdevaate11
Marina Abramovic, wat een bijzondere vrouw! Voormij zelf kan ik nou niet echt zeggen dat ik haar kunst mooi vind. Maar de bevlogenheid en durf die deze vrouw heeft om het "gewoon" te doen, is inspirerend, maar tegelijk ook raar en roep bij veel uitbeeldingen een weerzinwekkend gevoel op. Mooi om te zien dat haar ex-partner ook tegenover haar komt zitten in het MoMA en de emotie die dan toch los komt.

Ja echt een hele mooie docu, met rare onderbuik gevoelens. wel veel respect hier toch voor!

avatar van Ste*
Ik ken Marina Abramovic al sinds mijn ckv-lessen op de middelbare school, en heb haar performances eigenlijk altijd al bijzonder gevonden.

Het is makkelijk om het af te doen als pretentieuze onzin, en ik snap ergens ook wel dat mensen geneigd zijn dat te doen, maar persoonlijk vind ik wat ze doet wel erg fascinerend en erg knap, terwijl ik niet eens goed onder woorden kan brengen waarom.

Heb ik in ieder geval wel erg geboeid zitten kijken, het moment dat Ulay tegenover haar ging zitten en ze brak met haar stilzitten vond ik zelfs erg ontroerend, net als wel meer momenten daarna. Uiteindelijk is het een erg mooie perfomance geworden, en een erg mooie (en voor mij, al wist ik niet altijd waarom, emotionele) documentaire.

avatar van cucciolo
Adembenemende, fascinerende documentaire. Woorden schieten te kort voor wat hier plaatsvond tijdens die expositie. En dan was ik er nog niet eens in het echt bij!

avatar van Arkadi.
Uitermate fascinerend portret van de tentoonstelling in het MoMA.
Vooral toen de tafel verdween werd het nog spannender. Dit omdat je niet weet wie er op de stoel komt te zitten en wat zijn beweegredenen zijn.
Met kunst wil je mensen raken, tot nadenken zetten, boos laten worden enz, Denk dat Abramovic daar vol in is geslaagd.

Grappig dat James Franco ook nog op de stoel plaats nam. Maar zo zullen ws. wel meer bekendheden langs zijn gekomen.

avatar van ArnoldusK
Vrij trage documentaire die pas echt op gang komt wanneer 'het' begint. Abramovic boeide me 40 minuten niet genoeg met haar extreme kunst, maar vanaf de daadwerkelijke uitvoering wordt het geheel vrij aangrijpend. Ulay geeft het emotionele startschot, en alle gezichten die je vervolgens ziet 'zie' je ook daadwerkelijk. Er zijn intense krachtenwisselingen, zonder woorden of aanrakingen. Al met al zeker heel bijzondere kunst. En ook al is de structuur van de documentaire vrij conventioneel, de inhoud is allesbehalve. 3,5*

avatar van -LvB-
Heb me vooral verbaasd over die mensen die tegen over haar plaatsnemen in reacties en bepaald groupiegedrag. Ik zal wel een te nuchtere klootzak zijn voor deze onzin

avatar van supersilent
Ik heb het niet zo op performance art, tot halverwege vroeg ik me echt af of ik dit af zou zien. Dan begint de performance in MoMa, ongelofelijk hoe dit mensen raakt. Prachtig om te zien hoe ontroerend mooi dit kan zijn en hoe verschillend een mens hier op reageert. Prachtige docu, ik ben blij dat ik hem heb uitgekeken.