• 8.227.813 stemmen

In the Shadow of the Moon (2006)

Documentaire / Historisch | 109 minuten

Genre: Documentaire / Historisch

Alternatieve titel: Walking on the Moon

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Sington

Met onder meer: Buzz Aldrin, Alan Bean en Eugene Cernan

Over In the Shadow of the Moon

Deze documentaire toont het gewaagde en het gevaarlijke, de trots en de passie van de ruimtevaart. Tussen 1968 en 1972 kijkt de wereld ademloos uit naar elke Amerikaanse missie naar de maan. Maar 12 man hebben voet gezet op de maan en deze mannen komen, in archiefbeelden en nieuwe interviews, aan het woord.

image

avatar van tsjidde

tsjidde

Eén van de mooiste documentaires die ik de laatste tijd heb gezien. Indrukwekkende beelden ondersteund door bijzonder interessante interviews en zeer mooie muziek.

Af en toe raakte ik de weg een beetje kwijt vanwege de verschillende Apollo's met bijbehorende crewleden die aan bod komen, maar al met al een prachtig document over één van de belangrijkste gebeurtenissen uit de vorige eeuw.

avatar van james_cameron

james_cameron

Prachtig gemonteerde documentaire over een schijnbaar uitgekauwd onderwerp. De fascinerende interviews, vol grappige en emotionele anecdotes, gekoppeld aan fantastische archief-beelden, maken er echter toch iets speciaals van. Mooie close-ups ook van de gegroefde gezichten van de astronauten. De geweldige score maakt het tenslotte helemaal in stijl af. Hier en daar inderdaad wat verwarrend door het heen en weer springen tussen de verschillende Apollo-missies, maar altijd interessant en onderhoudend. Vormt een mooie double bill met Apollo 13.

avatar van Tommeh

Tommeh

Interessante docu inderdaad. Oude mannen die anecdotes uit het verleden vertellen hebben altijd wel wat boeiends . Daarnaast werkelijk prachtige ruimtebeelden. Het wordt allemaal natuurlijk wel wat aangedikt en geromantiseerd en het had van mij iets minder chauvinistisch gemogen. Daarnaast jammer dat Neil Armstrong niet meegewerkt heeft, maar die schijnt tegenwoordig bijna nergens meer aan mee te werken omdat bepaalde mensen in het verleden vaak mis-/gebruik van zijn naam hebben gemaakt.

avatar van Banjo

Banjo

Deze moet ik vanavond zien! alleen hoop ik dat het amerikaanse patrioistme gehalte erg laag is..

Tarkus

Zeer goede docu over de Appolo-ruimtevluchten eind jaren '60 begin jaren '70.

Met de medewerking van de astronauten van toen en prachtige beelden van de maanwandelingen.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

De Maanmannetjes.

Maar ook de spannende reis an sich. En bovenal beelden die we nog niet kenden, Sommige van overweldigende schoonheid.

Leuk voer zijn de interviews en de soms komische uitspraken. Tevens wordt het tijdsbeeld mooi gevangen. Kort en bondig.

Zeer goed.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Tommeh schreef:

en het had van mij iets minder chauvinistisch gemogen.

Banjo schreef:

Viel reuze mee, verbazingwekkend genoeg!

"Shot entirely on earth, space and on the moon" staat op de aftiteling. Dus niet in een filmstudio geregisseerd door Stanley Kubrick, mochten daar twijfels over bestaan...

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Een goed in elkaar zittende documentaire, afwisselend qua beeldenmontage en er is ook plaats voor het laten spreken van emoties. Best een aparte invalshoek.

Deze keer is het niet zozeer een docu met alleen uitgebreide technische informatie, als wel een documentatie van de hele sfeer rondom de maanreizen en met name van de gevoelens en belevingen van de astronauten voor, tijdens en na zo’n reis.

Ik vond het wel interessant om de vertellingen aan te horen en de beelden van de aarde en de maan zijn natuurlijk prachtig, zo ook die van de raketlanceringen en van de binnenzijde van de ruimtecapsules.

De docu eindigt met ietwat onvervalst Amerikaans patriottisme en een gepassioneerde oproep door de astronauten om goed voor onze aarde te zijn.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Wanneer gingen we nou ook alweer naar Mars toe?

Want die maanlandingen waren mooi voor en te vlak na mijn geboorte.

Okay, zal me allemaal boeien dat die ruimte-avonturen geinitieerd waren dankzij de koude oorlog.

Maar even Jules Verne in real-life gaan nadoen!!! Fantastische prestatie even naar de Maan gaan en weer terugkomen.

Mars dus nog graag even bij mijn leven en welzijn.

Niet heel veel nieuws in deze docu, maar wel een hoop spectaculaire beelden van de Maan en verteld door een paar astronauten die er geweest zijn of er net niet kwamen (Apollo 13) en er wordt ook verteld wat ze dachten en hoe ze zich voelden.

Net geen nieuwe invalshoek omdat er al eens een boek is verschenen met gesprekken met de Maan-bezoekers.

Maar die geweldige beelden uit de ruimte en op de Maan.....ze blijven fantastisch!

avatar van wihu61

wihu61

Een van de beste documentaires die ik gezien heb op dit gebied. De astronauten zelf aan het woord gelaten, met veel ruimte voor de emoties die speelden tijdens de reis naar en het verblijf op het in feite zeer vijandige hemellichaam.