ad

Geregisseerd door: Ian Bonhôte

Met onder meer: Alexander McQueen, Bernard Arnault en Joseph Bennett

Releasedatum: 8 juni 2018

Over McQueen

"The fearless, rebellious and extraordinary life of Alexander McQueen"

'Lee' Alexander McQueens verhaal van armoedzaaier tot rijkaard. McQueen was een onopvallende jongen uit de arbeidersklasse van Oost-Londen. Hij besloot te breken met zijn donkere kant en werd een wereldwijd eenmansmodemerk en een van de meest iconische kunstenaars van de eeuw. Hoe heeft deze punker de wereld van de haute couture van Parijs omvergeworpen en het bedwelmende, revolutionaire tijdperk van 'Cool Britannia' ingeluid? En waarom heeft hij op het toppunt van zijn carrière en macht op schokkende wijze een einde gemaakt aan dit alles?

imageimage

Zichzelf (archiefmateriaal)

Zichzelf

Zichzelf (archiefmateriaal)

Zichzelf (stem) (onvermeld)

Zichzelf (archiefmateriaal) (onvermeld)

Zichzelf (archiefmateriaal) (onvermeld)

Vanaf 27 september in de bioscoop (Paradiso)

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Kleren breken de man.

Indringend portret over een getormenteerd genie. De docu vertelt vlot over rise en fall van de designer vanuit het perspectief van vrienden, collega's, familie en vakgenoten aangevuld met (home)videobeelden. De focus ligt dus op de persoon Mcqueen en minder op het creatieve proces waardoor je alleen wat korte glimpsen van de kleding en het ontwerpproces te zien krijgt. Toch komt een redelijk beeld naar voren waar hij zijn duistere inspiratie vandaan heeft gehaald.

Nu Viktor & Rolf in de Kunsthal afloopt zou de tentoonstelling McQueen misschien ook naar Nederland kunnen komen.

Schitterende poster trouwens.

avatar van Cinsault

Cinsault

Boeiende documentaire over de opkomst en ondergang van modeontwerper Alexander McQueen, waarin onder andere verschillende personen die dicht bij Alexander stonden terugblikken op belangrijke momenten uit zijn carriere en leven. En zoals vaker bij de creatievelingen die op wat voor wijze dan ook beroemd worden, blijkt die enorme gedrevenheid om uit te blinken en gezien te worden voort te komen uit persoonlijk leed en traumatische ervaringen in de jeugd. Net als onlangs in de documentaire 'Whitney' zien we hoe Alexander McQueen uiteindelijk ten prooi valt aan drugs, paranoia en de spoken uit zijn verleden en heden. Een kleurrijk (prachtige poster inderdaad) maar somber portret van een in wezen eenzame, gekwelde ziel.

avatar van mrklm

mrklm

Alexander McQueen was een eigenzinnige, Britse mode-ontwerper die in de jaren '90 met zijn persoonlijke stijl, die de wereld om hem heen reflecteerde, een revolutie in de modewereld ontketende. Er is veel materiaal waarin McQueen - die in 2010 zelfmoord pleegde - openhartig spreekt over zijn manier van werken. Aan de hand van een aantal van sleutelfiguren uit de modewereld en McQueens belangrijkste medewerkers ontstaat een beeld van een complexe persoonlijkheid met een temperament dat kenmerkend is genieën. Een indringende documentaire waarvoor je geen kennis hoeft te hebben van de modewereld, al is dat uiteraard een pré.

Hm, best goede documentaire wel.

Eerlijk gezegd zei de naam Alexander McQueen me helemaal niets (totale fashionleek ben ik) en ik heb na het zien van de docu nog steeds nul komma nul interesse in mode. Maar de docu geeft wel een heel goed beeld van de man en weet het zeker interessant te houden.

Ik had dan ook geen enkel idee dat hij al was overleden . Ik zat me het eerste uur zelfs af te vragen waarom hij zelf niet gewoon geinterviewd werd ipv iedereen om hem heen totdat het kwartje gevallen was..

avatar van Gish

Gish

Mijn 5000ste stem op Moviemeter.

Een bijzonder moment, dus daar moest een bijzondere film bij gezocht worden. Als groot fan van Alexander McQueen werd het uiteindelijk deze documentaire. Ik heb al veel gezien van en over McQueen in andere docu's, maar dit is toch wel een overtuigend en indringend portret en eerbetoon aan het genie dat Lee McQueen was.

Ook als je niets met mode hebt moet je toch genieten van zoveel creativiteit, kunst en passie. Maar achter de facade van glitter en goud ging een eenzame man schuil die uiteindelijk te vroeg is opgebrand. Na het overlijden van zijn door hem bewonderde moeder was de vlam gedoofd.