The Breadwinner (2017)

Ierland / Canada / Luxemburg
Animatie / Drama

geregisseerd door Nora Twomey
met de stemmen van Saara Chaudry, Soma Bhatia en Ali Kazmi

Het verhaal speelt zich af in Afghanistan en focust op het harde leven onder het juk van de talibanbeweging. Centraal staat het twaalfjarige meisje Parvana. Wanneer haar vader, een intellectueel en de enige kostwinner van het gezin, ten onrechte in de gevangenis wordt opgesloten, moet zij zich als jongen verkleden om voor haar moeder en de andere kinderen te kunnen zorgen. Samen met haar vriendin Shauzia zet ze alles op het spel om uit te vinden of haar vader nog leeft.

kappeuter (moderator)
Van de makers van The Secret of Kells en Song of the Sea.
Aan de basis ligt het gelijknamige boek van Deborah Ellis,

meer info / stills

avatar van John Milton
Wow. Ik ben van de partij.

Ook benieuwd naar de nieuwe Tomm Moore: Wolfwalkers - IMDb

avatar van Verhoeven
Engels gesproken? Laat er hopelijk een keuze zijn bij de release volgend jaar.

avatar van John Milton
Wederom een fijne Twomey en (zonder regie credit dit keer) Moore.

Het niveau van The Secret of Kells (2009) en Song of the Sea (2014) wordt net niet gehaald, al kan dat natuurlijk ook met persoonlijke voorkeur te maken hebben. Twomey vertelt hier het soms treurige verhaal van Parvana, een jong Afghaans meisje dat tijdens het oppressieve bewind van de Taliban in Kabul moet zien te overleven, terwijl ze ook nog haar familie moet onderhouden nadat haar vader voor iets onzinnigs in de gevangenis is gegooid.

De animatie is wederom fijn, waarbij verschillende animatiestijlen worden gebruikt voor de hoofdverhaallijn, en de vele verhalen die Parvana vertelt. Ik moest door de setting soms ook even aan Satrapi's (toegegeven: sterkere) Persepolis denken, al is The Breadwinner verschillend genoeg om zijn bestaansrecht te legitimeren. De film kent een aantal sterke momenten, en ook de muziek en voice casting zijn uitstekend verzorgd. Hier geen Amerikaanse kindsterren die met een ongeloofwaardig accent komen opdraven zodat er een grote naam is om op de poster te zetten.

Toch speelde de film soms net iets te duidelijk op de emotie naar mijn smaak. In echt storende clichés vervallen wordt gelukkig vermeden, maar het schuurde net genoeg om The Breadwinner van de 4* af te houden. Maar ik twijfel er niet aan dat anderen die alsnog in ruime mate uit gaan delen. En gek vind ik dat allerminst.

avatar van Thomas83
Leuk dat de Europese folklore nu is ingewisseld voor Afghanistan voor de invasie in 2001. Nog steeds bevat de film nog een fantasie-element in de vorm van de creatief en speels geanimeerde verhalen die Parvana vooral aan haar kleine broertje vertelt, maar de setting van de film is nu een stuk meer grimmig en realistisch. Het begin is wel echt veel te melodramatisch, mede door de spijtige keuze om iedereen Engels te laten spreken, maar de film wordt stukken beter.

De animatie is weer schitterend. Relatief weinig details maar oh zo mooi in kleurgebruik. En niet alleen wat de meer eruit springende kleuren betreft. Alle grauwe scènes roepen een grimmige sfeer op, beangstigend soms zelfs. Vooral als je richting het einde wat meekrijgt van de beginnende oorlog. Maar bijvoorbeeld die scène met die rokende schoorstenen op de achtergrond is ook erg sterk wat sfeer betreft.

Het einde kon me wel bekoren doordat de aanpak niet te zoetsappig is. Ik vond het iets krachtigs hebben de manier waarop Parvana's oudere broer Sulayman vertelt hoe hij is gestorven. En de gebroken gezinshereniging is ook een geslaagde keuze. Het zou wat sterk zijn als iedereen elkaar weer vond. Ik las trouwens nog een samenvatting van het boek, en er is wel heel veel veranderd zeg. Een royale 3.0*.

avatar van Esteban
Nu beschikbaar via Netflix!

avatar van Vidi well
Wie een Disney-achtige film verwacht, komt hier bedrogen uit. Deze animatiefilm is erg duister, en behandelt zaken als geweld en onderdrukking van vrouwen. Een jong meisje groeit op onder het Taliban bewind en moet haar weg zien te vinden in deze gevaarlijke wereld, waarin elke stap gecontroleerd lijkt te worden door machtsbeluste mannen. Dankzij haar fantasie en haar moedige karakter weet ze weerstand te bieden aan deze vreselijke wereld. Een vergelijking met Pan’s Labyrinth is snel gemaakt, hoewel het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid hier veel duidelijker is, voor zowel het publiek als de hoofdpersoon.

Erg mooie film, mooi getekend ook. Ondanks dat het verhaal in het begin wat stijfjes verloopt, komt het in het tweede deel goed op gang. Met name de fantasie-scenes zijn mooi gemaakt, hoewel ze in het eerste deel van de film het verhaal regelmatig flink vertragen. In het tweede deel van de film vallen deze beelden echter veel beter samen met het verhaal.

Fijne film om gezien te hebben.

Goed.

Ierland is zo een redelijk identiteit aan het opbouwen wat animatie betreft. Samen met Kells en Song of the Sea een trio animatiefilms met een duidelijk eigen stijl die toch telkens weer iets nieuws weet te brengen. Het echte meesterwerk heb ik er nog niet in gezien, maar bij elke nieuwe film heb ik toch wel weer het gevoel dat het er misschien inzit.

Bij The Breadwinner is vooral de setting opvallend. Weinig animatiefilms, zeker dan de iets traditionelere, die zich in Afghanistan afspelen. Beetje jammer misschien het nogal typische verhaaltje dat afgesponnen wordt. Het meisje dat als jongetje doorgaat is niet meteen erg origineel of spannend meer, daarnaast geeft het de film een nogal makkelijke gewichtigheid mee.

Gelukkig ziet het er wel weer mooi uit. Fijne tekenstijl met sterke kleuren en krachtige lijnen. De keuze voor het Engels is dan wel weer een minpuntje, doe toch gewoon in de lokale taal als je als Ierse animator je film in Afghanistan wil laten afspelen.

Het mythisch verhaaltje is een leuke toevoeging, al loopt het niet altijd even vlot samen met het realistischere stuk. Niet zozeer de link tussen de twee, wel de manier waarom tussen de twee verhalen afgewisseld wordt loopt af en toe een beetje stroef.

Maar blijft wel kwaliteit dit. Ze mogen zeker nog een tijdje doorgaan met deze film. Nog een beetje verfijning links en rechts en er zit wel eens een meesterwerkje in.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige animatiefilm die voor mij als buitenstaander de situatie in Afghanistan heel inzichtelijk maakte. Engels-met-een-accent maar daar had ik voor nu gek genoeg geen last van. Die animaties zijn werkelijk adembenemend en zijn voor mij het bewijs dat ik helemaal niet perse Disney en Pixar nodig heb om naar goeie animaties te kijken, alles behalve juist.