Ernest et Célestine (2012)

Alternatieve titels: Ernest & Celestine | Brammert & Tissie | Ernest en Célestine

Frankrijk
Animatie

geregisseerd door Stéphane Aubier, Vincent Patar en Benjamin Renner
met de stemmen van Lambert Wilson, Pauline Brunner en Anne-Marie Loop

Ernest, een grote beer die verkouden is en honger heeft, zoekt in het vuilnis naar wat voedsel. Net op het moment dat hij iets in zijn mond wil stoppen hoort hij iemand roepen: "Stop!" De kleine muis die hij op wil eten zegt: "Als je me niet op eet geef ik alles wat je wil." Dit is het moment waarop de muis Célestine, die haar eigen hachje probeert te redden, het leven van Ernest op zijn kop zet. Uit deze ongelukkige ontmoeting groeit een vriendschap tussen de wereld van de beer (de bovenwereld) en die van de muis (de onderwereld). Uiteindelijk zullen Ernest en Célestine alle vooroordelen overwinnen.

avatar van jffrfilms
Verrassende leuke animatiefilm! De film geeft veel sfeer door de aquarel en het Frans gesproken.
De stemmen in het Frans is dus prima maar heb hem alleen in die versie gezien dus de Engelse versie met Forest Whitaker zou ik nog eens willen bekijken. De dialogen van de beer en de muis zijn leuk en je ziet hoe de band ontstaat, Een verboden vriendschap tussen 2 vijanden. De film blijft boeien, kijkt lekker weg en duurt niet te lang. Het is een grappige film voor jong en oud!
Ook nog een puntje voor de soundtrack, die past er perfect bij.

avatar van The One Ring
De prentenboeken waarop Ernest et Célestine gebaseerd is ken ik niet, maar de look van deze film deed me wel sterk denken aan kinderboeken van mijn eigen kindertijd. Een beetje een typisch Europees stijltje, dat niet alleen heel warm en lief oogt, maar ook bijna aan lijkt te willen geven dat het tekeningen zijn. Leuk om eens een gehele film in zo'n stijl te zien. De aangenaamste verrassing hier was dat het allemaal ook nog verder doorgevoerd werd dan ik dacht. Dat 'aquarel'-uiterlijk wordt mooi ingezet voor veel transformaties van omgevingen en lichamen, evenals voor dromen en denkbeelden. Het is formeel een nogal speelse film.

Verder erg schattig natuurlijk, maar even goed humoristisch met een mild scherp randje en vol met karakter. Het verhaal en het moraal zijn nogal typisch en voor de volwassen kijker enorm voorspelbaar, maar het wordt met charme verteld. Wel jammer, juist het lange stuk in het huis waarin het tweetal echt naar elkaar toegroeit, vond ik wat minder boeiend uitgevoerd. De avontuurlijke scènes die er aan vooraf gingen waren leuker.

Bijna geen recensie die ik tegenkom kan het laten om te zeggen dat Ernest et Célestine a-typisch is voor moderne animatie en daardoor uniek. Ja en nee. Ja, het is inderdaad a-typisch voor nu, maar juist de herinnering aan oude prentenboeken en wellicht ook wat oude tekenfilmseries (al kan ik die verrassend moeilijk aanwijzen) geven het een iets minder uniek gevoel mee. Dat is echter ook een kracht. Juist het vertrouwde nostalgische gevoel dat hier vanuit straalt is een belangrijk onderdeel van de charme. Echter, we worden niet bepaald doodgegooid met dit soort animatiefilms, dus het is meer dan welkom, zeker als ze met zoveel zichtbare liefde gemaakt zijn.

Ik zag overigens bij hoge uitzondering de Nederlandse synchronisatie. Voor mensen die bang zijn deze een kans te laten liggen: wees niet bevreesd. Het is erg goed gedaan. Ik kan ze niet direct vergelijken met de originele, Franse stemmen, maar de Nederlanders weten even goed bij te dragen aan de speciale sfeer van Ernest et Célestine als de beelden en de muziek.

avatar van Capablanca
Mooie film, vandaag helaas op de buis met Nederlandse nasynchronisatie. Maar toch van genoten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het (h)eerlijke verhaal van Ernest & Celestine, een tijdloze animatie die we helaas niet echt gewoon zijn. De meeste Amerikaanse animatiefilms zijn gewoon laagdrempelige familiefilms met een vrij druk tempo. Dat nog extra wordt opgedreven in sequels uit schrik om toch maar de aandacht te verliezen als de film 2 seconden rust zou nemen om te ademen.

Ernest & Celestine is een geanimeerd kinderboek en de balans tussen animatie en kinderboek is zeker in evenwicht. Het heeft iets nostalgisch ook, maar tegelijk kunnen kinderen van nu hier absoluut ook van genieten. Hollywood is duidelijk lang niet klaar voor dit soort animaties dat we enkel in Europa of bij Ghibli (denk aan The Tale of Princess Kaguya) ziet.

De humor en het verhaal zit niet vol met subtiele verwijzingen voor ouders, maar schuwt evengoed ook niet om af en toe scherp te zijn. Als volwassene kan je misschien er wat minder aan hebben door het vrij voorspelbare moraal achter de film. Maar ik vond het ook boeiend, dus het niet louter een kinderfilm voor de kleinsten.

Fijn.

Makkelijk te zien waarom deze film zo veel mensen aanspreekt. Erg charmant, zowel in uitvoering als in opzet. De aquarel stijl geeft het een vertrouwde look mee, het plot ontvouwt zich als een typisch kinderverhaaltje, inclusief moraaltjes en de personages zijn een beetje grumpy, maar uiteindelijk wel erg sympathiek.

De animatie is wel érg keurig gedaan. Niet echt indrukwekkend, maar wel duidelijk met veel liefde en oog voor detail uitgewerkt. Ook de voice acting verdient een pluim, vooral dan Célestine is echt perfect gecast. Zou toch echt wel voor de Franse cast gaan in dit geval, heb de trailers van de NL en EN cast even gekeken en da's toch meteen een stuk minder charmant.

Verhaaltje en opzet vond ik alleen net iets té gemakkelijk, zeker wanneer er ook nog parallellen getrokken worden (de rechtbank) tussen de beide werelden. Ik begrijp dat het voor jongere kijkers is, maar ook die hoef je niet altijd te onderschatten. Vond de moraal wat te getelefoneerd.

De film mist voor mij iets wat het écht genial maakt, het is misschien net iets te braaf en vertrouwd, maar verder wel een erg lieve, fijne en charmante animatie.

avatar van Shadowed
Leuk hoor.

Schitterende animatiefilm van Franse bodem. Dit is de zoveelste keer dat Franse cinema me vrij positief verrast. De tekenstijl is niets minder dan schitterend vormgegeven, interessant kleurengebruik en erg leuke en snoezige personages.

Het verhaal zelf is niet altijd even sterk, en duidelijk richting kinderen gericht, maar de tekenstijl valt direct op. Vooral omdat het lijkt alsof je door de wolken zweeft. Verhaal had wat meer verdieping gemogen, en dat is een beetje het punt waar de film niet op scoort.

Voice acting is erg sterk, mooie detail en dan heb je een erg geslaagde kinderfilm gemaakt. Heerlijke, warme aanrader voor de familie. Wel in het Frans kijken met ondertiteling, tenzij je hele jonge kids hebt, maar geloof me, dat is veel beter.

avatar van K. V.
Deze animatiefilm eens bekeken en vond het een prima film. De tekenstijl is opvallend, maar wel mooi, het komt precies zo uit een prentenboek.
Het verhaal was ook niet slecht en verveelde niet. Ook de speelduur was goed, niet te lang en niet te kort. Een aanrader voor de ganse familie.