Song of the Sea (2014)

Ierland / Denemarken / Belgiƫ / Luxemburg / Frankrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Tomm Moore
met de stemmen van Brendan Gleeson, Fionnula Flanagan en David Rawle

Ben en Saoirse zijn de laatste kinderen van de 'Selkies': vrouwen - bekend van Ierse en Schotse legendes - die kunnen transformeren van zeehonden in mensen. Nadat hun moeder verdwenen is, worden Ben en Saoirse naar hun oma in de stad gestuurd. Wanneer ze besluiten om terug te keren naar de zee, worden ze tijdens hun reis meegezogen in een wereld die Ben alleen kent uit de volksverhalen van zijn moeder.

46 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van John Milton
Verhoeven schreef:
Sprakeloos!

Nou, dan over een tijdje deze jongen er achteraan?
Ook zeer de moeite...

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke animatiefilm, ik kan niet anders zeggen.

De animatie is bijzonder. Heel anders dan van de bekendere films van de laatste jaren, met vooral erg mooie achtergronden. De personages en de verhaalopbouw was nog wel even wennen. Het eerste half uur was redelijk, maar meeslepend is het dan nog nergens. Vanaf dat moment komt Song of the Sea echter los en wist mij langzaam maar zeker mee te slepen in een mooi mythologisch verhaal, dat erg creatief en fantasierijk is.

De sfeer is geweldig, waarbij vooral de muziek van een ongekende meerwaarde is. Het laatste half uur is echt heel goed en het hernieuwde afscheid van de moeder, raakte me zelfs meer, dan ik van tevoren had kunnen vermoeden. De details zijn allemaal mooi uitgewerkt, waarbij de aftiteling er ook erg verzorgd uitziet en nog maar eens een keer dat prachtige nummer bevat.

Kortom erg goed dus. Mooie animatie, prachtige muziek en een heerlijk Keltisch sfeertje. Een echte aanrader, voor zowel jong en oud.

avatar van Verhoeven
John Milton schreef:
Nou, dan over een tijdje deze jongen er achteraan?
Ook zeer de moeite...
Uiteraard, ben al op zoek naar de BR.

avatar van Rowinos
In één woord: wauw! Wat is dit een sterke film zeg. Heel mooi geanimeerd en mysterieus verhaal ondersteund met prachtige muziek. Moest door de ontroerende sfeer zelf als volwassen kerel een traantje wegpinken.

avatar van zoutzak
Waanzinnig mooie film. Visueel exceptioneel, acid cinema waarachtig. Iemand deze al op LSD gekeken?

avatar van staralfur
Prachtige film! Ik ben dol op Ierse mythologie, die onlosmakelijk verbonden is met de landschappen. Dit komt in deze film ook duidelijk naar voren, elk shot lijkt haast een schilderij. En de muziek maakt het helemaal af.

Bij de opening credits was ik al verkocht trouwens, met het fragment uit The Stolen Child van W.B. Yeats, mijn favoriete dichter.

Wat een ongelofelijk fantastische film!

avatar van J.G.
Paar tranen moeten lossen... Mooi!

avatar van limelight73
Hier kon ik nou echt werkelijk niets mee. Snap de hoge score dan ook niet. Zal denk ik aan mij liggen.

avatar van Bantavoer

Het doet me denken aan een boek met plaatjes en dat ze later een tekenfilm hebben gemaakt in de stijl van die plaatjes. Een leuk verhaal. Qua animatie vind ik zelf wat minder, maar misschien ben ik te veel gewend aan Pixar-films.

avatar van arno74
Aardige animatie met een leuk sprookjesverhaal. Enig mankement is wel dat de moraal er wel erg dik bovenop ligt, waardoor het verhaaltje wel voorspelbaar wordt. Een leuk tussendoortje, al vind ik de vele prijzen en nominaties ietwat overdreven. Ik vond het wel een beetje van Ghibli afgekeken. 3*

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en vond het een prima animatiefilm. Niet zo'n afgelikte animaties als van Disney/Pixar, maar het had ook z'n charme.
Het verhaal was vermakelijk voor jong en oud.
'k vond het een goeie film en het bekijken waard.

avatar van huppelepup
Aardig gemaakt sprookje, maar wel heel kinderlijk getekend. Het verbaast me dan ook dat de meeste mensen hier zo hoog opgeven over de animatie.
De mystieke muziek maakt het geheel best genietbaar, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Thomas83
Erg mooi. Op een vergelijkbare manier geanimeerd als Moores eerste film The Secret of Kells. Een unieke soort mix van uiteenlopende stijlen, van abstracte kunst tot Europese en Aziatische animatie. Vooral het fantasievolle werk van Miyazaki zie ik wel terug in de wereld van de film. Nou ja, Spirited Away dan vooral. Ik heb nog veel te weinig Ghibli‘s gezien.

Waar ik The Secret of Kells uiteindelijk niet zo heel goed vond omdat het ontbrak aan verhaal en emotie is dat hier rijkelijk aanwezig. Alles is gegoten in een vertrouwd soort roadtrip-achtig sprookje en het mooie is dat op het einde na de emoties in de film vooral in bescheiden en oprechte gebaren komen. Het einde vind ik dan eigenlijk wel een beetje overboord gaan, maar dat heeft de film dan ook wel verdiend. Leuk ook dat Lisa Hannigan nog een piepklein rolletje heeft. Zo'n warme stem heeft ze. Eigenlijk heel goed gecast. Ze zou heel geschikt zijn voor animatiefilms en voice-overs. 4.0*.

avatar van Brabants
Oogstrelende animatie en een prachtig folkloristisch sprookje met Keltische invloeden maken dit tot een zeer succesvolle productie. De handgetekende beelden zijn echt verbluffend mooi en ook de muziek draagt bij aan de fenomenale sfeer. Van dit soort pareltjes kan je niet anders dan genieten pur sang.

avatar van depri83
Mooie animaties, geweldige muziek. Benieuwd naar 'Kells'!