Ma Vie de Courgette (2016)

Alternatieve titels: Mijn Naam Is Courgette, My Life as a Zucchini, My Life as a Courgette

3,53

Zwitserland / Frankrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Claude Barras
met de stemmen van Michel Vuillermoz, Paulin Jaccoud en Natacha Koutchoumov

Icarus, een 10-jarige jongen, wordt opgevoed door zijn alcoholistische moeder die hem de bijnaam 'mijn courgette' geeft. Wanneer zij plotseling overlijdt, wordt hij in een tehuis geplaatst. Aldaar, omringd door andere kinderen die zijn beschadigd door het leven, begint een groots avontuur voor hem. Vertrouwen, vriendschap en zelfs de liefde ontdekken, 'courgette' durft eindelijk te geloven in een jeugd vol dromen en hoop...

• vanaf 17 november te koop op dvd
14 BERICHTEN 4 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Stop-motion film, gebaseerd op een roman van Gilles Paris.

Vanaf 24 november in de bioscoop (Cinéart)
EDIT: release verplaatst naar 12 oktober

avatar van Verhoeven
De jeugdjaren van Frank?

avatar van Fonzzz002
Een sterke animatiefilm die niet onder de radar moet blijven. Ma vie de Courgette is een goed dramaverhaal met leuke personages, een paar hartverwarmende scenes en een paar sterk behandelde volwassen thema’s. Als deze film niet geanimeerd was had je waarschijnlijk gedacht een dramafilm voor volwassenen te kijken, want onlangs zijn kleurrijke animatie uiterlijk zit een realistisch dramaverhaal. Courgette gaat over een groep kinderen met zware verledens die een band krijgen in een weeshuis. De kinderlijke personages voelen heel menselijk en hun gesprekken konden zowel zorgen voor humoristische scenes als een paar hartverwarmende momenten. Deze film begrijpt hoe kinderen zich gedragen. Het behandeld zijn thema met de serieusheid die het verdiend, maar het werd nergens te deprimerend of te duister waardoor de film een fijne balans kreeg tussen feel-good momenten en meer duistere momenten.
De stop-motion animatie is van hoog niveau en het heeft een duidelijke eigen stijl. Hoewel ik niet de indruk kreeg dat dit een film is die persé geanimeerd had moeten worden, geziene de realistische thema’s, gaf deze animatiestijl de film een fijn ogend eindproduct. Dit is geen film die ik aanraad voor kinderen maar er gebeurde niets wat ik te ver vond gaan voor kinderen. Er zat één kind in de bioscoopzaal en het kind leek niet afgestoten te worden door wat er in de film gebeurde, ze lachte zelfs hardop tijdens bepaalde scenes.

Wat negatieve dingen betreft zou ik niet iets kunnen noemen wat Ma vie de Courgette fout deed, naar mijn idee. De beelden & het geluid is goed verzorgd, verhaal is sterk en de personages zijn aangenaam. Er zaten geen storende plotholes, opvallende fouten of andere nadelige dingen in de film. Het enige wat ik kan zeggen, over waarom ik de film geen hoger cijfer geef, is dat het een type verhaal is zonder een hoofdfocus. Je zit in het weeshuis en springt van gebeurtenis naar gebeurtenis, zonder dat ik het idee kreeg dat de scenes ergens naar opbouwde. Het gaat vooral om de ervaring van het zijn in het weeshuis, wat een prima focus is voor een film. Waarom ik dit als reden gebruik om het geen hoger cijfer te geven ligt aan het feit dat sommige scenes, geziene ze een nieuwe focus of nieuw verhaallijn aankaarten, wat tijd nodig hadden om me in het verhaal te wikkelen waar het zich voor 10 minuten op ging focussen. Er was ook niets iets wat zo dusdanig adembenemend was dat ik me geroepen voelde de film de komende jaren te herbekijken. In dat opzicht is het geen film die je op het puntje van je stoel zet en je er niet meer van afkomt.

Een goede animatiefilm & aanrader voor de liefhebber van stop-motion films. Een goed dramaverhaal wat de kindergeest overtuigend weet neer te zetten en een paar mooie feel-good momenten heeft. Verhaal bereikt nooit adembenemende hoogtes die me lieten schreeuwen om meer, maar de film weet zich prima te redden zoals het is.

avatar van arno74
Winnaar Publieksprijs Europese Film in San Sebastian.

avatar van perceived

Verhoeven schreef:
De jeugdjaren van Frank?
Dacht er ook aan bij het zien van de poster.

avatar van Walter S.
Korte maar krachtige animatiefilm, ik ben het grotendeels eens met Fonzzz002 en een te luie typer om het dan zelf nog eens ongeveer hetzelfde te verwoorden.

avatar van Antonev
Op dit moment helaas alleen te zien in Amsterdam, dat is me toch net iets te ver voor 66 minuten vermaak (hoewel hij me best aardig lijkt). Hopelijk snel te zien via een andere weg.

Ja ik zit er ook al een tijdje op te wachten.

avatar van Thomas83
Een hartenbreker van een film over een stel beschadigde weeskinderen die de meest vreselijke dingen hebben meegemaakt, die ook door de film allemaal eerlijk worden benoemd. Ik denk niet dat ik zo'n animatiefilm heb gezien (een die zich niet exclusief op volwassenen richt) die het aandurft zoveel duistere en volwassen onderwerpen aan te snijden. Het is niet al die akeligheid zelf die centraal staat in de film, het draait om hoe de kinderen proberen zich te herpakken en een hecht clubje vormen, maar de film gaat niets uit de weg en bevat een ontwapenende eerlijkheid.

Met al die narigheid die de kinderen hebben meegemaakt had het ook een film kunnen zijn die te veel als een tranentrekker overkomt, maar juist doordat alles in lieflijke stopmotion wordt gepresenteerd en er regelmatig verlichtende humor is slaat het niet door allemaal. Ook omdat de kinderen weliswaar je hart verwarmen maar ook weer niet te geforceerd schattig doen en ook bepaald niet dom zijn over wat er allemaal gebeurt en is gebeurd. Courgette en Camille zijn ook nog eens super schattig samen en de politieagent en de nare tante van Camille geven de film nog een vleugje sprookjesachtigheid mee. Een royale 3.5*.

avatar van blurp194
In Lyon heb je het Musée Miniature et Cinéma. Op zich al bijzonder de moeite om een keer langs te gaan, maar toen ik er was was er een behoorlijk groot stuk ingericht met rekwisieten van Courgette. Erg leuk om te zien, en het geeft ook een beetje indruk hoe ontzaglijk veel werk het is om alle gelaatsuitdrukkingen van de poppen vorm te geven.

Daarmee voor de hand liggend om Courgette hoog op m'n verlanglijstje te zetten, maar toch lukte het niet even snel om de film te zien - verkeerde tijd, verkeerde stad. Dus maar afgewacht tot-ie voor thuis te krijgen was... en dat lukte dan deze week eindelijk.

En dat is dan eigenlijk gewoon een feest van herkenning meteen al. Bijzonder leuk om de scenes te herkennen waar ik in het museum de sets van gezien heb - haast zover dat het van het verhaal afleidt. Misschien gauw nog maar eens kijken eigenlijk. En dat kan makkelijk even tussendoor, heel lang is de film tenslotte niet.

Ondertussen is het wel heel duidelijk dat dit een knap stukje werk is. De poppen worden erg mooi uitgevoerd, alle uitdrukkingen en gelaatstrekken komen er mooi uit in schilderachtig felle kleuren - dat levert zeker erg mooie plaatjes op, hoe beperkt het principe van de stop-motion ook is.

Het verhaal is hier en daar ongenuanceerd grimmig - de kinderen komen niet uit een heel gelukkige achtergrond in het weeshuis terecht. Ook daarmee zeker een goede keuze gemaakt, die de film een eigen diepte geeft - hoewel nog steeds ook gezegd kan worden dat het verhaal ietwat ondergeschikt blijft aan het visuele design. Maar dat hoort misschien een beetje bij dit soort film.

avatar van Antonev
Afgelopen week in het vliegtuig (Air France natuurlijk) vanuit de VS naar Parijs zag ik tot mijn grote verassing dat deze film beschikbaar was. Wou 'm graag al een tijdje zien vanwege de lovende kritieken en de veelbelovende trailer. Hoe ideaal wil je het hebben? Stoel naar achteren, biertje in de hand en een film die hoog op je lijstje staat begint te spelen. Uiteraard moest er weer ergens roet in het eten gegooid worden. De film is natuurlijk in het Frans, maar voor zover nog geen probleem, er is immers ondertiteling beschikbaar. Toch? Ondertiteling was inderdaad beschikbaar, in het Frans.... Helaas geen Engelse of Nederlandse ondertiteling. Tegenvaller hoor!

Maar goed, hij is inmiddels via verschillende kanalen te verkrijgen in Nederland. Een dezer dagen dan maar eens een tweede poging wagen.

avatar van JTV-kijker
Mooie film! Heel herkenbare personages en situaties gezien vanuit mijn werk als opvoeder.

avatar van Noodless
Ondanks dat je duidelijk de beperktheden van de stop-motion ziet, is de film op visueel vlak erg sterk.
De poppen zien er erg goed uit waarbij je door de enorme hoofden de gelaatsuitdrukkingen en dus ook de gevoelens gemakkelijk vanaf kunt lezen. Ook het kleurrijke aspect van de film is een pluspunt.
Het verhaal is hartverwarmend waarin drama en geluksmomenten zich afwisselen. Gelukkig ook nooit melig, maar een recht toe recht aan verhaal dat van de ene gebeurtenis naar een andere gebeurtenis gaat. Wel een abrupt einde, maar daar wil ik ook bij zeggen dat ik ook niet naar de speelduur vooraf had gekeken. 7/10

avatar van arno74
Mooi gemaakt en een lief filmpje, over een groep kinderen uit beschadigde gezinnen die in een opvanghuis wonen. Fijn om gezien te hebben, het is fraai en sympathiek maar het mist wat om een topper te zijn, en dat gevoel heb ik eigenlijk altijd bij animaties / stop motion uit Frankrijk. 3*