Ma Vie de Courgette (2016)

Alternatieve titels: Mijn Naam Is Courgette, My Life as a Zucchini, My Life as a Courgette

3,67

Zwitserland / Frankrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Claude Barras
met de stemmen van Michel Vuillermoz, Paulin Jaccoud en Natacha Koutchoumov

Icarus, een 10-jarige jongen, wordt opgevoed door zijn alcoholistische moeder die hem de bijnaam 'mijn courgette' geeft. Wanneer zij plotseling overlijdt, wordt hij in een tehuis geplaatst. Aldaar, omringd door andere kinderen die zijn beschadigd door het leven, begint een groots avontuur voor hem. Vertrouwen, vriendschap en zelfs de liefde ontdekken, 'courgette' durft eindelijk te geloven in een jeugd vol dromen en hoop...

• vanaf vrijdag 24 februari te huur

8 BERICHTEN 1 MENING

kappeuter (moderator)
geplaatst: 4 maart 2016, 15:55 uur [permalink]
Stop-motion film, gebaseerd op een roman van Gilles Paris.

Vanaf 24 november in de bioscoop (Cinéart)
EDIT: release verplaatst naar 12 oktober

avatar van Verhoeven

geplaatst: 5 maart 2016, 01:12 uur [permalink]
De jeugdjaren van Frank?

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 11 september 2016, 16:57 uur [permalink]
Een sterke animatiefilm die niet onder de radar moet blijven. Ma vie de Courgette is een goed dramaverhaal met leuke personages, een paar hartverwarmende scenes en een paar sterk behandelde volwassen thema’s. Als deze film niet geanimeerd was had je waarschijnlijk gedacht een dramafilm voor volwassenen te kijken, want onlangs zijn kleurrijke animatie uiterlijk zit een realistisch dramaverhaal. Courgette gaat over een groep kinderen met zware verledens die een band krijgen in een weeshuis. De kinderlijke personages voelen heel menselijk en hun gesprekken konden zowel zorgen voor humoristische scenes als een paar hartverwarmende momenten. Deze film begrijpt hoe kinderen zich gedragen. Het behandeld zijn thema met de serieusheid die het verdiend, maar het werd nergens te deprimerend of te duister waardoor de film een fijne balans kreeg tussen feel-good momenten en meer duistere momenten.
De stop-motion animatie is van hoog niveau en het heeft een duidelijke eigen stijl. Hoewel ik niet de indruk kreeg dat dit een film is die persé geanimeerd had moeten worden, geziene de realistische thema’s, gaf deze animatiestijl de film een fijn ogend eindproduct. Dit is geen film die ik aanraad voor kinderen maar er gebeurde niets wat ik te ver vond gaan voor kinderen. Er zat één kind in de bioscoopzaal en het kind leek niet afgestoten te worden door wat er in de film gebeurde, ze lachte zelfs hardop tijdens bepaalde scenes.

Wat negatieve dingen betreft zou ik niet iets kunnen noemen wat Ma vie de Courgette fout deed, naar mijn idee. De beelden & het geluid is goed verzorgd, verhaal is sterk en de personages zijn aangenaam. Er zaten geen storende plotholes, opvallende fouten of andere nadelige dingen in de film. Het enige wat ik kan zeggen, over waarom ik de film geen hoger cijfer geef, is dat het een type verhaal is zonder een hoofdfocus. Je zit in het weeshuis en springt van gebeurtenis naar gebeurtenis, zonder dat ik het idee kreeg dat de scenes ergens naar opbouwde. Het gaat vooral om de ervaring van het zijn in het weeshuis, wat een prima focus is voor een film. Waarom ik dit als reden gebruik om het geen hoger cijfer te geven ligt aan het feit dat sommige scenes, geziene ze een nieuwe focus of nieuw verhaallijn aankaarten, wat tijd nodig hadden om me in het verhaal te wikkelen waar het zich voor 10 minuten op ging focussen. Er was ook niets iets wat zo dusdanig adembenemend was dat ik me geroepen voelde de film de komende jaren te herbekijken. In dat opzicht is het geen film die je op het puntje van je stoel zet en je er niet meer van afkomt.

Een goede animatiefilm & aanrader voor de liefhebber van stop-motion films. Een goed dramaverhaal wat de kindergeest overtuigend weet neer te zetten en een paar mooie feel-good momenten heeft. Verhaal bereikt nooit adembenemende hoogtes die me lieten schreeuwen om meer, maar de film weet zich prima te redden zoals het is.

avatar van arno74

geplaatst: 24 september 2016, 21:36 uur [permalink]
Winnaar Publieksprijs Europese Film in San Sebastian.

avatar van perceived

geplaatst: 11 november 2016, 11:41 uur [permalink]
Verhoeven schreef:
De jeugdjaren van Frank?
😄 Dacht er ook aan bij het zien van de poster.

avatar van Walter S.
geplaatst: 19 december 2016, 23:36 uur [permalink]
Korte maar krachtige animatiefilm, ik ben het grotendeels eens met Fonzzz002 en een te luie typer om het dan zelf nog eens ongeveer hetzelfde te verwoorden.

avatar van Antonev

geplaatst: 19 januari, 18:39 uur [permalink]
Op dit moment helaas alleen te zien in Amsterdam, dat is me toch net iets te ver voor 66 minuten vermaak (hoewel hij me best aardig lijkt). Hopelijk snel te zien via een andere weg.

geplaatst: 19 januari, 20:22 uur [permalink]
Ja ik zit er ook al een tijdje op te wachten.