• 10.581 nieuwsartikelen

Met onder meer: Emmanuel Garijo, Tom Hudson en Baptiste Goy

Gesproken taal:

Releasedatum: 7 juli 2016

Plot La Tortue Rouge

Een schipbreukeling moet overleven op een tropisch eiland dat alleen bevolkt wordt door schildpadden, krabben en vogels. Hij zal zich moeten aanpassen om te kunnen overleven, hetgeen niet meevalt. Het verhaal betreft – zonder gesproken woord – de verschillende 'grote' fases die de schipbreukeling ondergaat.

The Father (stemrol)

The Son as a Young Adult (stemrol)

The Son as a Child (stemrol)

The Son as a Baby (stemrol)

The Mother (stemrol)

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Mooie tekenfilm. Ik had deze wel graag op het grote doek willen zien. De makers hebben prachtige tekeningen gemaakt, mooie kleuren, afgelegen stranden, grijze en blauwe zeeën, groene bamboe bossen, etc.

Er wordt niet in de film gesproken en dat is een verademing. De film verveelt geen moment. Komt ook nog eens door de prachtige muziek.

Als je open kan staan om een animatiefilm te kijken, die totaal niet past in de schreeuwerige Pixar en Disney producties, dan krijg je een juweeltje te zien.

Ik kan me voorstellen dat kinderen, maar ook volwassenen gauw afgeleid zijn door de rust en kalmte die deze film uitstraalt. Niet iets wat in deze Westerse wereld meer past, helaas.

Ik vond het héérlijk.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Wonderschone animatiefilm duidelijk gericht op het volwassen publiek. Het verhaal blijft, ondanks geen enkel dialoog, boeien tot het ontroerende einde. Het zal zeker niet ieders ding zijn, want je moet geen Disney verwachten of vrolijke kleurtjes of leuke liedjes. Maar hij is prachtig. Vier sterren.

avatar van El ralpho

El ralpho

De zin van het leven

Ergens willen we ons allemaal verbonden kunnen voelen. Willen we berusting in het leven vinden. Een menselijke connectie, op wat voor een manier dan ook, is voor de gemiddelde mens zonder meer relevant. Tot zover mijn interpretatie over La Tortue Rouge al vond ik bepaalde onderdelen te cryptisch en vergezocht. Ik doel dan met name op het feit waarom de man überhaupt niet van het eiland mocht geraken van de schildpad. Op het internet worden hier complete analyses op losgelaten die logisch klinken, maar zelf had ik deze verbanden niet direct gelegd en bleef het voor mij dan ook een te afstandelijk en abstract idee.

Verder vond ik de animatie prachtig gedaan, alsof ik naar een bewegend waterverf schilderij zat te kijken. Ook knap dat de regisseur een verhaal kan vertellen zonder dat er dialoog aan te pas komt. Deze film is alleen niet voor ieder moment weggelegd: je moet een beetje in een filosofische stemming zijn wil je dit bewegend kunstwerkje kunnen waarderen. Daarnaast zat, ondanks de korte speelduur de vaart er voor mij niet altijd even goed genoeg in en vond ik het verhaal, ondanks de diepere lagen, te dun om mijn aandacht er altijd volledig bij te houden. Ondanks deze kritiek merk merk ik dat de film nog wel lang doorwerkt in mijn hoofd en dat ik er met regelmaat aan terugdenk. Dat is dan weer iets wat de regisseur wel heel knap gedaan heeft en wat dit toch een uniek werkje voor mij gemaakt heeft.

avatar van Flavio

Flavio

Prachtig gemaakt, verhalend wat minder. Eigenlijk vond ik de film inzakken op het moment dat de schildpad van gedaante veranderde. Alles daarvoor was boeiend, alles daarna...niet zo. Ik hou best van magische elementen in film, maar het werkte gewoon niet zo goed. De film had van mij mogen eindigen met de dode schildpad op zijn rug terwijl de man, met wat gemengde gevoelens op een nieuw vlot wegtrekt, maar goed, dan is het een totaal andere film.

avatar van Centapidehuman

Centapidehuman

Leuk sprookje, kon me wel bekoren. Mooie details in de animatie.

avatar van Panoramix

Panoramix

Zo, dit viel tegen. Mooie plaatjes hoor, vooral van de luchten, de mensen vond ik niet heel goed gedaan. Het verhaal heeft echt niet veel om het lijf. Dan kan het knap zijn een en ander te vertellen zonder woorden maar ik heb liever een film die wat boeiends te melden heeft en daar dan ook woorden voor gebruikt. Dit was ontroerend noch spannend noch inspirerend. Wel quasi diepzinnig. Daar moet je het dan maar mee doen. En de plaatsjes en aardige soundtrack.