La Tortue Rouge (2016)

Alternatieve titel: The Red Turtle

Frankrijk / Japan / België
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Michael Dudok de Wit

Een schipbreukeling moet overleven op een tropisch eiland dat alleen bevolkt wordt door schildpadden, krabben en vogels. Hij zal zich moeten aanpassen om te kunnen overleven, hetgeen niet meevalt. Het verhaal betreft – zonder gesproken woord – de verschillende 'grote' fases die de schipbreukeling ondergaat.

avatar van K. V.
Naar deze keek ik al een tijdje uit en eindelijk eens bekeken. Een heel mooi geanimeerde film die ondanks het eenvoudige verhaal en het gebrek aan dialoog toch weet te boeien. De relatief korte speelduur was ook goed.
De moeite om gezien te hebben.

avatar van Fisico
Ik had al veel goeds gehoord over La tortue rouge. Het is een bijzondere animatiefilm over een schipbreukeling die strandt op een onbewoond eiland. De film heeft - hoe kan het ook anders - wat denken aan Cast Away. Maar La tortue rouge gaat verder dan dat. Michael Dudok de Wit gaf de film een extra religieuze en filosofische insteek. De man wenst het eiland te verlaten, maar slaagt daar door één of andere Almacht niet in. Hij dient zich te berusten in zijn lot en tevreden te zijn met wat het leven hem te bieden heeft. Voor sommigen onder ons kan dit een goed voornemen zijn ...

De film deed me ook de hele tijd denken aan het scheppingsverhaal van Adam en Eva, niet dat de vergelijking in alles opgaat, maar toch. De reïncarnatie van de vrouw was erg bijzonder en het leven van de man viel in zijn plooi. Daarnaast is de sfeer geweldig in de film. Wanneer er niet gesproken wordt, moet je de kijker op andere manieren prikkelen. De muziek is erg mooi en ook visueel krijg je wel wat te zien. De harmonieuze zwempartij met de schildpadden met een hemelse zon op de actergrond is maar één van de voorbeelden waarom deze animatiefilm een pareltje is. Hoe je uit zoveel eenvoud een erg mooie productie kan maken, is erg knap en verdient lof. mooi!

avatar van Donkerwoud
Michael Dudok de Wit schetst een moderne Robinson Crusoë: een eenzame wilde komt niet alleen tegenover de natuurelementen te staan, maar vecht vooral tegen zijn eigen menselijke aard. Het eiland komt tot leven met sfeerschetsen van waterstromen, regenpartijen, de lokale krabben- en schildpadpopulatie en die verwoestende golven op en rond het land. De Wit brengt het subtiel op beeld met een loom verteltempo waarin de nadruk niet ligt op het avontuur of de spanning, maar op de worsteling van het naamloze hoofdpersonage in een wereld waar dood en verlies een alledaags onderdeel vormen. Bikkelhard en toch schattig. Helaas komt juist de metafoor uit de titel - de rode schildpad - niet zo goed uit de verf als ik zou willen; het voelt als een wat geforceerde magisch-realistische stijlbreuk in een film die het tot dat punt prima zonder een fantasie-element kon doen. Al vind ik het tof dat je er uiteindelijk toch een eigen invulling aan kan geven.

avatar van Zhero
IH88 schreef:
La Tortue Rouge
Het einde is aardig gedaan, maar het "alles was een droom" idee zag je aankomen en is ook wat afgezaagd. Er zal een spirituele boodschap achter zitten, maar het kon mij niet echt bekoren.

Ik interpreteerde het niet als droom,
maar dat de vrouw en het kind en hun verhalen een metafoor waren voor de relatie die hij opbouwde met de schildpad.

Geen mooiere manier om dat in beeld te brengen eigenlijk.

Mooie film, maar ook niet legendarisch

avatar van ValAktaion
Raakt of raakt niet. In mijn geval het eerste, en hoe.
Dudok de Wit is een meester in het blootleggen van de mens.

avatar van eRCee
Ik begrijp werkelijk niet wat er mooi is aan de animatie of de tekenstijl. Pover lijkt me een betere omschrijving. Verder een nogal zoetsappig verhaaltje vol behulpzame dieren (die krabjes ook, jeuk!), zonsondergangen en sentimentele muziek. Komt er een tsunami over je mini-eiland dan overleef je dat natuurlijk gewoon. Het hele schildpadgebeuren deed me ook niks. Een prul vind ik het.

avatar van schoonetoonen
Zeg niet pover als je gestilleerd bedoet. Kan heel mooi zijn... Michael is een absolute meester in de kunst van het weglaten waardoor essentie ontroerend knap blootgelegd wordt.

avatar van eRCee
Kan mooi zijn ja, dat vond ik ook nog wel in Father and daughter, maar hier zit het er veel te veel tussenin en komt het op mij pover over.
Overigens wordt er bij werkelijk elke animatie door de overgrote meerderheid opgemerkt dat de animatie zo mooi is, valt mij op. Misschien moet de lat iets omhoog?

avatar van Donkerwoud
Mwoah, ik moest even wennen aan de wat krakkemikkige menselijke karakters, maar de animatie van de natuurelementen behoort zonder meer tot het mooiste wat ik op dat vlak zag.

eRCee schreef:

Laten we misschien beginnen met het onderscheid tussen animatie en tekenstijl, da's blijkbaar al te moeilijk voor de meesten.

Donkerwoud schreef:
[...] maar de animatie van de natuurelementen behoort zonder meer tot het mooiste wat ik op dat vlak zag.

De achtergronden waren vrijwel zonder uitzondering stilstaande beelden met weinig detail, dan heb ik het dus over de tekenstijl. Als je van zonsondergangstinten houdt kwam je vooral aan je trekken. Met kaders werd weinig gedaan, dynamische beelden waren er nauwelijks. De animatie van de natuuurelementen kan ik me eerlijk gezegd niet zo erg goed herinneren, wel dat het geluid in elk geval goed op orde was.

eRCee schreef:

Als je van zonsondergangstinten houdt kwam je vooral aan je trekken.

Is toch héééérlijk in combinatie met de schattige krabbetjes? Maar ik snap je punt wel, dit zal vermoedelijk niet de meest vernieuwende animatiefilm ooit zijn - in ieder geval niet één die iets bijzonders met het medium doet.

avatar van stormjager

Wat ontzettend jammer dat het niet iedereen lukt van dit soort films te genieten. Ik heb ademloos gekeken naar dit meesterwerk waar gevoel en stijl zonder overbodige opsmuk hand in hand gaan. Meesterwerk!

Als liefhebber van minimalisme sprak de schoonheid die Dudok de Wit op het betoverende witte doek tot leven brengt me enorm aan. Niet toevallig was het De Boeddhistische Omroep/Blik die dit juweel vandaag op TV mocht uitzenden.

Juist door de kunst van het weglaten, krijgt elk detail een rijkdom aan interpretatiemogelijkheden, maar Adam en Eva kon ik er in de verste verte niet in herkennen, net zomin als Cast Away. Sowieso zit er (gelukkig) niets van de bijbel in. De betekenis van de Rode Schildpad laat zich eenvoudig raden, zeker in het licht van drie groene schildpadden die als schaduwen de "nieuwe reiziger" begeleidden.

Kortom, na Father and Daughter is dit een magnifiek spiritueel vervolg.

avatar van stefan dias
Mooi, MOOI, spannend, mysterieus, mooi, intrigerend, mooi, moooooi, mmmeh, saai, mooi, saai, saaai. Saai.