Secrets & Lies (1996)

Alternatieve titel: Secrets and Lies

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk

geregisseerd door Mike Leigh
met Marianne Jean-Baptiste, Brenda Blethyn en Timothy Spall

Hortence, een jonge zwarte vrouw, weet al van kindsbeen af dat ze geadopteerd was. Terwijl de rest van de familie na de dood van haar pleegmoeder om het huis vecht, beslist Hortence haar biologische moeder op te zoeken. Tot haar grote verbijstering is haar moeder blank. Ze woont samen met haar dochter Roxanne en heeft een moeilijke relatie met haar broer Maurice, een bruiloftsfotograaf. Zodra het 'geheim' van Hortence aan de oppervlakte komt, komen er een heleboel andere familiegeheimen bovendrijven.

avatar van AlexvanRiel
Erg geïnteresseerd geraakt in Mike Leigh nadat ik Happy Go Lucky (aardig) en Another Year (niks minder dan briljant) zag. Leigh wordt vaak in één adem met Ken Loach genoemd, maar Loach' werk wil er bij mij niet in.

Met Secrets and Lies zag ik een mooie film, met iets te veel soap-aspecten. De muziek is hopeloos gedateerd en de uiteindelijke uitbarsting was me iets te dramatisch, met als dieptepunt de monoloog van Maurice waarin de titel werd genoemd (http://www.youtube.com/watch?v=hEi4I6UWuDQ).

Verder niks dan lof. Het acteerwerk is van een absurd hoog niveau en de scenes waarin Maurice zijn vak als fotograaf uitvoert, zijn kleine speelfilms op zich.

Nog een klein minpuntje: het leek alsof Leigh bang was om het karakter van Hortense een zwakte mee te geven, omdat ze niet uit een milieu komt waar hij normaal over filmt. Daardoor blijft haar karakter wat vlak.

avatar van eRCee
Typische Leigh-film over de zelfkant van de samenleving. Wat een troosteloze toestand in het begin, maar wel erg goed getroffen wat mij betreft. Vanuit meerdere lijntjes bouwt Secrets & Lies rustig op, en het aardige is dat je ziet dat er van alles wringt tussen de personages zonder de aard daarvan te kennen. Ook als kijker wordt je geconfronteerd met geheimen en leugens. Het meest knappe van de film vind ik echter de interactie tussen Hortence en haar moeder plus de rest van de nieuwe familie. Twee totaal verschillende werelden, maar toch slaagt Leigh erin de wederzijdse band geloofwaardig te maken. Een ander sterk punt zijn de dialogen, voor 90% dan (soms is het net iets te toneelmatig misschien). Maar de scene tussen Hortence en haar vriendin bijvoorbeeld, mooi hoor. Minder te spreken ben ik over de muziek, die vooral wordt gebruikt om dode momenten op te vullen en daarbij veel te prominent aanwezig is. Cinematografisch is het ook weinig bijzonder, de prioriteit ligt duidelijk elders. De climax van Secrets & Lies mag er wezen (op kleine punten na) en plaatst vooral het personage Maurice tussen de helden van de filmgeschiedenis. Overtuigend drama.

Film die mij bijzonder aanspreekt en ook altijd bij is gebleven.
Minpuntjes:
-Ook deze duurt te lang, evenals All Or Nothing en in mindere mate Another Year. Bepaalde stukken kunnen mij niet lang genoeg duren, maar er zijn ook andere langdurige fragmenten waar ik de meerwaarde niet van inzie.
-De muziek is ook hier m.n. in het begin te nadrukkelijk aanwezig.

Flirten de laatste scènes misschien wel met oversentimentaliteit, voordien hebben we heel goed filmwerk gezien, met een geladen en emotioneel intrige en bovenal met een verbluffende Brenda Blethyn.
Uit hetzelfde jaar komt "A family Thing" met een min of meer gelijkaarig thema, maar deze "Secrets and Lies" is veel krachtiger uitgewerkt.
Ook Timothy Spall is een klassebak.

avatar van apolicum
Brenda Blethyn... wow... grote klasse!

avatar van goongumpa
stefan dias schreef:
Ja, dit is het soort mensen waar je niet zo vrolijk van wordt. Staan ze in de supermarkt voor je in de rij, dan erger je jezelf zeker en vast rot. Maar ze bestaan wel én ze zijn echt en dat is wel een keertje iets anders in een film.

Erg treffend.

avatar van HarmJanStegenga
Prachtig. Leigh creëert een ''echte'' film. Alles voelt zoals het is. De karakters, de grauwe sfeer (op een zomerse dag in de buitenwijk na - schitterend), de acteerprestaties en het verhaal + de opbouw ervan. Meeslepend en oprecht. Waar Blethyn haar prestatie gedurende de hele film al buitenaardse proporties meegeeft, komt Spall op het einde totaal los in de scenes dat 'Secrets & Lies' qua sentiment op het randje balanceert, maar waar dingen nooit overgedramatiseerd aanvoelen. Leigh doet dit dus perfect. Ik werd er helemaal in meegetrokken, met kippenvel en al. En dat gebeurt niet heel snel. Onvervalst goed dit.

avatar van narva77
Prachtige recensie Harm-Jan!!

avatar van HarmJanStegenga
narva77 schreef:
Prachtige recensie Harm-Jan!!
Thanks!

avatar van cucciolo
Weet nog toen ik em destijds in de bios zag dat het terstond mijn all time favorite was

avatar van narva77
cucciolo schreef:
Zo favoriet dat je er niet op gestemd hebt?

avatar van cucciolo
narva77 schreef:
Zo favoriet dat je er niet op gestemd hebt?

Goed gezien Moet em inderdaad maar gauw weer eens herzien, en een score geven. Hij staat op de lijst!