Deliverance (1972)

Thriller / Avontuur

geregisseerd door John Boorman
met Jon Voight, Burt Reynolds en Ned Beatty

In de Appalachen is men bezig met het bouwen van een dam in de hoop zo de woeste Cahulawassee rivier wat in te tomen. Vier mannen uit de stad willen de daarom de ruwe rivier nu eens per kano afvaren. Leider van de expeditie is Lewis Medlock, die zijn filosofie over individueel overleven na een onvermijdelijke val van onze beschaving wil bewijzen. Ed Gentrey daarentegen is een echte familievader, die gezellig verankerd leeft in een dagelijkse routine maar een onuitgesproken behoefte heeft naar avontuur. Hij heeft twee van zijn vrienden meegebracht: de joviale vrijgezel Bobby en de gezellige Drew. De eerste dag verloopt zonder incidenten.

avatar van Shadowed
Matig.

Kan door het jaartal komen, maar dit was gewoon lelijk. Nergens had ik het idee dat ik oprecht naar iets spannends zat te kijken, of iets uitdagends of heel avontuurlijks. Het uiteindelijke resultaat van deze hooggewaardeerde film is me dus behoorlijk tegengevallen.

Acteerwerk is ondermaats. Voight speelt niet overtuigend, Reynolds had al iets meer charme. De film begint boeiend, al is het snel best lelijk. De kanoscenes waren dan nog het mooist ongeveer, voor de rest was dit soms zelfs vermoeiend om te zien.

Te weinig natuur ook vooral, op een paar vissen na zie ik graag meer wat er daar in de bossen nog leeft. De film wil graag spannend zijn, maar is dit echter niet. Na de beruchte scene is het zelfs saai en is het nog een lange zit richting het einde toe.

Acteerwerk had gewoon beter gemoeten, en het echte "avontuur" op de kanotocht na bleef eigenlijk ook wel een beetje uit. Het was nogal een lange zit zo. Nog wel extra punten voor het leuke begin, de banjo en Reynolds.

avatar van Basto
Net op het grote doek gezien in Kino. Mooie inleiding ook, waarin werd verteld dat begin jaren 70 er ook een soort van feministische golf was en ook veel mannelijke banen verdwenen door automatisering. Deliverance kan daarom ook gezien worden als een commentaar op het vast willen houden van stoere mannelijkheid, en hoe het daarmee afloopt....

Sterk!

avatar van SmackItUp
Paar aardige scènes en zo nu en dan best wel sfeervol door toedoen van de rustige muziek in combinatie met shots van de rivier en de bergen. Helaas beslaat dit masr een klein deel van de film want de rest vsn de tijd zit je naar extreem langdradige scènes te kijken die praktisch nergens over gaan. Acteerwerk is daarnaast ook niet best, maar dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Reynolds speelt dan nog het best, maar ook niet zoals ik hem ken.

avatar van Wen D
Gewoon een erg goede film. Staat zoveel jaar na data nog als een huis.