Deliverance (1972)

Thriller / Avontuur

geregisseerd door John Boorman
met Jon Voight, Burt Reynolds en Ned Beatty

In de Appalachen is men bezig met het bouwen van een dam in de hoop zo de woeste Cahulawassee rivier wat in te tomen. Vier mannen uit de stad willen de daarom de ruwe rivier nu eens per kano afvaren. Leider van de expeditie is Lewis Medlock, die zijn filosofie over individueel overleven na een onvermijdelijke val van onze beschaving wil bewijzen. Ed Gentrey daarentegen is een echte familievader, die gezellig verankerd leeft in een dagelijkse routine maar een onuitgesproken behoefte heeft naar avontuur. Hij heeft twee van zijn vrienden meegebracht: de joviale vrijgezel Bobby en de gezellige Drew. De eerste dag verloopt zonder incidenten.

avatar van jassonn
Volgens mij stond hij ergens tussen de 120 en 130 ,dus dat van die baksteen valt ook wel weer mee niet?

avatar van Bandit
Dat van die baksteen is inderdaad wat overdreven, maar 't komt bij mij wel hard aan

avatar van Purmerend
Echt een lekkere spannende film. Top 4*

kubrick schreef:

Zal ik doen!
ben nu echt wel benieuwd!! haha

Nou bij deze dan mijn reactie.
Om eerlijk te zijn viel de film mij een beetje tegen, hij was minder spannend dan de verhalen die ik over de film hoorde, desondanks vond ik het toch wel een goeie film met mooi camera- en acteerwerk. Toch nog 4 sterren

avatar van speedy23
kubrick schreef:

Toch nog 4 sterren

Evenveel als ik gegeven heb...

avatar van BoordAppel
Spannend, erg goed geacteerd en mooi geschoten. Erg veel mooie beelden ook. Beetje jammer van de ontzettend afgezaagde stereotype rednecks. 4*

[edit]Ik zie nu op IMDb dat die banjo jongen zijn rol herhaalt in Burtons Big Fish.[/edit]

Zeg Bandit : heb je inmiddels nu de enige echte versie van 109' te pakken ?
Ik vond in mijn videobandenverzameling een Deliverance die ik opgenomen moet hebben van de nederlandse tv rond 1980. Ik ga er nog es naar kijken, en timen hoe lang ie is. Gewoon VHS dus. Wie wat bewaart heeft wat.

avatar van Bandit
Nee helaas hugohei..... Zoals je hebt kunnen lezen, had ik contact met Chrissie, maar ook zij had niet de lange versie.
Ik stuur je wel even een pm (wat betreft het herkennen van de geknipte scènes).

hugohei schreef:

Zeg Bandit : heb je inmiddels nu de enige echte versie van 109' te pakken ?

Een vreselijke pan & scan versie....

Ik vond hem te traag verlopen. Andere trage films hebben wel iets boeiends, maar deze was af en toe toch te saai, ondanks de spanning. Toch nog een 3.5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
tovenaar schreef al best lang geleden:
Hele aardige film met veel gevoel voor sfeer. Er wordt behoorlijk wat spanning opgebouwd, maar wordt naar mijn mening nergens écht speciaal. 3,5 ster.

Dat plus het soms erg sterke camerawerk en fraaie decor.

Ook een 3.5* dus.

steven36
Tijdloos, fantastisch opgebouwd, prachtig camerawerk (hongaar) deze acteurs waren overigens niet verzekerd. (let; aan het eind van de film op de deuken in de aluminium kano).Zeer realistische dialogen. Werkelijk fantastisch geacteerd. De scene van Ned is in 1 keer geschoten, het moest meteen goed gaan want een tweede keer was hem teveel van het goede. Eigenlijk zou je op de filmacademie hierop af moeten kunnen studeren, hier draait het om, dit is film. YOU TOOK THE WRONG TURN!!!

steven36 schreef:

Dat je iets maar een keer kan doen en dat je je acteurs niet verzekerd?

avatar van De Knip
Niet meer dan aardig deze film. Wel aardige kano-beelden, maar de echte spanning is er lang niet de hele tijd. Vooral de aanloop is net wat te lang. Weinig verrassingen gezien.
Niet fascinerend, maar ook niet slecht:

***

avatar van tims
Weer zo'n "nietsaandehandfilm"

Nou, er was anders aardig wat aan de hand.

avatar van Badalamenti
Dacht ik ook !

Reinbo
tims schreef:

Weer zo'n "nietsaandehandfilm"

Ach, als je elke dag door een en of andere retard in je r**t genomen wordt, is er inderdaad weing nieuws onder de zon....

avatar van tims
Reinbo schreef:

Daarom noemde ik het expliciet geen "nietsaanm'n r**tfilm"

Wat een grapjurk is die Tims, zeg

filmfann
Een rare maar wel een heel mooie film. Goede acteerprestatie. Boorman is top-regisseur.

avatar van Bandit
Voor mensen die willen weten of ze in het bezit zijn van de lange versie van Deliverance:

Geknipte scene 1

Geknipte scene 2

avatar van Captain Pervert
Veruit één van de beste films die ik de laatste tijd heb gezien. Zeer goed acteerwerk, realistische dialogen, en de handelingen van de personages komen ook heel erg realistisch en menselijk over.

Het duurde even voor het op gang kwam maar daarna was het ook goed raak, en was ik 100% geboeid.

Ik vond het einde echter niet zo sterk, de allerlaatste scène met Jon Voight doet vermoeden dat hij het allemaal maar gedroomd heeft, of wordt hij nou gewoon achtervolgd door een soort trauma?

Deze film ooit in de begin jaren 80 gezien, aangezien er toen nog niet zo heel veel films op tv waren, had deze film toendertijd toch wel indruk gemaakt op mij. Toch zeker wel een 3,5 ster waard.

avatar van SSeagal
Ondanks alle verhalen die ik hierover gehoord heb, vond ik de film niet echt bijzonder. Voor leuk acteren en mooie plaatjes alleen kijk ik geen film. Weinig spanning, er gebeurt iets erg, daarna volgt er een slome voortsukkeling van het verhaal, jammer. Sorry maar ik hou het echt op **1/2

avatar van krabat
Die scene in het bos (met "the pig"), schitterend en dan die gast op zijn banjo, geweldig. Spannende film die erg geloofwaardig overkomt.

Mooie trage opbouw van iets dat helemaal uit de hand loopt bij een botsing tussen "culturen".
Geen fan van Burt Reynolds maar hier was tie top !
Het nummer "Duelling Banjos " maakte erg veel indruk .

Diesel
Bijzonder spannende avontuur thriller van Boorman met zeer sterke rollen van Reynolds en Voight. Prachtig einde ook. Vier sterren..

avatar van krabat
rebelman schreef:

Het nummer "Duelling Banjos " maakte erg veel indruk .

Idd, ben er helemaal verslaafd aan geraakt, wat een geweldig nummer

avatar van Smoochy
In Big Fish zit die banjoman ook heel even..