Threads (1984)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Mick Jackson
met Karen Meagher, Reece Dinsdale en David Brierly

De familie Kemp en de familie Beckett wonen in Sheffield. Op een dag horen ze dat er een wereldoorlog kan ontstaan, en inderdaad vallen de nucleaire bommen al snel. De beide families proberen in het post-nucleaire tijdperk te overleven maar dat valt niet mee.

avatar van mikey
Engelse variant op the day after is net zo deprimerend maar niet altijd even boeiend. Voor de jeugdigen, dit was nou de angst die toen leefde. Wel even wat anders dan de angst voor een terroristische aanslag (dat wel weer een stuk reeler is).

Je volgt een familielijn tot verder in de toekomst dat abrupt ophoudt met de geboorte van een ehh mutie, of toxie? Ik had eigenlijk gehoopt op een verhaal vanuit een meer politiek perspectief zoals een evt verdere verloop vanuit het crisiscentrum in de kelder bijvoorbeeld maar het werd een overlevingsdrama van een zwanger meisje in een wereld van stof, kots, bloed en ratten vangen en daar wordt je wel even ongemakkelijk van.

The day after is mooier gemaakt en het vervolg is boeiender verteld. Daarmaast is de atomic blast in the day after een stuk schokkender. Desalniettemin een monumentaal stukje educatie van toen.

avatar van GrobbekuikenXL
Is ooit eens uitgezonden door de VPRO in 1985 of zo. Iedereen was er depro van ! Kan me er niet zoveel meer van herrinerren maar Day after vond ik wat beter.

avatar van Biosguru
Indrukwekkend en deprimerend. Ik denk juist dat het heel sterk gevonden is dat er na de blast geen focus meer is op het crisiscentrum en hoe het politiek verder gaat. Niet namelijk, dat is het hele punt van de film. Er valt niet voor te bereiden en er is geen zinnig beleid op zon ramp.

avatar van IGarance
Ik ben van 1961 en ik herinner mij nog zo goed de sfeer die in West Europa hing in de jaren 70 ..de folder "Wat te doen na een nucleaire aanval" In de kelder schuilen indien aanwezig anders matrassen tegen de muur om tegen de fall-out beschermd te zijn". Meer herinner ik me niet neer maar met zeer politiek actieve ouders.... ik snapte totaal niet waar iedereen zich druk om maakte maar de ANGST SFEER om mij heen voelde ik 24/7. In 1984 was deze film dan ook meer naast een "verplcht-kijken-film" een flash back van 10 jaar daarvoor..En toevallig is mijn familie naam ook KEMP..NU ben ik zelf Mrs. Kemp. En 40 jaar later bijna dezelfde dreiging maar NOOIT wil ik meer die sfeer voelen om me heen NOOIT!! PM Theresa May heeft deze film duidelijk nooit gezien.

Bélon
Jaren geleden gezien en de film heeft nog steeds zijn impact niet verloren. Kan zo in een toplijst voor dystopische films. In veel Britse drama's is vaak comic relief te vinden maar hier niets van dat. Dat maakt de film een behoorlijk zware -deprimerende- dobber. Wel knap gemaakt voor een dergelijk laag budget. Heb na deze film maar even een komedie gekeken:

Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)

Daar was ik wel aan toe na deze film

avatar van frolunda
Vond deze destijds al een stuk indrukwekkender als de the Day after,die een klein jaartje eerder uitkwam.Threads was toch wat dichter bij huis,en ongewenst,jong zwanger in een Noord-Engelse (Sheffield in dit geval) industrie stad met de werkeloosheid constant op de loer was op zich al deprimerend genoeg.En als dan ook nog de derde Wereldoorlog uitbreekt,inclusief een nucleaire aanval op Groot-Brittannië ,nou dan zijn de vooruitzichten niet bepaald rooskleurig.
Vond vooral de opbouw heel sterk,je ziet aan de hand van nieuwsfragmenten de situatie in de wereld langzaam maar zeker escaleren en de grauwe beelden van Sheffield waar de dagelijkse gang van zaken voor de hoofdpersonen toch al niet al te florissant is,dragen bij aan een naargeestige en steeds troostelozer wordende sfeer.
Toch knap gedaan door de makers ondanks het zichtbare,geringe budget.Het daarbij horende acteerwerk is geen moment hoogstaand maar aan de kracht van de boodschap van Threads doet dat nauwelijks iets af.
En als dan tenslotte de kernaanval wordt ingezet wordt de teneur van de film alleen maar erbarmelijker,een soort van visuele martelgang van de kijker maar het doel van de auteur(s) en regisseur is dan allang bereikt.......Blijf in Godsnaam van die knop af.
Indrukwekkende film die aankomt als een mokerslag.

Goeie film waarin de bewoners van Sheffield zich klaar maken voor een mogelijke nucleaire aanval. Uiteraard destijds een stuk actueler, maar de eerste helft geeft wel een prima tijdsbeeld. De tweede helft is meer documentaire-achtig waarbij een schrikwekkend beeld wordt geschetst van de desastreuze gevolgen van een kernaanval.