The Road (2009)

Drama / Thriller

geregisseerd door John Hillcoat
met Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee en Charlize Theron

Een man en zijn zoontje doorkruisen een verwoest Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige dat hen rest is te overleven en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.

avatar van Arapaho85
Capablanca schreef:

Midden op de dag staat de zon in het zuiden. En 's nachts kun je aan de hand van de Poolster bepalen waar het Noorden is. Zo moeilijk is dat niet.

en als het nu bewolkt is en het regent en je ziet geen zon noch sterren?

Het is inmiddels al 3 jaar geleden dat ik deze film heb gezien.
Ik had meer gehoopt op een avonturen film, deze vond ik veel te somber.

Misschien eens toe aan een herziening..

avatar van Capablanca
Arapaho85 schreef:

en als het nu bewolkt is en het regent en je ziet geen zon noch sterren?

Bij herziening moet ik je gelijk geven. Het is een soort postapocalyptische duisternis.

avatar van Lovelyboy
Arapaho85 schreef:

en als het nu bewolkt is en het regent en je ziet geen zon noch sterren?

Het is inmiddels al 3 jaar geleden dat ik deze film heb gezien.
Ik had meer gehoopt op een avonturen film, deze vond ik veel te somber.

Misschien eens toe aan een herziening..
zo uit het hoofd is het de hele film grauw weer dus de logica van de Poolster en de zon is leuk maar in dat geval wel lastig.

avatar van Shadowed
Depri.

Goede, machtige film die alleen nooit optimaal weet te boeien. Ondanks dat hij erg intens is, en altijd wel voldoende dreiging weet te leveren, is het echter heel traag en dat heeft in deze film nooit echt meerwaarde. Maar het is ook fijn dat dit niet met de nodige poeha komt.

Actie en spektakel kan je wel vergeten. Ondanks dat de dreiging gelijk goed opent in de eerste minuten weet de film vooral op drama in te gaan. Het is een groot drama, dat zich dan vervolgens afspeelt in een gewelddadige en bedreigende omgeving.

Het onderdeel dat het best gelukt is in de film is ongetwijfeld wel de setting. Een grauwe, deprimerende sfeer die prettig was om naar te kijken. Visueel er er een hoop te genieten en je voelt gelijk dat er iets mis is. Met een dreigende, nare soundtrack is het dan ook compleet.

Acteerwerk van Mortensen was sterk. Smith-McPhee past niet helemaal in de setting, en de rest was ook goed. Vooral de make-up en aankleding was goed gelukt. Ik wist pas later dat dat Pearce was in het einde op het strand. Net als de details in de setting.

Camerawerk is traag, film is behoorlijk traag. Eigenlijk wel iets te traag om heel eerlijk te zijn. Het weet nooit echt optimaal te boeien ondanks er een aantal nare scenes zijn die de aandacht weer terug doen keren. Er gebeurd net genoeg om het allemaal nog kijkbaar te houden eigenlijk.

Hillcoat levert een visueel mooi filmpje op die net wat te traag is. Voor de rest wel goed gelukt eigenlijk. Ik zie wel graag dit soort filmpjes om heel eerlijk te zijn. Maar vrolijk zal je er niet van worden.

avatar van jpbosch
Zijn er meer van dit soort (hoeft niet persé apocalyptisch, maar wel dat deprimerende met goede acteurs)films?. Ander voorbeeld hiervan is bijv. Manchester By The Sea.

jpbosch schreef:

Voor deprimerende films met goede acteurs kan ik deze aanbevelen:

The Hours (2002)
Le Temps du Loup (2003)
Oslo, 31. August (2011)
A Single Shot (2013)

... sterkte ; - )

PS. Zou ik bijna deze fascinerende depri film vergeten:
Naked (1993)

avatar van Freespirit2
Hoe krijg je het voor elkaar, 111 minuten kijken naar wat eigenlijk een saaie film is......maar toch 111 minuten met spanning gekeken want je wilt immers wel weten hoe het afloopt.
Geweldig!

avatar van nathaniel177
Paar dagen geleden op netflix gekeken, gisteren zette de docent levensbeschouwing hem opeens op. Toevallig!

avatar van Wen D
HK Senator schreef:
Extreem troosteloze, naargeestige film. Maar toch heel realistisch en het verhaal grijpt je bij de strot. Alhoewel ik geen fan ben van feel good movies had hier toch wel iets meer kleur in mogen zitten (ook leterlijk). Een einde met zijn nieuwe reisgenoten rond een kampvuur, wat gezelligheid en wat eten, had een iets hoopvoller einde opgeleverd, desnoods met een zondsopgang op de achtergrond. Maar ik denk dat dit bewust niet gedaan is.

Het kleine beetje kleur en hoop werd gebracht door de levende kever. Past helemaal in de sfeer van de prachtige film.

avatar van Wen D
Vond het een goede film. Mij greep de deprimerende sfeer aan, zelfs tranen wegslikken nabij het eind.
Er was wel degelijk hoop en kleur, gebracht door de levende kever!

avatar van filmfan0511
Wat een duistere, fucked up, sombere en deprimerende film zeg, maar tegelijkertijd ook zo puur en mooi. Had niet verwacht deze zo goed te vinden, maar is echt een topper wat mij betreft. Ik snap wel dat het niet een film voor iedereen is; het is erg traag en ook echt heel somber. Als je een film die je met een goed gevoel achterlaat wil kijken, sla je deze best over.
Visueel valt er erg veel te genieten. Cinematografie is top, de omgevingen en achtergronden zijn duister mooi, de apocalyptische sfeer van verdoemenis druipt van elk beeld af. En Viggo Mortensen speelt een schitterende rol. Die man is toch echt een van de betere acteurs die er rondloopt. Het zoontje speelde echter ook erg goed, en vooral bij het einde kreeg ik toch wel een brok in de keel.
Paar hoopvolle momentjes (die kever, het gezin op het einde ), maar deze film zet zich vooral af tegen anderen in het genre in de zin dat hier nergens echt een licht aan het einde van de tunnel is. Was erg krachtig voor een keertje.

Absoluut een van de meest ondergewaardeerde films van de afgelopen twee decennia. Het boek is een onbetwist meesterwerk en deze film deed een belachelijk goede poging dit te evenaren. Mensen die dachten een spectaculaire apocalyptische doom-actiefilm te gaan zien baseren hun stem op hun eigen gecreëerde deceptie. Geweldig acteerwerk, muziek en cinematografie.

avatar van Kondoro0614
“If I were God, I would have made the world just so and no different. And so I have you... I have you.”

Erg deprimerende film was dit die op veel vlagen ook héél spannend wist te worden. Toch had ik wel iets meer van deze film verwacht. De film volgt me al een langere tijd, en ik zag gisteren dat deze op Netflix stond waardoor ik hem eigenlijk zonder twijfelen aan heb gezet. Ik houdt erg van post-apocalyptische werelden, of dat nou is met bepaalde mutaties (zombies etc.) of na een kern-oorlog ik vind het altijd erg interessant. Waar het hier precies om draaide werd me echter niet duidelijk, wat is er precies gebeurd waardoor hun in zo’n wereld terecht kwamen? Of wisten ze dat zelf ook niet? Ik meende dat er werd gezegd dat er al waarschuwingen uit waren gekomen om je voor te bereiden maar ik snapte niet helemaal hoe het daadwerkelijk zo kwam. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen.

Het deprimerende hakte er aardig goed in, en ook de angst die de hoofdpersonages constant met zich mee brachten vond ik erg tof. Toch was de film heel erg traag, en dat haalde me best vaak uit mijn concentratie omdat ik had gehoopt dat er wel iets meer zou gebeuren. Het grijs ogende wereld is dan wel tof. Qua drama is de film best oké, we zien zo af en toe wat ‘flashbacks’ na het begin waar de familie nog een beetje gelukkig was en het verlies van de vrouw in het gezin, die niet meer verder wou en waarschijnlijk dood ging in de het bos. De grote steden worden voornamelijk veel vermijdt, en we zien héél veel natuurgebieden met prachtige shots.

Er valt in mijn ogen verder niet zo veel meer te vertellen over deze film, dus ik houdt het vandaag lekker kort. De film is qua spanning goed bezig, ik verwachtte op elk moment toch wel een aanval van vijanden die er vaker niet dan wel kwam. ‘Viggo Mortensen’ speelde zijn rol erg tof, en je zag dat hij de film omarmde als zijn kindje. Er werd hard gewerkt in de film voor een bepaalde status, en dat behaalden ze ook wel. Al om al, redelijke zit maar wel iets meer van verwacht.

avatar van CorvisChristi
Kondoro0614 schreef:

Ik heb de film pas één keer gezien, dus corrigeer me als ik het niet goed heb begrepen, maar van wat ik me ervan kan herinneren is dat het niet draait om wat er nou exact gebeurt is dat ze in deze wereld terecht zijn gekomen. Soms is het gewoon zoals het is: in dit geval een verwoeste wereld, waar een vader en zijn zoon doorheen trekken en proberen te overleven. Daarbij wordt de focus gelegd op hun karakters en de wil om te overleven in tijden van hopeloosheid en op datgene wat ooit was, toen ze nog gelukkig en samen met zijn vrouw, bij elkaar waren.

avatar van filmfan0511
CorvisChristi schreef:

Exact. Ik zelf vatte de verwoeste wereld op als het gevolg van een nucleaire ramp/oorlog, maar dat wordt nergens gespecifieerd en is uiteindelijk irrelevant, zoals je zegt.

Bovendien is het in feite een stuk angstaanjagender om niet te weten wat de oorzaak is.

avatar van Kondoro0614

avatar van Ajax&Litmanen1
Na 10 jaar een herziening gedaan, aangezien deze op Netflix staat. The Road maakt nog steeds wel indruk, maar niet meer zoveel als toen. De naargeestige sfeer blijft nog steeds het sterkste punt. Je volgt een vader en een zoon in een verwoeste wereld waar je eigenlijk niet meer zou moeten willen leven. De wereld is asgrauw, duister, gevaarlijk en depressief. Waar je voor leeft is eigenlijk een raadsel, want betere tijden lijken niet in zicht. Voedsel is er minimaal, de mensen zijn moe en op. Dat gevoel lijkt me zo enorm rot. De corona-pandemie die we nu hebben is ook vervelend, maar er zijn vele lichtpuntjes en andere omstandigheden. De film kent een paar sterke momenten waar de grens tussen menselijkheid en overleven er nauwelijks nog is. De oude man, de man die de kar steelt. Iedereen heeft z'n redenen om dingen te doen.
Wel komt de film wat stroef op gang en pakte het me minder dan de eerste keer. Maar nog steeds is het een aanrader.

3,5* (was 4*)

avatar van geezoes
Altijd opvallend de verschillen in smaak. Wat een nietszeggende film. 'The boy' komt in aanmerking voor één van de meest irritante personages in een film ooit. Verder? Nietszeggend zoals ik al eerder aangaf. Niet spannend, nergens leuk, slechte verhaallijn etc...

avatar van nakada
Nergens leuk? Echt? Dat is jouw kritiek?

Dit kán gebeuren. Zo kúnnen mensen doen en zijn. Hoe voorzichtig horen we te zijn. Hoe zuinig op wat er nu nog is. Het kan heel snel heel anders zijn.

avatar van JoeCabot
Je bent filmmaker en je hebt even geen inspiratie meer. Wat nu? Simpel: dan maak je ofwel een superheldenfilm, ofwel een post-apocalyptisch treurspel. Soms levert dat interessante cinema op, helaas niet in dit geval.

The Road is misschien wel de meest neerslachtige film die ik ooit gezien heb. Onversneden misery lit. “Liefhebbers” zullen er wel een diepere betekenis achter zoeken (en vinden). Ik zag het niet.

Wie dit bedacht heeft, moet zich dringend laten onderzoeken. 1,5*

avatar van Brave-Neo
JoeCabot schreef:

Wie dit bedacht heeft, moet zich dringend laten onderzoeken. 1,5*

Zoals zoveel films is ook dit een verfilming van een boek; in dit geval het boek The Road van Cormac McCarthy die daarvoor ook de Pulitzer voor literatuur voor heeft ontvangen. Geen slechte bron voor inspiratie lijkt me zo. Dat de film je niet aanspreekt kan uiteraard altijd.

Cormac McCarthy heeft ook het boek geschreven wat later is verfilmd met dezelfde titel No Country for Old Men.