The Road (2009)

3,27

Drama / Thriller

geregisseerd door John Hillcoat
met Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee en Charlize Theron

Een man en zijn zoontje doorkruisen een verwoest Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige dat hen rest is te overleven en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.

1034 BERICHTEN 102 MENINGEN
avatar van LostCauze
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik zie mensen klagen over het gebrek van wendingen, ik ben juist blij dat deze film afstand neemt van conventionele verhaallijnen.
De kracht van deze film is juist dat je constant geconfronteerd wordt met de realiteit van het leven in een desolate, dog-eat-dog wereld. De realiteit van een vader die ten koste van alles, zijn zoon het geluk van een relatief zorgvrije samenleving wil laten voelen. Terwijl hij weet dat deze hoop zo goed als ijdel is... En daarom ook blijft hameren op het nut van zelfmoord.

Ik heb deze film al jaren op bluray, en altijd gemeden omdat hij (volgens anderen), zo depremirend zou zijn. Ik snap waarom dit gezegd werd, maar ik zou deze film zeker aanraden. Verhaal, acteerwerk, setting en audio zijn allemaal top, ik voelde me van begin tot eind ondergedompeld in een wereld die perfect tot m'n verbeelding sprak.

avatar van Arapaho85
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als je zelfmoordneigingen hebt moet je deze film zeker zien, om over het realisme nog maar te zwijgen.
zonder compas maar met een vervallen landkaartje toch de weg naar het zuiden kennen... een colablikje dat na 11 jaar niet bedorven is???... (nog al aangehaald) 11 jaar leven op etensresten en dan toch nog over enige uithouding beschikken en blijkbaar zwerven er na elf jaar nog steeds mensen rond op de verdoemde aardbol.
Dat Mortensen dood ging zat er aan te komen, maar dat de zoon dan plots door een nieuw 'uit het niets' komend gezin wordt opgevangen sloeg nergens op..
'het is maar een film' hoor ik al zeggen. Natuurlijk maar dan wil ik er graag één die zich minder serieus neemt zoals the book of Eli (2010)
of geef mij dan nog zelfs liever The Postman (1997) die film nam zich ook te ernstig, maar ik werd er wel vrolijker van.

avatar van nakada
Arapaho85 schreef:
Nog nooit van mijn leven een kompas gehad, maar toch overal gekomen met hooguit een landkaartje.
. een colablikje dat na 11 jaar niet bedorven is???...
Spul in blik kan over het algemeen erg lang goed blijven, maar toegegeven, ik heb het nog nooit geprobeerd.
11 jaar leven op etensresten en dan toch nog over enige uithouding beschikken
Nou, echt goed ging het toch niet meer.
Lijkt me ook niet onmogelijk. Er zijn er bovendien niet veel meer over. Verder is het ook onduidelijk hoe de wereld in die toestand geraakt is. Misschien is het geen plotselinge omslag geweest maar een geleidelijk afglijden naar de ondergang.
De vader zegt op een gegeven moment in de film : wanneer je slecht droomt is alles in orde, je leeft nog. Maar wanneer je prettig gaat dromen moet je oppassen. Stel dat het einde niet meer is dan de laatste droom van de vader en hij zijn zoontje zonder hoop achterlaat. Of dat het een droom van de jongen zelf is, om aan te geven dat het ook met hem slecht afloopt.
Heb ik ergens tussen de berichten gelezen en vond ik mooie alternatief. Kun je daar iets mee ?
maar ik werd er wel vrolijker van.
Deze film is dan ook helemaal niet bedoeld om iemand vrolijker te maken, dat zit meer in de categorie komedie.

Pessimistisch en schrikwekkend toekomstbeeld.
"Naar" thema maar knappe film met prima setting en acteerwerk.
Flashbacks verduidelijken en zijn passend en niet overdreven veelvuldig aanwezig en brengen ook afwisseling.
Ook enkele gevatte scènes waarin de houding van het jongetje niet overeenstemt met deze van zijn vader en wanneer de jongen toch wel zekerheid wil omtrent het "bij de goeden behoren"
Naar het einde toch ook wel meer emotie, gelukkig aanvaardbaar gedoseerd.

avatar van royals
in Bijbels opzicht is dit een heel realistische toekomstbeeld. En de sfeer wordt ook goed neergezet in deze film. Maar ik had er alleen meer van verwacht.

avatar van Valii
Waarschijnlijk nog het best te typeren als een redelijke verfilming van een ijzersterk verhaal. Dat verhaal houdt m.i. in dat in een post-apocalyptische wereld, waarin haast iedereen en alles zijn menselijkheid heeft verloren, kinderen nog iets van moraal kompas bieden. Hoewel dit principe behoorlijk sterk is uitgewerkt, is zoiets toch vooral aan McCarthy toe te schrijven die hiervoor het uitmuntende materiaal heeft aangedragen. Op andere vlakken kent de film geen duidelijke uitblinkers. Zo blies de post-apocalyptische wereld me nergens echt van mijn sokken, ging het acteerwerk nooit echt door merg en been en greep de mistroostigheid me niet volledig bij de strot.

avatar van HK Senator
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Extreem troosteloze, naargeestige film. Maar toch heel realistisch en het verhaal grijpt je bij de strot. Alhoewel ik geen fan ben van feel good movies had hier toch wel iets meer kleur in mogen zitten (ook leterlijk). Een einde met zijn nieuwe reisgenoten rond een kampvuur, wat gezelligheid en wat eten, had een iets hoopvoller einde opgeleverd, desnoods met een zondsopgang op de achtergrond. Maar ik denk dat dit bewust niet gedaan is.

avatar van Fisico
Ben ontgoocheld in de film. Had er net iets meer van verwacht. Het verhaal is goed en schept hoge verwachtingen die jammer genoeg niet werden ingelost. Er zijn uitstekende scènes die de troosteloosheid, de hardheid en de wil om te overleven benadrukken. Ook de kleine hedendaagse normale dingen komen naar voren: iets wat we nu al evident beschouwen, was in de film pure luxe (haar knippen, bad nemen, menselijke communicatie ...).

Het concept is goed, maar niet genoeg uitgediept. Vele dingen blijven vaag of zijn onverklaarbaar. Ook de povere passages van passanten zijn langs een kant te oppervlakkig. Ook die brand wordt nergens veklaard. Op die manier mis je echt betrokken te raken bij de film. De flashbacks naar de periode ervoor en de scenes met de moeder zijn overbodig wegens zeer vaag en nietszeggend.

De acteerprestatie van Viggo was redelijk, gewoon ok. De zoon ergerde me een beetje. De dialogen waren te beperkt en te ondermaats (niet onlogisch als er geen diepgang met andere personages is). Ondanks de trage opbouw (wat me hoegenaamd niet stoorde) was de film op die manier te vluchtig. Te veel van alles wat, maar totaal geen samenhang of opbouw van een verhaal. Allemaal toevalligheden zonder verband. Op zich kan dit realistisch zijn, maar ik miste hierdoor betrokkenheid.

Zoals zoals was de sfeer zeer goed, mooie beelden van de verwoeste omgeving, ineens ook hét sterke gegeven van de film. Het einde vond ik dan weer een dieptepunt. Totaal uit het niets en niet in verhouding met de rest van de film. Heel lang is die kleine dus niet op de dool geweest. Jammer, er was zoveel meer uit te halen.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Indrukwekkend qua apocalyptische wereld maar wat saaiig omdat een spannende complotontwikkeling ontbreekt. Het einde vond ik ook niet sterk: de jongen lijkt een beter leven te krijgen nu hij wordt opgenomen in een echt gezin (zelfs met hond!) maar als de film iets lijkt te leren is dan is het dat een kind een blok aan je been is als je moet zien te overleven in een rechteloze wereld waarin mensen elkaar vermoorden en opeten om te overleven, zodat de kansen op overleving in zo'n gezin helemaal nul lijken. Wat dat moreel kompas van kinderen betreft, waar Valii over spreekt, vond ik het kind vooral erg naïef: mensen helpen en vertrouwen in een prima basis voor beschaving maar niet als het eten op is en iedereen op elkaar jaagt...

avatar van nakada
De filosoof schreef:

Lees dit eens:

nakada schreef:

Ja, dat zou kunnen, maar ik acht dat niet op voorhand plausibel: de regisseur zou dan toch een hint hebben moeten geven dat de zoon droomt. Overigens, dat er af en toe een diepzinnigheid wordt gedebiteerd als 'zolang je naar droomt strijd je nog voor je leven; als je prettig droomt moet je juist oppassen' beviel mij uiteraard wel en deed de film voor me toch nog naar een (zwakke) voldoende bewegen.

nakada schreef:
....
Lees dit eens:

Voor dat laatste is zeker "iets" te zeggen, want de film toont een wel heel kleurige deken, waaronder de overleden vader ligt, als de zoon voor de tweede keer "afscheid" van hem neemt, waar de vader eerst nog onder de zwart witte deken lag. Niet toevallig waren alle dromen van de vader en terugblikken allemaal in ... juist, kleur ! ...

avatar van panax
deprimerende sterke film
naargeestig einde van de wereld
met aan het einde een beetje hoop?
prachtige naargeestige beelden,mooi verfilmd in grijs !
goeie acteurs !!

Deze film heeft een erg strakke regiestijl die mij erg kan bekoren, het is gewoon oerdegelijk en weet de juiste toon te zetten, maar het probleem is dat het script gewoon te marginaal, te oppervlakkig is. Niet dat ik me stoor en de weinige handelingen die erin voorkomen, zoals hier meermaals wordt geopperd, maar de psychologie van de verlaten wereld, en het negatieve mensbeeld als gevolg hiervan, ontstijgt echt nauwelijks de koude grond. De voice-over zou normaliter echt wel wat moeten toevoegen in een film als deze, maar dat doet het helaas niet. Sterker nog, het doet afbreuk want originele gedachtenspinsels komen er in zijn geheel niet in voor.

Hetzelfde geldt een beetje voor de rol van Viggo Mortensen, hij doet het niet abominabel ofzo, maar de getergdheid van zijn personage ligt er net wat te dik bovenop. Wat mij betreft hadden ze die goeie ouwe Duvall wat meer screentime mogen geven, want die weet nu wel genadeloos te overdonderen! Mortensen straalt vooral hersenloos- en roekeloosheid uit, maar wat hij graag uit had willen
stralen, een melancholische Weltschmerz, het lijden over de tekortkomingen van de mens, dat wordt nu juist wel met verve vertolkt door Duvall.