The Thing (1982)

3,82

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Wilford Brimley en T.K. Carter

Een Amerikaans onderzoek op Antarctica wordt verstoord doordat er door een langsvliegende Noor op een husky wordt geschoten. De hond wordt bij de andere in de kooi neergelegd, maar 's nachts muteert de hond en vermoordt alle andere honden. Het onderzoeks-team komt er achter dat er een buitenaards wezen is dat lichamen kan overnemen, maar wie heeft hij overgenomen?

1370 BERICHTEN 84 MENINGEN
avatar van jeroentjuhhhhh
Quentin schreef:
Zonde dat Arrow opeens allerlei Shout titels uitbrengt

Why? Shout Factory is Amerikaanse markt. Zou ontzettend vreemd zijn om het om die reden te laten. Shout Factory doet het andersom ook en een onderlinge strijd is voor de consument wel fijn. De lat ligt hoog voor deze release, dus ben benieuwd wat het wordt

avatar van de grunt
Ik ben er erg blij mee. Zéér benieuwd ook naar het nieuwe artwork, Arrow's specialiteit.

avatar van PEN15
Futurama is typisch mijn soort humor en ik was enorm verrast dat ik nr. 24 van het laatste seizoen nog niet eerder had gezien. Aflevering <<murder on the planet express>> is zeer verrassend en spannend met vele referenties aan John Carpenter's the Thing. Bovendien een fraaie 90% op GotFuturama. Aanrader.

John Carpenter en Kurt Russel, altijd een goede combinatie. Super spannend en bij vlagen erg "smerige" special effects.

avatar van Eraser2
Is er al wat meer bekend over de Arrow blu ray release?

avatar van Boneka
The Thing had ik al een tijdje niet gezien en dacht na mijn tweeluik van Zorro ik ga eens de tweeluik van The Thing bekijken. En gek of niet ik heb beide films van The Thing een 3.5 gegeven met een plus juist voor de prequel. Echt horror kan ik the Thing niet noemen. Het is gewoon een prima sf film met horrorelementen, maar je kunt deze film rustig alleen bekijken in het donker.

The Thing uit 1982 ziet er voor de tijd zeer goed uit ook op blu ray. Hoogtepunt is voor mij net als velen de bloedtest. Wie is besmet? Enig smetje op de film is het gebrek aan echte spanning. De relatie tussen de wetenschappers is feitelijk het belangrijkste punt geworden. En daar is niks mis mee, maar wellicht dat de film nog spannender gemaakt had kunnen worden.

Muziek is prima en de acteurs spelen hun rol zeer goed. Blu ray versie ziet er goed uit.

avatar van memento12
The Thing

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herzien, en dat bleek toch wel fijn (en tegelijk nodig). Veel dingen waar ik me de eerste keer aan stoorde kon ik nu meer nuanceren, met name omdat de setting en de score me nog meer grepen. Die opbouw in het eerste halfuur is fantastisch. Wel blijf ik met gemengde gevoelens zitten ten opzichte van het gemakkelijke einde en de verdere verklaringen omtrent the Thing. Zo had de oorsprong best wat meer belicht mogen worden, en vind ik het vrij onzinnig dat er kort gehint wordt naar een soort mondiale infectie. Juist de geïsoleerde setting doet de film zo goed, te meer omdat het monster design zo extravagant is dat ik bij een grootser opgezette premisse al lang was afgehaakt.

Het belangrijkste is in ieder geval dat ik de klassieke waarde van deze Carpenter nu wel iets beter op waarde kan schatten. Geen meesterwerk in mijn ogen, maar wel een uiterst sfeervolle genrefilm.

avatar van baspls
tbouwh schreef:

Ik vond het juist mysterieus om de oorsprong een beetje geheimzinnig te laten. Anders krijg je het zelfde als met de vervolgen met Alien. Maar wat die mondiale infectie op de computer betreft laten we het houden op een typische overschatting van technologie uit de jaren '80. Vind dat zelf ook de grootste blunder in de film.

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
baspls normaliter ben ik juist wel van het mystery-element in (dit soort) films hoor, maar hier blijft het me toch wel een beetje tegenstaan dat het duidelijk puur om het horrorelement gaat. Het is dat ik de eerste tien minuten van de film nagenoeg perfect vond, anders zou ik zeggen: kom met een schimmige proloog waarin je deels onthult waar we mee te maken hebben, en bouw dan langzaam de spanning op. Het had specifiek deze film niet beter gemaakt, maar geloofwaardigheid is nu wel een issue. Hetzelfde heb ik eigenlijk met een (m.i.) wat platte cultfilm als Halloween. Effectbejag wint het dan van een iets strakker scenario.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een spannende horrorklassieker. The Thing geeft een originele, nieuwe draai aan het “vastzitten met een alien” verhaal. Doordat de alien de identiteiten van mensen kan overnemen, zowel uiterlijk als gedrag, voel je je net zo radeloos als de personages. De film weet op slimme wijze wat ze wel of niet moeten laten zien, zodat je nooit voldoende informatie hebt een definitieve conclusie te trekken over wie de alien heeft overgenomen, maar wel kunt speculeren. Regelmatig knipt de film weg op een moment die teveel informatie had kunnen geven, waardoor je zelf moet invullen wat er in de tussentijd gebeurd kon zijn. Deze onzekerheid zorgt voor een paranoïde gevoel: iedereen kan een gevaar zijn, wat de spanning hoog houd. De mannen die betrokken raken bij het ongeval zijn geen angstige dommeriken, maar mensen die vroegtijdig uitvogelen wat er aan de hand is en hun best doen om het monster tegen te gaan.
De praktische effecten zijn indrukwekkend gedaan, zeker voor een film uit begin jaren 80. Voornamelijk de momenten waarin het monster transformeert kunnen voor een paar creatieve, behoorlijk gore beelden zorgen. Verder beviel mij het gebruik van geluid: de film heeft veel lange, rustige stukken erin zitten waarbij je alleen het geluid van de wind op de achtergrond hoort. Dit gaf de film een rauwer gevoel en het liet je de sfeer proeven van het verlate sneeuwgebied waar het verhaal zich afspeelt.

De enige dingen die mij minder bevielen is dat het langzame tempo op sommige momenten in het nadeel kon werken. Voornamelijk rond het midden gebeurde er een lange tijd niets intens, waardoor de spanning waar de alien gebleven zat minder sterk was. Ook heb je, met zo’n grote groep aan mensen, voor vele geen gelegenheid ze echt te leren kennen. Hierdoor is het medeleven, of zelfs het verrassingselement over wie de alien is, niet altijd even sterk. De personages die ik het interessantste vond hielden het lang vol terwijl degene die mij minder bekoorde vroegtijdig eraan gingen.

Een aanrader uit het horrorgenre! Een spannende film over uitvogelen wie de dader is, tot leven gewerkt met indrukwekkende gore effecten die nog goed stand houden. Langzame tempo werkt echter niet altijd en door de grote hoeveelheid personages kun je makkelijk sommige gaan vergeten.

4/4,5*

avatar van JacoBaco
Fonzzz002 schreef:

Ja oké, maar best logisch toch? Wanneer een personage al vroegtijdig doodgaat, krijgen we ook niet echt de kans om ze (beter) te leren kennen en ze interessant te gaan vinden. Ik begrijp wat je bedoeld, maar het komt een beetje gek over op deze manier.

In Alien 1 leer je zo'n beetje alle karakters goed kennen en wat o.a. hun karaktereigenschappen zijn, maar het duurt dik een uur voor er eentje doodgaat.

avatar van Fonzzz002
JacoBaco schreef:

Daar zit wat in, al merkte ik bv vanaf moment A geïnteresseerd te zijn in het personage van Kurt Russell (hoewel dit voornamelijk aan de acteur ligt). Terwijl ik bij de rest nog niet een dergelijke interesse had.

avatar van JacoBaco
Fonzzz002
Ja, Kurt Russel is inderdaad een bekend en tevens goed acteur met uitstraling. Ik heb deze film inmiddels een keer of 5 gezien, maar veel personages zijn mij niet specifiek bijgebleven. In Alien 1 daarentegen wel. Ja, ik had nog wat toegevoegd aan mijn vorige bericht.

avatar van de grunt
Site van Arrow ligt er gewoon uit door de overweldigende vraag naar The Thing

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat zijn die effecten van de jaren '80 toch gruwelijk goed, erg jammer dat het vandaag bijna allemaal uit de computer komt. Wat een gedrochten van 'dingen' werden hier geschapen. Hele goede film met een sterke soundtrack die spanning weet op te bouwen en een uitstekende Kurt Russell. Het was me eigenlijk al direct duidelijk dat de film om hem heen ging gebouwd worden, wat wel logisch is want hij is een geweldige acteur. Dit soort locaties doen het ook wel altijd vooral omdat je geen kant op kan. Het enigste wat je kan doen is het beste ervan maken. Vertrouwen is ook een belangrijk thema van deze film en is dan ook heel goed uitgewerkt, net als het verhaal. Doordat de film speelt met het feit dat je niemand kan vertrouwen zelfs Kurt Russell niet is het moeilijk om zelf iemand te gaan vertrouwen en er een band mee te krijgen.

Die computer ook, wat een grappig ding met een pixel of 100. Ik heb nooit zelf in de jaren '80 geleefd maar het is wel zalig om terug te keren naar die tijd

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoe gaaf is ‘The Thing’ wel niet? Ik heb me echt uitstekend weten te vermaken met deze film en ik heb genoten van de wijze hoe John hier een wezen neer zet is natuurlijk grandioos! Een hond die in één of andere spin verandert wat heb ik me toch vermaakt en ik had de slappe lach er ook nog van gekregen want mijn moeder die op dat moment even mee gluurde vond het volgens mij niet zo leuk, haar gezicht vertrok volgens mij een beetje. Hoewel ‘The Thing’ niet mijn lieveling film zal worden, ik ben toch echt meer van de zombies dus die gaan hoger scoren denk ik, blijft ‘the thing’ toch echt wel een geval apart en blijft hij origineel. Toch kent zijn films ook zijn wat slaperige scénes om maar zo op te noemen, waar de film een dip krijgt maar snel toch weer de spanning weet op te pakken. Het plot was erg leuk, simpel maar erg leuk en het blijkt maar zo want de film was ook geniaal om te blijven volgen.

Dit is de twaalfde film van de hele ‘collectie’ films die ik heb mogen lenen van mijn collega. Daar mee ben ik dus echt klaar met al zijn films en is ook de vakantie echt voor bij want ik zit nu alweer in het laatste weekend van de vakantie en dat vind ik ontzettend jammer. Nu ik klaar ben met zijn twaalf films heb ik weer even tijd voor de overige films ik nog klaar had liggen voor deze vakantie, die een paar weken geleden nog lekker lang leek haha! Trouwens, ik zal vandaag bij hem op de koffie gaan, dat is gebeurd maar ik ben de films vergeten…

The Thing heeft iets gaafs, een bepaalde spanning en een leuke setting. Op een één of andere manier ken ik ergens deze film al van en waarschijnlijk hebben wij deze film al wel eens gezien maar ik denk dat het al een tijd geleden is dus ik kan me er niet veel van herinneren of is ‘ The Thing (2011) ‘ echt heel erg sprekend zoals deze film en kan het mogelijk zo zijn dat ik die gezien heb? Nu weet ik het zelf namelijk ook helemaal niet meer.

The Thing kent een leuke setting: Antarctica. Dit zorgt er voor dat het moeilijker is om hulp te zoeken en dat maakt een horrorfilm ook leuker omdat je dan gewoon weet dat er echt moeilijk hulp kan komen. Als ik een tiener-horrorfilm kijk is het meestal één of ander huis in de druks bewoonde gebieden van Amerika en dan kunnen ze nog niet eens hulp krijgen. Dus dat is sowieso al wel een pluspunt die ik Carpenter wil geven in deze setting, het maakt het wat fijner kijken en je weet gewoon dat ze allen machteloos staan. We volgen in het begin een husky die opgejaagd word door een helikopter, die helikopter is op de hond aan het schieten maar de reden hierom is nog niet duidelijk.

Het word duidelijker na een tijd wanneer de hond in de kennel zit tussen andere honden en deze op een wreed achtige manier weet af te slachten. De spinnenpoten komen uit de rug met allemaal slierten en hij heeft er een paar te pakken gehad. Nadat ze deze vermoord hebben springt het virus snel over na andere mensen die ook opeens moordachtig te werk gaan. Één voor één worden ze vermoord of overgenomen door het virus en MacReady heeft een manier gevonden om het virus aan het werk te krijgen: verwarm het en het bloed begint te bewegen. Nadat ze wat testen hebben gedaan wiens bloed goed is eindigt de film aardig en heeft er weer een top film mijn beeldscherm bereikt.

Ik vond ‘The Thing’ erg leuk en ondanks het misschien iets slechtere CGI (film van 1982) is de film nog ontzettend vers in mijn ogen en vond ik het erg leuk. De jonge Kurt Russel doet het goed en heeft mij prima weten te vermaken.

avatar van Wataru
Goede recensie, Kondoro0614, en terecht zeg je dat The Thing een bepaalde spanning heeft, maar er zit geen CGI in de film. De special effects zijn gemaakt door Rob Botin met wat hulp van Stan Winston. Alles is met de hand gemaakt.

avatar van Kondoro0614
Wataru schreef:

Bedankt. Excuus voor mijn verwoording na de CGI dat klopt in inderdaad niet. Ik kwam alleen op het moment even niet goed uit mijn woorden en kwam niet meer op het specifieke woord uit die ik moest hebben dus toen noemde ik het gauw even CGI .

avatar van Wataru
Kondoro0614 schreef:

Graag gedaan en geen probleem Vaak wordt de term animatronics gebruikt.