The Thing (1982)

3,81

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Wilford Brimley en T.K. Carter

Een Amerikaans onderzoek op Antarctica wordt verstoord doordat er door een langsvliegende Noor op een husky wordt geschoten. De hond wordt bij de andere in de kooi neergelegd, maar 's nachts muteert de hond en vermoordt alle andere honden. Het onderzoeks-team komt er achter dat er een buitenaards wezen is dat lichamen kan overnemen, maar wie heeft hij overgenomen?

1348 BERICHTEN 82 MENINGEN
geplaatst: 18 november 2015, 00:50 uur [permalink]
JacoBaco schreef:
Toch opvallend dat de remakes van vroeger echt goede remakes zijn! Bijvoorbeeld Scarface, The Fly en natuurlijk Invasion of the Body Snatchers.

Misschien omdat het echt remakes zijn en geen exacte kopieën.

Scarface (1932) is niet te vergelijken met Scarface (1982) eigenlijk is Brian De Palma's Scarface een totaal andere film geworden (in meer dan positieve zin).
John Carpenter's The Thing is ook niet te vergelijken met The Thing From Another World (eigenlijk een prequel).
John Carpenter heeft eigenlijk gewoon het verhaal van Who Goes There? vanuit zijn perspectief opnieuw tot een film gebracht en niet letterlijk gekeken wat de vorige film deed en dat nog een keer doen.

Maar ja, blijft lastig om te achterhalen wat het is waarom remakes mij bijna niet interesseren.
Ik zit er niet zo op te wachten vaak.
Christopher Nolan's Memento gaat ook een remake krijgen...

avatar van John Milton
geplaatst: 18 november 2015, 01:38 uur [permalink]
Maarten0402 schreef:
Christopher Nolan's Memento gaat ook een remake krijgen...

Uch... ja praat me er niet van

avatar van tattoobob
geplaatst: 18 november 2015, 12:51 uur [permalink]
mikey schreef:
mwah

invasion of the body snatchers, carrie, halloween, exorcist, jaws, dawn of the dead, zombi 2, a bay of blood, black christmas, psycho, the birds, blood and black lace, the tenant, the omen, jaws, duel, texas chainsaw massacre, burnt offerings, bird with the crystal plummage, cat o nine tails, high rise.....

Daar zitten enkele uitzonderingen bij maar verder is het een kwestie van smaak.

avatar van mikey
geplaatst: 18 november 2015, 14:11 uur [permalink]
dat is waar. ik hou ook niet van films uit de j50 of 40. Vaak zo toneelmatg. Maar films uit de zestiger en zeventiger jaren zijn vaak interessant omdat ze een ommekeer inluiden. Qua 'realisme', geweld en nudity. (een nieuwe stijl) Taboe's werden weggezet. dat maakt juist de jaren zeventig zo goed qua cinema.

avatar van Teejey
geplaatst: 15 december 2015, 12:12 uur [permalink]
Na de eerste 20 minuten zakte de moed me een beetje in de schoenen, aangezien de vergelijkingen met Alien steeds sterker werden. Gelukkig was het nergens voor nodig, deze is véél beter en ook (erg) goed te noemen, en dan vooral de scènes zonder die vreselijk smerige verschijnselen.

Het verhaal is goed. Er zijn leuke extra's bedacht zoals de Noren en de bloedtest, kleine dingen die zo'n film laat blijven boeien, waar ik bij Alien na een halfuur in diepe slaap lag. Laat ik ophouden met die vergelijking want eigenlijk is het totaal verschillend.

De sfeer is geweldig. Het sneeuwachtige Antarctica is prachtig (natuurlijk elders gefilmd), er is mooi gefilmd en de soundtrack vind ik bijzonder spannend. Geinig opgezet klein kampje. Een erg mooie soort honden, een leuke toevoeging voor zover dat relevant is voor het kijkplezier πŸ˜›

De cast is uitstekend en Kurt Russell is een baas! Erg overtuigend geacteerd door allen. Raar dat voor The Thing ik geen werk van Russell heb gezien (dat me bij is gebleven).

Ik las hier een discussie over de effecten. Die waren toch briljant? Ik ben alles behalve een expert betreft special/effects, CGI, etcetera, maar wanneer effecten tijdens een film je niet direct doen realiseren dat het nep is zijn ze volgens mij meer dan geslaagd. Ook al vind ik het maar smerig beeldmateriaal, het is een applaus waard.

Ik snap alle hoge scores volkomen desondanks het niet direct mijn genre is.

avatar van IH88
geplaatst: 13 januari 2016, 14:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“I dunno what the hell’s in there, but it’s weird and pissed off, whatever it is.”

The Thing is een angstaanjagende film met een waanzinnig goede spanningsopbouw en lekker veel gore. Doordat het verhaal plaatsvindt in een onderzoeksbasis op Antarctica krijg je een heerlijk claustrofobische sfeer. Door het begin met de helikopter die een hond achterna vliegt zit je gelijk goed in het verhaal en er wordt een onheilspellende sfeer gecreëerd.

Het monster is ontzettend knap gemaakt en de makers verdienen een groot compliment voor de inventieve manier waarop het monster wordt weergegeven. Het is smerig en eng en bij de scene dat het monster uit de hond komt staan je nekharen recht overeind. Vanaf het moment dat de personages ontdekken dat het monster in ieder van hen kan zitten neemt de paranoia toe en wordt het voor de kijker helemaal genieten geblazen. De bloedtestscène is ijzingwekkend en de manieren waarop het monster telkens uit het menselijk lichaam komt gaat me nog lang bijblijven. Het einde weerhoudt deze film van een echte topscore want dat vond ik iets te abrupt en te gemakkelijk. De acteurs zijn wisselend maar Kurt Russell is erg goed en gemaakt voor dit soort rollen. The Thing is één van de beste, zo niet de beste, horrorfilm die ik ooit heb gezien. Geweldig!

avatar van Flat Eric
geplaatst: 6 mei 2016, 09:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijne claustrofobische one-location sci-fi horror met een passende soundtrack.

De spanning zit er vanaf het begin goed in met de poolhonden. Het monster zelf is angstaanjagend en smerig maar het spannendste moment vond ik toch eigenlijk wel de scènes met de bloedtest.

geplaatst: 14 mei 2016, 19:03 uur [permalink]
Flat Eric schreef:
Fijne claustrofobische one-location sci-fi horror met een passende soundtrack.

De spanning zit er vanaf het begin goed in met de poolhonden.

Mee eens. Claustrofobisch op een gigantisch continent, erg goed gedaan. Perfecte sf

geplaatst: 23 mei 2016, 13:59 uur [permalink]
goede film, maar ik vond het monster er te goedkoop uitzien op het laatst, vergelijk dat maar eens met alien, en dan verliest the thing dik van alien. Toch goede spanningopbouw en goede film.

avatar van Basto
geplaatst: 23 mei 2016, 18:55 uur [permalink]
rolandobabel schreef:

Alien heeft met het ontwerp van Giger inderdaad een meesterlijke schepper. Maar op een conceptueel / creatief niveau vind ik The Thing ve malen sterker.

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 24 mei 2016, 09:41 uur [permalink]
Maar toch ... als monster heeft The Thing geen gezicht terwijl Giger's Xenomorph toch wel een begrip is in onze filmcultuur. Voor 1979 had nog nooit iemand zoiets gezien.

avatar van EW101
geplaatst: 30 juni 2016, 21:14 uur [permalink]
Ik heb met een huisgenoot, The Thing, weer gekeken. Wat kan er nog over gezegd worden? Het is toch verplichte kost voor een horrorfilmliefhebber. πŸ˜„ Wat nu echt anders was sinds laatste keer; ik keek de eerste keer met een open mond naar de special-effects (En nog steeds een beetje, ondanks ik ze nu wel ken; ze blijven gewoon goed; erg creatief en origineel.) Nu keek ik meer naar de sfeer. Op mijn tv zagen de enkele scènes in de sneeuw met blauw achtergrondlicht gecombineerd met het rode fakkellicht er prachtig uit. πŸ‘ Het geluid dat van de 'Thing' afkomt, blijft ook nog steeds ijzingwekkend.
De spanningen in het kamp komen goed over en gaan goed samen met de setting (die beklemmend is).
Soms vond ik wel enkele overgangen te snel gaan. Zo ook in de finale.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 15 juli 2016, 12:52 uur [permalink]
Nu maar eens wat schrijven bij deze topper in het horrorgenre. Nr. 5 in mijn top 10.
Een soort en met remake maar oh wat is deze toch super gemaakt.

De suspense is volledig de hele film aanwezig. Dit door geniale regie, de soundtrack, het acteerwerk en het prima camerawerk. Zelfs de Huskey is al geweldig en simpelweg angstaanjagend.
De film gaat meteen van start, we bevinden ons op de Noordpool en het is duidelijk dat het Amerikaanse onderzoeksteam, waar de film zich op focused, in volledige isolatie van de buitenwereld bevind. Dat brengt nog meer spanning met zich mee en daardoor geniaal voor een horrorfilm. Cabin fever op de loer.

Maar het is dit moment niet de cabin fever die de horror brengt, nee het team krijgt een nog ergere tegenstander te verwerken. Achterdocht slaat meteen toe, het is vechten om te overleven. Vooral die achterdocht maakt het heerlijk spannend op vele momenten, zeker als je hem voor de eerste keer ziet. Maar de prent is met gemak vele malen te bekijken, ik weet nog dat ik hem voor het eerst in de jaren 80 zag. Ik had nog nooit zo'n spannende prent gezien en heb flink moeten zweten die nacht.

Zoals gezegd, de prent leent zich gemakkelijk om meerdere malen te gaan kijken, elke keer sta je weer verbaast. De ene keer let je op het verhaal, de andere keer op de FX om op een ander moment juist weer op het uiterst prima acteerwerk te letten.

Het verhaal is gewoonweg geniaal te noemen. Een buitenaards wezen komt als onverwachte bezoeker langs, een bezoeker opgejaagd door een Noors onderzoekersteam. Het Amerikaanse team gaat op onderzoek uit en komt al snel erachter dat de bezoeker niet koosjer is. Erachter komen op wel zo'n manier dat elke kijkbeurt mijn nekharen zich volautomatisch rechten en de rillingen mijn lijf in ritme schudden. Waar ik normaal erg koelbloedig ben bij horror, deze film pakt me elke keer zo gemakkelijk.

109 minuten lang perfecte spanning, hadden er voor mij meer minuten mogen zijn.
Mijn 4.5** blijven staan, de film lijkt voor altijd een plek te hebben in mijn top 10.

avatar van Bélon
geplaatst: 25 september 2016, 05:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kurt Rusell die z'n schaakcomputer molt door er een glas J & B (86 proof: bedankt HD kwaliteit) in te gieten en dan in de eindscene wederom Kurt Rusell en een andere vent en 1 fles J & B...de cirkel is rond.

Oh ja daartussenin is er nog best een aardige film πŸ˜„ (al ging hij wat over the top met het hoofd met poten dat wegliep)

Deze klassieker heeft wat mij betreft de tand des tijds behoorlijk goed doorstaan (fraaie remaster ook) πŸ˜‰

Edit: Ik schreef trouwens het 1337e bericht bij deze film, dat kan geen toeval zijn 😎

avatar van Gerlof1378
geplaatst: 1 oktober 2016, 13:26 uur [permalink]
Ijzersterke horror film van John Carpenter, deze film is zijn beste film naast Escape From New York en de 1st Halloween. Het verhaal is ook erg sterk dat een team van onderzoekers op Antarctica stuit op een alien die bij hun aankomt in de vorm van een huskie en wordt achtervolgd door een helikopter met mensen van een ander onderzoekkamp en die het beest willen doden. Al snel blijkt waarom en dan begint de pret vooral als ze de alien schip vinden en de alien mensen kopieert voor die tijd erg mooi gedaan qua speciale effecten. Kurt Russell speelt goed en ook de rest van de cast doet het goed, en de setting is ook erg goed bedacht en dus de speciale effecten ook. En het hele verhaal is van wie is wie en wie overleeft dit ik zeg kijken enjoy.

geplaatst: 1 oktober 2016, 23:43 uur [permalink]
Die commentary met John Carpenter en Kurt Russell is fucking briljant.

geplaatst: 13 oktober 2016, 22:31 uur [permalink]
Nieuwe 2K scan van Shout Factory is verbluffend mooi πŸ’›

geplaatst: 14 oktober 2016, 15:45 uur [permalink]
Ja die heb ik een tijdje terug gespot op Caps-A-Holic. Zag er goed uit.
Ik hoop dat een ander label dit ook oppikt (bijv. Arrow Films of Masters of Cinema). Zou geweldig zijn.

geplaatst: 14 oktober 2016, 16:22 uur [permalink]
Ik denk dat de kans groot is dat dit een keer gaat gebeuren. Ik zet mijn geld dan op Arrow πŸ˜‰

geplaatst: 15 oktober 2016, 09:33 uur [permalink]
Jazeker. Ik denk ook eerder dat Arrow dit dan zal doen als ik hun line-up van type films zie. Dit past niet zo bij de Masters of Cinema collection.

avatar van Night's Watch

geplaatst: 9 november 2016, 00:16 uur [permalink]
Kurt Russell zet hiereen overtuigende stoere rol neer, wat een fantastische acteur is hij ook. het landschap past perfect bij het verhaal vanwege de ligging/bereikbaarheid, daarnaast is het ook gewoon een mooie film locatie.

De film moest het wat mij betreft voornamelijk hebben van de voortdurende spanningen tussen de personages met enkele escalaties als gevolg. Het wantrouwen en de onzekerheid waren mooi weergegeven.
"The Thing' vond ik maar een afgrijselijk lelijk ding, al was dit vast ook de bedoeling. Dit is echter niet de soort sciencefiction waar ik erg vrolijk van word maar het beest nam gelukkig niet al te veel tijd in beslag en heeft wel enkele leuke scenes opgeleverd dus een grote afknapper is het niet.

Voor nu vier sterren al verwacht ik niet dat dit nog zal gaan stijgen.

avatar van tbouwh
geplaatst: 29 december 2016, 15:58 uur [permalink]
The Thing is een horrorklassieker die ik graag nog eens wilde zien, met name vanwege haar status en de alom uitgesproken waardering. Voor mij bleek dit echter een grote teleurstelling.

Goed, op de momenten dat ‘het ding’ tevoorschijn komt, valt wel op dat er veel aandacht is besteed aan de vormgeving. De vergelijking met Alien dringt zich snel op, maar daarin was de ranzigheid veel beter gedoseerd, en ging ze gepaard met sterkere spanningsopbouw. The Thing vond ik vooral veel te bombastisch, en wel heel duidelijk gemodelleerd naar het expressionistische schilderij ‘de Schreeuw’ van Edward Munch. Conceptueel prima, begrijp me niet verkeerd, maar verder laat het me volledig koud.

Nee, deze film moest het eerder hebben van haar sfeer. Een prima setting (al werd het minder naarmate ze geïntroduceerd en geheel bekend was) en een karakteristieke score van Ennio Morricone (al vind ik deze veel minder memorabel dan o.a. zijn westerns).

Verder vond ik er gewoonweg vrij weinig aan. Kleurloze personages, een (te) beperkt scenario en vooral een vrij spanningsloze en saaie plotverloop. Jammer, maar dit was dus duidelijk niet mijn type klassieker.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 29 december 2016, 22:02 uur [permalink]
tbouwh schreef:
The Thing........... Jammer, maar dit was dus duidelijk niet mijn type klassieker.

Ai, dit kost me een nier tbouw. Hier moet ik een krat bier voor drinken om dit te vergeten. πŸ˜›

avatar van tbouwh
geplaatst: 30 december 2016, 16:01 uur [permalink]
Left4Dead schreef:

Moet lukken zo met de jaarwisseling toch πŸ˜‰ Wellicht over een paar jaar nog weer eens open-minded herzien.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 23:11 uur [permalink]
superfilm echt een geweldige klassieker.kurt russell speelt het ook super. al heel vaak gezien maar de film blijft super.