The Thing (1982)

3,81

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Wilford Brimley en T.K. Carter

Een Amerikaans onderzoek op Antarctica wordt verstoord doordat er door een langsvliegende Noor op een husky wordt geschoten. De hond wordt bij de andere in de kooi neergelegd, maar 's nachts muteert de hond en vermoordt alle andere honden. Het onderzoeks-team komt er achter dat er een buitenaards wezen is dat lichamen kan overnemen, maar wie heeft hij overgenomen?

1365 BERICHTEN 82 MENINGEN
avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 24 januari, 11:20 uur [permalink]
Quentin schreef:
Zonde dat Arrow opeens allerlei Shout titels uitbrengt

Why? Shout Factory is Amerikaanse markt. Zou ontzettend vreemd zijn om het om die reden te laten. Shout Factory doet het andersom ook en een onderlinge strijd is voor de consument wel fijn. De lat ligt hoog voor deze release, dus ben benieuwd wat het wordt

avatar van de grunt
geplaatst: 24 januari, 11:31 uur [permalink]
Ik ben er erg blij mee. Zéér benieuwd ook naar het nieuwe artwork, Arrow's specialiteit.

avatar van PEN15
geplaatst: 24 februari, 08:50 uur [permalink]
Futurama is typisch mijn soort humor en ik was enorm verrast dat ik nr. 24 van het laatste seizoen nog niet eerder had gezien. Aflevering <<murder on the planet express>> is zeer verrassend en spannend met vele referenties aan John Carpenter's the Thing. Bovendien een fraaie 90% op GotFuturama. Aanrader.

geplaatst: 26 maart, 22:15 uur [permalink]
John Carpenter en Kurt Russel, altijd een goede combinatie. Super spannend en bij vlagen erg "smerige" special effects.

avatar van Eraser2
geplaatst: 20 april, 11:03 uur [permalink]
Is er al wat meer bekend over de Arrow blu ray release?

avatar van Boneka
geplaatst: 29 april, 09:11 uur [permalink]
The Thing had ik al een tijdje niet gezien en dacht na mijn tweeluik van Zorro ik ga eens de tweeluik van The Thing bekijken. En gek of niet ik heb beide films van The Thing een 3.5 gegeven met een plus juist voor de prequel. Echt horror kan ik the Thing niet noemen. Het is gewoon een prima sf film met horrorelementen, maar je kunt deze film rustig alleen bekijken in het donker.

The Thing uit 1982 ziet er voor de tijd zeer goed uit ook op blu ray. Hoogtepunt is voor mij net als velen de bloedtest. Wie is besmet? Enig smetje op de film is het gebrek aan echte spanning. De relatie tussen de wetenschappers is feitelijk het belangrijkste punt geworden. En daar is niks mis mee, maar wellicht dat de film nog spannender gemaakt had kunnen worden.

Muziek is prima en de acteurs spelen hun rol zeer goed. Blu ray versie ziet er goed uit.

avatar van memento12
geplaatst: 20 mei, 21:25 uur [permalink]
The Thing

avatar van tbouwh
geplaatst: 21 mei, 00:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herzien, en dat bleek toch wel fijn (en tegelijk nodig). Veel dingen waar ik me de eerste keer aan stoorde kon ik nu meer nuanceren, met name omdat de setting en de score me nog meer grepen. Die opbouw in het eerste halfuur is fantastisch. Wel blijf ik met gemengde gevoelens zitten ten opzichte van het gemakkelijke einde en de verdere verklaringen omtrent the Thing. Zo had de oorsprong best wat meer belicht mogen worden, en vind ik het vrij onzinnig dat er kort gehint wordt naar een soort mondiale infectie. Juist de geïsoleerde setting doet de film zo goed, te meer omdat het monster design zo extravagant is dat ik bij een grootser opgezette premisse al lang was afgehaakt.

Het belangrijkste is in ieder geval dat ik de klassieke waarde van deze Carpenter nu wel iets beter op waarde kan schatten. Geen meesterwerk in mijn ogen, maar wel een uiterst sfeervolle genrefilm.

avatar van baspls
geplaatst: 21 mei, 10:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
tbouwh schreef:

Ik vond het juist mysterieus om de oorsprong een beetje geheimzinnig te laten. Anders krijg je het zelfde als met de vervolgen met Alien. Maar wat die mondiale infectie op de computer betreft laten we het houden op een typische overschatting van technologie uit de jaren '80. Vind dat zelf ook de grootste blunder in de film.

avatar van tbouwh
geplaatst: 21 mei, 12:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
baspls normaliter ben ik juist wel van het mystery-element in (dit soort) films hoor, maar hier blijft het me toch wel een beetje tegenstaan dat het duidelijk puur om het horrorelement gaat. Het is dat ik de eerste tien minuten van de film nagenoeg perfect vond, anders zou ik zeggen: kom met een schimmige proloog waarin je deels onthult waar we mee te maken hebben, en bouw dan langzaam de spanning op. Het had specifiek deze film niet beter gemaakt, maar geloofwaardigheid is nu wel een issue. Hetzelfde heb ik eigenlijk met een (m.i.) wat platte cultfilm als Halloween. Effectbejag wint het dan van een iets strakker scenario.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 9 juni, 16:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een spannende horrorklassieker. The Thing geeft een originele, nieuwe draai aan het “vastzitten met een alien” verhaal. Doordat de alien de identiteiten van mensen kan overnemen, zowel uiterlijk als gedrag, voel je je net zo radeloos als de personages. De film weet op slimme wijze wat ze wel of niet moeten laten zien, zodat je nooit voldoende informatie hebt een definitieve conclusie te trekken over wie de alien heeft overgenomen, maar wel kunt speculeren. Regelmatig knipt de film weg op een moment die teveel informatie had kunnen geven, waardoor je zelf moet invullen wat er in de tussentijd gebeurd kon zijn. Deze onzekerheid zorgt voor een paranoïde gevoel: iedereen kan een gevaar zijn, wat de spanning hoog houd. De mannen die betrokken raken bij het ongeval zijn geen angstige dommeriken, maar mensen die vroegtijdig uitvogelen wat er aan de hand is en hun best doen om het monster tegen te gaan.
De praktische effecten zijn indrukwekkend gedaan, zeker voor een film uit begin jaren 80. Voornamelijk de momenten waarin het monster transformeert kunnen voor een paar creatieve, behoorlijk gore beelden zorgen. Verder beviel mij het gebruik van geluid: de film heeft veel lange, rustige stukken erin zitten waarbij je alleen het geluid van de wind op de achtergrond hoort. Dit gaf de film een rauwer gevoel en het liet je de sfeer proeven van het verlate sneeuwgebied waar het verhaal zich afspeelt.

De enige dingen die mij minder bevielen is dat het langzame tempo op sommige momenten in het nadeel kon werken. Voornamelijk rond het midden gebeurde er een lange tijd niets intens, waardoor de spanning waar de alien gebleven zat minder sterk was. Ook heb je, met zo’n grote groep aan mensen, voor vele geen gelegenheid ze echt te leren kennen. Hierdoor is het medeleven, of zelfs het verrassingselement over wie de alien is, niet altijd even sterk. De personages die ik het interessantste vond hielden het lang vol terwijl degene die mij minder bekoorde vroegtijdig eraan gingen.

Een aanrader uit het horrorgenre! Een spannende film over uitvogelen wie de dader is, tot leven gewerkt met indrukwekkende gore effecten die nog goed stand houden. Langzame tempo werkt echter niet altijd en door de grote hoeveelheid personages kun je makkelijk sommige gaan vergeten.

4/4,5*

avatar van JacoBaco
geplaatst: 9 juni, 16:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fonzzz002 schreef:

Ja oké, maar best logisch toch? Wanneer een personage al vroegtijdig doodgaat, krijgen we ook niet echt de kans om ze (beter) te leren kennen en ze interessant te gaan vinden. Ik begrijp wat je bedoeld, maar het komt een beetje gek over op deze manier.

In Alien 1 leer je zo'n beetje alle karakters goed kennen en wat o.a. hun karaktereigenschappen zijn, maar het duurt dik een uur voor er eentje doodgaat.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 9 juni, 16:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
JacoBaco schreef:

Daar zit wat in, al merkte ik bv vanaf moment A geïnteresseerd te zijn in het personage van Kurt Russell (hoewel dit voornamelijk aan de acteur ligt). Terwijl ik bij de rest nog niet een dergelijke interesse had.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 9 juni, 16:18 uur [permalink]
Fonzzz002
Ja, Kurt Russel is inderdaad een bekend en tevens goed acteur met uitstraling. Ik heb deze film inmiddels een keer of 5 gezien, maar veel personages zijn mij niet specifiek bijgebleven. In Alien 1 daarentegen wel. Ja, ik had nog wat toegevoegd aan mijn vorige bericht.

avatar van de grunt
geplaatst: 15 juli, 18:29 uur [permalink]