Alien (1979)

3,90

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction
117 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Skerritt, Sigourney Weaver en John Hurt

De bemanning van een intergalactisch vrachtschip ontdekt op een onbewoonde planeet een ruimteschip dat een noodsignaal uitzendt. Crewleden Kane, Lambert en Dallas gaan aan boord van het onbekende schip en Kane vindt in de catacomben een onbekend organisme dat zich meteen aan zijn gezicht vasthecht. Niet lang daarna baart hij een verschrikkelijk monster dat systematisch jacht maakt op de doodsbange crewleden.

1979 BERICHTEN 96 MENINGEN
geplaatst: 14 december 2015, 16:36 uur [permalink]
@Kondoro0614
Dan moet je Prometheus (2012) ook maar eens kijken. Dan zul je zien dat: niet slimme mensen zijn van alle tijden. 🙂

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 14 december 2015, 18:20 uur [permalink]
JacoBaco schreef:
@Kondoro0614

Zal ik zeker eens doen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 14 december 2015, 19:33 uur [permalink]
Is wel geen garantie dat je Prometheus ook goed gaat vinden. Kreeg van mij 3*, Alien is mijn nr 1 film.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: 20 december 2015, 16:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een aangename science-fiction film om naar te kijken. Na de vorige reviews te lezen, had ik veel verwachtingen voor deze film. Misschien te veel. In het algemeen is Alien geen slechte film, maar het sloeg toch een beetje tegen.
Het hoofdpersonage, Riply, wekt bij mij geen sympathie op. Zij is een strikte persoon. Ze doet enkel wat de regels zeggen, waardoor ze iets humanitair mist. En als iemand haar tegen spreekt of een andere mening heeft, ziet ze dit als een persoonlijke aanval en voelt ze zich benadeeld. Daarom was ik niet blij dat zij de enige overlevende was. Parker daarentegen mocht van mij blijven leven.

Een 3.5* is mijn conclusie.

avatar van Glennekeeeee
geplaatst: 25 december 2015, 16:58 uur [permalink]
Ongetwijfeld zullen er véél mensen het oneens zijn met mijn mening maar Alien is volgens mij denk ik éen van de grootste tegenvallers die ik al gezien heb van films die tot het rijtje 'classics' behoren. Torenhoge verwachtingen worden nu vaak niet waargemaakt maar ik had dat toch zeker niet verwacht bij Alien.

Nochtans start de film sterk. Mysterieus, zonder dialoog, het schetst de omgeving perfect. Maar éens de personages tot leven komen begint het al een beetje. Eerst lijkt je naar Prometheus 40 jaar vroeger te kijken en niet veel later veranderd de film eigenlijk in een standaard horrorfilm die dankzij een ander soort setting wel een beetje uniek is maar door de gang van zaken neemt het 'standaard' gevoel toch de bovenhand. Het eerste zit al in de personages. Misschien was de combinatie van dergelijke personages in '79 iets totaal nieuw en daardoor geweldig maar anno 2015 zijn dit gewoon karikaturale personages die in elke blockbuster of horrorfilm verschijnen. Het verhaal bouwt wel goed op en dat vooral dankzij het 'Alien' personage dat zelf ook nog moet groeien en daardoor de tijd geeft om éen en ander op te zetten. Maar Scott zet wel héél weinig op en door die karikaturale personages weet je eigenlijk al hoe het afloopt. Je weet eigenlijk zelfs al wie wanneer zal sneuvelen. Dat het dan allemaal onderhoudend blijft is dan nog wel een pluspunt, al had je van deze film meer mogen verwachten. En de finale is naar mijn gevoel een ramp. Overacted, kitscherig en te vaak lachwekkend waardoor de impact van het titelpersonage al bij al nogal oppervlakkig is gebleven.

Alien mocht dan in '79 misschien baanbrekend en geweldig zijn en de dag van vandaag nog vele fans hebben. Voor mij is hij anno 2015 maar een simpel horrorfilm die dankzij zijn aparte setting er nog iets bovenuitsteekt maar de inhoud is eigenlijk véél te simpel en naar het einde belachelijk om in mijn filmboek als klassieker bestempeld te worden

2,75/5

avatar van horizons
geplaatst: 25 december 2015, 17:41 uur [permalink]
Klassieker is sowieso een vreemde term eigenlijk.

avatar van arno74
geplaatst: 25 december 2015, 17:54 uur [permalink]
Het verband tussen Prometheus en Alien zie ik niet, Prometheus gebruikt Alien als marketingmiddel om Prometheus te promoten, maar dat is het dan ook wel.

avatar van Jawaddedadde
geplaatst: 25 december 2015, 20:15 uur [permalink]
Nou ja, narratief is er wel een verband tussen Prometheus en Alien. Maar dat is dan ook alles.

avatar van horizons
geplaatst: 25 december 2015, 20:24 uur [permalink]
Zelfde regisseur. 😉

En dat Prometheus als prequel is gemaakt op Alien.

avatar van John Milton
geplaatst: 26 december 2015, 01:14 uur [permalink]
Ik wou net zeggen 🙂

avatar van Franklin1975
geplaatst: 15 maart 2016, 21:09 uur [permalink]
Dat ruimteschip wat ze in Prometheus aantroffen komt rechtstreeks uit Alien. Ook zagen we een jonge door Giger ontworpen Alien in Prometheus, die de Engineers aanvielen. En David is de nieuwe Ash...

En het in augustus 2017 te verschijnen Alien Covenant is waarschijnlijk een soort crossover wat zich na Prometheus afspeelt.

Over Alien: wat doet die rode kat in het ruimteschip na al die jaren dat het schip op reis is? Iedereen was toch in cryoslaap?

avatar van Aazhyd
geplaatst: 16 maart 2016, 09:08 uur [permalink]
Euh... de kat was ook in cryoslaap?

avatar van IH88
geplaatst: 28 maart 2016, 18:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“Something has attached itself to him. We have to get him to the infirmary right away.”

Wat blijft Alien toch een ijzingwekkende en steengoede film. Het begint al met de uiterst sfeervolle opening bijna zonder geluid en daarna met de introductie van de personages. Je wordt als het ware de film ingezogen en regisseur Ridley Scott weet op magnifieke wijze een wereld te creëren die ruim 35 jaar na dato nog steeds recht overeind staat. De Nostromo, de planeet, de Alien… Echt prachtig.

Alien kan je eigenlijk in twee delen splitsen met het eerste deel waar we kennis maken met de personages en de spanning langzaam wordt opgebouwd, met de Alien die zich vastplakt aan het hoofd van Kane als hoogtepunt. Het tweede gedeelte is soms regelrechte horror en alle opgebouwde spanning komt hier tot een uitbarsting. De claustrofobische spanning in de Nostromo is soms ondraaglijk en wanneer de Alien tevoorschijn komt maakt hij gelijk indruk. Wat een prachtige creatie die eigenlijk nog steeds onovertroffen is en laat zien dat CGI nog steeds niet kan tippen aan het echte werk (zie ook The Thing). Sigourney Weaver is geweldig als de rechtlijnige en krachtige Ripley en ondanks dat ze in het begin nog wat op de achtergrond blijft, komt ze in het tweede gedeelte helemaal tot haar recht als heldhaftige actieheldin. De andere personages zijn wel erg mager uitgewerkt en de acteurs zijn inwisselbaar. Tom Skerritt is een uitzondering en is geweldig als Dallas en John Hurt heeft jammer genoeg een te kleine rol om echt indruk te maken. En de domme dingen die de crewleden doen om een kat te vinden/redden gaat op een gegeven moment op de lachspieren werken. Het laatste gedeelte is weergaloos (die knipperende felle lichten, geweldig!) en de spanning is om te snijden. Alien blijft een razendspannende en inventieve film die nog niets aan kracht heeft verloren.

geplaatst: 14 mei 2016, 19:00 uur [permalink]
Niet te geloven dat deze uit de 70's komt. Sf / horror op zijn best.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 23 mei 2016, 13:20 uur [permalink]
😱 😈Prachtige SF-film die op hoog en vrijwel ongrijpbaar niveau staat vergeleken bij vele andere SF-films. Gegarandeerd bijna 2 uur goede spanningsbogen en een prima verhaal wat ook nog eens goed neergezet wordt door de spelers en regisseur Ridley Scott!
Ondanks dat de film al bijna 40 jaar oud is, is er geen sprake van slijtage of ouderdom. Daarmee bedoel ik dat het soms lijkt alsof de film enkele jaren oud is en de computerbehandelingen (CGI) van tegenwoordig niet mist.

geplaatst: 23 mei 2016, 13:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Visueel overweldigend, en dat in 1979, ongelofelijk. De film zit erg goed in elkaar, weet spanning goed op te bouwen. Natuurlijk, gezien de hoge scores, dien ik ook kritisch te zijn; SPOILER als een alien achter je aan zit, kun je hem niet er uitrennen, zoals Ripley dat doet, dan komt hij achter je aan en dan is het vechten of sterven. Aliens zijn wel heel intelligent, dus ik kan begrijpen dat de alien Ripley niet gelijk aanviel in het laatste schip. De alien had Ripley nodig om te overleven en als er iets is, waar aliens goed in zijn, is het overleven.

geplaatst: 27 juni 2016, 12:14 uur [permalink]
Everything Wrong With Alien In 11 Minutes Or Less - YouTube

Best geinig, maar ik laat mijn stem natuurlijk niet beïnvloeden door zo'n te snel pratende (irritante) wijsneus. 🙂

avatar van Night's Watch
geplaatst: 13 juli 2016, 22:56 uur [permalink]
Sciencefiction is een genre wat ik niet vaak/graag kijk, de meeste Sciencefiction thema's althans. Maar ondanks dat was ik toch erg benieuwd naar deze film al is het alleen maar omdat die in zoveel lijstjes staat. Ik had er helaas meer van verwacht, maar ondanks dat was het zeker niet slecht. De acteurs zijn erg goed en het ruimteschip (oké, intergalactisch vrachtschip) zag er, voornamelijk van binnen, geweldig uit. Maar voor de rest kon ik er weinig mee, misschien over een aantal jaren eens opnieuw proberen.

avatar van W.V.
geplaatst: 20 juli 2016, 20:32 uur [permalink]
Zeer goede sf film, zeker als je bekijkt in welk jaar deze werd gemaakt, de effecten staan nog steeds als een huis, met als hoogtepunt de geboorte van de Alien, tegelijkertijd was dat voor mij een minpunt aan de film, ik vind dat juist John Hurt veel meer uit die rol had kunnen halen. De rest van de cast is ok, Weaver zet een geweldige en geloofwaardige Ripley neer, een rol die ze in, ieder geval, twee vervolgen, verder uitwerkte, de rechtlijnigheid verdween om plaats te maken voor cynisme. Ian Holm speelt geweldig als "logische"robot. De vormgeving is subliem, geweldig wat de technici van de film allemaal hebben bedacht, niet alleen met beeld, maar ook met geluid, om deze film te maken tot wat het werd. Ga mijn waardering aanpassen, zie tot mijn schrik dat die toch echt wel te laag is.

geplaatst: 7 september 2016, 20:44 uur [permalink]
tja geweldige film, goed gemaakt en zeker voor die tijd.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 21 september 2016, 13:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Altijd jammer wanneer een film zich denkt te moeten bedienen van het cliché dat de hoofdpersoon er met nog luttele seconden op de klok in slaagt om de ontsteking van een zwaar explosief uit te schakelen. Zo weet je ook in déze film van tevoren al zéker dat het Ripley nog nèt op tijd zal lukken om het zelfvernietigings-mechanisme van de Nostromo weer uit te zetten 😎, met nog luttele seconden op de klok... "Mother, I've turned the cooling system back on! MOTHER!"

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 21 september 2016, 16:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Roger Thornhill schreef:

In 1979 werkte dat nochtans heel goed. Het individueel op zoek gaan naar het monster (en dus de groep uit elkaar halen) is ook een grote cliché maar hiermee bewijst de film dat de echte waarde zit in de manier waarop het is gedaan. Het gaat om de taal! Het 'wat' is allemaal al wel eens gedaan. Emotie, communicatie, overdracht zitten 'm vooral in het 'hoe'.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 21 september 2016, 17:14 uur [permalink]
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, AC1. Maar ik neem aan dat je ook wel begrijpt dat ik mijn bericht ironisch bedoelde, en dat ik het juist zo leuk vind dat deze film dat cliché zo op z'n kop (en de kijker aldus op het verkeerde been) zet...

avatar van JacoBaco
geplaatst: 21 september 2016, 18:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Er is in deze film geen enkel goed excuus om bijvoorbeeld toe te staan dat 1 iemand op zoek gaat naar een levensgevaarlijk wezen. Grappig dat Ripley in Aliens zegt, is het gemiddelde IQ soms gedaald toen ik sliep? Nou, in deze film is het al niet erg hoog. 🙂

avatar van arno74
geplaatst: 26 oktober 2016, 13:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Alien heb ik misschien wel in geen 30 jaar meer gezien, toch kon ik de film mij goed voor de geest halen. Vooral het begin, sommige delen waren inmiddels wel uit mijn geheugen gewist, zoals dat een van de crewleden een robot is, maar op hoofdlijnen stond de film me nog erg goed bij. Enerzijds is dat wel jammer voor de filmbeleving, want er gaat niets boven de eerste keer dat je zo'n film ziet. De special effects zijn werkelijk indrukwekkend, daar kan geen CGI tegenop, zo ook het design van het schip, en uiteraard ook het creature design van de alien, de engste die tot dat moment ooit was gemaakt denk ik. Het blijft een scifi-klassieker van formaat , wat mij betreft komt uit die periode alleen The Thing (1982) (4*) in de buurt, al maakte The Abyss (1989) (4*) ook veel indruk op mij. De 4,5* blijft staan.

avatar van baspls
geplaatst: 29 oktober 2016, 11:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In space no one can hear you scream

Midden in de Sciencefiction-gekte van de jaren '70 en '80, die volgde naar het megasucces van Star Wars, doet Ridley Scott de aloude ruimtemonsterfilm van de jaren '50 herleven. Alleen waar de films uit de jaren '50 vrij goedkoop popcorn vermaak zijn, is Alien cinematografische perfectie.

Vier mannen, twee vrouwen en een kat zijn op de terugweg naar de aarde aanboort van een groot commercieel ruimteschip. Ze worden gewekt omdat de boordcomputer een signaal van onbekende herkomst heeft ontdekt, volgens de protocol zijn ze verplicht het te onderzoeken. Aangekomen op de planeet waar het signaal vandaan komt vinden ze een schip met leerachtige eieren. Uit een van de eieren komt een organisme dat zich vasthecht op het gezicht van een van hen...

Er zijn maar erg weinig films die ik het waard vind om meer dan één keer te bekijken. De eerste keer moet een film je positief verassen, boeien en meeslepen. De keren daarna moet de film je vermaken en moet je de subtiele aanwijzingen en symboliek kunnen herkennen. In 2013 heb ik de film voor het laatst gezien, maar toch wist ik eigenlijk het hele verhaal nog van buiten. En dat is alleen maar positief, want de film heeft in ieder geval indruk gemaakt. Er gaat niets boven de eerste keer dat je een film kijkt en dat is bij Alien ook zeker het geval. Zo spannend en beklemmend als die eerste keer wordt het natuurlijk nooit meer, maar de film wist nog steeds indruk te maken. Het enige minpuntje dat ik bij herziening kan bedenken is dat de crew wel best onvoorzichtig overkomt. De ernst van alles dringt niet echt door lijkt het. Nu begrijp ik goed dat dat ook wel moest, want anders zou de film natuurlijk helemaal niet spannend zijn geweest.

Wat Alien van doorsnee Sci-Fi onderscheid is de drama onder andere. Ridley Scott zet de crew van de Nostromo uitstekend neer en de acteurs doen het allemaal prima. In het bijzonder zijn John Hurt en Ian Holm goed, maar eigenlijk levert iedereen een goede bijdrage. Sigourney Weaver speelt een goede hoofdpersoon als Ripley - een rol die niet perse voor een vrouw was geschreven.

Het hele concept van Alien is briljant. Een geniaal mysterieus Sciencefiction verhaal van Dan O'Bannon met elementen die het tot de ultieme horrorfilm maken. De film gaat over de kwetsbaarheid van de mens in het enorme heelal, hetgeen herhaaldelijk in de film wordt gesymboliseerd. Daarnaast verwijzen de facehuggers naar verkrachting en is elk aspect van de Alien een verwijzing naar onmenselijkheid. De ruimte is daarbij de ultieme geïsoleerde locatie en dus ideaal voor een horrorfilm. In interviews heeft Scott gezegd dat Star Wars en 2001: A Space Odyssey zijn grootste inspiratie waren voor het Sciencefiction aspect en dat The Texas Chain Saw Massacre hem inspireerde op het gebied van het uitbeelden van Angst. Wat de spanning van de film ook ten goede doet is de fantastische soundtrack van Jerry Goldsmith.

Alien heeft uitstekende cinematografie en is volledig opgenomen door Scott zelf. De schaalmodellen van de ruimteschepen zijn fantastisch mooi ontworpen en ook het donkere industriële interieur is briljant gemaakt. Om nog niet te spreken van de prachtige alien die is ontworpen naar de schetsen die H.R. Giger voor Jodorowsky's Dune. Op Ian Holm's hoofd en enkele randen van de ruimteschepen na ziet geen enkel effect er gedateerd uit. De gore is briljant en de facehugger en het ei zijn gemaakt van levers en oesters en dergelijke waardoor ze ultra-realistisch overkomen. Geweldig die tijd toen CGI nog geen optie was en alles echt gemaakt moest worden. Ik kan er nog uren over doorgaan hoe mooi en tijdloos de effecten en ontwerpen van de film zijn. Voor mij gaat er niets boven de realistische SciFi ontwerpen uit de jaren '70 en '80, veel mooier dan die witte seriële futuristische ontwerpen die je in de jaren '50 en nu zo vaak ziet.

Na Alien zouden er meer vergelijkbare herlevingen van de monsterfilm volgen, waarvan een enkele (bijna) net zo briljant. John Carpenter's The Thing is zo'n film. Het verschil met Alien zit hem in het feit dat Alien de mens zijn noodlot laat ontmoeten diep in de ruimte en The Thing de gruwelen van de ruimte naar de aarde haalt. Beide films moeten het hebben van een ijzersterke spanning en fenomenale effecten, alleen verschilt de manier waarop ze die gebruiken. The Thing geeft alles weer, zo grafisch mogelijk (en doet dit bijzonder goed) en Alien geeft dan weer zo min mogelijk weer om het zo realistisch en mysterieus mogelijk te houden. Beide films slagen bijzonder goed in hun doel: een angstaanjagende en spannende film te maken. Het zo min mogelijk prijsgeven van de Alien is wel slim geweest van Scott, want dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom deze film vandaag de dag nog prima bekeken kan worden. Al is het mischien wel jammer dat de Alien zo weinig te zien is en de gore zo onduidelijk (terwijl het zo prachtig is gemaakt). In de Director's Cut gezien waar veel dingen zijn weggeknipt, bij een volgende herziening moet ik echt opzoek naar een versie met de verlengde Alien-scènes.

Alien blijft een van de allerbeste films die ik ooit heb gezien. Het is een van de meest spannende en angstaanjagende films ooit gemaakt met geweldige special effects en een bijzonder sterke visie op de toekomst. Voor mij is Alien zowel de ultieme Sciencefiction- als de ultieme Horrorfilm. Het mysterie en verassingen zoals de plottwist komen de eerste keer natuurlijk beter over, maar zelfs na aantal kijkbeurten blijft de film vermakelijk en spannend.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 5 december 2016, 16:44 uur [permalink]
Alien is één van de meest sfeervolle horrorfilms die ik ken. Deze film ziet eruit als een kunstwerk: iedere set zit vol creativiteit & leven, de cinematografie zit prachtig in elkaar en het rustige tempo waarop de camera door de gebieden beweegt zorgt ervoor dat je perfect de sfeer van de wereld kan proeven. Omdat de film met zoveel originele ideeën aankomt kreeg ik een gevoel van ontdekking: niet weten hoe de onbekende levensvorm werkt en stapsgewijs met de personages erachter komen.
Alien is een film over de angst voor het onbekende en waarom het soms goed is om voorzichtig te zijn wanneer je tegen iets onbekends aanloopt. De personages komen in een situatie terecht waarin, op dat moment, hun keuzes verstandig lijken omdat ze niet stil staan bij de eventuele gevolgen. Eén van de film zijn grootste sterktes is dat de personages heel menselijk aanvoelen: de wijze hoe ze met elkaar en met de situatie omgaan voelt heel geloofwaardig, alsof dit is wat er echt zou gebeuren als mensen in die situatie worden geplaatst. Hierdoor is de spanning van de film torenhoog. Het voelde nooit alsof domme hollywood stereotypes of geforceerde keuzes de reden waren waarom het verhaal in voortgang kwam. Daarom vind ik Alien een goed fictief voorbeeld van hoe de spontaniteit van mensen, en hoe verschillende botsende persoonlijkheden, kunnen leiden tot nare situaties die voorkomen hadden kunnen worden mits men bereid was langer stil te staan en te nadenken voordat ze actie ondernamen.

Alien heeft een langzaam tempo wat goed in de film zijn voordeel werkt. Niet alleen zorgt het voor mooie beelden maar je krijgt een idee hoe het is om op het schip te zitten; je word in de schoenen van de personages geplaats. Aangezien de personages geïsoleerd zitten in de ruimte geven deze lange stille scenes een eenzaam gevoel, wat omslaat in zenuwslopende spanning later in de film.
Er zitten een aantal jumpscares in de film maar dit is één van de weinige horrorfilms waarbij ik de jumpscares slim gedaan vind. Er zijn geen nutteloze scenes waarbij de muziek je met luide knallen probeert te laten schrikken, maar wanneer er een schrikmoment is zijn het dingen waar je daadwerkelijk van zou schrikken en er zit geen muziek toegevoegd aan deze momenten.

Alien is zonder twijfel één van de sterkste horrorfilms die ik ken en het is een must voor iedere filmliefhebber om gezien te hebben. Ik vond echter wel dat in de 2e helft de spanning ietwat minder is. Er was één scene die redelijk wat tijd in beslag nam waarin iets gebeurde wat mij niet nodig leek voor het verhaal. Ook werden de scenes iets voorspelbaarder rond dit punt in de film. Het was nog steeds spannend en ik zat met fascinatie te kijken, maar gemiddeld vond ik de eerste helft het sterkste in elkaar zitten.

Een prachtig uitziende, sfeervolle, zenuwslopende science-fiction horrorfilm. De 2e helft vond ik gemiddeld minder sterk wegens het voorspelbaardere gehalte, maar het is zeker een aanrader!

avatar van mr. Prizzi
geplaatst: 24 december 2016, 21:54 uur [permalink]
Na Prometheus moest ik gewoon de hele Alien-reeks weer een keer zien.
De kerstdagen was een mooie gelegenheid.
Te beginnen met Alien was ik het precieze verloop een beetje vergeten, maar het verhaal boeide weer meteen en heeft de tand des tijds goed doorstaan. Zelfs de verouderde digitaliteit is niet storend of andere technische props.
De hand van Ridley Scott vond ik in Prometheus veel minder herkenbaar als je hem vergelijkt met deze horror klassieker.
In Alien voel je de rust en bezinning , genoot ik van de stiltes zonder de dwingende soundtrack , iets dat je overigens wel vaker aantrof in de films uit de zeer vruchtbare periode van eind jaren '70.
De cast was natuurlijk ook iets om van te genieten en Sigourney Weaver speelt de rol van Ripley zo magnifiek. Hoge IMDB waardering onderstreept het grote aantal fans van deze film.

avatar van Daan258
geplaatst: 3 januari, 20:14 uur [permalink]
Als echte filmliefhebber moest ik eigenlijk dit filmpje ook gezien hebben ondanks dat sciencefiction sowieso niet echt mijn smaak is.
Na jaren heb ik hem opgezet en ik moet eerlijk zeggen dat ik me er prima mee vermaakt heb maar toch een heel stuk meer van verwacht had aangezien de rating van de film en alle reactie's erover.
Slecht was de film absoluut niet en heb me goed tot het eind vermaakt. Qua sfeer en special effects (vooral voor die tijd) was echt uitstekend. Maar toch miste ik hier en daar de spanning en vond ik het ook zeer jammer dat je Alien zeer weinig in beeld zag.
Ik begrijp dat als je meer fan bent van het genre sciencefiction dat de film ook sowieso gelijk meer zal vermaken.
Zeker ga ik het 2e deel ook is opzetten maar voor dit 1e deel een 3,0* van mij.