Alien (1979)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction
117 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Skerritt, Sigourney Weaver en John Hurt

De bemanning van een intergalactisch vrachtschip ontdekt op een onbewoonde planeet een ruimteschip dat een noodsignaal uitzendt. Crewleden Kane, Lambert en Dallas gaan aan boord van het onbekende schip en Kane vindt in de catacomben een onbekend organisme dat zich meteen aan zijn gezicht vasthecht. Niet lang daarna baart hij een verschrikkelijk monster dat systematisch jacht maakt op de doodsbange crewleden.

avatar van Alathir
De eerste keer dat ik de originele Alien zie, na tal van rip-offs en de meest recente vervolgen. Van de vervolgen is deze ongetwijfeld de beste. Het voelt wat traag aan, zoals gewoonlijk in de jaren '70, maar erg storend was het niet. Ik vond de sfeer nu ook niet erg bijzonder. Practical effects waren wel top alsook de beelden vanuit de ruimte. Op vlak van een aantal beslissingen zijn er zeker een aantal knullige acties zoals zoals het te lang open laten van de deur hoewel dit geen effect had, het 'ding' bleek dood. Ash deed dit wel iets later dicht. De jacht op dit volmaakte wezen is ook niet bepaald goed uitgevoerd. Stanton legt al vlug het loodje en de twee laatste personen (uitgezonderd Riley) verpesten het ook goed. Vervolgens zet Riley het vernietigingsmechanisme aan en iets later wil ze het ongedaan maken. Is dit vrouwenlogica of zat daar iets achter?

Binnenkort maar eens deel 2 bekijken. Er is zeker ruimte voor verbetering.

Beetje simpel verhaal, verder wel een redelijke film.

avatar van sateck
Gisteren dan eindelijk gezien. Deze stond namelijk al jaren op mijn kijklijst, en nu eindelijk was ie op TV. Prachtige film, vooral in dat tijdsbeeld. De sfeer is zó goed!!! Die rustige spanning. Acteerwerk krijgt een dikke 9. En natuurlijk een paar fenomenale scenes.

Dikke 4*. Wellicht later 4,5*. Ik kijk al uit naar het 2e deel.

jono schreef:
In het jaar 2122 is een groep astronauten met hun ruimteschip op weg naar de aarde wanneer ze een noodsignaal krijgen van een onbewoonde planeet. Daar aangekomen blijken er vijandige aliens op de planeet te wonen. Een voor een worden de bemanningsleden vermoord, waarna alleen Sigourney Weaver overblijft.

Alien is een prachtige horror-sciencefiction. Ik ga hem in de toekomst zeker nog een keer kijken. 4*

Pfff blij dat ik dit niet heb gelezen voor het kijken, graag even in een spoilertag zetten.

avatar van Ste*
Een klassieker die ik nog nooit had gezien.

Production design is uitstekend, wat mooie shots en sfeer oplevert, en zeker het laatste deel van de film als Sigourney Weaver alleen is is sterk, maar het begin was voor mij echt te langdradig. Ook later in de film zitten er stukken waar te lang niet zoveel gebeurt of dingen wat traag gaan. Vond ook de gesprekken en scènes tussen de personages over het algemeen niet heel erg leuk. Überhaupt zijn de meeste personages maar vervelend waardoor de film er eigenlijk wel van opknapt als iedereen dood is.

De effecten en de alien zelf, tja. Veel dingen kunnen anno nu nog wel door de beugel, maar de iconische scène met de alien uit de buik (die ik al wel kende uit parodieën en van horen zeggen) vond ik eigenlijk vooral lachwekkend, net als die melkspuitende android. Die scène vond ik er sowieso een beetje aan de haren bijgesleept qua plot, maar was verder wel een vermakelijk extraatje.

avatar van FlorisV
Na het spelen van de fantastische survival horror game Alien: Isolation, die erg veel ontwerpen en geluidseffecten uit deze film gebruikte, kreeg ik natuurlijk weer zin om deze te bekijken. Alles is van topnivo.

Het acteerwerk, met name dat van de dames, Lambert (scream queen Veronica Cartwright die ook al zo goed was in Invasion of the Body Snatchers) en Ripley (doorbraak voor Weaver).

De ruimtescenes zijn overtuigend, zeker voor die tijd. De effecten zijn grotendeels gemaakt met simpele middelen, maar ze zijn goed uitgevoerd over het algemeen. De sets zijn prachtig gemaakt en in beeld gebracht. De soundtrack is spaarzaam maar erg sfeervol. Alles ademt een zekere akeligheid uit, inclusief het interieur van de Nostromo en de piepende en krakende computers ervan. Erg aangenaam is het nergens in space. En er zijn meer dreigingen dan de alien, die fantastisch ontworpen is door de kunstenaar HR Giger.

Qua plot steekt Alien uit boven andere horror films door de houding van een groot en ambitieus bedrijf ook erbij te betrekken. En Ridley Scott heeft het verhaal van Alan Dean Foster nagenoeg perfect in beeld gebracht.

De scene waarbij Ripley's slipje 3 maten teveel gekrompen is blijft erg spannend, maar niet omdat de kont van Weaver (er verder zeker goed uitziend) nu zoveel voorstelt. Natuurlijk wordt er tegenwoordig erg moeilijk over gedaan, ook door de overzeloot en veels te serieus geworden James Cameron (klachten over "seksualisatie", met natuurlijk de mythe van "objectificatie", alsof iedereen die er lekker uitziet opeens geen mens meer is in de ogen van degene die er verlekkerd naar kijkt). Maar men vergeet dan dat de scene eigenlijk naakt had gemoeten en dat Weaver er zelf geen problemen mee had. Bovendien moet ze toch echt uitkleden voor ze in winterslaap kan gaan. De scene blijft goed omdat de dreiging van de Alien zeer nabij is.

Toch zijn er wel een paar schoonheidsfoutjes. Vooral rondom Ash en het gevecht daarmee. Het doet onhandig aan en zeker het wurgen met een pornoboekje doet wat vreemd aan (alleen al dat een robot dat als wapen zou gebruiken, en dat die boekjes nu al niet meer bestaan had men kennelijk niet gedacht en natuurlijk past het ook wel een beetje bij het eenzame "truckers in space" bestaan wat men uit wilde beelden). Verder de jump cut als Ash daarna hersteld is (beter was even een shot van Ripley te tonen). Sommige shots zijn net wat te donker of te onduidelijk.

avatar van Lovelyboy
Alien, een sfeervolle film die vooral onder de noemer psychologische horror valt, en ondanks dat er weinig gebeurt, wel bijzonder boeiend is.

Standaard der standaard, ruimteschip krijgt een noodsignaal binnen en besluit poolshoogte te nemen. Een recept voor problemen en ik vraag me dan ook of een dergelijke signaal en verschijnen van een tweede schip wel eens zonder catastrofale afloop is voorgekomen. Wijze les voor alle toekomstige ruimtepioniers, gewoon niet doen. Gewoon door gaan naar je bestemming. De ontdekking en daarop volgende problemen zijn niet van de lucht en pakken zacht gezegd vrij catastrofaal uit.

Waar Alien verder vooral in uitblinkt is stijl en sfeer. Soms moeten dingen in het tijdsbeeld gezien worden zoals de kolderieke wolkjes stoom boven de helmen van de drie die naar buiten gaan en tevens het scherm in de cockpit met de binaire codes. So what? Niemand die dat leest, net als al die knipperende lichtjes bij 'Mother'. Desondanks blijft de grauwe visuele stijl als een paal boven water, en zijn er shots, zowel technisch als sfeerverhogend, om van te watertanden. Voegt daarbij een aantal iconische scènes zoals bv Hurt op de etenstafel, een scene die ik als kind bij toeval eens zag in en film programma, en in shock was na afloop, de ruzie en ontmaskering van Ash, een uitermate passende soundtrack, en het 'kleine' onderbroekje van Weaver, een bewuste keuze van de regisseur heb ik wel eens gelezen, en je het een opvallend haast iconisch gebeuren. In als laatst een prima Weaver en vooral Holm aan te halen.

Een van mijn favoriete films, of top10, zal Alien nooit worden, maar een uitermate goede, bijzondere en boeiende film is het wel.

Is er ooit iemand opgevallen dat de regisseur van deze film de hoofdpersoon eigenlijk zijn eigen naam heeft gegeven maar met een kleine twist. Hij heeft de "d" omgedraaid naar een "p" Ridley wordt dan Ripley

avatar van alexspyforever
Ook meer dan 40 jaar later blijft dit een indrukwekkende film met een naar mijn mening terechte klassiekerstatus. De alien pops out of belly scène moet een van mijn vroegste herinneringen zijn aan grafische horror. Moet toch wel een van de akeligste dingen zijn die een mens kan overkomen (al is de kans natuurlijk heel klein dat zoiets in het echt zou gebeuren). Het is een film die zeker een trend heeft gezet betreft aliens. en ondanks voornoemde scène is er niet zo erg veel grafische horror in de originele film van de Alien franchise. The Thing duidelijk geïnspireerd op Alien focust zich een pak meer op het grafische. Alien daarentegen is eerder claustrofobisch, mysterieus. De karakters in Alien vind ik uiteindelijk wel wat diverser en interessanter dan The Thing (vrouwloze crew) waar ze eerder worden opgevoerd als slachtvee. Nu goed aan Alien zit er voor mij ook meer nostalgische waarde verbonden dus dat zal ook wel meespelen. Sigourney Weaver als Ripley, groeide uit tot het uithangbord van de franchise. Een sterke vrouw zonder dat ze daarvoor een kick-ass babe moest gaan spelen. Verder is de setting natuurlijk fantastisch alsof je echt mee zit in dat ruimteschip.

Heer hendrik dat dacht ik dus ook na afloop van de film hoezeer Ridley en Ripley met elkaar overeen komen. Inderdaad je moet slechts 1 letter op zijn kop zetten

avatar van Redlop
Heer hendrik schreef:

Geinig gevonden, maar volgens mij zijn de personages uit het originele script van Dan O'Bannon vervangen door personages bedacht door Walter Hill (die aanvankelijk de regie zou doen) en David Giler, waaronder Ellen Ripley. Nog voor Ridley Scott zich ermee mocht bemoeien.

avatar van Filmkriebel
Redlop schreef:
Nog voor Ridley Scott zich ermee mocht bemoeien.

Tenzij dit één van zijn bemoeienissen is

avatar van Redlop
Filmkriebel schreef:

Tenzij dit één van zijn bemoeienissen is

Dit is het script van Walter Hill en David Giler uit 1978. Hierin komt het personage Ripley al voor.

avatar van CellarDoor
Eerste 15 minuten, in combinatie met de status van deze klassieker, beloofden wel wat. Daarna werd het eigenlijk alleen maar slechter en slechter. Sloom, apathisch, onlogisch.. nee het kon me echt niet bekoren. Waarom zou een parasitaire soort zo moordlustig zijn en zo zijn eigen voortbestaan verhinderen? Waarom geeft niemand een fuck als de eerste crewmember zo goed als afgeschreven is? Waarom doe je panisch over nalatigheid van het quarantaine protocol, maar laat je vervolgens zelf de deur wagenwijd openstaan als je naar dat beest gaat? Waarom is die alien ineens 20 keer zijn eigen formaat zonder iets geconsumeerd te te hebben? Vragen, vragen, vragen.. of nja, eigenlijk ook niet.

Wel vaker met klassiekers heb ik het idee dat het aan mij ligt, omdat ik de film niet goed op waarde kan schatten 40 jaar na dato. In die gevallen onthou ik me vaak van het geven van een score, nu echter niet. Deze rammelt gewoon teveel. 2,0* voor de eerste 15 minuten.

avatar van Harleen Quinzel
CellarDoor schreef:

Het ligt toch echt aan jou

Ik heb hem nu eindelijk ook bekeken onder lichte dwang van mijn mama...en zelfs na talloze imitaties en variaties voelt dit toch echt wel nog als een mijlpaal.

De trage opbouw en het feit dat je de helft van de film..tot Ripley de touwtjes strakker in handen neemt..geen protagonist hebt doet echt wonderen voor het verloop van die film. Het is ook dat claustrofobische gevoel van een oud ruimteschip dat kraakt en lekt langs alle kanten waar de personages vast zitten met iets dat op hen jaagt.

De film is erg spaarzaam met het tonen van de Alien, maar laat je nooit vergeten dat hij er is. Koppel dat alles met een paar echt inventieve scares (De alien die plots in de kettingen hangt iemand?) en je hebt een film die ruim veertig jaar later nog steeds veel effectiever en beklemmender is dan veel van wat tegenwoordig uitkomt. Op naar Aliens denk ik nu!!