Alien (1979)

3,91

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction
117 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Skerritt, Sigourney Weaver en John Hurt

De bemanning van een intergalactisch vrachtschip ontdekt op een onbewoonde planeet een ruimteschip dat een noodsignaal uitzendt. Crewleden Kane, Lambert en Dallas gaan aan boord van het onbekende schip en Kane vindt in de catacomben een onbekend organisme dat zich meteen aan zijn gezicht vasthecht. Niet lang daarna baart hij een verschrikkelijk monster dat systematisch jacht maakt op de doodsbange crewleden.

2006 BERICHTEN 103 MENINGEN
geplaatst: 2 februari, 23:43 uur [permalink]
super goeie film.geniet altijd weer als ik hem zie.gewoon een geweldige film die je moet zien als je van dit genre houd.en een hele goeie cast.

avatar van thoyouknow1980
geplaatst: 7 februari, 20:12 uur [permalink]
Meesterwerk en het begin van een serie fantastische films 😄
Ruimte horror van de bovenste plank,met een zeer hoge spanningsboog,fantastische muziek,en een gruwelijk enge alien 😱
De duistere sfeer en de low tech sci-fi het past allemaal als een warme handschoen.
Mijn advies is zeker kijken deze Mama van de Alien films 💛

geplaatst: 14 februari, 13:09 uur [permalink]
IH88 schreef:
“Something has attached itself to him. We have to get him to the infirmary right away.”
Wat blijft Alien toch een ijzingwekkende en steengoede film. Het begint al met de uiterst sfeervolle opening bijna zonder geluid en daarna met de introductie van de personages. Je wordt als het ware de film ingezogen en regisseur Ridley Scott weet op magnifieke wijze een wereld te creëren die ruim 35 jaar na dato nog steeds recht overeind staat. De Nostromo, de planeet, de Alien… Echt prachtig (....)

Ik had het niet beter kunnen omschrijven. Helemaal mee eens ben ook razend benieuwd naar alien covenant

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 16 maart, 10:10 uur [permalink]
Bijna werd Alien een simpele Roger Corman monsterflick, zoals ze er al zoveel gemaakt zijn. Maar gelukkig wist men net op tijd een deal te sluiten met een partij, die de film serieus nam en er een serieuze regisseur op zette. Scott haalde zijn inspiratie (op 2001: A Space Odyssey) dan ook niet uit bestaande scifi, maar uit horrorfilms als The Exorcist en The Texas Chain Saw Massacre. Het resultaat is een duistere sciencefiction met invloeden van de slasherfilm, uiterst vernieuwend voor die tijd.

Maar Alien is een tijdloos meesterwerk. De film staat op het gebied van techniek, spanning en sfeer nog steeds als een huis; van de stijlvolle manier waarop de titel verschijnt tot het nagelbijtende slot met Sigourney Weaver en het pisnijdige ruimtemonster, Alien blijft intrigeren en verrassen. Vooral bijzonder en opvallend is hoe geloofwaardig de personages zijn. Met eenvoudige middelen en met zo weinig mogelijk poespas bereikt Scott het maximale. En dat geldt niet alleen voor de film, ook de trailer, de minimalistische poster en bijbehorende tagline zijn nog steeds ongeëvenaard krachtig.

4,5 sterren.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 16 maart, 10:18 uur [permalink]
Chainsaw En de grootste inspiratiebronnen voor screenwriter Dan O’Bannon waren de sci-fi films Invasion of the Body Snatchers (1956) en The Thing from Another World (1951) (The Thing).

En Scott haalde inderdaad zijn inspirantie uit horrorfilms zoals The Texas Chain Saw Massacre. Maar toch was er nog een andere sci-fi belangrijk voor Scott en dat was jawel, Star Wars.. 😄

Toch geinig dat voor mij een film als Alien vrij uniek overkomt terwijl er flink wat films ter inspiratie waren. Maar dat ligt er helemaal niet dik bovenop vind ik. En dat vind ik iets moois.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 16 maart, 11:30 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Klopt, Dan O'Bannon heeft ook gewoon toegegeven van iedereen te jatten voor zijn script. Films als Planet of the Vampires en It! The Terror from Beyond Space waren ook regelrechte inspiratiebronnen. Film had gebaseerd op het script echter prima zo'n B-film kunnen worden, maar de aanpak was gelukkig uiteindelijk compleet anders.

Star Wars was voor 20th Century Fox in ieder geval een inspiratie in die zin dat ze zagen dat ze nodig een volgende grote sciencefiction moesten maken. Het publiek dat eind jaren 70 gewend was aan een kleurrijk ruimteavontuur als Star Wars kreeg echter wel iets compleet anders voor de kiezen.

avatar van mrklm
geplaatst: 30 maart, 14:01 uur [permalink]
Ridley Scott vond zijn inspiratie voor deze film grotendeels in de oude SF-films uit de jaren '50, maar voegde er zoveel vernieuwende elementen aan toe dat dit een sleutelfilm in het SF-genre is. Scott rekent hier al af met het idealistische beeld van ruimtevaart, waarin ruimteschepen eruit zien als hotels, waarin alles prachtig verlicht in schoon is en waarop de bemanningsleden er altijd verzorgd zien qua kleding en qua uiterlijk. De Nostromo is dan ook een vrachtschip met 8 bemanningsleden, die elk hun unieke karaktereigenschappen hebben en die elkaar respecteren, maar ook gewoon ruzie maken. De cast bestond grotendeels uit gevestigde namen, hoewel er geen echte sterren zijn. John Hurt had een jaar eerder indruk gemaakt in Midnight Express en was in Europa ook bekend vanwege zijn rol als Caligula in de serie 'I, Claudius' en zou een jaar later een Oscar winnen voor The Elephant Man. Tom Skeritt, Ian Holm en Veronica Cartwright hadden hun sporen vooral verdiend op TV - alhoewel Cartwright bij velen nog wel bekend zal zijn als het kleine zusje van Rod Taylor in Hitchcocks 'The Birds'. Yappet Khotto speelde in het monumentale TV-drama 'Roots' en maakte indruk in 'Blue Collar'. Voor Sigourney Weaver was dit haar eerste officiële filmrol, hoewel ze een cameo had in Annie Hall [1977].

Ridley Scott neemt uitgebreid de tijd om de hoofdkarakters neer te zetten, zodat je als kijker op dat moment nog geen duidelijkheid hebt over wie nu eigenlijk het centrale karakter is. Wanneer John Hurt door een buitenaards wezen wordt overmand, wordt snel duidelijk dat Ripley [Sigourney Weaver] en Ash [Ian Holm] tegenover elkaar komen te staan. Scott weet langs een gevoel van onderhuidse spanning vast te houden en het duurt bijna een uur voordat de 'Alien' uit de titel zijn spoor van vernietiging begint achter te laten en dan vergroot creëert Scott het gevoel van claustrofobie, waarmee hij onderstreept dat je alleen van de 'Alien' afkomt door de confrontatie aan te gaan. Onvermijdelijk komt die confrontatie aan het einde, in de vorm van een tour-de-force van de voortreffelijke Weaver, daarbij enorm geholpen door de uitstekende special effects van Brian Johnson en zijn crew. En Scott weet er dan zelfs nog een subtiiele verwijzing naar 2001: A Space Odyssey in te gooien. Dit was het begin van een uitstekende franchise, die dit jaar zelfs nog een vervolg krijgt. Als je ze nog niet gezien hebt, ga dan ook alle sequels [en de prequel Prometheus] zien ter voorbereiding op Alien: Covenant.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 30 maart, 14:44 uur [permalink]
mrklm schreef:
John Hurt [...] zou een jaar later een Oscar winnen voor The Elephant Man.
Kleine correctie: John Hurt kreeg daar slechts een nominatie voor; de Oscar ging dat jaar naar Robert de Niro voor zijn rol in Raging bull.

avatar van luukve
geplaatst: 30 maart, 17:05 uur [permalink]
mrklm schreef:

Alleen de eerste twee zijn te pruimen imo.

avatar van mrklm
geplaatst: 30 maart, 19:14 uur [permalink]
Je hebt gelijk, Cary Grant. Elephant Man kreeg 8 nominaties in 1981 maar won geen enkele Academy Award...

avatar van Redlop
geplaatst: 30 maart, 20:14 uur [permalink]
luukve schreef:

Alleen de eerste twee zijn te pruimen imo.

Mee eens. Prometheus mag zich ook geen waardige prequel van Alien noemen, eerder van smakeloze rommel als Alien vs Predator. Alien: Covenant sla ik daarom over. Dat had Ridley Scott ook moeten doen.

avatar van horizons
geplaatst: 30 maart, 20:57 uur [permalink]
Alien 3 > Aliens/Alien vs Predator
😎

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 2 april, 23:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In space no one can hear you scream.

Met het oog op de naderende Alien: Covenant ben ik bezig met de voorgangers opnieuw te zien. Na Prometheus als prequel op deze Alien was nu de grote klassieker zelf aan de beurt. Ik had op mijn bluray de keuze uit de theatrical of director's cut, maar heb toch voor de originele versie gekozen. Op Internet las ik ook dat die versie gewoon het sterkst is, maar wie weet kijk ik de andere editie ooit nog eens.

Ik heb Alien uiteraard al enkele malen gezien, maar de laatste keer is wel tig jaren terug, dus een opfrisbeurt was nodig. Ten eerste, sowieso geinig om te zien hoe goed Prometheus aansluit op deze Alien, met een hoop herkenbare zaken die direct overeen komen. Die film zag er ook nog eens enorm gelikt uit. Ondanks dat deze Alien film alweer richting de 40 jaar oud gaat, valt er visueel maar weinig op aan te merken. Ja, computers ogen wat gedateerd, maar dat is tegelijk ook wel boeiend. Maar de inrichting van de Nostromo of de details van de Xenomorph zelf (sowieso het coolste monster ooit) tonen wel aan hoe goed er over alles is nagedacht. Idem met de soundtrack, lekker aanwezig en absoluut sfeerverhogen.

Wat Ridley Scott ook uitstekend beheerst is het vertellen van een goed verhaal dat door een kalme opbouw steeds pakkender wordt en waar je de crew van de Nostromo goed leert kennen, tot je uiteindelijk een zinderende fase vol intense spanning in gaat. De momenten met de Xenomorph zijn schaars, maar daardoor des te interessanter. Er zitten geen goedkope jumpscares in, alles wordt prima opgebouwd tot enkele schitterende, bijna legendarische filmmomenten vol onderhuidse spanning. Uiteraard heb je de scène met de opengescheurde buik, maar ik vond het stuk waarin Sigourney Weaver (ze speelt trouwens erg goed) de kat zoekt ook belachelijk spannend. Of later als een ander crewlid achter de kat aan zit en de Xenomorph plots achter hem staat. Zo richting het einde neemt de hoeveelheid actie wat toe, maar nooit wordt het te overheersend of vergezocht. Slechts het idee dat beiden in de escape-pod zitten is misschien wat apart, maar nog altijd goed te verklaren.

Een absolute horrorklassieker die ik graag verhoog van 4* naar 4,5*. Wie weet zit er de volgende keer nog eens de volle score in.

geplaatst: 6 april, 12:01 uur [permalink]
Op 26 april Alien Day bij Pathé-bioscopen door het gehele land. Vertoning origineel met een sneak peek van Alien: Covenant.

tickets

geplaatst: 6 april, 12:03 uur [permalink]
Waarom nou altijd zo laat... 😐

geplaatst: 6 april, 12:04 uur [permalink]
Verschillende voorstellingen om 19.00, Jeroen, maar je hebt misschien bij Utrecht gekeken?

geplaatst: 6 april, 14:45 uur [permalink]
Yes. Maar 19 uur A'dam zou ook prima zijn. Eens kijken! TX!

Kaartjes gereserveerd voor Pathé Arena. Nu eens kijken of mijn vriendin hem nóg een keer wil zien. Aliens zagen we vorig jaar al op 70mm in Eye. Dus deze ook zien, zou het wel compleet maken.

Enne, 3* Tim? Dat kan niet hè, karige Harrie. Als historicus zou je beter moeten weten 😛

avatar van JacoBaco
geplaatst: 6 april, 15:11 uur [permalink]
Nou John Milton dan kom jij mij misschien nog tegen daar! 😛
Ik had het idee om de 26e naar Guardians of the Galaxy 1 en 2 te gaan. Pathé Arena.
Maar Alien opnieuw in de bioscoop is ook super natuurlijk.

geplaatst: 6 april, 15:22 uur [permalink]
Guardians 1 en 2 is ook wel erg cool, moet ik zeggen. Wel zin in deel 2. Heerlijke sfeer, die films.

avatar van Shinobi
geplaatst: 15 april, 14:40 uur [permalink]
"Anybody ever tell you you look dead, man?"

Deze titel heb ik verrassend genoeg nooit gezien, al ben ik wel enigszins bekend met de reeks door 'Prometheus'.

De opzet - die inmiddels veelvuldig is gekopieerd - is leuk; een bemanning die denkt aan een reddingsmissie te beginnen, maar stuit op een parasitair wezen en dan breekt de boel pas los. Dit zou voor flink wat spanning en een enerverend kat-en-muisspel moeten zorgen, maar daar kwam ik toch bedrogen uit.

'Alien' is voornamelijk bezig om de sfeer op te bouwen, maar dit duurt simpelweg te lang. Ik snap dat Ridley Scott hiervoor kiest, maar door deze trage pacing is het voor mij als kijker moeilijk om de aandacht erbij te houden. Op deze manier wordt het nooit pakkend. Om het maar niet over het matige acteerwerk en ondermaatse dialogen te hebben.

Gelukkig weet de film veel punten te scoren met het iconische creature design afkomstig van H.R. Giger. Zodra het monster in beeld komt in al zijn glorie en smerigheid, dan straalt er echt gevaar uit. Naast de befaamde scènes waar het helemaal los mag gaan. Helaas speelt er alsnog een gevoel van teleurstelling, omdat het maar niet eng wil worden. Wat dat betreft spreekt het einde boekdelen.

Al met al best oké voor wat het is, maar niet de klassieker die ik verwachtte te zien.

3,0 Sterren.

avatar van clockwork72
geplaatst: 15 april, 22:00 uur [permalink]
Shinobi schreef:

Deze titel heb ik verrassend genoeg nooit gezien.

Whut......?

geplaatst: 17 april, 15:21 uur [permalink]
Een absolute science fiction horror klassieker !
Als je van deze genre houd, is het vrijwel onmogelijk om deze film niet gezien te hebben. Of je zou het allezins een kans moeten geven of interesse hebben. Alles was gewoon meesterlijk gedaan !

avatar van El ralpho
geplaatst: 23 april, 18:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het begin van een tijdperk

Tijden veranderen. In 1979 was Alien een grensverleggende film en deze heeft een enorme invloed op de filmwereld gehad. Het is waarschijnlijk ook deels vanwege deze reden dat Alien door het publiek op handen gedragen wordt. Ik vind dat persoonlijk ook volledig terecht, want als je je bedenkt dat dit eind jaren 70 gemaakt is en vandaag de dag nog steeds zijn doorwerking heeft dan is dat ook gewoon een indrukwekkende prestatie.

Zelf heb ik dit wel in mijn achterhoofd gehouden, maar ik ben er verder wel blanco ingestapt. Zelf had ik namelijk nog nooit een deel uit de reeks gezien (Ja ik weet het, en dat noemt zichzelf filmliefhebber 😉) maar daar ben ik nu verandering in aan het brengen. Dit allereerste deel liet op een aantal vlakken een diepe indruk achter, maar er waren ook elementen en momenten die in mijn optiek ondermaats waren. Veroudering speelt hierbij zeker een rol, maar hier kan niet alles op afgeschoven worden en dus ook niet alles valt in perspectief te zien.

Zaken waar ik me aan irriteerde maar die wel in perspectief gezien dienen te worden omdat de techniek destijds nog niet zo ver was, zijn onder meer de manier waarop de ruimtebemanning zich voortbeweegt. Er is hier dan ook duidelijk zwaartekracht aanwezig. Ook het monster zelf (en dan met name aan het einde) was te overduidelijk een acteur in een pak, wat voor mij toch veel van de dreiging weg nam.

Ook een minpunt vond ik dat het origineel mij geen onbehaaglijk gevoel meer wist te bezorgen. De opbouw vond ik heel goed gedaan, maar nadat de Alien ''geboren'' was werd het voor mij allemaal een stuk minder spannend. Echter het grootste minpunt vond ik de ontwikkeling van de Alien. Op het moment dat hij zich bij het bemanningslid naar buiten vreet is hij niet groter dan een wijsvinger, maar korte tijd later is hij opeens veranderd in een gigantisch monster? Deze groei had veel geleidelijker aan mogen gaan, óók in 1979. In ieder geval hadden ze hem in meer groeifasen moeten laten zien. Het verbaast mij dan ook dat ik hier nergens commentaar over terug lees en dat dit zo gemakkelijk gepikt wordt door het publiek. Life is bijvoorbeeld een film die dit veel beter aangepakt heeft, al begrijp ik zelf ook wel dat het in 1979 niet op die manier had gekund.

Wat nog wel als een huis staat zijn onder meer de scene's met de ontdekking van de eieren, de facehugger scene, en natuurlijk de chestburster scene die helemaal niks aan kracht ingeboet lijken te hebben. Deze scene's zijn, ook nu nog, zo tof gemaakt dat ik hier diep van onder de indruk ben. Ongelofelijk knap wat ze hier met praktische effecten hebben weten te bereiken. Ook het verhaal is sterk, en het element van Android Ash vond ik ook onverwacht en goed gevonden. Ook hier was het weer indrukwekkend wat ze met praktische effecten wisten te bereiken, al lijkt de Android nu anno 2017 wel veel te geavanceerd te zijn voor de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.

Mijn eerste kennismaking met het origineel was goed, maar zo goed als de mensen hem ten tijden van de release vonden, vind ik hem nu niet meer. Hiervoor zijn een aantal zaken nu te sterk verouderd en ben ik veel te verwend geraakt aan het hoge realisme gehalte wat we vandaag in dit soort type films wel gewoon terugzien, zoals het ontbreken van de zwaartekracht. Ook het gevecht met het monster was een kleine 40 jaar geleden waarschijnlijk ook veel spectaculairder dan dat hij nu nog was.

Wat de film destijds teweeg gebracht heeft snap ik echter wel, en de invloeden die deze titel vandaag de dag nog steeds heeft zijn dan ook onmiskenbaar. Het was dan ook een toffe ervaring om te zien waar het allemaal mee begon. Ook op zichzelf staand heeft de film vandaag de dag nog voldoende sterke punten in zich om ook nu nog een ruime voldoende te scoren en vermakelijk te zijn. En dat alleen al is heel indrukwekkend voor een film van bijna 40 jaar oud. Ik ben in ieder geval benieuwd genoeg geworden naar alle overige hoofdstukken binnen het Alien universum!

geplaatst: 27 april, 12:06 uur [permalink]
Fijne rewatch gister in Pathé. Wat een contrast met de eerste beelden van Covenant; subtieler, beter opgebouwd. 3*~4*

avatar van Donucius
geplaatst: 28 april, 22:28 uur [permalink]
Eindelijk de film op het witte doek gezien. Is weer een tijd geleden dat ik de film gezien heb, maar de meest indrukwekkende scenes zijn goed in het geheugen gebleven. Uiteraard hierdoor geen verrassingen ofwel nauwkeuriger gezegd eigenlijk enkel opfrissingen, dus inderdaad een fijne rewatch.

Het blijft een goede film, alhoewel het er in vergelijking met de CGI van nu natuurlijk een beetje gedateerd uitziet allemaal. Logisch voor een film die bijna 40 jaar oud is. Houdt zich echter nog prima staande binnen het genre. Dat het een oude film is merk je ook aan de trage en diepe opbouw. Als een hedendaagse film dit zou doen, zou je voordat de film halverwege is al de helft van je publiek verloren hebben. In dat opzicht zijn wij hedendaags visueel teveel verwend.

Waardering is gebaseerd op de eerste (paar) keer dat ik de film op tv zag en staat nog steeds als een huis. De indruk die deze film had achtergelaten is onvergetelijk, zeker voor toen. De film in het heden opnieuw beoordelen is onnodig en oneerlijk. Tenzij je de film in die periode hebt gezien, kan je je onmogelijk in de Zeitgeist verplaatsen van toen.
Wat eerlijker is wellicht 'Alien: Covenant' te beoordelen. Van wat ik gezien heb, wordt het nog gruwelijker dan Prometheus, zonder te ver af te dwalen van het origineel. In 3 woorden: kan niet wachten!