Alien (1979)

3,91

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction
117 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Skerritt, Sigourney Weaver en John Hurt

De bemanning van een intergalactisch vrachtschip ontdekt op een onbewoonde planeet een ruimteschip dat een noodsignaal uitzendt. Crewleden Kane, Lambert en Dallas gaan aan boord van het onbekende schip en Kane vindt in de catacomben een onbekend organisme dat zich meteen aan zijn gezicht vasthecht. Niet lang daarna baart hij een verschrikkelijk monster dat systematisch jacht maakt op de doodsbange crewleden.

2024 BERICHTEN 105 MENINGEN
avatar van TheManInBlack
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ben maar eens begonnen aan de Alien franchise, had de films nog nooit gezien.
In deze film heerst een spannende en duistere sfeer, wat het bovendien ook nog eens griezelig maakt. Met de soundtrack wordt ook alles net iets duisterder. Het ziet er uitstekend uit voor een film uit 1979, de Alien ziet er geweldig uit. De omgeving waarin het zich afspeelt vindt ik ook erg goed. De film wordt met de minuut spannender. De scène wanneer er een alien uit de borst van Kane komt zag er erg bruut uit. Dat Ash een robot bleek te zijn kwam voor mij als een verrassing. Ben benieuwd naar de volgende delen!

avatar van JacoBaco
Je hebt de beste alvast gezien TheManInBlack. Al zijn er nog best veel mensen zoals ik die Aliens de beste vinden: Mijn top 3 Alien films. Aliens, Alien en Prometheus

avatar van horizons
Sowieso tof dat je nog niets wist van de film.

avatar van JacoBaco
Nu nog de volgorde bepalen.

avatar van TheManInBlack
De volgorde waar ik mij aan ga houden is: Alien (1979) (vanmiddag dus gezien), Aliens (1986), Alien³ (1992) en vervolgens Alien: Resurrection (1997). Daarna ga ik de prequels Prometheus (2012) en Alien: Covenant (2017) kijken. JacoBaco

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Alien werd na The duellists, waarmee Scott in Cannes hoge ogen gooide, vooral zijn grote doorbraak in Hollywood. Alien is destijds als een cultfilm bestempeld en geldt ook vandaag nog als een voorbeeld binnen het (horror) SF-genre. Alien kwam net na de grote filmsuccessen van Jaws en Star Wars. Scott heeft eigenlijk van beide films ideeën gebruikt om tot zijn film te komen. Zoals wel vaak bij Scott is diepgang en ontwikkeling van de personages ver te zoeken. Alien daarentegen heeft een sterke cast met onder andere Weaver en Hurt.

De idee of het ontwerp van de facehugger en de Xenomorph (naam pas in the sequel bedacht) is me altijd blijven fascineren en dat maakt de film tot het icoon die hij vandaag nog steeds is. Ook de chestburster blijft tot de verbeelding spreken. Het verhaal en opbouw is vrij simplistisch, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het uitstekende camerawerk, mooie vormgeving en de sublieme spanningsopbouw van de film. De spanning druipt van het scherm (zeker binnen de tijdsgeest). Het ondersteunende geluid en de stiltes onderstrepen dit nog meer. Het duurt dan ook tot het einde van de film tot we de Xenomorph in zijn geheel zien. In de latere films worden deze wezens verder uitgediept. De film kent een gestage opbouw, maar is niet meer te stuiten vanaf de inplanting van het embryo.

De knopjes en de snufjes van de Nostromo zijn misschien wat gedateerd, maar dat bederft de pret niet. Kleine SF-fantasieën zoals een androïde of de cryoslaap maken de film extra fijn. Het einde was ok. Er waren oorspronkelijk plannen om de film te laten eindigen met de ontploffing van de Nostromo, maar gelukkig was er nog een eindscène waarbij het monster in de capsule zich kon verschuilen. Over het hoe en wanneer is niets vermeld: prima voor de spanning weliswaar, minder voor de uitdieping en geloofwaardigheid.

Gisteren na lange tijd weer eens teruggezien. Voor moderne standaarden een B-film. Zou je zo'n film in deze tijden maken, dan zou ie ook volledig afgemaakt worden vanwege de traagheid.

Waar ik me qua personage soms aan ergerde was sigourney weaver. Speelt helemaal niet zo goed als dat de media mij altijd heeft doen geloven. Daarnaast is ze hard, bij het gemene af en heeft ze weinig empathie voor de andere leden van de crew. Nee, haar personage beviel me niet echt.

Voor 1979 een topfilm. Voor 2017 een weinig opzienbarende B-film. Ik zou eigenlijk willen zeggen dat ie zwaar overschat wordt, maar dat zou niet geheel terecht zijn, want je moet het afzetten tegen die tijd. Maar sommige commentaren hier verbazen me. Je kunt deze film toch geen 5 geven, zonder hem af te zetten tegen die tijd. Want anno nu is het een nietszeggend standaard sci-fi horrorfilmpje dat niet eens boven de grauwe middelmaat uitsteekt. Als hij nu zou zijn gemaakt, met moderne footage, zou ie hier hooguit een 2.5 krijgen en worden weggelachen.

Scott wordt als regisseur overigens wel erg overschat hoor. Het is een regisseur zonder enige diepgang en weinig echte creativiteit gebleken. Een one trick pony ook.

avatar van baspls
helpdefilm schreef:
Voor 1979 een topfilm. Voor 2017 een weinig opzienbarende B-film.

Het is een misconceptie dat er sprake is van vooruitgang in de kunst (of in de film). De techniek ontwikkeld zich weliswaar maar dat betekend niet dat modernere werken beter zijn dan die daarvoor. Jouw redenering - gebaseerd op het feit dat films uit 1979 van lagere kwaliteit zijn als die uit 2017 - is dus een beetje vreemd.

Overigens zou een B-film nooit een dergelijk budget hebben gehad en zou vandaag de dag, het maken van de locaties en effecten zelfs nog duurder zijn dan dat het destijds was.

avatar van Graaf Machine
helpdefilm schreef:

Je zou bijna denken dat artoffiilm een nieuw account heeft aangemaakt.

baspls schreef:

Als we die redeneertrend zouden doortrekken, zouden we zeggen dat deze film anno nu precies op dezelfde manier zou kunnen worden gemaakt, met dezelfde beeldkwaliteit, zelfde acteerprestaties en zelfde traagheid, en net zo enthousiast zou worden verwelkomd als in die tijd. Dat is niet zo, dat snap je zelf toch ook wel? De film zou natuurlijk worden weggelachen. Je moet het dus in die tijd plaatsen. Dan heb ik het niet eens over de special fx, dat is natuurlijk, als ze bijvoorbeeld op die planeet gaan zoeken, bijna niet meer om aan te gluren voor moderne standaarden.

Ik snap heus wel dat deze film een cultklassieker is hoor, en hij is nu nog best behapbaar, maar waarschijnlijk over een jaar of twintig (zoiets) niet meer. We kijken ook niet meer naar films uit de jaren 30., behalve een paar filmbezetenen en gekke studenten die filmstudies volgen en dergelijke.

Ja, tuurlijk, voor die tijd een groot budget, maar je kunt toch niet beweren dat als iemand anno nu nog de sfx van toentertijd zou gebruiken, dat het allemaal geaccepteerd zou worden? Voor moderne standaarden is deze film qua hele setting, qua traagheid, zelfs wat betreft acteerprestaties in sommige stukken, gewoon een B-film. Voorbeeld van acteerprestatie: als het beestje uit de buik komt van het eerste slachtoffer, de manier waarop hij daar op die tafel staat te kronkelen en te schreeuwen, voor die tijd misschien een acceptabele acteerprestatie, maar nu natuurlijk bijna lachwekkend. De acteerprestaties zijn overigens nog behoorlijk goed, maar in sommige stukken zakken ze door de ondergrens. Maar ook hierbij geldt: het is een 70s film.

Daarnaast zijn de trucjes van Alien na die tijd al een miljoen keer herhaald in films. Voor die tijd was het allemaal nieuw, nu hebben we al die spanningsopbouwtechnieken zoals jumpscares, schuifdeuren en alarmgeluiden al een miljoen of twintig keer gezien en gehoord. Ook daarom moet je het juist in die tijd plaatsen. Dus als je zo'n film nu zou maken, waarin eigenlijk opvallend weinig goede twists zitten, het is vrij lineair, dan zou het allemaal uitgekauwd zijn.

Maar goed, Alien heeft een hardcore fanbase gecreeerd, net zoals Starwars, waarbij veertigers en vijftigers door een soort religieuze blindheid niet meer objectief naar deze film kunnen kijken, die gewoon verworden is tot een B-film anno nu, net zoals geen enkele film de tand des tijds kan doorstaan.

avatar van baspls
helpdefilm schreef:

Een film is meer dan alleen techniek. Scott's briljante cinematografie en de indrukwekkende practical effects zullen uiteraard nog steeds in de smaak vallen, deze film is nu toch ook nog populair?

Natuurlijk zou deze SFX nog steeds in de smaak vallen. Practical effects zijn veel beter en realistischer dan CGI. Een film als The Void gebruikt toch ook gewoon weer practical effects en in bepaalde mate zit het ook in Game of Thrones en The Walking Dead.

Ik ben 17, en ieder kind is toch zowat fan van Star Wars? Dus dat het hier om 40'jers en 50érs gaat is onzin. En een dure a-film kan niet vervallen tot een b-film... Grappig overigens dat je een film als Screamers 5 sterren geeft en dan een echt meesterwerk als Alien een b-film noemt. Nu zijn veel termen subjectief, maar b-film is gewoon feitelijk het is het of het is het niet.

baspls schreef:

The Void speelt in op een 80s revival en mikt op een niche van mensen die toenertijd jong was. Beweren dat een nieuwe film met effecten op niveau van Alien in de bioscoop bij een groot publiek in de smaak zou vallen is redelijk naief en op z'n minst gezegd een beetje wereldvreemd.

Zoals hieronder gezegd: dit is echt wereldvreemd.

Ik ben 17, en ieder kind is toch zowat fan van Star Wars?

Dat vind ik echt een verschrikking. Als we het over B-films en B-settings hebben, dan is Star Wars misschien wel het voorbeeld. Mar goed, andere film.

Ja, screamers is ook gewoon een b-film voor moderne standaarden hoor, en misschien zelfs voor de 90s. Ik heb Screamers een 5 gegeven omdat ik vind dat het een te lage score heeft.

Alien is een zeer goede film voor die tijd, en nu nog redelijk behapbaar. Dan neem ik ook het vernieuwende aspect mee. Behoorlijk vernieuwend voor die tijd. Het is eigenlijk een soort basistemplate voor latere sci fi horrors. Maar voor deze tijd (en dat is mijn mening):

- Sfx behoorlijk verouderd
- Te weinig plottwists, het is superlineair, je moet tegenwoordig echt een paar extra twists erin gooien om het grote publiek nog te verrassen
- Acteerprestaties nog altijd goed, maar bij sommige stukjes zakken ze iets door de ondergrens
- Alien spreekt nog altijd tot de verbeelding. Vind ik persoonlijk een van de beste designs qua horrorwezens.
- Spanningsopbouw: toen ik hem de eerste keer zag, 15 jaar geleden, vond ik hem qua spanningsopbouw niet heel sterk, en nu nog steeds niet. Hij is zoals gezegd traag en bevat te weinig plottwists. De bemanningsleden worden 1 voor 1 afgemaakt zonder twists, en vervolgens gaat de film naar een apotheose. Het is een trucje dat Scott iedere keer weer herhaalt, ook in de laatste Alien. Dan kun je zeggen: ja, maar Scott volgt daarmee gewoon de kijker en de manier waarop hij psychologisch en qua emoties in elkaar zit. Ok, maar 1 x is het leuk en origineel, in Alien. Daarna doet hij precies hetzelfde in Prometheus en Covenant. One trick pony.

En een dure a-film kan niet vervallen tot een b-film...

Natuurlijk wel. De laatste Alien is qua setting behoorlijk B-achtig.

De twee laatste producten uit de Alien franchise zijn Alien Covenant en de game Alien: isolation. Covenant is een zeer matige film, Isolation is een briljante game. Misschien wel een van de beste games die gemaakt zijn. Als je een fan bent van de film, is dit spel zeker aan te raden. Het is alsof je zelf in de originele Alienfilm zit.

deze film is nu toch ook nog populair

Mwoah, bij de fanbase, en dat zijn vaak een soort groupies, die accepteren bijna alles van de franchise, want het is Alien. Maar goed, de film is ook nog best behapbaar hoor. Maar het grote publiek heeft weinig meer met deze film lijkt me, behalve als een soort herinnering.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)