Alien (1979)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction
117 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Skerritt, Sigourney Weaver en John Hurt

De bemanning van een intergalactisch vrachtschip ontdekt op een onbewoonde planeet een ruimteschip dat een noodsignaal uitzendt. Crewleden Kane, Lambert en Dallas gaan aan boord van het onbekende schip en Kane vindt in de catacomben een onbekend organisme dat zich meteen aan zijn gezicht vasthecht. Niet lang daarna baart hij een verschrikkelijk monster dat systematisch jacht maakt op de doodsbange crewleden.

avatar van de grunt
Ja, prachtig naslagwerk. Passion all over.

avatar van Wataru
Mooie tip, de grunt!

avatar van jono
In het jaar 2122 is een groep astronauten met hun ruimteschip op weg naar de aarde wanneer ze een noodsignaal krijgen van een onbewoonde planeet. Daar aangekomen blijken er vijandige aliens op de planeet te wonen. Een voor een worden de bemanningsleden vermoord, waarna alleen Sigourney Weaver overblijft.

Alien is een prachtige horror-sciencefiction. Ik ga hem in de toekomst zeker nog een keer kijken. 4*

avatar van Paranoid_Fish
Ja super film he. 'Aliens' daarentegen was een grote teleurstelling voor mij. Ik durf de andere niet te bekijken, niet omdat ik bang ben voor horror, maar omdat ik vrees dat ze nog slechter zullen zijn.

Fijne klassieker die nog steeds van het begin tot het einde spannend is. De film lijkt z'n tijd vooruit door een vrouw de hoofdrol te geven. En de film is een goede waarschuwing tegen naïviteit jegens buitenaards leven.

avatar van pvl63
Gisteren opnieuw bekeken na 40 jaar. Het blijft een sterke spannende film. Toch mis ik de vaart, het komt allemaal erg traag over. Helaas wist ik me nog bijna het hele verhaal nog te herrinneren waardoor ik zelden verrast werd.

avatar van remorz
Titelhouder binnen de sci-fi horror.

Krankzinnig eigenlijk hoe deze film 40 (!) jaar na dato nog altijd fier overeind staat. Natuurlijk slaat de veroudering hier en daar toe, maar dankzij sterk acteerwerk, indrukwekkende decors en practical effects én een handvol klassieke scenes weet het nog steeds een smetloos huiveringwekkende sfeer neer te zetten.

Geloofwaardige science-fiction enscenering, die vanaf de kalme introductie van het schip en haar bewoners gelijk zijn claustrofobische werking inzet en dat langzaam laat broeien, tot het schip de functie van snelkookpan begint aan te nemen.

De isolatie, het belang van protocol, de risico’s van contaminatie maar ook de fascinatie voor buitenaards leven en de cabin-feverish atmosfeer vormen allemaal perfecte opstapjes voor de horror in space. Door vele navolgingen inmiddels cinematografisch gemeengoed misschien; het is moeilijk in te schatten hoe overweldigend deze effecten destijds beleefd moeten zijn.

Glansrollen voor Hurt, Holm, Skerrit en uiteraard Weaver, die haar personage Ripley de scepsis, daadkracht en ballen meegeeft om er een memorabele, hoogst iconische heldin van te maken.

Vooruitstrevend in brede zin, nog altijd effectieve creepiness en ondanks vele moderne epigonen nog altijd alleenheersend binnen het subgenre. 4,5*

avatar van Lakte
Het verhaal komt traag op gang waardoor het makkelijk en fijn te volgen is vind ik. Hou niet van een te snelle opbouw. Alles is erg realistisch in beeld gebracht en de film staat in deze tijd nog steeds sterk overeind! Aan het begin is het ook nog wel aardig spannend.

Zie dat deel 2 Aliens door James Cameron is gemaakt en deel 3 door David Fincher, een trilogie door 3 tol regisseurs dus! Erg benieuwd naar de vervolgen!

avatar van Roger Thornhill
Lakte schreef:
En deel 4 door Jean-Pierre Jeunet, een minstens zo interessant regisseur. Veel mensen vinden dat een minder deel, maar ikzelf zou hem toch ook zeker aanraden.

Geralt of rivia
Alien is een goede horrorfilm met een uitstekende cast . De kills zijn goed . De achtervolgingen in het ruimte schip zijn ook spannend weinig jumpscares en als ze er zijn zijn ze echt heel erg goed . Veel spanning . een twijfel gevalletje qwa genre het is horror in de ruimte . De speelduur is echt perfect niet te lang niet te kort klasse 4.8

avatar van Charissarcastic
Aangezien ik vorige maand naar het museum van hr. Giger himself ben geweest, moest ik deze film toch ook eens zien.
Niet helemaal mijn cup of tea, naar mijn mening duurde het allemaal net iets te lang.
De alien is prachtig gemaakt, maar dat wist ik door 't museum al wel.
Ik denk alleen niet dat ik de andere delen ga bekijken.

Dat de film uit 1979 komt is er trouwens echt niet vanaf te zien