Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)

3,96

Sciencefiction / Fantasy
124 minuten / 129 minuten (special edition)

geregisseerd door Irvin Kershner
met Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

Darth Vader zet zich in om de rebellie tegen Het Keizerrijk de kop in te drukken. De rebellen hebben een basis op de ijsplaneet Hoth. Wanneer keizerlijke troepen arriveren om de rebellen te vernietigen vluchten Han Solo en Princess Leia naar Cloud City, waar ze gevangen worden genomen door Vader. Luke Skywalker reist af naar de planeet Dagobah, waar hij door de Jedi-meester Yoda in de Force getraind wordt.

TEASER TRAILER

684 BERICHTEN 56 MENINGEN
avatar van Thomas83
geplaatst: 5 januari 2016, 21:21 uur [permalink]
Niet zo goed als zijn voorganger vind ik, maar om het Star Wars-universum uit te bouwen was het een goede keuze om ditmaal voor een meer serieuze en donkere toon te gaan en de personages wat meer uit te diepen. De legendarische Darth Vader krijgt een stuk meer aandacht, Luke wordt hier pas echt een kerel, Han Solo en Leia kibbelen hier misschien nog we leuker dan in de eerste film, Yoda is een mooie toevoeging (dat gebruik van die pop is ook nu nog enorm indrukwekkend, het mooiste wat ik met een pop gedaan heb zien worden qua special-effects). Door de groep helden op te splitsen krijgen de personages allemaal wat meer aandacht en het verhaal ook meer vaart.

Verder is de aanpak in deze film ook veel grootser. Het budget is duidelijk flink opgeschroefd en de actie is grootschaliger. De ijsplaneet Hoth blijft wat betreft de nieuwe ontwerpen mijn grote favoriet. Schitterend die gevechten daar met de olifantachtige AT-AT's etc. The Dark Side wordt hier pas voor het eerst genoemd volgens mij, en Darth Vaders thema voor het eerst gehoord, dus dit is duidelijk meer dan slechts een herhaling van zetten. De onvermijdelijke confrontatie tussen Luke en Darth Vader met de uiteindelijk beroemde twist is filmgeschiedenis. Het zwaardgevecht tussen Luke en Darth Vader is ook een stuk interessanter dan dat tussen Obi-Wan en Darth Vader. De actie ziet er gewoon een stuk beter uit in de film over het algemeen. De sets ogen ook beduidend minder goedkoop. Uiteindelijk vind ik A New Hope wel beter, omdat die film meer een lekker lopend avontuur is. 4.0*.

geplaatst: 12 januari 2016, 09:35 uur [permalink]
Lucaij schreef:

Ja, deze film is ondertussen 35 jaar oud.. Films uit de jaren 70 / begin jaren 80 zijn heel anders dan de huidige films. Dat je het nu knullig vindt heeft o.a. Waarschijnlijk te maken dat je CGI gewend bent. Persoonlijk vind ik dit beter dan veel van de CGI van tegenwoordig.

Dat de special effects gedateerd zijn kunnen de meeste mensen de film best vergeven. Maar er wordt gewoon slecht geacteerd en het verhaal rammelt. Ook in de jaren zeventig/tachtig werden films gemaakt met een goed verhaal en goed acteerwerk.

Dat gezegd hebbende, heb ik me best vermaakt. Beetje beter dan deel vier, meer vaart, betere chemie tussen de acteurs en de soundtrack blijft één van de beste ooit. Maar helaas, Yoda is en blijft een flapdrol..

avatar van AHWA
geplaatst: 16 januari 2016, 00:24 uur [permalink]
Nog eens herzien en nu samen met The Force Awakens m'n favoriete films. Deze is echter net wat beter dan TFA.

avatar van starwarsfans
geplaatst: 26 februari 2016, 00:38 uur [permalink]
beste film ever? ja by far!

MaartenTuinstra
geplaatst: 13 maart 2016, 10:35 uur [permalink]
Nog altijd de beste Star Wars.

Van begin tot eind boeiende SF. De effecten zijn verbeterd en het verhaal steek uiterst kundig in elkaar. De scènes met Yoda en Darth Vader blijven genieten. Hopelijk wordt dit niveau nog geëvenaard in een van de nieuwe films.

avatar van IH88
geplaatst: 17 maart 2016, 18:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Star Wars: Episode 5 - The Empire Strikes Back

The Empire Strikes Back is voor mij de ultieme Star Wars film en één van de beste films die ik ooit heb gezien. Het verhaal is zo fantasievol en George Lucas heeft een wereld geschapen met schitterende planeten, ruimteschepen en tijdloze karakters. Han Solo, Luke Skywalker, Princess Leia, Darth Vader, Chewbacca, C3PO, Yoda etc. Allemaal geweldige karakters die deze Star Wars wereld van kleur voorzien en zorgen voor spannende, emotionele en humoristische momenten.

The Empire Strikes Back is het natuurlijk het bekendst om het iconische "i’m your father” moment maar er zijn nog zoveel meer mooie momenten. Het gevecht tussen de rebellen en de Empire op de schitterende planeet Hoth, Luke’s training door Yoda, de Millennium Falcon die zich een weg moet banen door asteroïden, het hoge school flirten tussen Han Solo en Princess Leia, het prachtige Cloud City, de introductie van Lando Calrissian en natuurlijk het eindgevecht tussen Darth Vader en Luke. Zoveel momenten die deze film tot een klassieker maken met oneindige kijkwaarde. Alle acteurs lijken ook beter in hun rol te zitten en vooral bij Hamill is dit duidelijk te zien. Heeft The Empire Strikes Back een minpunt? Het einde is misschien wat abrupt en ik had graag gezien dat het Jabba the Hutt gedeelte in deze film had gezeten. Dan had The Empire Strikes Back een meer afgerond verhaal gehad en had Return of the Jedi met een schone lei kunnen beginnen en in volle vaart naar het einde kunnen toewerken. "Nitpicken" zullen de Engelsen zeggen. Zoals een vriend ooit tegen mij zei: ‘Niet zeiken gast, Empire is perfect’… Weinig aan toe te voegen.

avatar van K. V.
geplaatst: 11 juli 2016, 21:25 uur [permalink]
Deze eens her bekeken en vond het ook een goeie film. Sommige special effects zijn wel gedateerd, sommige zien er nog steeds goed uit.
Ook het verhaal wist me wel te boeien, al was het maar voor DE scène.
De cast deed het ook prima en de muziek is legendarisch.

geplaatst: 30 juli 2016, 09:22 uur [permalink]
Na herbekijken deze dringend verhogen van 4* naar 4.5*. Alles wat de Star Wars saga nodig heeft zit hierin verweven; topfilm!

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 16 augustus 2016, 14:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back

Ik heb er naar uit gekeken om dit deel van de Star Wars Saga te mogen kijken. Ik heb veel goeie en positieve berichten gelezen over dit deel en ben hem zelfs in een paar top 10-lijsten tegen gekomen. Ik heb veel zin gekregen om de Saga te gaan kijken, nadat ik gisteren Star Wars (1977) heb gezien vond ik de film erg leuk. Ook dit vijfde deel was zeker geen misser en ik heb er perfect van genoten.

Het verhaal was erg leuk. In het vorige deel heeft Skywalker de ster des doods gemold van Vader. In dit deel komen we terug op de zoektocht van Vader naar Skywalker, het door Yoda getraind worden en meer. Ik vond het verhaal in dit vijfde deel erg leuk om te volgen. We beginnen al met een hele mooie opening namelijk de grote strijd op Hoth. Voor mij onder andere ook de eerste kennismaking met AT-AT machines van Darth Vader. Het zag er serieus erg goed uit. We beginnen uiteraard met Vader, die geshowed word in zijn grote schip. Daarna zien we dat de rebellen dit keer op Hoth zitten, een mooie fascinerende sneeuwplaneet die er gaaf uitzag. Een mooi gevecht tussen de pas getrainde Luke, door Yoda tegen Darth Vader en een vluchtende millennium falcon door een astroid regen heen, achterna gezeten door het leger . Ah erg gaaf.

Ik kom misschien erg moeilijk uit mijn woorden. Ik ben nog steeds in een element waar dit vijfde deel mij in heeft gesleept, een wow gevoel. Wat je niet veel hebt met films en zeker ik niet. Ik geef niet zomaar vijf sterren weg aan films, alleen waar ik het wow gevoel krijg. Dan is alles goed, maar ook echt goed in mijn ogen, hoe ik mij inleving in een film beleef. Ook dit deel had een wow gevoel bij mij, ik zat mijn ogen uit te kijken. Dit vijfde deel heeft dan wel gedateerde Sci-Fi beelden, dat moet ik toegeven maar, voor de materialen die ze in de jaren '80 hadden is dit een uitstekende Sci-Fi. Ik ken film met het genre Sci-Fi uit die jaren wat je liever nooit gezien wilt hebben. Dat was bij dit vijfde deel zeker niet zo.

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, een erg gave film met voor mij toch zoal wel wat nieuwe gezichten. Yoda, een voor mij nu al erg gave personage. Ik heb een kameraad die heeft zijn nieuwe hond Yoda genoemd, prachtige naam ook gewoon. En natuurlijke de grote AT-AT machines, die ik alleen nog maar kende van de Lego versies. Die had een maatje van mij in de vroegere jaren, waar we dan altijd een oorlogje mee na gingen spelen.

Maar, ook in dit deel komen uiteraard de oude personage's terug zoals Princes Leia, Han Solo, Luke Skywalker, Darth Vader, C-3PO, Chewbacca en R2-D2. En ik heb ook in dit deel erg moeten lachen soms om de klunzige C-3PO, erg leuke personage. Maar ik ben ook fan van Chewbacca en R2-D2. Allemaal geinige personages die simpel maar erg mooi gemaakt zijn door George Lucas . En de Chewbacca acteur Peter Mayhew, dat is zonder masker nog een gelijkenis. Maar ook de erg leuke quote's uit de film. Zoals I am your father door Darth Vader. En toen Darth Vader het over Jabba the Hutt kreeg moest ik aan dit filmpje denken: Jabba the Hutt - YouTube .Zoals ik al zei, ik geef niet snel hoge cijfers weg, deze heeft het verdiend.

avatar van centurion81
geplaatst: 14 september 2016, 09:04 uur [permalink]
Alhoewel ik deze film al iets beter vind dan A New Hope en vind dat de SFX de tand des tijds wel aardig hebben doorstaan, vind ik dat niet gelden voor spanning, acteerwerk en pure vaart.

Films die zo hangen op de actie hebben tegenwoordig veel meer vaart en dat ervaar ik dan toch als een gemis. Omdat ik nu pas voor het eerst Star Wars kijk, mis ik denk ik een nostalgische roze bril.

Ook een puntje: Harrison Ford is een zoveel grotere persoonlijkheid dan Mark Hamill. Dit zorgt ervoor dat Han Solo eigenlijk de show steelt, waar de focus denk ik op Luke Skywalker zou moeten liggen. Ik snap niet hoe ze iemand met zo weinig charisma die rol hebben kunnen geven.

Desalnietteplus 3,5*

avatar van JacoBaco
geplaatst: 14 september 2016, 10:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
centurion81
Han Solo wordt uitstekend neergezet door Ford, terwijl Ford al zoiets had van: laat Han Solo maar lekker doodgaan in The Empire Strikes Back, want ik heb er geen zin meer in.

Han Solo is een echte man: hij is eigenwijs, slim, arrogant, charmant, grappig en toch ook een echte held.

Luke Skywalker is de brave, bescheiden, sympathieke, naïeve jongen met een droom en hij maakt juist een hele karakterontwikkeling door. In A New Hope echt nog een sullig jongetje, maar in Return of the Jedi weet hij zich te verzetten tegen de Dark Side en verslaat hij Darth Vader. En vaak zijn de extravagante/uitbundige types nou eenmaal het leukst. Neem bijvoorbeeld Joe Pesci in Goodfellas. Hij steelt vaak de show terwijl de film niet eens om hem draait.

geplaatst: 5 oktober 2016, 13:44 uur [permalink]
Karst schreef:

"Slecht geacteerd". Niet om een hele discussie aan te gaan maar ik ben gewoon benieuwd...wie vond je slecht acteren en in welke scenes...waar klopte het acteerwerk niet en hoe had het wel gemoeten?

Zelf geniet ik eigenlijk elke keer van het acteerwerk omdat het zo goed aansluit op de archetypische karakters.

Ik vind het sowieso opvallend hoe de meningen over acteerwerk kunnen verschillen en interessant hoe dat komt.

geplaatst: 5 oktober 2016, 13:48 uur [permalink]
centurion81 schreef:

Ik zou eens goed kijken naar interviews met beide acteurs en hun persoonlijkheid vergelijken. Mark Hamill: humorvol, enthousiast. Bovendien een geweldig stemacteur. Ford: chagrijnig, eentonig, mompelend. Je hoort mij niet klagen over Ford's rollen. Maar ik vind Luke net zo overtuigend neergezet. Han is het meest populair. Misschien omdat hij cynisch is en velen dat ook zijn. Toch is Luke het optimistischer type waar ik liever mee op zou trekken.

avatar van FlorisV
geplaatst: 5 oktober 2016, 14:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
erwku schreef:
Een van de beste avonturenfilms ooit! Bam!

Maar even een vraagje aan de StarWars Fans/(Nerd) Ik heb deze film al honderden keren gezien, maar het viel mij nu pas eigenlijk op dat Vader zelf met het voorstel komt om Sky Walker naar de dark side te brengen. Hij zegt ook: He is just a boy, .... dit lijkt wel erg op dat de Emperor eigenlijk Luke dood wil, maar dat Vader dit alleen voorstelt zodat hij zijn zoon niet hoeft te doden.
Daarnaast zegt Vader in de fameuze scene; You could destroy the emperor en together as vader and son we could rule de galaxy.

Ofwel; Kan ik de conclusie trekken dat Vader vanaf het moment dat bij van het bestaan van Luke Skywalker wist, hij sowieso van plan was de keizer omver te werpen en niet loyaal te blijven? Dat hij alleen Luke en de rebellen wilde vinden om samen met Luke alles te beheersen? Dat in Return of the Jedi bij de eind confrontatie hij Luke naar de Emperor brengt alleen om hem samen omver te werpen?

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat Vader pas op het allerlaatste, wanneer Luke wordt geelectricuteerd wordt door de keizer tot inkeer komt, maar dit kan wel eens niet kloppen.

Zal nu meteen stoppen met reacties hier want dit is al mijn 3e...maar je vermoeden klopt wel. Vader wilde sowieso Luke in leven houden, het is zijn zoon. Hij wilde dit ook verborgen houden naar de Emperor toe want die ziet Luke als bedreiging. Dus vertelt hij aan Palpatine: "he would be a powerful ally".

Maar het is bij de Sith, de Jedi aan de Dark Side zeg maar, zo dat de leerling uiteindelijk altijd zijn meester vermoordt! Dat is de laatste test om Master te worden. Vader wil dus Palpatine omver werpen en Palpatine weet dit maar ziet het ook best zitten als Luke zijn nieuwe leerling wordt (en Vader verslaat). Vader is wel dermate bezeten door de Dark Side dat hij Luke ook ertoe wil verleiden met de belofte samen over het sterrenstelsel te heersen.

Uiteindelijk, in Return of the Jedi, geeft Vader wel toe dat er ook goeds in hem zat, dat Luke daarover gelijk had. Het is verder in Empire in ieder geval duidelijk dat Luke geowned wordt door Vader en dat Vader hem best koud had kunnen maken. Maar dat wilde hij niet (hoewel het toch wel aardig in de buurt kwam!

avatar van J.Ch.
geplaatst: 15 oktober 2016, 14:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Blijkbaar heb ik in een grijs verleden hier eens 3.5 ster aan gegeven. Waarom was dat? Ik heb dit deel van allemaal het vaakst gezien; kon er geen genoeg van krijgen. Laatste keer was echter alweer een lange tijd geleden. Desalniettemin laaide het enthousiasme al snel op toen ik dit deel weer opzette in mijn (nogal trage) marathon. Wat een feest van herkenning!

Ik ken het verhaal niet meer van begin tot eind, maar er zijn een heleboel scènes die ik heb onthouden. Als we beginnen in de sneeuw, denk ik meteen 'o ja, straks moet Luke zien te overleven in een dode ijskameel!' Dan is de film nog maar net begonnen. Ik kan me Dagobah nog goed herinneren - ik vond Lukes visioen daar altijd heel creepy - evenals het einde. Het bevriezen van Han Solo maakte ook altijd veel indruk. Ik was een beetje huiverig om het een en ander terug te zien; bang dat het tegenviel in vergelijking met mijn herinnering. Gelukkig is dat enorm meegevallen.

Aanvankelijk schrok ik een beetje van Yoda. Nog niet eens zo van de pop zelf, ik vond zelfs dat hij merkwaardig veel expressie heeft voor een pop. Meer van zijn gedrag, alsof er een steekje los zat, heel anders dan de wijze Yoda uit episodes I-III. Gelukkig bleek dat allemaal een test - hoe heb ik dat kunnen vergeten?

Terwijl Yoda en Luke aan het trainen zijn en Han en Leia kibbelen in de ruimte, is het Darth Vader die de show steelt. Is er ooit een meer badass schurk geweest? Het pak, het kenmerkende geluid van zijn ademhaling, de bijna onmenselijke stem waarmee hij constant memorabele oneliners uitspreekt, John Williams' epische The Imperial March... Natuurlijk is de onthulling op het eind geen verrassing meer voor iemand die ooit op het internet geweest is, maar dat doet niets af aan het drama van het moment. Sowieso vind ik de confrontatie tussen Vader en Luke heel sterk. Het gevecht is ook veel beter dan het duel tussen Vader en Obi-Wan in episode IV. Niet alleen veel beter gechoreografeerd, maar ook veel sterker dramatisch geladen.

Hiermee heeft The Empire Strikes Back een veel donkerder toon dan zijn voorganger. Toch blijft de film goed in balans, mede dankzij de goede chemie tussen Han en Leia. De personages worden mij steeds dierbaarder. Ik moet hier ook nog even opmerken dat ik vind dat de makers oprecht hun best hebben gedaan om de link te leggen tussen Leia en Padmé, sterker nog dan de link tussen Leia en Luke. Er zijn heel veel kleine momenten dat ik de overeenkomsten tussen hen beiden zie. Maar goed, Leia was er eerder dus misschien past dit commentaar niet bij deze film, maar het viel me wel op.

Ik kan maar weinig minpunten bedenken. Soms vond ik de effecten wat minder geloofwaardig dan in episode IV, maar over het algemeen zijn ze redelijk. Het verhaal en het drama zijn weinig subtiel, maar dat kan me weinig schelen. Het einde is een halve cliffhanger en daar houd ik niet zo van. Verder heb ik vooral heel erg veel plezier beleefd aan The Empire Strikes Back, ook na heel veel jaar en na heel vaak kijken. Dat verdient wel 4.5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 23 november 2016, 17:29 uur [permalink]
The force is with you, young Skywalker, but you are not a Jedi yet.

Tig jaren terug had ik deze The Empire Strikes Back slechts op 3 sterren gezet, was er niet zo onder de indruk van. Gelukkig is het me nu jaren later een stuk beter bevallen. Ben het niet helemaal met de status van vermoedelijk beste Star Wars film eens, maar ik kan snappen waarom mensen dat wel vinden.

TESB begint echt briljant, op de planeet Hoth dat helemaal bevroren en ondergesneeuwd is. Er volgt een fantastische veldslag tussen de rebellen en de keizerlijke troepen. We maken kennis met de gigantische AT-AT Walkers die echt indrukwekkend ogen. Prachtig design en het geeft de tegenstander meteen een gevoel van onverslaanbaarheid, al valt dat wel mee als ze toch redelijk simpel vernietigd worden. Niet storend, maar het had wat epischer gekund. Maar de hele slag was wel echt heerlijk gefilmd. Sowieso is goed zichtbaar dat er meer budget in dit vervolg dit. Mooiere omgevingen, betere effecten en geweldige designs van alles wat het Star Wars universum zo populair heeft gemaakt. En we maken kennis met de prachtige Imperial March soundtrack, na de themesong van de franchise toch wel het bekendste en mooiste deuntje van de reeks.

Als dan eigenlijk het echte verhaal begint vind ik de film wel een tikje wisselvallig. Het middenstuk is goed, maar soms wel erg langdradig. De training van Yoda is aardig, maar had imposanter gekund. Gelukkig blijft het allemaal redelijk boeiend en zorgt de humor ervoor dat het allemaal de moeite blijft. De chemie tussen Han Solo en Chewbacca, Han Solo en Leia en 3-CPO met R2D2 is zo ontzettend goed uitgewerkt dat je je eigenlijk geen moment stoort aan iets. En uiteraard volgt er nog een waanzinnig goed einde, met de confrontatie tussen Darth Vader en Luke, waarbij de meest bekende dialoog uit de geschiedenis van Star Wars volgt. Met recht een iconisch moment in de filmhistorie.

Maar is dit vervolg nou beter dan deel 1? Voor mij niet. Ik had persoonlijk meer met het oorsprongsverhaal van Luke Skywalker en de vernietiging van de Death Star uit de vorige film dan met het plot van TESB, ook omdat dit duidelijk een middenstuk van de trilogie is waar enorm naar het slot toe wordt gewerkt. Deel 1 voelde iets completer aan. Ik kijk enorm uit om de afsluiter van de trilogie weer op te zetten, benieuwd wat ik daar nu van vind. Had ook die film destijds slechts op 3 sterren beoordeeld, maar dat wordt ongetwijfeld een hoger cijfer, zoals ik A New Hope en nu ook deze Empire Strikes Back verhoog.

4* (was 3*)

geplaatst: 30 november 2016, 15:26 uur [permalink]
Na het tikje tegenvallende Star Wars, nu het eigenlijke 2e deel gekeken. Dit is al een stuk beter.

Zeer mooie beelden, toffe karakters, muziek, noem het allemaal maar op. Ik heb me geen moment verveeld. Eigenlijk heb ik geen flauw idee wat ik verder moet zeggen dus ik maak het niet te lang. Dit is gewoon een standaard in de filmgeschiedenis. Kijk uit naar het laatste deel!

Puik.

geplaatst: 30 november 2016, 22:07 uur [permalink]
JeroenFR08 schreef:
. Kijk uit naar het laatste deel!

Niet doen...

geplaatst: 1 december 2016, 12:22 uur [permalink]
Boenga schreef:

Niet doen...

Want..

geplaatst: 1 december 2016, 13:41 uur [permalink]

In grote lijnen, en nogal zwart/wit uitgelegd:
er zijn

1/ de Star Wars-freaks, die sowieso helemaal weg zijn van het geheel en van elke film apart; en er zijn

2/ de mensen (de groep waar ik zelf ook bij hoor) die er net iets minder door meegesleept worden door dat geheel, en veelal is het zo dat die kijkers 'The Empire...' een grote stap vooruit vinden, maar 'The Return...' dan weer een stap achteruit. (In mijn geval: twee stappen achteruit).

Gezien het feit dat je het over SW hebt als 'een tikje tegenvallend', vrees ik een beetje voor ontgoocheling bij het bekijken van TRotJ.

Daarom: kijken (uiteraard), maar misschien toch maar geen te grote verwachtingen hebben.

Met bij deze bij voorbaat m'n excuses als ik er zou naast zitten...

geplaatst: 4 december 2016, 01:14 uur [permalink]
Boenga schreef:

In grote lijnen, en nogal zwart/wit uitgelegd:
er zijn

Met bij deze bij voorbaat m'n excuses als ik er zou naast zitten...

Haha geen probleem joh. We zullen het zien, zag overigens ook op op bijv. Imdb wel dat TrotJ minder beoordeelt werd dan bovengenoemde.

We zullen zien!

geplaatst: 4 december 2016, 12:31 uur [permalink]
JeroenFR08 schreef:

We zullen zien!

Ik kijk alvast nieuwsgierig uit naar je commentaar bij TRotJ...

geplaatst: 14 maart, 12:45 uur [permalink]
Ik aanzie episode 4-5-6 als één geheel en zal ook maar één mening formuleren over dit drieluik. Meer dan 1-2-3 (het opgroeien van Anakin) sluiten deze episodes mooi op elkaar aan in één vloeiende beweging.
Star Wars is voor mij pure nostalgie. Ik ben heel zuinig met 5,0* en dit is enkel weggelegd voor films die me bijblijven en op één of andere manier raken (of geraakt hebben). Ik ben geen adept en je zal mij ook niet op premières of in gekke pakjes zien. Toch gaat er geen week voorbij of ik denk aan Star Wars of leg ik er een link naar, soms via een binnenpretje, soms maar een enkele seconde ... Star Wars is méér dan een film, sommigen zouden het haast een religie noemen

Quasi alles is perfect in dit epos: de kostumering, het decor, het geweldige verhaal dito muziek, de dialogen, de personages en figuranten (Darth Vader alleen al: Wow!), de fantasy, drama, spanning, het einde, originaliteit, concept ... Gewoonweg subliem! Net als vele anderen heb ik de reeks (voornamelijk 4-5-6) ontelbare keren herzien en ken je vele dialogen gewoonweg uit het hoofd, toch blijft dit keer op keer boeien, verveelt het geen moment. Voor zoiets kan je alleen je petje afdoen.

Episodes 1-2-3 (vooral de eerste twee dan) zijn een pak minder qua verhaal, 7 was een disaster (een schande eigenlijk). Episode 3,5 ging dan weer de betere toer op, maar 4-5-6 blijft ondanks ze al ruim 30 jaar oud zijn onnavolgbaar.

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 10 mei, 16:56 uur [permalink]
Genoten van deze grootse film, vol effecten. Meer van dat...