Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door George Lucas
met Liam Neeson, Ewan McGregor en Natalie Portman

Wanneer de slechte Trade Federation van plan is om de vredige planeet Naboo te veroveren, moet de Jedi-strijder Qui-Gon Jinn samen met zijn leerling Obi-Wan Kenobi proberen dit te voorkomen. Zij krijgen hulp van de jonge Koningin Amidala, en de Gungan Jar Jar Binks. Tijdens hun avontuur komen ze terecht op de planeet Tatooine, waar ze de jonge Anakin Skywalker tegenkomen. Qui-Gon en Obi-Wan zien in hem een mogelijk Jedi, en willen 'm gaan trainen.

avatar van baspls
TornadoEF5 schreef:

Ik heb 4 en 5 gisteren gezien, 6 en 1 heb ik vandaag gezien. Het verschil tussen de originele trilogie en deze film is immens, en er is wel degelijk een verschil tussen de overgangen van toen en de overgangen in deze film, en ze zijn verschrikkelijk gemaakt.

Sorry, maar dat verschil is er serieus niet. The Prequels hebben precies dezelfde overgangen als de originele films . Kleine geheugenopfrisser over Episode 4

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Nadat ze The Force Awakens en The Last Jedi leuke cinema-ervaringen vond, wilde het vrouwtje alle Star Wars-films zien, dus zo geschiedde. Ook voor mezelf was het een keer nodig, ik had ze allemaal reeds gezien maar slechts één keertje dus een herkijkbeurt was welkom.

The Phantom Menace blijft best wel overeind, de vele minpunten ten spijt. Bepaalde zaken hadden beter gemoeten - korter ook, soms en Jar Jar Binks met zijn volk is heel vervelend maar bon. Het tempo ligt redelijk, de herkenningspunten en gimmicks zijn goed vertegenwoordigd en het eindgevecht met Darth Maul amuseert keer op keer. Het plotje doet ook wel "Star Wars" aan, veel meer dan in Attack of the Clones bijvoorbeeld.

Acteerprestaties zijn daarentegen wel behoorlijk flets. Ewan McGregor en Natalie Portman zijn onbegrijpelijk zwak - Liam Neeson de Mentor is zoals hij het nadien nog tig keer gespeeld heeft.
Ian McDiarmid is m.i. het meest genietbaar in zijn rol.

Visueel is deze eerste prequel natuurlijk een enorme stap terug tegenover de oudere films. Echte sets zijn geruild voor alomtegenwoordige green screens. Het zorgt vaak voor hele aparte taferelen waarbij acteurs en omgeving niet bij elkaar lijken te horen. Spijtig dat dit in Attack of the Clones nog erger zou blijken.

avatar van sierrra
Sergio Leone schreef:

Deze film bevat meer echte sets dan enige film uit de OT. Set extension door middel van green/blue screen is zeker aanwezig, maar zo wordt tegenwoordig bijna elke film geschoten.

avatar van TornadoEF5
baspls schreef:

Dat was ik dan wel weer vergeten, maar ik vind die overgangen toch minder knullig dan in deze film, omdat deze film veel moderner lijkt en dezelfde overgangen dan behoudt. En ten tweede omdat het minder synchroon loopt met de beelden dan de eerste Star Wars films, met name te abrupt (verschil van achtergrond, grote afstanden die afgelegd worden (van politiek debat tot "de race", tot weer een scène in de ruimte, waarbij de scènes in de OT eerder een ander perspectief was). Maar misschien vooral omdat scènes over het algemeen niet lang duren. Ik herinner me dat zo een overgang gebruikt wordt voor een scène van zes seconden en we dan weer zo een overgang te zien krijgen, waarbij de scènes in de originele trilogie veel langer duren, waardoor het hier begint op te vallen en te irriteren, dus ik vermoed dat de verklaring daar ligt.

avatar van debbietino
Prima film die gewoon goed klopt met de latere delen. Over smaak valt niet te twisten en ook ik heb enkele op- en aanmerkingen op sommige stukken van de film maar dat neemt niet weg dat ik het wel gewoon een leuke en goede film vindt.

De lage scores snap ik niet en zal ik ook niet snappen. Dat gezeur over de dat de originele eerste drie delen zoveel beter zijn dan de prequels en nu ook de sequels. Als je objectief kijkt naar de OT zijn die soms ook tenenkrommend slecht geacteerd (vooral deel IV, de latere twee delen waren iets meer te pruimen) en zaten er ook belachelijke figuren in zoals Salacious B. Crumb of de Ewoks. En dan kun je wel gaan zeggen dat het in die tijdgeest past maar dat is Jar-Jar Binks ook ten tijde van de de prequels (ook een belachelijk figuur trouwens).
Neem het verhaal van de Ewoks in deel VI...., die teddybeertjes zijn in staat om al onze vrienden gevangen te nemen inclusief dus onze Jedi Luke en scherpschutters Han en Chewie, en uiteindelijk ook zowat The Empire ten val te brengen... en dat wordt wel door de zogenaamde OT puristen geslikt als zoete koek...

Ik persoonlijk bekijk elke film op zich en plaats ze inderdaad in de juiste tijdgeest en technieken van die periode. De verhalen zijn allemaal goed aansluitend gemaakt en zijn best allemaal prima. Je hebt de wat mindere er tussen zitten maar om ze meteen mega lage cijfers te geven is naar mijn mening gewoon meeloperij van de meesten. Een trend die is ingezet en waar de klaarblijkelijk veel SW fans niet tegenin durven te gaan.

Nou geloof me (of niet ) ik ben wat dat betreft echt een SW nerd, heb alle films inclusief de animatie series, ik spaar alle comics en ga zo maar door....en ik durf wel te zeggen dat de prequels leuke en goede films zijn.