Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door George Lucas
met Liam Neeson, Ewan McGregor en Natalie Portman

Wanneer de slechte Trade Federation van plan is om de vredige planeet Naboo te veroveren, moet de Jedi-strijder Qui-Gon Jinn samen met zijn leerling Obi-Wan Kenobi proberen dit te voorkomen. Zij krijgen hulp van de jonge Koningin Amidala, en de Gungan Jar Jar Binks. Tijdens hun avontuur komen ze terecht op de planeet Tatooine, waar ze de jonge Anakin Skywalker tegenkomen. Qui-Gon en Obi-Wan zien in hem een mogelijk Jedi, en willen 'm gaan trainen.

avatar van jpbosch
kissyfur schreef:
Neeson en McGregor en Portman zijn té bekend van andere films om ze in deze rollen nog te kunnen geloven

Uh, waar denk je dat ze hun doorbraak grotendeels aan te danken hebben

avatar van kissyfur
jpbosch schreef:

Uh, waar denk je dat ze hun doorbraak grotendeels aan te danken hebben

Nou, wat zeg je van Schindler's List (1993) - MovieMeter.nl, Trainspotting (1996) - MovieMeter.nl en Léon (1994) - MovieMeter.nl?

avatar van Yetico
"I may have gone too far in a few places"

Deze uitspraak van Lucas na het zien van zijn eigen film legt de vinger precies op de zere plek.
Als Star Wars fan is dit een lastige beoordeling, want om eerlijk te zijn is dit een film die in zijn algemeenheid de tand des tijds goed doorstaat. Vreemd, aangezien het grafisch een zéér verouderde film is, die op dat vlak ernstig onderdoet voor de oorspronkelijke trilogie. De personages zijn eveneens een stuk minder charismatisch en toonaangevend dan Han, Luke en Darth Vader. Er is al genoeg gezegd over de twijfelachtige acteerprestaties van Jake Lloyd als Anakin en over Jar Jar Binks als misplaatst comic relief.

Als losstaande film sleurt het, het plot van de film is voor een kinderfilm bijzonder ingewikkeld. Als film binnen de Star Wars canoniek is het juist erg geslaagd. Het toont de subtiliteit van Palpatine en geeft in verschillende scenes inzicht in de complexe relatie tussen Anakin en Obi-Wan. (Zonder dat ze het scherm delen)

De film toont de Jedi Order als onbuigzame elite, waartegen Qui-Gon (Liam Neeson) als overtuigt voorvechter van de Chosen One theorie (Anakin) ageert. We zien daarnaast al langzaam de eerste barsten in de Republic en gelijktijdig de afdaling van Anakin naar het kwaad. Ik had zelf voor een andere backstory voor Anakin gekozen, maar goed.. Na het zien van de overige films is the Phantom Menace in retrospect een logische film, die rustig the Skywalker Saga op gang brengt. Dit type film heb ik zelf nog altijd honderdmaal liever dan de Disney-trilogie..

Bij tijd en wijlen voor de 'neutrale' kijker saai, voor de liefhebber prima te behappen.

*3,5