• 8.482.582 stemmen

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)

Sciencefiction / Fantasy | 136 minuten
3,23 3.258 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Liam Neeson, Ewan McGregor en Natalie Portman

Releasedatum: 30 september 1999

Plot Star Wars: Episode I - The Phantom Menace

"Every generation has a legend. Every journey has a first step. Every saga has a beginning."

Wanneer de slechte Trade Federation van plan is om de vredige planeet Naboo te veroveren, moet de Jedi-strijder Qui-Gon Jinn samen met zijn leerling Obi-Wan Kenobi proberen dit te voorkomen. Zij krijgen hulp van de jonge Koningin Amidala, en de Gungan Jar Jar Binks. Tijdens hun avontuur komen ze terecht op de planeet Tatooine, waar ze de jonge Anakin Skywalker tegenkomen. Qui-Gon en Obi-Wan zien in hem een mogelijk Jedi, en willen 'm gaan trainen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

C-3PO (stemrol)

avatar van jpbosch

jpbosch

kissyfur schreef:

Neeson en McGregor en Portman zijn té bekend van andere films om ze in deze rollen nog te kunnen geloven

Uh, waar denk je dat ze hun doorbraak grotendeels aan te danken hebben

avatar van kissyfur

kissyfur

jpbosch schreef:

Uh, waar denk je dat ze hun doorbraak grotendeels aan te danken hebben

Nou, wat zeg je van Schindler's List (1993) - MovieMeter.nl, Trainspotting (1996) - MovieMeter.nl en Léon (1994) - MovieMeter.nl?

avatar van Yetico

Yetico

"I may have gone too far in a few places"

Deze uitspraak van Lucas na het zien van zijn eigen film legt de vinger precies op de zere plek.

Als Star Wars fan is dit een lastige beoordeling, want om eerlijk te zijn is dit een film die in zijn algemeenheid de tand des tijds goed doorstaat. Vreemd, aangezien het grafisch een zéér verouderde film is, die op dat vlak ernstig onderdoet voor de oorspronkelijke trilogie. De personages zijn eveneens een stuk minder charismatisch en toonaangevend dan Han, Luke en Darth Vader. Er is al genoeg gezegd over de twijfelachtige acteerprestaties van Jake Lloyd als Anakin en over Jar Jar Binks als misplaatst comic relief.

Als losstaande film sleurt het, het plot van de film is voor een kinderfilm bijzonder ingewikkeld. Als film binnen de Star Wars canoniek is het juist erg geslaagd. Het toont de subtiliteit van Palpatine en geeft in verschillende scenes inzicht in de complexe relatie tussen Anakin en Obi-Wan. (Zonder dat ze het scherm delen)

De film toont de Jedi Order als onbuigzame elite, waartegen Qui-Gon (Liam Neeson) als overtuigt voorvechter van de Chosen One theorie (Anakin) ageert. We zien daarnaast al langzaam de eerste barsten in de Republic en gelijktijdig de afdaling van Anakin naar het kwaad. Ik had zelf voor een andere backstory voor Anakin gekozen, maar goed.. Na het zien van de overige films is the Phantom Menace in retrospect een logische film, die rustig the Skywalker Saga op gang brengt. Dit type film heb ik zelf nog altijd honderdmaal liever dan de Disney-trilogie..

Bij tijd en wijlen voor de 'neutrale' kijker saai, voor de liefhebber prima te behappen.

*3,5

avatar van Metalfist

Metalfist

Why do I get the feeling that we've picked up another pathetic life form?

Een tijd geleden de originele trilogie nog eens herkeken, deze keer zelfs in de originele versies zoals ze indertijd in de bioscoop werden getoond, en ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel zin had om de andere delen ook nog eens op te zetten. Het was alleszins al een serieus lange tijd geleden dat ik nog deze The Phantom Menace had gezien maar vooral de podrace stond me nog redelijk helder bij. Ik verschoot er dan ook van dat ik dit nog met 3.5* had beloond, want naar mijn herinnering was vooral het derde deel van de prequels de moeite en was de rest maar vrij povertjes. Eens zien wie er gelijk had: de herinnering of de stem op MovieMeter.

Het is de stem op MovieMeter geworden. The Phantom Menace is een film met flink wat heikele punten maar algemeen gezien zit de film eigenlijk echt nog wel goed in elkaar. Om maar even met het negatieve te beginnen: Jar Jar Binks is een personage dat vreselijk irritant is (dan vooral die combinatie met zijn stemgeluid en taalgebruik) en wat een belachelijk idee om te laten uitschijnen dat Anakin een soort van Jezus is en Shmi niemand minder dan Maria is met een onbevlekte ontvangenis. Het is een detail dat me ofwel vroeger niet is opgevallen of ik heb het simpelweg verdrongen. Ook het plot rammelt hier en daar wat maar langs de andere kant voel je wel het begin van een interessante origin story. In de eerste plaats die van Anakin natuurlijk en hoe hij Darth Vader gaat worden, maar ook de opmars van Palpatine is wel fascinerend om te zien. Beetje jammer alleen dat George Lucas op narratief vlak hier en daar ook wat de mist ingaat, want de toevoeging van Darth Maul en Qui-Gon Jinn is uitstekend en het is dan ook jammer dat het net die twee personages zijn die het loodje leggen. In ieder geval fijn om te zien hoe Lucas er hier in slaagt om voldoende te linken naar de originele trilogie en toch ook een aantal fijne nieuwe dingen weet te introduceren.

Hij heeft ook wel geleerd van zijn fouten en maakt, ook wel doordat de technologie heel wat verder staat, een aantal goede beslissingen qua actie en tempo. Zo is het eindgevecht tussen Darth Maul, Obi-Wan Kenobi en Qui-Gon Jinn een hele verbetering ten opzichte van eender welk lightsaberduel uit de originele trilogie maar ook die podrace blijft na al die jaren nog altijd goed overeind staan. Een prequel dus en dat levert een aantal nieuwe gezichten op. Ewan McGregor voelt nog een beetje onwennig in de rol van Obi-Wan maar Liam Neeson zit er meteen boenk op als Qui-Gon Jinn. Ook Natalie Portman blijkt een uitstekende keuze te zijn als Padmé en het is onvoorstelbaar eigenlijk hoe hard ze op Keira Knightley (en omgekeerd natuurlijk) lijkt. Ik wist de twist nog maar ik durf echt niet zeggen wie wie was op sommige momenten. Jake Lloyd is zo'n typisch voorbeeld van kinderen in films die het niet goed doen, maar het is naar mijn gevoel nog altijd beter dan wat Hayden Christensen er van zou terecht brengen. Verder ook wel tof dat onder andere Ian McDiarmid, Anthony Daniels en Kenny Baker hun rollen van de originele trilogie terug opnemen.

Verbazingwekkend goed eigenlijk. Ik heb het gevoel dat de film erg veel negatieve respons heeft gekregen door een aantal elementen (onder andere Jar Jar Binks) en dat het negatieve onterecht overheerst bij de algemene waardering. Ja, Lucas maakt fouten maar de originele trilogie was ook verre van perfect en The Phantom Menace geeft een nieuw elan aan de gebeurtenissen uit die films. Ben benieuwd wat ik van de overige films ga vinden, ook bij Attack of the Clones lijkt mijn stem helemaal niet overeen te stemmen met mijn score op de site..

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Eindelijk eens kunnen uitzien, en hij viel wel beter mee dan in mijn herinneringen, maar een goede film is het natuurlijk niet. Het contrast wordt zelfs heel erg pijnlijk wanneer ik op dezelfde dag later de twee andere prequel films zag. Dit is voor mij een mislukte film zonder twijfel, hoewel door de voeling met het universum ik me toch niet verveelde.

Qua impact heeft deze film de minste impact van de drie duidelijk, hoewel het qua plot en verhaal misschien iets beter is dan Attack of the Clones, doordat er iets meer focus in die film zit. Toch heb ik het gevoel dat deze film overbodig is, ware het niet voor het feit dat dit vooral een film is die Anakin moet introduceren, en bepaalde dingen tracht uit te leggen of een plaats te geven in het universum voor duiding later. De film is verder redelijk op zichzelfstaand, met een verhaal dat naar blockbustertermen vrij snel weer vergeten zal worden.

De film is met zijn politieke intriges misschien te complex om te volgen voor kinderen, maar dat staat in schril contrast met het zelfs te kinderachtige humor voor kinderen van Jar Jar Binks. De comic relief van deze film zorgt vooral voor héél erg véél ergernis. De bal wordt compleet misgeslagen. Het zorgt ervoor dat de film moeilijk nog serieus kan genomen worden (voor zover je dat al kan doen voor Star Wars), maar dan zonder enige toegevoegde waarde, alleen maar negatieven. De comic relief is gewoon niet grappig, hoe zeer hij het ook tracht te zijn.

Qua acteerprestaties heb ik toch wel het gevoel dat Neeson zijn leerling wegspeelt van de mat, zonder veel moeite te doen. Obi-Wan Kenobi kan geen indruk maken. De acteur die Anakin Skywalker vertolkt daarentegen speelt in deze film beter dan in de komende twee delen. Portman speelt voor mij ook in deze film beter dan in de volgende twee delen.

Het geluid van de film kan beter, had ik het idee. Vooral bij de race, had ik het gevoel dat naar formule 1 bolides te luisteren, wat niet echt in sync liep met wat ik verwacht van zo een race, maar sowieso is het hele sf-gedeelte vrij soft en niet echt realistisch. Voor de snufjes en de technologie moet je alvast niet naar Star Wars kijken. Met momenten staat onze technologie al een pak verder dan de technologie die men hier bvb. of in de latere vervolgen zou tonen. Nu stoort dat ook niet zo echt, maar het toont wel een gebrek aan creativiteit aan.

De slechtste punten (naast Jar Jar Binks dat een ergernis over de hele film vormt) is voor de CGI. Ik denk niet dat ik qua CGI een lelijkere film ken dan deze film. Ik begrijp zelfs niet hoe men de film in deze staat heeft durven tentoonstellen, want de CGI is absoluut legendarisch slecht. Men had zeker voor die tijd beter de Lord of the Rings-approach gekozen. Nu is het wel zo dat dit gegeven het meest zou verbeteren bij de sequels. Maar de gevechten naast de stad zijn zodanig lelijk dat ze je uit de film halen om te "herinneren" dat dit maar een film is ja.

Dat gezegd zijnde kan ik er toch wel 2,5* aan kwijt, wat misschien te veel is. Iemand die weinig affiniteit met het universum kent, zal hier in de meeste gevallen een zeer slecht cijfer aan kunnen geven. En ja, voor mij is dit toch wel "The Room" van de blockbusters.

De podrace blijft nog steeds leuk om elke keer opnieuw te kijken!

avatar van HK Senator

HK Senator

Jezus, wat is dit toch een slechte film. Geen touw aan vast te knopen. Eigenlijk is alles slecht aan dit misbaksel.

avatar van Ste*

Ste*

Nou, dat viel niet mee.

De film zet voor een groot deel het jolly wacky gedoe met rare wezens voort uit Return of the Jedi wat ik in die film al vervelend vond. Vooral Jar Jar Binks is níet te doen, wie verzint zo’n personage en wie besluit dat het leuk is? Hij heeft hoogstpersoonlijk de film nog erger voor me verpest.

Vond het ook het grootste deel van de speelduur niet echt een Star Wars-feel hebben zoals de vorige drie films. Dat komt natuurlijk ook door de nieuwe personages, maar ook de rest voelde gewoon wat anders aan. Waar je bij de eerste drie films echt een ‘space’-gevoel hebt zijn ze hier telkens op allerlei planeten bevolkt door vermoeiende creaturen verwikkeld in conflicten die niet weten te boeien.

Sommige shots en actie is nog wel aardig om te zien, maar veel CGI ziet er ook brakker uit dan het volgens mij zou hoeven zijn (Starship Troopers uit 1997 vond ik wat dat betreft een stuk beter als ik het me goed herinner).

Ook de pacing is zwak; af en toe een scene van een paar seconden (zoiets als: ‘They took the Queen’. ‘Good’. En cut) en dan weer door naar het volgende. Is gewoon knullig slecht schrijfwerk.

Alleen het kernverhaaltje van de Jedi’s met de jonge Anakin vond ik nog wel het aanzien waard. Vond het een lief ventje en een prima kindacteur, dat is ook lang niet altijd het geval met zulke rollen. Ook de ‘origin story’ van R2-D2 en C-3PO was wel grappig om te zien, en Liam Neeson en Ewan McGregor hebben ook wel een aardige rol.

Ik hoop dat de volgende films dat een beetje voortzetten (dat is eigenlijk ook het enige element waardoor ik deze reeks af wil kijken) en dat de rest van het kinderachtige gedoe met alle rare wezens wat meer naar de achtergrond verdwijnt. Nog een film met Jar Jar Binks-achtige creaturen trek ik niet meer.

avatar van Alathir

Alathir

Hier en daar is het even wennen want het zijn toch grotendeels nieuwe personages in deze prequel die ongetwijfeld een paar decennia voor de eerste trilogie zich afspeelt. Echt veel interessante scènes waren er niet. De race van Anakin met zijn pod was wel leuk. Zijn origin story is dan ook het meest boeiende in de film vind ik zelf. Neeson als Qui-Gon had ook zeker mijn sympathie. Ik had geen idee dat Portman in Star Wars had gespeeld. Ik vraag me af of ze uberhaupt begrijpt wat ze moest zeggen. Ewan McGregor lijkt me nog te gaan groeien in zijn rol als Obi-Wan. Straks deel 2 proberen.

Gerelateerde tags

prophecysenaatkoningintaskmaster galaxyapprenticetaxesruimte-operastar wars prequel trilogy