Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door George Lucas
met Liam Neeson, Ewan McGregor en Natalie Portman

Wanneer de slechte Trade Federation van plan is om de vredige planeet Naboo te veroveren, moet de Jedi-strijder Qui-Gon Jinn samen met zijn leerling Obi-Wan Kenobi proberen dit te voorkomen. Zij krijgen hulp van de jonge Koningin Amidala, en de Gungan Jar Jar Binks. Tijdens hun avontuur komen ze terecht op de planeet Tatooine, waar ze de jonge Anakin Skywalker tegenkomen. Qui-Gon en Obi-Wan zien in hem een mogelijk Jedi, en willen 'm gaan trainen.

avatar van baspls
TornadoEF5 schreef:

Ik heb 4 en 5 gisteren gezien, 6 en 1 heb ik vandaag gezien. Het verschil tussen de originele trilogie en deze film is immens, en er is wel degelijk een verschil tussen de overgangen van toen en de overgangen in deze film, en ze zijn verschrikkelijk gemaakt.

Sorry, maar dat verschil is er serieus niet. The Prequels hebben precies dezelfde overgangen als de originele films . Kleine geheugenopfrisser over Episode 4

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Nadat ze The Force Awakens en The Last Jedi leuke cinema-ervaringen vond, wilde het vrouwtje alle Star Wars-films zien, dus zo geschiedde. Ook voor mezelf was het een keer nodig, ik had ze allemaal reeds gezien maar slechts één keertje dus een herkijkbeurt was welkom.

The Phantom Menace blijft best wel overeind, de vele minpunten ten spijt. Bepaalde zaken hadden beter gemoeten - korter ook, soms en Jar Jar Binks met zijn volk is heel vervelend maar bon. Het tempo ligt redelijk, de herkenningspunten en gimmicks zijn goed vertegenwoordigd en het eindgevecht met Darth Maul amuseert keer op keer. Het plotje doet ook wel "Star Wars" aan, veel meer dan in Attack of the Clones bijvoorbeeld.

Acteerprestaties zijn daarentegen wel behoorlijk flets. Ewan McGregor en Natalie Portman zijn onbegrijpelijk zwak - Liam Neeson de Mentor is zoals hij het nadien nog tig keer gespeeld heeft.
Ian McDiarmid is m.i. het meest genietbaar in zijn rol.

Visueel is deze eerste prequel natuurlijk een enorme stap terug tegenover de oudere films. Echte sets zijn geruild voor alomtegenwoordige green screens. Het zorgt vaak voor hele aparte taferelen waarbij acteurs en omgeving niet bij elkaar lijken te horen. Spijtig dat dit in Attack of the Clones nog erger zou blijken.

Sergio Leone schreef:

Deze film bevat meer echte sets dan enige film uit de OT. Set extension door middel van green/blue screen is zeker aanwezig, maar zo wordt tegenwoordig bijna elke film geschoten.

avatar van TornadoEF5
baspls schreef:

Dat was ik dan wel weer vergeten, maar ik vind die overgangen toch minder knullig dan in deze film, omdat deze film veel moderner lijkt en dezelfde overgangen dan behoudt. En ten tweede omdat het minder synchroon loopt met de beelden dan de eerste Star Wars films, met name te abrupt (verschil van achtergrond, grote afstanden die afgelegd worden (van politiek debat tot "de race", tot weer een scène in de ruimte, waarbij de scènes in de OT eerder een ander perspectief was). Maar misschien vooral omdat scènes over het algemeen niet lang duren. Ik herinner me dat zo een overgang gebruikt wordt voor een scène van zes seconden en we dan weer zo een overgang te zien krijgen, waarbij de scènes in de originele trilogie veel langer duren, waardoor het hier begint op te vallen en te irriteren, dus ik vermoed dat de verklaring daar ligt.

avatar van debbietino
Prima film die gewoon goed klopt met de latere delen. Over smaak valt niet te twisten en ook ik heb enkele op- en aanmerkingen op sommige stukken van de film maar dat neemt niet weg dat ik het wel gewoon een leuke en goede film vindt.

De lage scores snap ik niet en zal ik ook niet snappen. Dat gezeur over de dat de originele eerste drie delen zoveel beter zijn dan de prequels en nu ook de sequels. Als je objectief kijkt naar de OT zijn die soms ook tenenkrommend slecht geacteerd (vooral deel IV, de latere twee delen waren iets meer te pruimen) en zaten er ook belachelijke figuren in zoals Salacious B. Crumb of de Ewoks. En dan kun je wel gaan zeggen dat het in die tijdgeest past maar dat is Jar-Jar Binks ook ten tijde van de de prequels (ook een belachelijk figuur trouwens).
Neem het verhaal van de Ewoks in deel VI...., die teddybeertjes zijn in staat om al onze vrienden gevangen te nemen inclusief dus onze Jedi Luke en scherpschutters Han en Chewie, en uiteindelijk ook zowat The Empire ten val te brengen... en dat wordt wel door de zogenaamde OT puristen geslikt als zoete koek...

Ik persoonlijk bekijk elke film op zich en plaats ze inderdaad in de juiste tijdgeest en technieken van die periode. De verhalen zijn allemaal goed aansluitend gemaakt en zijn best allemaal prima. Je hebt de wat mindere er tussen zitten maar om ze meteen mega lage cijfers te geven is naar mijn mening gewoon meeloperij van de meesten. Een trend die is ingezet en waar de klaarblijkelijk veel SW fans niet tegenin durven te gaan.

Nou geloof me (of niet ?) ik ben wat dat betreft echt een SW nerd, heb alle films inclusief de animatie series, ik spaar alle comics en ga zo maar door....en ik durf wel te zeggen dat de prequels leuke en goede films zijn.

avatar van krosnicky
wood23 schreef:

Weet jij toevallig hoe dat zit met het verhaal rond Darth maul Ik heb gelezen dat Darth Maul wel door darth Sidious werd opgeleid als een Sith, maar volgens de Rule of Two van Darth Bane was Maul eigenlijk geen echte erfgenaam van het Sith-erfgoed.En daardoor verder niet belangrijk en hebben ze hem als snel dood laten gaan. Klopt dat?
bekijk Star wars The Clone Wars vanaf seizoen 3 geloof ik daar krijgen jullie antwoorden

Iets mindere deel uit de reeks,maar nog steeds goeie film.een prima cast.goed verhaal.

avatar van Left4Dead
Niet mijn ding, de Star wars films. Maar voor de soundeffecten is het gewoon een heerlijke zit, dankzij Lucas zijn Dolby kunnen we tegenwoordig een leuke thuisbioscoop opstellen. De verhalen doen me maar weinig en daarom zijn het best lange zitten voor mij.

McGregor vond ik geen geslaagde keuze, ben eerlijk gezegd geen fan van hem maar hier vind ik hem echt mis gecast. Een familiefilm, ik ga zulk soort filmsA ook altijd met het hoofd op nul in net als dit keer. De prent had ik eerder gezien en kwam destijds op 2,5** uit. Ook dit keer kom ik niet verder, het enige vermaak dat ik eruit kon trekken was de heerlijke geluidsspoor.

De techniek is alweer aardig gedateerd, ook al weer 20 jaartjes oud deze jong klassieker.

avatar van Shadowed
Zwakste deel.

Het echte gevoel zit er sowieso niet echt in. Ondanks het visueel wat beter is dan de echt oude Star Wars films is dit maar een saaie en non Star Wars film. Het voelt gewoon niet echt aan, de acteurs zitten hier ook niet bepaald in hun element.

Neeson speelt vooral een erg rare rol, een rol die hij opzicht nog wel keurig uitvoert maar uiteindelijk niet mee bovenuit steekt. McGregor was ook wel zo zo. De film voelt inderdaad aan als een familiefilm met enkele leuke scenes maar ondertussen duidelijk oude geworden scenes.

Niet al te best dit, vrij saai op sommige stukken. Slechts naar het einde is de film wat interessanter om te volgen, het eerste deel is wat saaier en niet erg boeiend. Minste deel in de best wel leuk reeks. Zal geen favoriete reeks van me worden overigens.

avatar van Fisico
Wat mij betreft de minst goede film van de gehele franchise. Het lijkt me sowieso een vrij complexe onduidelijke en té politieke film als je te weinig achtergrond hebt van het geheel. Het is geen film die fans zal bijcreëren, daarvoor voegt hij te weinig toe. En dat is het grootste gebrek van de film. Ook de fans zijn en waren niet al te lovend voor deze The phantom menace en dan heb ik het niet alleen over het nostalgisch wegmijmeren naar de trilogie van eind de jaren 70/begin jaren 80. Ondanks het feit dat het een prequel is, is de kennis van IV, V en VI niet te onderschatten.

Wat wel erg goed was en zal zijn voor de 2 vervolgfilms was/is de ontwikkeling van het personage van Anakin Skywalker. Ook het feit dat de Raad twijfelde om hem verder op te leiden en dat dit niet louter aan zijn leeftijd te wijten is, is een knap gegeven in de gehele filosofie van Star Wars en The Force. De podrace vond ik zowaar één van de hoogtepunten van de film, op zich nietszeggend, maar wel vermakelijk. Darth Maul vond ik geen slechte slechterik, alleen wat monotoon, eenzijdig en te beperkt in beeld. Dat eindgevecht blijft geweldig met dat speerwapen. Super achtergrond sound ook tijdens het gevecht.

Voor de rest is de film vrij banaal, oninteressante personages of volkeren, veel gewauwel, veel onnodige scènes. Het brengt niet echt vaart in de film. Als fan van de franchise en los van de ontgoocheling, kan ik The phantom menace in zijn geheel wel plaatsen. Net voldoende dus.

avatar van Arri
Deze week is deze film alweer 20 jaar oud. De tijd vliegt.

Paranoid_Fish
Niet zo goed als de eerste films.

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:
Tsja, er is genoeg gezegd over dit deel van Star Wars. Ik ben het ook eens met de hele meute.
Dit deel is toch het minste van alle 6.
Dat hele podrace gebeuren kon me weinig bekoren en duurt gewoon veel te lang. Is gewoon een machtsvertoon van special effects.
Ook Jar Jar binks is een irritant personage met een irritant accent.
Ook leunt de film teveel op de CGI, er wordt teveel voor een blue screen geacteerd. Dat neemt toch de charme toch een beetje weg van de Star Wars saga.

Op dit na is het op zichzelf natuurlijk een zeer vermakelijke film, veel actie en voor de Star Wars liefhebben natuurlijk een must om te kijken.
Toch wel het minste deel van de 6 uiteraard.

Inmiddels tien jaar later.....

Merk toch dat dit meer een sympathie stem voor mij was. Omdat het Star Wars was gaf ik het toch nog een voldoende, maar de film is eigenlijk gewoon een hele worsteling om doorheen te komen.
Het begint al met de introductie, dat er een conflict is over het heffen van belasting op handelsroutes.
Lucas heeft er alles aan gedaan om de charme uit de films te halen. Veel politiek geneuzel over oninteressante onderwerpen. Achteraf gezien gaat deze film eigenlijk ook nergens over. Er wordt een half uur film verspild aan belachelijke podraces. Tof toen ik nog een jonge tiener was, maar het is eigenlijk heel slaapverwekkend, onrealistisch en bovenal ook met slechte CGI in beeld gebracht. Die pod van Anakin was tien keer sneller dan elke andere op de baan. Zijn in elkaar geflanste dingetje.

Verdere CGI in de film is ook abominabel. Eigenlijk is het me alleen maar in negatief opzicht opgevallen. De grote battles, de onderwaterwereld, de monsters, de gecreëerde werelden. Opzichtig CGI en het heeft de tand des tijds absoluut niet doorstaan. Nou hoeft dat niet een hekel punt te zijn, want bij oudere films heb je dit vaak ook. Alleen alles hangt zoveel van de CGI af in deze film dat er weinig overblijft. Er zit te weinig synergie tussen CGI en echte beelden. LOTR heeft bijvoorbeeld ook niet altijd even goede CGI, maar daar wordt voornamelijk een wereld gecreëerd met echte landschappen en wordt het gebruikt als hulpmiddel. TPM is er echter volledig van afhankelijk en daar gaat de film de mist in. Helaas...

Het acteerwerk laat verder ook behoorlijk te wensen over. De acteerkanonnen doen hun werk nog wel oké, maar ze moeten gewoon met weinig werken.
Jake Lloyd (Anakin Skywalker) kan absoluut niet acteren en komt behoorlijk bordkarton over. Verder hebben we de vreselijke Jar Jar Binks en zijn volk.
Er zit weinig subtiliteit in de film. Darth Maul vond ik vroeger vet, maar hij loopt hier eigenlijk maar verloren rond als een hondje van Palpatine. Overigens is de film allesbehalve subtiel in wie de duistere sith lord zal zijn. In een gesprek zegt Yoda: "Siths always comes in pairs. A master and his apprentice. But did we kill the master or the apprentice?" Vervolgens pendelt de camera veel te opzichtig naar Palpatine. We worden lekker voor dom volk aangezien door Lucas.

Nee, er is weinig dat me kan bekoren aan de film. Af en toe voel je een klein beetje de magie van dit universum, maar het is te weinig om er een leuke film van te maken.

Een absolute worsteling om door dit green screen spektakel heen te komen en voorlopig ook veruit het zwakste deel van het Star Wars universum (10 films).

avatar van DBTim
Ben het met je eens rep_robert. Na zo'n 15 jaar weer eens herzien. Was een worsteling om doorheen te komen. Het sentiment maakt wel dat ik het een voldoende geef. De herinnering aan dat ik deze voor mijn 9e verjaardag in de bios zag gaf een mooi gevoel. Had vroeger ook allerlei stripboeken over dit deel en een opblaasbare stoel van Darth Maul. Draagt wel bij aan dat ik deze positief beoordeel.

Parzival0415
Star Wars: Episode I: The Phantom Menace

Als 14-jarig ventje in de bioscoop gezien in 3D. Ik vond hem geweldig. Ik werd gelijk fan. Ik keek alle prequels en de originele trilogie. Nu ik deze film opnieuw zie, is deze film niet zo goed als eerst. Veel mensen vinden dit het slechtste deel van de franchise. Ik ben het daar niet mee eens. Ik vind Star Wars: Episode II: Attack of the Clones (2002) het slechtst, maar deze is ook niet al te best. Dat joch irriteert mij enorm en ik heb een hekel aan de robotachtige stem van Natalie Portman. Het verhaal is erg onduidelijk en op sommige momenten erg saai. Deze film heeft natuurlijk ook pluspunten. Het eindgevecht tussen Obi-Wan en Qui-Gon Jinn tegen Darth Maul is erg spannend. Geweldig met het nummer ''Dual of the Fates''.

Dit was mijn eerste recensie op Moviemeter. Als ik iets fout heb gedaan, mag je het gerust zeggen. Ik sta open voor kritiek.

avatar van IH88
“Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering. I sense much fear in you.”

The Phantom Menace mag dan een beetje het zwarte schaap van de Star Wars saga zijn, er zitten nog genoeg goede elementen in de film waardoor het boeiend blijft om naar te kijken. Het hele ‘Trade Federation conflict’ is saai en rommelig, en alleen al kijken naar de opening crawl is vermoeiend. De film begint wel redelijk met Qui-Gon Jinn/Obi-Wan Kenobi die zich uit een ruimteschip van de Trade Federation moeten vechten. Daarna gaat het jammer genoeg al snel bergafwaarts als Jar Jar Binks en de onderwaterwereld worden geïntroduceerd.

Gelukkig verplaatst het verhaal zich snel naar Tatooine, waar we een 12-jarige Anakin Skywalker ontmoeten. Het verhaal hier is nogal vlak en Jake Lloyd is niet de beste kindacteur die ik ooit heb gezien, maar gelukkig hebben we podracing. Visueel schitterend gedaan en nog redelijk meeslepend ook. De film wordt gered door het eindgevecht op de planeet Naboo met goede actiescènes en een fantastisch lichtzwaard gevecht tussen Jinn/Obi-Wan en Darth Maul. ‘Duel of the Fates’ blijft één van John Williams’ beste scores. The Phantom Menace heeft veel kinderlijke elementen, slechte dialogen, geen al te beste Anakin en een verhaal wat wel erg losstaat van de andere delen. Maar het heeft ook Darth Maul, Qui-Gon Jinn, een jonge Obi-Wan, podracing en sterke lichtzwaard gevechten. De magie van de originele trilogie komt nergens tot leven, maar het is allemaal wel vermakelijk.

avatar van horizons
Vond zelf bij de herkijk dat de podrace veels te lang duurde.

Duel op het einde maakt de film.

horizons schreef:
Vond zelf bij de herkijk dat de podrace veels te lang duurde.

Duel op het einde maakt de film.

Ik vond het wel meevallen. De race zelf dan, de aanloop ernaartoe duurt wel te lang. Duel maakt inderdaad de film. Ben met een re-watch bezig voor volgende week. TFA sla ik over (te vaak gezien), maar bij The Last Jedi ben ik benieuwd of hij nog steeds overeind blijft.

avatar van horizons
IH88 schreef:

Zijn we took mee bezig. Zijn ondertussen aanbeland bij Return of the Jedi. Tot nu toe valt op dat A New Hope toch op veel fijne nostalgie drijft, Revenge of the Sith stiekem steeds beter wordt en Rogue One enorm goed in de saga past (en met afstand beste actie scenes met schepen heeft).

IH88 schreef:
een verhaal wat wel erg losstaat van de andere delen. .

Op welke manier dan?

sierrra schreef:

Op welke manier dan?

Ik doel meer op het feit dat het verhaal nogal losstaat van deel 2 en 3. De focus ligt heel erg op de trade federation, Jinn en Darth Maul spelen voor de rest geen rol meer in de vervolgdelen, het plan van Palpatine om de republiek om te vormen tot een keizerrijk begint pas in deel 2, en Anakin is hier een kind dat nog niet aan de Jedi training is begonnen. Maar vooral het gevoel van oorlog en naderend onheil is hier afwezig, en veel verhaallijnen en subplots in TPM zijn eigenlijk totaal niet van invloed op de twee andere delen. Je kan AofC en RotS kijken zonder TPM te hebben gezien, en je mist eigenlijk niets.

avatar van sierrra
Ben het totaal niet met je eens.
Palpatine moet eerst supreme chancelor worden om het vervolg van zijn plan te kunnen uitvoeren.
Anakin zijn ark is dat hij van een goed en sociaal persoon veranderd is de tragische figuur van Darth Vader.
Het begin van het verhaal van deze beide gebeurtenissen vinden we terug in dit deel.

avatar van Grindhouse62
Ik herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten. Ivm met het uitkomen van de nieuwste Star Wars, nr 9, maar even alle 8 voorgaande delen in de herziening. Zojuist Episode I - The Phantom Menace (1999) herzien en mij weer prima mee vermaakt. Vanavond volgt Episode 2 - Attack of the Clones uit (2002).

Jens van Eijk
Vandaag maar weer eens na 6 jaar begonnen aan het herzien van alle delen in chronologische volgorde. Deel 1 is toch wel een erg controversieel deel, net als eigenlijk de gehele prequels. Zelf ben ik een prequel fanboy maar begrijp zeker ook wel de haat.

Het begint eigenlijk veel belovend en interessant maar vanaf het moment dat Jar Jar Binks opduikt zakt dat eigenlijk helemaal weg. Jar Jar is toch wel echt enorm hinderlijk, 6 jaar geleden vond ik dat ook al maar niet zo erg als nu, als hij er niet was geweest had dat al een heleboel goed gemaakt voor iedereen. Ik vond Jake Lloyd als Anakin Skywalker eigenlijk helemaal niet hinderlijk, vond hem eigenlijk nog wel prima acteren. Ewan McGregor als Obi-Wan Kenobi acteerde in dit deel eigenlijk best slecht, en is hier echt niks vergeleken met de Obi-Wan in deel 2 & 3. Darth Maul is daarentegen mijn favoriete character en steelt hier toch wel de show na mijn mening, met als absoluut hoogte punt Duel of the Fates. Liam Neeson als Qui-Gon Jinn vond ik eigenlijk altijd een beetje forgettable vroeger, tot dat ik zijn background story leerde kennen en erachter kwam wat voor een interessante character hij eigenlijk is. Al met al was dit deel na 6 jaar toch eigenlijk nog wel vermakelijk.

avatar van Filmkriebel
You will be a Jedi.. I promise.

Geen al te beste Star Wars. Na "The Last Jedi" (2,5*) de tweede slechtste zelfs. Veel politieke spelletjes in deze aflevering, want een oorlog komt ergens vandaan en moet een aanleiding hebben, hier onder de vorm van een handelsgeschil waarbij Darth Sidious vanuit de schaduw al aan de touwtjes trekt. Verder zien we een piepjonge Anakin die als slaafje werkt op Tatooine en die al "the force" in zich heeft. Ook Artoo en Threepeeo doen hun intrede. De podrace die daaropvolgt is meteen ook het kroonstuk van de film. De CGI vielen me ook wat tegen, zeker in de eindbattle, en die Jar Jar Binks (die de alien versie van een Jamaicaan moet voorstellen) vond ik maar een irritante toevoeging. Gelukkig ging het daarna allemaal beter in de volgende twee films.

avatar van Woland
Ach ja. Het is een Star Wars film, en ongetwijfeld heb ik 'm eerder gezien, dus puur op nostalgie heeft het toch al een klein streepje voor. En sommige van de locaties en werelden zijn best tof gedaan, waar het wel genieten is van het spektakel. Maar die hele Jedi-mystiek kan me weinig interesseren, maar dat is niet het grootste probleem. Star Wars is natuurlijk altijd nogal een kindvriendelijke franchise geweest, maar hier gaat het nog wel een stapje verder dan bij de meeste andere films, en dat gaat ook ten koste van de pacing. Zo wordt er iets van drie kwartier besteed aan de opbouw naar en uitvoering van een crappy en ongeloofwaardige pod race, wat vooral een excuus was om een klein jochie een 'spectaculaire' race te laten doen. Dito met de prominente rol van de Ganguns, met als typische voorbeeld generaal Jar Jar Binks, maar zijn soortgenoten zijn niet veel beter. En hier zijn de droid-soldaten toch nog wel een graadje slapper kanonnenvoer als bijvoorbeeld de Stormtroopers, die ook al niet uitblinken in competentie. Gelukkig zijn er tussendoor nog wel wat fraaie werelden om van te genieten, en met verstand op nul is het wel uit te zitten.

avatar van wihu61
Zucht... wat een hopeloze film.
En dan ook nog Jar Jar Binks eroverheen.