Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983)

Sciencefiction / Fantasy
134 minuten / 135 minuten (special edition)

geregisseerd door Richard Marquand
met Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

Na Han Solo uit de handen van Jabba the Hutt gered te hebben, voltooit Luke z'n Jedi-training bij Yoda. De Keizer bouwt een nieuwe Death Star, en dit keer overziet hij zelf de bouw hiervan. Luke gaat de confrontatie met Darth Vader en de Keizer aan, terwijl z'n vrienden op de maan van Endor met hulp van de Ewoks de keizerlijke troepen te lijf gaan.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Maar helaas in herinnering beter. Na het uitstekende The Empire Strikes Back had men hier gewoon iets beters van moeten maken. Sowieso duurt het bijna tot halfweg vooraleer het er echt toe doet. Dat kinderlijke begin bij Jabba en consoorten, met die twee monsters als dieptepunt, had gewoon veel korter gemoeten.
Pas wanneer de film terug wat meer focust op verhaal, zoals scènes met Luke en Yoda - die zowaar als pop schittert in een mooie sterfscène -, stijgt het niveau terug. De finale is goed aangepakt - strijd op 3 fronten -, ware het niet dat de Ewoks te idioot voor woorden zijn. Nu goed, de impact van de clash tussen Palpatine, Anakin en Luke is er nog steeds. Star Wars is m.i. het verhaal van Anakin en dat is simpelweg een mooi verhaal. Het personage Luke ondersteunt dat verhaal evenwel uitstekend.

Mark Hamill zet Luke ook deze keer net wat anders en beter neer dan in de voorgaande delen. Hij is vrij sec in vergelijking met meer kleurrijke personages à la Han Solo, maar net van dat gegeven kan ik het meeste genieten.

Ook deze keer heb ik weer de Special Edition gezien. De toevoegingen vallen deze keer (helaas) meer op. Helaas, in geval van lelijke aliens die overduidelijk voorheen niet in het decor rondhuppelden. Qua herkenbaarheid is ook de look hier weer geslaagd - de setting van de finale is uitstekend gekozen.
En oh ja, de jonge Anakin als Force Ghost maakt de cirkel rond, zeker na de reeks chronologisch in verhaal gekeken te hebben - dat is immers Anakin de Jedi, zoals hij voorbestemd was.

avatar van Fisico
Episode VI heb ik steeds één van de leukste van de saga gevonden. Alleen al het begin is geweldig met de gevechten in de woestijn op de rondvliegende schepen van de opgezwollen worm Jabba The Hutt. Geweldig personage overigens, net als die kleine chichuahua zijnde Salacious B. Crumb, en laat ons vooral de Rancor of Sarlacc niet vergeten. Net zoals in de vorige episode is de opleiding van Luke tot jedi op de planeet Dagobah bij Yoda zowat de kern van de hele Star warssaga. Geweldige scènes in een mooi sfeerrijk kader.

Best ook hier en daar wat grappige noten zoals de fantastische introductie van de Ewoks op Endor. De achtervolgingen op de scooters zijn spectaculair en ook de droids R2D2, maar vooral C3PO komen hier goed tot hun recht. En tot slot blijft het gevecht tussen Darth Vader en Luke bis legendarisch. De spanning wordt opgedreven tot een climax met de Keizer als spilfiguur.

Hamill en tegelijk Luke groeien in hun rol en kunnen eindelijk hun voet naast Solo/Ford zetten. Zelfs Solo is verbaasd over de metamorfose van zijn vriend. Perfecte afsluiter van de trilogie, een saga die in mijn ogen geen second verveelde, eentje die ik ook keer op keer opnieuw kan bekijken. Meer dan waarschijnlijk ook de films die ik al het meest zag in mijn leven. De trilogie maakt me toegeven blind voor zijn gebreken. Ik zie de trilogie ook als één geheel en quoteer ze dus ook gelijk. Wel slechts eentje in mijn top 10, kwestie om de variatie erin te houden...

Weer een fijn vervolg.terecht dat star wars in de top 250 staat in mijn ogen.het is ook gewoon een geweldige reeks.dat mag je niet missen.al vind je de reeks leuk of niet leuk.1 van de 2 bij deze films.geen tussen weg.

avatar van thoyouknow1980
Foei
Schijnbaar heb ik deze ooit beoordeeld zonder een review te schrijven,lame hoor
En hij staat nog wel in mijn top 3.
Nou ja bij deze:Deze film is een Geweldig avontuurlijk,actievol en uniek meesterwerk.
Alles wat je verwacht na de voorgaande delen word hier geleverd.
Niets anders dan liefde voor de film reeks and may the force be with all who reads this

avatar van Shadowed
Zesde deel.

Het slot van de tweede trilogie, alleen haalt het het niveau al niet meer van deel 5. Vooral op visueel vlak is hij weer een stukje achteruit gegaan en kent het een langere speelduur. De speelduur is ook niet zijn volledige speelduur echt boeiend.

Veel actie en sciencefiction maar minder boeiend dan bijvoorbeeld deeltje 5. De film kent inderdaad een aantal iconische scenes hier en daar, maar voor mij was dat niet genoeg voor een hogere voldoende. Voor de rest is het prima.

Wel een ok deeltje, al blijft het jaartal toch wel merkbaar. Hier en daar is het niet erg mooi meer, maar Star Wars zelf is natuurlijk zo onrealistisch en zo ongeloofwaardig dat je de meeste dingen wel vergeeft. Prima deel weer.

avatar van sierrra
Op visueel vlak achteruitgegaan??? Verklaar je eens nader.

avatar van jono
Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi is het zesde, maar als derde gemaakte deel uit de Star Wars-saga. De film speelt zich ongeveer één jaar na de vorige film af. Het Galactische Keizerrijk bouwt aan een tweede, verbeterde Death Star. Ondertussen is Luke Skywalker bezig met een plan om Han Solo te bevrijden uit handen van Jabba de Hutt. Hij krijgt daarbij hulp van C-3PO, R2-D2, prinses Leia en de wookiee Chewbacca. Na de bevrijding van Han Solo trekken onze helden met zijn allen naar de bosmaan Endor, om van daaruit de nieuwe Death Star te vernietigen.

De scènes in het paleis van Jabba de Hutt zijn werkelijk niet om aan te zien. In het paleis bevinden zich allerlei poppen die voor buitenaardse wezens door moeten gaan. Ik had af en toe het gevoel dat ik naar een slechte aflevering van de Muppet Show zat te kijken. Het enige dat deze scènes de moeite van het kijken waard maakt is de zo goed als naakte, in ketens geslagen prinses Leia, die van mij nog veel vaker in beeld had mogen komen. Ook de scènes op de bosmaan zijn ronduit teleurstellend. De achtervolgingen op de luchtscooters zijn weliswaar verouderd, maar aardig in beeld gebracht. Maar wanneer er een kolonie ewoks, een soort irritante troetelbeertjes, op de proppen komt is alle geloofwaardigheid er voor mij wel vanaf.

In het laatste half uur van de film zien we, net als in de vorige film, een lichtzwaardengevecht tussen Luke Skywalker en Darth Vader. Niets nieuws onder de zon dus. De achtervolgingen met de ruimteschepen, de vernietiging van de Death Star en de confrontatie met gemene keizer zijn dan wel weer aardig gedaan, maar dat kan de film helaas niet redden. Een fikse tegenvaller dus, zeker na de uitstekende eerste twee delen. Ik kan er helaas geen voldoende van maken. 2*

avatar van IH88
“Never. I'll never turn to the Dark Side. You've failed, your highness. I am a Jedi, like my father before me.”

Met Return of the Jedi sluit George Lucas zijn tijdloze trilogie over de strijdt 'In a galaxy far, far away' af. Na The Empire Strikes Back waren er nog veel losse eindjes, maar zodra die eenmaal zijn opgelost gaat de film in volle vaart richting het einde van de strijdt tussen de rebellen en het keizerrijk. Als kind was Return of the Jedi (met afstand) mijn favoriete film van de originele trilogie. Het begin in het paleis van Jabba the Hutt en de spectaculaire actiescene bij de put van Carkoon, Leia in een gouden bikini, het gesprek tussen Yoda en Luke, de onthulling dat Luke en Leia broer en zus zijn, de relatie tussen Han en Leia, alles met Lando, Chewbacca, de kwaadaardige Palpatine/Darth Sidious, het gevecht tussen Darth Vader en Luke, de ommekeer en opoffering van Darth Vader, Endor, Admiral Ackbar, Nien Nunb en Ewoks etc. Return of the Jedi straalt plezier uit en is een spannende, emotionele en soms bijna luchtige afsluiter.

Een klein minpunt is dat de film problemen heeft een constant niveau te behouden. Het eerste gedeelte bij Jabba the Hutt is sterk, en het eindgevecht rond de put van Carkoon met de Sarlacc is fantastisch. Nadat dit gedeelte is afgesloten heeft de film wat problemen om weer op gang te komen. Het gesprek tussen Yoda en Luke en de plannen van de rebellen om de nieuwe Death Star te vernietigen zijn wel interessant, en Leia, Luke, Han en Chewbacca die naar Endor afreizen levert ook spannende scenes op. Het eerste gedeelte op Endor met de Ewoks is wel vermakelijk (de ‘speeder bike chase scene’ is spectaculair), maar het tempo en het niveau zakt hier wel heel erg in. Zodra Luke zich laat inrekenen door Darth Vader en de strijdt begint is er geen houden meer aan, en hier haalt Return of the Jedi een ongekend hoog niveau. Het gevecht op Endor, de strijdt in de ruimte en natuurlijk de psychologische oorlogsvoering tussen Palpatine, Darth Vader en Luke, het is allemaal ongelooflijk knap gedaan. Met de muziek van John Williams die elke scene nog sfeervoller en beter maakt. De laatste scenes zijn een perfecte afsluiter, met vooral de verbranding van het stoffelijk overschot van Darth Vader/Anakin als emotioneel hoogtepunt.