• 8.345.602 stemmen

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983)

Sciencefiction / Fantasy | 134 minuten / 135 minuten (special edition)
3,82 3.644 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 134 minuten / 135 minuten (special edition)

Geregisseerd door: Richard Marquand

Met onder meer: Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

IMDb beoordeling: 8,3 (1.000.676)

Releasedatum: 13 oktober 1983

Plot Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi

"The Empire Falls..."

Na Han Solo uit de handen van Jabba the Hutt gered te hebben, voltooit Luke z'n Jedi-training bij Yoda. De Keizer bouwt een nieuwe Death Star, en dit keer overziet hij zelf de bouw hiervan. Luke gaat de confrontatie met Darth Vader en de Keizer aan, terwijl z'n vrienden op de maan van Endor met hulp van de Ewoks de keizerlijke troepen te lijf gaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Luke Skywalker

Princess Leia

Lando Calrissian

Anakin Skywalker

The Emperor

Yoda (stemrol)

Stemrol of Darth Vader (stemrol)

avatar van Metalfist

Metalfist

Boba Fett? Boba Fett? Where?

Met Return of the Jedi ben ik aan het laatste deel van de originele trilogie gekomen. De afgelopen weken een herziening gedaan met de originele bioscoopreleases en het valt op dat het vooral A New Hope is die te lijden heeft gehad onder de wijzigingen van George Lucas. Bij de twee andere delen zijn het toch vooral gewoon een aantal esthetische ingrepen terwijl bij A New Hope Han Solo wat om zeep werd gemaakt. Dat neemt niet weg dat ik toch over het algemeen de originele versies prefereer en erg blij ben dat ik ze eindelijk eens heb kunnen zien zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren.

Al is het maar omdat ik sowieso geen fan ben van het soort wijzigingen zoals het toevoegen van Hayden Christensen aan het einde met de force ghosts. Dat zijn wijzigingen waarmee je de kijker gewoon compleet uit de film haalt. In ieder geval wel merkwaardig om te zien hoe Lucas en de zijnen het blijkbaar ook nodig vonden om bepaalde scènes qua effecten omhoog te trekken. Zo heeft de Sarlacc Pit wel een flinke upgrade gekregen maar het is juist dat knullige dat me wel charmeert aan de originele versie. Ook gewoon heel die manier waarop Boba Fett aan zijn einde komt. Een personage dat (toegegeven: wel pas naderhand) uitgroeit tot één van de meer iconische Star Wars figuren en hier precies in een slapstick film lijkt te zijn terecht gekomen en door een misverstand over boord wordt geduwd. Verder is Return of the Jedi wat een herhaling van zetten van A New Hope met onder andere die nieuwe Death Star maar het werkt beter dan de gebeurtenissen uit Empire Strikes Back omdat Han, Leia en Luke hier terug meer samen zijn. Qua timing niet altijd even goed (de dood van Yoda bijvoorbeeld had evengoed bij de voorganger kunnen passen) maar je krijgt er genoeg voor in de plaats.

Jabba the Hut blijft een heerlijk personage en noem het nostalgie, maar ik ben fan van de Ewoks. Misschien wel omdat ik vroeger als kind hun dorp had en daar veelvuldig mee heb gespeeld. Er is gewoon iets schattigs aan die kleine pluizenbollen en bijvoorbeeld die interactie tussen Wickett (die vreemd genoeg nooit zo wordt benoemd) en Leia is wel fijn. Return of the Jedi kent naast Jabba ook een paar (semi) nieuwkomers zoals Ian McDiarmid als Palpatine. Stuk voor stuk geweldige personages en verder blijft de oude vertrouwde kern ook overeind staan. Er is gewoon iets erg fijns aan die wisselwerking tussen Mark Hamill, Harrison Ford en Carrie Fisher maar ook onder andere Billy Dee Williams weet te overtuigen met zijn meer uitgebreide rol als Lando Calrissian. Verder nog een aantal cameo's (onder andere Alec Guinness die nog eventjes terugkeert als Obi Wan Kenobi, toch straf terwijl hij af en toe wat laatdunkend over de reeks deed) die het ook wel goed doen bij mij.

Ik denk dat ik er een wat vreemde volgorde op nahoud doordat ik A New Hope nog altijd de beste vind, dan gevolgd door Return of the Jedi en dan pas Empire Strikes Back maar ik heb wel zin om ook de prequel trilogie eens te gaan herkijken. Met uitzondering van deel 3 verwacht ik daar niet veel van, maar misschien bevalt het me meer dan ik nu verwacht. Ook daarna de nieuwe trilogie maar eens (her)kijken, wegens omstandigheden heb Rise of Skywalker indertijd gemist.

avatar van Jynxter

Jynxter

Ook deze als derde gemaakte Star Wars film is een stuk beter dan A New Hope. Maar iets minder dan zijn directe voorganger. Dat de verouderde technieken in verschillende actiescenes enigszins op de lachspieren werken nemen we voor lief. Want het universum met zijn bonte verzameling aan goede en kwade wezens is wederom erg vermakelijk. Daarbij worden alle verhaallijntjes en vraagstukken netjes afgehandeld, zoals het een sluitstuk betaamd.

Vooral de strijd waarin Luke met zijn vader beland, -zwicht hij uiteindelijk voor de Dark Side of niet?-, was interessant.

Return of the Jedi is niet voortdurend even boeiend, maar een echt saai wordt het nooit.

Conflict aan het eind blijft nog steeds erg goed!

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

La Grande Finale. De eeuwige strijd tussen goed en kwaad. In a Galaxy far far away...
Ergens aan het begin zit een klein stukje, in het huis van Jabba de Hutt, waarin Bib Fortuna iets zegt dat verdacht veel lijkt op 'He's gay..', hiermee C-3PO bedoelend die naast hem staat, en vervolgens zie je Prinses Leia instemmend knikken. Heeft Lucas er vast en zeker als grapje ingestopt, maar het viel me nu pas op haha..
Luke Skywalker, die een wel erg oubollig kapsel heeft deze episode, heeft zijn opleiding tot Jediridder inmiddels succesvol afgerond en zijn leermeester, de ouwe spruit Yoda, blaast in een emotionele scène zijn laatste adem uit..
Complimenten voor het acteerwerk van Kenneth Colley als Admiraal Piett, de rechterhand van Darth Vader zogezegd.. dat serviele, dat kruiperige.. maar tegelijkertijd ook die angst in z'n ogen en ook las ik in zijn blik nog zoiets als 'ik ben het er niet mee eens, maar ik durf hem niet tegen te spreken'.. Echt heel goed geacteerd.
De beste scène is wat mij betreft de achtervolgingsscène op de luchtscooters door het uitgestrekte bos. Dat was in '83 al zo toen ik deze film voor de eerste keer zag en is dat nu ook nog. De scène speelt zich af op The Forest Moon of Endor, waar C-3PO door de Ewoks aanbeden wordt als een God, heel geestig trouwens.. Deed me denken aan Kuifje in Afrika; Bobbie op een troon met een kroontje op. De scène is opgenomen in Redwood National and State Parks in het noorden van Californië, waar tot 1850 verschillende indianenstammen leefden, waaronder de Miwok, een naam die Lucas veranderde in Ewok.
De gigantische mammoetbomen leveren prachtige shots op. Deze mammoetbomen heb je overigens ook gewoon in Nederland, alleen zijn ze hier in verhouding nog heel klein, omdat ze pas in de 19e eeuw geplant zijn en nog een millennium of twee moeten doorgroeien om dezelfde hoogte te bereiken. Op Landgoed de Utrecht in Esbeek, ten zuiden van Tilburg vlakbij de Belgische grens, is er zelfs een laan van mammoetbomen te vinden. De boom heeft een opmerkelijk zachte schors, overigens.
Aan het slot nog, zeer verrassend, een hologram van Anakin Skywalker (Hayden Christensen), dat hebben ze even aangepast.

You rebel scum!