Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983)

Sciencefiction / Fantasy
134 minuten / 135 minuten (special edition)

geregisseerd door Richard Marquand
met Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

Na Han Solo uit de handen van Jabba the Hutt gered te hebben, voltooit Luke z'n Jedi-training bij Yoda. De Keizer bouwt een nieuwe Death Star, en dit keer overziet hij zelf de bouw hiervan. Luke gaat de confrontatie met Darth Vader en de Keizer aan, terwijl z'n vrienden op de maan van Endor met hulp van de Ewoks de keizerlijke troepen te lijf gaan.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Maar helaas in herinnering beter. Na het uitstekende The Empire Strikes Back had men hier gewoon iets beters van moeten maken. Sowieso duurt het bijna tot halfweg vooraleer het er echt toe doet. Dat kinderlijke begin bij Jabba en consoorten, met die twee monsters als dieptepunt, had gewoon veel korter gemoeten.
Pas wanneer de film terug wat meer focust op verhaal, zoals scènes met Luke en Yoda - die zowaar als pop schittert in een mooie sterfscène -, stijgt het niveau terug. De finale is goed aangepakt - strijd op 3 fronten -, ware het niet dat de Ewoks te idioot voor woorden zijn. Nu goed, de impact van de clash tussen Palpatine, Anakin en Luke is er nog steeds. Star Wars is m.i. het verhaal van Anakin en dat is simpelweg een mooi verhaal. Het personage Luke ondersteunt dat verhaal evenwel uitstekend.

Mark Hamill zet Luke ook deze keer net wat anders en beter neer dan in de voorgaande delen. Hij is vrij sec in vergelijking met meer kleurrijke personages à la Han Solo, maar net van dat gegeven kan ik het meeste genieten.

Ook deze keer heb ik weer de Special Edition gezien. De toevoegingen vallen deze keer (helaas) meer op. Helaas, in geval van lelijke aliens die overduidelijk voorheen niet in het decor rondhuppelden. Qua herkenbaarheid is ook de look hier weer geslaagd - de setting van de finale is uitstekend gekozen.
En oh ja, de jonge Anakin als Force Ghost maakt de cirkel rond, zeker na de reeks chronologisch in verhaal gekeken te hebben - dat is immers Anakin de Jedi, zoals hij voorbestemd was.

avatar van Fisico
Episode VI heb ik steeds één van de leukste van de saga gevonden. Alleen al het begin is geweldig met de gevechten in de woestijn op de rondvliegende schepen van de opgezwollen worm Jabba The Hutt. Geweldig personage overigens, net als die kleine chichuahua zijnde Salacious B. Crumb, en laat ons vooral de Rancor of Sarlacc niet vergeten. Net zoals in de vorige episode is de opleiding van Luke tot jedi op de planeet Dagobah bij Yoda zowat de kern van de hele Star warssaga. Geweldige scènes in een mooi sfeerrijk kader.

Best ook hier en daar wat grappige noten zoals de fantastische introductie van de Ewoks op Endor. De achtervolgingen op de scooters zijn spectaculair en ook de droids R2D2, maar vooral C3PO komen hier goed tot hun recht. En tot slot blijft het gevecht tussen Darth Vader en Luke bis legendarisch. De spanning wordt opgedreven tot een climax met de Keizer als spilfiguur.

Hamill en tegelijk Luke groeien in hun rol en kunnen eindelijk hun voet naast Solo/Ford zetten. Zelfs Solo is verbaasd over de metamorfose van zijn vriend. Perfecte afsluiter van de trilogie, een saga die in mijn ogen geen second verveelde, eentje die ik ook keer op keer opnieuw kan bekijken. Meer dan waarschijnlijk ook de films die ik al het meest zag in mijn leven. De trilogie maakt me toegeven blind voor zijn gebreken. Ik zie de trilogie ook als één geheel en quoteer ze dus ook gelijk. Wel slechts eentje in mijn top 10, kwestie om de variatie erin te houden...

Weer een fijn vervolg.terecht dat star wars in de top 250 staat in mijn ogen.het is ook gewoon een geweldige reeks.dat mag je niet missen.al vind je de reeks leuk of niet leuk.1 van de 2 bij deze films.geen tussen weg.

avatar van thoyouknow1980
Foei
Schijnbaar heb ik deze ooit beoordeeld zonder een review te schrijven,lame hoor
En hij staat nog wel in mijn top 3.
Nou ja bij deze:Deze film is een Geweldig avontuurlijk,actievol en uniek meesterwerk.
Alles wat je verwacht na de voorgaande delen word hier geleverd.
Niets anders dan liefde voor de film reeks and may the force be with all who reads this