Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983)

Sciencefiction / Fantasy
134 minuten / 135 minuten (special edition)

geregisseerd door Richard Marquand
met Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

Na Han Solo uit de handen van Jabba the Hutt gered te hebben, voltooit Luke z'n Jedi-training bij Yoda. De Keizer bouwt een nieuwe Death Star, en dit keer overziet hij zelf de bouw hiervan. Luke gaat de confrontatie met Darth Vader en de Keizer aan, terwijl z'n vrienden op de maan van Endor met hulp van de Ewoks de keizerlijke troepen te lijf gaan.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Maar helaas in herinnering beter. Na het uitstekende The Empire Strikes Back had men hier gewoon iets beters van moeten maken. Sowieso duurt het bijna tot halfweg vooraleer het er echt toe doet. Dat kinderlijke begin bij Jabba en consoorten, met die twee monsters als dieptepunt, had gewoon veel korter gemoeten.
Pas wanneer de film terug wat meer focust op verhaal, zoals scènes met Luke en Yoda - die zowaar als pop schittert in een mooie sterfscène -, stijgt het niveau terug. De finale is goed aangepakt - strijd op 3 fronten -, ware het niet dat de Ewoks te idioot voor woorden zijn. Nu goed, de impact van de clash tussen Palpatine, Anakin en Luke is er nog steeds. Star Wars is m.i. het verhaal van Anakin en dat is simpelweg een mooi verhaal. Het personage Luke ondersteunt dat verhaal evenwel uitstekend.

Mark Hamill zet Luke ook deze keer net wat anders en beter neer dan in de voorgaande delen. Hij is vrij sec in vergelijking met meer kleurrijke personages à la Han Solo, maar net van dat gegeven kan ik het meeste genieten.

Ook deze keer heb ik weer de Special Edition gezien. De toevoegingen vallen deze keer (helaas) meer op. Helaas, in geval van lelijke aliens die overduidelijk voorheen niet in het decor rondhuppelden. Qua herkenbaarheid is ook de look hier weer geslaagd - de setting van de finale is uitstekend gekozen.
En oh ja, de jonge Anakin als Force Ghost maakt de cirkel rond, zeker na de reeks chronologisch in verhaal gekeken te hebben - dat is immers Anakin de Jedi, zoals hij voorbestemd was.

avatar van Fisico
Episode VI heb ik steeds één van de leukste van de saga gevonden. Alleen al het begin is geweldig met de gevechten in de woestijn op de rondvliegende schepen van de opgezwollen worm Jabba The Hutt. Geweldig personage overigens, net als die kleine chichuahua zijnde Salacious B. Crumb, en laat ons vooral de Rancor of Sarlacc niet vergeten. Net zoals in de vorige episode is de opleiding van Luke tot jedi op de planeet Dagobah bij Yoda zowat de kern van de hele Star warssaga. Geweldige scènes in een mooi sfeerrijk kader.

Best ook hier en daar wat grappige noten zoals de fantastische introductie van de Ewoks op Endor. De achtervolgingen op de scooters zijn spectaculair en ook de droids R2D2, maar vooral C3PO komen hier goed tot hun recht. En tot slot blijft het gevecht tussen Darth Vader en Luke bis legendarisch. De spanning wordt opgedreven tot een climax met de Keizer als spilfiguur.

Hamill en tegelijk Luke groeien in hun rol en kunnen eindelijk hun voet naast Solo/Ford zetten. Zelfs Solo is verbaasd over de metamorfose van zijn vriend. Perfecte afsluiter van de trilogie, een saga die in mijn ogen geen second verveelde, eentje die ik ook keer op keer opnieuw kan bekijken. Meer dan waarschijnlijk ook de films die ik al het meest zag in mijn leven. De trilogie maakt me toegeven blind voor zijn gebreken. Ik zie de trilogie ook als één geheel en quoteer ze dus ook gelijk. Wel slechts eentje in mijn top 10, kwestie om de variatie erin te houden...

Weer een fijn vervolg.terecht dat star wars in de top 250 staat in mijn ogen.het is ook gewoon een geweldige reeks.dat mag je niet missen.al vind je de reeks leuk of niet leuk.1 van de 2 bij deze films.geen tussen weg.

avatar van thoyouknow1980
Foei
Schijnbaar heb ik deze ooit beoordeeld zonder een review te schrijven,lame hoor
En hij staat nog wel in mijn top 3.
Nou ja bij deze:Deze film is een Geweldig avontuurlijk,actievol en uniek meesterwerk.
Alles wat je verwacht na de voorgaande delen word hier geleverd.
Niets anders dan liefde voor de film reeks and may the force be with all who reads this

avatar van Shadowed
Zesde deel.

Het slot van de tweede trilogie, alleen haalt het het niveau al niet meer van deel 5. Vooral op visueel vlak is hij weer een stukje achteruit gegaan en kent het een langere speelduur. De speelduur is ook niet zijn volledige speelduur echt boeiend.

Veel actie en sciencefiction maar minder boeiend dan bijvoorbeeld deeltje 5. De film kent inderdaad een aantal iconische scenes hier en daar, maar voor mij was dat niet genoeg voor een hogere voldoende. Voor de rest is het prima.

Wel een ok deeltje, al blijft het jaartal toch wel merkbaar. Hier en daar is het niet erg mooi meer, maar Star Wars zelf is natuurlijk zo onrealistisch en zo ongeloofwaardig dat je de meeste dingen wel vergeeft. Prima deel weer.

avatar van sierrra
Op visueel vlak achteruitgegaan??? Verklaar je eens nader.

avatar van jono
Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi is het zesde, maar als derde gemaakte deel uit de Star Wars-saga. De film speelt zich ongeveer één jaar na de vorige film af. Het Galactische Keizerrijk bouwt aan een tweede, verbeterde Death Star. Ondertussen is Luke Skywalker bezig met een plan om Han Solo te bevrijden uit handen van Jabba de Hutt. Hij krijgt daarbij hulp van C-3PO, R2-D2, prinses Leia en de wookiee Chewbacca. Na de bevrijding van Han Solo trekken onze helden met zijn allen naar de bosmaan Endor, om van daaruit de nieuwe Death Star te vernietigen.

De scènes in het paleis van Jabba de Hutt zijn werkelijk niet om aan te zien. In het paleis bevinden zich allerlei poppen die voor buitenaardse wezens door moeten gaan. Ik had af en toe het gevoel dat ik naar een slechte aflevering van de Muppet Show zat te kijken. Het enige dat deze scènes de moeite van het kijken waard maakt is de zo goed als naakte, in ketens geslagen prinses Leia, die van mij nog veel vaker in beeld had mogen komen. Ook de scènes op de bosmaan zijn ronduit teleurstellend. De achtervolgingen op de luchtscooters zijn weliswaar verouderd, maar aardig in beeld gebracht. Maar wanneer er een kolonie ewoks, een soort irritante troetelbeertjes, op de proppen komt is alle geloofwaardigheid er voor mij wel vanaf.

In het laatste half uur van de film zien we, net als in de vorige film, een lichtzwaardengevecht tussen Luke Skywalker en Darth Vader. Niets nieuws onder de zon dus. De achtervolgingen met de ruimteschepen, de vernietiging van de Death Star en de confrontatie met gemene keizer zijn dan wel weer aardig gedaan, maar dat kan de film helaas niet redden. Een fikse tegenvaller dus, zeker na de uitstekende eerste twee delen. Ik kan er helaas geen voldoende van maken. 2*

avatar van IH88
“Never. I'll never turn to the Dark Side. You've failed, your highness. I am a Jedi, like my father before me.”

Met Return of the Jedi sluit George Lucas zijn tijdloze trilogie over de strijdt 'In a galaxy far, far away' af. Na The Empire Strikes Back waren er nog veel losse eindjes, maar zodra die eenmaal zijn opgelost gaat de film in volle vaart richting het einde van de strijdt tussen de rebellen en het keizerrijk. Als kind was Return of the Jedi (met afstand) mijn favoriete film van de originele trilogie. Het begin in het paleis van Jabba the Hutt en de spectaculaire actiescene bij de put van Carkoon, Leia in een gouden bikini, het gesprek tussen Yoda en Luke, de onthulling dat Luke en Leia broer en zus zijn, de relatie tussen Han en Leia, alles met Lando, Chewbacca, de kwaadaardige Palpatine/Darth Sidious, het gevecht tussen Darth Vader en Luke, de ommekeer en opoffering van Darth Vader, Endor, Admiral Ackbar, Nien Nunb en Ewoks etc. Return of the Jedi straalt plezier uit en is een spannende, emotionele en soms bijna luchtige afsluiter.

Een klein minpunt is dat de film problemen heeft een constant niveau te behouden. Het eerste gedeelte bij Jabba the Hutt is sterk, en het eindgevecht rond de put van Carkoon met de Sarlacc is fantastisch. Nadat dit gedeelte is afgesloten heeft de film wat problemen om weer op gang te komen. Het gesprek tussen Yoda en Luke en de plannen van de rebellen om de nieuwe Death Star te vernietigen zijn wel interessant, en Leia, Luke, Han en Chewbacca die naar Endor afreizen levert ook spannende scenes op. Het eerste gedeelte op Endor met de Ewoks is wel vermakelijk (de ‘speeder bike chase scene’ is spectaculair), maar het tempo en het niveau zakt hier wel heel erg in. Zodra Luke zich laat inrekenen door Darth Vader en de strijdt begint is er geen houden meer aan, en hier haalt Return of the Jedi een ongekend hoog niveau. Het gevecht op Endor, de strijdt in de ruimte en natuurlijk de psychologische oorlogsvoering tussen Palpatine, Darth Vader en Luke, het is allemaal ongelooflijk knap gedaan. Met de muziek van John Williams die elke scene nog sfeervoller en beter maakt. De laatste scenes zijn een perfecte afsluiter, met vooral de verbranding van het stoffelijk overschot van Darth Vader/Anakin als emotioneel hoogtepunt.

avatar van horizons
Het laatste stuk tussen Darth Vader, Palpatine en Luke is erg sterk uitgevoerd. Mooie climax van deze trilogie.

avatar van rcuppen79
Ik was mijn reviews aan het doorspitten en zag dat ik deze film nog altijd niet beoordeeld had, dus bij deze.

Return of the Jedi is het laatste deel van de originele Star Wars-trilogie en helaas ook de minste. De film is langdradig en het verhaal rondom de Death Star roept een deja-vu gevoel op aan de eerste film.

Daarnaast is Return Of The Jedi een stuk kinderachtiger dan zijn voorgangers, mede door de toevoeging van het teddybeer-achtige volk, de Ewoks. Ze zien er schattig uit en zijn overduidelijk toegevoegd om een jonger publiek naar de bioscoop te lokken. Iets wat overbodig lijkt, want een gebrek aan publiek heeft Star Wars nooit gekend. Ook de poppen en make-up effecten in deze film zijn van een wisselende kwaliteit. Het interessantste van Return Of The Jedi is de confrontatie tussen Luke Skywalker en Darth Vader. Het eindgevecht tussen beiden vormt het hoogtepunt van de film. De verhaallijn van Han Solo en Leia op de bosmaan Endor is een stuk minder interessant en had wel wat ingekort mogen worden. De climax van Return Of The Jedi, met het ruimtegevecht tussen de rebellen en het Keizerrijk maakt echter veel goed. De trucages zijn wederom het neusje-van-de-zalm, evenals de geluidseffecten en vele decors. De trucages werden wederom terecht bekroond met een Oscar.

Visueel is dit derde deel indrukwekkend, maar inhoudelijk is ze duidelijk de minste uit de originele trilogie. En ik moet eerlijk bekennen dat ik Return Of The Jedi gewoonweg één van de mindere delen uit de gehele Star Wars-reeks vind.

avatar van Grindhouse62
In verband met het uitkomen van deel 9, Episodes 1 t/m 4 in de afgelopen dagen en gisteravond episode 5 - The Empire Strikes Back herzien en vandaag zijn episodes 6 en 7 aan de beurt geweest . Het blijft een fijne filmserie om te kijken en heb mij wederom prima vermaakt met al de herziene episodes,. . Episode 6 Return of the Jedi is een 4.0

Jens van Eijk
Afgelopen week alle originele Star Wars Films herzien van Ep.1 t/m 5, en vandaag was dus Return of the Jedi aan de beurt. Ook wederom vind ik dit een van de mindere Star Wars films. Na mijn mening wordt de origine trilogie teveel geprezen terwijl de kwaliteit van deel 4 en 6 eigenlijk best slecht is, en dan doel ik met name op de acteer prestaties want men vond Hayden Christensen slecht acteren, nou Mark Hamill en Carrie Fischer acteren hier na mijn mening nog véél slechter. Al moet ik toegeven dat deze film ook zeker veel ups heeft. Het moment dat Luke naar Dagobah vertrekt en we Yoda voor de laatste keer zien voor dat die verdwijnt in de force, blijft ontzettend mooi en de gehele scène met Luke, Emperor Palpatine en Darth Vader blijft ook echt top. Maar de grootste flaw van deze film is denk ik wel het moment dat ze naar Endor vertrekken, en dan met name zodra de Ewoks opduiken. Ontzettend kinderachtig en ik begrijp niet waarom Lucas altijd iets voor 5 jarige moet maken want het maakt je film alleen maar slecht. Met name omdat Lucas zijn eigen Star Wars ook heel serieus neemt, maar met al die kinderachtige elementen er in wordt het soms lastig serieus te

avatar van Hando
Jens van Eijk schreef:

Wat was er slecht aan het acteerwerk van Mark en Carrie?

Hando schreef:

Wat was er slecht aan het acteerwerk van Mark en Carrie?

Ze weten de emoties niet goed over te brengen

avatar van horizons
Jens van Eijk schreef:

Eigenlijk is er maar 1 moment dat George Lucas het familievriendelijke los laat in de originele trilogie en dat is als Luke in A New Hope z'n verbrande oom en tante vind. En kort daarvoor de dode Yawa's (met de opmerking dat StormTroopers dodelijk kunnen schieten...).

horizons schreef:

Familie vriendelijk is voor mij toch iets anders dan kinderachtig. Star Wars franchise is familie vriendelijk dat weet ik, maar characters als Jar Jar Binks en Ewoks etc zijn gewoon voor 5-jarige.

horizons schreef:

Het afhakken van ledematen. Het vernietigen van een hele planeet. Han killing Greedo. Al de piloten die sneuvelen in diverse battle's, Het martelen en invriezen van Han in Empire. Vader die wat officieren force choked. Jabba die de Rancor voert. Nu kun je discussiëren wat nu precies familievriendelijk is natuurlijk...

sierrra schreef:

Als je het zo vertelt klinkt het als een R-rated movie en dat is natuurlijk niet het geval. Het afhakken van ledematen is hier toch anders je ziet hier namelijk geen bloed, en als ledematen worden afgehakt ziet het er minder gruwelijk uit dan in het echt. Het martelen van Han wordt niet in beeld gebracht we horen hem alleen schreeuwen, en als hij weer terugkomt zit er verder nergens bloed of iets wat die marteling nou echt gruwelijk zou hebben gemaakt. De films zijn voor 12 jaar en ouder en in sommige gevallen is dat ook te zien, één kind van 10 zou ook nooit Star Wars volledig begrijpen omdat het verhaal erg gedetailleerd is, met ook nog veel politiek er in verwerkt. Star Wars is gewoon familie vriendelijk omdat het films zijn voor jong en oud, maar mijn punt was is dat er ook een aantal hele kinderachtige elementen in zitten wat ik niet helemaal vind passen bij het verhaal, maar ja dat is natuurlijk subjectief.

avatar van Hando

Ze weten de emoties niet goed over te brengen

Zijn zelfvertrouwen in Jabba's palace? Zijn innerlijke conflict over zijn vader? Zijn woede over het bedreigen van zijn zus zijn compassie voor zijn stervende vader zijn wanhoop onder force lightning van de keizer. Waar faalde Mark?

Hando schreef:

Bij mij kwam het allemaal niet over op het conflict na.

avatar van Black Math
Het laatste deel van de trilogie is wat minder dan de voorganger, maar wat sterker dan het eerste deel in de trilogie. Technisch is de film er zeker op vooruit gegaan, al ziet het er nog steeds flink gedateerd uit, met name door de vele scènes die zichtbaar opgenomen met behulp van blauwe schermen en aliens die er duidelijk of als pop of als pak uitzien.

Qua plot gaat dit verder waar de voorganger geëindigd is: de antagonist Darth Vader blijkt niet gecompliceerder te zijn dan de standaard schurk die in en in slecht is, te zijn en dat maakt dit interessanter dan de gemiddelde actiefilm. De keizer is overigens wel nog steeds een standaard schurk zonder nuances. En verder mag Yoda als muppet zijnde natuurlijk kolderiek zijn, zijn sterfscène was best fraai gedaan.

Verder zijn 3CPO en met name Chewbacca hier wat minder irritant dan in de voorganger, maar dat wordt weer gecompenseerd door de Ewoks die toch best wel stompzinnig overkomen. Mensen die klagen over Jar-Jar Binks in de prequels maar hier geen problemen mee hebben snap ik geloof ik niet helemaal. En ook deze trilogie heeft de nodige pijnlijk slecht geschreven dialogen en matig acteerwerk. Ik denk toch dat nostalgie een hoop compenseert in het geval van deze trilogie. Ook in mijn geval, waardoor ik op 3* uit kom; een halfje minder dan de voorganger, maar een halfje meer dan het eerste deel van de trilogie.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
De minste uit de originele trilogie, met te veel kinderachtig gedoe met die Ewoks en andere poppen, een herhaling van zetten met wéér een Death Star (en wéér een fout in het ontwerp waardoor een goed gemikte bom het hele onding kan laten ontploffen) en ook vond ik de special effects zowaar minder dan in de vorige delen. Bij de Rancor had ik oude King Kong flashbacks en ook de scène dat Jabba's crew over de woestijn vliegt zag er behoorlijk gedateerd uit. Op zich niet heel erg voor een film van deze leeftijd, maar dat gevoel had ik dus minder bij de vorige twee delen. Verder zijn ook de acteurs, en dan met name Ford en Fisher minder in vorm. De laatste gaat er elk deel wel beter uitzien.

Er wordt (nog) meer gemikt op humor maar dan voor jonge kinderen, het was soms nauwelijks om aan te zien (of te horen: wat te denken van Chewbacca's Tarzan-schreeuw- het meest gênante moment uit de hele eerste trilogie wat mij betreft). Ik had na het herzien van ANH en TESB wel weer zin in alle delen, dat is wel weer getemperd nu, zeker ook omdat The Phantom Menace nog slechter was in mijn herinnering.

Flavio schreef:
, een herhaling van zetten met wéér een Death Star (en wéér een fout in het ontwerp waardoor een goed gemikte bom het hele onding kan laten ontploffen).

Fout in het ontwerp? Het ding was nog niet af, vandaar ook het schild....

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Nou ja, als je met een paar vechters dat hele ding kan opblazen lijkt me dat er toch sprake is van een fout in het ontwerp. Ook al was ie nog niet af. Maar wat ik er vooral mee wilde zeggen was dat dat hele stuk enorm veel leek op de Death Star-perikelen in Star Wars: A New Hope.