Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002)

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door George Lucas
met Hayden Christensen, Ewan McGregor en Natalie Portman

Padmé Amidala, die haar ambtstermijn als koningin van Naboo er op heeft zitten en nu een plaats in de senaat inneemt, ontsnapt tot tweemaal toe ternauwernood aan een aanslag op haar leven. Jedi-meester Obi Wan Kenobi's leerling Anakin krijgt de taak om haar te beschermen, en er begint iets moois te bloeien tussen de twee. Ondertussen onderzoekt Obi Wan de verbanden tussen de moordaanslagen, een separatistische beweging onder leiding van voormalig Jedi Count Dooku, en de bouw van een kloon-leger op een afgelegen planeet.

avatar van Shadowed
Beter dan 1.

Al is het geweld enzovoort wat milder. De cast is onder andere wat leuker om te volgen. Hierbij vallen vooral Christensen en Portman wel in de smaak, al is de chemie tussen beide wel wat standaard. Verhaal is wat interessanter om te volgen.

Weinig saai materiaal dit keer, en een aantal mooie actiescenes. Dit houd de film nog net kopje boven water, want die 142 minuten is hiervoor een vrij lange zit. Het hoort er natuurlijk wel een beetje bij, maar ja. Grappig dat Jackson perse een andere kleur wou hebben.

Vooral opnieuw naar het einde wel leuke scenes, maar een wat saai middenstuk, maar minder saai dan het vorige deel. Daarom krijgt het cijfer dus ook een kleine verbetering in vergelijking daarmee. Aan fantasie in ieder geval geen gebrek.

avatar van Fisico
Eindelijk nog eens de tijd genomen om I, II en III te herzien. Episode II is sowieso een sterker deel dan het licht teleurstellende The phantom menace. Een aantal personages zijn wat concreter waardoor ook de minder ingewijden mee zijn met het geheel. Jango Fett en diens gekloonde zoon Boba Fett krijgen een belangrijke rol in deze episode. Boba Fett krijgen we ook nog een aantal keer te zien in IV, V en uiteindelijk in VI aan de zijde van Jabba The Hutt.

Interessant aan dit tweede deel is de verdere ontwikkeling van de onstuimige en eigenwijze Anakin Skywalker. Hij kan moeilijk met zijn emoties om en laat er zich te veel door leiden. De liefde voor Amidala is één ding, zijn woede en wraakgevoelens ten aanzien van het Zandvolk is een ander paar mouwen. Wanneer zijn moeder sterft is het duidelijk waarom net Yoda gereserveerd was om Anakin op te leiden als Yedi.

Attack of the clones is een typische mid-episode. Erg afgerond is het allemaal niet, maar gelukkig gaat de spanning en het plot crescendo. De actiescènes zijn ruimer dan het eerste deel en zijn van een vermakelijk niveau. Al valt het wel wat tegen om Yoda te zien als een spring-in-het-veld tijdens het gevecht met Graaf Dooku om dan doodleuk na het gevecht verder te pingelen met zijn wandelstok. De acteerprestaties zijn niet top en ook de chemie tussen Portman en Christensen ontbrak wat, maar voor de rest is het plot en het script prima.

avatar van Hando
De romantiek in deze film slaat de plank volkomen mis. Anakin in ronduit creepy en dat een hoogopgeleide vrouw als Padme verliefd zou worden op zo'n onvolwassen jongen is volkomen ongeloofwaardig

avatar van mjk87
Hando schreef:

Het zou nog kunnen als Anakin haar manipuleert middels The Force (waarom niet?) alleen blijkt dat nergens uit de film.

avatar van IH88
“I don't like sand. It's coarse and rough and irritating and it gets everywhere. Not like here. Here everything is soft and smooth.”

In Attack of the Clones zien we een Anakin die is opgegroeid onder de hoede van Obi-Wan Kenobi. Waar The Phantom Menace een nogal op zichzelf staande film was binnen het Star Wars universum, wordt er in Attack of the Clones echt toegewerkt naar de wereld zoals we die leerden kennen in A New Hope. We maken kennis met de clones/stormtroopers, het ontstaan van het Keizerrijk, en ook het plan van Darth Sidious wordt steeds duidelijker.

Attack of the Clones is een erg onevenwichtige film die wordt gekenmerkt door bijna tenenkrommende dialogen, een Hayden Christensen die niet weet te overtuigen als Anakin, en een overdadig gebruik van CGI. De scènes tussen Anakin en Padmé zijn ontstellend zwak, en de opbloeiende liefde tussen de twee wordt op deze manier voor de kijker een martelgang. Een laatste minpunt is de editing. De overgang van de ene scene naar de ander loopt niet altijd even lekker. Gelukkig doet Attack of the Clones ook veel dingen goed. Alle scènes met Obi-Wan zijn interessant, en McGregor is als meester overtuigender dan als leerling. Vanaf het moment dat Anakin zijn moeder wreekt en samen met Padmé Obi-Wan wil gaan redden, tot aan het eindgevecht op Geonosis, zit je geboeid te kijken. Yoda is bijna nergens beter, en zijn lichtzwaard gevecht met Count Dooku blijft geweldig. Prima acteerprestaties ook van onder meer Christopher Lee, Samuel L. Jackson en Ian McDiarmid. Een Star Wars film is altijd vermakelijk en Attack of the Clones heeft hoge pieken, maar ook erg diepe dalen.

avatar van horizons
Wel mee eens.

Maar: Van de ene kant is de groene stuiterbal wel fun maar van de andere kant had ik gehoopt dat Yoda alleen met de force duel zou aangaan.

McGregor is samen met McDiarmid het beste aan de film. Portman en Christensen hebben gewoon verschrikkelijke teksten.

avatar van IH88
horizons schreef:
Wel mee eens.

Er zijn veel mensen die de manier waarop Yoda vecht belachelijk vinden. Ik heb het altijd wel kunnen waarderen. Christopher Lee vind ik ook geweldig, maar zijn rol is een stuk kleiner.

avatar van Grindhouse62
Ik herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten. Ivm met het uitkomen van de nieuwste Star Wars, nr 9, maar even alle 8 voorgaande delen in de herziening. Gistermiddag Episode I - The Phantom Menace (1999) / gisteravond Episode II - Attack of the Clones (2002) herzien en mij er weer prima mee vermaakt. Inmiddels Episode III - Revenge of the Sith (2005) al aan het kijken

avatar van tommykonijn
Zoals ik bij de nieuwe film, The Rise of Skywalker, heb aangegeven, heb ik alle Star Wars films de afgelopen tijd opnieuw bekeken. Het was een fijne filmervaring, maar ik zal wel bij een aantal delen mijn stem iets moeten herzien. The Phantom Menace had ik op drie sterren staan en die blijven ook (net) behouden. Nog altijd de minste film uit de reeks wat mij betreft.

Toch valt ook Attack of the Clones een beetje door de mand nu. De waanzinnig slecht geschreven romance tussen Anakin en Padmé is echt een doorn in het oog hier. Anakin wandelt eigenlijk al verliefd deze film binnen, nog voordat hij met Padmé - een meisje dat hij 10 jaar geleden voor het laatst gezien heeft - herenigd is. Niet veel later is hij al subtiel aan het verkondigen dat hij 'sindsdien iedere dag aan haar gedacht heeft'. Padmé lijkt, terecht, aanvankelijk niet helemaal gecharmeerd van alles wat Anakin uitkraamt, maar daar komt verandering in als de twee noodgedwongen op vakantie gaan. Nergens lijkt de vonk tussen deze twee op natuurlijke wijze over te springen. Het wordt je als kijker echt opgedrongen. Hayden Christensen en al zeker Natalie Portman zijn geen slechte acteurs, maar beiden wekken de indruk te worstelen met hun dialogen.

De avonturen van Obi-Wan Kenobi zijn een stuk interessanter, hoewel ook dit op een gegeven moment wat begint te rekken. Vanaf het gevecht in de arena tot en met het einde zit het echter wel weer goed met de film. Popcornvermaak pur sang. Qua effecten ziet het er bij vlagen wel al wat gedateerd uit, maar dat kan natuurlijk ook gezegd worden van de originele trilogie. Ik hoor van veel mensen dat ze een hekel hebben aan een vechtende Yoda, maar daar kan ik me niet zo in vinden. Zijn momentjes behoren tot de hoogtepunten van de prequels imo.

Een beetje wankel dus. Deze (chronologisch gezien) tweede Star Wars film heeft zeker enkele memorabele momenten en voelt ook qua verhaal niet zo overbodig of losstaand als The Phantom Menace, maar de dialogen (en daardoor ook de personages) zijn bij vlagen erg ongeloofwaardig. Dan scheelt het nog dat Lucas flink wat actie voor de kijker in petto heeft, want juist op de rustige momenten dreigt dit vrij gauw in te zakken.

Jens van Eijk
Attack of the Clones is naar mijn mening een van de zwakste Star Wars films. De romantiek tussen Anakin en Padmé is echt niet om aan te zien, Anakin komt over als een geobsedeerde psychopaat. Ik voel geen enkele chemie tussen die twee in deze film, en dat is toch wel één dieptepunt aangezien de film zich daar eigenlijk voornamelijk op focused. Ewan McGregor daarentegen steelt in dit deel de show. Waar hij in deel 1 het eigenlijk liet liggen en vrij slecht acteerde, is in deze film eigenlijk elke scène met Obi-Wan interessant en overtuigd hij wel. De film wordt eigenlijk gered vanaf het moment dat Anakin naar Tatooine vertrekt om naar zijn moeder te zoeken, vanaf dan gaat het tempo ietsjes omhoog en worden de scènes met Anakin ook wat interessanter. Count Dooku is ook een vrij underdeveloped character wat de film ook niet beter maakt, hoe goed ik Christopher Lee ook vind Count Dooku is gewoon niet interessant.

avatar van rep_robert
mjk87 schreef:

Dat zou hem nog creepier maken Maar het is wel een goede vraag die Poe en Finn zich afvragen in TROS.
"did she used this power on us?"

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ik had deze film destijds een 1 uit 5 gegeven maar dat is na een herziening wel erg streng. Ik had gewoon een hekel aan de nieuwe SW films. Ik ben overigens nooit een grote fan geweest van de franchise, maar de originele trilogie beschouwde ik toch als klassiekers. Deel 1, The Phantom Menace vind ik nog steeds erg matig, en ook over dit deel ben ik niet heel enthousiast. Maar er gaat ook wel wat goed. Sowieso Minder JarJar Binks en geen vroegwijze Anakin-dreumes die een Macauly Culkin doet. Die laatste wordt dan vervangen door Christensen, wiens momenten met Padmé vaak onbedoeld grappig zijn. Maar dat is meer te wijten aan de dialogen van Lucas dan aan Christensen of Portman. En ook zou je kunnen zeggen dat voor een jongen die zijn hele pubertijd als een soort monnik geleefd heeft en nul ervaring heeft met vrouwen -en kennelijk 10 jaar lang droomde van het enige meisje dat op zijn pad kwam- dergelijke slappe teksten geloofwaardiger zijn dan als hij Padmé met een gladde babbel had weten te veroveren. En ook Padmé leefde waarschijnlijk heel beschermd en afgezonderd.

Beter is McGregor die revanche neemt op zijn matige prestatie in deel 1. En hoewel Lucas een soft spot blijft houden voor kinderachtige humor en komische sidekicks is dit deel toch wat serieuzer (voor zover die term van toepassing kan zijn op Star Wars). Nog steeds worden aardige momenten en personages te vaak afgewisseld met matige, nog steeds erger ik me aan al die grappig bedoelde zinnetjes als "what a drag" als R2D2 het hoofd van 3PO voortsleept- Lucas wilde gewoon leuke blockbusters maken voor het hele gezin en neemt zijn eigen SW-universum niet zo serieus. Vandaar ook allerlei ongepaste anachronistische pop-cultuurverwijzingen en een overdaad aan actie. Maar het is hier wat beter gedoseerd dan in zijn voorganger, waar hersenloze actie en lelijke CGI werd gecombineerd met een traag, slepend verhaal.

avatar van Woland
Na in de vorige film Anakin als Irritant Jochie te hebben gezien, zien we hem hier als Nukkige Puber. En daar wordt hij helaas net zo irritant van. De eerste helft van deze Star Wars film is helaas geen spectaculair ruimte-epos (al zitten er een paar actie-scenes en ruimtereizen in), maar de focus ligt helaas op Anakin en één van de meest ongeloofwaardige romances die ooit op film is gezet. Als we in ieder geval niet zitten te kijken naar Anakin die loopt te huilen dat niemand hem begrijpt, en dat ie eigenlijk veel beter is dan Obi-Wan, en soortgelijk genant puberaal gehuil dat zo cliché is dat het bijna pijn doet. Gelukkig begint de film daarna pas echt, als zowel Anakin (en Padmé) als Obi-Wan op hun queestes gaan. Vanaf dan kijkt het wel oke weg, al blijft ook dit een wat oppervlakkige en obligate episode in het Star Wars verhaal.

avatar van Filmkriebel
Ik vind het een prima film waarin Anakin voor de eerste keer geconfronteerd wordt met negatieve eigenschappen die hem naar de Dark Side zullen leiden. Zijn hoogmoed, arrogantie en impulsieve woede-uitbarstingen zijn hier al zichtbaar, maar nog niet in die mate dat hij definitief verloren is. De romance met Padmé was te verwachten. Obi Wan krijgt hier ook een belangrijke heldenrol in zijn onderzoek naar de productie van een klonenleger. Het is natuurlijk helemaal geen mysterie wie hier achter zit, maar het einde in die arena op Geonosis leverde toch wel flinke science fiction actie af. Hoort voor mij tot de mooiste scènes van deze trilogie. De plannen voor de bouw van de Death Star worden voor de eerste keer vermeld. Waardige tussen-episode die op alle vlakken veel sterker is dan zijn voorganger. De ziel van de eerste trilogie begint langzaam maar zeker naar boven op te borrelen. Christensen bleek trouwens goed gecast als Anakin Skywalker.

avatar van Noodless
Star Wars marathon
Heerlijk entertainment, een film die in mijn waardeoordeel is gestegen.
Het verhaal zit goed in elkaar en ik heb echt genoten van allerlei details die bij de eerste kijkbeurten zijn ontgaan. Verhoging naar 7,5/10

avatar van jpbosch
Noodless schreef:
Star Wars marathon
Heerlijk entertainment, een film die in mijn waardeoordeel is gestegen.

Ben de hele serie (inclusief rebels en the clonewars) gaan kijken door corona-verveling en was aanvankelijk geen groot fan.
Dit is door The Mandalorian totaal veranderd en ben de rest ook steeds meer gaan waarderen

avatar van kissyfur
Ik denk dat als het een stripboek was geweest ik het beter had kunnen pruimen. Nu was het vooral cheesy (en niet alleen de special effects) en soms ronduit langdradig (alles vanaf de veldslag). Hayden Christensen had af en toe z'n momentjes, maar memorabel, nee.
Nu deel III nog en dan is het wel weer genoeg geweest.