• 8.344.242 stemmen

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002)

Sciencefiction / Fantasy | 142 minuten
3,26 3.053 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Hayden Christensen, Ewan McGregor en Natalie Portman

Releasedatum: 16 mei 2002

Plot Star Wars: Episode II - Attack of the Clones

"A Jedi Shall Not Know Anger. Nor Hatred. Nor Love."

Padmé Amidala, die haar ambtstermijn als koningin van Naboo er op heeft zitten en nu een plaats in de senaat inneemt, ontsnapt tot tweemaal toe ternauwernood aan een aanslag op haar leven. Jedi-meester Obi Wan Kenobi's leerling Anakin krijgt de taak om haar te beschermen, en er begint iets moois te bloeien tussen de twee. Ondertussen onderzoekt Obi Wan de verbanden tussen de moordaanslagen, een separatistische beweging onder leiding van voormalig Jedi Count Dooku, en de bouw van een kloon-leger op een afgelegen planeet.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Senator Bail Organa

avatar van Shadowed

Shadowed

Beter dan 1.

Al is het geweld enzovoort wat milder. De cast is onder andere wat leuker om te volgen. Hierbij vallen vooral Christensen en Portman wel in de smaak, al is de chemie tussen beide wel wat standaard. Verhaal is wat interessanter om te volgen.

Weinig saai materiaal dit keer, en een aantal mooie actiescenes. Dit houd de film nog net kopje boven water, want die 142 minuten is hiervoor een vrij lange zit. Het hoort er natuurlijk wel een beetje bij, maar ja. Grappig dat Jackson perse een andere kleur wou hebben.

Vooral opnieuw naar het einde wel leuke scenes, maar een wat saai middenstuk, maar minder saai dan het vorige deel. Daarom krijgt het cijfer dus ook een kleine verbetering in vergelijking daarmee. Aan fantasie in ieder geval geen gebrek.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Eindelijk nog eens de tijd genomen om I, II en III te herzien. Episode II is sowieso een sterker deel dan het licht teleurstellende The phantom menace. Een aantal personages zijn wat concreter waardoor ook de minder ingewijden mee zijn met het geheel. Jango Fett en diens gekloonde zoon Boba Fett krijgen een belangrijke rol in deze episode. Boba Fett krijgen we ook nog een aantal keer te zien in IV, V en uiteindelijk in VI aan de zijde van Jabba The Hutt.

Interessant aan dit tweede deel is de verdere ontwikkeling van de onstuimige en eigenwijze Anakin Skywalker. Hij kan moeilijk met zijn emoties om en laat er zich te veel door leiden. De liefde voor Amidala is één ding, zijn woede en wraakgevoelens ten aanzien van het Zandvolk is een ander paar mouwen. Wanneer zijn moeder sterft is het duidelijk waarom net Yoda gereserveerd was om Anakin op te leiden als Yedi.

Attack of the clones is een typische mid-episode. Erg afgerond is het allemaal niet, maar gelukkig gaat de spanning en het plot crescendo. De actiescènes zijn ruimer dan het eerste deel en zijn van een vermakelijk niveau. Al valt het wel wat tegen om Yoda te zien als een spring-in-het-veld tijdens het gevecht met Graaf Dooku om dan doodleuk na het gevecht verder te pingelen met zijn wandelstok. De acteerprestaties zijn niet top en ook de chemie tussen Portman en Christensen ontbrak wat, maar voor de rest is het plot en het script prima.

avatar van Hando

Hando

De romantiek in deze film slaat de plank volkomen mis. Anakin in ronduit creepy en dat een hoogopgeleide vrouw als Padme verliefd zou worden op zo'n onvolwassen jongen is volkomen ongeloofwaardig

avatar van mjk87

mjk87

Hando schreef:

Het zou nog kunnen als Anakin haar manipuleert middels The Force (waarom niet?) alleen blijkt dat nergens uit de film.

avatar van IH88

IH88

“I don't like sand. It's coarse and rough and irritating and it gets everywhere. Not like here. Here everything is soft and smooth.”

In Attack of the Clones zien we een Anakin die is opgegroeid onder de hoede van Obi-Wan Kenobi. Waar The Phantom Menace een nogal op zichzelf staande film was binnen het Star Wars universum, wordt er in Attack of the Clones echt toegewerkt naar de wereld zoals we die leerden kennen in A New Hope. We maken kennis met de clones/stormtroopers, het ontstaan van het Keizerrijk, en ook het plan van Darth Sidious wordt steeds duidelijker.

Attack of the Clones is een erg onevenwichtige film die wordt gekenmerkt door bijna tenenkrommende dialogen, een Hayden Christensen die niet weet te overtuigen als Anakin, en een overdadig gebruik van CGI. De scènes tussen Anakin en Padmé zijn ontstellend zwak, en de opbloeiende liefde tussen de twee wordt op deze manier voor de kijker een martelgang. Een laatste minpunt is de editing. De overgang van de ene scene naar de ander loopt niet altijd even lekker. Gelukkig doet Attack of the Clones ook veel dingen goed. Alle scènes met Obi-Wan zijn interessant, en McGregor is als meester overtuigender dan als leerling. Vanaf het moment dat Anakin zijn moeder wreekt en samen met Padmé Obi-Wan wil gaan redden, tot aan het eindgevecht op Geonosis, zit je geboeid te kijken. Yoda is bijna nergens beter, en zijn lichtzwaard gevecht met Count Dooku blijft geweldig. Prima acteerprestaties ook van onder meer Christopher Lee, Samuel L. Jackson en Ian McDiarmid. Een Star Wars film is altijd vermakelijk en Attack of the Clones heeft hoge pieken, maar ook erg diepe dalen.

avatar van horizons

horizons

• 2061 stemmen

Wel mee eens.

Maar: Van de ene kant is de groene stuiterbal wel fun maar van de andere kant had ik gehoopt dat Yoda alleen met de force duel zou aangaan.

McGregor is samen met McDiarmid het beste aan de film. Portman en Christensen hebben gewoon verschrikkelijke teksten.

avatar van IH88

IH88

horizons schreef:

Wel mee eens.

Er zijn veel mensen die de manier waarop Yoda vecht belachelijk vinden. Ik heb het altijd wel kunnen waarderen. Christopher Lee vind ik ook geweldig, maar zijn rol is een stuk kleiner.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2013 berichten

Ik herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten. Ivm met het uitkomen van de nieuwste Star Wars, nr 9, maar even alle 8 voorgaande delen in de herziening. Gistermiddag Episode I - The Phantom Menace (1999) / gisteravond Episode II - Attack of the Clones (2002) herzien en mij er weer prima mee vermaakt. Inmiddels Episode III - Revenge of the Sith (2005) al aan het kijken

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2087 stemmen

Zoals ik bij de nieuwe film, The Rise of Skywalker, heb aangegeven, heb ik alle Star Wars films de afgelopen tijd opnieuw bekeken. Het was een fijne filmervaring, maar ik zal wel bij een aantal delen mijn stem iets moeten herzien. The Phantom Menace had ik op drie sterren staan en die blijven ook (net) behouden. Nog altijd de minste film uit de reeks wat mij betreft.

Toch valt ook Attack of the Clones een beetje door de mand nu. De waanzinnig slecht geschreven romance tussen Anakin en Padmé is echt een doorn in het oog hier. Anakin wandelt eigenlijk al verliefd deze film binnen, nog voordat hij met Padmé - een meisje dat hij 10 jaar geleden voor het laatst gezien heeft - herenigd is. Niet veel later is hij al subtiel aan het verkondigen dat hij 'sindsdien iedere dag aan haar gedacht heeft'. Padmé lijkt, terecht, aanvankelijk niet helemaal gecharmeerd van alles wat Anakin uitkraamt, maar daar komt verandering in als de twee noodgedwongen op vakantie gaan. Nergens lijkt de vonk tussen deze twee op natuurlijke wijze over te springen. Het wordt je als kijker echt opgedrongen. Hayden Christensen en al zeker Natalie Portman zijn geen slechte acteurs, maar beiden wekken de indruk te worstelen met hun dialogen.

De avonturen van Obi-Wan Kenobi zijn een stuk interessanter, hoewel ook dit op een gegeven moment wat begint te rekken. Vanaf het gevecht in de arena tot en met het einde zit het echter wel weer goed met de film. Popcornvermaak pur sang. Qua effecten ziet het er bij vlagen wel al wat gedateerd uit, maar dat kan natuurlijk ook gezegd worden van de originele trilogie. Ik hoor van veel mensen dat ze een hekel hebben aan een vechtende Yoda, maar daar kan ik me niet zo in vinden. Zijn momentjes behoren tot de hoogtepunten van de prequels imo.

Een beetje wankel dus. Deze (chronologisch gezien) tweede Star Wars film heeft zeker enkele memorabele momenten en voelt ook qua verhaal niet zo overbodig of losstaand als The Phantom Menace, maar de dialogen (en daardoor ook de personages) zijn bij vlagen erg ongeloofwaardig. Dan scheelt het nog dat Lucas flink wat actie voor de kijker in petto heeft, want juist op de rustige momenten dreigt dit vrij gauw in te zakken.

avatar van Jens van Eijk

Jens van Eijk

Attack of the Clones is naar mijn mening een van de zwakste Star Wars films. De romantiek tussen Anakin en Padmé is echt niet om aan te zien, Anakin komt over als een geobsedeerde psychopaat. Ik voel geen enkele chemie tussen die twee in deze film, en dat is toch wel één dieptepunt aangezien de film zich daar eigenlijk voornamelijk op focused. Ewan McGregor daarentegen steelt in dit deel de show. Waar hij in deel 1 het eigenlijk liet liggen en vrij slecht acteerde, is in deze film eigenlijk elke scène met Obi-Wan interessant en overtuigd hij wel. De film wordt eigenlijk gered vanaf het moment dat Anakin naar Tatooine vertrekt om naar zijn moeder te zoeken, vanaf dan gaat het tempo ietsjes omhoog en worden de scènes met Anakin ook wat interessanter. Count Dooku is ook een vrij underdeveloped character wat de film ook niet beter maakt, hoe goed ik Christopher Lee ook vind Count Dooku is gewoon niet interessant.

avatar van rep_robert

rep_robert

mjk87 schreef:

Dat zou hem nog creepier maken Maar het is wel een goede vraag die Poe en Finn zich afvragen in TROS.

"did she used this power on us?"

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Ik had deze film destijds een 1 uit 5 gegeven maar dat is na een herziening wel erg streng. Ik had gewoon een hekel aan de nieuwe SW films. Ik ben overigens nooit een grote fan geweest van de franchise, maar de originele trilogie beschouwde ik toch als klassiekers. Deel 1, The Phantom Menace vind ik nog steeds erg matig, en ook over dit deel ben ik niet heel enthousiast. Maar er gaat ook wel wat goed. Sowieso Minder JarJar Binks en geen vroegwijze Anakin-dreumes die een Macauly Culkin doet. Die laatste wordt dan vervangen door Christensen, wiens momenten met Padmé vaak onbedoeld grappig zijn. Maar dat is meer te wijten aan de dialogen van Lucas dan aan Christensen of Portman. En ook zou je kunnen zeggen dat voor een jongen die zijn hele pubertijd als een soort monnik geleefd heeft en nul ervaring heeft met vrouwen -en kennelijk 10 jaar lang droomde van het enige meisje dat op zijn pad kwam- dergelijke slappe teksten geloofwaardiger zijn dan als hij Padmé met een gladde babbel had weten te veroveren. En ook Padmé leefde waarschijnlijk heel beschermd en afgezonderd.

Beter is McGregor die revanche neemt op zijn matige prestatie in deel 1. En hoewel Lucas een soft spot blijft houden voor kinderachtige humor en komische sidekicks is dit deel toch wat serieuzer (voor zover die term van toepassing kan zijn op Star Wars). Nog steeds worden aardige momenten en personages te vaak afgewisseld met matige, nog steeds erger ik me aan al die grappig bedoelde zinnetjes als "what a drag" als R2D2 het hoofd van 3PO voortsleept- Lucas wilde gewoon leuke blockbusters maken voor het hele gezin en neemt zijn eigen SW-universum niet zo serieus. Vandaar ook allerlei ongepaste anachronistische pop-cultuurverwijzingen en een overdaad aan actie. Maar het is hier wat beter gedoseerd dan in zijn voorganger, waar hersenloze actie en lelijke CGI werd gecombineerd met een traag, slepend verhaal.

avatar van Woland

Woland

Na in de vorige film Anakin als Irritant Jochie te hebben gezien, zien we hem hier als Nukkige Puber. En daar wordt hij helaas net zo irritant van. De eerste helft van deze Star Wars film is helaas geen spectaculair ruimte-epos (al zitten er een paar actie-scenes en ruimtereizen in), maar de focus ligt helaas op Anakin en één van de meest ongeloofwaardige romances die ooit op film is gezet. Als we in ieder geval niet zitten te kijken naar Anakin die loopt te huilen dat niemand hem begrijpt, en dat ie eigenlijk veel beter is dan Obi-Wan, en soortgelijk genant puberaal gehuil dat zo cliché is dat het bijna pijn doet. Gelukkig begint de film daarna pas echt, als zowel Anakin (en Padmé) als Obi-Wan op hun queestes gaan. Vanaf dan kijkt het wel oke weg, al blijft ook dit een wat oppervlakkige en obligate episode in het Star Wars verhaal.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ik vind het een prima film waarin Anakin voor de eerste keer geconfronteerd wordt met negatieve eigenschappen die hem naar de Dark Side zullen leiden. Zijn hoogmoed, arrogantie en impulsieve woede-uitbarstingen zijn hier al zichtbaar, maar nog niet in die mate dat hij definitief verloren is. De romance met Padmé was te verwachten. Obi Wan krijgt hier ook een belangrijke heldenrol in zijn onderzoek naar de productie van een klonenleger. Het is natuurlijk helemaal geen mysterie wie hier achter zit, maar het einde in die arena op Geonosis leverde toch wel flinke science fiction actie af. Hoort voor mij tot de mooiste scènes van deze trilogie. De plannen voor de bouw van de Death Star worden voor de eerste keer vermeld. Waardige tussen-episode die op alle vlakken veel sterker is dan zijn voorganger. De ziel van de eerste trilogie begint langzaam maar zeker naar boven op te borrelen. Christensen bleek trouwens goed gecast als Anakin Skywalker.

avatar van Noodless

Noodless

Star Wars marathon

Heerlijk entertainment, een film die in mijn waardeoordeel is gestegen.

Het verhaal zit goed in elkaar en ik heb echt genoten van allerlei details die bij de eerste kijkbeurten zijn ontgaan. Verhoging naar 7,5/10

avatar van jpbosch

jpbosch

Noodless schreef:

Star Wars marathon

Heerlijk entertainment, een film die in mijn waardeoordeel is gestegen.

Ben de hele serie (inclusief rebels en the clonewars) gaan kijken door corona-verveling en was aanvankelijk geen groot fan.

Dit is door The Mandalorian totaal veranderd en ben de rest ook steeds meer gaan waarderen

avatar van kissyfur

kissyfur

Ik denk dat als het een stripboek was geweest ik het beter had kunnen pruimen. Nu was het vooral cheesy (en niet alleen de special effects) en soms ronduit langdradig (alles vanaf de veldslag). Hayden Christensen had af en toe z'n momentjes, maar memorabel, nee.

Nu deel III nog en dan is het wel weer genoeg geweest.

avatar van Metalfist

Metalfist

Why do I get the feeling you're going to be the death of me?

Ik moet zeggen: The Phantom Menace beviel me eigenlijk nog wel. Een film die gigantisch hard wordt neergesabeld door de aanwezigheid van Jar Jar Binks en ook in mijn herinnering was die veel nadrukkelijker aanwezig dan eigenlijk de realiteit is. Dan maar hopen dat Attack of the Clones ook een goede herziening ging brengen. Waar van The Phantom Menace me nog wel een aantal delen helder voor de geest stonden, was dat hier minder het geval. Met recht en reden blijkbaar, want eigenlijk neemt George Lucas erg veel tijd voor weinig te vertellen.

En toch ook weer niet, want qua grootschaligheid met de aanloop naar de Clone Wars kan dit wel tellen. Attack of the Clones heeft absoluut zijn goede punten. Het grootschalige gevecht op Geonosis is en blijft de moeite waard en het is ook wel fijn natuurlijk om Yoda eindelijk eens te zien vechten. Kleine kanttekening daarbij is wel dat er dan nu gekozen is om Yoda volledig digitaal te maken en dat oogt toch net wat minder goed dan het uitstekende puppeteer werk uit de vorige films. Het tempo ligt echter vrij laag en het loopt gewoon allemaal niet erg lekker in elkaar over. De dreiging van Dooku komt niet tot zijn recht (dat gebeurt pas wanneer we hem echt te zien krijgen en dan is dat vooral te danken aan een geweldige Christopher Lee) en heel dat stukje van Obi-Wan op Kamino duurt veel te lang. Ok, je krijgt nog wel een intrigerende confrontatie tussen hem en Jango Fett - met een kleine Boba Fett als toeschouwer - maar het voelt allemaal net iets teveel aan als verschillende ideeën die niet goed op elkaar zijn afgestemd. Verder zijn de dialogen hier en daar ook weer van een bedroevend niveau (Anakin die ligt te verkondigen dat hij zand haat..) en is het vooral een zegen dat Lucas er genoeg verwijzingen naar de toekomst in kan steken. De evolutie van Anakin naar Darth Vader wordt hier al voor een groot stuk in gang gezet en hoewel dat bij vlagen tenenkrommend is, is het wel interessant om te zien.

Dat tenenkrommende is dan ook vooral te wijten aan Hayden Christensen. De kleine Anakin uit The Phantom Menace was misschien ook niet meteen de beste acteur maar was nog een verademing ten opzichte van Christensen. Gelukkig is er nog een uitmuntende Natalie Portman om hem recht te trekken en ook Ewan McGregor is altijd wel goed. Die heeft offscreen een evolutie doorgegaan van Padawan naar Jedi Master en McGregor weet het overtuigend te brengen. Verder nog een aantal leuke terugkerende bijrollen (onder andere meer screentime voor Samuel L. Jackson) maar ik ben toch het meest gecharmeerd door Christopher Lee als Dooku. Veruit één van de leukste slechteriken uit het Star Wars universum en je merkt echt dat de film een tweede adem krijgt wanneer Lee op de proppen komt. Lucas weet echter nooit goed hoe hij met zijn slechteriken moet omgaan (wat hij met Darth Maul deed is onder andere een schrijnend voorbeeld) en dat gebeurt hier ook. De ontsnapping van Dooku op een soort van vliegende Vespa.. Het ziet er echt niet uit. Sowieso zitten er hier wel een aantal erg lelijke scènes in. Lucas trekt volop de kaart van de technologie maar die heeft de tand des tijds niet altijd even goed doorstaan.

Nee, dit viel me nu toch wel tegen. Ik had de film op 3.5* staan maar dat is teveel. Attack of the Clones heeft absoluut zijn goede momenten maar duurt met zijn 2u20 simpelweg te lang. Tel daar dan nog eens bij dat er teveel nietszeggende scènes zijn in combinatie met een flinke dosis belabberd acteerwerk (wat was in godsnaam de bedoeling van die Sound of Music parodie waar je Padmé a la Julie Andrews tijdens het The Hills Are Alive nummer in de bergen ziet rondlopen?) en je hebt een niet al te denderende film. Dan ben ik eigenlijk nog vrij gul maar onder andere McGregor en Lee trekken de film recht.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Een stuk beter dan The Phantom Menace, al ben ik één dag alweer het meeste vergeten wat geen goed teken is. Het vervolg zit me - logischerwijs - een stuk frisser bij. De film doet quasi alles beter dan The Phantom Menace, maar anderzijds doet Revenge of the Sith ook weer quasi alles beter dan deze film. Het grote minpunt van deze film is toch wel zijn rommelig en vrij ongeloofwaardig plot. Maar ook Anakin Skywalker kan nooit indruk maken. Het is een wat niemendalletje met een plot dat niet zo bijster interessant is, toch komen er hier en daar interessante momenten in voor zoals het gevecht van Yoda.

Gerelateerde tags

laser gunsenaatonderzoeklegerdeath starjedicult figure bruiloftgeweldkendo ruimte-operaspaceport teenage rebelliongood becoming evil alien racemechanical handyoda