• 11.472 nieuwsartikelen
  • 9.040.844 stemmen

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Sciencefiction / Fantasy | 150 minuten

Met onder meer: Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 december 2017

Plot Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi

"Darkness rises... and light to meet it"

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

Social Media

Luke Skywalker / Dobbu Scay (stemrol)

General Leia Organa

Kylo Ren / Ben Solo

Poe Dameron

Supreme Leader Snoke

avatar van horizons

horizons

Filmreiziger schreef:

Tja, het is een Star Wars film, dus ik hoef niet uit te leggen hoe slecht er geacteerd wordt. Dat is een constante voor alle episodes. Dit deel doet er nog wel weer een schepje bovenop. Hoe karikaturaal kun je het maken? Dit is 'Overacting' met een hoofdletter O. Ik had dit keer regelmatig het gevoel dat ik naar een kinderfilm / jeugfilm aan het kijken was. Rey blijft ongeloofwaardig: zonder enige training hele volksstammen omver werpen. Ik stoorde er me dit keer meer dan in het vorige deel (dat ik wel goed vond). Ook Luke Skywalker zet (wederom) geen beste prestatie neer. Er zijn ook te veel zijplotjes die niets bijdragen. Het voegt ook allemaal niets meer toe: alles is vertelt, alles is al gezien. Ik vond het verhaal te mager en saai. Ik miste de humor (ze hebben een poging gedaan, maar die kon mij niet zo bekoren). Het voelt als een film die onder tijdsdruk is gemaakt, een beetje afgeraffeld. Vaak ben ik -ondanks het slechte acteren - nog wel milt voor Star Wars, maar deze keer krijgt het toch echt een onvoldoende van me.

Ik weet niet of het toeval is, maar Rogue One vond ik ook een mindere episode en ik zie nu dat ze van dezelfde regisseur afkomstig zijn. Ik hoop dat het laatste deel toch iets beter is.

Rogue One en the last Jedi hebben andere regisseurs.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

horizons schreef:

Rogue One en the last Jedi hebben andere regisseurs.

Je hebt gelijk. Ik was op het verkeerde been gezet door moviemeter: als je op Rian Johnson klikt, zie je zowel Rogue one als The last Jedi verschijnen. Echter, in Rogue One zien we hem slechts als cameo in de rol van 'Death Star Technician'. Dus beide films hebben inderdaad verschillende regisseurs en ik had iets zorgvuldiger moeten lezen. Helaas kan ik mijn oorspronkelijke bericht niet meer aanpassen. Dank voor de correctie (ik het de administrators gevraagt de laatste alinea weg te halen)

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

En zo nadert het einde van de reeks al weer met deel 8 en de komende week nog ergens nummer 9 waarop ik de series en spin offs laat voor wat het is en me dus echt alleen maar op deze reeks toespitst vooral vanwege de aanwezigheid van drie van de films in de top 250. Mijn genre is het simpelweg niet, maar dat heb ik al te vaak gezegd inmiddels en mag bekend zijn.

Het zal wel vloeken in de kerk zijn als ik zeg dat het eigenlijk allemaal hetzelfde is, want zoals ik rond het vorige deel al vaststelde dat het toch iedere keer weer dezelfde oorlog is, dezelfde spanningen tussen opgejaagd en eventueel verslagen worden, een infiltratiepoging bij de vijand en de gebruikelijke zoektocht tussen een leerling en leraar, is het hier niet anders. Dit deel zou dan tegenvallen en weinig verhaal hebben, waarop ik mij dan afvraag over die andere delen dan zoveel meer verhaal hebben buiten Revenge Of The Sith en de jaren '80 trilogie. Nu geef ik toe dat ik niet zoveel met het genre en weinig met de reeks heb en dus ook niet zo begeisterd ben dat ik alle lijntjes, verhalen en karakters ken, ik kan me amper herinneren wat er in de vorige film gebeurd is, wellicht dat ik daarom ook helemaal niet geschikt ben om daar een oordeel over te vellen of een mening over te hebben.

Maar in mijn optiek is het van hetzelfde laken en pak als de meeste andere films uit de reeks. Een grote strijd uiteraard weer tussen het leger en de rebellen, de worsteling tussen leraar en leerling en de gebruikelijke narrow escape op het einde. Pluspunten zijn onder meer de cast met verschillende bekende namen die eigenlijk niet bar veel in beeld komen zoals Andy Serkis, Benicio Del Toro, Joseph Gordon-Levitt en Laura Dern. Fraai vind ik toch wel het gevecht met Rey en Kylo Ren, en volgens velen is de twijfel van Skywalker een teken van armoede maar ik vind het wel interessant ook al wordt het niet heel erg uitgewerkt. Daisy Ridley bevestigd zich weer als leuk koppie die verder niet bijzonder acteert want het is toch wel weer Adam Driver die het beste voor de dag komt.

En verder is het toch snel weer een hoop van hetzelfde, ruimteschepen, geschiet, vreemde wezens en rare karakters, een klein beetje geslaagde humor, en zowaar een politiek statement richting zelfverrijking en wapenhandel met de stad genaamd Canto Bight. Het zorgt ervoor dat The Last Jedi nergens door de ondergrens zakt, en degelijk en vermakelijk voor een keer te noemen is, maar zeker niet kan wedijveren met de beste films uit de reeks. Daarom een cijfer gelijk aan The Phantom Menace en Attack of the clones.

Wat je mening ook over deze film is, het valt niet te ontkennen dat deel 8 een van de meest controversiële films uit de hele reeks is, die voor een verdeeldheid van de fanbase zorgde. Het ene deel vond hem fantastisch, het andere deel was teleurgesteld of vond dat de film Star Wars voor eeuwig voor hem of haar had geruïneerd (geen grapje, deze reacties bestaan echt). Ik behoor zelf tot het deel dat de film ok vond, maar ook de nodige kritiekpunten ziet.

Om positief te beginnen: visueel is dit in ieder geval een van de mooiste films ooit gemaakt, met een aantal schitterende shots, zowel in de ruimte als op de planeten zelf (ik noem bijvoorbeeld Crait). Het verhaal had zo zijn minpunten, maar ook zijn pluspunten. Ik vond de training van Rey en Luke erg leuk om naar te kijken, met genoeg interessante momenten, die inzicht gaven in de band tussen Kylo en Luke, maar ook Reys verleden. Ook de band tussen Kylo Ren en Rey via een of andere force connectie vond ik leuk bedacht en gaf weer een nieuwe dimensie aan de force. We krijgen nog een verrassende cameo van Yoda. Er zaten een aantal sterke gevechtsscenes in, zoals de strijd tussen de wachters van Snoke en Kylo en Rey, of de slag om Crait. Vooral het deel op het eind tussen Luke en Ben vond ik toch wel erg mooi, ook al hadden sommigen daar ook wel kritiek op. De korte ontmoeting tussen Luke en Leia, die elkaar na jaren weer zien, vond ik ook een mooi moment.

De negatieve punten dan. De achtervolgingsscene van de First Order op de rebellen vond ik eigenlijk ongeïnspireerd en nergens op slaan. De First Order had heel gemakkelijk al die schepen kunnen neerknallen, maar om maar een plot te hebben, gebeurd dat niet. Het gebeuren op Canto Bright en de zoektocht naar de hacker vond ik maar saai. Over het personage Luke ben ik inmiddels wel positiever, ik denk dat het raar zou zijn geweest als hij ineens weer vol vertrouwen zou zijn na zijn verdwijning, maar toch blijf ik er ook wel bij dat hij soms als een loser wordt geportretteerd, zoals wanneer hij het lichtzwaard zomaar naar weggooit aan het begin, of wanneer hij zo'n wezen melkt en die melk opdrinkt. De onthulling van Ben aan Rey over haar ouders, dat die niemand zijn, vond ik ook wat teleurstellend. Bovendien zal in de volgende film blijken dat zij van niet zomaar iemand afstamde. Het doden van Snoke vond ik jammer (ik had gehoopt dat hij een nieuwe Darth Sidious zou zijn) maar daarnaast ook ongeloofwaardig. Had een machtige sith zoals hij niet in de gaten dat Ben het lichtzwaard naast hem aan het optillen was, om hem vervolgens neer te steken? De opoffering van admiraal Holdo vond ik ook bizar, wanneer zij met lichtsnelheid dwars door de schepen van de First Order heen gaat. Misschien hadden de rebellen de Death Star op die manier ook wel kunnen vernietigen, denk ik dan cynisch. Het force momentje van Leia vond ik ook vreemd. Als laatste kritiekpunt wil ik zeggen dat de humor wel heel erg aanwezig was, ook op momenten dat het allemaal iets serieuzer had gemogen.

Dus de film heeft zo zijn goede en minder goede punten, maar daarom vond ik hem wel aardig om te kijken. Wie weet is dit over enkele jaren wel een klassieker. Vergeet niet dat Empire Strikes Back in eerste instantie ook slecht werd ontvangen, maar nu wordt gezien als de beste Star Wars film, volgens velen.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Tegenvallende eerste herziening van The Last Jedi, die ik destijds na een bioscoopbezoek nog 4 sterren gaf. Star Wars is op groot scherm natuurlijk altijd indrukwekkender door de soms geweldig geregisseerde actie. Deze film kent ook een paar fenomenale momenten op dat gebied, zeker helemaal aan het begin en op het eind. Maar inhoudelijk rommelt de film behoorlijk en is Kyle Ren gewoon echt irritant als bad guy. Ook de weg die Rey af legt weet maar deels te boeien. Gelukkig is er de aanwezigheid van Mark Hamill als Luke Skywalker. Tof om hem weer te zien en zijn rol voegt ook degelijk wat toe. Verder valt gewoon op dat de film veel te lang duurt, maar dat ligt eraan dat het gewoon niet zo heel sterk geschreven is, want The Force Awakens was geloof ik niet korter, maar boeide van begin tot eind.

Pluspunten van TLJ zijn de prachtige visuele effecten, de prima soundtrack, best geinige humor en een paar beste actiemomenten. Jammer dat Disney weer zo op diversiteit mikt, een hoop rollen voegen ook echt niks toe zoals die Aziatische meid. Het is zeker niet het beste deel van de franchise, maar het is goed te kijken.

3* (was 4*)

Gerelateerde tags

bunkerspace battlefailuredefeatvervolggoed tegen kwaadimaxruimte-operastormtroopermilitary operation walt disneydisneystarwarsstar wars