Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi | Star Wars: Episode VIII

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Rian Johnson
met Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

IH88 schreef:
De vraag is of dat erg is? Rey heeft ouders die bij de kijker al bekend zijn, of onbekende ouders. Beide zijn verhaaltechnisch interessant. Abrams stelt in TFA een vraag, en Johnson beantwoord deze in TLJ. Dat jij zegt dat ze geen idee hadden wat voor antwoord ze moesten geven is raar, want voor mij wordt er in TLJ toch echt een duidelijke en interessante keuze gemaakt. Met een zeer duidelijk idee erachter.

Datzelfde antwoord werd zelfs al in de TFA gegeven. Maz zei Dear child, I see your eyes. You already know the truth. Whomever you are waiting for on Jakku, they're never coming back. But there's someone who still could. Niemand bijzonder moest dus wel het antwoord zijn

avatar van sierrra
Theyre never coming back is een erg vreemd antwoord als ze blijkbaar op Jakku liggen begraven niet?

avatar van horizons
sierrra schreef:

Uh, nee. Iemand die dood is komt nooit terug.

avatar van Hando
Waarom? Dat lijkt me hun terugkeer vrij definitief uit te sluiten. Ik zie geen reden waarom dat per se moet betekenen dat ze de planeet definitief hebben verlaten. Het is een eufemistische manier bijvoorbeeld om te zeggen dat iemand dood is. Ze hebben haar verkocht en verlaten en zijn daarna gestorven.

horizons schreef:
Uh, nee. Iemand die dood is komt nooit terug.

Ze kwamen blijkbaar wel terug naar Jakku...In de context van wat Maz zegt gaat het er niet om of ze dood of levend zijn maar dat ze haar hebben verlaten. Waarom zegt Maz anders niet gewoon dat ze dood zijn.

avatar van horizons
sierrra schreef:

Om de hoop bij haar niet te ontnemen dat het misschien ooit wel zo zou zijn.

sierrra schreef:

Wij Nederlanders zijn direct en zouden dat niet als bot ervaren maar in het Engels is "they're never coming back" een gangbaar eufemisme voorbeeld en Jakku is blijkbaar groot genoeg om elkaar niet steeds tegen te komen. Bovendien is ze nog steeds verlaten wat pijnlijker is dan het enkel verliezen van je ouders.

avatar van sierrra
Gezien alle fan speculaties over wie de ouders van Rey zouden kunnen zijn en waarom ze is verlaten is die boodschap van dat ze dood zijn blijkbaar niet erg goed overgekomen na het uitkomen van TFA. We zien Rey in TLJ ook nog geen zekerheid hebben over het lot van haar ouders en als Kylo heeft gelogen, wat ik erg aannemelijk vind, hebben we nog steeds geen zekerheid. Ik denk dan ook niet dat Abrams (net als veel fans) erg blij was met de draai die Johnson hieraan heeft gegeven. We zien ook dat het visioen van Rey totaal wordt genegeerd in TLJ. In de teaser van TFA wordt met de "The Force is strong in my family" quote tevens gesuggereerd dat er wel degelijk familiebanden zijn. Ik vind het overigens geen probleem dat Rey een nobody is, maar doe dan niet zo vaag over haar afkomst in het eerste deel van een trilogy.

sierrra schreef:

Ik weet dat we hier filmmakers beoordelen maar soms kan het publiek ook wat beter zijn best doen om de film correct te interpreteren.

In die scene ligt het er vrij dik bovenop dat ze beseft dat Kylo Ren de waarheid spreekt. Ze zegt immers uit eigen beweging dat het nobodies waren en Kylo Ren vult alleen de details in. Het hele thema van de film en haar ontwikkeling is dat ze het verleden moet leren accepteren en naar de toekomst moet kijken. The beloning you seek is not behind you, it is ahead´. Het zou slecht schrijfwerk zijn als dat wordt geretconned

We zien ook dat het visioen van Rey totaal wordt genegeerd in TLJ.

In dat visioen werd ze achtergelaten bij dat varken. In overeenstemming met de gedachte dat ze is verkocht voor drinkgeld. Er wordt voor zover ik weet in ieder geval niets tegengesproken. Ik verwacht dan ook The Knights of Ren flashforward in 9 maar ik ga geen trailers en speculatie filmpjes meer kijken

Ik begrijp dat dat mensen op het verkeerde been kan zetten maar het is niet in de film zelf. Bovendien is het een, weliswaar begrijpelijke, overhaaste generalisatie. Zo kun je ook niet uit het mijn lichtzwaard, mijn vaders lichtzwaard en nu jouw lichtzwaard afleiden dat het dus de dochter is. Zeker niet als uit het vervolg duidelijk blijkt dat het niet zo is.

Ik denk dat ze er altijd vrij duidelijk over waren, vooral Daisy Ridley, en dat ze alle speculatie wel amusant vonden en niemand zijn plezier wilde ontnemen maar zich verkeken hebben op hoezeer dat een eigen leven is gaan leiden.

avatar van Shadowed
Top!

Wel een gave film dit. De originele Star Wars films hebben me niet erg gelegen, en ik ben nooit een fans geweest, maar de nieuwere versies vind ik stiekem wel erg gaaf. Vooral deze film van Rian Johnson valt absoluut op.

Mooie, visueel aantrekkelijke actie. De ongeloofwaardigheid spat er natuurlijk vanaf, en dat hoort zo. De karakters zijn leuk, er zitten (eindelijk) verrassingen in het plot en iedereen past wel een beetje. De film verveelt geen minuut van zijn lange speelduur.

Tof deel deze Star Wars 8 alweer. Geslaagde reeks, al vind ik de nieuwere versies wat beter, terwijl ik het er zeker mee eens ben dat de oudere delen wat meer iconische momenten kennen. Aangeraden, vooral onder de fans.

avatar van AC1
AC1
Shadowed schreef:
Top! Wel een gave film dit. Aangeraden, vooral onder de fans.

Vooral voor de fans?! Heel veel fans moeten er van walgen, ook zij die houden van de Disney Star Wars films.

avatar van Shadowed
AC1 schreef:

Op zijn beurt vinden een heleboel fans de film ook vast prachtig.
De fans waren niet tevreden over de Chinese actrice begreep ik? Die uiteindelijk door alle haat haar Instagram account had gewist.

avatar van AC1
AC1
Om eerlijk te zijn, de nieuwe Star Wars reeks zegt me totaal niks maar The Last Jedi hield me wel wakker. Vond ik het een goede film? Nee, maar ik vond 'm op de één of andere wel entertaining.