Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi | Star Wars: Episode VIII

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Rian Johnson
met Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

avatar van themariner
Matig verhaal, nog altijd onbegrijpelijk personage die Rey, humor die vaak de plank mis slaat...zucht.
Ik heb de film 3x gekeken, de eerste keer in de bios (ongeloof en heel raar gevoel overgehouden), nog een keer in de bios omdat ik hoopte dat ik iets over het hoofd zag ofzo (teleurstelling groeide), en laatst op Netflix (lat zo laag gelegd, maar nog altijd meh). Ik denk dat ik nog liever Attack of the Clones op repeat kijk dan nog eens deze film. En dat zeg wat want die film is tenenkrommend slecht maar heeft tenminste nog enkele toffe stukken.

Alleen al die eerste 10 minuten 'misplaatste Mamma-jokes, en aandacht voor een total onbekend en onbelangrijk bijpersonage die later in de film ook niet veel soeps wordt. Daarna de evenzeer en nog altijd onbegrijpelijke Rey bij wie het door de filmmakers nog altijd onmogelijk wordt gemaakt enigzins emotioneel in te investeren, een plot-lijn over een schip en brandstof dat te saai en ongeloofwaardig voor woorden is en een hele sub-plot lijn op een casino planeet dat zo uit de film geschrapt kon worden.

Ook zag de film er naar mijn gevoel matig uit. Neem bijvoorbeeld het duel tussen Luke en Kylo..ziet eruit als een groot photoshop plaatje voor greenscreen. Erg jammer, voor een film die echt geen hogere wiskunde hoeft te zijn om op zn minst vermakelijk te zijn.

avatar van Aristocraat
themariner schreef:

sierrra schreef:

Serieus? Zou die scene nog maar eens goed bekijken...

Serieus. Wie ziet dat nou terwijl hij aan het kijken is? Dit soort continuïteitsfouten zitten in elke film.

avatar van Bonbonella
Toch wel een van de minste uit de reeks tot nu toe.

avatar van J.Ch.
Om eerlijk te zijn vond ik het best spannend om The Last Jedi te herzien. In tegenstelling tot alle vorige delen heb ik deze alleen nog maar in de bioscoop gezien en ik was toen behoorlijk enthousiast. Pas daarna kreeg ik goed mee wat voor tweedeling dit deel veroorzaakte onder de fans. Misschien dat ik de film te mild had beoordeeld, vanuit mijn enthousiasme en doordat ik hem in de bioscoop zag? In voorbereiding op The Rise of Skywalker heb ik dit controversiële deel toch maar weer bekeken. En gelukkig voor mij: ik vond het nog steeds/opnieuw een prima film.

De film werkt zelfs nog beter als je hem vlak na The Force Awakens kijkt, zoals ik deze keer gedaan heb. De film begint ongeveer direct na het einde van de vorige en speelt zich in heel weinig tijd af (dag of drie?). Je merkt aan alles dat The Last Jedi een vervolg is. Er is nauwelijks introductie en het tempo ligt hoog. Er gebeurt ongelooflijk veel in de film, waarbij het basisplot eigenlijk vrij eenvoudig is: de rebellen proberen een nieuwe thuishaven te vinden maar worden heel dicht op de hielen gezeten door de op wraak beluste First Order. De vele zijplotjes stammen hiervan af en keren er steeds naar terug.

Rey heeft de missie om Luke terug te brengen bij The Resistance, maar is eigenlijk veel meer op zoek naar zichzelf en wat ze aan moet met haar nieuw gevonden krachten – klinkt wel een beetje als The Empire Strikes Back, toch? Luke blijkt niet zo heel behulpzaam, daarover later meer, waardoor Rey alleen maar meer eenzaam en vertwijfeld raakt. En wie was er ook alweer nog meer eenzaam en vertwijfeld? Inderdaad, Kylo Ren, mijn favoriete getroebleerde schurk van het afgelopen decennium. Die twee zijn twee kanten van dezelfde medaille, en ook nog eens in een vergelijkbare positie: op zoek naar leiding, ’someone to show me my place in all this’ en beide zijn ze zojuist hard afgewezen. Als Kylo Ren en Rey vervolgens samengebracht worden op een manier waar ze allebei niet onderuit kunnen, is het niet zo heel gek dat ze naar elkaar toe bewegen. Ik denk dat dit mijn favoriete aspect is van de film, met als hoogtepunt de scènes in de troonzaal. Uiteindelijk keert Rey terug naar de rebellen in nood, terwijl Kylo Ren nu opper-bad guy lijkt te zijn geworden. Een definitieve confrontatie moet nog volgen.

Onze vriend Luke blijkt helaas niet zo vriendelijk, maar een verbitterde oude man te zijn geworden. Ik weet dat sommige mensen zich verschrikkelijk ergeren aan het weggooien van de lightsaber aan het begin, maar op mij had het een ander effect. Ik begreep dat Luke zich heel erg actief had afgezonderd van de wereld en de Jedi, en dat daar ongetwijfeld meer onder moest liggen. Om gedurende de film erachter te komen wat er precies gebeurd is, wat dat met Luke heeft gedaan en hoe Luke zich nu gaat verhouden tot Rey en de rebellen vond ik eigenlijk alleen maar heel boeiend. Ik denk echter wel dat het iets subtieler had gekund, misschien dat het dan minder mensen afgestoten had.

Zoals gezegd zijn de rebellen ondertussen hard bezig met ontkomen aan de First Order. De film begint bijna onmiddellijk met een actiescène. Ik zat meteen op het puntje van m’n stoel, al wist ik van twee jaar terug nog precies hoe het af ging lopen met die bombardeerschepen. Erg sterke scène. Vervolgens krijgen we een mooi moeder-zoonmoment op afstand en kort daarna de Mary Poppins-scène. Daar sta ik nog steeds wel wat dubbel in. Dat Leia de Force gebruikt hoeft niemand te verbazen, ze is immers een Skywalker en gaf in het vorige deel ook al blijk dat ze er op z’n minst gevoelig voor is. Maar deze uiting van de Force is dan wel weer vrij extreem en ziet er helaas een beetje onbenullig uit. Bij de rebellen ontstaat vervolgens een leiderschapscrisis waarbij de beruchte Holdo naar voren komt. Ik kan begrijpen dat ze niet iedereens favoriete nieuwe personage is (het zou inderdaad best geholpen kunnen hebben om Poe te vertellen dat ze een plan had) maar heel vervelend vind ik haar ook weer niet, en ze verricht wel even in haar eentje één van de stoerste acties van de hele film. En persoonlijk vind ik het ook wel prima dat Poe een keer op z’n dak krijgt. Misschien is het wat te modern voor sommigen, maar alles op willen lossen met rücksichtslos geweld (hop in an X-Wing and blow something up) is echt niet meer van deze tijd. Overigens vind ik Poe een prima personage en vind ik het feit dat Holdo een vrouw is echt totaal niet relevant voor de beschouwing van dit deel van het verhaal. Maar dat ben ik, anderen zullen daar anders over denken.

Iemand anders die onverdiend veel haat over zich heen krijgt is Rose. Ik snapte nooit zo goed waarom, Finn zou echt verloren zijn zonder haar. En dan heb ik het niet alleen over het feit dat ze zijn compleet nutteloze kamikazeactie afbreekt (kom op zeg, als zelfs professionele waaghals Poe Dameron zegt dat het zinloos is, dan heeft het écht geen zin om jezelf in een kanon te rijden). Inmiddels heb ik echter een mooie video gezien van iemand die er meer verstand van heeft dan ik, en zijn uitleg over (verwachtingen van) rolpatronen voor mannen en vrouwen vind ik een zeer plausibele verklaring voor de verdeeldheid onder de fans en met name de haat die sommige vrouwelijke personages krijgen. Echt een aanrader: How The Last Jedi Defies Expectations.

In mijn herinnering leek het hele gedoe op de casinoplaneet best lang te duren en vrijwel los te staan van het verhaal. Bij herziening vind ik eigenlijk dat het best duidelijk is waarom Rose en Finn daar wezen moeten, en dat ze hun missie uiteindelijk niet weten te voltooien maakt hun acties nog niet zinloos. Het personage DJ vond ik echter van weinig toegevoegde waarde.

Wat valt er verder nog te zeggen? Vandaag sprak ik nog met iemand die diep teleurgesteld was in The Last Jedi en behalve veel dingen die ik hierboven al besproken heb had hij klachten over de dood van Snoke en de ouders van Rey. Nu heb ik Snoke nooit heel boeiend gevonden, zoals The Emperor ook nooit half zo interessant was als Darth Vader, en zijn dood vond ik echt geniaal gedaan, dus dat probleem herken ik helemaal niet. En wat betreft de ouders van Rey: is het echt belangrijk dat ze mensen waren die wij kennen? Voor mij ligt hun belang erin dat ze Rey in de steek gelaten hebben waardoor zij in die vertwijfelde, eenzame positie komt waar ik het eerder over had. Maar ik denk niet dat ik heel veel verstokte tegenstanders ga overtuigen met mijn persoonlijke argumenten, dus ik zal niet verder in de verdediging gaan.

Nou, het is een heel essay geworden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de goede montage (net als het vorige deel echt een uitstekende spanningsboog, ondanks het propvolle plot) en hoe mooi de film eruitziet (die met zout bedekte planeet! Het eiland waar Luke zich heeft teruggetrokken!) en klinkt. Maar het moge duidelijk zijn dat ik tot het kamp van de liefhebbers behoor. Ik vind The Last Jedi zeker niet onderdoen voor The Force Awakens. Er zijn wat kleine minpuntjes (de humor soms net iets te flauw, het gebrek aan subtiliteit af en toe) maar die zijn grotendeels inherent aan Star Wars als geheel. Ik ben opnieuw positief verrast en ben vooral heel erg benieuwd naar hoe deze saga gaat eindigen.

(En, ik kan het niet laten, ik vraag me af of de waardering voor The Last Jedi nog zal veranderen met de tijd. Als ik het goed heb werd The Empire Strikes Back ook allesbehalve unaniem gewaardeerd toen hij net uit was.)

avatar van IH88
Fijne herziening. The Last Jedi heeft wat discutabele momenten (Leia Poppins, sommige stukken van Canto Bight, de rol en barslechte scene rond Maz Kanata, het Finn/Rose moment op het laatst), maar het positieve gevoel overheerst. The Last Jedi heeft een aantal van de slechtste scenes in de Star Wars franchise, maar daar staat tegenover dat het ook een paar van de beste momenten heeft. En omdat die laatste momenten veruit in de meerderheid zijn heb ik ook bij herziening genoten.

Vooral de "band" tussen Rey en Kylo is een briljante vondst van Johnson, en dit levert de beste momenten in de film op. De Force krijgt hier ook een nieuwe dimensie, en gelukkig gaat JJ dit ook verder uitbouwen in RoS. De rol van Luke blijft de fanbase bezig houden, maar ik heb er vanaf de eerste kijkbeurt geen problemen mee gehad (hoogstens met het lichtzwaard moment aan het begin). Er zit 30 jaar tussen RotJ en TLJ en mensen veranderen. Luke is positief van aard en zag zelfs in Darth Vader het goede, maar hij had ook altijd iets donkers en impulsiefs over zich ('Sister, so you have a twin sister'). Hij heeft met Kylo een fout gemaakt, dat kan gebeuren. Dat hij daarna even één, twee jaar als kluizenaar leeft kan ik wel begrijpen. Ik denk dat hij zelfs zonder Rey uiteindelijk wel weer de held was geworden die iedereen nodig heeft. Geef die man even een jaar om depressief te zijn en blauwe melk te drinken.

avatar van otherfool
Een stuk flauwer en slapper dan het behoorlijke The Force Awakens. Lange tijd ook erg saai en fragmentarisch, tot eigenlijk het laatste half uur waarin een paar aardige lijntjes aan elkaar werden geknoopt en ook visueel is het slot het beste aan The Last Jedi. Zal verder wel blij zijn als het geneuzel over de Force en aanverwante blabla binnenkort dan toch echt gedaan is, want na de originele trilogie is er niet veel meer aan dat hele Star Wars gebeuren.

avatar van horizons
IH88 schreef:

Mooi als iemand bij deze serie reviews schrijft waar je het zo vaak en veel mee eens kunt zijn.

De cinematografie bij Snoke's kamer tijdens gevecht of duel tussen Luke en Kylo hoort bij beste Star Wars momenten.

Over het lichtzwaard momentje: dat doet enorm aan Yoda denken. Luke doet een Yoda'tje.

avatar van rcuppen79
2e deel uit de nieuwe Star Wars-trilogie die in 2015 uiterst succesvol begon met The Force Awakens. Ondanks het grote succes waren de fans niet tevreden en speelde de film teveel op 'safe' met een grote dosis nostalgie. De nieuwe verhaallijn rondom Rey werd beduidend minder goed ontvangen en het verhaal van The Force Awakens leek teveel op het verhaal van A New Hope.

The Last Jedi moest dit allemaal goed maken, maar helaas faalt de film hierin jammerlijk. Zelden ook een film gezien waarin de meningen van professionele filmrecensenten en de mening van het gewone publiek zo sterk uiteenlopen. Volgens menig filmrecensent was The Last Jedi de beste Star Wars-film sinds The Empire Strikes Back en volgens menig fan was ze de slechtste uit de reeks.

Ik ben het ten dele eens met de kritiek van de fans. The Last Jedi kende de langverwachte terugkeer van Luke Skywalker. Helaas wordt zijn personage hier maar matig uitgewerkt en alleen op het einde mag hij even zijn kunsten laten zien. Het verhaal is vrij matig en met een speelduur van ruim 2,5 uur is de film bovendien veel te langdradig. Hoofdrolspelers Daisy Ridley en John Boyega kunnen andermaal niet overtuigen en worden hier ook nog eens opgezadeld met een bloedirritante sidekick in de vorm van Kelly Marie Tran als Rose Trico. Oscar Isaac als piloot Poe Dameron doet het niet slecht, maar in wezen is hij gewoon een kopie van Han Solo en helaas is Oscar Isaac geen Harrison Ford. Ook oudgedienden als Chewbacca en Princess Leia weten hier weinig te imponeren. De enige die wel een duidelijke verbetering toont is de schurk Kylo Ren, hier uitstekend neergezet door Adam Driver. Hij weet in zijn eentje deze film nog enigszins te redden.

The Last Jedi is absoluut geen goede film. Hierdoor is de film te lang, het verhaal niet boeiend genoeg, het merendeel van de karakters weinig memorabel en zelfs visueel is de film niet overal even geslaagd. Dankzij de rol van Adam Driver en het weerzien van Luke Skywalker (één van de meest interessante karakters uit het Star Wars-universum wat mij betreft) weet de film nog net een voldoende te scoren.

Ben benieuwd hoe het laatste deel (en sluitstuk van de Skywalker-saga) mij gaat bevallen.

avatar van filmfan0511
The Last Jedi. Een erg enorm polariserende film, en dat is wellicht nog zwak uitgedrukt. En het is ook helemaal niet moeilijk om uit te dokteren waarom dat zo is, want er zitten heel wat controversiële momenten en beslissingen verpakt in dit achtste deeltje. Toen ik in 2017 de bioscoop uitwandelde, was ikzelf ook erg teleurgesteld. Het voelde niet juist aan, op de een of andere manier. Nu, na een tweede kijkbeurt, ben ik wel iets beter gaan denken over The Last Jedi, maar het blijft een.. nja, 'problematische' film.

Want wat krijgen we hier eigenlijk te zien? Zowat het meest oninteressante scenario waarmee een sequel trilogy ooit had kunnen afkomen. 2.5 uur lang een kleine schermutseling tussen de Resistance en de First Order, aka Rebels 2.0 vs Empire 2.0. Oké, eerlijk is eerlijk, de fout van het onoriginele plot voor deze trilogie ligt in principe bij the Force Awakens, maar dat nam niet weg dat deze film interessante en nieuwe kanten had uitgekund. Maar nee, blijkbaar is het hele Star Wars universum sinds Revenge of the Sith voor eeuwig verwikkeld in de zelfde oorlog tussen dezelfde partijen. Gaap. Als kind ben ik opgegroeid met de prequels, dus ik kijk er sowieso met een relatief roze bril naar, maar hoe dan ook kun je over die trilogie zeggen wat je wil; nieuw, origineel en gedurfd was het wel.
Finn, Poe en Leia worden hier gedeponeerd in erg oninteressante subplotjes, die er ook weinig toe doen. Luke's rol vond ik de eerste keer ook moeilijk te verteren, maar kon ik nu wel meer appreciëren. Hamill zet in ieder geval een uitstekende prestatie neer. Maar waarom niet wat meer doen met het spirituele gedeelte? De origin van de Jedi of iets in die aard? Zo'n gemiste kansen. Nu zit Luke enkel depressief en nihilistisch op zijn eiland, om slechts in de laatste tien minuten heroïsch op te treden. Het beste gedeelte van de film, en eerlijk is eerlijk, deze gedeeltes zijn ook meteen héél erg goed, zijn de scènes tussen Kylo Ren en Rey. Hun connectie , het semi-achtergrond verhaal van Kylo, alle momenten in de Throne Room van Snoke etc. Erg intrigerend en interessant, en Ben Solo wordt door deze film een van de beste en meest complexe star wars personages uit de hele saga. Zijn duel met Luke op het einde was ook sterk. Adam Driver is misschien wel de beste acteur die ooit in Star Wars heeft meegespeeld, in ieder geval sowieso van de sequel trilogy. Ik ben zeer benieuwd naar het lot van Kylo Ren in de volgende film, en daarmee eigenlijk ook het lot van de Skywalker familie en legacy.

Ook visueel scoort deze film punten. De mooiste film van de hele serie, ongetwijfeld. Meer dan tientallen shots om gewoonweg je vingers bij af te likken. Muziek van Williams blijft goed zoals altijd, hoewel misschien net iets minder memorabel in deze film.
Maar goed, overkoepelend binnen de hele saga voegt deze film bitter weinig toe, en op het einde van de film lijkt het verhaal van deze trilogie nog maar net op punt van beginnen te staan, wat natuurlijk absoluut niet zou mogen. Ik hoop dat The Rise of Skywalker alles bevredegind kan afsluiten.

avatar van sierrra
Waarom kunnen de Tie figthers en Kylo Ren wel de afstand naar de rebel ships overbruggen maar de stardestroyers niet ?

avatar van horizons
sierrra schreef:
Waarom kunnen de Tie figthers en Kylo Ren wel de afstand naar de rebel ships overbruggen maar de stardestroyers niet [/spoilert?

Ruimte fysica in een space opera. Op het korte stuk halen die kleine schepen meer snelheid. Iets dat je in alle star wars films terugziet.

horizons schreef:

Als het aan sommige fans had gelegen was Star Wars in episode 4 na tien minuten afgelopen.

avatar van sierrra
horizons schreef:

Maar de stardestroyers zijn al een hele tijd in de achtervolging dus zo kort is dat stuk niet?

avatar van Hando
Het was me nooit opgevallen totdat iemand mij erop wees dat Luke Skywalker kijkt naar de zonsopkomst terwijl hij in a new hope keek naar de zonsondergang. Prachtig beeld. Het rijmt zoals Lucas het altijd graag ziet.

avatar van Grindhouse62
Ik kijk en herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie, dus ook Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi en in afgelopen dagen ook de 7 voorgaande episodes. Dit ivm het uitkomen van Episode 9. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten. Ik vond Episode 8 wat rommeliger en drukker dan voorgaande episodes, maar altijd uiterst vermakelijk om weer eens te herzien. Een 3.5

Jens van Eijk
Inmiddels aangebroken bij mijn minst favoriete Star Wars film uit de franchise.

The Last Jedi is ontzettend rommelig en lijkt eigenlijk pas naar 100 minuten te weten waar het heen wilt, de enkele zij plotlijnen hadden van mij daarom geschrapt kunnen worden. De Canto Bight scènes waren dan ook alles behalve boeiend. Ik viel bijna gewoon in slaap.

En dan moet ik nog beginnen over Rose Tico... mijn hemel wat één slechte character is dat zeg, voelde ook verder totaal geen chemie tussen Rose en Finn dus ook dat werkte niet voor mij.

Dan hebben we nog steeds het onbegrijpelijke character Rey. Die ik naar deze film nog steeds slecht geschreven vind, en oninteressant vind. Rey is in mijn ogen één totaal mislukte potentie en gelukkig zijn er véél mensen het daarmee eens.

Plot is achteraf ook niks spectaculairs, en is daardoor objectief gezien qua story de zwakste Star Wars film. Ik denk dat als dit één film op zich zelf was met in principe nog dezelfde plot maar andere characters, dan zou het oprecht nog een goede film zijn, maar hij werkt simpel weg niet als Star Wars film na mijn mening.

Dan zul je natuurlijk denken, wat was er dan wel goed aan deze film? Visueel gezien werkelijk waar schitterend, en het conflict tussen Rey en Kylo vind ik dan wel weer goed gelukt. Ook wederom was Adam Driver als Kylo Ren weer voortreffelijk, en nu bekeek ik laatst op YouTube de bloopers van TFA en TLJ, en de beste man blijkt alles in 1-take goed te doen, dat zegt natuurlijk ook wel wat voor een goede acteur het is. Throne room scène was trouwens ook fenomenaal in mijn ogen, heb ontzettend van die scène genoten.

Een fijne verrassing was de de cameo van Adrian Edmondson, de Engelse komiek die naast de betreurde Rik Mayall meespeelde in Bottom en The Young ones

Het grote probleem die ik had met de vorige film was dat Kylo Ren gewoon niet de uitstraling had voor de ultieme slechterik te kunnen spelen. Ik geloof het niet.

En met deze film gaan we verder op hetzelfde elan.

Elke 5 minuten zien we grote actiescenes ( die weliswaar goed zijn) maar die gewoon proberen verstoppen dat deze film nergens overgaat, je voelt gewoon dat het een opstap is naar de volgende film (Rise of Skywalker). Met zo een budget mogen ze ons wel meer tonen....

Meer van hetzelfde , zelfde score als zijn voorganger , 2,5*

Hopende op een beter vervolg....

avatar van frolunda
Voor deze nog maar ééns een keer een avond vrijgemaakt voordat ik het komend weekend met Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker de ontknoping ga zien.Zal eerlijk gezegd blij zijn als het erop zit want feitelijk is het elke film meer van hetzelfde en meestal (in kwaliteit) minder.
The Last Jedi is onderhoudend en ziet het voor het grootste gedeelte mooi uit maar het verhaal biedt vrijwel nihil verrassingen en/of originaliteit en ook over de uitvoering van de diverse acteurs wordt ik ook nu niet bepaald enthousiast.Van de hoofdrollen vond ik eigenlijk alleen Oscar Isaac als Poe Dameron overtuigend,alhoewel hij ook beter kan.In de rol van Rey had ik liever een actrice van een wat zwaarder kaliber en wat meer volwassen gezien (zoiets als Scarlett Johansson,Jennifer Lawrence of desnoods Katheryn Winnick) al gun ik Daisy Ridley nog net het voordeel van de twijfel.Voor het overige vond ik,met uitzondering van Domhnall Gleeson en Laura Dern alle acteurs en actrices in de belangrijke rollen onvoldoende.
Alleen over de regie van Rian Johnson ben ik nog wel positief gestemd,vooral in het tweede gedeelte van Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi zet hij ondanks het matige scenario best een goede prestatie neer.
Al met al een voldoende en zeker niet de slechtste film uit de reeks,maar ik had toch op meer gehoopt.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuk vervolg op het matige The Force Awakens/ A Newer Hope, al lijkt de consensus eerder omgedraaid. Er gaat ook wel het een en ander fout in The Last Jedi, zoals de bijna parodiërende ruimtevlucht van Leia en grootogige hamster-pinguins die zo uit een Pixar film lijken weggelopen, er gaat gelukkig ook een hoop goed. Dat begint al met het scenario, ik geef tegenwoordig al complimenten als het geen halve remake is want na het vorige deel leek een trend gezet. Maar aflevering 8 uit de Star Wars saga heeft een vrij origineel verhaal, dat weliswaar weer volop formulewerk zit - ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel legendarische saberlightgevechten er al niet zijn geweest- maar je moet ergens beginnen nietwaar. En het gevecht tussen Kylo en Rey en de rode schildwacht van Snoke (wat een suffe naam is dat trouwens) was behoorlijk onderhoudend.

Acteurs lijken ook beter in hun rol te zitten. Ik vind Rey nog steeds een leuk personage en Adam Driver zet dit keer een fijne rol neer als getroebleerde Solo-telg. Oudjes Hamill en Fisher doen het ook goed, Hamill is zelfs een stuk geloofwaardiger als Jedi in zijn nadagen dan tijdens de eerste trilogie. Yoda's cameo vond ik dan weer wat minder geslaagd, sowieso vind ik dat communiceren met dode Jedi's altijd een beetje suf. Star Wars probeert dit keer ook wat aan maatschappijkritiek te doen o.a. door amorele en decadente wapenhandelaren te dissen. Dat is natuurlijk geen heel gewaagde keus, stoorde verder niet. Vond het overigens wel aardig gevonden dat de hele subplot van het deactiveren van een zendertje met behulp van een meesterinbreker die dan weer op een of andere planeet moet worden opgehaald, dit alles uiteraard onder grote tijdsdruk, uiteindelijk ...op niets uitloopt.

Ben dus wel te spreken over de regie van Rian Johnson, jammer dat Abrams het stokje weer overneemt voor het laatste deel.