Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi | Star Wars: Episode VIII

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Rian Johnson
met Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

avatar van Pecore
Het is de zoveelste keer dat je dit aankaart. Door constant te focussen op huidskleur en geslacht, plaats je jezelf in een hoek.

Dat je het jammer vindt dat bepaalde Marvel en Disney-personages bepaalde films ten onrechte niet of wel halen, kan ik begrijpen. Maar Three billboards outside Ebbing, Missouri?

Het betoog op het casino-eiland? Over dat oorlog en wapenhandel een hoop geld oplevert voor de elite van die planeet? En ten koste gaat van de onderklasse? Tja, is dat nou zo ver bezijden de realiteit?

Zwarte mannen vinden Finn maar niks? Vreemde opmerking. Bedoel je niet Star Wars fans van het eerste uur, die toevallig een kleurtje hebben en man zijn? Er zullen vast genoeg zwarte mannen rondlopen die Finn prima te pruimen vinden.

avatar van Warning
Pecore schreef:

Afijn, je hebt het klaarblijkelijk niet begrepen and speelt overduidelijk de racisme-kaart, zwak.

Bijvoorbeeld, het betoog van Rose Tico op de casino-planeet was niet op huidspolitieke kleur en geslacht, het was op rijk en arm, wapenhandel. Je ziet deze film overduidelijk doordrenkt worden met politieke linkse denkpatronen, wat niet thuishoort bij een film als Star Wars. Dat eerder genoemde gebruikers dat ook opmerken zou een teken aan de wand moeten zijn.

Als je 'Three billboards outside Ebbing, Missouri' aanhaalt, haal dan ook 'Annihilation' waar ik me, anders dan een andere gebruiker, niet gestoord heb aan een volledig vrouwelijk team.

Juist, er zullen vast genoeg zwarte mannen rondlopen die Finn prima te pruimen vinden, echter meestal zijn de reacties negatief vanwege het feit dat hij in het begin probeerde te deserteren.

Nogmaals, zoveel politiek correct links gedram hoort niet in een Star Wars film thuis IMO, dat je daarover met mij van mening verschilt, prima.

avatar van Pecore
Prima joh, jij begint steeds over sekse en ras, maar mij wordt de racisme-kaart verweten. Vermoeiend. Politiek correct links gedram is inderdaad ergerlijk, maar in Star Wars en de andere voorbeelden is dat niet bepaald aan de orde.

Warning schreef:

Het verband ontgaat me compleet.

avatar van IH88
Dat er mensen zijn die zich ergeren aan een vrouwelijk team in Annihilation zegt meer over die mensen dan de film. Niet al te serieus nemen zulke figuren, ze zijn waarschijnlijk iets te vaak gedumpt tijdens hun middelbare schooltijd .

Maar on-topic: ik vind het gewoon belachelijk dat er tegenwoordig veel mensen zijn die een film beoordelen op sekse, ras en of iets politiek correct is of incorrect. Wapenhandel is een lucratieve business waar veel geld in te verdienen valt, maar waar ook veel mensen het slachtoffer van worden. Iedereen die Star Wars Rebels heeft gezien of de strips/boeken heeft gelezen weet al dat de Empire jonge kinderen rekruteerde en dat er een hele onderwereld is waar louche figuren (Jabba the Hut) veel geld verdienen. De rijk/arm kwestie zit in het DNA van Star Wars, dus om Rian Johnson hierop aan te vallen is belachelijk.

avatar van sierrra
Disney moet gewoon met een goed verhaal op de proppen komen, dan hoor je niemand meer over het politiek correcte geneuzel dat Disney blijkbaar nodig vindt in de Star Wars films te moeten verweven.

sierrra schreef:

Er is een vrouwelijke Jedi, een zwarte Stormtrooper en een Aziatische rebel en de hele Star Wars fandom staat in vuur en vlam. Je moet eens op YouTube filmpjes kijken die hier over gaan, het racisme en de misogynie stralen ervan af. Gelukkig zijn er genoeg Star Wars fans die normaal kunnen nadenken en ook wel weten dat een geheel blanke cast ten tijde van Lawrence in Arabia prima was, maar dat tijden nou eenmaal veranderen.

avatar van IH88
Mark Hamill zegt het zelf het beste Mark Hamill slams Star Wars fans after Kelly Marie Tran's online abuse | Metro News - metro.co.uk Dan ben ik liever politiek correct dan dit soort doorgesnoven figuren.

IH88 schreef:

Onzin. Vrouwelijke Jedi waren ar altijd al en de clonetroopers waren getint en niemand hoorde je erover. Ooit iemand horen klagen over Mace Windu?
Tevens is het een galaxy far far away. Verpest dat galaxy niet door Star Wars politiek correct te maken en op dat the force is female geneuzel van KK ziet al helemaal niemand te wachten. Idioten en racisten zal je altijd blijven houden. Gelukkig is dit maar een minderheid. De meerderheid beoordeeld een film gewoon op de inhoud. En die inhoud wordt er onder Disney niet beter op. Dat is het echte probleem van Star Wars tegenwoordig.

avatar van horizons
En waarom dan de grote hetze tegen Kathleen Kennedy vanuit gedeelte fan(?) community met als hoofdredenen de feministische klank die men meent te horen in TLJ?
Gaat echt niet over de film(s) inhoudelijk. Zeker TFA en Rogue One niet die gewoon (erg) goed beoordeelt worden.
Komt toch ergens vandaan dat de actrice die Rose speelt van social media wordt weggepest.

sierrra schreef:

Vreemd, eerst zeg je dat vrouwelijke Jedi's altijd al bestaan hebben en clonetroopers getint zijn, en daarna zeg je dat Disney en KK opeens politiek correct zijn. Star Wars is altijd al divers geweest en George Lucas heeft altijd al voor diversiteit gestaan en politiek actief geweest (Nazi's, dictaturen in het algemeen). Dus om KK daarvan te betichten is raar. KK heeft rare uitspraken gedaan (Luke is geen held voor jonge meisjes?), dat geef ik gelijk toe. Maar TFA en Rogue One zijn ijzersterke films en hebben veel geld opgeleverd, en TLJ heeft meer dan 1.5 miljard opgeleverd. Dus KK doet het gewoon goed. Solo had gewoon in december in de bioscopen moeten komen, dan had de film het veel beter gedaan.

avatar van horizons
En er heeft voor Solo volgens mij ook veel minder marketing plaatsgevonden.

Ik denk ook dat Disney voor Solo, zeker na regisseurs gedoe, geen verwachting had dat Solo +1 miljard zou opbrengen. Staat tegenover dat ze denk ik ook niet verwacht hadden dat Solo relatief gezien zo weinig zou opbrengen in de VS.

avatar van sierrra
Veel Star Wars fans die de films altijd door een roze bril hebben bekeken zijn na TLJ ook eindelijk tot de conclusie gekomen dat wat Disney ze voorschotelt helemaal niet zoveel soeps is. Van deze teleurstelling heeft Solo heel veel last gehad. Zeker nu de film zo snel na TLJ in de bios uitkwam.
Wat Kelly Mary Tran nu overkomt is triest maar niets nieuws onder de zon. Denk aan wat Jake Lloyd en Hayden Christensen is overkomen. Daarmee wil ik het zeker niet bagatelliseren. Toen je in de tijd na de prequels op bepaalde SW fora iets positiefs over de prequels of iets negatiefs over de OT durfde te zeggen werd je met zoveel haat bejegend dat ik me wel eens heb afgevraagd of er bij een gedeelte van de fanbase misschien een draadje los zit...

horizons schreef:

Kathleen Kennedy heeft zelf in een statement gezegd ( i don't need to cater to male star wars fans )
dan word er een of andere promotiefoto gemaakt met mevrouw Kenndy en 3 andere dames waarin ze een shirt dragen met de text ( the force is female) .
Je kan dat allemaal wegwuiven als zijnde onbeduidend maar het geeft wel een beetje de mindset van deze vrouw aan , een identity politieke agenda ten gunste van vrouwen .
Met als resultaat een heel matig verhaal met slecht geschreven personages , met name Rose en Holdo springen hier extra negatief uit .
Maar laten we eerlijk blijven , we kunnen niet alle schuld op Kennedy schuiven , Ryan Johnson is even zo zeer verantwoordelijk voor dit zwakke deel .

Pecore schreef:

Goh, er loopt weer eens een witte schurk rond en een held van het vrouwelijke geslacht of een niet-arisch ras, wat een schande zeg. Wat ben jij hier nou voor kruistocht aan het voeren, joh? Waar komt die opmerkelijke drang om witte mannen te beschermen vandaan? Zelfs het Star Wars universum - vol met rare wezentjes, robots en andere eigenaardigheden - denk je te moeten behoeden voor... ja, voor wat eigenlijk? Is het niet ontzettend vermoeiend om elke bad guy die je in eender welke film tegenkomt langs het kleurenpalet te leggen?

Tja als deze personages nou eens net wat meer diepgang zouden hebben gehad zodat ze wat geloofwaardiger zouden zijn overgekomen .
Wees eerlijk veel van de personages zijn op ras of sexe gecast en dat hoeft nog niet eens het probleem te zijn maar de doodsteek is gewoon de politiek correcte 1 dimensionale stereotypering .

avatar van mjk87
Het vervelende is, tot 15 jaar terug zag ik kleur niet eens. Maar als je dag in dag uit in de media bepaalde groepen hoort die zo focussen op kleur, ras, afkomst dan kan je ook niet eens meer onbevangen daar doorheen kijken,

avatar van Pecore
Tot twintig jaar geleden bestond iedere film uit een compleet blanke cast, de enkele zwarte acteurs die als schurken en verkrachters mochten opdraven daargelaten. Nu moet het toch wat diverser allemaal. Je kunt niet hameren op integratie en tegelijk alleen maar witte mensen op de tv gooien. Als je die diversiteit maar blijft typeren als politieke correctheid, vraag ik me wel een beetje af wie zich waar nou precies op focust.

Uiteraard snap ik het punt wel, men moet er niet in overdrijven. Maar zijn de karakters in Star Wars niet diepgaand en geloofwaardig genoeg vanwege hun sekse en ras? Dat geloof ik niet zo. Daarvoor spelen factoren als acteerwerk en scenario een grotere rol.

avatar van mjk87
Ik denk dat hierbij ook meespeelt dat zowel de donkere jongen als het Aziatische meisje (om ze even zo te noemen) vrij overbodige rollen spelen. Zeker in deze film. Op de aanwezigheid van Donnie Yen in Rogue One was naar mijn weten geen kritiek, allicht omdat die rol veel beter en nuttiger aanvoelde.

avatar van Pecore
Vooral die Aziatische meid vond ik weinig toevoegen. Ongeloofwaardig en oppervlakkig. Aan Finn heb ik mij niet gestoord.

Pecore schreef:

Richard Pryor , eddy Murphy, Denzel Washinton, Forest whitaker , Morgan freeman , Cuba Gooding JR
Will Smith , Lawrence Fishburne , Wesley Snipes , Samuel l Jackson , Don Cheadle , Sidney Poitier ,
Martin Lawrence , Charles s Dutton , Louis gosset JR, James Earl Jones , Sammy davis JR, Carl Weathers ,
Gregory Hines , Chris Rock .

Allemaal zwarte acteurs meer dan 20 jaar geleden die hun sporen meer dan verdient hebben en bijna altijd the good guy speelden .
en de lijst is nog verre van compleet dus wat klets je uit je nek man
lijkt erop dat jouw filmkennis wat te wensen over laat zal ik maar zeggen

avatar van Pecore
Mijn uitspraak was wat gechargeerd, hoopte dat je dat wel zou begrijpen. Doet echter niks af aan de door mij beschreven teneur. Is toch ook niks nieuws? Nu je toch Chris Rock aanhaalt: kijk voor de aardigheid eens wat stukjes terug van de Oscaruitreiking die hij presenteerde.

avatar van erniesam
Ben geen groot Star Wars fan, vind ze echter best vermakelijk. De OT vind ik leuk aan de ene kant vanwege nostalgie,. maar de trilogie is ook daadwerkelijk vermakelijk en onderhoudend. De prequels gaan ten onder aan teveel cgi en het werkelijk slechte acteren (wellicht doordat de acteurs constant met achtegrondprojectie werkten).

The Last Jedi presteert het om daadwerkelijk slechter te zijn dan The Phantom Menace, een hele prestatie. Er zitten zovel plotholes in, het acteren is door de bank genomen slecht en het is doorspekt met PC rommel. De humor is niet grappig, er zit geen spanning in... Ik heb er gewoonweg geen woorden voor. Zelfs als een op zichzelf staande film werkt het voor geen meter. Rogue One vond ik bijzonder geslaagd, dit gedrocht wil ik niet meer zien.

erniesam schreef:

Welke plotholes?

avatar van Captain Proton
Ben een Star Wars fan, maar vond deze deel echt tegenvallen. Cast, special effects en verhaal waren prima.
Alleen al in het begin van de film met zogenaamde humor, die bij echt niet grappig overkwam. Integendeel. Afijn, toch naar de film gekeken, want ik wilde weten hoe het gaat en ging met Luke Skywalker. Beetje hetzelfde verhaal, zoals met Luke Skywalker die door Dart Vader naar de keizer werd gebracht. Rebelse vloot die onder handen wordt genomen, etc. etc. Afijn, film uitgekeken en moet zeggen, vond 'm niet geweldig. Had meer van verwacht. En zo te zien, komt er weer een volgende episode.

avatar van Black Math
Meer variaties op een thema. Net als bij de vorige film heb ik hier het idee dat de sommige plotelementen hier overgenomen worden met een aantal wijzigingen om het niet helemaal als een kopie te laten overkomen. Zo doet de confrontatie bij Supreme Leader Snoke erg denken aan het einde van Return of the Jedi Het maakt dat het allemaal vertrouwd aanvoelt, maar verrassend is het allemaal niet.

Wat erger is, is dat deze nieuwe trilogie erg slecht zijn spanningsbogen afhandelt. Hoe degene eruit ziet die achter het masker schuilt is natuurlijk een interessante vraag, die in de originele trilogie pas op het uiterste einde beantwoord werd. Hier al halverwege de eerste film. Wie is de vader van Luke Skywalker kreeg een bijzonder verrassend antwoord in de originele trilogie. Hier is de onthulling van de ouders van Rey een complete anticlimax. De makkelijke manier waarop Snoke aan de kant geschoven wordt is ook behoorlijk jammer. Doet overigens denken aan het einde van Count Dooku in de prequels.

Rey is natuurlijk de Luke Skywalker van deze trilogie, en de keuze voor een vrouw voor deze rol voelt best wel fris aan. De cast krijgt natuurlijk SJW-punten voor diversiteit, maar die diversiteit voelt in deze film erg geforceerd aan omdat de verhaallijnen voor de zwarte heer en Aziatische dame behoorlijk zwak zijn en zelfs overbodig lijken aan te voelen. Een gemiste kans.

Wat de echte Luke Skywalker betreft, Mark Hamill kan nog steeds niet acteren, maar het valt hier wat meer op. Zijn verhaallijn doet ook een beetje afbreuk aan zijn karakter. Ik had het idee dat Luke het beste in een mens wilde zien in de originele trilogie, maar dat is dus niet langer zo in deze trilogie.

Uiteindelijk wat minder dan de voorganger. 1,5* dus.

avatar van Onceuponanytime
Laat de saga maar doorgaan; de ingrediënten van Star Wars zijn gekend en opnieuw van de partij. De lichtsabel werd doorgegeven; een nieuwe generatie staat op. The force continues