Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi | Star Wars: Episode VIII

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Rian Johnson
met Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

IH88 schreef:
De vraag is of dat erg is? Rey heeft ouders die bij de kijker al bekend zijn, of onbekende ouders. Beide zijn verhaaltechnisch interessant. Abrams stelt in TFA een vraag, en Johnson beantwoord deze in TLJ. Dat jij zegt dat ze geen idee hadden wat voor antwoord ze moesten geven is raar, want voor mij wordt er in TLJ toch echt een duidelijke en interessante keuze gemaakt. Met een zeer duidelijk idee erachter.

Datzelfde antwoord werd zelfs al in de TFA gegeven. Maz zei Dear child, I see your eyes. You already know the truth. Whomever you are waiting for on Jakku, they're never coming back. But there's someone who still could. Niemand bijzonder moest dus wel het antwoord zijn

avatar van sierrra
Theyre never coming back is een erg vreemd antwoord als ze blijkbaar op Jakku liggen begraven niet?

avatar van horizons
sierrra schreef:

Uh, nee. Iemand die dood is komt nooit terug.

avatar van Hando
Waarom? Dat lijkt me hun terugkeer vrij definitief uit te sluiten. Ik zie geen reden waarom dat per se moet betekenen dat ze de planeet definitief hebben verlaten. Het is een eufemistische manier bijvoorbeeld om te zeggen dat iemand dood is. Ze hebben haar verkocht en verlaten en zijn daarna gestorven.

horizons schreef:
Uh, nee. Iemand die dood is komt nooit terug.

Ze kwamen blijkbaar wel terug naar Jakku...In de context van wat Maz zegt gaat het er niet om of ze dood of levend zijn maar dat ze haar hebben verlaten. Waarom zegt Maz anders niet gewoon dat ze dood zijn.

avatar van horizons
sierrra schreef:

Om de hoop bij haar niet te ontnemen dat het misschien ooit wel zo zou zijn.

sierrra schreef:

Wij Nederlanders zijn direct en zouden dat niet als bot ervaren maar in het Engels is "they're never coming back" een gangbaar eufemisme voorbeeld en Jakku is blijkbaar groot genoeg om elkaar niet steeds tegen te komen. Bovendien is ze nog steeds verlaten wat pijnlijker is dan het enkel verliezen van je ouders.

avatar van sierrra
Gezien alle fan speculaties over wie de ouders van Rey zouden kunnen zijn en waarom ze is verlaten is die boodschap van dat ze dood zijn blijkbaar niet erg goed overgekomen na het uitkomen van TFA. We zien Rey in TLJ ook nog geen zekerheid hebben over het lot van haar ouders en als Kylo heeft gelogen, wat ik erg aannemelijk vind, hebben we nog steeds geen zekerheid. Ik denk dan ook niet dat Abrams (net als veel fans) erg blij was met de draai die Johnson hieraan heeft gegeven. We zien ook dat het visioen van Rey totaal wordt genegeerd in TLJ. In de teaser van TFA wordt met de "The Force is strong in my family" quote tevens gesuggereerd dat er wel degelijk familiebanden zijn. Ik vind het overigens geen probleem dat Rey een nobody is, maar doe dan niet zo vaag over haar afkomst in het eerste deel van een trilogy.

sierrra schreef:

Ik weet dat we hier filmmakers beoordelen maar soms kan het publiek ook wat beter zijn best doen om de film correct te interpreteren.

In die scene ligt het er vrij dik bovenop dat ze beseft dat Kylo Ren de waarheid spreekt. Ze zegt immers uit eigen beweging dat het nobodies waren en Kylo Ren vult alleen de details in. Het hele thema van de film en haar ontwikkeling is dat ze het verleden moet leren accepteren en naar de toekomst moet kijken. The beloning you seek is not behind you, it is ahead´. Het zou slecht schrijfwerk zijn als dat wordt geretconned

We zien ook dat het visioen van Rey totaal wordt genegeerd in TLJ.

In dat visioen werd ze achtergelaten bij dat varken. In overeenstemming met de gedachte dat ze is verkocht voor drinkgeld. Er wordt voor zover ik weet in ieder geval niets tegengesproken. Ik verwacht dan ook The Knights of Ren flashforward in 9 maar ik ga geen trailers en speculatie filmpjes meer kijken

Ik begrijp dat dat mensen op het verkeerde been kan zetten maar het is niet in de film zelf. Bovendien is het een, weliswaar begrijpelijke, overhaaste generalisatie. Zo kun je ook niet uit het mijn lichtzwaard, mijn vaders lichtzwaard en nu jouw lichtzwaard afleiden dat het dus de dochter is. Zeker niet als uit het vervolg duidelijk blijkt dat het niet zo is.

Ik denk dat ze er altijd vrij duidelijk over waren, vooral Daisy Ridley, en dat ze alle speculatie wel amusant vonden en niemand zijn plezier wilde ontnemen maar zich verkeken hebben op hoezeer dat een eigen leven is gaan leiden.

avatar van Shadowed
Top!

Wel een gave film dit. De originele Star Wars films hebben me niet erg gelegen, en ik ben nooit een fans geweest, maar de nieuwere versies vind ik stiekem wel erg gaaf. Vooral deze film van Rian Johnson valt absoluut op.

Mooie, visueel aantrekkelijke actie. De ongeloofwaardigheid spat er natuurlijk vanaf, en dat hoort zo. De karakters zijn leuk, er zitten (eindelijk) verrassingen in het plot en iedereen past wel een beetje. De film verveelt geen minuut van zijn lange speelduur.

Tof deel deze Star Wars 8 alweer. Geslaagde reeks, al vind ik de nieuwere versies wat beter, terwijl ik het er zeker mee eens ben dat de oudere delen wat meer iconische momenten kennen. Aangeraden, vooral onder de fans.

avatar van AC1
AC1
Shadowed schreef:
Top! Wel een gave film dit. Aangeraden, vooral onder de fans.

Vooral voor de fans?! Heel veel fans moeten er van walgen, ook zij die houden van de Disney Star Wars films.

avatar van Shadowed
AC1 schreef:

Op zijn beurt vinden een heleboel fans de film ook vast prachtig.
De fans waren niet tevreden over de Chinese actrice begreep ik? Die uiteindelijk door alle haat haar Instagram account had gewist.

avatar van AC1
AC1
Om eerlijk te zijn, de nieuwe Star Wars reeks zegt me totaal niks maar The Last Jedi hield me wel wakker. Vond ik het een goede film? Nee, maar ik vond 'm op de één of andere wel entertaining.

avatar van Warning
JacoBaco schreef:
O, ik kreeg de indruk dat je achter de mening van THE DAILY UPRISE staat.

Niet teveel baco'tjes, of in dit star war's geval groene melk, drinken JacoBaco!

avatar van LhKsoft
Geweldige film. Mijn favorieten waren toch de oorspronkelijke films uit de '70s, de delen 4 t/m 6. De delen 1 t/m 3 waren mij té commercieel, in navolging en om de jeugd die groot zijn geworden met Jurasic Park te behagen. De 7 was terug een goede opvolger van deel 6, en dit deel past mooi in dat rijtje.

Deze film was niet zo spectaculair als alle voorgaande films, in dat geval kun je zeggen dat deze film "rustiger" is. Maar desondanks heb ik van begin tot eind genoten.

Ik ben een echte fan van Star Wars. Voor mij zijn deze films het neusje van de zalm onder het sci-fi genre.

Elders in deze commentaren spreekt men over een hatelijke Chinese actrice. Ik zou niet weten wie men bedoeld. Allemaal acteurs die prachtig hun rol gespeeld hebben..

Dit is een film die jong en oud zal bekoren, maar.. je moet wel van het genre houden, want anders vind je er waarschijnlijk geen bal aan. Net zo min dat je mij kunt bekoren met horors en van drama's val ik in slaap.

avatar van Donucius
LhKsoft schreef:

Niet zo vreemd ook, want er speelt ook helemaal geen Chinese actrice in deze film .
Maar ik heb wel een vermoeden wie men bedoeld.

avatar van Lucaij
Luke redt nog enigszins de film in het laatste half uur. Disney heeft met deze film Star Wars verpest. En dan stel ik het nog mild. Jammer dat ze de interessantste personages uit het verhaal schrijven. Nu zitten we opgescheept met zielloze karakters als Finn, Rey en Rose wiens naam ik moest opzoeken.

Hopelijk koopt George Lucas het over een paar jaar terug, als Star Wars niks meer waard is.

ik vond hem leuk. alle kritiek is waar, maar fouten zijn ok, elke film heeft fouten. ik begrijp niet helemaal waarom mensen hier zo triggered over worden, star wars =/= titanic of lord of the rings, ik heb ze altijd gezien als leuke domme ci-fi actie films. en dat is wat ze zijn. niet's meer, niet's minder. ik ben er nog steeds helemaal gek van, maar op een of andere manier moet elke star wars film een compleet originele titanic zijn of de hele franchise is geruineerd en ik kan het niet begrijpen.

Ik ben geen Star Wars liefhebber, nooit geweest ook. Teveel pew pew pew, te weinig verhaal, teveel bombast, personages net te vaak niet lekker uitgewerkt en tenenkrommende dialogen.

Daar begint het al mee als Poe met zijn acties er verantwoordelijk voor is dat de halve vloot in no time vernietigd wordt, en hij vervolgens niet standrechtelijk geëxecuteerd wordt, maar slechts in rang wordt teruggezet. Dat gaat natuurlijk nergens over. En met de vlucht van het restant van de vloot wordt het er allemaal niet interessanter op. Bommenwerpers zijn wel leuk gedaan, maar wat worden ze slecht verdedigd.

Maar goed, even doorbijten. Ik wilde deze toch maar eens kijken, want mijn zoontje heeft een lightsabre en Mark Hamill doet de laatste keer Luke.

De scènes op het eiland zijn best aardig, mooie plaatjes maar de dialogen zijn matig. Grappige beestjes, Chewie is altijd leuk, maar qua script is het niet veel, en Daisy Ridley is met alle respect gewoon geen topacteur. Het irriteerde al snel.

Ik heb hem na ruim een uur dus maar uitgezet.

Het wordt nooit wat met mij en deze franchise.

avatar van Eddie Singer
Als TLJ geen Star Wars-film was, was het nog niet te doen. Een magere vijf-. De film is door bepaalde politieke correctheid en SJW's dood gemaakt. Vanwege diversiteit en gender zitten er teveel onnodige karakters in. Elke diepgang rondom interessante karakters ontbreekt volkomen. Nul informatie over Snoke. Over Rey wordt alleen maar vaag gedaan. Holdo? Wie is dat? Ze ziet er uit alsof ze van een gala geplukt is om snel een rebellen-groep te leiden. Een volkomen ongeloofwaardig karakter. Zo zijn er nog wel een paar. Een machtig ruimteschip, twee eigenlijk, worden in no time vernietigd. En allebei op een ongeloofwaardige wijze die niet in het SW-universum passen of tegen elke tactische militaire opstelling ingaan. Het karakter Huxe van de First Order zou een dreigend figuur moeten zijn...het is een clown. Luke Skywalker, HET ark-figuur waar heel veel om draait in Star Wars, is in Rian Johnson's verhaal het slapst denkbare aftreksel van de Luke Skywalker uit eerdere films. Hij is nog nét geen zwerver die aan de drank is. Deze SW-film is een belediging voor SW-fans. "The Force is female"? Sorry...de duistere kant van The Force dan zeker.

Schrijvers zijn geen goede regisseurs. En regisseurs zijn zeker geen goede schrijvers. De schuld van de ondergang van deze franchise ligt bij Disney...en uiteindelijk bij George Lucas die zijn ziel verkocht heeft aan de duivel. Disney...een muis die een mensen-val legt.

Episode IX...may The Force be with us...but I got a bad feeling about this...

avatar van DVD-T
Tales from a galaxy far, far away

Episode VIII: The Last Jedi

Abrams had met zijn "The Force Awakens" nieuw leven in Star Wars geblazen. En hoewel er natuurlijk tegen het zere been van veel Star Wars liefhebbers werd geschopt, waren ook veel fans erg tevreden over de nieuwe film en werden ook veel nieuwe mensen fan van de serie. De nieuwe film had genoeg actie, goede personages, maar vooral veel hart en chemie tussen de personages en acteurs. Vooral de relatie tussen Rey en Finn was magisch. Daarnaast stelde de film ook genoeg vragen. Vragen die we graag beantwoord hadden zien worden in "The Last Jedi". Vragen over het lichtzwaard, de Knights of Ren en de afkomst van Rey stonden centraal in "The Force Awakens". Helaas faalt "The Last Jedi" daar behoorlijk in. Of beter gezegd, de pay-off is niet zoals we het verwacht of gehoopt hadden.

Het aantrekken van Rian Johnson leek in eerste instantie een goede keuze. De man heeft met Brick en Looper bewezen dat hij met de genres toch iets behoorlijk fris en vernieuwend kon maken. Wat zou hij met Star Wars kunnen doen was de vraag. Het antwoord op die vraag kregen we toen "The Last Jedi" in première ging.

Het is totaal niet de film geworden waarop velen hadden gehoopt. Johnson slaat een compleet andere weg in met zijn verhaal. Ik ben niet degene die vernieuwing of verfrissing van een bepaalde reeks en/of genre meteen neersabel, maar Johnson gaat in "The Last Jedi" een behoorlijke stap te ver. Dat word meteen duidelijk in de eerste scene waarin onze held Poe Dameron het schip van Hux benadert. Wat een aanfluiting, die scene. Slaat de plank compleet mis wat de humor betreft. Als dat het niveau van het verder verloop van de film zou zijn, beloofde dat niet veel goeds. Helaas ging het op die voet verder. De scene tussen Rey en Luke, waar aan het eind van "The Force Awakens" naar gehint werd, moest episch worden. Om compleet afgedaan te worden met een moment waarvan je meteen alle hoop op wat de film gaat worden, opgeeft.

Dat soort momenten en humor, doen "The Last Jedi" vooral de das om. Maar het is niet alleen dat. De interactie tussen de personages, was wat Abrams film zo goed maakt. Dat is hier compleet verdwenen door de personages uit elkaar te trekken en ze te koppelen aan nieuwe oninteressante en irritante personages waar je helemaal niets om geeft, *kuch* Rose *kuch* Holdo. Maar ook de aanloop naar wat je weet wat een actierijk einde gaat zijn, duurt eeuwig voort met een hoop geneuzel over brandstof en de vonk van de rebellen. Scenes die totaal overbodig zijn door de uiteindelijke pay-off. De scene op Canto Bight voelt ontzettend misplaatst. Ook zijn er momenten waarop de film behoorlijk dood valt. Het tempo gaat er een aantal keren behoorlijk uit. Vooral in de scenes op de planeet waar Luke rondhangt zijn dooddoeners. De interactie tussen Rey en Kylo werken totaal niet en de chemie tussen Ridley en Hamill is compleet afwezig. Veel werkt dan ook nog eens toe naar confrontaties die daardoor gewoon niet werken en maakt Johnson zich er wel heel gemakkelijk vanaf door een van de sterkste personages uit de vorige film niet de momenten te geven die hij verdient. En dan is er nog dat laatste gevecht. Dat had geweldig kunnen zijn. Maar wat we krijgen is veel "talk-talk" en weinig "fight-fight".

Is "The Last Jedi" dan een complete mislukking? Dat is moeilijk te zeggen. Hoewel de film niet is wat fans van de film verwacht hadden, heeft de film ook ontzettend veel fans en word hij geroemd om de compleet andere weg die de film is ingeslagen. Voor mij moet de film het vooral hebben van kleine momenten. Momenten waarin een schip uit hyperspace komt, zijn lading dropt om vervolgens weer naar hyperspace te gaan. Dat soort kleinere coole momenten maken de film nog wel een beetje genietbaar. Maar ook een zeker gevechten waarin de kleur rood een hoofdrol speelt, zijn geweldig. Dat gevecht waarin Rey en Ren een hoofdrol spelen is een keer niet kapot ge-edit en dat maakt daarvan een geweldige actie scene. Maar daarna komt dan toch weer dat gemis terug van de fijne interactie tussen de personages. Vooral die tussen Finn en Rey. Wat blijf ik dat een geweldige relatie vinden.

Veel van de acteurs hebben er duidelijk plezier in. En dat is wel wat je voelt in "The Last Jedi". Iedereen wil ook zijn-haar best doen omdat het om een Star Wars film gaat. De enige die zich hierin totaal niet thuis lijkt te voelen, is Mark Hamill. Iets wat later ook door de acteur bevestigd is en wat ook te zien is in de geweldige docu die op de blu-ray staat.

Rian Johnson weet er filmtechnisch nog iets van te maken. Er komen toch een heel aantal briljante shots voorbij. Met dat moment van Holdo als hoogtepunt. Wat een wow moment zeg. En er komen meer van dat soort toffe momenten voorbij. Zowel klein als groot. De effecten zien er weergaloos en ook met de rest van de post-production elementen zit het ook zeker goed. Film technisch is er gewoon weinig aan te merken op "The Last Jedi".

We zijn natuurlijk allemaal benieuwd naar wat de laatste film in de Skywalker saga ons gaat brengen. "The Last Jedi" heeft behoorlijk wat invloed gehad op waar het in het volgende verhaal naar toe kan gaan. Kan Abrams iets herstellen van de schade die Johnson heeft aangericht? Gaan er nog antwoord komen op de vele vragen waar we nog steeds geen antwoord op gekregen hebben. Mijn zin in de ontknoping heeft dankzij "The Last Jedi" toch wel een behoorlijke deuk opgelopen. Abrams zou dus het beste uit zijn film, de acteurs en het verhaal moeten halen om mij weer te kunnen overtuigen over het niveau waar hij me begonnen is in "The Force Awakens". Ik zou graag zeggen dat ik er enorm naar uitkijk... maar dat is op dit moment helaas nog niet het geval....

avatar van IH88
Goed je weer terug te zien DVD-T

DVD-T schreef:

Serieus? Zou die scene nog maar eens goed bekijken...

avatar van DVD-T
sierrra schreef:

Serieus? Zou die scene nog maar eens goed bekijken...

Ja, serieus. Johnson maakt de keuze om shots langer aan te houden en de camera met de actie mee te bewegen. Iets wat in veel Hollywood films vandaag de dag zeldzaam is. Daarnaast is de choreografie erg goed, is er goed gebruik gemaakt van de set en de verschillende props en wapens. Het contrast tussen Rey, die nog niet heel goed is maar duidelijk wel getraind heeft sinds Force Awakens en Ren die een stuk zekerder en iets meer techniek in zijn zwaardkunsten beheerst. Allemaal elementen die het voor mij een geweldige actie scene maakt.

avatar van sierrra
Als je het zo bekijkt kan ik begrijpen dat je de scene goed vindt. Echter door het in het niets verdwijnen van wapens, het vechten tegen lucht in de achtergrond, het vele overbodige en nutteloze gedraai en het miraculeus missen van de rug van Rey kan ik niet echt van de scene genieten. Tevens kun je je afvragen waarom twee van de sterkste force users ooit tijdens het gevecht amper van de force gebruik maken...