Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi | Star Wars: Episode VIII

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Rian Johnson
met Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

avatar van horizons
Andere definitie van plotgat dan. Rare keuzes vallen daar bij mij niet onder.

En mijn roze bril heb ik al voor deel IV en VI nodig. Kan deel VIII best bij.

avatar van panax
visueel spektakel van begin tot eind
volgens mij een hele nieuwe verhaallijn wat starwars betreft en niet verkeerd
ik heb me prima vermaakt
maar ga de film zeker nog vaker zien
mooi vervolg op de force awakens !!

FlorisV schreef:

Een greep...

De complete casino scene is volstrekt overbodig omdat die doos van een Admiraal Holdo (Laura Dern, in Jurassic Park nog leuk om te zien, hier...brrrr) om raadselachtige redenen niets deelt met haar bemanning en zo'n wantrouwen in haar functioneren zaait dat Poe Dameron maar zelf wat gaat bedenken.

De ontmoeting met de codekraker is ook wel zeer toevallig.

Echte plotholes zijn fouten, maar er gaapt ook een enorm gat in het volstrekt lege karakter van Rey, waarvan we nog steeds niet snappen hoe ze zo snel haar force trucs heeft geleerd en de spiegelscene is even hol.

Voor wie het leuk vind foutjes (en cliche's) in een film aangewezen te zien, check Movie Sins op YouTube.

Je zou het zwijgen kunnen verklaren door de angst voor spionnen van the first order. De casino scene helpt het verzet dan wel niet verder maar het is wel essentieel voor de ontwikkeling van het personage van Finn. Hier leert hij niet alleen voor zichzelf en Rey te vechten. Hij is aan het einde volledig on board met het doel van het verzet.

Het verhaal van de stormtrooper die ontvoerd was als baby die moest meedoen met 'The first order' is ook meteen in het water gevallen. Finn had zo'n geweldige, ongeziene figuur kunnen zijn in de star wars wereld. Hij zou emotie kunnen tonen als hij zijn eigen broeders, die net als hij een slachtoffer waren van ontvoering en hersenspoeling, maar hij schiet zo psychopatisch aan flarden, wat de eerste scene in 'The force awakens' anders doet vermoeden. De vermenselijking van de stormtroopers en hun verhaal. Maar nee... want waarom zouden ze dat doen, als ze een dwaze boodschap kunnen neerzetten van vrouwelijke kracht en dwaze casino scenes. Erg gemiste kans om iets origineel te doen en om Finn een geweldige character te maken. Maar nu is het enkel een poppetje in de speelgoedzaak waar niemand zich mee kan spiegelen... erg jammer.

Visueel echt prachtig: 4*
Rian's verhaaltechnische en creatieve onkunde: 0,5*
Star Wars: +1*

Maakt 3* tot nu toe, maar ik denk dat ik na een herziening van de film toch de score weer zou moeten verlagen. Wat een absoluut verhaaltechnische ramp was deze film. Alsof Rian Johnson ons (klassieke SW fans) met opzet wilde vernederen door alles wat TFA voor hem had klaargezet door de plee te spoelen, zonder een grientje berouw.

avatar van Hando
Als het aan klassieke SW-fans had gelegen dan had deze film een speelduur van een uur of tien gehad. Ik had ook wat meer world building willen zien maar niet alles hoeft in een film uitgewerkt te worden. Genoeg comics, boeken en animatie-series voor de diehard-fan.

avatar van Graaf Machine
Na 9 maanden weer eens herbekeken, was benieuwd of mijn 5 sterren zouden blijven staan. Nou, met gemak. Een ijzersterke film.

Hando schreef:

Speelduur van 10 uur of 2 uur, dat maakt niks uit. Het compleet herschrijven van de kern van sommige karakters, de onlogische gebeurtenissen, de overdreven en kinderachtige politieke ondertoon; het heeft niets met speelduur te maken.

En het verhaal van een film moet niet uitgelegd worden met behulp van uitbreidingspakketten zoals boeken, games, etc. Als je niet creatief of kundig genoeg bent om je film begrijpelijk te maken, en ipv daarvan afhankelijk moet zijn van ander materiaal, faal je als filmmaker of op zijn minst als schrijver van een film.

avatar van Graaf Machine
Ik heb nog nooit een game, boek, stripverhaal of iets anders van Star Wars gezien, behalve de films, en het verhaal is mij perfect begrijpelijk.

avatar van sierrra
Het verhaal is wel begrijpelijk. Het slaat echter nergens op en is totaal niet in lijn met de voorgaande films...

avatar van Graaf Machine
Kan de lijn prima volgen.

JLjuju schreef:

Er is een verschil tussen informatie die nodig is om het verhaal te begrijpen en achtergrondinformatie die niet nodig is om het verhaal te begrijpen. De val van Ben Solo en the new jedi order hoeft niet tot in detail uitgewerkt te worden. Alles wat we moeten weten is dat Luke zich schaamt en schuldig voelt voor wat er met zijn neefje is gebeurd. De kern van deze film is de relatie tussen Ben en Rey. Wat dat betreft is het een groter gemis dat we niet gezien hebben dat Rey bij bewustzijn kwam en de kans had Kylo te doden maar uiteindelijk besloot het niet te doen. Dat is uiteindelijk interessanter dan de vraag van vele klassieke fans hoe Chewie en Rey elkaar weer vonden.

Verder offert Luke zich onzelfzuchtig op voor zijn vrienden en het verzet. Ik zie dat niet als out of character. Ik zie ook niet in waarom de politieke boodschap kinderachtig zou zijn. Amerika, Engeland en Frankrijk leveren op dit moment wapens aan KSA die gebruikt worden voor oorlogsmisdaden in Jemen. Lijkt me een actueel en relevant onderwerp.

Hando schreef:

Niemand zegt dat die boodschap kinderachtig is. Echter dit soort politieke boodschappen horen helemaal niet thuis in een Star Wars film. Als ik een politieke boodschap wil horen luister ik wel naar Den Haag vandaag...

sierrra schreef:

Elke star wars film kent zulke politieke boodschappen. De prequels zijn een grote aanklacht tegen Bush en the war on terror.

avatar van sierrra
Nooit iets van gemerkt... Vind het trouwens ook nergens op slaan.

avatar van Hando
Het is nochtans niet super subtiel. Maar los van dat, het is nogal bizar dat een serie genaamd Star Wars geen commentaar zou mogen geven over de moraliteit van wapenhandel. Ik heb geen idee waarom dat niet in een Star Wars film thuishoort.

Hando schreef:

Het gaat juist niet alleen over de moraliteit van wapenhandel, de film is doordrenkt, ten volle doordrenkt, met politiek correct links gedram. Dat meerdere gebruikers (en niet alleen op MovieMeter) dat ook opmerken zou een teken aan de wand moeten zijn.

sierrra schreef:

Helaas wel. Lijkt echter meer op een parodie...

Juistem, en hierbij een parodie op een parodie...

Star Wars: The Last Jedi as a Seinfeld Sitcom - YouTube

Warning schreef:

Doordrenkt nog wel. Ik denk dat mensen daar een beetje overgevoelig voor zijn geworden en soms net zo fanatiek zijn als SJW's. Als ik bijvoorbeeld kijk naar die scene met Chewie en de porgs dan zie ik gewoon wat comic relief en geen gedram om allemaal vegetariër te worden. We zien bijvoorbeeld Luke Skywalker een vis vangen zonder dat de film dat veroordeelt. The first order zou blanke hetero seksuele mannen in een kwaad daglicht moeten stellen terwijl één van de villians een vrouw is. Veel critici zijn net SJW's die overal hun pet causes zien en er te pas en te onpas over beginnen.

Hando schreef:

Chewie had die porg gewoon moeten opeten en de rest van die porgs met zijn bowcaster moeten bewerken. Hij is nog steeds erg pissed off door de dood van Han en erg lichtgeraakt...Helaas kregen we deze slappe hap scene.

Hando schreef:

Fanatiekelingen zul je altijd blijven houden, gelukkig is dit maar een minderheid. Helaas heeft deze minderheid, deze SJW's, onder leiding van Kathleen Kennedy wel hun invloed doen gelden op deze filmreeks. Echter, dat is bij lange na niet de enige reden dat de film door velen negatief ontvangen wordt:

Wat dacht je van Leia Poppins, de Jar Jar Binks van TLJ: Rose, Hoe Finn bepaalde situaties overleeft, de slechte grappen. Na 2 jaar wachten... komt een legendarisch filmkarakter weer op het scherm, hij krijgt zijn lichtzwaard en dan wordt een potentiële monumentale scene omgezet in een slechte grap. Het lijkt er dus op dat ook Rian Johnson zich tegoed had gedaan aan teveel groene melk en porg.

Warning schreef:

Je kunt elke film wel belachelijk maken als je maar lang genoeg kijkt. Wel heel erg handig van het keizerrijk om de escape pod van R2D2 en C3P0 ongemoeid te laten. Wat fijn dat Luke na 5 minuten instructie al raketten met de force kan richten. Wat makkelijk dat ze Leia's dodencel zo snel vinden in een ruimtestation zo groot als de maan. Wel heel erg lief van die accurate Storm Troopers om steeds te missen. Uiteindelijk is dat toch allemaal van minder gewicht dan de dynamiek tussen de personages en de fundamentele keuzes waar ze voor staan. Daar haalt SW mijn inziens zijn kracht vandaan. Overigens is Poe in het begin in character. Hij sprak ook op die toon tegen Kylo in TFA

avatar van krosnicky
IH88 schreef:
Wel apart dat er wordt gezegd dat Snoke zo makkelijk dood gaat. Mensen met de Force kunnen ook gewoon doodgaan doordat ze in tweeën worden gehakt door een lightsaber. Of door ouderdom (Yoda). Of is iedereen Qui-Gon, Darth Maul, Obi Wan, Darth Vader (alleen door stroomschokken van Palpatine) vergeten. En de machtige Palpatine wordt alleen in een luchtschacht gegooid en is al dood. Leia kan tenminste nog terugvliegen .
Het rijtje van Jedi en Sith die je daar opsomt klopt niet helemaal 1 van hen leeft nog zie star wars The Clone wars , star wars Rebels en Solo a Star wars story

avatar van IH88
krosnicky schreef:

Klopt. Ten tijde van mijn reactie was Solo nog niet uit. En ik moet nog wat seizoenen van Rebels en Clone Wars bekijken.

avatar van DDT
DDT
Toffe films allemaal maar de originele blijven de beste, nu is Disney de koe aan het uitmelken met elk jaar een nieuwe , daardoor is het allemaal een beetje te aan het worden en nu is het ook meer op kinderen gericht, ze geven dat zelf ook toe he dat is de markt nu.

avatar van Gang_Star
DDT schreef:

Daar komen ze inmiddels op terug, elk jaar een nieuwe film:

Niet langer elk jaar een nieuwe 'Star Wars'-film | Filmtotaal filmnieuws