• 10.980 nieuwsartikelen

Releasedatum: 29 februari 2024

• iTunes Bekijk via iTunes

• Bioscoop Te zien in 88 bioscopen

Plot Dune: Part Two

"Long live the fighters."

Paul Atreides vervolgt zijn mythische reis als hij zich verenigt met Chani en de inheemse bewoners van Arrakis, de Freman. Ze zijn op oorlogspad om wraak te nemen op de samenzweerders die Pauls familie hebben vernietigd. Geconfronteerd met een keuze tussen de liefde van zijn leven en het lot van het bekende universum, probeert Paul een verschrikkelijke toekomst te voorkomen die alleen hij kan voorzien.

Social Media

avatar van JJ_D

JJ_D

Meer van hetzelfde? Bloedstollend, meeslepend, hypnotiserend: het is sci-fi op z’n best. Met als interessante morele onderstroom, de latente vraag naar de werking van macht. Verandert gezag, zelfs als het wordt opgedrongen, mensen in geweldenaars. Is autoriteit verslavend, en werkt heerschappij een intrinsieke neiging tot tirannie in de hand? Daarvoor is de trilogie nog niet ver genoeg gevorderd, maar Paul Atreides’ worsteling wordt meer en meer voelbaar. Kan hij compasieus humaan blijven in omstandigheden die van hem het tegendeel lijken te verlangen? Of leeft ook hij naar het dictaat van zijn illusoire dwingelandij?

Intrigerend is bovendien dat er naast Pauls quasi opgedrongen positie als messias andere machtsspelletjes in beeld komen. Dat zelfs het keizerlijke gezag onderhevig is aan gekonkel in de coulissen, stelt de verhoudingen op scherp: het uitbreiden van de invloedsfeer is een proces van stelselmatige strategische consideratie, door uiteenlopende allianties gelijktijdig te overwegen. Daarmee wordt ‘Dune’ misschien een metafoor voor het gevaar van ondoorzichtige geopolitieke dynamieken: als vriend en vijand niet vanuit een morele afweging doch vanuit het eigenbelang worden bepaald, in wat voor wereld komen we dan terecht? (Lees: de VS steunt Israël?)

Tegenover de schijnbaar obligate terreur van Paul, plaatst Chani echter de puurheid en oorspronkelijkheid van het geloof in verbinding en naastenliefde. Benieuwd hoe dat spoor zich in het derde luik zal ontwikkelen…

En verder? Vakwerk, uiteraard. Veel geweld, alle toeters en bellen, bombarie tot en met…wat je noemt, guilty pleasure?

avatar van Mondragon

Mondragon

Ik kom maar niet door deze film heen.

avatar van Alathir

Alathir

• 2070 berichten

Beter dan deel 1. Iets duidelijker wordt het allemaal al blijft het behoorlijk vaag allemaal vind ik. Ik heb geen idee waar het naartoe zal gaan, dus dat is op zich wel goed. Het intrigeert, het is prachtig in beeld gebracht, de acting is geloofwaardig en goed, Austin Butler maakt ook in deze film weer een geweldige impressie. Ik vind Chalamet wel ok, maar ik denk dat Austin hem in het echte leven zo zou afmaken in een gevecht dus erg geloofwaardig was dat niet. Nog 1 film en dan eens heel de trilogie herzien denk ik. Van mij mag Villeneuve dan nog eens een film maken zoals Prisoners, meer thrillergericht ipv steeds te neigen naar sci-fi.

avatar van Malvlex

Malvlex

Keutul schreef:
Mooie beelden, mooi gemaakt, maar het verhaal is erg cliché en op momenten vind ik de film slaapverwekkend. Het is te nep en overdreven voor mij en geen diepgaand neergezette persoonlijkheden om me in te kunnen leven. Twee kinderen die deze wereld gaan redden? Veldslagen waar iedereen met messen vecht terwijl er ook geweren en bommen zijn? En die traan van haar die hem weer tot leven wekt…. hou op…

Net nog eens in de bioscoop gekeken, deze keer in een zaal met 4K en Dolby Atmos. Wederom flink wow effect wat audiovisueel spektakel aangaat.

Echter had ik nu wat meer focus op de inhoud en daar vielen me toch een paar dingen op:
1. Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom Paul qua keuze veranderd van "macht is niet belangrijk" en "ik ben niet de messias" naar dat ie dat juist wel vindt. Zeg maar vanaf het moment dat ie naar het zuiden vertrekt. Dat wordt in de film niet goed uitgelegd, misschien in de boeken wel?

2. Niet zo zeer kritiek op de film zelf maar meer in het algemeen: waar ik in het algemeen niet zo weg van ben is van die allesbepalende, maar op de achtergrond sturende religieuze groepen. In dit geval Bene Gesserit, maar bijv. ook de Sparrows in Game of Thrones.

3. Wederom, hier kan de film niets aan doen (maar het boek), maar ik hou eigenlijk toch niet zo van onuitgelegde bovennatuurlijke krachten, in dit geval de stem. Dat maakt het voor het verhaal altijd wat "te" makkelijk: oh hoe kunnen we dit doen? Nou gewoon, even een bevelende stem toevoegen.

Ik ga morgen het boek kopen, even kijken of dat mijn vragen beantwoordt.

Verder wederom gaaf om in de bioscoop te zien waar Atmos goed tot zijn recht kwam.

avatar van eRCee

eRCee

• 1927 stemmen

Malvlex schreef:
1. Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom [...] Dat wordt in de film niet goed uitgelegd, misschien in de boeken wel?

Volgens mij heeft het te maken met dat blauwe drankje wat hij drinkt. Daarmee heeft hij de toekomst kunnen zien, of eigenlijk potentiele toekomsten. Hij zegt dan iets als dat er vele wegen naar de ondergang leiden maar dat er ook een smal pad is waarin het huis Atreidis zegeviert.

Tja, wel aardig, maar ondanks de schitterende beelden en topcast kan het me nooit helemaal boeien.

Heeft voor mij ook geen Staar Wars waarde of zo.

Vonde het eerste deel ook wat boeiender trouwens.