Matewan (1987)

geregisseerd door John Sayles
met Chris Cooper, James Earl Jones en Mary McDonnell

West-Virginia, 1920. Mijnwerkers van een groot mijnbedrijf gaan in staking. Vakbondsactivist Joe Kenehan wordt gestuurd om de mijnwerkers te helpen en hij besluit de groepen Italiaanse, zwarte en blanke mijnwerkers bij elkaar te brengen.

Docudrama-achtig verslag van de gebeurtenissen die leidden tot het "bloedbad van Matewan" in mei 1920. Regisseur Sayles neemt de vrijheid om het drama hier en daar enigszins aan te dikken, maar daardoor slaagt hij er wel in om de spanning van lieverlee te laten oplopen. Gave rol van de als altijd onverstoorbaar ogende Chris Cooper als vakbondsman.
Meer dan de moeite waard.

Een vakkundig gemaakt, authentiek overkomend (al zal er best wat gemanipuleerd zijn), meeslepend, krachtig en tegelijk bedachtzaam verhaal over de mijnwerkersonrust in het jaar 1921 in het centrum van de Amerikaanse mijnstreek. Een film ook over de relatie tussen religie, vakbond, socialisme en communisme, die werkelijk schitterend gefotografeerd was. Een van de hoofdpersonen, een 14-jarige jongen die in de kerk preekte, werd wat al te volwassen geportretteerd.

Ja. Zeker een sterke film.
Hoewel je De Internationale soms iets té nadrukkelijk op de achtergrond hoort klinken.

Edoch, een beetje overlooked hier en in de filmbuffwereld.

avatar van mrklm
Reconstructie van de gebeurtenissen die in 1920 leidden tot The Coal Mining Massacre bij Matewan, waarbij 10 doden vielen. Chris Cooper speelt Joe Kenehan, een vakbondsman die probeert mijnwerkers in West-Virginia te verenigen in de hoop zo de erbarmelijke werkomstandigheden en het extreem lage loon te bestrijden. De werkgevers schuwen echter geen enkel middel om de mijnwerkers op de knieën te krijgen. Dat begint met het inzetten van een groep stakingsbrekers, bestaande uit zwarte arbeiders en immigranten. Wanneer die zich aansluiten bij hun collega's, gaan de bazen over tot dreiging met geweld en andere vormen van intimidatie.
John Sayles regisseerde en schreef het scenario en levert een film op die op alle punten verzorgd is: sterk gecast, met goede karakteriseringen en veel aandacht voor historisch detail. Het resultaat is een boeiende, vaak spannende film over een onderwerp dat in andere handen wellicht teveel was vervallen in gepraat. Een waardige verfilming van een zwarte pagina uit de Amerikaanse geschiedenis. Zeer de moeite waard.