Coco (2017)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Adrian Molina en Lee Unkrich
met de stemmen van Anthony Gonzalez, Gael García Bernal en Benjamin Bratt

Miguel is een enthousiaste, twaalfjarige jongen die in Mexico woont. Hij ontdekt een eeuwenoud mysterie dat hem naar een bijzondere en onverwachte reünie leidt. Tijdens Día De Los Muertos komt Miguel terecht in de fantastische wereld van de doden. Daar ontmoet hij de oudere generatie, leert hij wat zijn plaats binnen de familie is en hoe families door de tijden heen verbonden blijven door een eenvoudige herinnering.

avatar van Ajax&Litmanen1
TornadoEF5 schreef:
Als het je stoort, report dan en zet er bij: "troll". Als je massaal reportet is het probleem zo opgelost.

Waarom zou iemand niet de laagste score mogen geven? Zelfs al is de redenering ontzettend slecht.

avatar van lagaiske
Je zegt het net zelf:de redenering slaat echt nergens op.

avatar van Ajax&Litmanen1
lagaiske schreef:
Je zegt het net zelf:de redenering slaat echt nergens op.

Dan nog mag het toch? Schijnbaar heeft hij geen beste smaak. Ik vind het erger als mensen stemmen die roepen dat ze de film na 20 minuten af hebben gezet.

avatar van lagaiske
Straks ga je me nog vertellen dat sharknado geen 5 sterren waard is!

avatar van Jazzthieve
DeKoning. schreef:
Vanavond bekeken. Mijn god. De animaties zijn echt van een bedroevend niveau en de film wist emotioneel gezien nauwelijks te raken. Voeg daar nog het flinterdunne plot aan toe en je hebt een film die de middenmaat nog niet eens overstijgt. Komt niet eens in de buurt van pakweg een "Finding Dory".

Waardeloze Pixar film. Snel vergeten!

Geregistreerd in 2013, 6 stemmen in totaal en allen zijn trol stemmen. Gast is gewoon een trol, heeft de film gewoonweg niet gezien, niets van wat hij zegt geeft aan dat ie werkelijk de film heeft gezien.

De film heeft bloedmooie animatie, vooral de kleuren "poppen" van het scherm af. Er zit behoorlijk wat muziek in de film wat voor mij meestal iets is wat ik liefst vermijd maar voor deze film past het volledig. Sommige elementen in het plot zie je van ver aankomen zoals Hector die zijn echte voorvader is. Leuke film die zoals de meeste Pixar films moeiteloos aan die "heartstrings" trekken. Aanrader 4*

avatar van Filmkriebel
Geweldige Pixar prent. Dia de Muertos is al cultureel erfgoed, maar Coco mogen ze ook tot erfgoed maken wat mij betreft. De animatiefilm toont namelijk heel wat Mexicaanse folklore in een prachtig uitgewerkt en zelfs tijdloos verhaal: familie, het blijven herinneren van je dierbare overledenen, de geestengids, de goudsbloem, de mariachi... Een hartverwarmende film die zo goed als zeker een traantje zal weten te trekken; misschien ontroerde het mij ook wel omdat ik onlangs ook mijn eigen "'mama coco" ben verloren en de herinnering aan haar nog sterk is. Een Pixar die vele generaties mee zal gaan mark my words... Wie dit een waardeloze Pixar vindt heeft dringend psychiatrische hulp en bijstand nodig.

Schitterende familiefilm. Mooi verhaal, leuke humor en uiteraard een happy end!

Genoten van deze film. Film bleef ook daarna nog in mijn hoofd zitten.

Uitstekende film over een familie waarin muziek al generaties verbannen is totdat de jongste een gitaar oppakt. Een origineel verhaal waarin de Mexicaanse cultuur mooi is verwerkt. De animaties zijn prachtig (zoals gewend van Pixar) en de film bevat een paar mooie liedjes. Onderhoudend van begin tot eind en een ontroerende plottwist.

avatar van korenbloem02
'Gewoon' weer een leuke pixar. Prachte animatie vooral als je hem in UHD kunt zien. Echter heeft pixar een aantal films gemaakt wat genre overstijgend is en mij tot denken aan zet (Ratatouille, Inside Out, Up, Wall-E) en dat zorgt er voor dat films als deze een beetje als gewoontjes worden ervaren.

avatar van DVD-T
"El Mariachi"

Vanaf het "Kubo" moment in de film, waar Miguel op precies dezelfde wijze alle snaren van zijn gitaar raakt om een akkoord te spelen. Maar in plaats van velletjes papier krijgen we hier bladeren en worden we geïntroduceerd in de wereld van de doden. Ook leuk om zo een beetje het idee en de achtergrond van Dia De Los Muertos te leren. Velen kennen het wel uit verschillende films, waar het vaak dient als beeldvulling vanwege de vele kleuren, mooie kleuren en creaties en de uitbundigheid.

Met die "beeldvulling" zit het ook hier heel erg goed. Het land van de doden ziet er echt prachtig vormgegeven uit. Maar ook alle personages zien er fantastisch uit. De versieringen op de schedels is een erg leuke touch. Het verhaal is best aardig en werkt als geheel erg goed. Maar het zijn vooral de kleine, wat stillere momenten die echt impact maken. Zeker richting het einde weet Pixar weer heel wat los te maken. Erg knap hoe ze je echt onderdeel uit laten maken van hun films in plaats van alleen maar toeschouwer te zijn.

Wederom een Pixar film met liefde gemaakt. Prachtig gemaakt, leuke personages en een aantal hele mooie kleine momenten. Erg mooie score ook weer van Michael Giacchino.

avatar van Black Math
Ik heb een morbide fascinatie met de dood, wat vooral tot uiting kwam tijdens vakanties in sommige katholieke landen in Europa waar ze soms de resten van heiligen tentoonstellen in de kerken. Ik herinner me een kerk in Oostenrijk waarin we waren gevlucht vanwege een hevige onweersbui. In de kerk bleek een vitrinekast met schedels te staan die met elke bliksem natuurlijk extra oplichtten, wat natuurlijk voor een heerlijk morbide sfeer zorgde.

Het hele idee van Día de Muertos spreekt mij dan ook erg aan, dus wat dat betreft was dit wel een film die me interessant leek. Uiteindelijk is deze film verre van morbide, maar toch de moeite waard. Het geheel is erg kleurrijk geanimeerd, vooral het land van de doden. Het verhaal, waarin de hoofdpersoon in de familiegeschiedenis duikt, weet te amuseren en soms ook te ontroeren. Minpuntje is wel dat het een beetje moraliserend is over hoe belangrijk familie is; dergelijke moraaltjes horen helaas bij de huidige films uit de Disney stal waar Pixar ook bij hoort.

Positief is dan weer dat de muziek niet zo vreselijk is als in de meeste nieuwe Disney films, die qua muziek nogal grootst willen uitpakken. Dergelijke bombastische soundtracks zijn zelden aan mij besteed en je kan vaak ook niet eens goed horen wat ze nu zingen. Sommige liedjes hier pakken ook grootst uit, maar worden gezongen door een minder sympathiek persoon, terwijl ze eerder klein gehouden worden door de sympathiekere personages en dat sprak me wel aan.

Of het allemaal authentiek kan ik niet zeggen, maar de Mexicaanse dame waarmee ik de film keek was erg te spreken was over de moeite die de makers gestoken hebben in het zo trouw mogelijk afbeelden van de Mexicaanse cultuur, dus blijkbaar zit het wel goed. 3,5*.

avatar van Warning
Prima Pixar, kleurrijke familiefilm met Mexicaanse cultuur en folklore. Ik ben het wel eens met het minpuntje dat Black Math al aangaf, namelijk 'dat het een beetje moraliserend is over hoe belangrijk familie is; dergelijke moraaltjes horen helaas bij de huidige films uit de Disney stal waar Pixar ook bij hoort.'

avatar van Captain Proton
kennyg schreef:
Genoten van deze film. Film bleef ook daarna nog in mijn hoofd zitten.

Inderdaad, na een dag moest ik er nog steeds aan denken. Gebeurt me niet vaak. Een leuke film met hier een daar ook leuke humor, zoals 'Eh... gaan we vertellen dat in een dodenrijk geen toilet is?" en waar een onderkaak eraf valt, omdat de persoon verbaasd kijkt. Moraal zit inderdaad er weer dik op. Familie is belangrijk.

avatar van cantforgetyou
Erg leuke film hoor. Zeker weer een juweeltje van Pixar en Disney. Mooie animatie. Het verhaal is niet kinderachtig. Interessante manier om het hiernamaals te laten zien op deze manier. Ik hoopte nog wel te horen waar je heen gaat als je totaal vergeten bent. Dat wordt niet uitgelegd. Maar het jochie is aandoenlijk om naar te kijken. Zeer de moeite waard.

avatar van Rodger
Prima animatie,.. mooi gemaakt, leuk verhaal.. en veel bonte kleuren.
3.5 ***