Coco (2017)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Adrian Molina en Lee Unkrich
met de stemmen van Anthony Gonzalez, Gael García Bernal en Benjamin Bratt

Miguel is een enthousiaste, twaalfjarige jongen die in Mexico woont. Hij ontdekt een eeuwenoud mysterie dat hem naar een bijzondere en onverwachte reünie leidt. Tijdens Día De Los Muertos komt Miguel terecht in de fantastische wereld van de doden. Daar ontmoet hij de oudere generatie, leert hij wat zijn plaats binnen de familie is en hoe families door de tijden heen verbonden blijven door een eenvoudige herinnering.

avatar van Gang_Star
Sterke Disney Pixar film die zich afspeelt tijdens de Día De Los Muertos. Een enerzijds vreemde film doordat de film zich vooral richt op de doden en het hiernamaals, maar welke uiteindelijk wel wordt verteld op de kenmerkende Disney wijze. En dus een verhaal met voldoende humor, wat minimale spanning en leuke personages. Enerzijds hartverwarmend en anderzijds bijna ontroerend wanneer Miguel de levensloop van zijn grote idool en zijn grootvader leert kennen. Uitgevoerd in een visueel prachtige wereld.

avatar van Flat Eric
Doodleuk.

Een wel heel apart en vreemd onderwerp om aan kleine kinderen, de hoofddoelgroep, voor te schotelen, vooral als je niet in Mexicaan bent, maar als het hiernamaals er zo kleurrijk en vrolijk met grappige personages en fijne fantasiedieren er uit ziet dan kom je er dus mee weg.
Het verhaal met als rode draad familiebanden, is wel heel leuk maar ik hou persoonlijk niet zo van die animatiestijl, ik vind het eigenlijk heel lelijk. Het overmatige hysterische kleurgebruik en de toch wel grappige skeletten hebben dan ook mijn kijkzin gered.

avatar van K. V.
Deze animatiefilm eens bekeken en vond het wel een mooie film. Heel mooie en kleurrijke animatiefilm en toch ook wel een origineel verhaal. Niet het meest bekende feest bij ons, maar vond het toch wel eens interessant.
Verder was de speelduur wel goed, niet te lang en niet te kort.
De moeite om gezien te hebben.

avatar van chevy93
Disney-Pixar, een hoog gemiddelde, een druilerige zondagmiddag. Kortom, de perfecte omstandigheden voor een film als deze.

Een bijzonder creatief uitgangspunt en visueel ziet het er zoals gewoonlijk uitstekend uit. Jammer alleen dat het verhaal zich verder vrij clichématig ontvouwt. De personages zijn vlak, voorspelbaar en weinig memorabel. Coco doet wat je mag verwachten, je (ruim) anderhalf uur onderdompelen in haar wondere wereld, maar ontbeert de inventiviteit om de karakters even kleurrijk te maken als de wereld waarin ze zich bevinden.

avatar van Ebenezer Scrooge
Het wil maar niet boteren tussen mij en Pixar. De liefde voor het oude Disney werk zit kennelijk zo in mijn genen vastgebeiteld dat de D in DNA in mijn geval voor Disney staat.
Niet dat ik het slecht vind, absoluut niet. Ik zie ook wel in waarom mensen dit fantastisch vinden. Vind het bij tijd en wijle ook best grappig en superlief en het is allemaal schitterend getekend. De achtergronden met name, over de poppetjes ben ik dan weer iets minder te spreken. De kat aan het einde bijvoorbeeld, heel slecht gedaan.
Nee, het zijn vooral de typische Disney ingrediënten die ik mis. Het sprookjesachtige, sprookjesachtig als in Grimm-sprookjesachtig. Het bos dat vaak als decor dient. Een duidelijk aanwezige villain van vlees en bloed die iedere keer weer de rust komt verstoren. En niet te vergeten de dieren! Er komt weliswaar een hond in voor, maar heel veel aandacht krijgt dat niet. Finding Nemo, A Bug's Life en Ratatouille vormen hierop een uitzondering en laat die films nou net mijn favoriete Pixars zijn. Met auto's, speelgoed en robots heb ik eenvoudigweg niet zo veel.

Op tekenfilmgebied ben ik dus iemand van de oude stempel. Maar misschien, hopelijk, zie ik ooit nog het licht.