• 8.480.020 stemmen

Met onder meer: Ryûnosuke Kamiki en Mone Kamishiraishi

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 2 november 2017

Plot Kimi no Na Wa.

"It Takes Years to Find The Right Person to Ask... What's Your Name?"

Mitsuha is de dochter van de burgemeester van een klein bergdorpje. Ze is een studente die samen met haar zus bij haar grootmoeder woont. Ze is erg ongeïnteresseerd in de shinto-rituelen en heeft geen zin om haar vader te helpen met de verkiezingsstrijd. Ze droomt ervan om het saaie dorpje te verlaten en haar geluk te proberen in Tokio. Taki is een student in Tokio die parttime werkt in een Italiaans restaurant. Elke nacht heeft hij een vreemde droom waarin hij verandert in een meisje dat in een bergdorpje woont.

imageimageimageimageimageimageimageimage

eRCee (moderator films)

Gruwel.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

De melige kitsch die Shinkai in felle kleurtjes uitscheidt, ook bij Your name kan ik er weer heel weinig mee. Personages en verhaal zijn van een puberaal niveau, en qua uitvoering is het niet veel beter gesteld. De stemacteurs overacteren erop los en de muziek is tergend. Niet alleen de k-pop overigens, ook het gebrei van piano en viool, vrijwel continu aanwezig, is een niet te miskennen teken van wansmaak. Wat ik wel aardig vond was een moment van racking focus en de time-lapse, waarmee dus de werking van een camera geïmiteerd wordt. Maar verder is Shinkai een naam om snel te vergeten.

avatar van Bacon

Bacon

Anime is niet echt mijn ding, maar dit is wel een mooie. Elk frame is een kunstwerk opzich, en de beelden en geluiden van Tokyo roepen warme gevoelens op.

avatar van TMP

TMP

Een over het geheel genomen mooie animatie, al zitten sommige scènes tegen het kitscherige aan. De muziekkeuze is niet altijd even geslaagd. Het plot is wel geinig en zeker de moeite waard. Naar het einde toe wordt het wel wat ver en lang doorgedreven, dat had wat mij betreft iets minder gemogen. Geen hoogvlieger, maar voor een keertje wel de moeite waard.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 12026 berichten

RC heeft zeker een punt in bijna alle zaken die ie aanhaalt, maar het werkt toch wel erg lekker. Vooral de afwisseling is fijn.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Van Miyazaki en Studio Ghibli zag ik intussen alles, maar vreemd genoeg is dit mijn eerste van Shinkai. Het is direct een schot in de roos gebleken. Prachtige animatiefilm met een zeer sterk en boeiend plot. Het plot waarbij een jongen uit Tokyo van lichaam wisselt met een plattelandsmeisje is aandoenlijk en mooi uitgewerkt.

Het levert ook een aantal grappige situaties op die één van beide personages in verlegenheid brengt. Daarnaast speelt het kosmische gegeven en het begrip tijd ook een belangrijke rol in het verhaal. De animatie is gewoon prachtig en ook de ondersteundende soundtrack mocht er zijn. Your name weeft moeiteloos enkele genres bij elkaar van romantiek over drama en mysterie. Fijn!

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Heel mooie, warme en ontroerende film. Dit soort films liggen me duidelijk wel. Qua animatie één van de mooiste geanimeerde films die ik ooit gezien heb. Volgens mij is dat wel een trademark van regisseur Shinkai, maar ook het verhaal is heel mooi. De magie is zeer duidelijk aanwezig. Het is een heel interessant uitgangspunt, en gaandeweg worden meer elementen toegevoegd die het interessant en boeiend houden, maar soms ook wel vrij complex, dus je moet de aandacht er wel bijhouden. Toch een van de hoogtepunten die anime/animatie te bieden heeft.

avatar van Crazyboy

Crazyboy

Hoewel het verhaal redelijk goed te volgen is, was ik af en toe toch flink verward. Dat deed niets af aan de ervaring, want toen de aftiteling in beeld kwam voelde ik bijna tranen opspelen: iets wat mij nooit gebeurd. Ik vond het echt een goede film en zat er helemaal in. Al heb ik verder wel weinig ervaring met anime, deze kijk was onderdeel van mijn eerste anime reis, langs de meest gewaardeerde anime films. Tot nu toe wel mijn favoriet, na het kijken van een stuk of 10 titels (veelal klassiekers).