Kimi no Na Wa. (2016)

Japan
Animatie / Romantiek

geregisseerd door Makoto Shinkai
met de stemmen van Ryûnosuke Kamiki en Mone Kamishiraishi

Mitsuha is de dochter van de burgemeester van een klein bergdorpje. Ze is een studente die samen met haar zus bij haar grootmoeder woont. Ze is erg ongeïnteresseerd in de shinto-rituelen en heeft geen zin om haar vader te helpen met de verkiezingsstrijd. Ze droomt ervan om het saaie dorpje te verlaten en haar geluk te proberen in Tokio. Taki is een student in Tokio die parttime werkt in een Italiaans restaurant. Elke nacht heeft hij een vreemde droom waarin hij verandert in een meisje dat in een bergdorpje woont.

avatar van eRCee
Gruwel.

avatar van eRCee
De melige kitsch die Shinkai in felle kleurtjes uitscheidt, ook bij Your name kan ik er weer heel weinig mee. Personages en verhaal zijn van een puberaal niveau, en qua uitvoering is het niet veel beter gesteld. De stemacteurs overacteren erop los en de muziek is tergend. Niet alleen de k-pop overigens, ook het gebrei van piano en viool, vrijwel continu aanwezig, is een niet te miskennen teken van wansmaak. Wat ik wel aardig vond was een moment van racking focus en de time-lapse, waarmee dus de werking van een camera geïmiteerd wordt. Maar verder is Shinkai een naam om snel te vergeten.

avatar van Bacon
Anime is niet echt mijn ding, maar dit is wel een mooie. Elk frame is een kunstwerk opzich, en de beelden en geluiden van Tokyo roepen warme gevoelens op.

TMP
Een over het geheel genomen mooie animatie, al zitten sommige scènes tegen het kitscherige aan. De muziekkeuze is niet altijd even geslaagd. Het plot is wel geinig en zeker de moeite waard. Naar het einde toe wordt het wel wat ver en lang doorgedreven, dat had wat mij betreft iets minder gemogen. Geen hoogvlieger, maar voor een keertje wel de moeite waard.