Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Thriller

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

'Parasite' volgt twee gezinnen waarbij elke persoon over unieke eigenschappen beschikt. Zo is er Ki-taek en zijn werkloze gezin. De gezinsleden krijgen een bijzondere fascinatie voor de familie Park waarop ze erg gelijken, maar op vlak van uiterlijk er heel anders uitzien. Dan raken ze allen verwikkeld in een onverwachts voorval en wanneer hun leven bedreigd wordt, moeten de gezinsleden zich verenigen om het gevaar het hoofd te bieden.

• Vanaf 28 november in de bioscoop

avatar van Rvdz
Hoor hele enthousiaste berichten uit Cannes, hoop dat deze snel opgepikt word hier.

avatar van Knisper
Krijgt vast wel een release.

avatar van timmienoelie
Gouden Palm!

avatar van Bacon
Ben benieuwd!

avatar van Basto
Opmerkekijk, vond zijn eerdere werk doorgaans best zwak.

avatar van blurp194
Zo'n beetje de samenvatting van wat ik graag mag zien in een film. Perfect mooie beelden, een heleboel interessante en/of absurde details, en een verhaal met een serie geniaal getimede plottwists die ik echt niet aan zag komen. En ook nog wat van die kleine dingetjes die later toch ineens cruciaal blijken te zijn. Daar boven op nog is de film af en toe ook gewoon hilarisch. Dat begint al meteen mooi met de zoektocht naar waar in huis de wifi werkt, of met de gratis insectenverdelging.

Waar ik met Aziatische arthouse films nogal eens last van heb is het cultuurverschil waardoor een groot deel van de situaties niet overkomt of niet werkt. Daar is in dit geval nauwelijks sprake van - misschien dat er nog steeds dingen zijn die me ontgaan zijn - zeker al omdat ik de film met Franse ondertitels zag, en zo goed is mijn Frans nou ook weer niet. Maar wat ik zeggen wou, de film is toegankelijk.

Over de cinematografie, meteen in het begin al met de aantiteling precies netjes in het rechtse van de vier raampjes dacht ik dat dat wel goed zou zitten. En dat kwam ook uit, misschien werken niet alle beelden even goed maar er zit genoeg in om fijn naar te kijken, en een paar shots zijn erg mooi gedaan en voor zover ik even weet ook origineel.

Maar, ik kom er weer op terug, het sterkste is wel het verhaal en de manier waarop het verteld wordt. Waar ik normaal wel wat probeer op te letten dat ik geen spoilers opschrijf, daar hoef je bij deze film geen zorgen over te hebben eigenlijk - het geheel is sowieso nauwelijks na te vertellen. En zelfs al weet je hoe het gaat en heb je wat details gehoord, de timing is zo sterk dat dat denk ik nauwelijks iets uitmaakt. Ook echt zo'n film die je vaker dan een keer zien kan.

Knisper schreef:
Krijgt vast wel een release.

Dat klopt:

Vanaf 28 november in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van El ralpho
Schijn bedriegt

Het kostte mij behoorlijk veel moeite om de eerste zin voor deze recensie uiteen te schrijven, omdat het bijna onmogelijk is dit Zuid-Koreaanse werkje te omschrijven. Uniek is er in ieder geval zeker een goed woord voor, evenals, komisch, dramatisch en verrassend. Hoe minder je op voorhand weet hoe beter, en ik kan een ieder adviseren om zichzelf zo min mogelijk in te lezen voor je besluit hieraan te beginnen. Het belangrijkste om te weten is dat Parasite absoluut de moeite waard is, en dat dit vooral interessant is voor de mensen die wel houden van een mindfuck met verrassende plottwist.

Grootste nadeel aan dit werkje vond ik persoonlijk dat deze van wel erg veel toevalligheden aan elkaar hing, waarbij ik dan met name doel op het feit dat naast de familie van Ki-taek ook de voormalig huishoudster een verborgen agenda had tegenover de familie Parker -lees haar man verborgen houden in de kelder- en dat zij hier nooit iets van in de gaten hebben gehad, ook al waren ze niet op de hoogte van de kelder zelf. Hoe ingenieus en sterk uitgedacht de plot ook is: het voelt allemaal net iets te toevallig en in staat van het verhaal gesteld aan. Het riep bij mij in ieder geval wel een enkele keer een "ja hoor" reactie op omdat het verhaal hierdoor soms te ongeloofwaardig aanvoelde.

Het gaat daarbij niet om het realisme (ik kan bijv. ook prima genieten van Sci-Fi) maar meer over de omstandigheden waarin een verhaal verteld wordt. Deze moet enigszins geloofwaardig op mij overkomen en Kim Ki-woo die eerst het hele gezin bij de familie Parker binnen weet te krijgen i.c.m. een huishoudster die haar man ook al bij het gezin heeft ondergebracht zorgde bij mij enigszins voor afbreuk aan het verhaal omdat het te ongeloofwaardig werd.

Buiten bovenstaande kritiek die ik goed wou uitlichten, wil ik Parasite alsnog aan iedereen aanraden. Wanneer ik bovenstaande punten terzijde leg en kijk wat de film nog meer te bieden heeft op het gebied van humor, acteerwerk, verhaal en cinematografie word mij al snel duidelijk dat dit zonder meer een van de meest originele films van het jaar is, ook al komt deze met gebreken.

avatar van james_cameron
Regisseur Joon-Ho Bong heeft met deze fraai geobserveerde en prachtig geschoten film zijn vorm hervonden. Zijn vorige twee films, de gedeeltelijk amerikaanse producties Snowpiercer en Okja, hadden zo hun momenten maar waren toch enigszins verwaterd. Terug in Zuid-Korea komt het materiaal ditmaal echter volledig tot zijn recht. Parasite is een unieke film, grappig en tragisch, spannend en ijzingwekkend. Hoe minder je van tevoren van de plot weet hoe beter. Gaat dat zien!

Hilarische zwarte komedie met een ingenieus script. Het verhaal kent zoveel verrassende wendingen, dat het nauwelijks na te vertellen is. Van de films uit 2019, die ik tot nu toe gezien heb, met voorsprong de meest onderhoudende met niet alleen een in meerdere opzichten fantastisch verhaal, maar ook uitstekend acteer- en camerawerk. Een juweeltje, dat ik eenieder kan aanbevelen.

avatar van zoutzak
Wederom een goede Bong hit!

avatar van huiguh
Geweldige mengelmoes van verschillende genres.
Vaak erger ik me bij Koreaanse films aan 'overacting' bij de acteurs, maar daar was hier geen sprake van.

avatar van Boenga
Sterk en origineel verhaal, geweldige acteurs, heel mooi in beeld gebracht, met mooie maar ook beangstigende settings en doordachte camerastands.
Een topfilm, tot er in het laatste kwartier doden vallen, en de manier waarop dat gebeurt. Minder erg dan From Dusk til Down; maar het feit dat die in mijn gedachten kwam, is genoeg om een hele ster weg te nemen...

Deze onwaarschijnlijke filmervaring krijgt mijn vijf sterren. Het enige wat ik een beetje jammer vond was dat hoewel hij vol onwaarschijnlijke en totaal onvoorziene wendingen zit, hij op één of twee momenten toch bijzonder voorspelbaar is. Daar kon ik dus een half puntje voor aftrekken, maar langs de andere kant heb ik geen zin in muggenzifterij:).

Mijn film top 5 tot nog toe:

1) Once upon a time in Hollywood