Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Thriller

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot Wi-Fi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

• Vanaf 28 november in de bioscoop

avatar van IH88
Gisaengchung

Geweldige film van Joon-ho Bong. Gisaengchung is een absurde, maatschappijkritische en zeer donkere komedie over een arm gezin dat door oplichting en bedrog steeds weer een nieuwe baan weet te bemachtigen bij een rijk gezin. Als privéleraar, lerares, chauffeur en als huishoudster. Het eerste uur is vooral een zwarte komedie, en de manier waarop de gezinsleden een baantje weten te bemachtigen zorgt voor een aantal komische situaties.

Nadat in een schuilkelder de man van de oude huishoudster wordt gevonden veranderd de toon, en het wordt steeds meer een dramafilm. Zonder dat die komische elementen helemaal verdwijnen. In het bloederige laatste gedeelte komt eigenlijk alles wat Gisaengchung zo goed maakt samen. De rijken leven letterlijk in hogere gebieden, en bij overstromingen raken de armen alles kwijt en moeten ze in grote hallen slapen. Bong schuwt hier de maatschappijkritische boodschap niet, en ook dit gedeelte maakt indruk. Van de personages/acteurs vond ik vooral de dochter van het arme gezin (So-dam Park) en de vrouw van het rijke gezin (Yeo-jeong Jo) er bovenuit steken. Met Kang-ho Song als de vader van het arme gezin die je op het laatst steeds bozer ziet worden door alle onrechtvaardigheid en tegenslag waar zijn gezin mee te maken krijgt. Fantastisch gedaan.

avatar van de grunt
tattoobob schreef:
Het was weer een tijd geleden dat er een goede film uit zuid-korea voorbij kwam dus deze was erg welkom

Beoning

avatar van predator
@IH88 So-dam Park en Yeo-jong Jo zijn inderdaad geweldig. Maar wat een fantastisch huis ook!

avatar van Bas Roemer
Volg zijn werk al sinds Memories of Murder (2003), naar mijn beleving heeft hij hier een heus meesterwerk afgeleverd.

avatar van Mads Smikkelsen
Heerlijke film, dikke aanrader!

avatar van leatherhead
Voor het grootste deel een erg vermakelijke variant op het Home Invasion genre in de vorm van een fijne zwarte komedie. De opbouw is vlekkeloos, de film heeft een aangename flow en het acteerwerk is perfect, met Song toch wel als uitschieter. Kritiek op de geloofwaardigheid is wat mij betreft onbegrijpelijk, lijkt me bij een ludieke zwarte komedie als deze volstrekt irrelevant.

Het 'probleem' van deze Parasite is eerder dat boel na de geweldige scene op het feestje een beetje doodvalt. Het moddert daarna allemaal nog te lang aan waardoor de angel langzaamaan uit de film verdwijnt. Ook het einde voelt wat aan alsof er op meerdere gedachten werd gehinkt en er uiteindelijk maar gekozen is voor een compromis van van alles wat. Het hele cyclische element met de vader die als het ware de man in de kelder 'overneemt' kwam nogal geforceerd over, ook die droomscene voelde niet zo op zijn plaats. De film komt grotendeels over als geregisseerd met veel zelfvertrouwen en een duidelijke visie, maar het laatste halfuur staat daar enigszins mee in contrast.

Maar uiteindelijk is dat een vergroting van een niet al te groot minpunt. Zeer vermakelijke film, origineel uitgangspunt en zeker het eerste uur waarin de familie zich nestelt in het huis is smullen. 3,5.

avatar van AC1
AC1
Dit deed me denken aan een ouderwets blijspel (klucht) waar, zoals de gewoonte dat meebrengt, de minnaar van de vrouw moet gaan schuilen in de kast van de slaapkamer.

avatar van rep_robert
Gezien alle lovende kritieken had ik er toch meer van verwacht. Het eerste uur is zeer vermakelijk. Het luchtige toontje waarmee de gezinsleden van een arme familie 1 voor 1 de medewerkers (leraar, chauffeur en huishoudster) van een stel rijke lui inneemt is zeer onderhoudend om naar te kijken. De snelheid ligt lekker hoog en ondanks de lange speelduur voel je dit niet tijdens het kijken.
Maar echt lachen heb ik nooit gedaan. Richting het einde lijken alle remmen eindelijk los te gaan, maar echt doorgepakt wordt er helaas niet. Hierdoor eindigt de film ietwat suf met een soort van compromis. Dat is uiteindelijk jammer.

Gewoon een erg leuke film om naar te kijken, maar het had van mij op bepaalde momenten net iets gewaagder gemogen. Vooral omdat de film er genoeg aanleiding toe geeft.

Ik vond de film helaas toch een beetje tegenvallen, zeker het laatste uur. Jammer van de absurditeit die soms echt teveel over de top was voor mij. Wel sterk gespeeld en mooie sfeer neergezet.

avatar van Prrrauline
Is het een ontzettend grappige, of ongelooflijk gruwelijke film? Het is allebei. Laten we zeggen; maatschappij- kritische humoristische horror. We zien een proletarisch gezin dat zich op creatieve wijze hoger op de maatschappelijke ladder probeert te begeven. U mag na afloop zelf bepalen wie de ‘parasite’ is; de onderklasse, de bovenklasse, of toch allebei?

avatar van Thomas83
Geweldige gelaagde film over klassenverschillen, waarin metaforen op een heel leuke manier letterlijk worden gemaakt. Zo prachtig ironisch hoe werkelijk iedereen zijn leven faket. Ook heel knap om wat begint als een zwarte komedie langzaamaan te zien transformeren in een thriller en sociaal drama. Je weet vaak gewoon niet wat te verwachten. Er zit een bepaalde elegante symmetrie en oog voor detail in de film, en het is mooi alles te zien escaleren in een groteske finale. De stortregen, het riool dat overstroomt, en uiteindelijk het geweld. Een van de beste films van 2019. 4.0*.

avatar van Lkw
Lkw
De hoge waardering hier verrast mij. Ik vond het een film met weinig diepgang, met een ééndimensionaal verhaaltje, dikwijls voorspelbaar, en uiteindelijk daardoor nogal saai. Verder liet het lot van beide families me eigenlijk volkomen koud. Je leert ze qua persoonlijkheden ook nooit kennen. Alle personages blijven vlak en worden niet geladen met daadwerkelijke menselijkheid, waardoor je je ook niet kunt inleven in hun handelen of ook maar enigszins begaan zou kunnen raken met hun lot.

De film heeft mij niet kunnen ontroeren, niet kunnen laten lachen, niet aangezet tot nadenken, geen bijzondere inzichten geboden. Ik kan geen echte meerwaarde ontdekken, zelfs nauwelijks op het vlak van vermaak of entertainment. Het geheel raakte me gewoon niet, verveelde me zelfs een beetje. Ik vond het daarom zeker niet erg toen eindelijk de aftiteling in beeld kwam.

De 2 sterren zijn voor enkele goede acteerprestaties en de sfeervolle manier waarop er gefilmd is.

avatar van Antonev
Dit is geen film die het moet hebben van diepgang of karakterontwikkeling. Als je een diepgaande thriller verwacht, dan kun je deze beter overslaan.

Parasite is goed opgebouwd en zit vol zwarte humor, boeiende conversaties en list en bedrog. Tussen de familieleden van het parasieten gezin zit ook een zekere chemie. Een twist naar het einde toe zorgt nog voor wat extra verassing.

Een wederom prima thriller van Koreaanse bodem.