Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Komedie

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot wifi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

• Vanaf 13 februari in de bioscoop (re-release)
  • vanaf woensdag 11 maart te koop op dvd en blu-ray

avatar van Kenzomovies
Gewoon een sublieme film met een heel origineel script. Voor mij was het al een verassing toen hij de Oscar won ( had de film toen nog niet gezien) ,omdat ik er ook geen grote verwachtingen in had.
Wat wil je als je de concurrentie zag?
Mooie locatie van het huis, acteurs waren niet over de top & het muziektoontje.(spanning) maakte het af! Had nog een ergere afloop verwacht daarom 4.5*.

Deze inktzwarte Komedie als ook Meeslepende thriller, weet zowel te vermaken, ontroeren en ontregelen en dat van de eerste tot de laatste minuut.

In deze film draait het om de leden van het gezin Kim, die het financieel zwaar hebben (vader werd ontslagen, moeder was atleet tot ze te oud werd en het lukte de kinderen niet om toegelaten te worden tot de universiteit) en ze leven in armoede in een krappe en duistere woning in de hoofdstad Seoel zonder toegang tot Wi-Fi. Totdat hun zoon Ki-woo (Woo-sik Choi) via een vriend de kans krijgt om met een vervalst diploma te solliciteren als Engelse privéleraar voor dochter Da-hye (Ji-so Jung) van het rijke gezin Park. Als Ki-woo wordt aangenomen door moeder Yeon-kyo Park (Yeo-jeong Jo), besluit het gezin Kim om een plan te bedenken zodat ze allemaal voor dit rijke gezin kunnen werken en profiteren.

De eigenzinnige en onvoorspelbare film begint grappig, wordt almaar donkerder, en werkt toe naar een explosief einde. Meer zeggen over het plot zou eigenlijk zonde zijn, het volstaat te zeggen dat het gezin Kim met slim bedrog het leven van de Parks binnendringt. Daarna barst de klassenstrijd los, of misschien is het eerder een strijd om gezien te worden. Oscar winnende regisseur Joon-ho Bong (o.a. "Gwoemul (2006)" en "Snowpiercer (2013)"), mixt mixt een heleboel genres (drama, slapstick, satire, horror, thriller), maar slaagt er moeiteloos in daar een soepel geheel van te maken.

De opbouw en kennismaking met de familie Kim wordt zorgvuldig uitgestippeld zodat je bekend bent met de vier familieleden van het gezin Kim wanneer het hoofdplot van start gaat. De vier familieleden van het gezin Kim zijn overigens vader Ki-taek (Kang-ho Song) die die chauffeur wordt van het gezin Park en vooral van vader Dong-ik (Sun-kyun Lee), moeder Chung-sook (Hye-jin Jang) die de huishoudster wordt van het gezin Park, zoon Ki-woo die de Engelse privéleraar wordt van dochter Da-hye Park en dochter Ki-jung (So-dam Park) die de privélerares wordt van artistiek zoontje Da-song Park (Hyun-jun Jung). Het acteerwerk van de gehele cast is overtuigend en de afstemming tussen humor, drama en spanning is precies juist.

"Parasite" bevat eigenlijk ook geen slechteriken, want de rijke meneer Dong-ik Park en zijn vrouw Yeon-kyo zijn keurige, sympathieke mensen (ze hebben natuurlijk ook weinig reden tot klagen) en ook het gezin Kim bedoeld het niet kwaad, want net als ieder ander willen ze simpelweg opklimmen.

Hiernaast bevat "Parasite" ook genoeg diepgang en metaforen om je na afloop aan het denken te zetten. Dit is een verhaal over het klassenverschil tussen de elite en de armen, iets wat door middel van een creatief script en visuele verhaalvertelling fraai in beeld wordt gebracht. Zo woont het gezin Kim in het afvoerputje van de stad (ze zien dronken uitgaanspubliek tegen hun ramen pissen) en het hoog en droog levende gezin park komt nauwelijks met gewone stervelingen in aanraking, of het moet hun personeel zijn. Personeel dat iedere dag omhoog klimt, om ’s avonds weer af te dalen naar hun kelderwoningen.

"Parasite" wordt met vloeiende camerawerk in beeld gebracht door Hong Kyung-pyo, die de winnaar was van een Gouden Palm op Cannes 2019. Bovendien won "Parasite" tijdens de Oscars van 2020 ook de Oscars voor beste film, beste regie, beste script en beste niet-Engelstalige film. Daar kan je het mee eens zijn of juist niet mee eens (zoals o.a. Donald Trump) zijn.

Al met is dit gewoon een uitstekende Zuid-Koreaanse Drama / Komedie film (misschien wel uniek in zijn soort), die je zonder al teveel voorkennis (dan is hij namelijk onvoorspelbaar) moet consumeren, want dan verrast hij het meest en kijkt hij ook het lekkerste weg.

Fijne film om naar te kijken, waarbij ik de populariteit wel begrijp. Ik had graag nog meer willen zien.

avatar van jay73
Pas toen ik de maatschappijkritiek en de symboliek van deze film begreep, ging ik de film pas écht waarderen.
Uitgelegd op YouTube, bijvoorbeeld in deze:
Parasite, Ending Explained - Stairway to Nowhere - YouTube

Veel plezier ermee!

ABSOLUUT de vier oscars waard! Ik ben buiten het feit dat ik de taal niet begrijp en de film soms een beetje een rare weg in slaat heel blij met mijn keuze voor de film. Zeer geslaagde film. Ik zou graag een andere film van de regisseur willen zien.

avatar van Yetico
Niet helemaal mijn ding, vooral door de vele Engelse verwijzingen en woord-grapjes. Dit kan natuurlijk ook Koreaanse humor zijn, maar ik moet toegeven dat dit mijn allereerste Koreaanse filmervaring is. Mijn gemis blijkbaar.

De mood-shifts vond ik dan wel weer briljant. De film is lastig in te delen. Er zitten 'komische' elementen in, maar ook ronduit griezelige. Dit komt allemaal samen in het laatste half uur / uur, de volledige bioscoopzaal lag plat.

Wel een film die je moet gaan zien.

*3,5

avatar van marsie
Wie verzint er zo een verhaal ?Geweldigel film. Film begint komisch, na de pauze wordt de film donkerder en grimmiger. De finale is bizar. Het verschil tussen arm en rijk wordt in deze film wel zeer duidelijk gemaakt met alle gevolgen vandien. Van een fijne en spannende avond genoten