ad

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Oorspronkelijke titel: 기생충

Releasedatum: 30 mei 2019

Over Gisaengchung

"Act like you own the place."

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot wifi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Baggerman

Baggerman

Henry Spencer schreef:

maar wel een akelig beeld van het immense verschil tussen rijk en arm in een land als Korea (en wellicht talloze andere landen...)

Nederland/België?

Absoluut wel een plezierige ilm om te bekijken, maar Joon-ho Bong levert dan ook nooit echt troep af. Maar een meesterwerk? Nee. Daarvoor is dit toch ècht te standaard en voor mij niet verrassend genoeg op velerlei vlakken. Veel van wat er in de film gebeurd heb ik al eens gezien in andere films. Het lijk wel een mix van b.v. La Cara Oculta (2011), Bin-jip (2004), The Cable Guy , Mother!, The People under the Stairs, Mientras Duermes, Wait until Dark, The Ladykillers, noem maar op!

Ook de 'verborgen' dubbele laag in de film is niet moeilijk te vinden. Wie is er nu eigenlijk de parasiet, de arme familie, of toch de rijke familie? Een koning teert eigenlijk ook op de samenleving....

Neemt niet weg dat er goed wordt geacteerd en dat de film vlot wegkijkt. Ik heb me er zeer mee geamuseerd.

sinterklaas schreef:

En dan nog blijven er vragen over... Ik kan nog steeds niet zo goed het einde ontcijferen, waar vader zich in die kelder verborgen houdt en vervolgens zijn gezin ontvangt. De achterliggende reden probeer ik nog steeds te ontcijferen. En ohja... wie was dat enge gezicht bij de trap?

Volgens mij speelt deze scene zich alleen af in de verbeelding van de zoon. Daarom komt vader ook gladgeschoren en met een normaal kapsel naar boven.

Het enge gezicht dat het jongetje bij de trap zag was de man van de huishoudster. Net als de vader van de familie later kon hij gewoon af en toe de kelder verlaten als de huishoudster dacht dat de kust vrij was.

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Baggerman schreef:

Nederland/België?

Tot op zeker hoogte, maar dan heb je hier toch nog wel wat meer vangnet voor mensen in nood, denk ik. Wat niet wil zeggen dat er dan nog behoorlijk wat mensen tussen de mazen van het net kunnen vallen. Maar voorlopig zitten we nog niet helemaal in de situatie dat het werken of dakloos worden is. Of 2 of zelfs 3 jobs nodig hebben om huur te kunnen betalen. Geen enkele optie dan bejaarde familieleden of familie met een handicap in huis te nemen en zelf te verzorgen. Een vangnet voor deze situaties heb je zeker niet overal, maar hier dan toch wel.

Je ziet in onze steden ook minder die strikte scheiding tussen arme en rijke wijken in de zin dat arme mensen geweerd worden uit bepaalde wijken en er allen toegelaten worden om als een soort lijfeigene te gaan werken. In sommige steden krijg je rijke wijken die opgebouwd zijn als versterkte kampen of forten. Iets dat je in het werk van J.G. Ballard vaak tegenkomt, getuige High-Rise (2015).

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Aziatisch als namaak-Amerikaans vind ik waardeloos. Ontgoochelend. Much ado about nothing, zowel het enthousiasme over de film, als de film zelf!

avatar van usr14112

usr14112

Snap werkelijk niet waarom mensen hier zo lovend over zijn. Deed me een beetje denken aan zon toneelstuk waar mensen op het podium achter elkaar aan rennen. Dan dat Koreaanse taaltje er bij. Sorry maar het stoorde me mateloos. Overdreven, niet grappig of spannend. Voor mij eerder slaapverwekkend. En ja, een mooi huis. Maar dat haalde de film bepaald niet omhoog.

avatar van Boenga

Boenga

• 1995 berichten

usr14112 schreef:

Dan dat Koreaanse taaltje er bij. Sorry maar het stoorde me mateloos.

Alle respect voor alle andere argumenten en adjectieven; maar deze kan ik moeilijk vatten. Het is een immers een Zuid-Koreaaanse film.

Had je dan een andere taal verwacht ? Engels ? Spaans ? Swahili ? Inuit ?

En zo niet: wanneer je op voorhand weet dat je je gaat ergeren aan de taal, misschien er dan toch maar niet aan beginnen...?

BBarbie

usr14112 schreef:

Dan dat Koreaanse taaltje er bij. Sorry maar het stoorde me mateloos.

Ik heb in de loop van de jaren al veel domme opmerkingen op dit forum voorbij zien komen, maar dit is er een voor de boeken.

avatar van H€yoka

H€yoka

Blij dat ik deze gezien heb. Een absoluut meesterwerk vind ik het niet, maar zeker bovengemiddeld interessant, goed & anders.

De acteerprestaties waren ok, het valt me op dat niemand echt onderdoet in deze film. Meestal heb je altijd wel één zwakke link, maar hier staat iedereen op scherp.

Verhaaltechnisch eveneens best ok. Tegelijkertijd is de uiteindelijke plot toch wel een beetje wat je kan verwachten met zo'n opzet.

avatar van Strepps01

Strepps01

Wat ik vooral niet goed vond aan Parasite is het einde dat erg gehaast aanvoelde. Eerst en vooral begrijp ik niet waarom de vader het plots in zijn hoofd krijgt om Mr. Park neer te steken op het feest? en ten tweede hoe komt de zoon aan het geld omdat huis te kopen en wie zegt dat de vorige kopers het huis zouden verkopen? Mooie utopie maar de realiteit is vaak iets anders. Nee, ik vond dit einde wel echt te vergezocht. Een film dat maar voor 90% deftig is uitgewerkt en de schrijvers hebben er nog snel een einde bijgeflanst. 1* aftrek.

Waarom de vader Park neerstak is vanwege de neerbuigende manier van behandelen. Hoe hij constant op de stank terugkwam was iets waar de vader heel onzeker over was. Toen hij tijdens de tuinscene zijn neus dichthield bleek dit de mentale druppel voor vader.

Daarnaast koopt de zoon het huis uiteindelijk niet he. Hij fantaseert daarover maar zegt uiteindelijk "tot die tijd, hou je sterk" tegen de vader.

Deze twee dingen constateerde ik overigens zelf ook pas na de tweede keer kijken.

avatar van Dievegge

Dievegge

Verhalen over schalkse oplichters zijn van alle tijden; denk aan Reinaert de Vos of Tijl Uilenspiegel. De creativiteit van de bedriegers doet je met hen meeleven. Via zwendel probeert een arm gezin binnen te dringen in de villa van een rijk echtpaar. Dit echtpaar is naïef, maar dat komt voor bij mensen die opgegroeid zijn in een overbeschermende omgeving. De confrontatie tussen de twee gezinnen is een klassenstrijd; een communistische revolutie op kleine schaal. De rollen worden omgedraaid wanneer in de kelder nog wat anders aan de hand blijkt, leidend tot een gevecht tussen upstairs en downstairs.

De tegenstelling zijn tussen arme en rijke buurten in Seoel wordt getoond. Er zitten beelden in van gutsende vloeistoffen, variërend van insecticide tot stortregen. Het rotsblok dat de zoon met zich meedraagt, wordt z’n eigen noodlot. Mijn favoriete rol is die van Cho Yeo-jeong, die de rijke maar goedgelovige echtgenote speelt. Bong Joon-ho neemt z’n plaatsje in bij de betere Koreaanse regisseurs.

avatar van Musicman10

Musicman10

Aardige film maar ook niet meer dan dat. Erg overgewaardeerd.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Musicman10 schreef:

Erg overgewaardeerd.

Nee hoor.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Paasweekend, flesje whiskey en even een stapeltje nieuwe films waaronder deze, ik kom het weekend wel door. Parasite, winnaar van de Oscar beste film 2019, iets dat altijd negatief of positief uit kan pakken, in dit geval en beetje van beide ondanks dat het een bijzondere film is.

Niet best zijn de omstandigheden en keuzes die het gezin in het souterrain moeten maken. De kans voor zoonlief om in te vallen voor de thuisleraar komt als geroepen en hij weet op overtuigende wijze binnen te komen en voet aan de grond te krijgen voor de nodige invloed. Een ontzettend sterke, intelligente en interessantste fase breekt aan met de wijze waarop ook zuslief naar binnen gewerkt wordt en eigenlijk daarna het genie blijkt die het plan uitdokterd. Zeg maar gerust dat dit geniaal voorbereid en uitgevoerd wordt, zo ook het uit de weg ruimen van eventuele obstakels.

Zo op het uur zijn ze allen binnen, zijn de bewoners op een trip, en is het wachten wat er verder gaat gebeuren, en vooral wat de in de synopsis genoemde verassing gaat worden. Wat me vooral op valt als de vier zitten te praten en te eten, dat alle getoonde slimheid, en misschien wel dankbaarheid voor deze situatie, net zo snel plaats maakt voor arrogantie en het toch eigenlijk gewoon hele nare mensen blijken te zijn. Het is tevens het moment waarop 'de verassing' zich openbaart, en het is me nogal wat die leidt tot een hele strijd, drama en uiteindelijk moord. Hoewel vermakelijk raakt de tweede fase me toch minder dan het eerste, en dat is puur het verschil tussen een uitermate subtiele en uitgenaste eerste deel tegenover het tweede waar vrijwel alles uit de hand loopt, gericht lijkt op suspense en soms grof geweld, en tevens meer gericht lijkt op hoe ver dit uit de hand gaat lopen. Iets dat toch deze eerste kijkbeurt een beetje tegenvalt, maar een tweede kijkbeurt snel anders kan zijn.

Ondanks het tweede deel is Parasite een uitermate interessante film waar ik me nu al bijna verheug op een tweede kijkbeurt. De film valt verder op met uitstekende acteerprestaties, een fraaie sfeer en een mooie soundtrack. De euforie die deze film ten deel valt en hem beste film van 2019 deel ik niet helemaal maar dat kan nog komen...