• 8.260.839 stemmen

Geregisseerd door: Bong Joon Ho

Met onder meer: Song Kang-ho, Kim Sang-kyung en Kim Roi-ha

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Plot Salinui Chueok

"The worst of them will stay with you... forever"

1986. De provincie Gyunggi. Het lichaam van een, op beestachtige wijze, verkrachte en vermoorde vrouw wordt gevonden. Twee maanden later vindt een serie soortgelijke verkrachtingen en moorden plaats. Een speciale eenheid wordt in het gebied ingezet. Samen met de twee lokale rechercheurs, Park Doo-Man en Jo Young-goo, en de uit Seoel afkomstige Seo Tae-Yoon moeten ze de zaak zien op te lossen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Kwok Seol-yung

avatar van iPim

iPim

Musicman10 schreef:

Na 20 minuten afgezet. Waardeloze film met een bepaald soort slechte humor wat ook helemaal niet bij dit onderwerp past.

Dan heb je van films kijken echt geen kaas gegeten.

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Voor zover de regisseur en acteurs zich er in interviews over uit hebben gelaten, is dit een waargebeurd verhaal en zijn de humor en het gedrag in de film 'echt' geweest. Dat de humor niet past is misschien ook wel wat duidelijk gemaakt moest worden.

Fraai is het ook dat er buiten de film afgelopen jaar een ontwikkeling is geweest.

avatar van Brabants

Brabants

• 1954 berichten

Memories of Murder is een zwaar misdaad verhaal wat met een vleugje humor een zeer aangename mix blijkt te zijn. De wanhoop en onmacht is goed in beeld gebracht en je raakt er als kijker duidelijk in meegezogen. Het amateuristische tintje is kenmerkend en brengt de wanhoop alleen maar verder in het zadel. Prima uiteengezet, goede film.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11940 berichten

Fijn dat ze op de dvd hoes doodleuk vermelden dat het om een onopgeloste zaak gaat. Lees de achterkant nooit van te voren, nu natuurlijk wel. Anyway moest ook erg aan Zodiac denken. Fijne film. Vond Madeo nog iets beter.

Onderhond

Ach ja, ondertussen oude informatie, want vorig jaar is de zaak alsnog opgelost. Maar daar verandert de film niet mee natuurlijk

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11940 berichten

Ja, las het. Alleen wordt nog steeds niet duidelijk (zowel bij het lezen van de nieuwsberichten als bij de overeenkomsten van film naar werkelijkheid) of die vent die ze nu hebben ook de hoofdverdachte uit deze film is of toch iemand anders. . Kende de zaak op voorhand niet trouwens, dus was voor mij een behoorlijke spoiler.

avatar van De wind

De wind

Bijzondere Koreaanse film. Acteerwerk is soms even wennen, redelijk veel overacting maar dat is wellicht iets typisch Koreaans. Het niveau ligt tussen een groep 8 school productie en genialiteit in. Al met al de moeite waard om te kijken. Prachtig subtiel einde. Wat mij betreft had de film iets meer van die specifieke lading en sfeer kunnen gebruiken.

avatar van RayC

RayC

Komt opnieuw in de bioscoop (en nu al volop te zien in het Verenigd Koningkrijk): 'Memories of Murder' van Oscarwinnaar Bong Joon-ho ('Parasite') komt opnieuw in de zalen - newsmonkey

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Prachtige film. Een aanrader. De voorloper van Zodiac en de serie True dedective. MOM is één van mijn favoriete films. Indertijd kreeg de film een beperkte release (in België toch) in het arthouse circuit doch de film is een zeer toegankelijk drama (nee, geen who done it) en verdient meer aandacht. Als je de kans krijgt, zeker bekijken in een grote zaal.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Gangnam style mag dan misschien het populairste export product van Zuid Korea zijn ook in films hebben ze een serieuze inhaalbeweging gemaakt. Zelfs een Quinten Tarantino of een Spike Lee zijn fan. Het betreft vooral actie films die vanaf eind jaren '90 onze videotheken binnen sloopten. Wij hadden ons moment in de mythische video tempel de Roxy's waar we toevallig - in onze immer nooit aflatende zoektocht naar vers bloed - stootten op Nowhere to hide. Meteen was duidelijk waar het om draait in dit soort films; je weet bijgod niet waarover het gaat maar dit is verdomd coole cinema. Een voorproefje van visuele explosie die Zuid korea op ons los zou laten (waaronder ook de films van Park Chan-Wook dat met Old boy net niet deze top 100 haalt). Maar the times they are a-changin' en nu speuren we het internet af naar die onbekende pareltjes (volgens de BFI website o.a. A bitter sweet life, The man from nowhere en The suspect). Wij kunnen U alvast de wervelende wraakfilm The villainess aanraden (die opening is toch wel geniaal stukje digitale cinema) waarbij de invloeden van games en Japanse exploitation films onverbloemd aanwezig zijn. Inclusief indrukwekkende actie scenes die U in extase zullen voeren. Toch willen wij het meer sobere maar niet mindere geniale Memories of murder voor uw voeten gooien. De film is verre van het kleurrijke, kitscherige, vrolijke entertainment dat we in de clip van popidool PSY zien. Nee, hier is de toon donker en uitzichtloos met een bruin en grijs kleurenpalet als achtergrond. De regisseur wil ons vooral een down to earth politie prent presenteren. Het betreft een lang onderzoek (van 86 tot 91) naar een serie moordenaar maar het zijn de onderzoekers en hun onderzoek die centraal staan. Lang voor True dedective (schitterend eerste seizoen) en lang voor Zodiac van David Fincher heeft deze Zuid Koreaanse cineast reeds een studie gemaakt van agenten die obsessief een moordzaak onderzoeken. Dit zijn geen flikken zoals een Mel Gibson of een Bruce Willis maar eerder zoals Pol uit de jeugdreeks Merlina (onze kindertijd zit rotsvast in ons geheugen gegrift) maar in tegenstelling tot Merlina leggen zij niet de waarheid bloot. We maken kennis met Park die vooral het moet hebben van rechtlijnige bewijzen. Zijn collega Seo komt van de stad Seoel en probeert de killer te begrijpen, hij past de deductie methode toe in de hoop zo de moordenaar te vatten. Wetenschap versus instinct. Beiden hebben kleine successen maar echt verder geraken ze niet. Bong gebruikt graag een mix van verschillende genres. Het is een risico en dat kan ook wel eens kan verkeerd uitpakken. Zo geschiedde het met zijn volgende film The host. Een ongewone combinatie van slapstick, monsterfilm, familiedrama, maatschappijkritiek, milieu activisme, politiek commentaar ... (en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan) zodat de kijker verward achter blijft. Bij MOM is dit echter mooi gedoseerd. We krijgen de standaard scenes van een moordzaak te zien nl gore details, lijken, ondervragingen, getuigen. Intussen zien we in korte bijna terloopse scenes de maatschappelijke invloeden op het onderzoek. Agenten die demonstraties moeten helpen indijken ipv te zoeken naar de seriemoordenaar, oefeningen wegens nucleaire dreiging waarin agenten onder hun bureau het dossier verder lezen. Het zijn die details die wijzen op een breder gamma van de regisseur. De wortels van dit kromme onderzoek zitten misschien in de overgang van militaire dictatuur naar een voorzichtige democratie. Bong gooit er ook wat zwarte humor tegen aan maar is meer tragisch dan komisch. Een agent die getuigen schopt om bekentenissen af te dwingen, moet zijn been laten amputeren. Een mentaal zwakke verdachte kijkt samen met de agenten naar een politie tv serie om dan nadien weer in het verhoor gefolterd te worden. De crime scene die door een tractor wordt verprutst. Er is ook dramatiek. De agenten zullen door het onderzoek worden gesloopt, het zal hun ondergang betekenen. Er is geen genade, geen verlossing. Al vroeg in de film wordt de commissaris vervangen, een beetje off the radar. Zelfs de meest beheerste van het pak, Seo, zal in een pakkende en visueel schitterende scene zijn cool verliezen. Dan hebben we het nog niet gehad over die scene – een scene die net als het verhaal nooit een antwoord zal geven - waarin Park zegt dat hij vertrouwd op zijn mensenkennis ivp technieken. Ze vragen hem bij wijze van test om uit te pikken wie het slachtoffer is en wie de verdachte – maar we krijgen nooit het antwoord te zien. Later zal zijn mensenkennis hem verschillende keren in de steek laten (hij zal zelfs een toekomstvoorspeller raadplegen) en uiteindelijk zal ook hij (en wij) falen. En wanneer U op minuut 62 en 52 seconden beland, zal U merken dat uw bloeddruk aan het stijgen is want Bong bewijst ook een kei te zijn in aktie en opwinding. Maar MOM is geen who dunnit, geen goed tegen slecht maar een portret van een maatschappij en personen in crisis waarin het menselijk falen wordt belicht door vooroordelen en arrogantie. Op wikepedia las ik dat de rapper PSY door het ministerie van Cultuur, Sport en toerisme een medaille kreeg voor zijn 'grote bijdrage in de stijgende belangstelling voor de Zuid Koreaanse cultuur en identiteit. MOM schets een minder fraai beeld van Zuid Korea maar bewijst wel een enorme talentvolle filmmaker in huis te hebben. Doch geen medaille daarvoor;

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 67 : Memories of murder

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Deze 2-disc uitgave op Criterion doet me echt kwijlen, vooral de bonussen ... Visa kaart ligt al op tafel

Memories of Murder (2003) | The Criterion Collection

avatar van Basto

Basto

Was na een eerdere kijkbeurt niet onder de indruk van deze film. Ook de hierop volgende films van hem (The Host en Snowpiercer) konden me niet bekoren. Verre van zelfs.

Parasite echter vond ik een voortreffelijke film en Okja was best ok. De nieuwe blu ray box van Curzon gaf me een mooie aanleiding deze te herzien. Dat beviel een stuk beter.

Allereerst ziet het er prachtig uit en toont Bong zich zeker een vaardig filmmaker. Tempo is zeker in het begin aan de lage kant en de personages zijn ook niet direct innemend te normen. Het eerste uur is daardoor best stroef en vooralsnog weinig spannend. De tweede helft schakelen de ontwikkelingen een versnelling hoger en neemt ook het drama toe, om uiteindelijk ijzersterk te eindigen. Het is een zeer degelijke thriller die zich qua originaliteit wel van het maaiveld weet te onttrekken.

Verhoogt naar een dikke 4* met potentie om me een volgende keer nog beter te bevallen. Maar haast heb ik daar niet mee.

Eerst The Host maar eens een herkansing geven.