• 159.420 films
  • 9.803 series
  • 29.094 seizoenen
  • 608.558 acteurs
  • 355.219 gebruikers
  • 8.897.300 stemmen
Avatar
 
banner banner

Oldeuboi (2003)

Drama / Misdaad | 120 minuten
3,81 2.580 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 120 minuten

Alternatieve titels: Oldboy / Old Boy / 올드보이

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Chan-wook Park

Met onder meer: Choi Min-sik, Yoo Ji-tae en Kang Hye-jeong

IMDb beoordeling: 8,4 (617.773)

Gesproken taal: Koreaans

Releasedatum: 11 november 2004

Plot Oldeuboi

"Laugh, and the world laughs with you. Weep, and you weep alone."

Zonder te weten waarom, wordt Oh Dae-su vijftien jaar lang vastgehouden in een kleine kamer. Hij heeft geen contact met de buitenwereld en is de waanzin nabij. Op een dag wordt hij wakker op het dak van een appartementsgebouw; hij is zonder enige waarschuwing weer vrijgelaten. Vastberaden gaat Dae-su op zoek naar de reden van zijn gevangenschap. Maar als hij hoort dat zijn vrouw tijdens zijn afwezigheid werd vermoord, zweert hij wraak.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Richardus

Richardus

  • 1694 berichten
  • 862 stemmen

Destijds in de bios gezien, thuis vele malen op dvd en nu weer op groot scherm kwam hij weer flink binnen. Fantastische film, een van de beste wraakfilms ooit en hoogtepunt van de vrij absurde Koreaanse cinema. Halve ster erbij want dit is een klassieker van topniveau en een van m'n persoonlijke favorieten.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12664 berichten
  • 1220 stemmen

Gisteren herzien in de bios. Ik gaf het bij de eerste keer (blijkbaar) een 3,5* en daar blijf ik bij. Uiterst origineel concept, maar af en toe ook wat potsierlijk.


avatar van hvdriel

hvdriel

  • 284 berichten
  • 286 stemmen

Een heerlijke en waanzinnige film die als een achtbaan voortrolt, waarbij je je ogen uitkijkt en niets hoeft te begrijpen, want alles wordt aan het slot uitgelegd.


avatar van Creative-lady

Creative-lady

  • 501 berichten
  • 333 stemmen

pfff... Ik had toch meer verwacht van de film. 40 min gekeken... MAAR??? Hij zint uit op wraak? EN???? Hij begint zo maar met iedereen te vechten. Het is toch op zijn ontvoerder dat hij wraak moet nemen???


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 49 berichten
  • 40 stemmen

Meesterwerk

Park Chan-Wook zijn Oldboy is een geniale film. Ik had eigenlijk een heel ander film verwacht. Een soort standaard wraak actiefilm die vermakelijk is maar niet meer dan dat. Dat was Oldboy helemaal niet. Het is een hele schokwekkende film over wraak en liefde. Visueel is de film geweldig en het heeft een hele gritty sfeer. Camerawerk was zeer sterk en het iconische gang gevecht is echt briljant. Er zitten zoveel details in die scene wat het zoveel meer geloofwaardig maakt dan andere films. Het is natuurlijk nogsteeds over te top maar het heeft realisme goed ingewerkt vind ik. Een andere goede moment waar de camerawerk heel goed was, was de octopus gerecht scene. Heel hypnotiserend en innemend. Misschien ben ik gewoon iemand van lage intelligentie maar ik had de reveal helemaal niet verwacht. Mijn vriend had het daarentegen wel verwacht. Lee Woo-Jin heeft de perfecte wraak uitgevoerd maar, realiseert dat dit niet zijn zus terug zal brengen en daarna zelfmoord pleegt. Dit vond ik een zeer sterke scene en de montage gaf het meer impact. Park Chan-Wook had gezegd dat de kijker zelf kan interpreteren of Dae-su het nou wel of niet nog weet op het eind. Ik had geen twijfels over mijn idee en ben er zeker van dat hij het nog weet. Dae-su zijn gezichtsexpressie zegt het allemaal.

Geweldige Koreaanse cinema. Hou van deze film en wil zeker nog meer zien.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 49 berichten
  • 40 stemmen

chevy93 schreef:

Gisteren herzien in de bios. Ik gaf het bij de eerste keer (blijkbaar) een 3,5* en daar blijf ik bij. Uiterst origineel concept, maar af en toe ook wat potsierlijk.

Ik kan begrijpen dat je het een beetje maf vond maar het is ook zeker de bedoeling dat het over the top soms moet zijn. Je houdt ervan of niet. Ik denk dat bij bijvoorbeeld de gang gevecht scene je bijna vergeet hoe over the top het is omdat het zo goed in beeld is gebracht.



avatar van McKoenski

McKoenski

  • 51 berichten
  • 118 stemmen

LLoyd Gallagher schreef:

Ik kan begrijpen dat je het een beetje maf vond maar het is ook zeker de bedoeling dat het over the top soms moet zijn. Je houdt ervan of niet. Ik denk dat bij bijvoorbeeld de gang gevecht scene je bijna vergeet hoe over the top het is omdat het zo goed in beeld is gebracht.

Tsja, de mening dat het over de top moet zijn deel ik niet, in dit geval komt de film bij mij te naar en zwaar binnen. Ik kan niet goed plaatsen wat het doel ervan is, net als bv bij Parasites waarbij ook hier het verhaal bijzonder / origineel is maar die gewelddadigheid mijns inziens eerder afbreekt dan toevoegt.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2266 berichten
  • 1291 stemmen

McKoenski schreef:

Tsja, de mening dat het over de top moet zijn deel ik niet, in dit geval komt de film bij mij te naar en zwaar binnen. Ik kan niet goed plaatsen wat het doel ervan is, net als bv bij Parasites waarbij ook hier het verhaal bijzonder / origineel is maar die gewelddadigheid mijns inziens eerder afbreekt dan toevoegt.


Ik heb zelf ook een aversie van (nodeloos) geweld, maar ik ervoer 'over the top' eerder als extreem gestileerd, wat het een zeker abstractie gaf en in de vaak aangehaalde hamerscène in de gang zelfs een (tot mijn eigen verbazing) zekere schoonheid. Zonder daarbij geweld te verheerlijken (denk ik toch). Trouwens… de grootste gruwel zat toch in het element dat je iemand zomaar zonder opgave van reden jaren weg kan steken in een isoleercel, maar ja, de plot is extreem vergezocht… maar het werkte wel voor mij.


avatar van McKoenski

McKoenski

  • 51 berichten
  • 118 stemmen

stefan dias schreef:

Ik heb zelf ook een aversie van (nodeloos) geweld, maar ik ervoer 'over the top' eerder als extreem gestileerd, wat het een zeker abstractie gaf en in de vaak aangehaalde hamerscène in de gang zelfs een (tot mijn eigen verbazing) zekere schoonheid. Zonder daarbij geweld te verheerlijken (denk ik toch). Trouwens… de grootste gruwel zat toch in het element dat je iemand zomaar zonder opgave van reden jaren weg kan steken in een isoleercel, maar ja, de plot is extreem vergezocht… maar het werkte wel voor mij.


Interessant hoe sommige elementen door verschillende personen worden ervaren , door de zeer aparte stijl begrijp ik het ergens wel. Misschien dat ik dit soort scenes nog wat te letterlijk opneem ipv de stijl ervan.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 49 berichten
  • 40 stemmen

McKoenski schreef:

(quote)

Tsja, de mening dat het over de top moet zijn deel ik niet, in dit geval komt de film bij mij te naar en zwaar binnen. Ik kan niet goed plaatsen wat het doel ervan is, net als bv bij Parasites waarbij ook hier het verhaal bijzonder / origineel is maar die gewelddadigheid mijns inziens eerder afbreekt dan toevoegt.

Misschien had ik dat niet echt perfect verwoord. Zoals je al zei, dit hoort eerder bij de stijl. Wat ik bedoelde was dat het hoort bij de stijl en vandaar dat het moest. Het werkte wel voor mij omdat ik het vond passen bij het idee van wraak in de film. Het moet je echt liggen. Wat Parasite betreft, weet ik het niet eerlijk gezegd maar daar stoorde ik me ook niet aan. Het komt wel eens vaker voor bij Aziatische cinema. Hopelijk was ik wat duidelijker.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 49 berichten
  • 40 stemmen

stefan dias schreef:
(quote)


Ik heb zelf ook een aversie van (nodeloos) geweld, maar ik ervoer 'over the top' eerder als extreem gestileerd, wat het een zeker abstractie gaf en in de vaak aangehaalde hamerscène in de gang zelfs een (tot mijn eigen verbazing) zekere schoonheid. Zonder daarbij geweld te verheerlijken (denk ik toch). Trouwens… de grootste gruwel zat toch in het element dat je iemand zomaar zonder opgave van reden jaren weg kan steken in een isoleercel, maar ja, de plot is extreem vergezocht… maar het werkte wel voor mij.


Ja precies! Het is niet gedaan om het gewoon te doen. Het is Park Chan-Wook zijn finesse dat het gebruik van geweld meer toevoegt aan de film en dat het niet oppervlakkig aanvoelt. Als kijker kan dit worden ervaren als onnodig maar het geeft de film veel kracht in mijn mening.


avatar van McKoenski

McKoenski

  • 51 berichten
  • 118 stemmen

LLoyd Gallagher schreef:

Ja precies! Het is niet gedaan om het gewoon te doen. Het is Park Chan-Wook zijn finesse dat het gebruik van geweld meer toevoegt aan de film en dat het niet oppervlakkig aanvoelt. Als kijker kan dit worden ervaren als onnodig maar het geeft de film veel kracht in mijn mening.

Leuk te lezen hoe ieder z'n interpretatie heeft. Dit soort films komen bij mij niet fijn binnen, vanzelfsprekend ligt dat ook aan mijn perceptie maar ook daarin groei je. Waar jaren geleden 'n film als Kill Bill té letterlijk té geweldadig bij mij binnenkwam kon ik er enkele jaren later zeer prima de stijl van waarderen. Misschien gaat ik deze next-level Koreaanse stijl over 'n paar jaar ook zo ervaren.