Oldeuboi (2003)

Zuid-Korea
Drama / Misdaad

geregisseerd door Chan-wook Park
met Min-sik Choi, Ji-tae Yu en Hye-jeong Kang

Zonder te weten waarom, wordt Oh Dae-su vijftien jaar lang vastgehouden in een kleine kamer. Hij heeft geen contact met de buitenwereld en is de waanzin nabij. Op een dag wordt hij wakker op het dak van een appartementsgebouw; hij is zonder enige waarschuwing weer vrijgelaten. Vastberaden gaat Dae-su op zoek naar de reden van zijn gevangenschap. Maar als hij hoort dat zijn vrouw tijdens zijn afwezigheid werd vermoord, zweert hij wraak.

Goede film , iets minder dan I saw the devil die ik iets beter vond

avatar van Roger Thornhill
Een uiterst origineel concept dat me deed denken aan de wanhoop van Memento, knap gefilmd en bijna betrokkenheid eisend van de kijker... totdat er hypnose-hocus-pocus bijkomt en er een plot duidelijk wordt waar zóveel tijd, zóveel voorbereiding en zóveel onwaarschijnlijkheid bij komt kijken dat ik afhaak. Het is een mindfuck, zeker, maar de hele set-up (dus wat uiteindelijk het plan van de kwade genius blijkt te zijn geweest) is zó verwrongen en zó vergezocht dat de film mij kwijtraakt. (Neemt overigens niet weg dat ik de reputatie van deze film wel kan begrijpen – #66 in de huidige IMDb-top-250, #153 bij MovieMeter.)

Vanwege het hoge cijfers kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Heb ik nu spijt van.... Zonde van je tijd. Als je de eerste 10 minuten niks vindt, stop dan met kijken, het wordt echt niet beter!

avatar van Thomas83
Bijzondere film. Ik verwachtte echt vooral een gewelddadige wraakfilm, en dat is de film ook nog wel, maar de dromerige en fragmentarische manier waarop alles verteld wordt maakt dit toch vooral een soort literaire arthouse en moeilijk te vergelijken met andere wraakfilms, laat staan de meer conventionele. Wel een arthousefilm waarin vertelstructuur en stijl belangrijker zijn dan het verhaal zelf.

Al kon ik de zeer dramatische en opgeblazen ontknoping in het penthouse wel waarderen. Ondanks het wat groteske verhaal weten Park en Choi (met een krankzinnig toegewijde rol) wel de juiste gevoelens op te wekken. Sterke vechtscènes ook, vooral die waarin Oh Dae-su het in een gang tegen een grote groep tegenstanders opneemt. Lekker maf hoe rommelig dat gevecht is. Typerend voor de film. 3.5*.