Oldeuboi (2003)

Zuid-Korea
Drama / Misdaad

geregisseerd door Chan-wook Park
met Min-sik Choi, Ji-tae Yu en Hye-jeong Kang

Zonder te weten waarom, wordt Oh Dae-su vijftien jaar lang vastgehouden in een kleine kamer. Hij heeft geen contact met de buitenwereld en is de waanzin nabij. Op een dag wordt hij wakker op het dak van een appartementsgebouw; hij is zonder enige waarschuwing weer vrijgelaten. Vastberaden gaat Dae-su op zoek naar de reden van zijn gevangenschap. Maar als hij hoort dat zijn vrouw tijdens zijn afwezigheid werd vermoord, zweert hij wraak.

Goede film , iets minder dan I saw the devil die ik iets beter vond

avatar van Roger Thornhill
Een uiterst origineel concept dat me deed denken aan de wanhoop van Memento, knap gefilmd en bijna betrokkenheid eisend van de kijker... totdat er hypnose-hocus-pocus bijkomt en er een plot duidelijk wordt waar zóveel tijd, zóveel voorbereiding en zóveel onwaarschijnlijkheid bij komt kijken dat ik afhaak. Het is een mindfuck, zeker, maar de hele set-up (dus wat uiteindelijk het plan van de kwade genius blijkt te zijn geweest) is zó verwrongen en zó vergezocht dat de film mij kwijtraakt. (Neemt overigens niet weg dat ik de reputatie van deze film wel kan begrijpen – #66 in de huidige IMDb-top-250, #153 bij MovieMeter.)

Vanwege het hoge cijfers kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Heb ik nu spijt van.... Zonde van je tijd. Als je de eerste 10 minuten niks vindt, stop dan met kijken, het wordt echt niet beter!

avatar van Thomas83
Bijzondere film. Ik verwachtte echt vooral een gewelddadige wraakfilm, en dat is de film ook nog wel, maar de dromerige en fragmentarische manier waarop alles verteld wordt maakt dit toch vooral een soort literaire arthouse en moeilijk te vergelijken met andere wraakfilms, laat staan de meer conventionele. Wel een arthousefilm waarin vertelstructuur en stijl belangrijker zijn dan het verhaal zelf.

Al kon ik de zeer dramatische en opgeblazen ontknoping in het penthouse wel waarderen. Ondanks het wat groteske verhaal weten Park en Choi (met een krankzinnig toegewijde rol) wel de juiste gevoelens op te wekken. Sterke vechtscènes ook, vooral die waarin Oh Dae-su het in een gang tegen een grote groep tegenstanders opneemt. Lekker maf hoe rommelig dat gevecht is. Typerend voor de film. 3.5*.

avatar van Shadowed
Bizar.

Koreaanse cinema vind ik stukken beter dan Japanse en Chinese cinema. Train to Busan behoort tot een van mijn favoriete films. Tijd voor nog een Koreaanse topper dan. Jammer dat Oldboy mijn redelijk hoge verwachtingen niet helemaal waar heeft gemaakt.

Ik verwachtte een erg harde wraakfilm. De film schuwt op sommige momenten ook geen hard geweld, en het camerawerk is subliem gedaan. Visueel helemaal top. Maar het verhaal pakte me gewoon niet. Ik vond het bizar en sommige types gingen me toch echt op mijn zenuwen werken na enige tijd. Zoals die Mido.

Toch wel een toffe film op visueel gebied, en krijgt daarom een voldoende. Maar het verhaal wist me niet echt te grijpen of mee te nemen waardoor ik snel het een en ander mistte.

avatar van Lovelyboy
Vanwege de hoge waarderingen met de nodige nieuwsgierigheid aan begonnen en hoewel ik niet wist wat ik moest verwachten, had ik toch zeker niet iets als dit verwacht. Een bizarre ervaring is het op zijn zachts gezegd.

Het verhaal, de uitwerking en het plot doen licht Memento-achtig aan maar gaan nog even een stapje verder. De stijl en verteltrant doen erg arthouse-achtig aan. Visueel ziet het er overigens allemaal super strak en gaaf uit. Vooral het begin wanneer de hoofdpersoon opgesloten zit jaar na jaar en hoe dat in korte scenes in beeld gebracht wordt. Van rede tot wanhoop, van normaal tot zelfmoord poging aan toe. Ik had overigens verwacht dat dit gedeelte, de opsluiting langer zou duren. Als hij daar vervolgens binnen valt, een gang vol lui in elkaar slaat en de baas martelt met een klauwhamer heb je opeens weer een hele andere stijl. De film wisselt continue van stijl/genre. Van misdaad naar drama, naar arthouse, naar wraak, naar over the top aziatische vechtscenes. De muziek is overigens zoals wel vaker in Aziatische films, van hele behoorlijk passende stemmige muziek tot veel te aanwezige en/of vrolijke muziek.

Al met al een hele bijzonder film en ervaring. Nog niet helemaal kapot van. Binnenkort maar weer eens proberen.

avatar van Fisico
Oldboy stond al eventjes op het lijstje, maar het kwam er nooit van. Een bevreemdende ervaring die me wat doet denken aan het werk van de Japanse regisseur Miike. Wraak staat centraal in de film, maar de film is een minder rechttoe rechtaan verhaal dan dat je in dit genre zou verwachten. Nu niet dat de film zo colplex is om te volgen, maar je moet er toch je gedachten bijhouden omdat de scènes elkaar in een sneltempo opvolgen. Ook de snelheid van uitvoering en cameratechniek zorgt ervoor dat je in een rollercoaster terechtkomt.

Het uitgangspunt van de ontvoering en jarenlange opsluiting door een onbekend wraaklustig individu is intrigerend. De manier waarop met de gevangene wordt omgegaan - slaapgas en voeding via een luikje - is mensonterend. Als er later nog een spel uit voortvloeit met een hoge inzet, dan is het helemaal te gek voor woorden.
Neem daarbij nog een aantal erg expliciete en voor sommigen creepy scènes zoals de octopus en de tandartsmomenten, dan weet je het wel dat je niet zomaar naar een doorsnee filmpje aan het kijken bent. Het verhaal eindigt met een plottwist die niet zo verwonderlijk is, maar wel knap verwerkt is in de film.

Visueel en auditief is de film bovengemiddeld en ook de acteurs doen het goed. Maar een echte topper vond ik het niet. Degelijk, maar ook niet meer dan dat. Qua verhaal verwacht ik net iets meer waarbij ik nu eerder het gevoel had van slordig en rommelig.

avatar van guchte
Niet veel woorden aan verspillen aan deze film denk ik, onsamenhangend geheel met enkele leuke stukken , toch meer van verwacht, begrijp hoge scores niet echt.

avatar van handelaar
Ik vond Min-sik Choi geweldig in 'I saw the Devil' en in 'The Tiger: An Old Hunter's Tale'.
Dus had ik hoge verwachtingen van deze film, gezien dit in het algemeen als zijn beste wordt beschouwd.
Dat viel eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Dat ligt beslist niet aan Min-sik Choi, maar de film is domweg niet de topper zoals die andere twee dat beslist wel voor mij waren.

avatar van studio dewolf
Ik snap iets niet. Heeft Mido pacemaker? Oh Dae-su heeft de afstandsbediening van zijn ontvoerder en drukt op een knop zodat de pacemaker van de ontvoerder verstoord wordt maar het gebeurt niets. Ineens riep Mido van pijn. Ze leeft toch nog?

avatar van Lovelyboy
En voor de tweede keer gezien, wat ik overigens iedereen aan kan raden en wie hem mocht gaan kijken: verwondert u. Dat is de beste instelling voor deze film.

Leuk is ie, en beter is hij zeker de tweede keer, vooral omdat je dan minder met het verhaal bezig bent. Toch blijft de vraag: wazig en vermakelijke pulp of een onbegrepen meesterwerk? Wie het weet mag het zeggen.

Doe dan toch maar het laatste. Voor pulp vind ik hem persoonlijk iets te intelligent in elkaar zitten.....

avatar van Basto
Lovelyboy schreef:

Beide! Maar hoezo onbegrepen? De film (en regisseur) wordt doorgaans toch hoog gewaardeerd.

Basto schreef:

Ik spreek in die zin dan ook niet helemaal voor mezelf met de term onbegrepen. Het is allemaal een beetje vaag en anders, en daarom zouden mensen het ontoegankelijk kunnen vinden. Dan zit je nog met cultuur en taal die het hele fenomeen weer naar iets tillen dat voor Europese begrippen anders is. Dat bedoel ik met dat de film voor sommigen mensen wel eens onbegrepen/ontoegankelijk kan zijn.

avatar van cinemanukerke
Vandaag moeten wij Belgen, gaan stemmen. Maar eerst het echte, serieuze werk. Mijn stem voor Old boy. Na lang twijfelen geef ik 3.5. De trailer beloofde een 'thrilling ride'. En ja, het is een puur cinematografisch genot, een visuele expressie om duimen en vingers van af te likken maar weinig inhoud. Het groteske in plot en scenes schept afstand. Deze film heeft (in tegenstelling tot de politiek) zijn belofte waargemaakt. Graag gezien maar het heeft weliswaar niet de impact van een meesterwerk. Na afloop had ik onmiddellijk zin om een nieuwe film te zien.

Meest brilliante film ooit.

(te brilliant voor de bezoekers hier die denken dat ze een recensie kunnen schrijven, echter niets begrijpen noch iets zien)

avatar van TornadoEF5
niet mijn ding eigenlijk ondanks de goede start.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
De film begint vrij goed met een vleugje mysterie en gaandeweg wat spanning als Oh Dae-su wil uitzoeken wat er met hem gebeurd is. Het maakt hem een interessant personage en sommige scènes zijn wel aangenaam. Ik hou wel van wraakfilms, zeker als het personage in kwestie quasi niets meer te verliezen heeft en gewoon voluit gaat in dat wraak nemen.

Het is wel wachten op een hoogtepunt dat er eigenlijk niet komt. De film kan in het begin een niveau opbouwen en dat behouden, maar ik verwachten dan toch wel een finale mokerslag. In tegendeel, de laatste 20 minuten trokken de film terug naar beneden. Jammer, omdat het net zo leuk bezig was. Dat zorgt ook wel voor een mindere score dan verwacht en blijft net in de middenmoot zitten.

Nog eens opnieuw bekeken met een nieuwe blik. Oldboy is een ruwe film met iets meer dan enkel wraak. Het is meer een Griekse tragedie geworden. Een cultfilm dat een bepaald publiek wel zal aantrekken (ik kan wel inkomen waarom) maar niet het grote publiek zal bereiken. Niet dat dit onbekend is natuurlijk. Mooi is de film niet, maar die ruwe stijl hoort er wel wat bij. Al is de film wel wat lang voor wat het wil vertellen en komt er al wat sleur in na een tijd. Min-sik Choi is best wel goed in de hoofddrol, de rest valt nog mee. Muziek is wel de moeite. Door het ruwe karakter en de lange tijdsduur is dit eerder een film die ik wel kan waarderen dan er echt van genieten.

avatar van -Wijnand-
Interessante twist op Koning Oedipus, in een Zuid-Koreaans jasje. De film liet me eigenlijk koud totdat het mysterie uit de doeken werd gedaan.

avatar van Basto
Wat is de Arrow blu ray mooi zeg! Prachtige uitgave. Herziening was een feestje. Prachtige film!