Chinjeolhan Geumjassi (2005)

Zuid-Korea
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Chan-wook Park
met Young-Ae Lee, Min-Sik Choi en Shi-Hu Kim

Een jonge studente gaat vrijwillig de gevangenis in om haar geliefde te redden. Nadat ze een gevangenisstraf van 13 jaar heeft uitgezeten, komt ze weer vrij. Helaas ontdekt ze dat de man haar heeft misleid. Natuurlijk laat ze dat niet zomaar over zich heengaan en smeedt ze in alle stilte haar wraakplannen.

avatar van John Milton
Wat jammer! Ik vond hem (minstens) even goed als Mr. Vengeance... Ik ga binnenkort deze herkijken denk ik, even zien wat er met cijfer gebeurt. Bedankt voor tips in andere thread!

avatar van tattoobob
Toch iets verhoogd deze film.....hij is niet ze sterk als MR maar zeker niet minder vermakelijk.
De film zit vol met een prima spelende cast en ook visueel vind ik deze film erg sterk.
Ook in dit deel zitten weer een paar heerlijke groffe scenes in...helaas niet zoveel als MR maar al met al toch een sterke film.
Ook met deze koreaanse film is het opletten geblazen....maar dat zijn we wel gewend uit dat land.

avatar van DutchTakeshiro
Vage Zuid-Koreaanse wraakfilm die totaal geen indruk op mij heeft kunnen maken. Sympathy for Lady Vengeance is een bizarre film, maar niet op een goede manier. Het voelt heel kunstachtig/zweverig aan. Tel daarbij op abrupte flashbacks en bizarre personages en je hebt een film die een rommeltje is. Het is een vermoeiende film om te kijken en weet eigenlijk geen moment te bevredigen.

Het acteerwerk is prima, ongeacht de vage dialogen en idiote personages. Young-Ae Lee doet het aardig. Ze zou alleen zoveel meer indruk maken als ze in een minder abstracte film zou spelen. Het lukt haar in ieder geval wel om haar personage gestoord over te laten komen en dat is een prestatie. Persoonlijk zie ik liever Min-Sik Choi. Hij heeft bewezen een degelijke acteur te zijn en is naar mijn mening een van de beste acteurs die uit Zuid-Korea komen.

Sympathy for Lady Vengeance is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel. De film wordt opgeleukt door mooie shots en gebruik van klassieke muziek. De straten en omgevingen barsten van de sfeer. In het kort: Zuid-Korea is gewoon een prachtig land en dat laat deze film nogmaals zien. Regisseur Chan-wook Park heeft mij redelijk weten te overtuigen met de film Oldeuboi maar slaat hier volledig de plank mis. Ik ben waarschijnlijk gewoon niet zo'n fan van de manier waarop Chan-wook Park films maakt en hoe hij een verhaal uitwerkt. Daar kan ik hem niet te hard voor afrekenen. Wat mij het meest heeft teleurgesteld is dat het hele wraakgebeuren, waar het verhaal naar toeleeft, vrij tam is en niet expliciet in beeld wordt gebracht. Als ik iets heb ervaren is dat Zuid-Koreanen meesters zijn in het maken van wraakfilms (I Saw the Devil als passend voorbeeld) waar alles zeer gedetailleerd en intens in beeld wordt gebracht. Zelfs daar slaagt de film niet in. De twee uur die de film dan duurt is tergend lang.

Uitstekende film waarin een vrouw na 13 jaar uit de gevangenis komt en een plan heeft bedacht. Zeker geen standaard wraakfilm met een redelijk ingewikkelde montage. Strak en mooi in beeld gebracht en naar het einde toe wordt de film alleen maar beter (sterke scene waarin de ouders hun wraak nemen). Een kleine 4.0 sterren voor dit laatste deel uit de Vengeance-trilogie.

avatar van joolstein
Tikje minder dan mijn vorige Vengeance-film. Het verhaal is iets minder complex. Toch is het nog steeds ingenieus genoeg om heerlijk te genieten. Ook harde acties is iets minder aanwezig. Al is het einde doordat het niet expliciet in beeld is doeltreffender. Miss Geum-ja werd gespeeld door Young-Ae Lee en die deed dat verschrikkelijk goed. Een prachtige vrouw en door de rode oogschaduw leek ze inderdaad wel de 'engel der wrake.' Weet niet of het mijn humoristische kronkel was maar bij deze ondanks het heftige einde toch meerdere malen vet zitten lachen. Chan-wook Park levert wederom een visuele hoogstaande film af waar ik mijn vingers bij afgelikt heb.

Overmorgen in Vera Zienema Sympathy for Lady Vengeance | Vera Groningen - vera-groningen.nl
Wordt mn 1e van de wraakreeks. Vond Oldboy geweldig en vandaag Handmaiden zien Ben benieuwd!

Wat een filmmaker naar mijn hart is Park. Hij laat hier weer zien hoe enorm vaardig hij is in filmmaken. Die man kan timen als de beste, de mooiste beelden tevoorschijn toveren en de leukste scripts vaardig hanteren. En dat alles dan hier ook weer met zo'n heerlijke tongue-in-cheek humor die de typisch Koreaanse rauwheid balanceert en een vermakelijk randje meegeeft. Love it. Een Tarantino mag net de kleine teen van een regisseur als dit likken.

Deze film heeft twee gezichten, en ik weet zeker dat dat volledig bedoeld is om dat tweede gezicht extra...scherp te laten uitkomen. Dat eerste gezicht is kleurrijk, vol kolder en overall gewoon geweldig speels. Het plezier in filmmaken spat er vanaf, en/maar het is flink gimmicky. Dat zorgt voor genoeg lol maar maakt verder weinig indruk, behalve dat het laat zien hoe Park zoiets met 2 vingers in de neus kan maken. De gevangenisscènes lijken een hommage aan Joshuu 701-gô: Sasori (1972)

Het tweede gedeelte, "Judgement Day", is glorieus. Echt glorieus. Ten eerste hoe het zware thema wordt gehanteerd (hóe straf je zo iemand, wat is goed recht). Dat gebeurt in principe best serieus, alleen weer zo kundig doorspekt met Parks zwartgallige humor dat het een extra laag krijgt en een heel curieuze lading geeft. Onderstreept de keus voor zwartwit misschien de ernst van het geheel? Whatever. Het werkt, en vooral met de shots die Park tevoorschijn tovert. Adembenemend. Ik vind die hele laatste akte, van vangst tot einde van de film, van ontiegelijk hoog niveau. Verbijsterend. Ook die kop die hij z'n lead weer laat trekken op een gegeven moment, zoveel emoties in één facial shot en het komt nog over ook. Op alle fronten een subliem stuk film, grandioos.

Nu heb ik moeite met die stomme halve sterren hier. Want het ene 'deel' geef ik 3.5* en dat laatste een moddervette 5*, maakt dus 4.25*. In mijn herinnering staat Oldboy als sterker gegrift, omdat ik het plot indringender vond, minder gangbaar en zelfs aansprekender, persoonlijk maar ook universeel. Ik weet niet meer goed hoe ik dat visueel vond. Qua soundtrack was dit "Lady Vengeance" minstens zo goed, met die heerlijk geplaatste strijkers. Oldboy staat nu op 4.5* bij mij dus was eerst geneigd hier naar beneden af te gaan ronden maar net op de fiets was ik daar neit meer zo zeker van, zo onder de indruk van het laatste gedeelte nog. Ah, what the hell, ik zet 'm op 4.5* omdat ik filmmaken als dit gewoon enorm waardeer. En binnenkort bekijk ik Oldboy nog 'ns en zie Mr. Vengeance te zien te krijgen, is't niet op groot scherm dan maar dvd. Daarna zie ik wel weer met de sterren.

Petje af, Park. Me like your style. Superregisseur!

avatar van Zwolle84
Ik zag iemand deze film omschrijven als 'poëzie'. Bij herziening kan ik me daar helemaal in vinden; wat is dit schitterend als je er je aandacht in stopt. Het is een veeleisende film, maar betaalt je dat ook dubbel en dwars terug.

Net als inderdaad bij poëzie het geval is, moet je deze film niet zozeer willen begrijpen. Niet dat het heel complex is, maar Lady Vengeance moet je vooral ondergaan. Je moet tussen de regels door lezen, hem op je gevoel laten inspelen. Je laten meedeinen op die prachtige muziek en dito beelden.

Alleen dat hele slotakkoord al, in statig zwart-wit geschoten: om te janken, zo mooi. Park laat zien dat hij zoveel meer kan dan shockeren. Wat een kunstenaar.

Ik verhoog met twee punten. Begreep er de vorige keer kennelijk niets van.

avatar van John Milton
Had je deze op 2* Zwolle, maar goed dat ik dat niet wist.

avatar van Zwolle84
Punten, niet sterren.

Van een zesje naar een (dikke) acht.

avatar van Bacon
Een erg laag gemiddelde eigenlijk hier (3.28 sterren/punten) voor deze top-film.

avatar van tbouwh
Had niet altijd even veel met het narratief, de vertelstructuur en de personages, maar ter compensatie zijn daar die heerlijke sfeer, prachtige muziek, eigenzinnige cinematografie en herkenbare regiestijl van Park. Hulde op die vlakken

Overigens is het hoogst gewaardeerde/meest geliefde deel van de Vengeance-trilogie daarmee definitief mijn ondergeschoven kindje.

avatar van tbouwh
Bacon schreef:

Imdb wel 7,6, dat scheelt weer. Volgens mij scoort vrijwel iedere film op MM lager dan op imdb als je de sterren naar cijfers zou omrekenen.