Boksuneun Naui Geot (2002)

Alternatieve titels: Sympathy for Mr. Vengeance | 복수는 나의 것

Zuid-Korea
Drama / Actie

geregisseerd door Chan-wook Park
met Ha-kyun Shin, Kang-ho Song en Du-na Bae

Ryu wil een van zijn nieren doneren aan zijn zieke zus, maar deze blijkt niet geschikt te zijn voor haar. Bovendien wordt hij ontslagen door de fabriek waar hij werkt, vanwege verzuim (om voor zijn zus te zorgen). Hij komt in contact met een orgaanhandelaar in de zwarte markt die zijn nier steelt. Terwijl Ryu's zus steeds verder achteruit gaat, stelt zijn vriendin uit wanhoop voor om een rijkelui's kind te ontvoeren. want 'ontvoeren voor een goede zaak is geen misdaad...'

avatar van mcdaktari
Het is toch onvoorstelbaar dat ik deze film al jaren in huis had en er vanavond pas voor het eerst naar gekeken. Van Koreaanse films ben ik sowieso al een fan, wat een prima films worden daar gemaakt zeg, die weten tenminste hoe je een goeie film moet maken. Morgen Lady Vengeance dan toch ook maar eens kijken of die net zo goed is.

mcdaktari schreef:

Heeft bij mij ook jaren op de plank gelegen gek genoeg.

Ik vond van wel!

John Milton schreef:

Heeft bij mij ook jaren op de plank gelegen gek genoeg.

Ik vond van wel!

Dat vond ik nou ook een echte goeie oorlogs drama.

mcdaktari schreef:
Zo heb ik onlangs ook "Mai Wei" (My Way) gekeken. Als je een liefhebber van Koreaanse films bent moet je die beslist eens kijken, als je die tenminste nog niet zag, maar ik vermoed van wel. Dat vond ik nou ook een echte goeie oorlogs drama.

nog niet gezien, stond zelfs nog niet eens op mijn watchlist

Dank!

nog niet gezien, stond zelfs nog niet eens op mijn watchlist

Dank!

Hier zijn nog een paar andere titels van goeie Koreaanse films die ik gezien heb, kijk maar of er bij staan die je nog niet kent.
1. Yellow Sea
2. The Man from Nowhere (Ajeossi)
3. Tae Guk Gi - Brotherhood Of War
4. Memories of Murder
5. No Mercy
6. Dalkomhan.insaeng.[A.Bittersweet.Life]
7. I Saw The Devil
8. Chugyeogja
9. A Moment to Remember
10. Spring.Summer.Fall.Winter.And.Spring

Dit zijn 10 titels van de 52 Koreaanse films die ik zelf heb, ik heb ze nog niet allemaal gekeken maar deze 10 zijn allemaal goed vind ik.

avatar van mayhemblik
Toffe film die ik absoluut niet saai vond.

avatar van tattoobob
Heerlijke Thriller van Zuid-Koreaanse bodem....deze hoort gerust in de reeks"de beste uit"thuis.
Een zeer vet script en veel bloederige en harde scenes maar tegelijkertijd is er ook ruimte voor wat drama.
Jaaaa heerlijke film dit.

De gestileerde vorm (anderen noemden het opwindend) waarin de regisseur deze mystieke, duistere, cynische, gewelddadige en meedogenloze misdaadfilm gegoten heeft, ging ten koste van de spanning, de helderheid, de samenhang, het realisme en de diepgang en dat was verdomd jammer. Alhoewel ik begreep dat de complexe structuur de kern was, raakte ik geen moment betrokken.

gauke schreef:

Over helderheid en diepgang durf ik geen statements te maken, maar wat spanning en met name realisme betreft, vermoed ik dat dat niet persé zaken zijn die Park voor ogen had. Al weet ik dat niet zeker.

Ik zie dat je Stoker wel goed vond. Ik ben overigens met je eens dat die helderder is, maar ik vond de films in stijl, sfeer en kwaliteit niet veel van elkaar verschillen.

John Milton schreef:

Bij Stoker sprak de wijze van vertellen me meer aan en wanneer dat bij deze film ook gebeurd was dan (want het verhaal an sich was fantastisch) had ik deze productie minimaal 4 sterren gegeven.

avatar van John Milton
Daar kan ik me zeker wel iets bij voorstellen, Gauke... Ik denk dat dat in iets mindere mate ook voor mij geldt.

avatar van K. V.
Deze reeks een beetje in de verkeerde volgorde bekeken, al is er eigenlijk niet echt een volgorde, maar deze was dus als laatste aan de beurt.
'k vond het zeker geen slechte film, al vond 'k Sympathy for Mss. Vengeance toch beter, misschien omdat het me iets meer aansprak.
Desondanks was hij wel het bekijken waard en zag de film er prima uit. De cast deed het ook prima.

Goeie film waarin een dove man de dochter van zijn voormalige baas kidnapt om aan geld te komen. Een ogenschijnlijk simpel verhaal over wraak maar redelijk complex uitgewerkt. Vooral door de niet voor de hand liggende montage kan het wat ingewikkeld overkomen. Genoeg uitstekende scenes, maar toch de minste uit de vengeance-trilogie (soms wat langdradig).

avatar van joolstein
Ik zag niet zolang geleden opeens een trailer van Ah-ga-ssi (2016) Dit bleek van de regisseur van Oldeuboi (2003) te zijn. Daarom de gelegenheid aangegrepen om eens wat films hem te gaan kijken. Nu blijkt dit een vengeance trilogie te zijn met bovengenoemde als eerste. Ach ik begon gewoon met deel twee.En als eerste kennismaking met Chan-wook Park is dit zeker niet verkeerd! Prachtige stilistische beelden en een zeer mooi vertelt verhaal. En net zoals bij de andere Koreaanse films van regisseur Hong-jin Na, die onlangs gekeken heb, gebeurd het gewoon. De personages zijn niet goed of slecht maar handelen omdat ze niet anders kunnen. En krijg je als kijker ongemerkt heel wat keiharde actie te zien maar is het iets meer een logisch gevolg dan dat de film hierom draait. Aangrijpend, meedogenloos en soms ietwat onbegrijpbaar maar met een hoog gehalte aan sublieme shots maakt het voor mij een geslaagde film.

avatar van Rosicky
Ik kon hier niet zo veel mee. Het eerste uur had een paar briljante, heftige momenten en deed me bij vlagen denken aan High and Low. Maar vanaf de dood van het ontvoerde meisje zakte de film wat mij betreft weg. Vond dat te ongeloofwaardig, zeker ook door de aanwezigheid van die freak. Daarna verwordt de film tot een bloederige aaneenschakeling van wraakacties.

avatar van tbouwh
Verhaal raakte me nét niet voldoende voor 4*, maar wat kan die Park regisseren zeg.

Sterk beheerste ontsporing, heel geleidelijk en mij iets te langzaam maar dat ontsporen gebeurt dan wel weer heerlijk Koreaans "subtiel". Not. Ook weer de herkenbare Park humor.

Van de drie wraakfilms van Park vind ik dit uiteindelijk toch de minste, hoewel hij niet veel scheelt met Mrs. Die blinkt alleen uit door het laatste zwartwit gedeelte, welke enkel al Mr. overtreft door absurditeit en schoonheid. Oldboy blijf ik het beste vinden. Maar Mr. is zeker een goeie door het sterk gedoseerde verloop, humor en regiewerk.

avatar van Zwolle84
Helaas moet ik hem bijstellen naar een zesje. Meerdere fantastische scènes, prachtige beelden en heerlijk buitensporig geweld, maar als geheel vind ik het maar een saaie bedoening (nee, niet bedoeling). Ik zou graag m'n aandacht erbij willen houden, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Het simpele verhaal wordt onnodig complex gebracht en maakt het soms lastig te volgen. De karakers waren daarnaast niet erg sterk uitgewerkt en hun acties zijn zelden logisch. Wat ranzige scenes komen min of meer uit het niets vallen. Misschien lagen de verwachtingen te hoog na Oldboy..

avatar van Ajax&Filmfreak
Op mijn dvd duurde de film "maar" 113 minuten (116 met aftiteling) ipv de 129 die hier wordt aangeven.
Heb ik dan een ingekorte versie ofzo?

avatar van Leo1954
Leo1954 schreef:
film ontaart in zinloos grof geweld, op horror niveau af.