Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Boksuneun Naui Geot (2002)

Alternatieve titels: Sympathy for Mr. Vengeance | 복수는 나의 것

Zuid-Korea
Drama / Actie

geregisseerd door Chan-wook Park
met Ha-kyun Shin, Kang-ho Song en Du-na Bae

Ryu wil een van zijn nieren doneren aan zijn zieke zus, maar deze blijkt niet geschikt te zijn voor haar. Bovendien wordt hij ontslagen door de fabriek waar hij werkt, vanwege verzuim (om voor zijn zus te zorgen). Hij komt in contact met een orgaanhandelaar in de zwarte markt die zijn nier steelt. Terwijl Ryu's zus steeds verder achteruit gaat, stelt zijn vriendin uit wanhoop voor om een rijkelui's kind te ontvoeren. want 'ontvoeren voor een goede zaak is geen misdaad...'

avatar van Vascago
Aardige film maar de 2e helft zakt het behoorlijk in.

avatar van sinterklaas
Toch weer een geslaagde Koreaanse film. Had trouwens 2 jaar geleden wel Old Boy eerst gezien en gister deze. Of maakt dat niet zo veel uit? Kwa puzzelen en volgorde enz? Maar iig was dit toch weer heerlijk. Met weer erg leuke personages: Die doofstomme groenharige man vooral en ook die rijke politieagent. Die dan communiceert in gebarentaal waardoor je dan 1 seconde later een zwart beeld met de vertaling te lezen krijgr vond ik wel mooi. Het begin is wel een beetje sloom maar al snel komt er wel vaart in en is het heerlijke typische Koreanse sadisme (het helemaal intens iemand in elkaar rammen wat ook in zoveel Ko-misdaadfilms word gebruikt) ook weer in volle gang. Verder nog ook hele geinige, absurde scenes als: Die vier rukkers die dan denken bij de buren sexgeluiden te horen maar het gewoon de vrouw van die doofstomme man is die pijn lijd, Die harikiri midden op straat, die spastische man, die bolle die in het montarium een lijk staat te neuken waar zijn moeder bijzit. enz enz. Gewoon buitengewoon vreemde humor.

En het einde was ook lekker hard en meedogenloos. Dat die politieagent van alle kanten word neergestoken en voor hem nog de zakken met alle afgezaagde stukken van die groenharige dove nog liggen.

Al met al toch weer ene uiterst genietbaar stukje Koreaanse cinema. Op naar Lady Vengeance.

avatar van IcU
IcU
Er zaten wat merkwaardige scenes in, maar de film voelt in zijn geheel vrij saai. Dit hoewel er genoeg gebeurt. Het verhaal vond ik vrij sterk en het spel wat bovenmaats. Sterke regie ook. Ik vind de Vengeance serie een uitermate intressante serie, met OldBoy als absoluut hoogtepunt.

avatar van Baggerman
De enige van de trilogie die ik nog niet had gezien. Ook deze is zeer genietbaar.

Het blijft tot het einde toe gissen waar het plot heen gaat en we krijgen genoeg buitenissige dingen te zien om het geheel boeiend te houden.

De dingen waar ik wat moeite mee had waren:

- de spastische jongen die af en toe het beeld in en uit kwam rennen (nut?). Alleen maar onbedoeld komisch.

- het einde waarin de vader wordt vermoord door de terroristen. Vergezocht en bovendien moet het nog helemaal met een voice-over worden uitgelegd?

Maar toch vermakelijk...

(verwijderd)
ja ik vond 't einde ook een beetje alsof je voor een imbeciel wordt aangezien, maar wel mooie film

(verwijderd)
waarom heeft iedereen het overigens over een film met bijelkaargeraapte scenes, vond 't best een plotgerichte film.

avatar van leidsehoodie
Na Oldboy een 4.5* te hebben gegeven, kon deze film natuurlijk niet uitblijven.

En ook deze film beviel mij gigantisch. Ik zie hierboven mensen klagen over gebrek aan geweld. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat Hostel- en Sawliefhebbertjes zijn, want ik had mijn portie doorgesneden achillespezen, opengesneden buiken en geelektrocuteerde Zuid-Koreanen wel gehad na deze film. Sterker nog, voor mij was het overdadige geweld het enige storende minpunt.

Dat de film bijelkaar geraapte scènes bevat klopt volgens mij ook niet. Eerder worden soms stukken weggelaten, zodat je als kijker meer moeite moet doen om het geheel te plaatsen. Overbodige scènes heb ik de film niet op kunnen betrappen. Juist wel heel veel sfeerverhogende, intrigerende scènes, waar zoals Sinterklaas al aangeeft af en toe een morbide soort humor te bespeuren is.

Het beste aspect van de film vind ik het camerawerk, montage, kleurgebruik en andere visuele zaken. Ik heb soms echt zitten genieten, puur om het beeld wat mij werd voorgeschoteld. Juist het feit dat de film wat trager is dan sommigen hadden gewild, stelde mij nog meer in staat te kijken naar het uiterlijk van de film. Bijvoorbeeld de shots dat Ryu de trappen oploopt naar de orgaanhandelaren, of dat de wrekende vader zijn peuk in het water gooit ergens in de tweede helft van de film. Mooi!

Al met al een dikke 4*

avatar van wibro
Boeiende maar keiharde meedogenloze film. Aan de andere is het ook - hoe paradoxaal het ook klinkt - een anti-geweldfilm, want de film liet duidelijk zien dat het gebruik van geweld door de hoofdpersonen tot kettingreacties leidde van nog meer geweld die ten slotte zich keerde naar alle hoofdpersonen zelf, waardoor er eigenlijk alleen maar verliezers waren.
Behalve het uitstekende plot viel ook deze film net zoals bij "Oldboy" weer op door het uitstekende camerawerk.
Blijft voor mij nog over de 3e film van de trilogie; "Sympathy for Lady Vengeance". Het zal mij benieuwen of die net zo goed is als deze.
Deze film en ook die van Lady Vengeance voor slechts € 2,50 gekocht bij de FRS. Een prikkie. Als je hem huurt bij de videotheek betaal je meer.

Hmn..nee.
Het begon allemaal nog redelijk veelbelovend, maar op een geven moment overkwam het me iets te vaak dat ik dacht: 'ben ik nu even in slaap gevallen? heb ik iets gemist?'

Buitengewoon irritant. Ik snap best dat filmmakers een verhaal niet altijd overduidelijk willen vertellen, maar dit was wel heel erg gemaakt wat mij betreft. Op een gegeven moment ging het echt nergens meer over. Allerlei viewpoints en hoofdpersonages verschuiven, de rode draad wordt compleet verplaatst etc. Past echt niet bij een film als dit.

Wat overblijft zijn vooral geslaagde losse scenes die weliswaar soms erg de moeite waard zijn.

Is toch alweer de 2de Koreaanse 'topper' die me tegenvalt in korte tijd, na Memories of Murder.

Kijk dan liever The Chaser, vele malen beter dan deze films, sterker nog, die ga ik eens even ophogen.

avatar van Vinokourov
Wat een flauwekul deze film. Het plot klinkt veelbelovend, maar de uitwerking te onduidelijk en onzinnig.

Eerste helft ging nog wel, de tweede helft was strontvervelend saai.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Interessant, maar ik had wel wat hogere verwachtingen. En die kwamen eerst zelfs nog uit ook.

Ik ben het zeer eens met de mensen die het eerste uur aanzienlijk beter vonden dan het tweede. De scenes zijn sterker (zoals de fabrieksscens in het begin), de film fascineert stukken meer en de wrange humor heeft niet de overhand waardoor het ook echt wrang blijft voelen. Na dat eerste uur is er zeer onevenwichtige tweede helft. De film wordt aanzienlijk dikker aangezet, humor gaat bijten met de sfeer. En de sfeer zelf wordt ook inconsequenter. Van een goed film in het eerste uur, naar een soort van stroom van ideeën waarvan een deel werkt en een deel ook helemaal niet (dieptepunt is die spastische man, kom op zeg).

avatar van takeshi-san
na dat ik old boy had gekeken wou ik meer dus ik dacht laat ik Mr. Vengeance kijken en wat een vette wraak film het muziek was geweldige de acteer presstaties waren ook goed hoe de film in beeld is Brillant Chan-wook Park bewijst hier meer dat hij 1 van de beste koreaanse regisseurs is.

avatar van Shinobi
Deze film al een tijdje op m'n pc staan en uit een opwelling maar eens begonnen met de 'Vengeance' trilogie.

Het begint naar mijn mening wel oké. Had soms wel het gevoel dat het gewoon random beelden waren die aan elkaar waren geplakt. Sommige dingen vond ik ook nergens op slaan, zoals: het schreeuwen van zijn zus en iedereen om het huis die erop masturberen, je moet er maar de humor van inzien... En dan nog die ene spastische man als dat meisje overlijd, gaat ook weer helemaal nergens over.

Ik had echt sterk de neiging om 'm uit te zetten, maar het toch nog kunnen opbrengen om 'm uit te kijken.

Nipt 2, 0 sterren. Vanavond Oldboy, hopelijk is die wel beter.

AchmedATM
Sterke film, in het begin was het allemaal wat vaag, maar na de eerste 20 min. zat ik er gelijk in. En heb ik geboeid gekeken tot en met het eind. Wat trouwens erg onverwacht was en best hilarisch

Er is hier ook heel wat donkere humor te vinden dat de film niet naarbeneden haalt.

avatar van SnakeDoc
Aardig, daar hou ik ook het maar eventjes bij!

Een paar super uitgewerkte wrede momenten, maar ook een aantal zeer onzinnige (onbegrijpelijke) stukjes.

Denk aan de Spastische jongen? Geen idee wat de bedoeling hiervan was.

Ook vond ik sommige stukken wat rommelig uitgewerkt. Waarom zag je bijvoorbeeld niet hoe het meisje bij haar ouders werd gekidnapt.
Wat was de bedoeling van de directeur met het jongetje waar hij zich zogenaamd vader van noemde?
En pleegde de zus van de doofstomme jongen nou zelfmoord? Of?

Verder redelijk! Vond hem toch wat beter dan Lady.
Maar aan Oldboy kon ook deze niet tippen.

Ik twijfel tussen een 3 en een 3,5.
Ik laat het nog even een nachtje rusten en zal dan mijn stem plaatsen!

avatar van SnakeDoc
Toch maar een 3, ... uitwerking is (zoals door meerderen aangegeven) wat onduidelijk!

Jammer .... er had zoveel meer in gezeten.
Dat had ik eigenlijk ook al bij de Lady versie.

Ik miste ook wat mooie muziek. Dat had Sympathy for Lady Vengeance dan weer wel.

avatar van jipt
Vond het tweede deel van de film toch echt het sterkste. Lekker rauwe moordpartijen. Eerste deel bevat dan wel meer (erg donkere) humor en is meer uitwerking van het plot. Best een tof filmpje dit, die alleen te ver af ligt van Oldboy en er eigenlijk niet mee vergeleken mag worden, mede omdat het tempo in deze film ook lager ligt (wat niet echt ten goede komt). Vind het toch wel echt een tof filmpje en mede door het erg rauwe tweede deel.

avatar van maxcomthrilla
Een prima film met uitstekende muziek, fijne camerastandpunten en een nogal apart gevoel voor humor bij de regisseur. Toch schoot de film bij momenten wat tekort, sommige vreemde personages waren soms niet geheel op hun plaats, verder kon het 2de uur mij wat minder boeien dan het 1ste uur, alhoewel dat de film uiteindelijk niet zo heel veel schade weet te berokkenen. Een dikke 3*

avatar van ILDIB
Deel 2 gezien, beviel me stukken beter. Deze was wat chaotischer, en daardoor minder goed te volgen. Ik vond de stille cameraposities in deze ook soms wat vervelend. Wellicht in het engels wel een 4 of zo, maar nu was het te afstandelijk.

avatar van Davidus
Goeie Koreaanse film weer zeg. Gaat me steeds meer bevallen de Aziaatische kijk op film maken.

Zo rauw, realistisch. Het verhaal loopt ahw vanzelf, er zijn geen geforceerde ingrepen nodig. Er is geen enkele behoefte om het mooier te maken dan het is. Geen spektaculaire acties, geen onwaarschijnlijke escapes of achtervolgingen waarbij tientallen auto's door de lucht vliegen en spectaculair ontploffen. Nee, heel puur wordt er een mooi, spannend verhaal verteld. Heel menselijke emoties, niets overgedramatiseerd, heel naturel, simpel, kaal en sober.

Vond juist wel dat deel 1 en deel 2 bij elkaar hoorden. Eerst uitgebreid de hele aanleiding en achtergrond uitwerken; sober maar toch ook met gevoel wordt een beeld geschetst van alle personages, hun (complexe) relaties, hun emoties en drijfveren. En dan in een razende vaart de climax; keihard, rauw, meedogenloos en intelligent stapelt zich de ene bloederige, wrede aktie na de andere op om je helemaal beduusd achter te laten.

Heb 2 uur genoten

De beste van de 3

avatar van Leo1954
De laatste film uit de triologie die ik gezien heb, geen beste volgorde. Maar wel de beste (ik moet alleen old boy nog eens kijken, die raakte me niet en dat zal zeker aan mij gelegen hebben) die ik gezien heb. Magnifieke film, die ik qua verhaal erg duidelijk vond. Na het begraven onder de stenen en het verdrinken van het meisje kwam de film echt op stoom en moest ik wel eens slikken om het vele geweld. Maar ook werd ik gestreeld door de prachtige beelden. Al met al een heel boeiende film.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mooie, onconventionele film die eigenlijk uit 2 delen bestaat, waarbij het eerste deel het motief geeft voor de wraak en het tweede de wraak zelf. Ik snap niet dat zoveel mensen het incoherent noemen of het over 'losse scenes' hebben, het is een andere vertelstijl en het werkt prima wat mij betreft.

avatar van Zandkuiken
Op zich wel een film die ik met gemak heb uitgezeten, maar echt goed vond ik het allemaal niet. Het geheel lijkt wat focus te missen en ook op stilistisch vlak raakte ik nooit echt onder de indruk. De zwarte humor lag me evenmin. Acteerprestaties waren wel oké en ik heb zoals gezegd niet op de klok moeten kijken.

Ergens tussen 2,5 en 3* in dus. Aangezien ik het in mijn ogen sterkere Oldboy op 3 heb staan, hier dus maar even een halfje minder.

Dit is toch wel een heerlijk stukje drama/thriller. Met zeer goed acteerwerk. Hij begint wat traag maar dan zie je toch weer van die rare Koreaanse zwarte humor en vuile scenes. Maar toch een zeer goede film. Die Koreanen kunnen er wat van.

avatar van tattoobob
Tis weer een peuk filmpje van de Zuid Koreanen
Op naar deel twee!

avatar van tattoobob
Puik filmpje bedoel ik.

avatar van Bottleneck
Gave, solide film; goed geacteerd, een onvoorspelbaar verloop van het verhaal, vrij realistisch overkomend (mede dankzij een beperkte soundtrack/score), behoorlijk hard naarmate het vordert en toch ook aangrijpend. Vind het best indrukwekkend wat er gebeurt met de vader en de dove jongen omdat beiden het niet verdienen en ik stond er van te kijken dat er ook echt terroristen langskwamen, leek me een leugentje.

Bij deze scène was de toelichtende flashback niet nodig, bij een of twee andere dingen eerder in de film had het wel zinvol geweest omdat die me niet duidelijk waren vanwege de vrij ongebruikelijke vertelstructuur. Maar dat kan ook komen omdat het me dan iets te snel ging, en het mag de pret niet veel drukken. Vind deze stukken beter dan de tegenvallende Oldboy, misschien die ooit nog maar eens een keer zien.

avatar van Brabants
Chan-wook Park zet met het eerste deel van de vengeance trilogie een sterk stukje film neer waarin hij kan duidelijk maken dat mensen noodgedwongen kunnen veranderen in monsters. Het onderwerp wraak krijgt hierin veel kleur en de wijze waarop vaak luguber en duister van aard. Het eerste deel heeft een trage opbouw en na een redelijk belovende start zakt het plot richting de tweede helft enigszins in. Het tweede gedeelte laat Chan-wook Park zien waar hij goed in is, en word je als kijker rijkelijk beloond.

avatar van John Milton
Na Oldboy meerdere keren gezien te hebben heb ik ruim een jaar geleden de rest van de vengeance trilogie ook maar eens bekeken, maar er blijkbaar geen berichtje over geschreven. Gisteren Mr. Vengeance herkeken en de 4* blijven stevig staan.

Parks film is pretty twisted, maar blijft je grijpen. In perfect gekaderde shots die vaak van een prachtige schoonheid zijn ontvouwt zich langzaam aan het verhaal waarin wraak inderdaad een alom tegenwoordig thema is, zonder daarbij teveel in good guy - bad guy simplificaties te vervallen.

Stilistisch zeer de moeite waard en voor liefhebbers van Park helemaal. Vergeet niet Stoker ook eens te kijken. Ik zal in elk geval Lady Vengeance binnenkort ook een tweede kijkbeurt geven. Net de trailer even aan mijn vriendin laten zien en die lijkt stilistisch al veel meer op Stoker dan Mr. Vengeance en Oldboy. Kijken of ik dat nog steeds denk na het herzien van de film zelf.

Wat soundtrack betreft winnen Oldboy en Lady Vengeance wel duidelijk, wat mij betreft.