Bin-jip (2004)

Alternatieve titels: 3-Iron | 빈집

Zuid-Korea / Japan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Hee Jae, Seung-yeon Lee en Kwon Hyuk-Ho

Tae-suk zoekt op zijn motor naar leegstaande huizen waarin hij een tijdje kan verblijven. Hij steelt niets, maar gebruikt wat uit de koelkast, repareert kapotte spullen en doet zo nodig de was. Hij legt zijn bezoeken vast door zichzelf in andermans interieur te fotograferen. Dit eigenaardige maar kalme leven wordt onderbroken wanneer hij op een dag insluipt in een luxueus huis, waar de jonge vrouw Sun-hwa zich in het donker verschuilt. Zij zit gevangen in een ellendig huwelijk met een man die haar mishandelt...

avatar van popcorn en cola
mcdaktari schreef:
popcorn en cola en ik maar denken dat jij geen films keek onder de 3 sterren.
Blijkbaar dus toch wel!!

Toen ik Bin Jip ging kijken was het een dikke 3-sterren film, en na mijn (lage) stem is het nog steeds een dikke 3-sterren, zelfs bijna 4-sterren film ! Fijn dat jij het net als vele anderen wel een prachtige film vond, vooral omdat het een typische Zuid Koreaanse productie is. Ik geniet al jaren van de Koreaanse cinema, die naar mijn mening veel meer aandacht moet krijgen. Mede vanwege de rommel (onder de drie sterren ) die in toenemende mate vanuit Hollywood deze kant op komt, ben ik ooit eens gevlucht in de Koreaanse film. Van de geweldige meesterwerken die worden geproduceerd in Zuid Korea heb ik er al velen gezien. Daarvan heb ik er vier in mijn persoonlijke top 10 staan, alleen deze niet.

avatar van mcdaktari
Hahahaha wel leuk dat je meteen je naam aangepast hebt
Maar ik ben het wel met je eens dat er uit Korea veel goeie films komen, ik heb er nu denk ik zo'n 25 gezien en die vond ik bijna allemaal goed tot heel goed.
De laatste tijd kijk ik sowieso veel meer films uit onbekendere landen zoals bv Turkye, Rusland, Mexico, Iran enz. en ik moet toegeven dat er best wel hele aardige films tussen zitten. Want net wat je zegt, er komt veel rommel uit Hollywood. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen goeie films meer van Hollywood komen, maar ik heb het een beetje gehad met die films, vandaar eens wat anders.

Met Seom en Spring, Summer, Fall...etc...vind ik dit nog altijd het sterkste werk van Ki-Duk. Mysterieus, verstild en diep vol betekenis. Prachtig.

avatar van blurp194
Bijzonder fijne film.

Niet alleen vanwege het meest opvallende - het vrijwel totale gebrek aan dialoog - maar ook door het originele en geniaal simpele verhaal. Onwerkelijk en sprookjesachtig, maar ook echt en geloofwaardig. Ook erg fijn vind ik de vele subtiele grapjes - de foto in het mozaïek, de weegschaal. Erg goed.

(verwijderd)
Dit is zo'n film waar je echt van baalt na het kijken. 1,5 uur tijdsverspilling.

Veel bombarie om niks naar mijn mening, iedereen kan wel veel onzin in een film stoppen zoals in deze Bin-Jip en dan maar hopen dat iedereen denkt 'deze film slaat nergens op, dus het zal wel vol prachtige betekenissen zitten'. Ik hoop dat ik de komende maanden geen golfbal meer zie.

De cast is erg sterk, hier hoef ik de film niet goed voor te vinden. Tae-Suk's leven is een interessant onderwerp, jammer dat het in deze film gestopt wordt. Totdat hij contact maakte met de mishandelde vrouw had ik zeker ook hoop. Deze vrouw kon me dan weer totaal niet boeien, maar qua acteerwerk kan ik er volgens mij niets op aanmerken.

Visueel betreft oerlelijk. Wel wat mooie Aziatische muziek.

Ik ben blij dat ik deze film zo verschrikkelijk vind, anders neem je jezelf in de maling. Althans, dat vind ik. Ik ben heel wat vergeten maar ik heb geen zin om moeite te doen hier weer aan terug te denken.

2* voor de lichtpunten en nu vind ik me zelf nog erg positief.

avatar van Flavio
Mooie film, waarbij het gebrek aan dialoog soms iets te veel een gimmick is, maar Bin Jip komt ermee weg. De hoofdpersoon is een soort geest, die niemand opmerkt- hij rijdt wat rond op zijn motor in een opmerkelijk lege stad, heeft geen vaste woonplaats maar breekt in daar waar hij vermoedt dat de bewoners niet thuis zijn, om na een tijdje weer te verkassen. Hij wordt door niemand opgemerkt, totdat hij een vrouw tegenkomt, een zielsverwant, die met hem meegaat. Samen zijn ze minder onzichtbaar, wat er uiteindelijk toe leidt dat hij in de gevangenis belandt, waar hij zijn gave van onzichtbaarheid perfectioneert.

Wat Kim Ki-duk met Bin Jip wil zeggen, daar kan over gediscussieerd worden. Maar de quote op het eind doet vermoeden dat je de film niet te letterljk moet nemen: het is wellicht een droom waarin de ongelukkig getrouwde vrouw zich verliest.

avatar van MENEER L3GIOEN
Een meditatie op de liefde en diepgewortelde verlangens, tegelijk een portret over de leegte van het menselijke bestaan zij het met een tikkeltje hoop op het eind. Het hoofdpersonage, reizend van huizen waar de bewoners van op vakantie zijn, is als het ware een geest. Niemand ziet hem naar binnen gaan, maar ook niemand naar buiten. Wanneer hij op begeven moment een vrouw tegenkomt in een van de huizen die ongelukkig is in haar huidige toestand met haar man lijkt er liefde en geluk tussen de twee. Maar dit is kortstondig. Het prachtige eind-shot illustreert, naar mijn mening, perfect hoe we onze lege levens maar accepteren om door te gaan maar altijd het verlangen hebben om van datgeen of diegene te houden die we lief hebben, al is hij, zij of het zo ver weg of zo dichtbij.

avatar van james_cameron
Originele, fascinerende fabel, afwisselend mysterieus en magisch realistisch. Knap hoe de twee hoofdrolspelers boeiende personages weten neer te zetten zonder een woord te zeggen. De film wordt prachtig opgebouwd en regisseur Kim Ki-Duk weet met weinig middelen veel indruk te maken. Erg knap gedaan.

avatar van Fisico
Door de korte speelduur was Bin-Jip mijn tweede Ki-duk Kim van de avond. Ik zie in de Aziatische markt (Japan en Zuid-Korea) een kleine openbaring en zal in de nabije toekomst nog geregelder een Japanse of Zuid-Koreaanse film opleggen. Kore-Eda, Takita, Miyazaki met zijn Ghibli-producties, Miike, Kurosawa (films liggen hier klaar) of deze Ki-duk Kim waren tot voor een paar maanden vrij onbekend, maar een nieuwe wereld ging open. Zelden ontgoochelend, steeds sereen en meestal puur vakmanschap!

Ook dus deze Bin-Jip die om aandacht schreeuwde om zijn sterke ranking en quotatie op IMDB en MM. Bin-Jip - duidelijk vertaald als "leeg huis" - vertelt het verhaal van een luxe-zwerver die tijdelijk leegstaande huizen kraakt om zich te soigneren, maar intussen ook de was en de plas te doen. Een interessant uitgangspunt waarbij hij in den lijve ondervindt dat het niet steeds loopt volgens plan. Een overleden vereenzaamde man dreigt roet in het eten te gooien of de overactieve narcistische echtgenoot die als hobby graag zijn vrouw fysiek en mentaal kleineert. Het zijn vaak die kleine voor ons onbekende culturele gebruiken die ik zo fijn vind om te ontdekken in dit soort films: de zorg en het respect om lichamen op te baren bijvoorbeeld.

Derde film van Ki-duk Kim en derde film met amper dialogen, zal iets typisch voor hem zijn denk ik dan. Maar wederom laat hij de beelden zelf spreken met een uitstekende choreografie en serene voor zichzelf sprekende cinema. De evolutie van het hoofdpersonage is spectaculair te noemen. Hij was onzichtbaar en ging op in het huis als "inbreker". Zijn transformatie op het einde ging echter nog een stapje verder: de inbreker werd in de bewoonde huizen een deelnemer van het gezin, als geest ronddwalend in de ruimtes, onzichtbaar, maar ongemakkelijk voelbaar, behalve voor die ene dame dan. Erg knap in beeld gebracht! Die kus op het einde, wow! Bin-Jip is een speciale versie van een liefdesverhaal, niet melig romantisch, maar sereen en overweldigend. Ik ben fan! Op naar de volgende!

avatar van Illmaticly Ill
Aangename Kim Ki-Duk. Acteerwerk blinkt uit door zijn gebrek aan dialoog, met een mooi einde.

Nick Doumen
Hele mooie film met 2 geweldige personages die weliswaar veel zeggen met weinig woorden.Het golfaspect was een leuke inbreng.Paar zeer speciale scènes zoals de kus over de schouder of de ingepakte man.Ook de klusjes die ze tijdens de hun logement deden bij de mensen was geweldig.Aanrader.