ad
  • 139.581 films
  • 6.583 series
  • 19.907 seizoenen
  • 431.083 acteurs
  • 280.193 gebruikers
  • 8.077.941 stemmen
Avatar
 
banner banner

Bin-jip (2004)

Drama / Romantiek | 88 minuten
3,85 1.657 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 88 minuten

Alternatieve titels: 3-Iron / 빈집

Oorsprong: Zuid-Korea / Japan

Geregisseerd door: Kim Ki-duk

Met onder meer: Lee Seung-yeon, Jae Hee en Kwon Hyuk-ho

IMDb beoordeling: 8,0 (51.286)

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Oorspronkelijke titel: 빈집

Releasedatum: 15 oktober 2004

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over Bin-jip

Tae-suk zoekt op zijn motor naar leegstaande huizen waarin hij een tijdje kan verblijven. Hij steelt niets, maar gebruikt wat uit de koelkast, repareert kapotte spullen en doet zo nodig de was. Hij legt zijn bezoeken vast door zichzelf in andermans interieur te fotograferen. Dit eigenaardige maar kalme leven wordt onderbroken wanneer hij op een dag insluipt in een luxueus huis, waar de jonge vrouw Sun-hwa zich in het donker verschuilt. Zij zit gevangen in een ellendig huwelijk met een man die haar mishandelt...

imageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

  • 354 berichten
  • 500 stemmen

mcdaktari schreef:

popcorn en cola en ik maar denken dat jij geen films keek onder de 3 sterren.

Blijkbaar dus toch wel!!

Toen ik Bin Jip ging kijken was het een dikke 3-sterren film, en na mijn (lage) stem is het nog steeds een dikke 3-sterren, zelfs bijna 4-sterren film ! Fijn dat jij het net als vele anderen wel een prachtige film vond, vooral omdat het een typische Zuid Koreaanse productie is. Ik geniet al jaren van de Koreaanse cinema, die naar mijn mening veel meer aandacht moet krijgen. Mede vanwege de rommel (onder de drie sterren ) die in toenemende mate vanuit Hollywood deze kant op komt, ben ik ooit eens gevlucht in de Koreaanse film. Van de geweldige meesterwerken die worden geproduceerd in Zuid Korea heb ik er al velen gezien. Daarvan heb ik er vier in mijn persoonlijke top 10 staan, alleen deze niet.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 4536 berichten
  • 0 stemmen

Hahahaha wel leuk dat je meteen je naam aangepast hebt

Maar ik ben het wel met je eens dat er uit Korea veel goeie films komen, ik heb er nu denk ik zo'n 25 gezien en die vond ik bijna allemaal goed tot heel goed.

De laatste tijd kijk ik sowieso veel meer films uit onbekendere landen zoals bv Turkye, Rusland, Mexico, Iran enz. en ik moet toegeven dat er best wel hele aardige films tussen zitten. Want net wat je zegt, er komt veel rommel uit Hollywood. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen goeie films meer van Hollywood komen, maar ik heb het een beetje gehad met die films, vandaar eens wat anders.


avatar van Richardus

Richardus

  • 1274 berichten
  • 598 stemmen

Met Seom en Spring, Summer, Fall...etc...vind ik dit nog altijd het sterkste werk van Ki-Duk. Mysterieus, verstild en diep vol betekenis. Prachtig.


avatar van blurp194

blurp194

  • 3040 berichten
  • 2776 stemmen

Bijzonder fijne film.

Niet alleen vanwege het meest opvallende - het vrijwel totale gebrek aan dialoog - maar ook door het originele en geniaal simpele verhaal. Onwerkelijk en sprookjesachtig, maar ook echt en geloofwaardig. Ook erg fijn vind ik de vele subtiele grapjes - de foto in het mozaïek, de weegschaal. Erg goed.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 1481 berichten
  • 0 stemmen

Dit is zo'n film waar je echt van baalt na het kijken. 1,5 uur tijdsverspilling.

Veel bombarie om niks naar mijn mening, iedereen kan wel veel onzin in een film stoppen zoals in deze Bin-Jip en dan maar hopen dat iedereen denkt 'deze film slaat nergens op, dus het zal wel vol prachtige betekenissen zitten'. Ik hoop dat ik de komende maanden geen golfbal meer zie.

De cast is erg sterk, hier hoef ik de film niet goed voor te vinden. Tae-Suk's leven is een interessant onderwerp, jammer dat het in deze film gestopt wordt. Totdat hij contact maakte met de mishandelde vrouw had ik zeker ook hoop. Deze vrouw kon me dan weer totaal niet boeien, maar qua acteerwerk kan ik er volgens mij niets op aanmerken.

Visueel betreft oerlelijk. Wel wat mooie Aziatische muziek.

Ik ben blij dat ik deze film zo verschrikkelijk vind, anders neem je jezelf in de maling. Althans, dat vind ik. Ik ben heel wat vergeten maar ik heb geen zin om moeite te doen hier weer aan terug te denken.

2* voor de lichtpunten en nu vind ik me zelf nog erg positief.


avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

  • 2669 berichten
  • 3491 stemmen

Mooie film, waarbij het gebrek aan dialoog soms iets te veel een gimmick is, maar Bin Jip komt ermee weg. De hoofdpersoon is een soort geest, die niemand opmerkt- hij rijdt wat rond op zijn motor in een opmerkelijk lege stad, heeft geen vaste woonplaats maar breekt in daar waar hij vermoedt dat de bewoners niet thuis zijn, om na een tijdje weer te verkassen. Hij wordt door niemand opgemerkt, totdat hij een vrouw tegenkomt, een zielsverwant, die met hem meegaat. Samen zijn ze minder onzichtbaar, wat er uiteindelijk toe leidt dat hij in de gevangenis belandt, waar hij zijn gave van onzichtbaarheid perfectioneert.

Wat Kim Ki-duk met Bin Jip wil zeggen, daar kan over gediscussieerd worden. Maar de quote op het eind doet vermoeden dat je de film niet te letterljk moet nemen: het is wellicht een droom waarin de ongelukkig getrouwde vrouw zich verliest.


avatar van MENEER L3GIOEN

MENEER L3GIOEN

  • 182 berichten
  • 0 stemmen

Een meditatie op de liefde en diepgewortelde verlangens, tegelijk een portret over de leegte van het menselijke bestaan zij het met een tikkeltje hoop op het eind. Het hoofdpersonage, reizend van huizen waar de bewoners van op vakantie zijn, is als het ware een geest. Niemand ziet hem naar binnen gaan, maar ook niemand naar buiten. Wanneer hij op begeven moment een vrouw tegenkomt in een van de huizen die ongelukkig is in haar huidige toestand met haar man lijkt er liefde en geluk tussen de twee. Maar dit is kortstondig. Het prachtige eind-shot illustreert, naar mijn mening, perfect hoe we onze lege levens maar accepteren om door te gaan maar altijd het verlangen hebben om van datgeen of diegene te houden die we lief hebben, al is hij, zij of het zo ver weg of zo dichtbij.


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 4303 berichten
  • 7990 stemmen

Originele, fascinerende fabel, afwisselend mysterieus en magisch realistisch. Knap hoe de twee hoofdrolspelers boeiende personages weten neer te zetten zonder een woord te zeggen. De film wordt prachtig opgebouwd en regisseur Kim Ki-Duk weet met weinig middelen veel indruk te maken. Erg knap gedaan.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 3055 berichten
  • 2407 stemmen

Door de korte speelduur was Bin-Jip mijn tweede Ki-duk Kim van de avond. Ik zie in de Aziatische markt (Japan en Zuid-Korea) een kleine openbaring en zal in de nabije toekomst nog geregelder een Japanse of Zuid-Koreaanse film opleggen. Kore-Eda, Takita, Miyazaki met zijn Ghibli-producties, Miike, Kurosawa (films liggen hier klaar) of deze Ki-duk Kim waren tot voor een paar maanden vrij onbekend, maar een nieuwe wereld ging open. Zelden ontgoochelend, steeds sereen en meestal puur vakmanschap!

Ook dus deze Bin-Jip die om aandacht schreeuwde om zijn sterke ranking en quotatie op IMDB en MM. Bin-Jip - duidelijk vertaald als "leeg huis" - vertelt het verhaal van een luxe-zwerver die tijdelijk leegstaande huizen kraakt om zich te soigneren, maar intussen ook de was en de plas te doen. Een interessant uitgangspunt waarbij hij in den lijve ondervindt dat het niet steeds loopt volgens plan. Een overleden vereenzaamde man dreigt roet in het eten te gooien of de overactieve narcistische echtgenoot die als hobby graag zijn vrouw fysiek en mentaal kleineert. Het zijn vaak die kleine voor ons onbekende culturele gebruiken die ik zo fijn vind om te ontdekken in dit soort films: de zorg en het respect om lichamen op te baren bijvoorbeeld.

Derde film van Ki-duk Kim en derde film met amper dialogen, zal iets typisch voor hem zijn denk ik dan. Maar wederom laat hij de beelden zelf spreken met een uitstekende choreografie en serene voor zichzelf sprekende cinema. De evolutie van het hoofdpersonage is spectaculair te noemen. Hij was onzichtbaar en ging op in het huis als "inbreker". Zijn transformatie op het einde ging echter nog een stapje verder: de inbreker werd in de bewoonde huizen een deelnemer van het gezin, als geest ronddwalend in de ruimtes, onzichtbaar, maar ongemakkelijk voelbaar, behalve voor die ene dame dan. Erg knap in beeld gebracht! Die kus op het einde, wow! Bin-Jip is een speciale versie van een liefdesverhaal, niet melig romantisch, maar sereen en overweldigend. Ik ben fan! Op naar de volgende!


avatar van Illmaticly Ill

Illmaticly Ill

  • 46 berichten
  • 476 stemmen

Aangename Kim Ki-Duk. Acteerwerk blinkt uit door zijn gebrek aan dialoog, met een mooi einde.


avatar van Nick Doumen

Nick Doumen

  • 47 berichten
  • 0 stemmen

Hele mooie film met 2 geweldige personages die weliswaar veel zeggen met weinig woorden.Het golfaspect was een leuke inbreng.Paar zeer speciale scènes zoals de kus over de schouder of de ingepakte man.Ook de klusjes die ze tijdens de hun logement deden bij de mensen was geweldig.Aanrader.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 6951 berichten
  • 3180 stemmen

Is wel uniek in zijn genre maar ik zie er geen weergaloos meesterwerk in. Op dit soort films ben ik ook gewoon wat minder tuk. De dialogen worden vervangen door blikken en gebaren en de twee hoofdspelers komen daardoor bevreemdend over en staan eigenlijk los van de realiteit om hen heen. Dat is ook wat ze eigenlijk opzoeken. Ze leven hun leven op een ongewone bijna afwijkende manier om zich los te rukken uit een realiteit waarin ze vastzitten en niet gelukkig zijn (de vrouw in een liefdeloos huwelijk, de man in een onbeduidend dagelijks bestaan). De man gaat hier steeds verder in en probeert zichzelf volledig onzichtbaar te maken in de gevangenis waar hij belandt... met het doel om dichter bij zijn geliefde te kunnen zijn wat resulteert in één van de mooiste filmkussen ooit . Ergens is het gegeven onweerstaanbaar romantisch zodat het aanslaat, anderzijds vond ik het ook afstandelijk door de keuze om het duo zwijgzaam te houden... dat heeft ook zo zijn nadelen


avatar van j0enne

j0enne

  • 9473 berichten
  • 3148 stemmen

De manier waarop Tae-suk naar binnen gaat in die huizen is toch behoorlijk lachwekkend. Plakt een poster op de deur en binnen een paar uur komt die alweer terug om in te breken als de poster er nog hangt. Net of d'r geen mensen zijn die gewoon binnen zitten en niet naar buiten gaan in die paar uur.


avatar van mjk87

mjk87

  • 11302 berichten
  • 3216 stemmen

Erg fijne film. Sowieso is het enorm genieten van alle rijke decors die ergens protserig zijn maar toch smaakvol. En daarin twee mensen die nergens met elkaar praten en toch voelt dit niet gemaakt aan. Geen idee hoe men het doet, maar het is knap gedaan en het werkt. Sfeervol, goed van tempo, emotioneel precies de juiste snaar en soms een enorm fijne humor. Het laatste halfuur is wat minder. Meer symbolisch en metaforisch wat ik iets minder kon hebben, maar is op een zeker basisniveau nog wel te volgen dus nog wel acceptabel. Maar dat fijne sfeertje uit het eerste uur wordt helaas nergens meer gehaald. 4,0*.


avatar van Black Math

Black Math

  • 4706 berichten
  • 1381 stemmen

Na zo'n zeven jaar weer eens herzien en hoewel het een prachtige film blijft, schiet het stilistisch gewoon te kort voor de maximale score. Misschien dat het zeven jaar geleden wel voldoende was, maar nu helaas niet. Het Arabische liedje ergert me ook steeds meer. Hoezeer ik ook van de film hou, al is het maar omdat ik via deze film verslingerd ben geraakt aan de Aziatische cinema, dus toch een halfje eraf helaas. 4,5*.


avatar van IH88

IH88

  • 5712 berichten
  • 3013 stemmen

Bin-jip

Schitterende film. Bin-jip is een sfeervolle, hypnotiserende en spirituele film met misschien wel de mooiste zoenscene ooit. In het begin moest ik nog wennen aan het gebrek aan dialoog en uitleg over sommige plotontwikkelingen, maar als je dit voor lief neemt, en je jezelf laat meevoeren door de regie van Ki-duk Kim en het acteerwerk, staat je veel moois te wachten. Het laatste gedeelte (vanaf het moment dat Tae-suk uit de gevangenis "ontsnapt") is fantastisch uitgewerkt, en ik denk dat iedere kijker er wel zijn eigen interpretatie aan kan geven. Met de schitterende zoenscene als kers op de taart.


avatar van jadolino

jadolino

  • 279 berichten
  • 958 stemmen

MENEER L3GIOEN schreef:

Een meditatie op de liefde en diepgewortelde verlangens, tegelijk een portret over de leegte van het menselijke bestaan zij het met een tikkeltje hoop op het eind. Het hoofdpersonage, reizend van huizen waar de bewoners van op vakantie zijn, is als het ware een geest. Niemand ziet hem naar binnen gaan, maar ook niemand naar buiten. Wanneer hij op begeven moment een vrouw tegenkomt in een van de huizen die ongelukkig is in haar huidige toestand met haar man lijkt er liefde en geluk tussen de twee. Maar dit is kortstondig. Het prachtige eind-shot illustreert, naar mijn mening, perfect hoe we onze lege levens maar accepteren om door te gaan maar altijd het verlangen hebben om van datgeen of diegene te houden die we lief hebben, al is hij, zij of het zo ver weg of zo dichtbij.

Prachtig verwoord.


avatar van Movsin

Movsin

  • 5942 berichten
  • 7260 stemmen

In iemands huis inbreken : foei, foei, foei..

Maar de ondeugende, schalkse manier waarop, de nadelen van een antwoordapparaat, de essentiële ontmoeting, enz...deden me geamuseerd toekijken.

Ik dacht : dit is een sprookje, maar toen kwam het geweld en de vele verwikkelingen en toen dacht ik, dit is meer een opsomming van mijmeringen, verzuchtingen...

Helaas vrees ik dat wellicht wat essenties van deze film mij zijn ontgaan. Een zin op het einde is onvoldoende. Met de symboliek van het golfspel en zo meer blijf ik met vragen zitten.

Had bewondering voor het goede camerawerk, de mooie kleurenschakeringen (interieurs) en de klasse van de hoofdacteur. Wat een verscheidenheid van expressies kan die man in zijn ogen leggen.

Geen gewone film, wel een mooie.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 415 berichten
  • 0 stemmen

Ja maar het kan toch geen toeval zijn dat "die echtgenoot" zijn ziel en zaligheid legt in het hard wegmeppen van golfballetjes en dat de zwijgende hoofdrolspeler van de film nou net ook zo goed kan meppen tegen die balletjes?

Afijn, zie hier, Kim Ki-duk zadelt zijn publiek met heerlijke raadsels op. Dan het begin, waarin de motorrijdende mooi-boy een confrontatie lijkt aan te gaan, jawel, met diezelfde echtgenoot.

Op z'n kortst samengevat, mijn interpretatie (voor wat 't waard is) : Kim Ki-duk vertelt op geheel eigen (lees unieke) wijze hoe een vrouw de liefde voor haar man herwon, en ik vraag me daarbij af, of die mooi-boy de geest van haar/hun overleden zoon is ...

Hoe dan ook, Bin-Jip is uitmuntende cinema !


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 4116 berichten
  • 2915 stemmen

Bijzonder.

Aparte cinema dit, een "stille" film zoals deze. Ik heb het nog niet zo vaak eerder gezien, wellicht zelfs helemaal nooit. Natuurlijk wel een rustige of stille film, maar nooit eentje die er echt voor lijkt te gaan. Voor Bin-jip lijkt het wel een doel te zijn geweest wat soms net te duidelijk overkomt.

Het acteerwerk is half. Daarmee bedoel ik dat sommige acteurs / actrices goed spelen en sommige wat minder. Hee vond ik bijvoorbeeld erg goed, zit perfect in zijn rol. Seung-yeon daartegenover vond ik weer geweldig slecht en gemaakt. Hyuk-Ho doet het redelijk, maar krijgt een relatief makkelijke rol.

Het stille aspect van de film heeft zo zijn voordelen en soms ook zijn nadelen. Maar Kim kan de meeste nadelen verdoezelen door zijn timing on-point te hebben. Als een scene net te ongemakkelijk wordt, schakelt Kim over. Daardoor zijn de nadelen die het stille aspect met zich mee brengt prima te slikken.

Visueel vond ik het wat saai. Het camerawerk is erg verzorgd en precies, maar de beelden zijn wat simpel in elkaar gestoken. Het had echt wel wat frisser /kleurrijker gemogen. Kim kiest goede locaties uit, maar daar blijft het dan ook eigenlijk een beetje bij.

De romantiek is voorzichtig, onwerkelijk en vreemd, maar niet vervelend. Aan de andere kant ook niet erg meeslepend helaas. De soms seksuele humor van de film vond ik overigens dramatisch en onnodig. Dat Seung-yeon bijvoorbeeld op een masturberende Hee inloopt als introductie kan ik niet zo om lachen.

De film kent ook een aantal dramascenes tussendoor maar ook deze voelen wat te gemaakt aan. Toch blijft de film intrigeren en het duurt bovendien ook niet lang. Hee doet het erg goed en het camerawerk oogt erg verzorgd. Het is apart en uniek genoeg voor een voldoende voor de rest, maar ook niet echt perfect wat mij betreft.


avatar van YSV

YSV

  • 33 berichten
  • 30 stemmen

Prachtige film. Klein, maar erg mooi.

Maar hebben ze geen wasmachines in Zuid Korea?


avatar van Lebarron

Lebarron

  • 706 berichten
  • 572 stemmen

YSV schreef:

Prachtige film. Klein, maar erg mooi.

Maar hebben ze geen wasmachines in Zuid Korea?

Ik vermoed dat de hoofdpersoon ze niet gebruikt omdat ze lawaai maken en buren dan mogelijk wat horen of hij niet kan horen of de bewoners onverwacht thuis komen.