Cadaveri Eccellenti (1976)

Alternatieve titels: The Context | Cadavres Exquis | Illustrious Corpses

Italië / Frankrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Francesco Rosi
met Lino Ventura, Tino Carraro en Max von Sydow

Inspecteur Rogas moet de mysterieuze moorden op een aantal illustere rechters van het Hooggerechtshof onderzoeken. Tijdens zijn onderzoek stoot hij op een politiek complot waar ook hooggeplaatste politici weet van blijken te hebben...

Sublieme politieke thriller, met een schitterende hoofdrol van Lino Ventura en dito bijrollen, cinematografie, regie en muziek.
Stikdonker Europees jaren '70-sfeertje, waar dit soort Italiaans-Franse topproducties een patent op heeft.
een heel dikke **** 4 op 5 ****

Prachtfilm, ja, met de excellente Ventura.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe dat zit met de film Excellent Cadavres (Falcone). Ook op MM.
Is dat een navolger, of verwant, een eerbetoon, of is alleen de titel gejat ?

hugohei schreef:

Is dat een navolger, of verwant, een eerbetoon, of is alleen de titel gejat ?

Titel en plot gejat, maar naar verluidt verhoudt deze kopie zich als Jantje Smit t.o.v. Mozart ...

Degelijke krimi, maar net wat te traag om echt spannend te worden, en net wat te afstandelijk om echt aangrijpend te worden. Wel mooi camerawerk en een sterk einde. 3 *

FisherKing
De favoriete film van Ineke Houtman (vlgns NRC@next)

avatar van PaulieWalnuts
Gaan ze dit nog eens op DVD uitbrengen (met Engelse/ NL ondetitels)???

avatar van boerenpummel
Hopelijk wel. Dit is een van de films die ik heeeeel graag op dvd zou zien verschijnen.

avatar van PaulieWalnuts
Zo, anders ik wel. Is volgens mij een geweldige film. Lekker zwaar onderwerp en dan nog met Ventura en Italiaans.

Jammer, voor mij althans, dat de politieke intrigue die het verhaal beheerst, niet wat duidelijker werd gesteld, want dit is een heel bijzondere film, filmisch zeer knap, wars van de clichés van het genre en met een uitstekende (één van zijn beste rollen) Lino Ventura, die een heel menselijke politie-inspecteur neerzet.
Verrassend en deprimerend einde dat tot nadenken stemt.

avatar van Brix
Morgenmiddag (29/5) op MGM Channel te zien om 13:15 uur (met NL ondertiteling)

(Laat je niet misleiden door de Engelse titel The Context)

Redelijke en ook onconventionele politieke thriller waarin een politie-inspecteur een aantal moorden op rechters moet oplossen. Technisch ziet de film er goed uit, maar weet toch niet over de volle lengte te boeien. Dit komt mede door de personages die niet allemaal even goed uit de verf komen. Wel een verrassend en sterk einde.

josw86 schreef:
IK BEN OP ZOEK NAAR DEZE FILM! Wie kan mij helpen? Kan hem nergens vinden.

Komt wel eens voorbij op MGM. Dus ff in de gaten houden.

avatar van GrobbekuikenXL
Fantastisch ! Het begin met de mummies , het eind in het museum, en alles daartussen in. Heb Italiaanse dvd , Duitse VHS , maar idd raar dat dit meesterwerk niet in meer landen is uitgebracht op dvd. Excellent cadavers heeft hier niets mee te maken behalve de titel. Die gaat over de strijd tegen de maffia van rechter Falcone die bij een aanslag om het leven kwam. Was ook wel aardig overigens.

avatar van 93.9
josw86 schreef:
IK BEN OP ZOEK NAAR DEZE FILM! Wie kan mij helpen? Kan hem nergens vinden.

YouTube - Cadaveri Eccellenti (1976) Francesco Rosi, Lino Ventura (cc-Eng-sub)

med nederlandse ondertiteling

avatar van goongumpa
In het eerste deel veel gesprekken; veel hooggeplaatste grijze mannetjes met donkere brillen. In de tweede helft ontpopt de film zich als rasechte complot-thriller en wordt het veel visueler en spannender. De donkere sfeer en visuele taal deden me denken aan bijv. het jaren '70 werk van Friedkin en Pakula, of "The Conversation" van Coppola. Lino Ventura is een plezier om naar te kijken. Goede film en ik zou wel wat meer van dit soort Europees werk willen zien (tips - hier!).

avatar van de grunt
Een van de meest onderschatte regisseurs van Italie.
Francesco Rosi, palme d'or winnaar, bedankt voor al het moois.
In het bijzonder voor deze film in mijn geval.

avatar van Metalfist
Consequente Rosi

Mijn eerste kennismaking met Francesco Rosi was niet helemaal succesvol te noemen. Il Momento della Verità is geen slechte film, maar het thema sprak me daar minder aan en de film strandde op 3*. Het is niet echt fair om een regisseur met een talrijk oeuvre als dat van Rosi te beoordelen op 1 film dus wou ik nog wel eens de gok wagen. De keuze viel op deze Cadaveri Eccellenti en dan voornamelijk vanwege de altijd sterke Lino Ventura.

Jammer genoeg ben ik hier ook niet echt een grote fan van geworden. Niet volledig de schuld van de film zelf, vanwege technische problemen heeft de screening een tijd stil gelegen waardoor ik nogal lastig terug in de film geraakt, maar ik begin het vermoeden te krijgen dat de stijl van Rosi me niet helemaal ligt. Cadaveri Eccellenti is kort door de bocht gezegd een who-dunnit met als slachtoffers een aantal rechters. Inspecteur Rogas is een soort van Maigret (vooral de stijl van kledij deed me aan die Franse inspecteur denken) die zijn tanden in de zaak vastbijt. Hij maakt weinig vordering, wordt tegengewerkt en wordt uiteindelijk zelf slachtoffer. Dat is dan ook het enige verrassende aspect aan deze politieke thriller, want voor de rest is het voorspelbaarheid troef. De manier waarop Rosi het allemaal in beeld brengt (de openingsscène in de catacomben is sterk alsook de dood van Rogas) is echter zalvend en sleurt je uiteindelijk mee. De versie die ik gisteren zag leek me trouwens eerder af te klokken op 125 minuten (in tegenstelling tot de 110 die in Cinema Zuid stonden aangegeven), maar vanwege de onderbreking in het begin van de film kan ik het niet zeker zeggen. Vind in ieder geval niets terug van verschillende versies.

Ik heb Ventura nog nooit op een slechte rol kunnen betrappen en zijn invulling van Rogas verandert daar niets aan. Aangezien dit een co-productie van Frankrijk en Italië was ging ik ervan uit dat Ventura gedubt ging zijn, maar blijkbaar spreekt hij vloeiend Italiaans. Meer zelfs, het is van origine een Italiaan die als kind met zijn ouders naar Frankrijk is verhuisd! Hij zuigt de film compleet naar zich toe waardoor de rest van de cast er wat pover uitziet. Zeker pakweg Max von Sydow heeft echt wel meer in zijn mars dan dat Rosi laat zien.

Cadaveri Eccellenti is in 2008 opgenomen in de "100 Italian films to be saved" lijst samen met nog een aantal Rosi films. In dat lijstje bevindt zich ook het betere werk van onder andere Vittorio De Sica, maar daar hoort Rosi naar mijn gevoel toch niet bij. Misschien binnenkort toch nog eens een filmpje van hem meepakken, want ergens heeft hij toch wat aantrekkingskracht. Hoop dan wel meer dan 3* te kunnen geven.

Ik heb nu drie films van Rosi gezien: Salvatore Giuliano, Hands Over the City en deze. De eerste was geniaal, de tweede had zo zijn momenten, deze laatste vond ik een compleet mislukte poging tot onderkoelde, onderhuidse thriller, zoals er in de jaren '70 in zowel europa als de VS zoveel - en veel betere - gemaakt zijn.

avatar van Mac Hammer Fan

Oops. ik lees nu pas dit bericht en ondertussen is deze video van YouTube gehaald omwille van auteursrechten. Jammer, er blijft alleen een Italiaanse versie over met Spaanse ondertitels.

Wie de film zoekt kan mij een bericht sturen. Ik heb de film met Nederlandse ondertitels.