Il Caso Mattei (1972)

Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Francesco Rosi
met Gian Maria Volonté, Franco Graziosi en Dario Michaelis

Biografische film over industrieel Enrico Mattei. Na de oorlog gaf hij de Italiaanse industrie een grote en broodnodige positieve injectie. Het probleem was echter dat hij een grote monopolie creëerde en ervan uitging dat alle overheidsinvloed via steekpenningen te omzeilen was. Wanneer hij van Italië een grote kracht in de petroleumwereld tracht te maken ontstaan er pas echt grote problemen.

Remake van Citizen Kane ,zij het dan met in de hoofdrol hier een Italiaanse oligarch,Wat dat CK betreft:we hebben een tycoon die in het begin dood gaat,vervolgens gaan verslaggevers op pad om de Mens achter het Mysterie te achterhalen,wat wordt getoond dmv episodes uit het voorbije leven van de held.En moeten we dus concluderen dat die missie tot mislukken gedoemd is.
Rosi en Volonté,die weer prima is,geven ondanks de objectieve aanpak in semi-docu stijl toch een vrij sympatiek portret van de megalomane magnaat.Gesuggereerd wordt dat Mattei alles niet voor zichzelf deed,maar met een hoger doel voor ogen:Italie zo onafhankelijk als mogelijk maken van het verderfelijke yankee-imperialisme.
Het is moelijk om bij het portret van deze egomaan die een soort staat in de staat vormde niet te denken aan Berlusconi,al vermoed ik dat de regisseurs nu niet in de rij staan om ook van hem een niet onverdeeld negatief beeld te schetsen.
Overigens:de ware toedracht rondom het einde van Mattei wordt hier niet opgehelderd en is ook nooit opgehelderd.De journalist die in opdracht van Rosi research deed omtrent deze casus,verdween tijdens zijn werkzaamheden op Sicilië spoorloos,degenen die zijn verdwijning onderzochten werden ook niet oud...trek verder uw eigen conclusies.

avatar van Biosguru
Mooie film, lekker jaren zeventig paranaio sfeertje. Eerder ook al Excellent Corpses gezien van deze Rosi. Ga zeker meer kijken.

De precieze toedracht van het vliegtuig ongeluk is nooit helemaal duidelijk geworden. Maar het is wel zeker dat zijn vliegtuig met een bom uit de lucht gehaald is. Wat Pippo nog vergeet is dat alle Carabinnieri die gezocht hebben naar de verdwenen journalist ook verdwenen zijn. Niet dat ze wat gevonden hadden. Maar toch maar even voor de zekerheid laten verdwijnen... Onwerkelijk

avatar van Mochizuki Rokuro
Op de website van Natlab / Plaza Futura is nog niks te vinden, maar Il Caso Mattei draait zondag 19 januari om 14.30u in het kader van "18+ Politiek, Erotiek, Film! Veertig Jaar Vrije Circuit" in Natlab in Eindhoven. Er staat bij "nieuwe kopie", dus is wellicht een voorbode voor een heruitbreng. Zou heel fijn zijn . Is toch een Gouden Palm winnaar die nog op mijn lijstje ontbreekt.

avatar van Flavio
Biosguru schreef:
en van Pippo is inmiddels ook al jaren niets meer vernomen...

Ik ben toch wat minder te spreken over deze van Rosi. Op zich wel interessant te zien hoe de olie-industrie werkt (verrot, niet echt verbazingwekkend), en kennelijk heeft Mattei voor een eerlijker verdeling van de oliedollars gezorgd- of dat achteraf goed heeft uitgepakt is ook wel een puntje van discussie- maar de onnodig warrige structuur en gebruik van vele namen die in het Italië van de jaren 70 kennelijk gemeengoed waren maakten dat ik er niet echt inkwam. Ik had er liever een goede docu over gezien.