menu

Indagine Su un Cittadino Al di Sopra di Ogni Sospetto (1970)

Alternatieve titel: Investigation of a Citizen Above Suspicion

mijn stem
3,84 (74)
74 stemmen

Italië
Misdaad / Thriller
115 minuten

geregisseerd door Elio Petri
met Gian Maria Volontè, Florinda Bolkan en Gianni Santuccio

Wanneer een fascistische politie-inspecteur zijn maîtresse vermoordt, laat hij opzettelijk sporen achter. Hij laat deze achter om te kijken hoe groot zijn reputatie is, en of hij daadwerkelijk boven iedere verdenking staat.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=PfXZVqdLKcE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van pascal83
Niemand deze oscarwinnaar uit 1970, voor beste buitenlandse film, gezien? Verhaal klinkt erg goed.

avatar van boerenpummel
Hoe heb je deze gezien, Paulie?

avatar van PaulieWalnuts
4,0
Gedownload.

Goede film, met erg mooie muziek van Morricone en goed acteerwerk van Gian Maria Volontè.

avatar van stephan73
4,5
Zeer sterke film, die zeer Kafkaiaans aandoet.
Sterke hoofdrol van Gian Maria Volentè, die schommelt tussen arrogantie en spijt. De regelmatige flashbacks werken toe tot de moord en laten zowel zijn manier van doen en denken zien, evenals het hare.
In een tijd dat elke film op DVD verschijnt, moet deze film het doen met een bootleg release. Jammer!
Gelukkig heb ik de officiële Nederlandse VHS te pakken!

4,5*

avatar van Arnie
3,5
stephan73 schreef:
Zeer sterke film, die zeer Kafkaiaans aandoet.


Je meent het, nu snap ik ook die quote van Kafka aan het eind

Maar erg goede en frisse film, dat vond ik ook. Mooi kritisch gedachte-experiment over macht en anarchie. Het plot lijkt in eerste instantie wat simpel, maar wordt toch nog vrij ingenieus uitgewerkt. Dit heeft deels te maken met de flashbacks (en de muziek van Morricone die het een typisch thrillersfeertje geeft), maar ook met de verwarring die ontstaat wanneer hij zijn schuld wil aantonen. De anarchist, die hem zou kunnen beschuldigen, zorgt er uiteindelijk voor dat hij daadwerkelijk gestraft wordt: niet voor zijn moord, maar door het simpele feit dat zijn machtspositie hem boven elke verdenking verheft. Uiteindelijk is de dader er juist door de ontkenning van zijn schuld even erg aan toe als de held uit Het Proces, die als een hond wordt neergeschoten.

En het feit dat deze kafkaïeske problematiek is uitgewerkt tegen de achtergrond van het conflict tussen fascisten en communisten maakt het nog boeiender.

avatar van badfans69
Informatieve site over de film, met interviews/ behind the scenes

Link

Nog een mooie filmposter Link

avatar van Poisonthewell
4,0
Naast Volonte's personage zou Harry Callahan afsteken als een flower power commie: voor hem is fascisme meer dan een ideologie, het is een seksuele voorkeur. Deze film is een beetje in de vergetelheid geraakt, en dat is niet helemaal terecht. Petri laat stilistisch bijzonder imposant werk zien. Het camerawerk is wervelend, en de set design is bijna net zo karig en veelal staalgrijs als Melville's Le Samourai.

avatar van Querelle
3,5
Aparte soundtrack ook.

Indagine

Volledige score op Spotify kunnen vinden.

avatar van Mochizuki Rokuro
4,5
Poisonthewell schreef:
Het camerawerk is wervelend, en de set design is bijna net zo karig en veelal staalgrijs als Melville's Le Samourai.
Dat eerste klopt, dat tweede vond ik zeker niet: niet karig en ook niet staalgrijs. Sterker nog, het appartement van Bolkan is vol kleurige kleden, gewaden en gekleurd glas. En de strakke architectuur wordt goed benut in het politieke-politiedeel.

Maar over dat eerste: Er wordt heel veel dynamiek gecreeerd door Petri met zijn camerawerk. De film is wat dat betreft echt een mallemolen. Volontè maakt het heel bont en zijn acties worden goed ondersteund door het camerawerk. Scenario is echter een nóg grotere kwaliteit van de film. Zeer goed gebruik van flashbacks die het verhaal precies op het goede moment diepgang geven en zelfs logica. Het is ongelofelijk dat Petri erin is geslaagd een amoureuze thriller, een misdaad film, een (zeer) politieke film en een psycholigisch drama te maken die op alle vlakken overtuigt. Misschien gaat hij iets te ver (of is het soms iets té grotesk) - maar Italië verkeerde ook al in 1970 in een deplorabele staat waarin immoraliteit de norm lijkt. Volontè is weergaloos en Bolkan verleidelijk.

Een topper en een prima start van het Petri retro voor mij (in een behoorlijk goed gevulde Melkweg zaal). Deze nieuwe poster is wellich de originele, maar jammer dat die vorige weg is (zie ook de link van Querelle naar YouTube) die sluit veel beter aan bij sfeer en thema van de film.

avatar van Querelle
3,5
Moest trouwens ook denken aan een afllevering van Columbo die ook begin jaren 70 is gemaakt, waarin het plot een aantal overeenkomsten vertoond. Ook een comissaris van de politie die overal mee weg komt (totdat hij Columbo ontmoet natuurlijk). Zou wel grappig zijn als de schrijvers daarvan deze film als uitgangspunt hebben genomen. De kans is groot want Indagine was de oscarwinnaar beste buitenlandse film in 1970.

avatar van Mochizuki Rokuro
4,5
Querelle schreef:
Indagine was de oscarwinnaar beste buitenlandse film in 1970.

Ik moet het nog even nakijken - maar wellicht de beste film die een Oscar won (Beste film en/of niet-Engelstalig).

edit: O nee, Amarcord (Querelle noemde die gisteren nota bene nog )

avatar van beavis
4,0
In deze film wint het links activisme het van het zo goed als impotente rechtse establishment doordat die uiteindelijk aan zijn eigen misdaden ten onder gaat. Dit moet toch ook destijds al hebben overgekomen als net zo'n waanzinnige wensdroom als die van 'il dottore' aan het einde van de film? Tenzij ik het verkeerd zie, eigenlijk best wel heel erg cynisch dus.

Ik vond het nogal een verwarrende film, maar waar je toch veel subtiele lagen in kunt herkennen die tot denken aanzetten. Maar zoals het bovenstaande al aangeeft is het dan nog niet direct duidelijk wat de bedoelingen van (de toch links georienteerde) Petri waren met deze film. Het intrigerende idee voor een thriller plot wordt aan de ene kant verheven tot een, zoals MR al aangeeft, zeer politiek geladen film... om dan uiteindelijk toch weer gereduceerd te worden tot een strikt persoonlijke kwestie. En de hoofdpersoon, waar je normaal gesproken toch wel op enig niveau een soort van begrip voor zou moeten kunnen krijgen, lijkt uiteindelijk slechts te dienen al bron voor leedvermaak die gedurende de film al zijn macht verliest, in zijn dominantie relatie, in zijn werk en zelfs in zijn geplande wraak (waarom geeft hij anders zijn succespositie als hoofd van moordzaken op om op demonstranten te gaan jagen?) op de buurman die de bal terugkaatst en wegkomt met terrorisme.

Had er dus een tweede kijkbeurt voor nodig om tot een goed oordeel te komen, maar uiteindelijk verdient elke film die je op zo'n manier aan het denken zet altijd een dikke voldoende. 4 sterren


avatar van kos
3,0
kos
Prima nieuws.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Criterion gaat het ook uitbrengen.

avatar van Spetie
4,0
Geweldig originele film, met een fantastisch uitgangspunt, dat vooraf al veel potentieel biedt, die gelukkig door Petri ook grotendeels wordt benut.

Dat komt in de eerste plaats door Gian Maria Volontè, die een geweldige hoofdrol neerzet. Zijn karakteristieke kop, dat af en toe echt de arrogantie ten top uitstraalt en zijn zelfverzekerde houding, maken van hem in eerste instantie een personage, waarvan ik hoopte dat hij ten onder zou gaan. Hoeveel arrogantie kan iemand hebben, was mijn gedachte daar nog. Maar naarmate het verhaal vordert kreeg is langzaam toch ook sympathie voor hem. Dat kwam vooral ook doordat Petri er regelmatig flashbacks doorheen verweeft, die de relatie tussen Volontè en zijn maîtresse meer duidelijkheid geven en daarnaast ook de nodige diepgang.

Verder is het vooral een lekker dynamische film, waarbij het vlotte bewegende camerawerk precies past bij de toon van de film. Hetzelfde geldt voor de opvallende, maar best mooie soundtrack van Morricone. Het deuntje is op momenten haast lachwekkend, maar toch past het hier goed. Verder is het een verhaal, die op rustige wijze de meerde lijnen die het bezit, openbaart en die ook langzaam van toon verandert. Zelfs de politiek lijkt er op een gegeven moment nog van langs te krijgen, ook al wordt er op het laatst nog even goed benadrukt dat het allemaal fictief is.

Best van genoten en tevens een film, die goed blijft hangen en waar je achteraf ook nog eens even lekker over kunt nadenken.

4,0*

4,5
Van Elio Petri zag ik alleen maar "La Decima Vittima", eerder een komedie, maar dit hier is Petri's meesterwerk waarmee hij terecht een Oscar als beste niet-Engelstalige film won.
De film kadert in die reeks Italiaanse politieke films die politie, overheidsinstanties, polititiek, Kerk....op de korrel nemen en het moet gezegd : hij druipt van cynisme.
Een origineel intrige dat moet aantonen hoe fanatiek de rangen van overheidsinstanties zich kunnen sluiten tegen elke vorm van evidentie.
Keurig cameramerk, waarbij een magistrale, Gian Maria Volonte, als in die rol gegoten, een dankbaar onderwerp is.
Dramatische en soms schalks overkomende muziek als om de daden van het personage te verdoezelen en luchtig op te nemen.
Flashbacks zijn keurig en verklarend ingelast en de metafoor met de zonneblinden is spitsvondig en veelbetekenend als slotscene.

avatar van HarmJanStegenga
3,0
Goede film van regisseur Elio Petri, waar een zeer interessant plot op een prima manier wordt uitgewerkt. Vooral naarmate de film vordert - met o.a. flashbacks van de relatie tussen Volontè en zijn maîtresse - begint het één en ander duidelijk te worden. Groots vond ik het niet, interessant wel. Vooral het feit om te zien hoe de politie omgaat met dergelijke zaken is bizar, maar tegelijkertijd alledaags volgens mij. De film kent met Volontè een goede hoofdrolspeler, waar je dubbele gevoelens van krijgt, een opmerkelijke score van Morricone (leuk wel) en een prima geschoten en sfeervol geheel. Solide voldoende voor deze prent.

avatar van filmliefhebber92
Is deze film ook te krijgen met Nederlandse ondertitels?

avatar van kos
3,0
kos
Haha! typisch Italiaanse, en niet al te subtiele, maatschappijkritiek. Had wat mij betreft ipv als misdaad/thriller net zo als goed zwarte komedie betiteld kunnen worden.

Zelfs vergelijkingen met Salo zijn te leggen. Kinky fascisme met een systeem waarin een bepaalde groep overal mee weg kan komen.
Volonte is wel geweldig. Een soort uiterst nare Don Draper.
Echt een product van zijn tijd.

3,5
Uiterst stijlvolle film, over de vorm niets dan goeds. Kwam bij mij over als een mengeling van jaren '70-politiefilms en Rossellini-achtige arthouse.

De enigszins tijdsgebonden thematiek is op zich interessant, maar het plot is wel vrij vergezocht. Gelukkig niet zwaar op de hand, waar ik in eerste instantie wel bang voor was.

avatar van baspls
3,5
Investigation of a Citizen Above Suspicion is een Italiaanse Misdaad-Thriller uit het Giallo tijdperk. Hoewel de film een aantal knipogen aan de Giallo bevat (het gele pulpromannetje bijvoorbeeld), is het zeer zeker geen Giallo. Het had bij vlagen zelfs wat Orwelliaans, zeker met al die spionage en politieke gevangenen.

De film verteld het verhaal van een politie-inspecteur die zijn maîtresse vermoord en opzettelijk sporen achter laat. Gian Maria Volontè en Florinda Bolkan speelde hun rollen goed. Volontè leek haast wel op Mussolini tijdens de toespraken met dat geschreeuw.

Ik had een zeer mooie 4K-restauratie van de film weten te bemachtigen. De film is op een aparte en typisch Italiaanse manier geschoten. De vele Point-of-view-shots doen nog enigszins aan de Giallo denken. Ook goede muziek van Ennio Morricone en Bruno Nicolai, alleen mischien net wat te Western-achtig.

Interessante film over de onaantastbaarheid van positiebekleders met een fijn Italiaans sfeertje.

3,0
Goed bedacht verhaal, prima uitgangspunt maar niet echt sterk script. Het idee dat iemand zo vol van zichzelf is en denk overal mee weg te kunnen komen, zelfs als hij zijn collega's een handje helpt, is leuk bedacht en zeker niet ondenkbaar. Jammer is dan dat zijn collega's worden weggezet als imbecielen en de rol van de maîtresse ook niet zo sterk is.
De film blijft een beetje hangen totdat de climax komt, welke dan wel weer sterk is hij bereikt het ultieme: de misdaad opbiechten en er dan nog mee wegkomen.

5,0
Films over immoreel of amoreel gedrag waren er genoeg aan het begin van de jaren zeventig (denk bijvoorbeeld aan 'Clockwork Orange'). Elio Petri wist er toch nog een schokkende draai aan te geven in de lekker toegankelijk getitelde Oscar- en Gouden Palm-winnaar 'Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto'. Een rusteloze camera draait door het verhaal over een machtsdronken politie-inspecteur die zich boven elke wet verheven voelt. Gian Maria Volonte is perfect eng in de hoofdrol, als een soort Berlusconi avant la lettre.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:41 uur

geplaatst: vandaag om 20:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.