Salvatore Giuliano (1962)

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Francesco Rosi
met Salvo Randone, Frank Wolff en Federico Zardi

Salvatore Giuliano is na de Tweede Wereldoorlog een guerrilla die zich hevig verzet tegen de corrupte politici in zijn land, Italië. Deze rebellie maakt hem zeer populair onder de arme Siciliaanse boeren. Na enige tijd, echter, verandert Salvatore meer van een rebel in een crimineel. Zelfs zijn trouwe volgers beginnen aan hem te twijfelen en wanneer hij opdracht geeft tot de slachting van een aantal communisten tijdens een mars ontstaat er een bloedige periode.

FisherKing
Nogal invloedrijke film. Vooral Scorcese (en de filmvriendenclub om hem heen) was er flink van onder de indruk.

Francesco Rosi won er de zilveren Beer mee.

Mario Puzo heeft een boek over deze man geschreven: De Siciliaan.

avatar van boerenpummel
Interessante film, maar niet heel erg beklijvend.

avatar van Mug
Mug
Interessant qua opzet. Veel gespeel met tijd. En er wordt meer tijd besteed aan de gebeurtenissen na de moord op Salvatore Giuliano. Een bio-pic waar de man amper in beeld komt.

De film is geschoten op de plaatsen waar de gebeurtenissen echt hebben plaatsgevonden. Als een voyeur neemt de camera waar vanuit de verte, en dan weer in close-up. Rosi wilde zodoende meer een documentaire-achtige film maken dan een gedramatiseerde bio-pic.

Moeilijk te volgen, mede ook doordat ik niet bekend ben met Giuliano en de desbetreffende geschiedenis van de jaren 40-60 op Sicilië. Daardoor wist het mij ook niet geheel te beklijven.

avatar van JorgXIV
Warrig stukje cinema... Salvatore Giuliano komt inderdaad haast niet in beeld en er worden tijdsprongen gemaakt, maar aangezien het een film in zwart/wit is, verwacht je dat niet. Maar toch wel fijn om weer iets meer over de geschiedenis van Sicilië te leren.

Deze film is a.h.w. de missing link tussen het neo-realisme en de intelligente politieke thriller à la la battaglia di Algeri,een film die trouwens gigantisch door deze is beïnvloed.De acteurs zijn voornamelijk siciliaanse amateurs en muziek wordt nauwelijks gebruikt.I.t.t. lbda duwt Rosi zijn kijkers niet onder het mom van objectiviteit een bepaalde richting uit maar laat hem juist in verwarring achter,wanhopend aan een definitieve interpretatie van de gebeurtenissen.Daarmee is deze film ook duidelijk verwant aan het werk van Antonioni:de vraag wordt ook opgeroepen of zoiets als objectieve registratie überhaupt bestaat(vgl.blow-up).
Zoals reeds gememoreerd stelt deze film hoge eisen aan zijn publiek door de gecompliceerde vertelstructuur maar uiteindelijk ontvouwt de plot zich in helderheid.Dat de titelfiguur niet in levenden lijve wordt getoond zorgt ervoor dat de kijker geen gelegenheid krijgt tot gemakzuchtige identificatie.
Je zou kunnen gaan denken dat deze film een boring arthouse oefening is maar niets is minder waar:deze film bevat ook goede actiescènes en couleur locale die the Godfather 2 absoluut heeft geïnspireerd.

p.s.:verwar deze film niet met de bagger die "the sicilian"heet.

avatar van Spetie
Goede biopic over het leven van Salvatore Giuliano, iemand waar ik hiervoor nog totaal niet bekend mee was. Het opvallende is echter, dat de man in deze prent echter niet te zien is.

De film heeft een nogal documentaireachtige stijl waardoor het een en ander vaak nogal afstandelijk en kil blijft en je totaal geen binding hebt met de personages. Op zich niet erg, want zo'n kille registratie kan ook best interessant zijn. Het eerste gedeelte is het lastig om in het verhaal te komen, mede ook door de diverse tijdsprongen, maar uiteindelijk lukte het.

Er zitten mooi geschoten stukjes in van het Siciliaanse landschap en het stukje in de rechtbank was ook van grote klasse. Daaromheen wisselt het een beetje, maar over het algemeen is het allemaal best goed.

Een leuk en interessant stukje Italiaanse geschiedenis, om eens een keertje gezien te hebben.

avatar van The One Ring
Salvatore Giuliano was duidelijk de voorloper van reportage-achtige fictiefilms over moeilijke politieke situaties, zoals The Battle of Algiers of Z, maar zelfs binnen zijn toch al taaie soort is het een erg ontoegankelijke film. Het eerste uur met name vond ik moeilijk om in te komen. Bijna geen enkel personage zit daar in meer dan één scène en het is bijna een aaneenschakeling van afrekeningen door de regering of door de maffia. De moordenaars en de slachtoffers blijven daar vaak nogal anoniem en hoewel de algemene situatie mij telkens wel duidelijk was werd het niet bepaald makkelijk om echt betrokken te raken bij de gebeurtenissen. Het helpt ook niet dat de film te pas en te onpas sprongen vooruit en achteruit in de tijd maakte. Geregeld was het moeilijk in te schatten wanneer een bepaalde scène zich precies afspeelde. Wat me er ook een beetje uithaalde was een onhandige scène waarin een oude verzetsstrijder ineens tegen de bergen begint te preken dat Sicilië moet ontwaken. Dergelijke poëtische momenten passen niet echt bij het documentaire-achtige van deze film, al heeft die wel meer gestileerde stukken.

Niettemin wordt het totaalplaatje steeds duidelijk en is de tweede helft wat sterker. Dat komt vooral doordat daar er wat meer focus ligt op bepaalde gebeurtenissen die langer duren en waarin personages ook terugkeren. Ook veel minder afrekeningen. En dan ontstaat er ineens een toch bij vlagen krachtig portret van landelijke onrust en politieke en justitiële verwarring. Meer gestileerde momenten worden achterwege gelaten en het geheel krijgt meer een "echt" gevoel. Salvatore Giuliano wordt dan ook steeds meer puzzel die uiteindelijk bevredigend in elkaar valt.

Moeilijk om hier een eindoordeel aan te verbinden. Geregeld was het echt doorbijten, maar uiteindelijk moet ik toegeven dat de film bijzonder sterk het gevoel van een land in een staat van chaos weet te vangen en ook een extreem complex beeld weet te schetsen van een verzetsstrijd en georganiseerde misdaad. Onpartijdigheid bij een verhaal als deze is moeilijk te bereiken en het is een verdienste van Salvatore Giuliano dat die dit beter klaarspeelt dan zijn latere opvolgers. Best een knappe film, maar ook een die wellicht een tweede kijkbeurt nodig heeft om compleet tot zijn recht te laten komen.

avatar van Darbie
Slappe niet serieus te nemen goedkope 'Maffia-soap'.

Geschoten in prachtig zwart-wit. Deze documentair-achtige, zogenaamd neorealistische politieke film, verteld zonder 'n sprankje hoop en in flashbacks, het op waarheid gebaseerde verhaal van een 27-jarige idealistische guerrillastrijder, die het tot baas van de Maffia schopte en waarschijnlijk door de politie werd doodgeschoten. Essentieel waren de sociale context en de Maffia activiteiten op Sicilië.