Milano Calibro 9 (1972)

Alternatieve titels: The Contract | Caliber 9 | Zij Gingen over Lijken | Milano Calibro Nove

Italië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Fernando Di Leo
met Gastone Moschin, Barbara Bouchet en Mario Adorf

Gangster Ugo wordt vrijgelaten door de politie. Om hem te kunnen betrappen als hij de verdwenen poet wil ophalen, neemt zijn oude bende hem weer op. Wanneer de buit weer verdwijnt laaien oude conflicten tot bloedens toe op, aangewakkerd door Ugo, die zijn tegenstanders zo weet uit te schakelen.

Na het geweldige La Mala Ordina alweer een prachtige film van Fernando Di Leo. Mario Adorf is weer heerlijk uitbundig bezig en is een mooie tegenpool van de stoïcijnse Gastone Moschin. Vond Ordina goed werken in het Engels maar deze vond ik overduidelijk beter tot zijn recht komen in het Italiaans. Ben nu wel erg benieuwd geworden naar het derde deel uit de zgn. 'Milieu Trilogy' van DiLeo: Il Boss (1973).

Dit is toch het eerste deel?

Viel me toch wat tegen.

Klopt, maar had zelf het tweede deel eerst gezien.

Sfeervol, rauw, heerlijk muzikaal thema en charismatische acteurs. Kleine kanttekening, die echter niks afdoet aan de indruk die de prent achterlaat: de matige geluidseffecten (het gemep en gestomp klinkt kinderlijk slecht) en slechte (na-)synchronisatie. Al geeft dat dit soort films ook vaak een bepaalde charme.

Klote dat de extra's (die er te gek uit zien) op de Italiaanse dvd niet ondertiteld zijn.

avatar van Quentin
Ja is helaas met alle dvd's van RARO.

Ramon K
Dit is dus op dvd uit. Italiaanse release zeker? Kent iemand een betrouwbare website? (of is het ook via Nederland te verkrijgen?)

avatar van FatMike
De 1e van een drieluik geregisseerd door Fernando Di Leo.

Zeer stijlvolle, vrij serieuze film. De soundtrack is prachtig, evenals
Barbara Bouchet. Maar Maria Adorf is het meest opvallend.
Hij zet een fantastisch gangster neer die naast keihard is, loyaal en zelfs eergevoel blijkt te hebben!

Aan karakter Ugo moest ik even aan wennen, vond ik in het begin een beetje een grote sul, maar zijn personage werd steeds cooler.
Het "heeft Ugo de buit wel of niet" is leuk uitgewerkten de ontknoping waarbij Bouchet zich ontpopt als een in de rug stekend kreng is fantastisch.

Nogmaals zeer stijlvol: Bouchet's appartement, de bar waar ze danst, de muziek waarop ze danst, de manier waarop ze danst....
Adorf het meest opvallend?

4,5 Ster voor deze prachtige Eurocrime!

Quentin schreef:
Ja is helaas met alle dvd's van RARO.

Volgens mij niet

avatar van menetekel
Een artikel over deze film en andere exploitatie klassiekers vind je hier: Exploitation Film Top 10 list.

avatar van bladonis
Schitterende 'poliziottesco' van genrespecialist Fernando Di Leo!

Eigenlijk heeft FatMike alles al gezegd, ben het -voor de verandering eens- roerend met 'm eens!

Een geweldige, spijkerharde misdaadfilm met geloofwaardige karakters, treffende locaties, vette actie en rake muziek.

De bredere, stoerdere tweelingbroer van Jason Statham, Gastone Moschin zet een sobere, ietwat sullige, maar kracht zwetend uit alle poriën, gangster neer. Zijn karakteristieke boeventronie wekt zowel angst als medeleven op. Deze man komt 'uit het leven', en 'in het leven' zal hij blijven! Een gorilla, maar een gorilla met een hart - Bokito!
Barbara Bouchet zet een pittig gangstervrouwtje neer. Ik zou haar in elk geval nóóit zonder handschoenen durven aanpakken! Misschien eerst wat verdovingspijltjes met J&B Whiskey erin, maar dan nog blijven de handschoenen aan!
Mario Adorf is mijn nieuwe Italiaanse gangsterheld! Wat een greaseball, wat een heethoofd, wat een rotzak! Maar wat een karakter zet hij neer. Waar meedogenloosheid en mededogen in één met een briljantinekuif getooide bolle toet geperst kan zijn! Een gangster met eergevoel en trots. Hulde!

De muziek is prachtig. Opzwepend waar hij moet, rustig en jazzy waar hij kan. Vooral de scéne in de danstent is bijzonder stijlvol gedaan! Zoals alle scenes mooi zijn vormgegeven. Snelle achtervolgingen komen moeiteloos achter lome loungesessies aan. En de kleuren, o mijn god de kleuren! Prachtig!

Voor de oplettertjes onder ons: Ik heb uit betrouwbare bron dat zowat elke zichzelf respecterende giallo sinds het begin de gialli ergens een scene verstopt heeft waar een grote fles J&B Rare Schotch Whisky zichtbaar in beeld is! Nu wel, óók in deze poliziottesco komt de karakteristieke J&B fles prominent voor! Veel plezier met zoeken naar waar precies!!!... (met dank aan DieHard.Willis)

Conclusie: stijlvolle, snoeiharde poliziottesco. Het begin van een weergaloze trilogie. Dit smaakt zonder meer naar meer, en meer, en meer! Van de beelden, de muziek, de vet neergezette karakters, de actie en de lekker verrotte locaties, ik kan er maar geen genoeg van krijgen!

Voor de kale Bokito, de blonde beauty, én de gentleman gangster, 4,5 kneiterharde sterren!

Vond met name het begin lekker meedogenloos. Later toch wat langdradiger en wat veel B-Melville scenes. Wel een mooi en typisch muzikaal terugkerend theme trouwens.

Het begin en eind is meer dan prima, daartussen is het ook zeker goed te doen, maar had er misschien iets meer van verwacht. Twijfel erg tussen 3,5 sterren en 4 sterren.

avatar van wendyvortex
Flinke dosis testosteron op film.
Gangsterverhaal met coole 70's sfeer, mooie vrouwen en knap lelijke mannen.
Plot zit ook nog eens verrassend in elkaar, coole soundtrack, paar fijne kills en allemaal nog eens mooi gefilmd ook.
1e deel uit losstaande trilogie - ik geloof dat ik wel gelukkig ga worden van de aanschaf van die Fernando di Leo-crime-box.

ipman-99
"Milano Calibro 9 from Fenando Di Leo." ... " !!!

Heerlijke 'poliziottesco' (Heropfrissing) !!! 'Milano Calibro 9' is is een prachtige
Italiaanse gangsterfilm ... ook wel een prachtige titel in het genre van 'poliziottesco'
genoemd ... ! Wie houd van Gangsterfilms, en specifiek van Italiaanse Gangsterfilms
zal hier ruimschoots aan zijn 'trekken' komen ! Deze spijkerharde gangsterfilm komt snoeihard
in je gezicht terecht ... ! Het gebruik van de kleuren is prachtig gedaan net zoals de opzwepende
soundtrack die gewoon heerlijk bij het geheel past.
Deze Gangsterfilm kent heel wat charismatische personages, eentje daarvan schitterend
vertolkt door Barbara Bouchet als het gangsterliefje met stevige 'ballen' !
Stevige actie-momenten met de nodige afrekeningen en kills zorgen er mee voor
dat dit een stevige brok is in het genre !
Ik hou (ook) enorm van dit soort van genre films ... ken hier niet genoeg van krijgen !!!

avatar van de grunt
Prachtige restauratie. Arrow overklast Raro op alle gebieden:

Milano Calibro 9 - The Arrow Video

Het plot is helemaal niet slecht. De sadistische schurk en de politiechef zijn m.i. ongeloofwaardig geacteerd. In het begin, waar de schurk drie mensen laat ontploffen, kreeg ik de indruk van een B-film die zo slecht is dat ze leuk is om naar te kijken. Het subplot met de socialitische detective is overbodig. De zwijgzame crimineel Ugo is daarentegen wel weer goed, evenals de verrassende reactie van de sadist op de dood van Ugo.

avatar van Insignificance
Loeiende hard rock met typische tierelantijntjes van die jaren, swingende hand-overs en een tomeloze afstraffing als er iets mis blijkt te zijn gegaan. Lekker zo'n opening. Minder is dat het daar vervolgens nooit meer aan kan tippen, alhoewel het wel elke keer weer als een tierelier draait wanneer de muziek aanzwengelt. Noest misdaadmilieu, robuuste kop als middelpunt, een aalgladde Rocco als tegenstander en een wulps dansende blondine als medestander; daar is weinig mis mee. Jammer dat Di Leo zich onderweg net wat te vaak verslikt in praatsessies. Dat kan z'n film (ik heb het niet zo op dit soort gedub) niet echt hebben. Toch een leuke kennismaking met z'n poliziottesco's.

Bélon
kos schreef:

Eens de film kakt nogal in na de disco scene (het slot is wel weer OK). Verder toffe decortjes en een geweldige soundtrack waar de film van mij extra punten voor krijgt.

avatar van perceived
Stijlvol maar langdradig. Film haalt een nipte voldoende dankzij die rockende soundtrack!

avatar van goongumpa
Toffe eurocrime flick met een goeie cast vol ruwe karakterkoppen, plus de altijd coole Barbara Bouchet als blonde go-go babe. Haar (geïmproviseerde) dansscène is terecht legendarisch. Sterke fotografie en swingende muziek. Must-see voor de genrefanaten.

avatar van Basto
Aardige Italiaanse misdaadfilm. Wist niet dat Jason Statham er toen ook al zo uitzag.