Ah-ga-ssi (2016)

Alternatieve titels: The Handmaiden | 아가씨

Zuid-Korea
Drama / Romantiek
144 minuten / 167 minuten (director's cut)

geregisseerd door Chan-wook Park
met Jung-woo Ha, Min-hee Kim en Jin-woong Jo

In het door Japan bezette Korea van de jaren 30 wil een oplichter het fortuin buitmaken van een vrouw van goede komaf. Om dit te bereiken huurt hij een jonge, vrouwelijke zakkenroller in. De zakkenroller infiltreert bij de rijke vrouw door te gaan werken als dienstmeisje. Het plan is dat zij de vrouw gaat verleiden. Maar de bedoelingen van de zakkenroller zijn duisterder dan iedereen denkt.

avatar van ChantalParis
Enigszins teleurstellende adaptie van Fingersmith.
Heel veel mooie plaatjes en goede acteurs. Helaas is alles nogal afstandelijk en ook helemaal niet spannend.
Ik had hier echt veel meer van verwacht...

avatar van TornadoEF5
Haha, mijn favoriete zangeres heeft gezegd dat dit haar all-time favourite movie is.

avatar van McSavah
Valt me tegen van Grimes.

Haha, dat einde. Zalig.

Een wat lange zit (extended cut) maar zeker de moeite waard. Fraai kunstwerkje.

Uitstekende film waarin een dienstmeisje komt te werken voor een rijke vrouw. Een erotisch geladen drama dat goed opgebouwd is en een aantal goeie plotwendingen kent (voornamelijk omdat deze voortkomen vanuit de dubbele agenda's van de drie hoofdpersonages). Het ziet er allemaal prachtig uit (de algehele aankleding, camerawerk en muziek). Wel aan de lange kant (ik heb dan ook de extended cut gezien, en wellicht is de theatrical cut wat beter).

avatar van mjk87
Een cheesy film met veel gevoel voor stijl en smaak gemaakt - ik vond hem schitterend. Een heerlijk wegkijkende film met mooie beelden en personages die ergens karikaturen zijn, maar fijn naturel en veelal redelijk ingetogen gespeeld waardoor ze toch realistisch aanvoelen. Het is ook vooral het tempo dat goed helpt. Ik heb de bioscoopversie gezien en ik heb niet het idee iets gemist te hebben. Wel was in die versie het ritme gewoon heerlijk en vlogen die 140 minuten om. De film is ook lekker afwisselend, zonder dat het daarbij vreemd aanvoelt. Dan weer erotisch, dan weer een kostuumdrama, dan weer volbloed horror. En de erotiek en de horror voel je als kijker mee, en dat hoort het ook te doen.
Het is wel dat toen hoofdstuk 2 begon ik er weer even opnieuw in moest komen, en na de eerste twist weet je dat er nog wel enkele aankomen en ook wel in welke richting die zitten. De film is daarna niet heel verrassend meer op hoofdlijnen. Maar voor het algemene beeld mag dat de pret niet drukken, 4,0*.

ChantalParis schreef:
Enigszins teleurstellende adaptie van Fingersmith.
Ik had hier echt veel meer van verwacht...

Mee eens, het eerste deel was spannend, daarna kon het me niet veel meer boeien. Echt te langdradig.

avatar van Dievegge
De thriller Fingersmith van Sarah Waters speelt zich af in het victoriaanse Engeland. Hier is dat verplaatst naar Korea tijdens de Japanse bezetting (1910-1945). Ook dat was een cultuur waarin passie achter gesloten deuren verborgen bleef. (Schuif-)deuren staan symbool voor geheimen. De kerselaar is een mooie boom, maar ook een herinnering aan een zelfmoord. De natuur, de regen en het gebouw zorgen voor visuele hoogstandjes.

Dezelfde gebeurtenissen worden twee keer getoond uit een verschillend standpunt. In het eerste deel lijkt het plan van Fujiwara te slagen, in het tweede deel gaat het een andere kant op. Hij is de koele manipulator die het uiteindelijk moet afleggen tegen de twee vrouwen, die enkele expliciete maar stijlvolle vrijscènes hebben. Strijkinstrumenten zorgen voor een warme sfeer; paukengeroffel kondigt een dreiging aan. De sequel zou Sam-ph'ras moeten heten.