Ah-ga-ssi (2016)

Alternatieve titels: The Handmaiden | 아가씨

Zuid-Korea
Drama / Romantiek
144 minuten / 167 minuten (director's cut)

geregisseerd door Chan-wook Park
met Jung-woo Ha, Min-hee Kim en Jin-woong Jo

In het door Japan bezette Korea van de jaren 30 wil een oplichter het fortuin buitmaken van een vrouw van goede komaf. Om dit te bereiken huurt hij een jonge, vrouwelijke zakkenroller in. De zakkenroller infiltreert bij de rijke vrouw door te gaan werken als dienstmeisje. Het plan is dat zij de vrouw gaat verleiden. Maar de bedoelingen van de zakkenroller zijn duisterder dan iedereen denkt.

avatar van ChantalParis
Enigszins teleurstellende adaptie van Fingersmith.
Heel veel mooie plaatjes en goede acteurs. Helaas is alles nogal afstandelijk en ook helemaal niet spannend.
Ik had hier echt veel meer van verwacht...

avatar van TornadoEF5
Haha, mijn favoriete zangeres heeft gezegd dat dit haar all-time favourite movie is.

avatar van McSavah
Valt me tegen van Grimes.

Haha, dat einde. Zalig.

Een wat lange zit (extended cut) maar zeker de moeite waard. Fraai kunstwerkje.

Uitstekende film waarin een dienstmeisje komt te werken voor een rijke vrouw. Een erotisch geladen drama dat goed opgebouwd is en een aantal goeie plotwendingen kent (voornamelijk omdat deze voortkomen vanuit de dubbele agenda's van de drie hoofdpersonages). Het ziet er allemaal prachtig uit (de algehele aankleding, camerawerk en muziek). Wel aan de lange kant (ik heb dan ook de extended cut gezien, en wellicht is de theatrical cut wat beter).

avatar van mjk87
Een cheesy film met veel gevoel voor stijl en smaak gemaakt - ik vond hem schitterend. Een heerlijk wegkijkende film met mooie beelden en personages die ergens karikaturen zijn, maar fijn naturel en veelal redelijk ingetogen gespeeld waardoor ze toch realistisch aanvoelen. Het is ook vooral het tempo dat goed helpt. Ik heb de bioscoopversie gezien en ik heb niet het idee iets gemist te hebben. Wel was in die versie het ritme gewoon heerlijk en vlogen die 140 minuten om. De film is ook lekker afwisselend, zonder dat het daarbij vreemd aanvoelt. Dan weer erotisch, dan weer een kostuumdrama, dan weer volbloed horror. En de erotiek en de horror voel je als kijker mee, en dat hoort het ook te doen.
Het is wel dat toen hoofdstuk 2 begon ik er weer even opnieuw in moest komen, en na de eerste twist weet je dat er nog wel enkele aankomen en ook wel in welke richting die zitten. De film is daarna niet heel verrassend meer op hoofdlijnen. Maar voor het algemene beeld mag dat de pret niet drukken, 4,0*.

ChantalParis schreef:
Enigszins teleurstellende adaptie van Fingersmith.
Ik had hier echt veel meer van verwacht...

Mee eens, het eerste deel was spannend, daarna kon het me niet veel meer boeien. Echt te langdradig.

avatar van Dievegge
De thriller Fingersmith van Sarah Waters speelt zich af in het victoriaanse Engeland. Hier is dat verplaatst naar Korea tijdens de Japanse bezetting (1910-1945). Ook dat was een cultuur waarin passie achter gesloten deuren verborgen bleef. (Schuif-)deuren staan symbool voor geheimen. De kerselaar is een mooie boom, maar ook een herinnering aan een zelfmoord. De natuur, de regen en het gebouw zorgen voor visuele hoogstandjes.

Dezelfde gebeurtenissen worden twee keer getoond uit een verschillend standpunt. In het eerste deel lijkt het plan van Fujiwara te slagen, in het tweede deel gaat het een andere kant op. Hij is de koele manipulator die het uiteindelijk moet afleggen tegen de twee vrouwen, die enkele expliciete maar stijlvolle vrijscènes hebben. Strijkinstrumenten zorgen voor een warme sfeer; paukengeroffel kondigt een dreiging aan. De sequel zou Sam-ph'ras moeten heten.

avatar van Fisico
The handmaiden stond al eventjes op de kijklijst. Oldboi en Stoker waren best ok, maar voor Tha handmaiden waren de verwachtingen hoog gespannen. The handmaiden is een film over verleiden en misleiden. Beide werkwoorden lopen als een rode draad doorheen de film die werd overgoten met een erotisch sausje. Het verleiden en misleiden zorgt eveneens voor onderhuidse spanningen, motieven en diverse (subtiele) plotwendingen waardoor je als kijker kwaliteit voorgeschoteld krijgt. Scènes/plots worden vanuit verschillende personages verhaald waardoor de nodige diepgang wordt gecreëerd.

Ook de acteerprestaties, setting en kostuums waren sterk. Net als de montage en cinematografie. The handmaiden is een gewaagde film die de randjes opzoekt. Net daarom is hij zo gelauwerd en is ook Chan-wook Park een regisseur die met stip aangeduid moet worden wanneer hij iets nieuws op de markt brengt. Top!

avatar van El ralpho
Is it stupid to love someone being someone like you?

De opzet van The Handmaiden heeft wel wat weg van die van Parasite (ook een Koreaanse titel) waardoor mijn interesse meteen gewekt was, omdat ik Parasite zeer genietbaar vond. Hoewel ik hier een stuk lastiger in kwam, en ik de neiging had om de film uit te zetten, greep de eerste plottwist me flink stevig bij de strot. Vanaf dit punt krijgt het verhaal een heel andere lading, en wordt ook de eerste helft een stuk interessanter. Deze lijkt aanvankelijk heel recht toe recht aan, maar krijgt dan al gauw een diepere laag mee.

Toen ik eenmaal het verhaal ingezogen was werd ik niet teleur gesteld en werd deze almaar beter. Hoewel de verassing er op een bepaald moment wel een beetje vanaf was bleef de uitvoering constant van een zeer hoog niveau en beviel de mix van romantiek (met de nodige expliciet in beeld gebrachte erotiek), drama, mystery en zelfs een vleugje horror mij zeer goed. Hierbij scheelt het wellicht dat ik niet bekend ben met de mini-serie Fingersmith waar The Handmaiden op gebaseerd is, al heeft dit verrassende werkje mij wel nieuwsgierig gemaakt om ook het origineel te gaan ervaren.

Het moge duidelijk zijn dat ik dus te spreken ben over dit werkje , al laat ik hem niet met de volle mep naar huis gaan. Dit komt toch omdat het eerste uur voor de eerste keer als " doorploeteren" ervaren kan worden en het verhaal wel wat vlotter verteld had kunnen worden. Toch maakt de cinematografie en het acteerwerk (wat aanvankelijk wel even wennen is binnen de een Zuid-Koreaanse setting), veel goed en wordt het verhaal zo sterk afgerond dat het de investering dubbel en dwars waard is. Hoeveel geduld ben jij bereid op te brengen?

avatar van Alathir
Goed maar niet geweldig. Eigenlijk is de film vooral interessant wanneer The Handmaiden erin voorkomt. De stukken zonder haar vond ik eerlijk gezegd nogal saai. Het verhaal is goed gevonden. Ik vind de subplot over die vieze verhalen van de nonkel eigenlijk wat te uitgebreid verteld. Het leidt af van het hele verleiden en misleiden plot. Acteerprestaties zijn goed en de expliciete scènes worden niet geschuwd.
Verder heb ik niet meteen veel zinnigs te zeggen over deze film. Misschien als laatste puntje was de extended versie me wat lang.

avatar van Niné.K
Wauw. Ik heb deze film denk ik een maand geleden gezien en er gaat denk ik geen dag voorbij dat ik er niet aan moet denken. Zoveel indruk heeft hij gemaakt. Ik moet wel zeggen dat part 1 me niet zoveel deed het was allemaal een beetje zoetsappig, maar part 2 en 3 waren super interessant.