Ah-ga-ssi (2016)

Zuid-Korea
Drama / Romantiek

geregisseerd door Chan-wook Park
met Jung-woo Ha, Min-hee Kim en Jin-woong Jo

In het door Japan bezette Korea van de jaren 30 wil een oplichter het fortuin buitmaken van een vrouw van goede komaf. Om dit te bereiken huurt hij een jonge, vrouwelijke zakkenroller in. De zakkenroller infiltreert bij de rijke vrouw door te gaan werken als dienstmeisje. Het plan is dat zij de vrouw gaat verleiden. Maar de bedoelingen van de zakkenroller zijn duisterder dan iedereen denkt.

• vanaf 2 juni te koop op dvd

70 BERICHTEN 19 MENINGEN

geplaatst: 24 februari, 21:04 uur [permalink]
Vanavond een thriller gefilmd als een drieluik. Het boek ‘Fingersmith’ stond hiervoor model: een Victoriaanse liefdesroman. De Koreaanse regisseur Park verplaatste het verhaal naar het Korea van de 30-er jaren van de vorige eeuw. Eerste kijktip: zorg dat u in het eerste deel van de film de personages goed uit elkaar houdt. Het verhaal speelt zich af op een afgelegen landgoed waar de puissant rijke heerszuchtige oom Kouzuki zich omringd met heren van stand. Eén van die heren is Fujiwara. Hij doet zich voor als een Japanse graaf maar is in feite afkomstig uit het nabij gelegen dorp. Gemeenschappelijk vertier van dit herengezelschap is het luisteren naar erotische verhalen verteld door nicht –en rijk erfgenaam- Hideko. Op zekere dag moet er een nieuwe kamenierster voor Hideko komen; uit datzelfde dorp in de buurt meldt zich Sook Hee. En dan hebben we aan het einde van het eerste luik de vier hoofdpersonen in beeld… ieder met een eigen geheim. Hun geheimen worden met somtijds extravagante scenes in de loop van het tweede en derde luik steeds duidelijker. En steeds weer blijkt -vanuit meerdere perspectieven verbeeldt- dat niets is wat het lijkt. Verrassende, schokkende keerpunten die steeds weer een andere kant van de hoofdpersonen belichten.
The Handmaiden is een ongewoon spannende vertelling met provocerende voyeuristische elementen. Eén van de recensenten was duidelijk: ‘The Handmaiden’ is één van de boeiendste films van de afgelopen tijd.

avatar van Ferdydurke
geplaatst: 26 februari, 18:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best geestig, hoe hier de mannelijke erotische fantasie in meerdere opzichten te kijk wordt gezet, en er gespeeld wordt met de identiteiten van de vrouwelijke personages. Wat dat betreft nog een mooi shot tegen het einde van de film, waarin de elkaar liefkozende vrouwen en profil gevangen worden in een bijna symmetrisch beeld; alsof iemand haar eigen spiegelbeeld kust.

Aardig ook, hoe hier niet alleen van andermans fantasieën wordt genoten, maar men ook elkaars ervaringen en uitlatingen 'leent' ten eigen bate. Manipulatie en (zelf-)bedrog alom.

Deze film heeft wel wat van een komedie, maar de donkere kanten van dit verhaal zijn niet te missen. De vrouwelijke verhalenverteller is een tamelijk duidelijke referentie aan De Sade, en oompje mag van zichzelf beweren dat hij een onschuldig liefhebber van erotische verhalen is, maar hij gaat daarbij natuurlijk wel over levens en lijken.

Toch is dit bijlange niet De Sade, daarvoor wordt het allemaal veel te gezellig gehouden; lijkt de film er toch vooral op uit om te pleasen. Niks mis mee natuurlijk, en de meiden hebben er schijnbaar lol in, maar mijn verwachting ergens halverwege dat dit misschien buitengewoon goed zou kunnen worden, werd uiteindelijk toch niet ingelost.

Daarvoor werd het allemaal iets te netjes afgehecht, en bleef het – op zichzelf overigens best amusante – oplichtersverhaaltje iets te veel de boventoon voeren.

Het zal niet toevallig zijn dat het geheel zich afspeelt ten tijde van de Japanse bezetting van Korea; de verhouding tussen de twee nationaliteiten lijkt in deze film ook een grote rol te spelen.

Wie weet zie ik hier na een eventuele herziening méér in; voor nu kan ik zeggen dat ik een fraaie film heb gezien; vakwerk, waar ik mij geen minuut mee heb verveeld.

avatar van Rosicky
geplaatst: 5 maart, 13:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijne film. Mooi in beeld gebracht met een perfecte balans tussen drama, mystery, thriller en creepiness. Het enige jammerlijke vond ik dat door de plotstructuur het halverwege wat repetitief werd en ook het einde zich gemakkelijk liet raden. Maar dat kon de pret niet bederven.

avatar van Billy-Pilgrim
geplaatst: 9 maart, 22:11 uur [permalink]
Man, man, man wat een mooie film. Wook is een echte stylist en dat zie je terug in alles. Ik vond de hervertelling in het tweede deel van de film juist erg de moeite waard daar alles net vanuit een andere hoek wordt gefilmd wat een andere machtsbalans laten zien. Dat is nodig om tot de kijker door te laten dringen wie nu precies wie in het ootje neemt.

Nogmaals, het ziet er allemaal erg mooi uit. De soundtrack met een aantal prachtige themes die ook thuis het luisteren waard zijn. De twee beeldschone actrices stelen de show, ook met verdienstelijk acteerwerk maar vooral met enkele geweldige erotische scenes. Ik vond de scenes soms best expliciet, maar dat is enerzijds wel te verwachten bij Wook en anderzijds ook wel in dienst van het verhaal. Het toont in feite de afzetting tegen de overheersing van de mannen in hun levens.

Verder moet je hier niet te veel over lezen. Gewoon gaan kijken voordat hij uit de bios verdwijnt!

geplaatst: afgelopen maandag om 18:57 uur [permalink]
Bijzonder sfeervolle film met een fijne setting, fraaie costuums en een verhaal dat verrassend uit de hoek komt. Titel en poster beloven een serieuze drama, maar door de vele wendingen die al na enkele minuten beginnen en door de genremix is het meer een misdaadfilm geworden met hier en daar komische scenes. Mooi en vermakelijk, maar iets te geforceerd en gezocht voor mijn smaak. 3,5*

avatar van Zwolle84

geplaatst: afgelopen maandag om 19:02 uur [permalink]
Oh ja, niet de tennisser.

geplaatst: afgelopen maandag om 19:22 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:
Oh ja, niet de tennisser.

???

geplaatst: afgelopen maandag om 19:37 uur [permalink]
Het kwartje viel laat bij mij 😛.

avatar van SergioMalick
geplaatst: gisteren om 13:51 uur [permalink]
Deze licht-erotische film viel me toch enigszins tegen gezien de score en meeste recensies. Het meeste is niet onaardig in beeld gebracht, maar ik heb het idee dat het plot zich nogal flauwtjes ontvouwt. Met name het spanningselement ontbreekt een beetje, doordat de film teveel herhalingen kent. Ook als erotisch getinte thriller film viel hij me wat tegen. Een tof thema, maar het vergt wel iets meer suspense, zoals in Bad Timing en Bitter Moon.