Ah-ga-ssi (2016)

Zuid-Korea
Drama / Romantiek

geregisseerd door Chan-wook Park
met Jung-woo Ha, Min-hee Kim en Jin-woong Jo

In het door Japan bezette Korea van de jaren 30 wil een oplichter het fortuin buitmaken van een vrouw van goede komaf. Om dit te bereiken huurt hij een jonge, vrouwelijke zakkenroller in. De zakkenroller infiltreert bij de rijke vrouw door te gaan werken als dienstmeisje. Het plan is dat zij de vrouw gaat verleiden. Maar de bedoelingen van de zakkenroller zijn duisterder dan iedereen denkt.

80 BERICHTEN 22 MENINGEN

Vanavond een thriller gefilmd als een drieluik. Het boek ‘Fingersmith’ stond hiervoor model: een Victoriaanse liefdesroman. De Koreaanse regisseur Park verplaatste het verhaal naar het Korea van de 30-er jaren van de vorige eeuw. Eerste kijktip: zorg dat u in het eerste deel van de film de personages goed uit elkaar houdt. Het verhaal speelt zich af op een afgelegen landgoed waar de puissant rijke heerszuchtige oom Kouzuki zich omringd met heren van stand. Eén van die heren is Fujiwara. Hij doet zich voor als een Japanse graaf maar is in feite afkomstig uit het nabij gelegen dorp. Gemeenschappelijk vertier van dit herengezelschap is het luisteren naar erotische verhalen verteld door nicht –en rijk erfgenaam- Hideko. Op zekere dag moet er een nieuwe kamenierster voor Hideko komen; uit datzelfde dorp in de buurt meldt zich Sook Hee. En dan hebben we aan het einde van het eerste luik de vier hoofdpersonen in beeld… ieder met een eigen geheim. Hun geheimen worden met somtijds extravagante scenes in de loop van het tweede en derde luik steeds duidelijker. En steeds weer blijkt -vanuit meerdere perspectieven verbeeldt- dat niets is wat het lijkt. Verrassende, schokkende keerpunten die steeds weer een andere kant van de hoofdpersonen belichten.
The Handmaiden is een ongewoon spannende vertelling met provocerende voyeuristische elementen. Eén van de recensenten was duidelijk: ‘The Handmaiden’ is één van de boeiendste films van de afgelopen tijd.

avatar van Ferdydurke
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best geestig, hoe hier de mannelijke erotische fantasie in meerdere opzichten te kijk wordt gezet, en er gespeeld wordt met de identiteiten van de vrouwelijke personages. Wat dat betreft nog een mooi shot tegen het einde van de film, waarin de elkaar liefkozende vrouwen en profil gevangen worden in een bijna symmetrisch beeld; alsof iemand haar eigen spiegelbeeld kust.

Aardig ook, hoe hier niet alleen van andermans fantasieën wordt genoten, maar men ook elkaars ervaringen en uitlatingen 'leent' ten eigen bate. Manipulatie en (zelf-)bedrog alom.

Deze film heeft wel wat van een komedie, maar de donkere kanten van dit verhaal zijn niet te missen. De vrouwelijke verhalenverteller is een tamelijk duidelijke referentie aan De Sade, en oompje mag van zichzelf beweren dat hij een onschuldig liefhebber van erotische verhalen is, maar hij gaat daarbij natuurlijk wel over levens en lijken.

Toch is dit bijlange niet De Sade, daarvoor wordt het allemaal veel te gezellig gehouden; lijkt de film er toch vooral op uit om te pleasen. Niks mis mee natuurlijk, en de meiden hebben er schijnbaar lol in, maar mijn verwachting ergens halverwege dat dit misschien buitengewoon goed zou kunnen worden, werd uiteindelijk toch niet ingelost.

Daarvoor werd het allemaal iets te netjes afgehecht, en bleef het – op zichzelf overigens best amusante – oplichtersverhaaltje iets te veel de boventoon voeren.

Het zal niet toevallig zijn dat het geheel zich afspeelt ten tijde van de Japanse bezetting van Korea; de verhouding tussen de twee nationaliteiten lijkt in deze film ook een grote rol te spelen.

Wie weet zie ik hier na een eventuele herziening méér in; voor nu kan ik zeggen dat ik een fraaie film heb gezien; vakwerk, waar ik mij geen minuut mee heb verveeld.

avatar van Rosicky
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijne film. Mooi in beeld gebracht met een perfecte balans tussen drama, mystery, thriller en creepiness. Het enige jammerlijke vond ik dat door de plotstructuur het halverwege wat repetitief werd en ook het einde zich gemakkelijk liet raden. Maar dat kon de pret niet bederven.

avatar van Billy-Pilgrim
Man, man, man wat een mooie film. Wook is een echte stylist en dat zie je terug in alles. Ik vond de hervertelling in het tweede deel van de film juist erg de moeite waard daar alles net vanuit een andere hoek wordt gefilmd wat een andere machtsbalans laten zien. Dat is nodig om tot de kijker door te laten dringen wie nu precies wie in het ootje neemt.

Nogmaals, het ziet er allemaal erg mooi uit. De soundtrack met een aantal prachtige themes die ook thuis het luisteren waard zijn. De twee beeldschone actrices stelen de show, ook met verdienstelijk acteerwerk maar vooral met enkele geweldige erotische scenes. Ik vond de scenes soms best expliciet, maar dat is enerzijds wel te verwachten bij Wook en anderzijds ook wel in dienst van het verhaal. Het toont in feite de afzetting tegen de overheersing van de mannen in hun levens.

Verder moet je hier niet te veel over lezen. Gewoon gaan kijken voordat hij uit de bios verdwijnt!

avatar van arno74
Bijzonder sfeervolle film met een fijne setting, fraaie costuums en een verhaal dat verrassend uit de hoek komt. Titel en poster beloven een serieuze drama, maar door de vele wendingen die al na enkele minuten beginnen en door de genremix is het meer een misdaadfilm geworden met hier en daar komische scenes. Mooi en vermakelijk, maar iets te geforceerd en gezocht voor mijn smaak. 3,5*

avatar van Zwolle84
Oh ja, niet de tennisser.

Zwolle84 schreef:
Oh ja, niet de tennisser.

???

avatar van arno74
Het kwartje viel laat bij mij .

avatar van SergioMalick
Deze licht-erotische film viel me toch enigszins tegen gezien de score en meeste recensies. Het meeste is niet onaardig in beeld gebracht, maar ik heb het idee dat het plot zich nogal flauwtjes ontvouwt. Met name het spanningselement ontbreekt een beetje, doordat de film teveel herhalingen kent. Ook als erotisch getinte thriller film viel hij me wat tegen. Een tof thema, maar het vergt wel iets meer suspense, zoals in Bad Timing en Bitter Moon.

avatar van Macmanus
Iets wat overrated.

Hoge verwachtingen zijn zelden goed om te hebben bij een film. Chan-Woon Park is toch wel een van mijn favoriete regisseurs uit Zuid-Korea. Dus erg veel zin in.

Helaas was iets te snel duidelijk dat het een net niet genoeg kon bekoren voor een hele sterke score. Visueel is het wel aardig, maar miste toch focus. Zo is het soms wat speelser met een flashback en dan weer met de nodige ernst. Het werkte niet helemaal voor mij. Soms deed de film mij wat denken aan een soap. De relatie, de sterke vrouwen boodschap werkte zelden. Het kwam niet heel erotisch over en soms zelfs wat flauwig. Dat ze zo staart naar de vagina, of het scharen.

Het is (zelfs voor de lange speelduur) vermakelijk genoeg. Maar ergens leek Chan iets meer te willen dan het uiteindelijk is geworden.

3 sterren.

avatar van soom
Veel moois, maar dat leverde niet zoveel op. De mooie plaatjes in de wereld, om de personages heen, dat betoverde net iets meer. Ademloos keek ik naar de architectuur van de huizen. Prachtige gebouwen, mooie bomen.

Ik begon heel goed. Maar ergens raakte ik ook op een dood spoor. Dat ik dacht: He, ik snap het gewoon niet meer. Voor mij moeten dingen extreem duidelijk aangezet worden, dat persoon A en persoon B zus en zo doen, waarop persoon C interactie kan geven. De lijn in dit alles miste een beetje.
Al snapte ik de mensen die in de pauze weggingen na wat zuur gemopper ( iets over niet hoeven nadenken, een fijne avond willen hebben zonder diepzinnigheid, was het zo'n beetje) ook niet echt.

Tja, het was gewoon net iets meer dan een gemidddelde Amerikaan. Ik hikte echt op twee gedachten. Het was bij lange na niet slecht. Maar ik was niet zo van bepaalde dingen, dat speelde echt mee in het cijfer.
En punt twee was toch wel echt, dat ik de Koreaanse sfeer miste. De ietwat mysterieuze dromerigheid waar ik zo van genoot bij andere films. Mwah. Het was dus niet slecht. Maar het kon beter.

avatar van IH88
Jammer dat de film je wat minder bevallen is soom. Ik heb er wel van genoten, maar het is inderdaad geen film waar je even voor een relaxte avond naartoe gaat. Je moet er wel je gedachten bijhouden door de verhaalstructuur .

avatar van Drulko Vlaschjan
Mooi hoor. Erg stijlvol en met een paar aardige vindingen qua plot, zonder dat de film daar al te zwaar op leunde. Ik kende Chan-wook Park niet, films zijn nog altijd een vrij recente hobby, maar ik sluit niet uit dat ik nog eens iets van die man zal bezoeken. Hij heeft er kijk op.

avatar van Gish
War verwarrend als je Fingersmith (2005)
al een aantal malen hebt gezien.

Deze versie verloopt namelijk anders dan de Engelse versie, en dat leidt soms wat af.
Blijft erg sterk en stijlvol verhaal, wat meer nadruk op de erotiek dat bij Fingersmith.
Vooral de beide actrices doen het erg goed en geven de film een boost.

Ik ga voor 4 sterren

avatar van Zwolle84
Iemand hier bekend met de verschillende cuts? Er staan twee op de special edition UK blu.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Die Zuid-Koreanen blijven je verbazen. Iedere film die ik tot nog toe uit het land heb gezien is totaal anders als aanvankelijk verwacht. Zo ook The Handmaiden, maar ik kwam er dan ook pas laat achter dat de film van de hand van de regisseur van Oldboy is.

De jaren '30. Korea is door Japan bezet. Een jonge vrouwelijke zakkenrollen wordt door een oplichter ingehuurd om voor dienstmeisje te spelen bij een rijke Japanse vrouw. De oplichter probeert haar te verlijden om zo haar fortuin vergaren en haar dan voor gek te laten verklaren. Er is echter meer aan de hand... Het verhaal is nogal losjes gebaseerd op Fingersmith van Sarah Waters, dat zich in de victoriaanse tijd afspeelt.

De opbouw van de film was nog wel ingetogen. Een mysterieus landhuis met een vreemde geschiedenis en een stuntelige dienstmeid die hierin terecht komt. De soft-erotische momentjes en de rivaliteit tussen dienstmeid en mede-oplichter was nog passend, maar daarna ging de film ineens over op zwaar lesbisch erotische seksscènes. Sterker nog, de bizarre humor van Oldboy kwam ook om de hoek kijken en waar dat in die film op zijn plaats was, werd het hier nogal over the top. De rijke Japanse boekverzamelaar is niet de professor die je zou verwachten maar s'werelds grootste viespeuk met een gigantische collectie antieke pornografie. De film maakt een plot-twist als we voor een korte tijd worden wijsgemaakt dat de dienstmeid de gravin is en zich alles heeft verbeeld, om vervolgens te eindigen met dat de gravin verliefd is geworden op de dienstmeid en ze samen de oplichter en het landgoed achter zich laten. Ik kan het niet helpen dat ik na afloop dacht: Waar heb ik nou eigenlijk naar zitten kijken? Een punt van kritiek is in ieder geval dat de film niet echt een duidelijk geheel vormt en de seksuele inhoud en "humor" eerder afleiden van het plot dan het helpen.

Dat gezegd hebbende is The Handmaiden visueel bijzonder sterk. De film is mooi opgenomen en heeft ook mooi kleurgebruik. De setting was geslaagd, grappig dat Japan in die tijd nog behoorlijk traditioneel was, maar ook al duidelijk westerse invloeden ging vertonen. De muziek van Yeong-wook Jo was ook mooi en hielp vooral de romantiek.

Ondanks het probleem met de toon en de eenheid van de film is het wel een van de opmerkelijkste films van dit jaar. De film is meeslepend en weet makkelijk te boeien, al is het soms met een frons van verbazing. Haalt het voor mij niet bij Joint Security Area en Oldboy die ik eerder van Chan-wook Park zag.

avatar van Cikx
Weer herzien en ik doe er nog een halfje bij. De puzzelstukjes vielen dit keer iets beter op hun plek en ook van de sfeer heb ik weer ontzettend genoten. Vooral cinematografisch wonderschoon. Waar ik eerst Oldboy by far Chan-wook Park's beste film vond ben ik nu van mening dat hij met The Handmaiden zichzelf overtroffen heeft (al twijfelde ik ook om Oldboy een 4.5* te geven bij diens recente herziening).

avatar van vindorent
Wow! Wat was ik weggeblazen door deze film. Chan-Wook Park heeft heel erg goed de definitie van cinema begrepen. Één van de weinige films, van de afgelopen tijd, waar gewoon ieder aspect van de film klopt en uitstekend is uitgewerkt. Chan-Wook Park had al Old Boy (naar mijn mening een meesterwerk) gemaakt. Nu, na ook The Handmaiden gezien te hebben, ben ik wel echt gefascineerd door zijn filmstijl en thema's. Ben nu zeker wel van plan om wat meer films uit zijn oeuvre te kijken!

avatar van assowise
De eerste 10-15 minuten is het even doorbijten. Het lijkt een film te worden over een arme dienstmeid die in een prachtig landhuis een dame van haar eigen leeftijd moet bijstaan. Het lijkt een tranendal te gaan worden. Dan komt een scene die alles wat je vermoedde in een ander licht stelt en ik was verkocht.
Prachtig gefilmd, zowel de composities van de dramatische scenes als die van de daadwerkelijk erotische scenes.
En net als je denkt dat je weet wat je gezien hebt, krijg je weer nieuwe informatie die al het voorgaande op zijn kop zet. De film houdt je bezig, je blijft ook nog wel even nadenken of het allemaal wel heeft kunnen kloppen.
Als je de bioscoopversie gezien hebt en toch bovenstaande twijfels wilt teniet doen, ga dan op zoek naar de bluray versie met een directors cut die bijna een half uur langer is. Een half uur langer in dit prachtige sprookje, heel mooi vertaald van Victoriaans Engeland naar Korea onder Japanse bezetting.

(Oorspronkelijk een zeer goed ontvangen boek (Fingersmith van Sarah Waters uit 2002, ook al een 3-delige TV versie van gemaakt door de BBC in 2006) maar dit is toch wel een prachtige versie. Aanrader