Ah-ga-ssi (2016)

Zuid-Korea
Drama / Romantiek

geregisseerd door Chan-wook Park
met Jung-woo Ha, Min-hee Kim en Jin-woong Jo

In het door Japan bezette Korea van de jaren 30 wil een oplichter het fortuin buitmaken van een vrouw van goede komaf. Om dit te bereiken huurt hij een jonge, vrouwelijke zakkenroller in. De zakkenroller infiltreert bij de rijke vrouw door te gaan werken als dienstmeisje. Het plan is dat zij de vrouw gaat verleiden. Maar de bedoelingen van de zakkenroller zijn duisterder dan iedereen denkt.

• Vanaf donderdag 2 februari in de bioscoop

38 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van Cikx
geplaatst: 28 december 2016, 12:35 uur [permalink]
John Milton schreef:

Nou.... goed nieuws en slecht nieuws.

Ik heb hem gisteravond gekeken. Maar tegen het einde van part 1 ging ik even naar het toilet, waarop mijn vriendin op haar telefoon keek en opeens in afgrijzen door de kamer riep dat Carrie Fischer dood was.

Alles wat ik daarna kan zeggen (nadat ik me enigszins herpakt had), is dat ik het een erg goede film vond, waarop ik me niet echt meer kon concentreren. Ik heb het uit volle macht geprobeerd, maar mijn gedachten dwaalden regelmatig af. Dat het een 4* is was duidelijk, maar hoe goed precies, valt moeilijk te zeggen. Ik ga hem dus nog een keer zien, bij voorkeur in de bioscoop wanneer hij uitkomt.

Vreselijk nieuws inderdaad. Toch deel uitgemaakt van veel mensen hun jeugd. πŸ™

Ik zag gisteren de trailer van The Handmaiden in de nieuwe Lumière in Maastricht. Dus ik ga hem ook zeker nog eens bekijken. Hopelijk kan ik er dan nog een halfje bij doen.

avatar van JJ_D
geplaatst: 5 januari, 09:40 uur [permalink]
U zegt? "Gewelddadig?"
Abracadabra met een handvol letters.
U leest: weldadig – geweldig.
Voilà.

Abracadabra is misschien wel het sleutelwoord tot de stijl van Chan-wook Park. Verhaaltechnisch trekt de regisseur een rookgordijn op, waar hij de toeschouwer langzaam maar zeker doorheen sleurt. Je tuimelt werkelijk van de ene verrassing in de andere – de morele dimensie is voortdurend aan veranderingen onderhevig, omdat er stelselmatig nieuwe informatie wordt vrijgegeven. Ideaal qua tempo, ideaal qua subtiele vormgeving, ideaal qua cinematografische intensiteit: ‘The handmaiden’ was op de valreep nog een van dé films van 2016, jazeker.

Als enige kanttekening kan er gediscussieerd worden over de expliciete seksuele dimensie van de film, maar die komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk. De plot, weet je wel. De puurheid, het rauwe karakter van opflakkerende lust, het organische en orgiastische van organische orgasmes: zeg nu zelf, zelden spat het allemaal zo ongetemperd van het witte doek af, toch?

Abracadabra.
Verrassend, bloedstollend, visueel meesterlijk.
En weldadig.
En geweldig.
En…zo kan ik nog wel even doorgaan, maar laat het bij deze duidelijk zijn: ‘Ah-ga-ssi’ verdient het predicaat “subliem”.
Voilà.

avatar van james_cameron
geplaatst: 5 januari, 23:45 uur [permalink]
De eerste drie kwartier is het behoorlijk doorbijten, maar daarna wordt de film gelukkig steeds beter en vooral meer bizar. Het duurt simpelweg enige tijd voordat de personages indruk weten te maken en er iets van een plot valt te ontdekken. Net op het moment dat ik het bijltje erbij neer wilde gooien begonnen de gebeurtenissen en de personages te intrigeren, waarna mijn aandacht er tot het einde moeiteloos bijbleef. Visueel ziet alles er bijzonder fraai uit, dat zeker. Qua vormgeving, belichting en camerawerk is de film grandioos. Uiteindelijk niet één van regisseur Park Chan-Wook's beste, maar hij weet toch weer te verrassen en vooral te verbazen.

avatar van Bélon

geplaatst: 6 januari, 08:15 uur [permalink]
Iedere keer als deze film omhoog borrelt moet ik weer aan één iemand denken:

André Agassi, tenniss(t)er πŸ˜„

Heb 'm ook al 2x op de HD gehad en weer eraf gegooid, waarschijnlijk hierom:

james_cameron schreef:
De eerste drie kwartier is het behoorlijk doorbijten

Draait hier binnenkort in de Cineville "zone" en denk dat ik 'm maar ga "zien" (als in niet echt zien maar excuus om bier te doen zien) πŸ˜›

avatar van Bacon
geplaatst: 6 januari, 12:20 uur [permalink]
BΓ©lon schreef:
Iedere keer als deze film omhoog borrelt moet ik weer aan één iemand denken:

André Agassi, tenniss(t)er πŸ˜„

Heb 'm ook al 2x op de HD gehad en weer eraf gegooid, waarschijnlijk hierom:

Ondanks het trage begin is de film echt de moeite waard!

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 7 januari, 14:59 uur [permalink]
Meesterlijke manipulaties

Wat een klasse! Wat een visueel meesterwerk! Geweldige narratieve constructie! De erotische thriller Handmaiden raakt aan vele genres en kwam dicht in de buurt van Agatha Christie achtige vertellingen. Park houdt niet op mij te verbazen. Over elk beeld dat je ziet is nagedacht. Voor een Koreaanse film vond ik de erotische passages redelijk gedurfd maar esthetisch gezien prachtig. Het draait allemaal om slechts vier personages, meer niet. Een oplichter, zijn assistente, een rijke erfgename en haar doortrapte oom. Laat het spel beginnen. Voor mij klopte het allemaal. Hier en daar aan de trage kant zeggen sommigen, maar toch zit er geen enkele nutteloze scène in. Film met een grote F. Leuk om nog eens een 5* te kunnen geven.

geplaatst: 8 januari, 22:34 uur [permalink]
Nieuwe Park.

Hij neemt de laatste jaren wel z'n tijd voor nieuwe films, maar dat zie je er uiteindelijk ook wel aan af. 140 minuten is een stevige boterham, toch is de film tot in de puntjes verzorgd, van de eerste tot de laatste minuut. Nu is dat ook wel eigen aan de Zuid-Koreaanse cinema, maar Park staat qua afwerking toch een paar trapjes hoger dan zijn landgenoten tegenwoordig.

Het eerste uur vond ik best fijn. Er ontspint zich een boeiend verhaal, dat traag maar zeker in een bepaalde richting geduwd wordt. Als kijker krijg je in het begin al een indicatie dat er meerdere luiken aan het verhaal zitten, jammer genoeg gaat het bij het tweede luik de verkeerde kant op.

In plaats van dat Park z'n verhaal voortzet, gaat we terug naar het begin en krijgen we de hele rits nogmaals te zien, maar dan met wat extra beeldmateriaal wat telkens een ander licht op de gebeurtenissen werpt. Dat kan leuk zijn als het subtiel en/of ingenieus geschreven is, maar Park heeft zo bruut geknipt in de eerste doortocht dat het eerder bot en lomp aanvoelt. Z'n script trucje is gewoon niet verfijnd genoeg, waardoor de tweede doortocht véél te lang duurt.

Het einde is gelukkig weer een stuk beter, maar dan heeft de film z'n kans op meesterwerkstempel al verspeeld. 't Is jammer want de film oogt mooi en het acteerwerk is meer dan behoorlijk, maar wat flauw geklooi met het plot haalt de angel uit deze Ah-ga-ssi. Slecht is het zeker niet, maar het had makkelijk veel beter kunnen zijn.

avatar van tbouwh

geplaatst: afgelopen donderdag om 23:04 uur [permalink]
Ik ben hier enorm benieuwd naar.