• 8.254.477 stemmen

Alternatieve titel: 智齒

Oorsprong: Hongkong / China

Geregisseerd door: Pou-Soi Cheang

Met onder meer: Hanna Chan en Hiroyuki Ikeuchi

IMDb beoordeling: 7,1 (214)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Limbo

De beginnende politieman Will Ren en zijn partner, de veteraan Cham Lau, zitten achter een obsessieve en bijzonder wrede vrouwenmoordenaar aan. Om deze gevaarlijke misdadiger te lokken, gebruiken ze de crimineel Wong To, die moet boeten voor het veroorzaken van een ongeluk waarbij Chams familie betrokken was, als lokaas. Maar deze jonge vrouw is zowel onvoorspelbaar als ongehoorzaam.

imageimageimageimageimage

avatar van John Milton

John Milton

Onderhond?

Ik zie hem al voorbij komen hier en daar. Arty cyberpunk? Wat is deze?

Onderhond

John Milton schreef:

Ik zie hem al voorbij komen hier en daar. Arty cyberpunk? Wat is deze?

Cheang terug naar z'n roots denk ik (iets als Dog Bite Dog). Gritty Hong Kong misdaad, maar dan in't zwart-wit. Dit shot komt wel vaak voorbij, ziet er ook echt geweldig uit. Cyberpunk oid zou ik er zeker niet achter zoeken.

Streamde wereldwijd tijdens het Udine festival, dus verwondert me niet dat hij al te zien is. Wou hem eigenlijk meepikken, maar ben het vergeten.

avatar van Baggerman

Baggerman

Half Dog Bite Dog zou ik al de moeite waard vinden!

Eigenlijk best nieuwsgierig naar, zeker omdat Cheangs andere films die ik zag me best bevielen. Ik zag dat ik ook Shamo nog heb liggen hier, die eerst maar eens bekijken.

Onderhond

Nice.

Dit is niet half Dog Bite Dog, maar dubbel Dog Bite Dog. Niet zomaar een gewone return to form voor Cheang, die de laatste 10 jaar zichzelf toch vooral verloren heeft in middelmatige blockbusters, maar een nieuwe standaard voor een genre dat best een frisse impuls kon gebruiken.

De visuals weten vooral de aandacht te trekken. Scherp, high contrast b&w (met een fijne blauwige schijn), maar ook vooral extreem veel detail, waardoor je amper weet waar eerst te kijken. Maar ook het acteerwerk is erg sterk, en de soundtrack (met dank aan Kenji Kawai) is stukken beter dan je van een HK film zou verwachten.

Het is jammer dat de grip van China de laatste jaren alleen maar strakker geworden is, de kans dat dit soort films in de toekomst nog gemaakt zullen worden in HK is erg klein geworden, maar Cheang heeft in ieder geval nog snel even z'n stempel gedrukt. Heerlijke film.

4.5* en een uitgebreide review