
All Quiet on the Western Front (1930)
Verenigde Staten
Oorlog / Drama
131 minuten
geregisseerd door Lewis Milestone
met Lew Ayres, Lewis Wolheim en John Wray
Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog, wordt een groepje Duitse scholieren waaronder Paul Baumer, omgepraat door hun leraar om het vaderland te dienen. Eerst denken ze dat het een spannend avontuur zal worden, maar al gauw verandert dat. Ze zien de gruwelijke werkelijkheid van het oorlogvoeren, en het beeld van 'de vijand' en 'goed en kwaad' vervaagt. Paul ziet zijn klasgenoten een voor een sterven.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=QJMa6m2YFNk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (8,0 / 57493)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 7,99 / huur € 2,99De acteerprestaties zijn wat wisselvallig. De oude rotten - de leraar, postbode Himmelstoss, de veteranen- stuk voor stuk geloofwaardige personages. De jonkies deden het minder, dat had ook wel te maken met de gezwollen volzinnen, die niet pasten bij een 19-jarig knulletje (al denk ik wel dat mensen, ook jongeren, zich in die tijd zorgvuldiger uitdrukten), maar uiteindelijk bleven ook zij overeind.
Thematisch verwant aan het eveneens indrukwekkende Les Croix de Bois uit 1932.
Qua onderwerp heeft het een tijd geduurd voordat de film wereldwijd werd vertoond vanwege de duidelijke anti oorlog boodschap. Misschien een leuk weetje, de hoofdrolspeler Lew Ayres is na het maken van deze film een overtuigd pacifist geworden, dat zorgde er ook voor dat hij bijna geen werk meer kon krijgen, zeker niet toen de 2e wereldoorlog uitbrak en hij zich officieel als geweten bezwaarde zich liet registreren. Veel theaters weigerden nog films te vertonen waar hij een rol in speelde, dat veranderde toen bekend werd dat hij wel degelijk aan het front stond, maar als lid van de geneeskundige troepen en onder vuur slachtoffers weghaalde.
In andere commentaren op deze film las ik dat de karakters niet werden uitgewerkt, daar ben ik het niet mee eens, denk maar aan Himmelstoss, hoe hij veranderd van aimabele en wat sukkelige postbode naar een kleine tiran in de opleiding van de groep of de leraar die zijn leerlingen enthousiast maakt om zich te melden voor het leger, tevens geeft de film ook een mooi tijdsbeeld hoe grote delen van de bevolking de oorlog beleefden, een moeder die bezorgd om haar kinderen was, een vader die trots is op zijn zoon en de dingen die hij heeft gedaan en de ogen lijkt te sluiten voor de werkelijkheid, tegenwoordig zal men dat niet meer zo snel zien. Ook het besef van Paul dat hij niet meer aan de maatschappij kan wennen door alles wat hij heeft meegemaakt en dat hij eigenlijk liever bij zijn vrienden aan het front is, zijn ook nu nog onderwerpen die actueel zijn.
Er zitten een paar memorabele scenes in de film, het wisselen van de laarzen, de scenes in het hospitaal of die in de bom krater waar Paul moet toezien hoe iemand sterft door zijn hand terwijl hij de man eigenlijk niet kent en alleen maar dit heeft gedaan omdat hij een ander uniform draagt. Maar de scene welke voor mij eigenlijk de hele waanzin van oorlog samenvat is de allerlaatste scene, een mens sterft en het dag bulletin vermeld van het westelijk front geen nieuws.
Nu ik dit heb geschreven ga ik mijn waardering toch verhogen
Het is nauwelijks te merken dat de film 85 jaar oud is. Een klein beetje overacteren af en toe (bijvoorbeeld in de rivierscene), soit, maar het is een indrukwekkend verhaal en een indrukwekkend staaltje film. Prachtig opgenomen oorlogsscenes, loopgravenscenes waar je U tegen zegt (al gaat het niet om de actiescenes in een film als dit), een opbouw die overtuigt en die zowel de jeugdige onbezonnenheid, de terreur van het slagveld en ook de kleine kansjes tot ontspanning tussen de geweldsepisodes door, allemaal hun plaats geeft. En daarnaast is er natuurlijk de druk van het thuisfront, die niks weet van hoe vies de oorlog in werkelijkheid is en waardoor een nieuwe generatie jonge mannen doet alsof het een heroisch avontuur is, waarna ze de volgende lading kanonnenvoer worden. Het is een flinke brok ellende om aan te zien, maar voor mijn gemoedsrust voor vanavond is het goed dat All Quiet on the Western Front niet vervalt in compleet nihilisme, maar toch een plekje inruimt om de blijvende menselijkheid van de soldaten weer te geven, getraumatiseerd als ze mogen zijn. Een heel klein straaltje zon vanachter de inktzwarte wolken.
Ongelooflijk dat deze film uit 1930 komt. Vooral bij de oorlogsscènes zie je het vakwerk van regisseur Milestone. Echt geweldig hoe realistisch het er allemaal uitziet. Ook de verandering die Paul doormaakt van optimistische en onbezorgde jonge man naar cynische en getraumatiseerde oorlogsheld is goed gedaan.
Waar de film een beetje de mist in gaat is wanneer het de band tussen de mannen wil uitwerken. Het acteerwerk is soms abominabel en hetzelfde geldt voor de dialogen. Het komt gewoon niet van de grond en in deze scènes zakt de film erg in. Het einde is wel sterk gedaan.
All Quiet on the Western Front
Waar de film een beetje de mist in gaat is wanneer het de band tussen de mannen wil uitwerken. Het acteerwerk is soms abominabel en hetzelfde geldt voor de dialogen. Het komt gewoon niet van de grond en in deze scènes zakt de film erg in. Het einde is wel sterk gedaan.
Ik denk dat je dan wel in ogenschouw moet nemen dat het een film uit 1930 is, in die jaren leunde men qua acteren nog heel erg op het expressieve acteren vanuit de stomme films. Als je andere films ziet uit de begin jaren dertig dan kom je dat ook nog tegen.
Hoewel William Dickson, in dienst van Thomas Edison, al vanaf de officiële geboorte van de filmkunst in 1895 experimenteerde met het combineren van beeld en geluid, duurde het tot 1927 voor de techniek dusdanig was verbeterd dat de geluidsfilm zijn intrede kon doen. De opnametechnieken maakten het voor regisseurs in die beginjaren echter veel moeilijker om visueel aantrekkelijke films te maken. Universal Studios, in de persoon van Carl Laemmle Jr, produceerde de eerste verfilming van deze pacifistische oorlogsroman van Erich Maria Remarque juist in die tijd, toen geluidstechniek werkelijk nog in de kinderschoenen stond. Met All Quiet On The Western Front stonden de makers voor de taak om zowel de beelden als de geluiden van het slagveld vast te leggen. Wie het geluid van bijvoorbeeld Saving Private Ryan indrukwekkend vond, zal met grote verbazing kijken en luisteren naar deze film.
De film richt zich vooral Paul [Lew Ayres, die veel wegheeft van John Wayne], een veelbelovende Duitse student die, met de meeste van zijn klasgenoten, gehoor geeft aan de patriottische oproep van hun professor en in 1914 tot de eerste jongeren behoort die zich vrijwillig aanmelden voor het Duitse leger. “Dulce et Decorum est pro Pario Morti!” [het is eervol om te sterven voor het vaderland] luidt dan het credo en vol enthousiasme beginnen ze aan hun opleiding, waar de jongens het snel aan de stok krijgen met Himmelstoss [John Wray], de postbode die echter hun leidinggevende in het leger blijkt te zijn. Aan het front maken ze kennis met Kat, een veteraan die ze zo goed mogelijk probeert voor te bereiden op wat er komen gaat. Maar de nimmer aflatende nachtelijke bombardementen drijven sommige rekruten tot waanzin. En dan komt het onvermijdelijke moment waarop ze bevel krijgen om uit de loopgraven te komen en richting het vijandelijke spervuur van machinegeweren te lopen. De combinatie van explosies en machinegeweer is al indrukwekkend, maar regisseur Lewis Milestone combineert dat met trackingshots waarin de camera razendsnel van links naar rechts over de vijandige loopgraven beweegt, terwijl we zien dat de aanstormende soldaten stuk voor stuk worden neergemaaid. Edgar Adams wisselt deze beelden af met cuts naar de Franse mannen die het machinegeweer bedienen en voert het tempo steeds meer op, wat het desoriënterende effect van deze waanzin versterkt.
De scènes op het slagveld zijn indrukwekkend, maar de film is ook ijzersterk wanneer het zich richt op de persoonlijke dilemma’s van de hoofdpersonen. Wanneer Paul na 3 jaar aan het front wegens een verwonding verlof krijgt, merkt hij dat de mensen in zijn geboortedorp nog steeds vurig geloven in de heroïek van de oorlog. Wanneer hij probeert duidelijk te maken hoe ver dat beeld van de werkelijkheid staat, stuit hij op onbegrip en vijandigheid: de huidige studenten van zijn vroegere professor noemen hem een ‘lafaard’. De oude mannen in het dorp negeren hem zelfs wanneer ze bespreken hoe Duitsland de oorlog gaat winnen en zeggen zelf dat Paul de oorlog niet begrijpt! Er zijn ook luchtigere scènes, zoals die waarin Paul en drie kameraden ’s nachts stiekem hun brood met drie hongerige Franse meisjes delen. Deze film zit vol met momenten die onvergetelijk zijn, ook al door de vertolkingen die over de hele linie perfect zijn. Maar het zijn de slotscènes, die zich afspelen vlak voor de wapenstilstand in gaat, die nog lang in je hoofd zullen blijven spoken. Ik heb maar weinig films gezien waarbij ik na afloop nog enige tijd in stilte blijf zitten om de ervaring te verwerken. Dit is er ééntje...
Ik vind het uitgangspunt van de film sowieso heel knap. Het feit dat men ervoor kiest om het leven van Duitse frontsoldaten weer te geven is toch geen evident gegeven als je kijkt wat er nadien nog allemaal geproduceerd is aan oorlogsfilms in Hollywood. Voor mij voelde het - zeker in het begin - vreemd aan om empathie op te bouwen met de Duitse jongens die strijden tegen Fransen en Britten. Als kijker wordt je zo verplaatst in een ander perspectief waarin je tot het besef komt dat de modale Duitse soldaat ook maar kanonnenvlees was dat werd opgeofferd voor strategische belangen. Het is dan ook een zeer maatschappijkritische film.
De film herinnert mij aan de verhalen van mijn grootouders die tijdens de bezetting tijdens WO II gedwongen waren om in hun huis Duitse soldaten te herbergen. Volgens de verhalen van mijn grootouders hadden die Duitsers helemaal geen zin om te strijden en zo ver van huis te zijn. Oorlog is dan ook een geval van grootschalige manipulatie.
Technisch gezien vind ik deze film formidabel gemaakt, wanneer ik het vergelijk met andere films van begin jaren '30. Regie en cinematografie zijn top. Het ontbreken van muziek tijdens de brute loopgravengevechten draagt bij aan een soort documentair karakter van de film. Prima acteerprestaties en een sterk script. Het stoort me niet dat sommige dialogen of monologen wat theatraal overkomen, geeft een poëtisch tintje aan het geheel.
Het einde van de film is werkelijk onvergetelijk.
Deze film zou wat mij betreft door elke achttienjarige bekeken moeten worden.
Zowel het boek als de film was om het op zijn zachtst te zeggen een “not go” onder nazibewind. De soldaten, de Duitse in dit geval, waren helemaal niet de helden van het verhaal en de oorlog was niet zo geromantiseerd zoals deze werd beschreven door Remarque of Milestone. Deze anti-oorlogsfilm, gedraaid uit Duits standpunt, is quasi uniek te noemen en is enorm accuraat en plichtsgetrouw verfilmd. De soldaten krijgen een menselijk onschuldig gezicht. Iedereen is slachtoffer van deze bloederige allesvernietigende oorlog, of je nu vriend of vijand bent. Zo goed als alles komt aan bod: het patriottisme en het enthousiasme in het begin van de film, de honger en koude in de loopgraven, het lange wachten, het ongedierte (ratten en luizen), de oorverdovende knallen die je werkelijk gek maken, de vriendschappen, de medische zorg en ga zo maar door. Alleen de prostitutie die welig tierde achter de loopgraven is in die tijd wijselijk weggelaten (buiten wat geflirt)

Ondanks de gruwel en het mooie, maar intrieste einde heeft Milestone er wat luchtigheid en humor proberen instoppen (waardoor ook de theatrale acteerprestaties wat meer opvallen). Hij is hier zeker in geslaagd. Technisch ook een erg knappe prestatie om het met de middelen van die tijd te doen. Een standaardreferentie voor elk later werk over WOI dat wellicht niet snel overtroffen zal worden, ook niet door Mendes’ 1917 (2019) dat binnenkort verschijnt.
Een beeld als zo vaak wordt geschapen van dappere strijders en heroïsch de oorlog in gaan, een leraar die geen weet van de werkelijkheid heeft maar ze wel ophitst. De gebeurtenissen rond Himmelstosch zijn iedere kijker en lezer bekend en deze acteur zet dat personage ook weer voortreffelijk neer. Daarna vallen de best wel grote scenes op zoals de aankomst per trein die meteen al een grote setting vormt met explosies in de verte, een straat vol ruïnes, talloze figuranten en de nodige ruiters en karren. Voor die tijd op zich al een erg knappe scene. Maar de oorlogsscenes laten ook weinig aan de verbeelding over en ik vraag me af wat die bij het publiek los maakten in 1930. Vooral de Fransen die zich met man tot man gevechten op de Duitse loopgraaf storten vind ik een ingenieuze en overtuigende scene. Sowieso ziet de aanval en tegenaanval, het typerende landje pik van die tijd zonder enige winst, er goed uit en brengt zeker zijn boodschap. De gevechtsscéne op het kerkhof vind ik ook bijzonder krachtig en overtuigend, een gebeurtenissen die ook in het boek voorbij komt maar in de versie van '79 meen ik ontbreekt.
De boodschap van het boek en film wordt in die zin vrij ondubbelzinnig gebracht, de mannen zijn kanonnenvlees, het offer leidt tot niets en het lijden staat in geen verhouding tot wat dan ook. Verlies van jeugd en onschuld, een generatie in de bloei verwoest en dat terwijl de oude mannetjes in de kroeg, net als de generaals waarschijnlijk, op een kaart met kopjes zitten te schuiven als waren het denkbeeldige legers. Voor de realiteit hebben ze geen oren, net als de leraar, interessant moment hoe de jonge man vol idealen en bravoure verworden is tot een sombere realist en daar even zijn zegje over komt doen. Een tragische einde volgt uiteraard met een wanhopige en futiele boodschap om af te sluiten met twee prachtige beelden door elkaar, een eindeloos veld met kruisen en daardoor heen de troep marcherende mannen die we volgden. Gewoonweg beklijvend.
Een document van jewelste, prima gestalte gegeven aan de karakters en vooral met de grootse oorlogsscenes een productie die zijn weerga niet kende en wat mij betreft overtuigd de film nog steeds. Mooie filmposter trouwens.