1917 (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Spanje / Canada
Drama / Oorlog

geregisseerd door Sam Mendes
met George McKay, Dean-Charles Chapman en Mark Strong

Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.

avatar van Sergio Leone
Erg goed.

Met 1917 heb ik eindelijk nog eens een film gezien die duidelijk boven de middenmoot uitsteekt. Het brengt op een frisse manier een Saving Private Ryan-achtig plotje, met een beleving die veel dichter aanleunt bij mijn ideaalbeeld van oorlogscinema. De eerste 5 minuten zijn daar een prima voorbeeld van: de rust die verstoort wordt, de opdracht, de tocht langs de loopgraven met de vervolgens de oversteek van niemandsland. De urgentie is er meteen, er is geen tijd meer voor allerlei drama, de tocht kan beginnen.

Of dat allemaal in "één" shot had gemoeten, vind ik niet. Al ben ik wel liefhebber van lange, overzichtelijke shots. Visueel is 1917 hoe dan ook een pareltje, een film die met veel oog voor detail en vakmanschap gemaakt is. De sets zijn ontzettend knap gemaakt en de camera brengt genoeg afwisseling qua standpunt, zonder dat het te veel de aandacht afleidt. Het gevaar om alles uit de kast te halen en zich aan te stellen qua cameravoering loert om de hoek, maar blijft daar ook. Ik volg de Oscars allang niet meer, maar ik mag toch hopen dat Roger Deakins hiervoor beloond is.

Hoofdrolspeler George McKay is trouwens uitstekend. Zijn ontmoetingen met een aantal bekendere gezichten zoals de immer charismatische Mark Strong zijn leuke afwisselingen, al had het aantal ontmoetingen misschien wel wat lager kunnen liggen. In dat geval had het desolate gevoel er sterker uit gekomen, zoals nu wel al het geval is tijdens de nachtelijke scène.

Hoe dan ook een sterke film, de sterkste van Sam Mendes in jaren en eveneens één van de betere die ik de laatste maanden heb gezien.

avatar van Metalfist
I hoped today would be a good day. Hope is a dangerous thing

Ik was eigenlijk vrij teleurgesteld in het hernieuwde aanbod van de bioscopen nu ze weer films uitzenden. De grote titels zijn natuurlijk allemaal al naar 2021 geschoven, maar ik had gehoopt dat ze wat ouder materiaal gingen brengen zoals bijvoorbeeld een Die Hard of Robocop. Gewoon van die lekkere jaren '80 actieknallers maar neen, het was Harry Potter en films als La La Land. Geen slechte films, maar allemaal dingen die ik indertijd al in de cinema had gezien maar kijk: ook 1917 werd opnieuw uitgebracht en die had ik in eerste instantie compleet gemist.

Het is en blijft een vreemde ervaring om na al die maanden terug in de bioscoop te zitten maar gelukkig is de keuze wel op een indrukwekkende film gevallen. Ik wist op voorhand al van de "gimmick" dat dit nagenoeg allemaal in één shot lijkt te zijn opgenomen (wat op zich niets nieuws is aangezien Alfred Hitchcock het ook al met Rope deed) maar zelfs dan is het nog altijd spectaculairder dan ik had verwacht. Het is dan ook enorm indrukwekkend wat Sam Mendes hier op het scherm tovert en gewoon voor dit concept is zo'n bezoek aan de cinema al de moeite waard. Alleen jammer dat het voor de rest een nogal platgetreden oorlogsfilm is geworden. De Duitsers hebben schietles gevolgd bij de Stormtroopers uit Star Wars, het stukje menselijkheid middenin alle waanzin (de vrouw met de baby) is voorspelbaar met die fles melk, het lopen in het midden van de eerste aanvalsgolf, ... Je hebt het allemaal al wel eens eerder gezien maar visueel is dit o zo overdonderend.

En daar schuilt dan ook de kracht van deze 1917 voor mij. Het idee om dit allemaal in één shot te brengen geeft de film meteen zijn eigen smoel maar die photography van Roger Deakins is ook echt wel om van te smullen. Misschien ook hier iets te gekunsteld (het lijkt wel alsof Blake en Schofield van de ene prachtige plek in de andere terecht komen, hoewel prachtig misschien niet het juiste woord is. Die spookstad ziet er visueel prachtig uit maar is niet te vergelijken met dat idyllische boerderijtje) maar ik bedek het met de mantel der liefde. In de hoofdrollen zitten twee relatief onbekende acteurs maar zowel Dean-Charles Chapman alsook George MacKay doen het uitstekend. Beetje jammer dat Mendes die lijn niet volledig doortrekt want door het casten van onder andere Colin Firth en Benedict Cumberbatch wordt de illusie doorbroken.

Echt zo'n typische cinemafilm en ik ben blij dat ik dit dan toch nog op groot scherm heb kunnen meepakken. Vreemd genoeg wel tegen volle prijs, daar zouden ze nu toch wel een beetje korting voor mogen geven, maar bon. Ik moet eigenlijk maar is naar die overige 2 films van Mendes op zoek gaan, toch een regisseur die me wel ligt blijkbaar.

Film met een goed verhaal. Heel goed uitgewerkt door onder andere het camerawerk.
Decor was ook heel goed en acteerwerk was geloofwaardig

(Gezien op 10/01/20)
Overweldigende film.
Een verhaal, gebaseerd op wat de grootvader van Mendes erover vertelde, dat je nog lang zal heugen.
Je gaat mee en leeft mee met de korporaals Blake en Schofield en hoopt de missie tot een goed einde wordt gebracht.(Zat herhaaldelijk op het puntje van mijn cinemastoel! En dat was ook zo bij de twee jongedames naast mij, zag ik. 'Wow' zeiden ze na afloop ...)
De rauwheid van de oorlog laat je niet los.
De film op groot scherm bekijken is een absolute meerwaarde!
Achteraf bedacht dat dit ook voor mij misschien wel de beste film van het jaar zal blijken te zijn.
(Begrijp niet dat iemand '1917' slechts 2,5 sterren geeft ...)
Cinema is magie.

avatar van Boneka
Na de première op het witte doek in januari dit keer op mijn eigen tv bekeken. Weliswaar met 4K, maar de beleving is natuurlijk anders dan op zo'n groot doek. Maar er komt toch nog een halfje bij op deze toch wel indrukwekkende oorlogsfilm uit de Eerste Wereld Oorlog. Misschien dat de laatste 20 minuten net even wat minder zijn het hoofddoel is immers al bereikt, maar wat ziet deze film er toch mooi uit in beeld in geluid. Vooral de cinema zoals hierboven door mijn buurman al werd beschreven is meer dan top. De veelgenoemde one shot is al indrukwekkend en al helemaal hoe ze daar mee omgaan. Maar ook de kleding de omgeving het blijft een plaatje om dit alles te mogen zien. Daarbij is de muziek bijzonder mooi gekozen met als absolute hoogtepunt na zo'n 1.08 minuten wanneer hij in een soort van apocalyptische wereld belandt. Dit zag er indrukwekkend uit gepaard met schitterende muziek.

De absolute 5 sterren haalt ie net niet, omdat de laatste 20 minuten het net niet meer om doen. En wat kleine minpuntjes zoals dat sniperschieten, kwam niet altijd even overtuigend over. Maar de beste film uit 2019 wil ik het wel noemen en tevens beste Eerste Wereld Oorlogfilm aller tijden.

Film 4.5
Beeld (4K) 5.0
Geluid/muziek Dolby Atmos 5.0
Extra's 3.0 (niet ondertiteld helaas)

avatar van MindlessAssassin
Dat de film enigszins schematisch van opzet is (obstakel-rustpunt-obstakel-etc.), is helemaal niet erg. Daarvoor is iedere scène opzichzelfstaand te meeslepend of spannend. Hoofdrolspelers Dean-Charles Chapman en George MacKay geven op fijne wijze gestalte aan hun personages - soldaten van vlees en bloed, geen overdreven onverschrokken types die zo vaak opduiken in oorlogsfilms. Het kameraadschap tussen de twee vormt het kloppend hart van het verhaal.

Sam Mendes heeft met 1917 een verpletterende oorlogsfilm gemaakt. Het camerawerk van zijn vaste cameraman Roger Deakins is zó verbluffend, dat je bijna letterlijk de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog wordt ingesleurd. Zelden kwam de menselijke beleving van oorlog zo dichtbij en als kers op de taart, geweldige intrigerende muziek van Thomas Newman. Een ab-so-lu-te must-see!

8.0

avatar van Minotaures
Ik heb nog nooit zo'n stilte ervaren in de bioscoop. Zelfs groepen jongeren gaven geen kik.
Ik denk dat dit genoeg over 1917 zegt.

avatar van Traiannnn
O wat smult de mens toch met het oog. Helaas ook niets meer dan dat.

avatar van Beffrey28
Traiannnn schreef:
O wat smult de mens toch met het oog. Helaas ook niets meer dan dat.

Waarom zou een film altijd diepgang moeten hebben?

avatar van Onceuponanytime
Bijzonder knap gemaakt deze film ! Het camerawerk sleurt je gewoonweg door de oorlog '1917' mee. Geen machogedoe, het acteerwerk van de twee jonge, Britse soldaten - zijnde Schofield en Blake - is absoluut een meerwaarde. Top, Sam Mendes !! Jammer dat ik deze film niet op groot scherm heb bekeken.

avatar van K. V.
Oorlogsfilm zijn niet direct m'n dada, maar desondanks toch eens bekeken. Bij deze ben ik erg aangenaam verrast. Het is ook geen typische oorlogsfilm, want de nadruk ligt hier veel minder op het oorlogsvoeren of het grote wapengekletter, maar veel meer op de personages. De cast deed het uitstekend en kwam heel realistisch over.
Visueel was deze film ook top. Heel knap gefilmd. Het verhaal verveelde ook niet, ondanks de lange speelduur.
De making-of was zeker ook eens het bekijken waard.
Een hele knappe a-typische oorlogsfilm die zeker het bekijken waard was!

avatar van Centapidehuman
Prima film, had er stiekem wel wat meer van verwacht. Wist me niet bij de strot te pakken zoals bijvoorbeeld the brotherhood of war.

Zeer goede film. Visueel een van de beste die ik gezien heb. Ik kan heel lastig uitleggen waarom deze ik deze goed vond. Er was iets met de overgangen; de vaart was precies voldoende. Ook had de film iets ''simpels''. Geen helden hier...alleen maar verliezers eigenlijk.

Mij viel wél op dat er een aantal donkere soldaten in het Britse leger te zien waren. Klopt dit historisch gezien wel?

prullebnak88 schreef:

3 2 1 cut schreef:

Blijkbaar wel. Zaten alleen niet in de luchtmacht.

Bedankt voor de info. Kon er zelf niets over vinden. Dat had ik niet verwacht!

avatar van Graaf Machine
3 2 1 cut schreef:

Blijkbaar wel. Zaten alleen niet in de luchtmacht.

Die link gaat toch niet over het Britse leger, maar over afro-amerikanen?

In dit artikel lees ik iets anders (gaat alleen over europese mogendheden).

"Ondanks het feit dat ook Groot-Brittannië, Duitsland en België koloniale mogendheden waren, was Frankrijk het enige land dat overging tot de massale rekrutering en inzet van gekleurde troepen voor de strijd in Europa."

Maar een kenner ben ik niet.

Graaf Machine
Ah ! Ik ben zelf ook geen kenner (maar vind het wel leuk om mij te verdiepen) maar die eerdere link van mij gaat idd meer om de Afro- Amerikaanse deelname aan WO I.

Maar even verder gezocht en dan vind je wel dat er Britse ‘onderdanen’ uit de kolonies meevechten met de Britse soldaten voor ‘The Mother Country’.

After Britain joined the First World War on 4 August 1914, Black recruits could be found in all branches of the armed forces. From 1914 Black Britons volunteered at recruitment centres and were joined by West Indian colonials.

MOTHER COUNTRY

They travelled to the ‘Mother Country’ from the Caribbean at their own expense to take part in the fight against the Germans. Their support was needed, and they gave it.

Soon after the war started, soldiers from Nigeria, the Gold Coast, Sierra Leone, Gambia and other African colonies were recruited. They helped to defend the borders of their countries which adjoined German territories and later played an important role in the campaigns to remove the Germans from Africa. Throughout the war, 60,000 Black South African and 120,000 other Africans also served in uniformed Labour Units.

Bron: How Black Soldiers Helped Britain in First World War - Black History Month 2020 - blackhistorymonth.org.uk

avatar van Black Eagle
Indrukwekkend.

1917 word door zowat de hele wereld geprezen, terecht ook. Het camerawerk wat lijkt alsof het door een shot is geschoten is subliem, het beeld en geluid is haarscherp, de muziek zorgt voor een intense sfeer en de gruwelijkheden van WO1 wordt goed weergegeven met verrotte lichamen, ratten en bomkraters. Alleen maar pluspunten tot nu toe en toch "maar" 3,5 sterren?

Ondanks dat het film technisch dus briljant is, is het verhaal dun en is het begin een beetje saai. Waar ik met het eerste nog kan leven is het tweede toch wel jammer. Kijk, ik hoef in een oorlogsfilm niet constant veldslagen en explosies te zien, maar gesprekken over bloemen hoeft nou ook weer niet. Pas na 45 minuten als Blake het loodje legt word de film pas echt spannend. Goed, maar dit zijn maar kleine kritiekpunten. Het grootste reden is dat er bij vlagen onlogische momenten in zitten.

Ten eerste is het vrij naïef om een vijand uit een brandend vliegtuig te helpen, ook al is die persoon gewond. Die zou ik gelijk afmaken als je ziet en hoort dat het een Duitser is. Je ben tenslotte op een missie waar levens op het spel staan. Schofield was sowieso niet de slimste als je het mij vraagt. In dat dorp had hij die 2-3 Duitse soldaten moeten of kunnen doden (een was nota bene dronken) dan had hij niet voor z'n leven hoeven rennen, bovendien laat hij ook nog z'n wapen achter. Die Duitsers leken overigens een soort van Storm Troopers aangezien, voor zover ik kon zien, geen enkele schot raak was. Ten tweede vond ik het opmerkelijk dat het briefje op het laatst nog vrij schoon en netjes was terwijl Schofield een tijd in de rivier heeft gelegen. Z'n uniform was ook redelijk snel opgedroogd. Het is dan ook jammer dat Mendes dit een beetje over het hoofd heeft gezien. Want visueel is het een plaatje en het is met 110 minuten ook niet langdradig. Op het einde nog een Saving Private Ryan achtige scene als hij de broer van Blake treft.

Voor nu 3,5*, misschien dat er met een tweede kijkbeurt over een jaar ofzo er een halve ster erbij komt.

Het verhaal opzich is redelijk simpel, á la Saving Private Ryan. Ga door vijandelijk gebied een boodschap gaan overbrengen naar een andere divisie, meer moet je eigenlijk niet weten.

Niet dat de film uitblinkt met zijn sterk verhaal, maar de film heeft voldoende troeven achter de hand voor dit een (klein) meesterwerk te noemen, voornamelijk op visueel vlak, maar toch een meesterwerk. Het acteren, het realisme, het visuele aspect, de muziek(!) en het camerawerk zijn gewoon van topniveau, waar je gewoon blijft van genieten.

Qua beoordeling vind ik deze lastig. Langs de ene kant heb ik echt genoten van het visuele aspect met de prachtig muziek erbij, maar langs de andere kant mis ik toch nog dat tikkeltje extra emotie dat een film kan overbrengen, daardoor qua herbekijkbaarheid heb ik niet onmiddellijk de nood voor deze bijvoorbeeld binnen 6 maanden opnieuw op te leggen.

Maar toch , de positieve zaken wegen een pak zwaarder dan de negatieve.
Ik geef ze niet snel, maar toch krijgt deze van mij een mooie, misschien nipte, maar toch 4*.

avatar van Q Jones
Visueel een pareltje.
Verder simpel verhaaltje maar er goed uitgewerkt.
Goed acteerwerk

4* zeker een aanrader

avatar van horizons
Gaaf gefilmd waarin zeker die scene in de vlammen verlichte stad een eervolle benoeming verdiend.

Voor de rest leek het wel heel erg op een Battlefield 1 missie die je aan het volgen c.q. spelen was.

avatar van Arri
Beste film die ik dit jaar in de bioscoop gezien heb (en dat zijn er niet veel, moet ik toegeven).

avatar van 3 2 1 cut
De nr. 1 positie is voluit verdiend. Lang geleden dat ik zo’n mooie trip heb mogen aanschouwen. Inmiddels een 5 keer gezien waarvan 3 x in de bioscoop. En ik ben er nog niet klaar mee.

Trieste verliezer van 2020 op deze site m.b.t. het beleven van films is de bioscoop zelf. Ik mis het om een mooie avond te beleven in de cinema met alles erop en eraan. Van mij hoeven de streamers die positie echt niet over te nemen. Ja, ik weet, tijden veranderen maar de beleving van een film vanuit een genoeglijke stoel met wat lekkers te eten en te drinken in handen, het intenser beleven van een groot scherm met een mooie geluidsinstallatie die de film score en de geluiden intensiever laten beleven maken een filmervaring tot iets unieks en speciaals.

Alleen al het moment dat de lichten dimmen, de zaal donker wordt en het scherm oplicht. Er gaat iets bijzonders gebeuren.. Ik mis het zeer..

avatar van de grunt
Had Sam Mendes nog wel zo hoog zitten.

Technisch briljant en daardoor een hallucinant en gitzwart avontuur. Ik was diep onder de indruk en kon mijn ogen niet van het scherm krijgen. Op de valreep de beste film van het decennium wat mij betreft. 4,75 sterren.

avatar van Tommy De Vito
Meesterwerk.

Het simpele verhaaltje, wordt totaal onder gesneeuwd door het sublieme camerawerk, acteerprestaties, actie, realisme, sfeer en muziek. En dat is maar goed ook. Want 1917 is een prachtige- gruwelijke achtbaanrit. Mendes heeft veel uit de kast getrokken, zodat wij als kijkers enorm vermaakt worden door dit visuele pracht. Jammer dat ik deze film had geskipt in de bioscoop. Misschien in de toekomst dat ik hem een keer kan bewonderen op het witte doek. Maar ik heb mij gisteravond prima vermaakt op met mijn nieuwe Ultra HD 4K Oled 55 Inch tv! Petje af, dikke 5 sterren *****

avatar van Lovelyboy
Tweede keer gisteravond, en na een goede eerste indruk bijna een jaar geleden in de bios, heeft de film me nu definitief gewonnen als een unieke filmervaring en bijzondere film.

Het klopt dat het verhaal technisch allemaal niet bijzonder is maar dat kan allemaal gerelativeerd worden vanuit het tijdsbeeld, slechte tactieken die tijd, en de jeugdigheid van de betrokken soldaten. Verder overtuigd de film nog meer als visueel kunststuk qua montage, het ontbreken ervan, camerawerk, de decors zijn fabelachtig en in alles is het trauma te voelen dat de Eerste Wereldoorlog nog altijd is voor de Britten. Een hele generatie jonge knapen, miljoenen, na een training van niets in de loopgraven gedonderd en langzaam opgeofferd in een slijtageslag van vier jaar in de blubber van Vlaanderen.

Gewoon indrukwekkend, en niets anders.

De beste film die er is gemaakt over de eerste wereld oorlog en dat komt vooral door de verschillende decors waar de jongens doorheen moeten rennen. Dat ziet er fantastisch uit.

Vond de film wel enige spanning en plotwendingen ontberen. Het is teveel linea recta naar het einddoel. Moet het vooral van de sfeer en visuele aspect hebben.

avatar van TornadoEF5
Erg goed, zeker en vast. 1917 onderscheidt zich van Saving Private Ryan en ondanks dat het het ver achterlaat, is dat ook een goede film. 1917 is vermoedelijk de beste film over wereldoorlog 1, al is dat waarschijnlijk ook een van de enige die ik heb gezien.

Ik ben normaal geen fan van oorlogsfilms. Meestal kijk ik er tegen op, heb ik nooit zin om er een op te leggen en moet ik me forceren om dat te doen. Vaak is het eindresultaat echter goed, maar dat is ook omdat ik uitsluitend goed gewaardeerde oorlogsfilms kijk. Ook nu moest ik dat doen, en al vrij snel zoog deze me op. Ik moet wel zeggen dat ik enorm fan ben van het one-take gebeuren. Nooit heeft een one take film me ontgoocheld, en ook nu gebeurde dit niet. Vaak is het ervaringscinema, cinema die je meesleept in een verhaal over enkele uren, tot een dag. Vaak is het ook heel realistisch, en komt de omgeving tot leven. Ook Mendes met de hulp van cinematograaf Deakins slagen hierin. De scenes met meer actie en waar er iets gebeurde waren goed, maar de rustmomenten zelfs nog beter. De film sleept je mee doorheen de loopgraven en doorheen de letterlijk verschroeide aarde. Visueel een lust voor het oog.

Cinema dat je moet ervaren. Voor nu vier sterretjes, maar dat kan misschien nog verhogen tot 4,5*