1917 (2019)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Sam Mendes
met George McKay, Dean-Charles Chapman en Mark Strong

Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.

• Vanaf 9 januari in de bioscoop
  • vanaf 27 mei te koop op dvd en blu-ray

avatar van murtcelP
Wat een geweldige film, echt omvergeblazen! Een intense ervaring.
Door de one-shot techniek voel je dat je midden in de oorlog zit. Ontzettend knap gedaan, hoe de camera overal doorheen en overheen gaat.
Ik lees hier veel over het ontbreken van een verhaal, maar dit is nu juist wat voor mij deze film nog emotioneler maakt. Naar mijn mening ook de bedoeling van de film. Er zijn geen helden, geen verliezers, het heeft allemaal geen nut. Je begint onder een boom in het mooie Franse landschap en zo eindigt het ook, de cirkel is rond. Maar welke ontwikkeling heb je meegemaakt in die dag? Dit is het gevoel wat de Eerste Wereld oorlog bij me oproept en wat het voor de soldaten geweest moet zijn, complete doelloosheid.
Subliem *****

avatar van jumperjack
Ik heb van deze film genoten, mooi gefilmd en toch zeker spannend. Dat de karakters niet verder worden uitgediept vind ik totaal niet van belang. De waanzin van (deze) oorlog is de boodschap die ik eruit meekrijg.
Ik geef 5 sterren omdat dit overeenkomt met mijn beleving van deze film, toch heb ik een puntje van kritiek: de snelstromende rivier en waterval, ik ben vaak genoeg in de omgeving Bapaume geweest omdat ik zeer geïnteresseerd ben in geschiedenis van WOI, maar deze rivier bestaat volgens mij niet in deze omgeving.

avatar van grid8400
Afgelopen week nog meer een keer gaan zien in IMAX om te kijken of ik mijn eerste indruk moest bijstellen. En dat is zo, mijn eerste indruk naar beneden bijgesteld en van een 4* naar een 3,5*. De film blijft gewoon weg niet boeien. Ik was nu met 2 andere mensen die hem nog niet gezien hadden, en die kwamen ook de bioscoopzaal uit met de mening: mooi gefilmd allemaal, maar dat is het dan ook. Verhaal ongeloofwaardig en zwak en geen enkele binding met de personages.

Anyways, dit zal de laatste keer zijn dat ik deze kijk

avatar van El ralpho
Saving private Joseph

Hoewel 1917 in het kader van de Oscars ook weer een overgewaardeerd "meesterwerk" is, vind ik hem in zijn totaliteit wel gewoon goed te noemen. Met name de eerste helft en het slot zijn sterk. Helaas haalt het middenstuk het geheel voor mij naar beneden waardoor mijn eindbeoordeling lager uitvalt dan dat deze had kunnen zijn.

Vanaf het moment dat Schofield alleen verder moet, en hij het transport met de andere soldaten verlaat om de brug over te gaan, begint hij net iets te sterk op een kat met negen levens te lijken. Talloze schoten (op de kogel die tegen zijn helm komt na) worden er op hem gelost, die hij allemaal "toevallig" weet te ontwijken. Dit maakt het verhaal wat tot het punt van de brug geloofwaardig was, opeens een stuk ongeloofwaardiger en dit is jammer. Wanneer de regisseur namelijk net een aantal andere keuzes gemaakt had die o.a. betrekking had, op het simpelweg minder tegenkomen van zoveel manschappen in de ruïne waaraan hij allemaal kon ontkomen. Ook het feit dat hij steeds nét op alle goede plekken in het hevig stromende water terecht kwam voelden onrealistisch aan.

In het slot herpakt het oorlogsdrama zich gelukkig en eindigt het verhaal op een mooie maar tegelijk tragische manier. Het slot bevat ook een fenomenaal shot van een Schofield die een stuk over het slagveld rent om sneller bij kolonel MacKenzie te zijn, waardoor je meteen begrijpt dat 1917 ongetwijfeld de nodige Oscars in de wacht zal gaan slepen. Wat ik alleen zo jammer vind aan al de films die hiervoor genomineerd worden is dat de negatieve punten vrijwel niemand op lijken te vallen omdat er alleen maar aandacht uit lijkt te gaan naar de positieve aspecten. Bij Joker was dit ook al het geval, maar gelukkig is deze film in zijn totaliteit nog wel een stukje beter.

avatar van jorrit3
Wat een zeldzaam staaltje geschiedsvervalsing. In een oorlog waar de legerleiding moeiteloos tot honderdduizend man op één dag de dood injoegen (1 juli 1916, nog altijd de zwartste dag uit de Britse geschiedenis) wordt gedaan alsof het lot van 1600 man ertoe doet.
Twee helden. De kans op overleven natuurlijk nul. De aanval over een prachtig bloeiende weide, de avonturen in een ongeschonden bos. Zoveel leugens. Niet om aan te zien

avatar van AGE-411
jorrit3 schreef:

100.000 op 1 dag is overdreven. 20.000 Britten vonden die dag de dood. Met gewonden en krijgsgevangenen kom je aan 60.000. Inderdaad de dodelijkste dag uit de Britse militaire geschiedenis.

De dodelijkste dag in WO1 is 22 Augustus 1914: 27.000 Fransen gedood en 14.000 Duitsers. De Fransen wouden de Duitsers nog op Belgisch grondgebied uitschakelen en gingen hersenloos in de tegenaanval.
Maar doorgaan wordt 7 September 1812 (Slag bij Borodino/Moskou) als dodelijkste dag uit de Franse militaire geschiedenis gezien: 35.000 Fransen gedood, en 45.000 gewond. Waarbij praktisch alle gewonden stierven in de dagen nadien.

Het jaar 1917 was het kantelpunt in WO1. Jarenlang was de legerleiding er van overtuigd dat de offensieve aanpak de juiste was. De voorstanders van die aanpak werden toen vervangen door generaals die geloofden in de defensieve aanpak.
Omdat de Fransen zich in 1917 niet meer bezig hielden met offensieven konden ze reserves opbouwen voor wat ging komen in 1918: Het voorjaarsoffensief ("Kaiserschlacht") van de Duitsers kon gestopt worden 50km voor Parijs, en met het honderddagenoffensief konden Frankrijk, Groot-Brittannië en België gezamenlijk Duitsland verslaan.

Wat betreft het ongeschonden bos en de mooie weides: Daar was op dat moment nog geen strijd geleverd aangezien de legers al meer dan 2 jaar ingegraven zaten in loopgraven!

avatar van Frank Slade
mijn hoge verwachtingen werden niet geheel waar gemaakt. Qua historie klopt het verhaal niet helemaal, en er zitten wat foutjes is. Maar dat kan gebeuren. Alleen had het in mijn ogen een betere film kunnen zijn, bij tijd en wijlen niet boeiend genoeg voor mij. Ik had gehoopt en verwacht dat deze film het niveau van Saving private Ryan zou halen, maar dat is voor mij zeker niet gelukt.
Neem t niet weg dat ik het een goede film vond, maar niet meer dan dat. Dus 3,5 sterren is meer dan genoeg.