1917 (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Spanje / Canada
Drama / Oorlog

geregisseerd door Sam Mendes
met George McKay, Dean-Charles Chapman en Mark Strong

Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog krijgen twee jonge, Britse soldaten, Schofield en Blake genaamd, een schijnbaar onmogelijke missie toegewezen. In een race tegen de klok moeten ze vijandelijk gebied oversteken om een boodschap over te brengen. Deze boodschap is bepalend in het stoppen van een dodelijke aanval op honderden soldaten, waaronder de broer van Blake.

avatar van Sergio Leone
Erg goed.

Met 1917 heb ik eindelijk nog eens een film gezien die duidelijk boven de middenmoot uitsteekt. Het brengt op een frisse manier een Saving Private Ryan-achtig plotje, met een beleving die veel dichter aanleunt bij mijn ideaalbeeld van oorlogscinema. De eerste 5 minuten zijn daar een prima voorbeeld van: de rust die verstoort wordt, de opdracht, de tocht langs de loopgraven met de vervolgens de oversteek van niemandsland. De urgentie is er meteen, er is geen tijd meer voor allerlei drama, de tocht kan beginnen.

Of dat allemaal in "één" shot had gemoeten, vind ik niet. Al ben ik wel liefhebber van lange, overzichtelijke shots. Visueel is 1917 hoe dan ook een pareltje, een film die met veel oog voor detail en vakmanschap gemaakt is. De sets zijn ontzettend knap gemaakt en de camera brengt genoeg afwisseling qua standpunt, zonder dat het te veel de aandacht afleidt. Het gevaar om alles uit de kast te halen en zich aan te stellen qua cameravoering loert om de hoek, maar blijft daar ook. Ik volg de Oscars allang niet meer, maar ik mag toch hopen dat Roger Deakins hiervoor beloond is.

Hoofdrolspeler George McKay is trouwens uitstekend. Zijn ontmoetingen met een aantal bekendere gezichten zoals de immer charismatische Mark Strong zijn leuke afwisselingen, al had het aantal ontmoetingen misschien wel wat lager kunnen liggen. In dat geval had het desolate gevoel er sterker uit gekomen, zoals nu wel al het geval is tijdens de nachtelijke scène.

Hoe dan ook een sterke film, de sterkste van Sam Mendes in jaren en eveneens één van de betere die ik de laatste maanden heb gezien.

avatar van Metalfist
I hoped today would be a good day. Hope is a dangerous thing

Ik was eigenlijk vrij teleurgesteld in het hernieuwde aanbod van de bioscopen nu ze weer films uitzenden. De grote titels zijn natuurlijk allemaal al naar 2021 geschoven, maar ik had gehoopt dat ze wat ouder materiaal gingen brengen zoals bijvoorbeeld een Die Hard of Robocop. Gewoon van die lekkere jaren '80 actieknallers maar neen, het was Harry Potter en films als La La Land. Geen slechte films, maar allemaal dingen die ik indertijd al in de cinema had gezien maar kijk: ook 1917 werd opnieuw uitgebracht en die had ik in eerste instantie compleet gemist.

Het is en blijft een vreemde ervaring om na al die maanden terug in de bioscoop te zitten maar gelukkig is de keuze wel op een indrukwekkende film gevallen. Ik wist op voorhand al van de "gimmick" dat dit nagenoeg allemaal in één shot lijkt te zijn opgenomen (wat op zich niets nieuws is aangezien Alfred Hitchcock het ook al met Rope deed) maar zelfs dan is het nog altijd spectaculairder dan ik had verwacht. Het is dan ook enorm indrukwekkend wat Sam Mendes hier op het scherm tovert en gewoon voor dit concept is zo'n bezoek aan de cinema al de moeite waard. Alleen jammer dat het voor de rest een nogal platgetreden oorlogsfilm is geworden. De Duitsers hebben schietles gevolgd bij de Stormtroopers uit Star Wars, het stukje menselijkheid middenin alle waanzin (de vrouw met de baby) is voorspelbaar met die fles melk, het lopen in het midden van de eerste aanvalsgolf, ... Je hebt het allemaal al wel eens eerder gezien maar visueel is dit o zo overdonderend.

En daar schuilt dan ook de kracht van deze 1917 voor mij. Het idee om dit allemaal in één shot te brengen geeft de film meteen zijn eigen smoel maar die photography van Roger Deakins is ook echt wel om van te smullen. Misschien ook hier iets te gekunsteld (het lijkt wel alsof Blake en Schofield van de ene prachtige plek in de andere terecht komen, hoewel prachtig misschien niet het juiste woord is. Die spookstad ziet er visueel prachtig uit maar is niet te vergelijken met dat idyllische boerderijtje) maar ik bedek het met de mantel der liefde. In de hoofdrollen zitten twee relatief onbekende acteurs maar zowel Dean-Charles Chapman alsook George MacKay doen het uitstekend. Beetje jammer dat Mendes die lijn niet volledig doortrekt want door het casten van onder andere Colin Firth en Benedict Cumberbatch wordt de illusie doorbroken.

Echt zo'n typische cinemafilm en ik ben blij dat ik dit dan toch nog op groot scherm heb kunnen meepakken. Vreemd genoeg wel tegen volle prijs, daar zouden ze nu toch wel een beetje korting voor mogen geven, maar bon. Ik moet eigenlijk maar is naar die overige 2 films van Mendes op zoek gaan, toch een regisseur die me wel ligt blijkbaar.

Film met een goed verhaal. Heel goed uitgewerkt door onder andere het camerawerk.
Decor was ook heel goed en acteerwerk was geloofwaardig

(Gezien op 10/01/20)
Overweldigende film.
Een verhaal, gebaseerd op wat de grootvader van Mendes erover vertelde, dat je nog lang zal heugen.
Je gaat mee en leeft mee met de korporaals Blake en Schofield en hoopt de missie tot een goed einde wordt gebracht.(Zat herhaaldelijk op het puntje van mijn cinemastoel! En dat was ook zo bij de twee jongedames naast mij, zag ik. 'Wow' zeiden ze na afloop ...)
De rauwheid van de oorlog laat je niet los.
De film op groot scherm bekijken is een absolute meerwaarde!
Achteraf bedacht dat dit ook voor mij misschien wel de beste film van het jaar zal blijken te zijn.
(Begrijp niet dat iemand '1917' slechts 2,5 sterren geeft ...)
Cinema is magie.

avatar van Boneka
Na de première op het witte doek in januari dit keer op mijn eigen tv bekeken. Weliswaar met 4K, maar de beleving is natuurlijk anders dan op zo'n groot doek. Maar er komt toch nog een halfje bij op deze toch wel indrukwekkende oorlogsfilm uit de Eerste Wereld Oorlog. Misschien dat de laatste 20 minuten net even wat minder zijn het hoofddoel is immers al bereikt, maar wat ziet deze film er toch mooi uit in beeld in geluid. Vooral de cinema zoals hierboven door mijn buurman al werd beschreven is meer dan top. De veelgenoemde one shot is al indrukwekkend en al helemaal hoe ze daar mee omgaan. Maar ook de kleding de omgeving het blijft een plaatje om dit alles te mogen zien. Daarbij is de muziek bijzonder mooi gekozen met als absolute hoogtepunt na zo'n 1.08 minuten wanneer hij in een soort van apocalyptische wereld belandt. Dit zag er indrukwekkend uit gepaard met schitterende muziek.

De absolute 5 sterren haalt ie net niet, omdat de laatste 20 minuten het net niet meer om doen. En wat kleine minpuntjes zoals dat sniperschieten, kwam niet altijd even overtuigend over. Maar de beste film uit 2019 wil ik het wel noemen en tevens beste Eerste Wereld Oorlogfilm aller tijden.

Film 4.5
Beeld (4K) 5.0
Geluid/muziek Dolby Atmos 5.0
Extra's 3.0 (niet ondertiteld helaas)