
War Horse (2011)
Verenigde Staten
Oorlog / Drama
146 minuten
geregisseerd door Steven Spielberg
met Jeremy Irvine, Emily Watson en David Thewlis
'War Horse' volgt een jongeman genaamd Albert (Jeremy Irvine) en zijn paard Joey. Hun band wordt verbroken wanneer Joey verkocht wordt aan het leger en meegenomen wordt voor het gebruik in de Eerste Wereldoorlog. Ondanks dat Albert nog te jong is om zich in te schrijven voor het leger, besluit hij toch naar Frankrijk te gaan om zijn vriend te redden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JPNyNr2Kp4w
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,2 / 146624)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 11,99 / huur € 2,99Google Play: € 9,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99Bij mij is in ieder geval weer duidelijk waarom ik niet zoveel met Spielberg heb. Wat mij betreft is dit degelijk gemaakte sentimentele rotzooi met dito muziek. Ik zie waarom dit bij velen aanslaat, vandaar de adjectieven "degelijk gemaakte", maar mij doet het vrij weinig.
Dieren kunnen leuk zijn, en ik kan me er ook aan hechten, maar overdrijven is ook wel een kunst. De Eerste Wereldoorlog was natuurlijk een verschrikking, en dat wordt ook wel getoond, maar door op zo'n sentimentele manier een paard de hoofdrol te geven, slaat het maar matig aan. Caligula werd voor gek verklaard omdat hij zijn paard tot consul wilde benoemen. De wijze waarop de hoofdpersoon gehecht is aan zìjn paard komt wat mij betreft daarbij in de buurt. Verder natuurlijk een hoop scènes waar het paard precies lijkt te begrijpen wat hij moet doen om alles tot een goed einde te brengen, wat je van te voren al lang en breed ziet aankomen.
Verder is het natuurlijk typisch dat iedereen in deze film Engels spreekt. Natuurlijk, bij een film als Amadeus is het ook jammer dat de taal niet Duits is, maar dat stoort minder omdat je niet geconfronteerd wordt met verschillende volkeren. Hier een hoop Duitsers en Fransen die met gekke accenten Engels praten. Ik heb 'Allo 'Allo! al voorbij zien komen in enkele comments hier, het heeft er inderdaad wel wat van weg.
Beelden zijn degelijk, maar saai. Het kleurgebruik valt in negatieve zin op, ik graag haast het gevoel alsof er gebruik van technicolor gemaakt is, wat me slecht bevalt. Visueel een paar aardige momenten: als het meisje gereflecteerd wordt in het oog van het paard, enkele scènes met tegenlicht (met name die als het paard in niemandsland is) en als het paard de loopgraven uit probeert te vluchten. Op tweeëneenhalf uur een beetje mager. Soundtrack is typisch melodramatisch, al moet ik zeggen dat ik Williams wel eens bombastischer heb gehoord. Niettemin past de man precies bij de regisseur wat gevoel voor melodrama.
Ik kan er weinig mee, en het doet me nauwelijks iets en dat is toch knap als de setting één van de grootste verschrikkingen uit de 20e eeuw is. 1*.
Wel geschiedkundig een misser, door niet een stukje uitleg te geven van de eerste wereldoorlog.
Bij het begin weet je ongeveer wel hoe de film zal gaan eindigen dus zeer voorspelbaar. Er zitten wel wat grappige momentjes in en ook wel regelmatig mooie shots.

Mooie beelden van Spielberg, werkelijk twee uur half lang aan het scherm gekluisterd geweest; zeer esthetische film. Wederom bewijst hij dat hij verdomd goede oorlogsscènes kan maken. Met gemak 4*.
Ik trap er wel in en kan het niet extreem haten, maar het is zo onnatuurlijk weer. Het enige niet-routineuze voor Spielberg was dat ie deze keer ook een paard moest regisseren wat er zowaar nog overtuigend uitzag. Maar voor de rest was het weer weinig nieuws onder de zon. Een aantal gebeurtenissen in het slot vond ik ook ronduit melig, zeker de sleutelscene tussen de loopgraven. Niet al te best, maar tsja, de 2,5 uur met veel kitscherigheid vlogen toch voorbij. Een schamele voldoende dan maar.
Naja, ik snap eigenlijk heel goed waarom hij het niks vind. Ik snap heel goed wat de kritiek op War Horse is. Ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens, want wanneer 'serieuze' films ineens dieren bevatten die louter menselijke emoties laten zien, ben ik ook snel afgehaakt. Er klopt natuurlijk heel veel niet en er zit veel kitsch in. Het is zo sentimenteel, maar toch val ik er voor. Dat komt onder andere, omdat de film aanvoelt als een productie uit de jaren zeventig. Dat komt door de decors en het kleurgebruik. Zelfs mijn vrouw vroeg zich hardop af of de film ingekleurd was. Een andere reden waarom ik bleef kijken, was omdat ik het als een soort An American Tail ben gaan kijken. Zodra je accepteert dat het paard menselijk is, valt alles makkelijker op z'n plaats en wordt het ineens een fraai avontuur. Natuurlijk met de nodige tranentrekkers. Het is niet voor niets Spielberg. Als oorlogsfilm is War Horse redelijk. De loopgravenoorlog is meer het decor dan het thema.

In deze film volgen we de gebeurtenissen rondom het paard Joey. Het paard wordt gebruikt in eerste wereld oorlog en krijgt in de loop van de film meerdere eigenaren en maakt dan ook veel mee. Hierin zit eigenlijk het zwakke punt van de film. Doordat het paard verschillende eigenaren krijgt, zijn personages maar relatief kort te zien. Hierdoor krijg ik met geen een personage ( op het paard Joey na dan natuurlijk ) echt binding en komt de film als geheel wat onsamenhangend en rommelig over. Aan de andere kant gebeurd er in de film wel ontzettend veel en gingen die 146 minuten voor mij als een sneltrein voorbij. Maar bijvoorbeeld Emilie en haar grootvader hadden echt meer screen time moeten hebben. Naar mijn mening had Spielberg de film nog wat langer mogen laten duren om de kijker meer binding met de personages te laten krijgen en om het geheel wat minder rommelig te laten overkomen. Of Spielberg had minder moeten laten zien in die 146 minuten en dat wat hij laat zien dan beter uitwerken. Nu laat Spielberg eigenlijk te veel zien in een te korte speeltijd.
De film ging voor mij wel als een sneltrein voorbij. Ik vond de film geen enkel moment langdradig. Ik vindt dat de film een mooi verhaal verteld. Geloofwaardig is de film niet altijd, maar ik heb ook niet het idee dat Spielberg als doel voorogen had om een film te maken die volledig geloofwaardig is.
Het acteerwerk is over het algemeen sterk. Paard Joey acteert fantastisch., hiervoor alle lof. Helaas acteert Jeremy Irvine als Albert Narracot niet al te best. Dat zelfde kan gezegt worden van Céline Buckens als Emilie. De rest van de cast acteert vindt ik wel goed acteren.
Het camera werk in deze film vindt ik erg mooi gedaan. De oorlogsscenes in rondom de loopgraven zijn ook wel redelijk goed gedaan. Al hebben we met Saving Private Ryan gezien dat Spielberg in staat is om tot indrukwekkendere oorlog scenes te komen. Maar Saving Private Ryan is een hele andere soort film dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
De muziek is van John Williams. Zijn muziek is soms wat te prominent aanwezig, maar over het algemeen vindt ik de muziek toch vrij mooi en goed bij de film passen.
Als de film een betere uitwerking en een iets betere cast had , dan had deze film voor mij een absolute topper geweest. Maar ondanks de gebreken vindt ik War Horse toch een vrij mooie film en is wat mij betreft toch zeker een aanrader om eens te zien.
3,5 ster voor deze film.
Nu staat Spielberg niet bekend om zijn complexe of volwassen emoties, maar hier maakt hij het wel erg bont. Het eerste half uur is een soort klucht. Later wordt het niet veel beter. Bovendien zijn de belevenissen van het paard ronduit saai en boeien de personages die het op zijn tocht tegenkomt allerminst.
Kortom een hele zwakke film, misschien wel zijn minste....
2* voor de mooie plaatjes en één behoorlijke sequentie (die bij de loopgraven)
Onder het mom van: we gaan een epos maken worden alle clichés erbij gepakt en regeert de wansmaak van de kitsch. Steeds weer die violenmuziek die aanzwengelt, de kitscherig gekleurde en belichte weidevelden, het overdreven drama, die lachwekkende scène bij het prikkeldraad, die hele intro met de arme boer en ga zo maar door. Op geen één punt meeslepend of überhaupt serieus te nemen. En telkens heb je het idee dat Spielberg zelf de film dus wel uitermate serieus neemt. Als de Duitsers en Fransen dan nog Engels gaan praten (ook onderling) in hun eigen malle accent (Fransen met Frans accent, Duitsers met Duits accent) dan is de film me toch echt kwijt. Met terugwerkende kracht wordt een film als Inglourious Basterds op dat punt alleen nog maar beter.
Op punten scoort deze film dan nog wel af en toe. De scène bij de loopgraven is nog wel fraai (al heeft het nergens de intensiteit van Omaha Beach), net als het kleurgebruik in de laatste scène, of dat shot in het oog van dat paard waarin je het Franse meisje gereflecteerd ziet. En zo kent de film wel meer van dat soort momenten. Maar als geheel is dit echt om te janken. 1,0*.
Wat een prachtige film. Wat een mooi sprookje. Zo dat het te mooi is om waar te zijn. Alle puzzelstukken vallen steeds weer goed in elkaar.
Het paard Joey is de 'vedette' van de film. Je zou er zowaar de gruwel van een oorlog bij vergeten.
Het laat wel zien, dat zelfs in een oorlog, goede mensen hun ding doen.
Het paard komt door de handelwijze van die goede mensen door alles heen.
Echt om bij weg te dromen van een betere wereld. Een pareltje van Steven Spielberg.
Het mag ook eens positief bekeken worden, dat helpt een mens vooruit!
Spielberg moet natuurlijk zijn personages introduceren, zodat je je er in kan leven, maar daar heeft hij hier wel erg veel tijd voor nodig. Vragen die nog openstaan: Why turnips? en is dat wel gezond zoń bloedrode zonsondergang?
Eerlijk is eerlijk, veel verwachtingen had ik niet bij deze film. Spielberg is vooral bekend, maar heeft wat mij nog nooit een film geregisseerd die die status enige eer aandoet. Als het dan nog eens een sentimenteel oorlogsdrama over een paard betreft dan liggen mijn verwachtingen gewoon laag.
Wat mij sterk opviel is deze film was de cast, en hoe die tot een hoopje namen op een poster gereduceerd wordt. Er zitten zelfs mensen als Philippe Nahon en Nicholas Bro is ... maar nergens krijgt niemand de ruimte om wat met z'n personage te doen. Het is allemaal afgelikte eenheidsworst, waardoor je evengoed een resem onbekende acteurs kunnen nemen.
Het verloop was vooral storend en sentimenteel. Het hele ploeg-gebeuren is typische Spielberg-bullshit, het paard als rode draad doorheen de oorlog werkt voor geen meter en wie ondertussen geen jeuk krijgt van de slechte accenten heeft iets teveel Amerikaanse films gekeken.
De speelduur is dan het laatste euvel. Als het al voor geen meter loopt en vooral irriteert, is het extra erg dat het 2.5 uur moet duren voordat de laatste blijtscene uiteindelijk van het scherm verdwenen is. Vervelende Spielberg dit, maar compleet binnen de verwachtingen.
0.5*
Tot zover het goede nieuws. Het plot was erg zwakjes. In WOI sneuvelden bijna evenveel paarden als soldaten. Men ging toch al gauw richting de 8 miljoen paarden. Neem daarbij het feit dat de paarden in WOI een erg kort leven beschoren waren, dan is het absurd te denken dat een paard de gehele oorlog overleeft zeker als het gediend heeft in de voorste gelederen van het front. Naast de directe doodsoorzaken in de oorlog moesten dieren ook afrekenen met uitputting, ontbering en allerlei ziektes. En de scène met de zeer zware val en de verstrengeling in het prikkeldraad is ongeloofwaardig: een paard herstelt niet van zoiets. Minstens een gebroken poot, laat staan de vleeswonden door het ijzerwerk... Neen, in de plaats krijg je een soort Kerstbestand om een paard te redden. De knijptangen vliegen je om de oren, duh ...
Ook de hereniging met Albert is totaal van de pot gerukt alsook de wonderbaarlijke aantrekkingskracht die Joey heeft als een nieuwe baasje hem ontdekt. Erg zoet en sentimenteel verhaal waarmee ik weinig mee kon aanvangen. Dit is een film die in hetzelfde gareel mag lopen als Black Beauty of The horse whisperer. Voor mijn part gooi je er Free Willy ook nog bij. Niets meer dan een pulp familiefilm met het verstand op nul. Een Spielberg verandert daar niet veel aan.
Wat een onzinnige film.
Spielberg zijn beste tijd gehad?
Medaille voor paard dat diende tijdens Eerste Wereldoorlog - historiek.net
Heren critici die van mening zijn dat een paard die oorlog niet overleven kon:
Medaille voor paard dat diende tijdens Eerste Wereldoorlog - historiek.net
Maybe, maar dat impliceert nog niet dat War horse een goede film is ...
Nee, natuurlijk niet, maar dat zei ik ook niet.
Een typerend beeld van 'verkeerde' en niet bepaald logische beslissingen vormen de oorsprong van het verhaal, een aantal dingen die vooral op het gevoel spelen. Dit fenomeen, iets waar Spielberg soms wel eens wat in overdrijft, wordt niet beter. Het hele verhaal blijft doorspekt met clichés, iets wat mij nog niet heel erg stoort, wat ik erger vind is de mate waarop er zwaar met suikerzoet sentiment wordt gesmeten. Wel eens wat te zoals zoveel vinden hier. Om de film daar volledig op onderuit te halen is niet helemaal nodig. Vooral de cinematografie en bepaalde sfeerbeelden zijn echt wel top. Behalve morele kwesties, een altijd wat humoristische inslag beheerst Spielberg het met zijn team toch wel prachtig locaties en settings te zoeken en prachtig sfeershots te maken. Het eerste wereldoorlog beeld wat uitgedragen wordt is om te smullen, het shot met veel contrast wanneer de Engelsman zich in het 'niemandsland' waagt is prachtig, de volle donkere straatjes op het einde met de troepen en die sneeuwvolkjes vind ik eveneens fantastisch en zo zijn er meer sfeervolle en prachtige opnames.
War horse is gebaseerd op een toneelstuk, een lijn die Spielberg mogelijk heeft willen volgen. Het verhaal leent zich uiteraard niet om heel serieus te zijn, de licht humoristische en clichématige aanpak is te verklaren toch spreekt het mij niet aan en heeft de film eerder het niveau van een kinderfilm of Black Beauty voor 12 jaar dan dat er een grandioze film gepresenteerd wordt. Toch weer een beetje te Spielbergiaans, te braaf en te zoetsappig.
Afijn, leuk voor een keer, vooral onder de voorwaarde dat je niet teveel na denkt en het al helemaal niet serieus benadert, qua cinema en mooie opnames is er echter wel een hoop te zien en slaagt de film in die zin wel. Helaas al met al wel te mager voor een hoge waardering.
Als regisseur zie ik echt wel talent in hem, en dat mag natuurlijk ook wel als je door de filmwereld gaat met zo'n status. Echter blijft het ook wel een Amerikaanse regisseur, en dat laat zich soms weer net iets te veel blijken. Deze film is daar een ideaal voorbeeld van.
Zo opent de film gelijk met een gevoel dat je naar een kinderfilm kijkt. Het verhaal waarbij een kerel die zo van z'n paard houdt centraal staat is ook geen origineel onderwerp meer. Een paard is dan wel weer een wonderlijke keuze, maar Spielberg gaat er toch maar mee door.
De film is wat voorspelbaar. De gehele eerste 30 minuten zijn dan ook dingen die typisch alleen maar in Spielbergs films tevoorschijn komen. Het is te zoet, we hebben het te vaak gezien. De setting is dan wel mooi, maar het is helaas niet genoeg.
Als dan de oorlog weer een beetje in beeld komt, begint de film langzaam op te leven. Irvine is net wat te kinderachtig en kan totaal geen "lief" type spelen, dus wanneer andere karakters tevoorschijn komen, is het iets beter te doen. Vanaf de 2 jongens en het kleine meisje is het dan ook wat beter.
Maar het beste stuk is wel de oorlog zelf in de loopgraven. Indrukwekkende setting, grauwe oorlog en in het algemeen knap gefilmd. Eeuwig zonde dat er dus een paard centraal moest staan, want een film alleen over de loopgraven was zo veel beter geweest.
Nu krijgen we een veel te zoet en voorspelbaar verhaal ertussendoor gepropt die ervoor zorgt dat je het allemaal nooit serieus kan nemen. Echter blijft het allemaal wel in toon, maar helaas gaat het in de laatste 30 minuten echt helemaal de bocht uit met ongeloofwaardigheden.
Spielberg heeft grenzen nodig bij een onderwerp. Er zijn onderwerpen die een grens hebben van ongeloofwaardigheden en kinderachtige praktijken, en deze kent duidelijk zijn grenzen niet. Nu kijk je tegen een indrukwekkende oorlogsfilm aan, met een lomp verhaal erdoorheen vermengd. Nu is het dan natuurlijk ook weer naar 146 minuten gerekt.
Spielberg is een goed regisseur, en de cast doet het niet onaardig. Uiteindelijk is Irvine beter in het tweede deel, maar als knaap is hij een miscast. Laat hem dan maar gewoon soldaatje zijn. Voor de rest nog een aantal bekende koppen die het allemaal heel aardig doen, maar niet genoeg om het allemaal tot een goede bestemming te sturen. En het paard, wat kan je erover zeggen. Mooi beest, leuke stunts. Maar het past niet in deze omgeving.