Il Y A Longtemps Que Je T'Aime (2008)

Alternatieve titel: I've Loved You So Long

Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Philippe Claudel
met Kristin Scott Thomas, Elsa Zylberstein en Serge Hazanavicius

Vanaf het moment dat Juliette vanwege moord de gevangenis in moet, verbreekt ze het contact met haar zus Léa, met wie ze altijd erg close is geweest. Wanneer ze na 15 jaar vrijkomt, besluit Léa die inmiddels getrouwd is en twee kinderen heeft, haar in huis op te nemen. Het blijkt niet eenvoudig alle voorbijgaande jaren van vooroordelen, angst en afwezigheid te overbruggen. Want kennen we werkelijk diegene met wie we ooit zo close waren?

Om mensen die een prachtige film de grond inboren vind ik het meestal niet de moeite me druk te maken, Frans123, maar dit even terzijde. Alleszins hoef ik me niet druk te maken om mensen die bij een voor mij middelmatige film een reactie plaatsen die ik wel kan volgen. Nee, ik maak me hier veeleer druk om mensen die anderen op onheuse manier proberen de mond te snoeren of te vernederen. Of liever, niet om die mensen zelf, maar wel om de onaangename sfeer die ze op een open site als deze creëren.

ThomasVV schreef:

Je kan toch wel tegen een stootje? Als je zo'n domme recensie schrijft zoals waar ik op reageer,vraag je erom . Nou bij deze.De meeste kritieken zijn lovend. Ik ben trouwens niet de enige die zich ergert aan die fast-forwarders,maar ik gebruik een scherpe pen. Ik ben hier niet om vrienden te maken, maar om zinnige kritieken te lezen of te schrijven,waar anderen wat aan hebben of die mij helpen bij het kiezen en beoordelen van films. Als iemand een prachtige film de grond in boort ,dan boor ik de criticus de grond in. En niet vanwege mijn gevoelige ego, maar uit liefde voor de film in het algemeen en deze film in het bizonder....capice?)

avatar van nadrin
Zeer mooi en vooral oprecht. Maar ik hou meer van zijn volgende film

avatar van Pannie0386
In al zijn eenvoud een bijzonder krachtige film.

avatar van ZenZin
frans123 schreef:

Dat is dan bijzonder kinderachtig en vervelend.

Over de film: het viel inderdaad niet mee om het begin door te komen vanwege de oer-chagrijnig kijkende hoofpersoon ( doet ze vaak, kan ze goed, ook een kwaliteit) . Gelukkig bleek ze later ook te kunnen lachen. Mooie film, weet de aandacht vast te houden. Geweldige film? Nee, dat ook weer niet.

avatar van soom
Trage hap. Ondanks dat het dus gewoon voortkabbelt, het niet spectaculair is, weet 'ie wel enigszins te boeien. Niet matig, maar ik heb niet zoveel met Juliette als hoofd personage. Dan is Lea gewoon net een banaan en een druif interessanter. Komt ook door de naam waarschijnlijk. Ghehe.

Het is dus niet de meest sprankelende Fransoos. Het blijft iets teveel op afstand. Qua cijfer zo'n beetje aansluitend bij het cijfer van mevr. Breillat. En Naissance des Pieuvres.

avatar van AmazingPP
Ik vond dit een prachtige film. Zeer sterk acteerwerk van de gehele cast. Een prachtig verhaal wat langzaamaan ontrafelt gedurende de film en later in de film ineens dan flink wat tempo neemt. Beladen onderwerp, want wanneer is moord nu precies moord? Ik heb ademloos naar deze film gekeken vanaf Blu Ray en genoten. 4 *

De film krijgt door het einde deze hoge score. Anders had ie een onvoldoende gegeven, want wie neemt er nu haar zuster in huis als je niet weet waarom ze haar kind vermoord heeft. Dit terwijl je zelf een kind in huis hebt....

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige maar ook niet erg opzienbarende film met prima Scott Thomas als vrouw met een verleden, andere rollen waren een stuk minder goed ingevuld.

Als subtiel, praterig drama werkt het nog het beste, zodra de film iets probeert te versnellen wordt het ongeloofwaardig: dan denk ik o.a. aan de onbeschofte werkgever, de uitbarsting tijdens de Dostojevski-bespreking, de plagerij bij het vriendendinner- de ontknoping was ook niet helemaal bevredigend en riep vooral vragen op.

Bijzonder saaie cinema. Film draait om een mysterieus geheim dat in hedendaagse kunst sowieso nauwelijks meer shockerend is en je bovendien al van mijlenver ziet aankomen. Verder vooral degelijk qua acteren en fotografie maar ook weinig bijzonder. En een aansprekend thema als rehabilitatie is door de veilige omgeving waar ze in komt en de niet van toepassing zijnde boetedoening ook al niet interessant in dit geval. Film leeft op momenten (de discussies over kunst bijvoorbeeld) iets op, maar verder een onbeduidend niemendalletje. 2 sterren.