Efter Brylluppet (2006)

Alternatieve titel: After the Wedding

Denemarken / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Noorwegen

geregisseerd door Susanne Bier
met Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen en Rolf Lassgård

Jacob Petersen heeft zijn leven gewijd aan het helpen van arme straatkinderen in India. Jacobs weeshuis wordt echter bedreigd met sluiting vanwege te hoge kosten. Zakenman Jørgen komt uit het niets met een interessant voorstel: hij wil een miljoen dollar doneren aan het weeshuis, maar daarvoor moet Jacob wel speciaal naar Denemarken komen...

avatar van ZenZin
Niks is toevallig in deze film en al lijkt het zo : interpretaties zijn niet voorgekauwd.

avatar van Filmkriebel
Menslievend drama dat zijn effect niet mist. De intenties van Jörgen waren in het begin niet echt duidelijk. De Denen houden wel van familiebekentenissen. Denk Festen en After The Wedding zit op enkele momenten goed in de buurt, hoewel niet op zo'n pijnlijke manier natuurlijk.

Wanneer de onthulling komt schuift alles duidelijk op zijn plaats; al moet ik zeggen dat het allemaal nogal vergezocht overkwam. Soms had ik ook de indruk dat de juiste dialogen, de juiste woorden in bepaalde situaties niet kwamen opdagen. Dit frustreerde soms wel 's... zo van zeg het toch in plaats van te zwijgen. Maar ja, anderzijds is die onhandige communicatie ook typisch menselijks.

Een aantal heel goede scènes omvat de film wel en veel daarvan is voor het konto van Rolf Lassgard, die op het eerste zicht verdacht lijkt, maar in feite een zieke man is die uit een allesomvattende liefde voor zijn familie handelt . Zijn laatste scène met zijn echtgenote gaf me echt een krop in de keel. Waar Mikkelsen de hoofdrol speelt in de eerste helft, wordt hij in de tweede helft wat op de achtergrond gezet om Lassgard zijn rol uit te laten spelen. Niet mis : Mikkelsen is een goed acteur, maar steek hem nooit in wat anders dan drama's...dat kan de man niet aan (uitzondering voor Le Chiffre in Casino Royale) .

De Denen tonen weer dat ze enorm veel talent hebben voor dit soort drama's, en van zowat alle acteurs ga je houden tegen de film beëindigd is.

avatar van chevy93
Zoals Vaka (Untitled 1 van Sigur Rós) gebruikt wordt tijdens de begrafenis: WAUW!

De eerste keer dat het gebruikt wordt, bij de openingsscène, vond ik het niet passen. Ik ken het nummer te goed los van de film, maar bij de begrafenis...

Bier weet zich weer niet onder het gekunstelde scenario van Jensen uit te filmen. Ze probeert van alles, maar ik geloof het geheel geen minuut. Kleine individuele momentjes (secondenwerk) wel, maar bij drama dat erom schreeuwt geloofd te worden, is dat te weinig. En ik kan me er maar niet los van krijgen dat het bedacht is. En voor een film die zo echt wel zijn is dat een probleem. Er zijn best wat lichtpuntjes en daardoor 2,5 sterren.

avatar van revadebe
Ik ging redelijk blanco deze film bekijken. De trailer verraadt niet zo veel hier, aangezien deze voor een groot deel in het Deens is en ook de omschrijving van de film hier op MuMe verklapt weinig. Zo had ik bijvoorbeeld niet verwacht dat praktisch de hele film zich in Denemarken zou afspelen.

Wat dan wel weer jammer is, is dat chevy93 min of meer al aangeeft dat de film eindigt met een begrafenis, een vrij grote spoiler. Overigens ben ik het verder wel met zijn opmerking eens. Al is er duidelijk gekozen voor een soort spiegeling tussen begin en eind qua muziek, ook met It's Raining Men. Dus dat rechtvaardigt het enigszins.

Of het verhaal geloofwaardig is, daar kun je over discussiëren. Zie je het als toeval of heeft Jørgen toch alles zo bedacht? Ik ga toch voor het laatste, ook al geeft hij dit niet toe. Hij liegt tenslotte wel meer in de film. Het enige wat Jørgen niet kon regisseren in het hele verhaal is dat zijn schoonzoon ineens vreemd gaat. Wat ik verder ook weinig vond toevoegen aan het verhaal, overigens. Had dat eruit gelaten en de film had misschien nog een halve ster erbij gekregen.

Al met al een erg goede film met sterk acteerwerk. Wel wordt iets te vaak de superclose-ups als een soort stijlfiguur gebruikt, waardoor het zijn lading wat verliest en afleidt.

Wat betreft de eerdere discussies hier of Deens wel of niet te verstaan en makkelijk te leren is: Carice van Houten spreekt prima Deens in deze film.

avatar van trebremmit
Vind Bier haar films niet slecht, kijkt wel aardig weg, mooi camerawerk en ook het acteerwerk is prima. Alleen het is te doorzichtig allemaal, te veel drama, te sentimenteel, het draaft allemaal veel te ver door.

avatar van Dievegge
Er is een fijne grens tussen echte emotie en sentiment. Die grens wordt hier mijns inziens niet overschreden, dankzij het natuurlijke acteerwerk en de realistische filmstijl.

Susanne Bier is beïnvloed door de principes van Dogma 95 en Lars von Trier, met name in het gebruik van handcamera. Dat levert beelden op die vrij dicht staan bij de menselijke manier van kijken: met schokjes, niet helemaal stabiel. Ze wijkt echter ook af van die principes: soms gebruikt ze een streepje achtergrondmuziek en er komt een korte flashback in voor (het overspel).

Jacob Petersen (Mads Mikkelsen) moet zijn wilde jaren gekend hebben met seks, drugs en rock & roll, geen type om mee te trouwen. Daarna moet hij naar India getrokken zijn om vanuit een naïef idealisme de wereld te willen verbeteren. Jörgen (Rolf Lassgärd) is zijn tegenstelling: een succesvol zakenman met vrouw en kind. De botsing tussen deze twee uitersten vormt de basis van het verhaal. Het blijkt dat ze elkaar nodig hebben. Jacob heeft Jörgen nodig voor zijn geld; Jörgen heeft Jacob nodig om zijn plaats in te nemen na zijn dood. We komen niet te weten aan welke ziekte Jörgen lijdt. Hij ziet er wel erg gezond en energiek uit voor iemand die nog slechts maanden te leven heeft, al is dat niet onmogelijk.

Het meest volwassen personage is Helene (Sidse Babbett Knudsen, later bekend van Borgen). Of zij Jacob helemaal Jörgens plaats in zal laten nemen, blijft een open vraag, maar ik heb de indruk dat zij degene zal zijn die dat beslist.

Een punt van discussie kan zijn of Jacob de juiste beslissing neemt door zijn leven in India in te ruilen voor dat in Denemarken, en dus zijn pleegkind Pramod voor zijn biologische dochter Anna.

Dit is een geslaagde tussenweg tussen een traditionele plotopbouw en een Europese, realistische stijl. Ik wil meer Bier!

avatar van MH040
Dievegge schreef:
Als hij anders had gekozen, had hij het geld niet gekregen en waren alle kinderen op straat beland. Dus het lijkt me wel de juiste beslissing.

MH040 schreef:

Je hebt gelijk, al zal het voor dat jongetje hard zijn om te beseffen dat hij slechts een liefdadigheidsproject was en niet een echte zoon.

avatar van MH040
Dievegge schreef:

Jacob vroeg het jongetje aan het eind van de film ook om bij hem te komen wonen in Denemarken, maar dat wilde dat jongetje zelf niet. Met andere woorden: Jacob had 'm willen adopteren. Dus hij was zeker wel meer dan slechts een liefdadaigheidsproject

Oké, ik zie je punt.

avatar van MRDammann
Elke keer als ik Mads Mikkelsen zie spelen, dan ben ik weer overdonderd. Die man kan werkelijk alles spelen. Ook hier zet hij weer een fantastische rol neer.

Wat het grote manco van de film is, is dat er in de tweede helft van de film zoveel onlogische gebeurtenissen plaatsvinden die je echt uit de film halen. Dat is echt zonde, want voor de rest is dit een heerlijke film. De film opent met Sigur Ros, wat nooit een straf is, en dat nummer zet ook de sfeer van de film heel goed neer. Het is een heel ontroerende film en de acteurs doen goed hun best.

Top film. Mooi verhaal en heel goed geacteerd. Super!

avatar van IH88
“Is it because the houses are far apart that the people are far apart?”

Bijzonder krachtige film van Susanne Bier. Het sterkste punt van Efter brylluppet is de precisie waarmee Bier te werk is gegaan bij het uitwerken van de personages. Ze komt echt tot de kern van ieder personage, en dit zijn mensen die allemaal worstelen met de keuzes die ze in hun leven hebben gemaakt (of moeten maken). Personages die door een blik, een traan, of een explosie van emoties voor meerdere kippenvelmomenten zorgen. Acteurs als Mikkelsen, Lassgard en Knudsen zijn weergaloos.

Efter brylluppet is naast een familiedrama in het begin ook een familiemysterie. Gelukkig wordt dit mysterie niet te ver doorgevoerd en na een half uur weet je eigenlijk al grotendeels waar het verhaal heengaat. Daardoor ligt de focus op de personages en dat is een goede keuze van Bier. Jacob, Jorgen en Helene zijn personages die alle drie zo hun eigen keuzes hebben gemaakt in het leven en daar nu mee worden geconfronteerd. De emoties lopen hoog op en worden genadeloos blootgelegd door het fenomenale camerawerk van Bier. Een oog waar een traan uit rolt, lippen waar een lach zich langzaam vormt, of juist trillende lippen van verdriet etc. Bier zit met haar camera dicht op de emotie, waardoor de impact nog groter is. Dat komt ook door slimme regiekeuzes (de uithaal van Jorgen op het laatst, gelijk gevolgd door zijn begrafenis). Als laatste moet ook de muziek een compliment krijgen. Sfeervolle en indringende muziek die bepaalde scènes echt versterken. Een Deens meesterwerk van Bier.