ad
  • 139.725 films
  • 6.651 series
  • 20.177 seizoenen
  • 434.221 acteurs
  • 281.189 gebruikers
  • 8.104.271 stemmen
Avatar
 
banner banner

Saikaku Ichidai Onna (1952)

Drama | 148 minuten
3,81 65 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 148 minuten

Alternatieve titel: The Life of Oharu

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Kenji Mizoguchi

Met onder meer: Kinuyo Tanaka, Toshirō Mifune en Ichirō Sugai

IMDb beoordeling: 8,1 (6.324)

Oorspronkelijke taal: Japans

Oorspronkelijke titel: 西鶴一代女

Releasedatum: 17 april 1952

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over Saikaku Ichidai Onna

Oharu is een prostituee in 17e eeuws Japan. Ze bidt voor een beeld van Boeddha en reflecteert over haar leven. Als tiener beschaamde ze haar familie door verliefd te worden op een Samurai. Ze werd de minnares van een prins die haar verstootte toen ze zwanger werd. Haar vader verkocht haar als hoertje en haar leven kende mooie momenten als ze echt verliefd was en slechte momenten met de verachtelijke mensen om haar heen.

image

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Tomo, Oharu's Mother

Shinzaemon, Oharu's Father

Lord Harutaka Matsudaira

Lady Matsudaira

Yakichi Ogiya

Fumikichi, Sasaya's Friend

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van ToNe

ToNe

  • 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Schrok er zelf van, maar deze film is, evenals The Lady of Musashino, uit op DVD, met dank aan Artificial Eye.

Heee, Mifune-san!

Nu weet ik niet wat Criterion nog van plan is, maar dat zie ik tzt wel!


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13586 berichten
  • 0 stemmen

Heb ze dus ook maar blind aangeschafd. Lady of Musashino moeten retourneren ivm fout in disc.


avatar van ToNe

ToNe

  • 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Hehe, je invoice gevalletje zeker?


avatar van Intruder

Intruder

  • 136 berichten
  • 891 stemmen

Bijzonder mooie, aangrijpende film, boordevol (weliswaar vrij ingehouden) tragiek. Wat me vooral trof was de schoonheid van de beelden en de prachtige muziek. Erg solide acteerwerk ook, een heel scala van emoties komt langs in verschillende nieuwe situaties en ze zijn allemaal even overtuigend. De structuur van het verhaal zorgde voor veel medeleven met Oharu, wiens lotgevallen je met almaar groeiende empathie aanschouwt.. Een mooi tijdsbeeld, maar wel erg deprimerend.


Sander2

  • 2816 berichten
  • 0 stemmen

maandag 23 en 30 april 2007 in het chassé cinema in breda!!!


avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3399 stemmen

Tegenvallende film van Mizoguchi. Waar ik Ugetsu Monogatori nog zeer, zeer goed vond, kon ik met deze film een stuk minder. Een hak op de tak verhaal, wat me maar niet kon vastpakken. Wellicht dat ook de matige kwaliteit van mijn dvd hier wel iets mee van doen heeft.

Hopelijk bevalt Lady Musashino me weer beter.

2,5*


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 4858 stemmen

Best een zware film van Kenji Mizoguchi, dit levensverhaal van Oharu.

En dan bedoel ik vooral zwaar in de vorm van al het drama dat de kijker en het hoofdpersonage in deze film te verwerken krijgt, want dat is niet mis. Oharu wordt gespeeld door Kinuyo Tanaka, die haar rol grotendeels erg goed in vult. Ik zeg grotendeels, omdat ik haar als de jonge Oharu niet altijd even overtuigend vind. Daar moet ze doorgaan als jonge aantrekkelijke vrouw, maar dat komt niet altijd even goed uit de verf. Als oudere Oharu speelt ze zeer overtuigend. Het acteerwerk van de rest van de cast in verder in orde. Toshirô Mifune doet het goed, maar is hier niet zo opvallend als in andere films moet ik zeggen.

Verder is het een behoorlijk stijlvolle film, waarbij de het camerawerk opvalt door de soms erg lange takes van bepaalde scènes. Dat vind ik altijd wel mooi, en straalt daarnaast een bepaalde vakmanschap uit. Mizoguchi schets een goed tijdsbeeld van het vroegere Japan, waarin vrouwen het soms behoorlijk zwaar hadden, omdat mannen vaak vrouwen als ondergeschikt zagen. Zij moesten hun lichaam ter beschikking stellen en baby’s op de wereld zetten en dan heb je het wel zo’n beetje gehad. Ik ben het trouwens wel eens met een review hier dat de film soms wat van de hak op de tak springt, waardoor ik soms wat moeite had om echt mee te leven met Oharu.

Desondanks is het zeker wel een redelijk boeiende film. Je moet je er gezien de tijdsduur even toe zetten misschien, maar dan krijg je er in ieder geval wel iets voor terug.

3,5*


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 10139 berichten
  • 6256 stemmen

Na de films van Ozu en Naruse is deze kennismaking met Kenji Mizoguchi mij niet meegevallen. Het op zich schokkende verhaal over weinig hoogte- en frequente dieptepunten in het leven van een vrouw wordt m.i. te springerig in beeld gebracht. Ik had er meer van verwacht.

Ik ben zeker van plan nog meer van Mizoguchi te zien, maar deze film voelt toch aan als een valse start. Misschien moet ‘m t.z.t. een herkansing geven.


avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

  • 2715 berichten
  • 3527 stemmen

Bij een film die meerdere decennia beslaat kiezen regisseurs er doorgaans voor om een jonge actrice te casten en die ouder te schminken. Mizoguchi doet het hier andersom: de actrice die Oharu speelt, Kinyo Tanaka, is al ruim de 40 gepasseerd, en dat is haar ook aan te zien. Het begin van de film, bijvoorbeeld als tientallen meisjes worden afgewezen en zij uiteindelijk wordt gekozen als jonge blom die de troonopvolger moet baren, is om die reden niet erg geloofwaardig.

Het eerste deel kampt niet alleen met de te oude hoofdrolspeelster, het was ook te fragmentarisch als Oharu van de ene op de andere plek belandt, als gewilde prostituee, kortstondig getrouwde vrouw, verschoppeling op de vlucht, en dat allemaal in een tijdsbestek van een slordige 20 minuten. Daarna wordt het tempo rustiger en Tanaka groeit ook in haar rol als haar personage ouder wordt, en het laatste half uur vond ik met name erg goed. Muziek viel me ook positief op, en uiteindelijk kom ik wel op een ruime voldoende uit, maar ik zie er geen meesterwerk in.