Saikaku Ichidai Onna (1952)

Alternatieve titel: The Life of Oharu

Japan

geregisseerd door Kenji Mizoguchi
met Kinuyo Tanaka, Toshirô Mifune en Ichiro Sugai

Oharu is een prostituee in 17e eeuws Japan. Ze bidt voor een beeld van Boeddha en reflecteert over haar leven. Als tiener beschaamde ze haar familie door verliefd te worden op een Samurai. Ze werd de minnares van een prins die haar verstootte toen ze zwanger werd. Haar vader verkocht haar als hoertje en haar leven kende mooie momenten als ze echt verliefd was en slechte momenten met de verachtelijke mensen om haar heen.

avatar van ToNe
Schrok er zelf van, maar deze film is, evenals The Lady of Musashino, uit op DVD, met dank aan Artificial Eye.

Heee, Mifune-san!

Nu weet ik niet wat Criterion nog van plan is, maar dat zie ik tzt wel!

avatar van Ramon K
Heb ze dus ook maar blind aangeschafd. Lady of Musashino moeten retourneren ivm fout in disc.

avatar van ToNe
Hehe, je invoice gevalletje zeker?

avatar van Intruder
Bijzonder mooie, aangrijpende film, boordevol (weliswaar vrij ingehouden) tragiek. Wat me vooral trof was de schoonheid van de beelden en de prachtige muziek. Erg solide acteerwerk ook, een heel scala van emoties komt langs in verschillende nieuwe situaties en ze zijn allemaal even overtuigend. De structuur van het verhaal zorgde voor veel medeleven met Oharu, wiens lotgevallen je met almaar groeiende empathie aanschouwt.. Een mooi tijdsbeeld, maar wel erg deprimerend.

Sander2
maandag 23 en 30 april 2007 in het chassé cinema in breda!!!

avatar van boerenpummel
Tegenvallende film van Mizoguchi. Waar ik Ugetsu Monogatori nog zeer, zeer goed vond, kon ik met deze film een stuk minder. Een hak op de tak verhaal, wat me maar niet kon vastpakken. Wellicht dat ook de matige kwaliteit van mijn dvd hier wel iets mee van doen heeft.

Hopelijk bevalt Lady Musashino me weer beter.

avatar van Spetie
Best een zware film van Kenji Mizoguchi, dit levensverhaal van Oharu.

En dan bedoel ik vooral zwaar in de vorm van al het drama dat de kijker en het hoofdpersonage in deze film te verwerken krijgt, want dat is niet mis. Oharu wordt gespeeld door Kinuyo Tanaka, die haar rol grotendeels erg goed in vult. Ik zeg grotendeels, omdat ik haar als de jonge Oharu niet altijd even overtuigend vind. Daar moet ze doorgaan als jonge aantrekkelijke vrouw, maar dat komt niet altijd even goed uit de verf. Als oudere Oharu speelt ze zeer overtuigend. Het acteerwerk van de rest van de cast in verder in orde. Toshirô Mifune doet het goed, maar is hier niet zo opvallend als in andere films moet ik zeggen.

Verder is het een behoorlijk stijlvolle film, waarbij de het camerawerk opvalt door de soms erg lange takes van bepaalde scènes. Dat vind ik altijd wel mooi, en straalt daarnaast een bepaalde vakmanschap uit. Mizoguchi schets een goed tijdsbeeld van het vroegere Japan, waarin vrouwen het soms behoorlijk zwaar hadden, omdat mannen vaak vrouwen als ondergeschikt zagen. Zij moesten hun lichaam ter beschikking stellen en baby’s op de wereld zetten en dan heb je het wel zo’n beetje gehad. Ik ben het trouwens wel eens met een review hier dat de film soms wat van de hak op de tak springt, waardoor ik soms wat moeite had om echt mee te leven met Oharu.

Desondanks is het zeker wel een redelijk boeiende film. Je moet je er gezien de tijdsduur even toe zetten misschien, maar dan krijg je er in ieder geval wel iets voor terug.

Na de films van Ozu en Naruse is deze kennismaking met Kenji Mizoguchi mij niet meegevallen. Het op zich schokkende verhaal over weinig hoogte- en frequente dieptepunten in het leven van een vrouw wordt m.i. te springerig in beeld gebracht. Ik had er meer van verwacht.
Ik ben zeker van plan nog meer van Mizoguchi te zien, maar deze film voelt toch aan als een valse start. Misschien moet ‘m t.z.t. een herkansing geven.