Tian Mi Mi (1996)

Hongkong
Drama / Romantiek

geregisseerd door Peter Ho-Sun Chan
met Leon Lai, Maggie Cheung en Eric Tsang

XiaoJun arriveert in Hong Kong vanuit zijn geboorteland China, hopend genoeg geld te verdienen om zijn in China achtergebleven vriendin te kunnen trouwen. Hij ontmoet Qiao, met wie hij vrienden wordt. Als deze vriendschap verandert in liefde ontstaan de problemen, en ondanks dat ze voor elkaar bestemd lijken te zijn geven ze er niet zomaar aan toe.

wei
Een bescheiden klassieker. Tian Mi Mi is de titel van een van Teresa Teng's grootste hits, en loopt als lichte draad door de film heen. Leon Lai geeft er tijdens de eindcredits ook zijn eigen draai aan, mooi. Hoewel de film hier en daar best wat mankementen vertoont, blijf ik heel veel van deze film houden. Het is een van de weinige Hong Kong drama's die ik niet 'gespeeld' vind aandoen en zit vol met oprechte situaties. Lai is goed als naief sukkeltje in een grote stad, maar Maggie Cheung speelt misschien wel haar mooiste rol uit haar carriere. Een van mijn favoriete films uit Hong Kong.

Matig.

Ik ben best een Peter Chan fan, alleen dan van z'n recentere werk. Z'n oude films ogen slordig en wankel in vergelijking met z'n 2000+ films. Zo ook deze, die best wat te bieden heeft, maar niet echt heel veel met het potentieel doet.

Lai en Cheung doen het best goed, verder ook leuke bijrolletjes voor Tsang en Christoffer Doyle (altijd direct herkenbaar met die poedel op z'n hoofd). Het verhaaltje is op zich ook nog wel leuk, doorloopt een hoop stadia en hoewel het naar het einde misschien wat veel wordt, blijft het zeker wel boeien.

Maar visueel is het wat droogjes en ook de soundtrack werkt niet echt mee. De presentatie is flauw waardoor de romantiek nooit echt volop tot z'n recht komt. Jammer want in plaats van Doyle voor de camera te zetten hadden ze hem beter wat pointers laten geven.

Het vermaakt nog wel, maar het oogt niet bijster mooi en het wil nergens echt sprankelen.

avatar van beavis
Beide bovenstaande commentaren kan ik wel inkomen, en dus eindigt deze bij mij ergens in het midden. Het is een sfeervolle film met uitstekende acteurs (Cheung en Tsang fans moeten dit zeker zien). Voor filmliefhebbers ook leuk door Doyle (die een figuur speelt die erg bij em past, hij is duidelijk niet zomaar een van de straat geplukte blanke figurant zoals meer gebruikelijk in HK cinema) en ook door verwijzingen naar William Holden. Het verhaal begint echter halverwege wat te veel te meanderen en er kruipt voor mijn smaak wat te veel 'romantische voorbestemming' in, maar eigenlijk is dit wel een HK film die je heel veel mensen zeer goed zou kunnen aanraden.

Prachtig romantisch drama over twee tobbende zielen, die zich van lieverlee bijzonder tot elkaar aangetrokken voelen, maar weigeren daaraan toe te geven vanwege de doelen, die zij zichzelf gesteld hebben. De aansprekende karakters en de haast speelse wijze, waarop de hoofdrolspelers met elkaar omgaan, maken dat je mee gaat leven met hun dagelijkse beslommeringen. Dat is niet alleen de verdienste van regisseur Peter Chan, maar ook van Leon Lai en meer in het bijzonder van Maggie Cheung, die met haar indrukwekkende mimiek een fenomenale rol neerzet. Film was hard op weg naar een maximale waardering mijnerzijds tot aan de episode in New York. Omdat toeval daarin naar mijn gevoel een te grote rol speelt een halfje aftrek. Desondanks bijzonder mooi. Mooier dan het ook niet te versmaden In the Mood for Love (2000), vind ik.

Romantiek in het kwadraat. Laat die "Almost" er maar van af.
Heel tedere liefdesgeschiedenis. Gaat eigenlijk over het voor elkaar voorbestemd zijn (De knappe herhaling van de openingsscène op het einde maakt dit overduidelijk)
Meerdere mooie, gevoelige momenten in deze film waarbij woorden overbodig lijken, steeds begeleid met keurige, emotionele muziek, maar kan me van de indruk niet ontdoen dat het laatse luik er te veel aan was en eigenlijk mijn appreciatie een beetje drukt.
Uitstekend acteerwerk van beide hoofdrolvertolkers.