Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titels: In the Mood for Love / Hua Yang Nian Hua / 花樣年華
Oorsprong:
Hongkong / China
Geregisseerd door: Kar-Wai Wong
Met onder meer: Maggie Cheung, Tony Leung Chiu-wai en Ping Lam Siu
IMDb beoordeling: 8,1 (170.728)
Gesproken taal: Kantonees, Frans en Spaans
Releasedatum: 15 maart 2001
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Faa Yeung Nin Wa
"Feel the heat, keep the feeling burning, let the sensation explode."
In het Hongkong van 1962 worden meneer Chow en mevrouw Chan buren. De eerste toenaderingspogingen tussen hen komen tot stand als ze beseffen dat hun echtgenoten waarschijnlijk een affaire met elkaar hebben. Ze beramen een wraakcomplot en beginnen een relatie met elkaar, die een grote onzekerheid is. Maar kan hun relatie bestaande uit behoefte en verlangen stand houden?
Externe links
Acteurs en actrices
Chow Mo-Wan
Su Li-zhen - Mrs. Chan
Mrs. Suen
Mr. Ho
Ah Ping
Amah
Man Living in Mr. Koo's Apartment
Mrs. Koo
Mr. Koo
Mrs. Chow (stemrol)
Reviews & comments
mjk87 (moderator films)
-
- 13559 berichten
- 4056 stemmen
Na ruim 4 jaar herzien, en de film bevalt me een stuk beter. Toentertijd vond ik de film af en toe verwarrend. Deels zou meespelen dat Aziatische acteurs soms veel op elkaar lijken, ook qua naam lastig uiteen te houden, en dat speelde toen wel op. Dat was nu een stuk minder, of beter: volledig afwezig. Ik kende de film immers en ik ben inmiddels wel meer films uit die contreien gewend.
Mooie film, vooral visueel. Soms lekker dromerig, soms voel je de vocht en hitte van Hongkong door je scherm en zijn die jurken prachtig fleurrijk. En daartussen stiekem best een mooi liefdesverhaal dat soms iets warmer had mogen zijn - een topscore zit er echt niet in- om echt impact te maken. Maar als geheel een mooie sfeerschets die aan het eind nog weet te ontroeren. 4,0*.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
20 jaar oud alweer deze prachtfilm. Vanavond herzien en Nat King Cole (Quizás, quizás, quizás) weer eens gehoord. Blijft mooi.
Fisico (moderator films)
-
- 9179 berichten
- 5048 stemmen
Degelijke film, maar niet zo fel overtuigd al menig anderen hier. Iets te weinig betrokken of meegezogen geweest met het liefdesverhaal en de passie of de geremdheid die steeds zweefde tussen het koppel. Net die déclic is noodzakelijk om deze film een topscore te geven.
De aanpak is bijzonder. Minder bijzonder, maar wel doeltreffend was het warme zwoele kleurgebruik van het decor, met vele roodtinten. De film si ook deels suggestief en leunt op wat zich lijkt af te spelen zonder dat het expliciet in beeld komt. Deze sfeer of spanning biedt de film wel wat extra's, al was het voor mij bij momenten minder toegankelijk.
behangplakker
-
- 30 berichten
- 824 stemmen
Iemand die weet waarom deze film en Chungking Express niet meer War-Kai Wong als regisseur hebben?
JJ_D
-
- 3798 berichten
- 1329 stemmen
Hun ontmoeting was gênant. Zij was verlegen. Schuw gaf ze hem een kans. Maar hij was te bang. Ze draaide zich om en ging weg.
Inmiddels herzien. Of: inmiddels opnieuw begluurd. Gegluurd. Want o, wat wordt de toeschouwer hier een voyeur. Gordijnen, spiegels, hoeken, spleten, kieren: ze verschaffen toegang tot de spelonken van het menselijke verlangen. Een relatie die is, die niet mag zijn, die niet kan zijn. En toch voltrekt ze zich. Vanuit een andere relatie die niet mag zijn, en als een dolk door hun beider harten priemt. Die dolk die pijn veroorzaakt, maar ook verbindt. Ja, hun wonde wordt hun heling, hun kwetsuur hun bron van vreugde.
Maar toch, zolang hun kijken lonken blijft, zolang hun aanrakingen een smet zijn op het verbond dat vooral zij zo plichtsbewust in ere wil houden, kan ze niet onluiken - de Liefde. De stemming is er, de omstandigheden dienen zich aan, maar zij, dit duo, zij verliezen zich in de mistige structuur van een ten dode opgeschreven huwelijk. En, om wat voor reden dan ook, oefenen ze hun eigen ondergang in, met tranen en tuiten. Hoe kan het anders dan dat zoiets verkeerd afloopt?
Mensen op de tast, in het duister, naast elkaar, naar elkaar. Wong Kar-Wai vertelt dat verhaal prachtig. En niet alleen dat verhaal, want ook de mythe van de onverklaarbare schoonheid van de vrouw stopt hij in zijn beeldenstroom. Gordijnen, spiegels, hoeken, spleten, kieren: ze verbergen de onbegrijpelijke pracht van een gekwetste Eva, de puurheid zelve. En ze verbergen ook gemaakte keuzes, verkeerde keuzes, beslissingen die in '2046' worden betreurd.
Doch, maar, en, hoezo, nochtans, eigenlijk? Waarom, waarom blijven ze niet, blijven ze niet bij elkaar, blijven ze integendeel wel elkaar ontmoeten voor traliewerk - een raam? - dat nergens uitzicht op geeft, in de gietende gutsende regen? Er is geen perspectief. Wel troost, van het transcendente soort. Troost zoals alleen muziek (Shigeru Umebayashi, potvolkoffie!) en spiritualiteit (Angkor Wat) die kunnen bieden.
En. En en en. Christopher Doyle. Kortom beelden. Beelden van bellen, handen, handtassen, dassen, ringen, gezichten, tranen. Beelden van gordijnen, spiegels, hoeken, spleten, kieren: de spelonken waarin, zonder dat we dat tijdig beseffen, ons leven wordt beslecht. Ons noodlottig lot.
Maar zolang er troost is...zolang er 'In the mood for love' is, waarop we tijdens al te koele zomernachten kunnen terugvallen...tot zolang is het exempel van noodlottig onvermogen tot bezegeling van liefde een troost.
Oké, ik hou op.
Tot...later?
Hij herinnert zich de voorbije jaren als keek hij door een stoffig raam. Het verleden is iets wat hij kan zien, maar niet aanraken. En al wat hij ziet, is vaag en wazig.
Hoe liefde uit liefde geboren wordt.
Of, nauwkeuriger: hoe een nieuwe verliefdheid uit een versleten relatie ontluikt.
Of, nog nauwkeuriger: hoe de verknochtheid aan het idee van liefde een hernieuwde liefde onmogelijk maakt.
Zij – mogen wij haar engel noemen? Engel kan zich niet loswrikken uit haar verleden. Weigert zich te laten afdanken tot zolang haar verloedering niet wordt uitgesproken. Ze hangt en houdt niet vast aan haar relatie als maatschappelijk middel, als zogezegd ‘instituut’. Nee, haar fanatisme stoelt niet op angst, maar op principes, op idealen, op geloof. Hoe zou zij Liefde – haar afgod! – kunnen afzweren om Hem in andere gedaante terug binnen te halen? Wordt zij ontrouw, hoe kan zij dan ooit haar trouw terugwinnen? Welke eed nog te zweren na de ultieme eed zelf met de voeten te hebben getreden?
Hij. Hij ziet de patstelling, haar patstelling. De onmogelijkheid, haar onmogelijkheid. Dus moet hij verder. Weg. Iets dierbaars doorknippen, een verlangen verbranden. Iets waarvan hij hoopte dat het zijn toekomst was naar de verleden tijd verwijzen, om opnieuw een heden te kunnen betreden. Toch blijft dat verleden in het heden doorschemeren. Pantoffels drukken uit dat zij echt gebeurd is. Zij was. Zij was! De plek van hun samenzijn, de feitelijke ruimtelijkheid, maakt bovendien aanschouwelijk wat ze nooit hebben durven zien: dat ze voor elkaar bestemd waren, daar, op dat moment. Dus ontroert het hen, allebei, wanneer ze elkaar – anders dan een paar jaar terug – op een haar na missen en niet op een haar na raken. Aanraken, bijna. Bijna.
Close-ups in een steeg: zij en hij samen, zij en hij alleen. Hoe broos is zoiets weergaloos als een diep wederzijds hunkeren. Hoe toevallig, misschien? Laat het echter een les zijn om wat al dan niet vanuit het toeval ontstaat met hart en ziel te grijpen, te beleven alsof het leven er van af hangt, te koesteren. Weet je, het komt misschien maar één keer…
Een andere steeg, met traliewerk: hun contextueel gevangenschap, geketend aan wie zij waren in de armen van een ander die alweer in andermans armen ligt. Moeten zij die ander vertolken, of vooral zichzelf zijn? En op wie worden zij verliefd: op diegene die de ander vertolkt, op hun idee van de geïdealiseerde ander, of op de ware ander – die misschien niet eens zichzelf durft te zijn?
Verscheurend genoeg is het om het aan de muren van Angkor Wat te gaan vertellen. Als niet de mens zijn geschiedenis voltooid verleden en verbeurd kan verklaren, dan wel de goden. Zij bewaren het geheim van wie zij was. Engel. Haar handen, haar wiegende heupen, haar lonken, haar lokken. Zo rein als maar zijn kan. En tegelijk: wulps. Wong meets Wagner – ook diens maagdelijke deernen gedijen immers in wellust. Alleszins, het is erotiek zonder een spatje bloot. Wie heeft naakt nodig als Christopher Doyle de camera voert?
Enfin – deze gedachten, naast andere. Zoals mijn vorige dromerijen, anno 2015 – voel je de warmte, de zinnelijkheid? Altijd weekt ‘In the mood for love’ wel iets los. En is dat per slot van rekening niet de definitie van straffe cinema?
Basto
-
- 10536 berichten
- 6990 stemmen
Ik heb de film een jaar of 15 geleden op dvd gezien. Hoewel het idee mooi is vond ik m toch wat te traag om echt indruk te maken.
Vanochtend herzien op blu ray en in 4k. Envwat is deze film toch godsgruwelijk mooi! De art direction en cinematografie zijn perfect op elkaar afgestemd, net als de jurkjes van Maggie Cheung. De veel besproken muziek bindt het allemaal bij elkaar als een prachtig uitgebalanceerd boeket. Nog steeds is de film traag, maar er is zoveel om naar te kijken en het is zo uniek en smaakvol dat ik ditmaal geen enkele moeite had met het tempo.
Schitterende Cinema!
4,5
sharoffski
-
- 5 berichten
- 12 stemmen
Wat een meesterwerk! Deze film blijft voor mij het ultieme liefdesverhaal, prachtig geschoten en geacteerd.
Max0180
-
- 18 berichten
- 47 stemmen
Hoog was mijn verwachting en groot mijn teleurstelling toen ik mij na afloop realiseerde dat deze film mij helemaal niets deed. De personages konden mij niet echt interesseren en na mate de film vorderde kwam steeds meer het gevoel dat ik helemaal niet weten hoe deze film afloopt. Een hoop gezapige dialogen tussen twee mensen die eigenlijk louter een afstandelijke houding jegens elkaar hadden waardoor de slogan '"Feel the heat, keep the feeling burning, let the sensation explode." niet helemaal tot zijn recht komt. De punten zijn voor het visuele aspect want dat ziet er echt schitterend uit.
Dit was mijn 1e Kar-Wai Wong film en ook voorlopig even deze laatste.
Black Math
-
- 5406 berichten
- 1736 stemmen
Na meer dan tien jaar weer eens herzien. Het blijft een erg mooie emotievolle film. Wel soms lastig te volgen, want na een cut kan je ineens een aantal dagen in de tijd opgesprongen zijn. Veel subtiliteiten ook, dialogen waarvan je denkt dat ze echt zijn, maar die een inbeelding van de hoofdpersonen blijken te zijn van hoe hun echtgenoten een affaire met elkaar begonnen of die slechts een repetitie blijken te zijn van hoe de hoofdpersonen hun echtgenoten willen confronteren. Het zet je soms even op het verkeerde been en het werkt daarom zo ontzettend goed.
Sterk acteerwerk in ieder geval, waarin de hoofdpersonen zo duidelijk laten zien op elkaar verliefd te zijn, terwijl ze door zich aan de maatschappelijke normen te willen houden er niets mee kunnen doen. Het wordt niet eens met zoveel woorden gezegd, het is alles behalve sentimenteel, maar desondanks zit de film vol met emoties en dat is knap en ligt deels aan het acteerwerk.
Ook erg fraai gefilmd. Hoe de opdwarrelende sigarettenrook gefilmd wordt, geeft soms al zo'n veelzeggende sfeer. Of zo'n shot waarin de hoofdpersone via een spiegel gefilmd wordt, waarna de camera op zo'n manier inzoomt en toch een zekere mate van vrijheid behoudt waardoor ik vergeet dat er eigenlijk via een spiegel gefilmd wordt. Het mooiste voorbeeld van één van de vele indirecte shots. Verder ook een fraai kleurgebruik.
Over de soundtrack is mijn mening wat veranderd. Dat het walsthema vaak herhaald wordt, stoort me nu veel minder. Over de Spaanse liedjes ben ik juist wat minder positief, want tussen nu en de vorige kijkbeurt heb ik Spaans geleerd, waardoor me nu ineens opvalt dat Nat King Cole met een ontzettend zwaar accent zingt.
Samengevat, een prachtige subtiele en ontroerende film, die meer waard is dan de 4* die ik eerder uitdeelde. 4,5* dus.
Bekijk ook
Jagten
Drama, 2012
713 reacties
Amores Perros
Misdaad / Drama, 2000
491 reacties
Idi i Smotri
Drama / Oorlog, 1985
736 reacties
Ai no Mukidashi
Drama / Komedie, 2008
93 reacties
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Drama, 2003
497 reacties
Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.