• 10.997 nieuwsartikelen
  • 9.003.310 stemmen

Yang Guang Can lan De Ri Zi (1994)

Drama | 134 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: In the Heat of the Sun / 阳光灿烂的日子

Oorsprong: China / Hongkong

Geregisseerd door: Wen Jiang

Met onder meer: Yu Xia, Jing Ning en Geng Le

Gesproken taal: Mandarijn

Plot Yang Guang Can lan De Ri Zi

Semi-autobiografische film over een groep opgroeiende jongeren in Peking in de jaren 70. Het is zomer en de jongens leven op een militaire school. Ze spijbelen geregeld en raken in gevecht met rivaliserende groepen. Ook het ontluikende liefdesleven is aan de orde van de dag. Liu Yiku is de groepsleider die geïnteresseerd is in het meisje Yu. Zij ziet echter meer in Ma.

Ma Xiaojun

Liu Yiku

Yu Beipei

Adult Liu Yiku

Adult Ma Xiaojun

Small-time Conman

avatar van IamBernie

IamBernie

Nog een aardig postertje: (die ik persoonlijk mooier vind)

link

Alleen gaar dat de titel in het koreaans is...

avatar van wei

wei

Absurd weinig stemmen voor 1 van de grootste Chinese filmklassiekers. Onlangs weer gezien met aanwezigheid van regisseur Jiang Wen, ontzettend sympathieke man die op handen gedragen wordt door de Chinese filmliefhebbers. De film leeft nog steeds, ook onder de jongere generatie. Hij draaide 16 jaar later nog steeds een maand lang in uitverkochte zalen.

avatar van ace leader

ace leader

Eén van de favoriete films van Quentin Tarantino. Verdiend inderdaad veel meer kijkers, dit moet een van de beste Chinese films ooit zijn. De film is qua stijl/verhaal vergelijkbaar met City of God.

BBarbie

Naar verluidt een van de beste Chinese films aller tijden. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb met de beste wil van de wereld niet kunnen ontdekken wat deze film zo bijzonder maakt. Volgens mij is het een doorsnee come-of-age film, zonder veel hoogte- of dieptepunten.

Onderhond

• 12007 stemmen

Best oké.

Zeker voor z'n tijd, toen dit soort film in China wel iets specialer was, dus die status begrijp ik ergens wel. Als Westerling met een wat bredere filmsmaak is het een veel minder opvallende film. Een redelijk typisch coming of age drama, maar wel kundig uitgevoerd. Jiang's talent is zeker al zichtbaar hier.

Vooral in het visuele dan, want het oogt toch net allemaal iets frisser en vlotter dan de gemiddelde Chinese film uit de 90s. Mooi gebruik van licht en kleur, zaken die deze film toch iets extras geven. Verder ook fijn acteerwerk en aangename personages, wat ook wel nodig is voor een romantisch drama.

Duurt verder wel iets te lang en iets opzienbarends hoef je verder ook niet te verwachten. Maar wel beduidend beter dan de film die Jiang hierna zou maken. Toch ben ik veeleer liefhebber van z'n recentere werk, waarin het net allemaal iets aparter en magischer wordt. Maar een mooie start van z'n carriere, dat zeker.

avatar van Darbie

Darbie

Ik ben erg teleurgesteld door deze film, en ben het volledig eens met de kritiek van BBarbie.